Automobilist blijft te hard rijden
We moeten met de tijd mee
3rit biedt gemeente
duis tuinbank aan
rreinen vallen uit
loor seinstoring en
kapotte bovenleiding
Souwwinkel wint architectenprijsvraag
Timmerman krijgt
advies om stickers
te gaan plakken
biileveld
3olitiecbntroles hebben nauwelijks effect
Den Exter Bouw b.v
Omroep Zeeland
nu ook op tv!
Kanaal 6 Zekatel
Meubels van gerooid iepenhout
WIJ GAAN VERBOUWEN!
zeeuwse almanak
Verandering
PZC
zeeland
zaterdag 1 november 1997
jhor Harmen van der Werf
IpDDELBURG - Het effect van
snelheidscontroles op de
wegen is zeer beperkt.
nemen wel gas
rug, als er op een weg veel
fördt gecontroleerd. Over de
Ale linie leveren de acties van
politie echter nauwelijks iets
Waar niet wordt gecontro-
erd, wordt nog steeds flink
jorgereden. Snelheidsmetin-
;n die de provincie de laatste
vee jaar door heel Zeeland
- »eft uitgevoerd, tonen dit aan.
e provincie Zeeland meet
nds eind 1995 op bijna vijftig
de snelheid van het au
Dit gebeurt systema-
;ch. Elk kwartaal wordt er ge
zeker vier werkdagen
ffhter elkaar, een zaterdag en
Mn zondag. Vierentwintig uur
':!r dag. Zo ontstaat een com-
eet beeld van het normale rij-
vidi-ag. De provincie werkt met
onopvallende meetinstrumen
ten.
Wat de provincie signaleert, is
dus het gewone rijgedrag, zon
der de invloed van politiecon
troles. „In theorie zouden die
controles het algemene rijge
drag wél gunstig moeten beïn
vloeden", stelt medewerker
A Lodder van het Regionaal
Orgaan Verkeersveiligheid Zee
land (ROVZ), „maar dat blijkt
in de praktijk niet het geval te
zijn. Ondanks dat er in Zeeland
de laatste jaren honderdduizen
den auto's op maximum-snel
heid zijn gecontroleerd, wordt
er nauwelijks langzamer gere
den."
Dammenroute
Met name op wegen waar een
maximum-snelheid van 80 kilo
meter per uur geldt, wordt nog
steeds massaal te hard gereden.
De enige gunstige uitzondering
is de Dammenroute tussen Mid
delburg en de Veersedam, maar
daar lagen de snelheden altijd al
vrij laag. Het is druk op die weg.
Auto's kunnen er nauwelijks
harder rijden dan 80 kilometer
per uur.
Dat effect is ook te zien aan de
kust van West-Zeeuws-Vlaan-
deren. In het zomerseizoen
dalen de snelheden daar aan
merkelijk, om in minder drukke
tijden weer te pieken. Sinds de
politie meer controleert, is dat
niet veranderd.
„Over de hele linie bedraagt de
daling van de gemiddelde maxi
mum-snelheden hooguit een
paar kilometer", leidt Lodder af
uit gegevens van de provincie.
„Op 80-km wegen met een fiets
pad is de gemiddelde snelheid
afgenomen van 85 naar 83 kilo
meter en op wegen zonder een
fietspad van 89 naar 87 kilome
ter."
Extremen
Veel zeggen die cijfers echter
niet. Het gaat aldus Lodder
vooral om de extreme snelheids
overtredingen. Om automobi
listen die tussen Nieuw-Namen
en Clinge meer dan 107 kilome
ter per uur rijden. Om bestuur
ders die op de weg Tholen-Oud-
Vossemeer de teller laten oplo
pen tot boven de 106 kilometer.
Niet minder dan tien procent
van de voorbijgangers op die
wegen rijdt zo hard.
„Kijk", zegt Lodder, „bij zulke
hoge snelheden gebeuren veel
ongelukken, waarbij verkeers
doden vallen. Het beleid zou er
op gericht moeten zijn die extre
me gevallen aan te pakken. Zo
vind ik het van de gekke dat een
motor pas in beslag mag worden
genomen, als de politie de mo
torrijder aanhoudt. Een snel-
heidscontole moet voldoende
zijn, waarna de politie 's avonds
thuis langs gaat om alsnog de
motor in beslag te nemen. Dat is
pas effectief in de strijd tegen de
verkeersonveiligheid. En beter
naar mijn idee dan snelheids
overtreders pakken die net iets
harder rijden dan de maximum
snelheid."
|)o r Pascalle Cappetti
LUIS - Het zoeken is nog naar
n geschikt plekje. Maar Sluis
ijgt binnenkort een zitbankje
ngs de vaart Sluis-Brugge. De
Ajaarde Engelsman J. Delahoy
t Kent biedt de gemeente
-uis-Aardenburg de tuinbank
tn ter nagedachtenis van zijn
1994 overleden vrouw. De ge
meenteraad heeft het geschenk
invaard.
renlang kwam Delahoy met
jn vrouw in Sluis. Zij verble-
•n er op camping De Meidoorn
Sluis en waren dan 's zomers
.ak aan de waterkant aan het
|naal tussen Sluis en Brugge te
Lnden. Toen zijn wouw in 1994
ierf, rees bij hem het idee iets
doen ter nagedachtenis aan
hun vakanties in de Belfortstad.
Een briefwisseling met burge
meester C. van Liere volgde.
Daarbij voegde de Engelsman
foto's van zijn wouw en van het
type bank, een klassiek Engelse
teakhouten exemplaar,- dat hij
in gedachten had. De plaats was
voor hem van essentieel belang.
Alleen daar mocht de zitbank
worden neergezet.
Het college stond niet onwel
willend tegenover het verzoek,
liet Van Liere weten. De ge
meenteraad besloot dan ook het
geschenk aan te nemen. De af
deling grondgebied moet alleen
nog bekijken waar het het best
kan komen te staan. „Op de plek
waar de heer Delahoy het bank
je wil, is het behoorlijk druk.
Het is een punt waar altijd veel
motoren staan."
Ouderen leren de NS-kaartjesautomaat bedienen.
n onze regioredactie
JOSENDAAL - Door een ka-
•tte bovenleiding reden er
vanaf zeven uur
beide richtingen geen treinen
ssen Oudenbosch en Zeven-
rgen, op het traject Roosen-
al-Dordrecht. Door de sto-
ïg stonden er twee treinen stil
lokaties die moeilijk met
issen waren te bereiken.
;>s van deze storing heeft door
iJn seinstoring het treinverkeer
het traject tussen Roosen-
en Breda vanaf half acht
Die storing was na
im een uur verholpen.
ermoedelijk
Roosendaal en Dor-
echt was de bovenleiding over
-*ee sporen naar beneden ge-
®kken. Volgens een woord
eerder van de NS is dat ver
moedelijk gebeurd door een
stoptrein, waarvan de beugels
van de stroomafnemers ver
strikt waren geraakt in de bo
venleiding. De bovenleiding
was op het ene spoor vernield
over een lengte van 200 meter en
op het andere spoor over 50 me
ter.
N S heeft bussen ingezet. De ver-
wachting was gisteravond dat
de stremming nog de rest van de
vrijdag zou duren. Reizigers
moesten extra overstappen en
rekening' houden met een ver-
traging van minimaal een half
uur.
De trein Amsterdam-Parijs
werd vrijdagavond omgeleid
via Utrecht. Reizigers die in
Haarlem of Den Haag zouden
opstappen, werden nu eerst per
trein naar Lage Zwaluwe ge-
bracht. Van daaruit gingen ze
- per bus naar Roosendaal, waar
de trein naar Frankrijk op hen
wachtte.ANP
door Harmen van der Werf
MIDDELBURG - Jon Aartsen, rayon
instructeur van NS Reizigers, slaat de
spijker op de kop. Aan het begin van de
voorlichtingsbijeenkomst over de kaart
jesautomaat van dé NS in Middelburg.
„Alles is simpel, als je weet hoe het
werkt." De ruim dertig ouderen reageren
met instemmend gemompel. Daarvoor
zijn ze juist gekomen, om te weten hoe het
'gele monster' werkt.
Allemaal hebben ze ër wel eens voor ge
staan. Of ze hebben gezien hoe 'jongeren'
met het grootste gemak van de wereld een
treinkaartje uit de automaat halen. „Ik
heb het eens bekeken op het station in
Rotterdam", vertelt een oudei-e man uit
Middelburg. „De één na de ander liep naar
die automaat en was binnen de korste ke
ren weg, haar de trein. 'Dat moet ik ook
kunnen', dacht ik. Wij moeten tochmet de
tijd mee."
De Middelbra-ger is al naar voren geweest.
Om te oefenen op een nep-kaartautomaat.
„D'r is niks aan." Hij krijgt bijval van een
vrouw die naast hem zit. „Ik heb er vaak
naar gekeken, maar ik durfde er nooit aan
te beginnen. Iedereen heeft altijd zoveel
haast om de trein te halen. En hulp vra
gen? Nee, dat doe ik niet. Stel je voor, dan
pakken ze je geld af
Pinpas
En met de pinpas dan? Een Middelburgse
bekent: „Die heb ik niet. Wat moet ik er
mee? Ze kennen me allemaal bij de bank.
Ik hoef echt geen pasje te laten zien om
geld te krijgen. Maar misschien neem ik
nu wel een pasje, voor die automaat."
De NS krijgt lof toegezwaaid voor het ini
tiatief. De automaten staan er al jaren,
maai- met ingang van 1 juni zijn de ope
ningstijden van de loketten terugge
schroefd. Wie op de trein is aangewezen,
kan bijna niet meer om de automaat heen.
Of moet zeker voor een avondritje vante-
voren een kaartje kopen bij het loket.
Hoewel niet één bezoeker na afloop nog
moeite heeft met de kaait automaat, zeg
gen de meesten toch bij het loket te blij
ven. Niet alleen uit de gewoonte, maar
omdat het veel persoonlijker is. „Er is al
zoveel onpersoonlijk geworden." „En",
foto Ruben Oreel
voegt een zestiger toe, „ik vind het slecht
dat de loketten zo vroeg dicht gaan. Het
kost werkgelegenheid en 's avonds is er
helemaal geen toezicht meer. Dat is verve
lend."
Eén vrouw uit West-Souburg is meegeko
men omdat haar vriendinnen gingen. „Ik
weet al hoe dat apparaat werkt. Het sta
tion Vlissingen-Souburg is alleen nog op
werkdagen geopend van zeven tot tien
uur 's morgens. Dan moet je wel. Het is ge
woon een kwestie van goed lezen. En op
tijd naar het station gaan. Anders staan ze
maar zenuwachtig te dringen. Ik betaal
altijd contant met munten van vijf gulden
of rijksdaalders. Mijn pinpasje gebruik ik
nooit. Ik ben bang dat die niet terug
komt."
Aartsen pakt de namaak-automaat in. De
bij eenkomst heeft een uurtje geduurd. Hij
kijkt er tevreden op terug. „Zo kweek je
goodwill."
De ouderenbond ANBO, afdeling Souburg/Rit-
them, houdt dinsdag 25 november om 14.30 uur
met de NS een voorlichtingsbijeenkomst over
de kaartautomaat in het dienstencentrum
Bachten Poorte in Oost-Souburg.
torRené Schrier
2INKENSZAND - Ovezande
ijgt er een boomgaard met een
ftiental nieuwbouwwonin-
n bij. Dat is het resultaat van
n wedstrijd onder Zeeuwse
chilecten. Een onafhankelij-
S jury koos een ontwerp van de
ïge architect Alexander Pas-
)rs van de Bouwwinkel Zee-
id te Middelburg als beste in-
ttding.
tweede prijs ging naar een
gfcwerp van het Laboratorium
or Architectuur te Middel
ing. Een onderdeel van de prijs
dat het ontwerp, Bloesem ge-
amd, gebouwd mag worden
het plan Strobbelhoek 2 te
'ezande. De wedstrijd had tot
el architecten te bewegen
i'twerpen te maken voor
Auwbouwwoningen die pas-
een landelijke omgeving,
wedstrijd was een initiatief
n de Bond van Nederlandse
itchitecten (BNA) en de
Nederlandse Vereniging van
Ondernemers in de Bouw
(NVOB) afdeling Zeeland. In to
taal zijn negen ontwerpen inge
zonden.
De jury onder voorzitterschap
van de Borselse burgemeester ir.
J. L. M. Mandos schreef in zijn
beoordeling dat Bloesem een
prettig woonmilieu biedt dat
uitstekend aansluit op het land
schap en de doipskern van
Ovezande. Als kanttekening-
werd opgemerkt dat de verhou
ding tussen openbaar en privé,
omdat er geen privé-tuinen zijn,
wel gehandhaafd moet blijven
om het concept van het ontwerp
overeind te houden. De jury had
verder waardering voor de plat
tegronden van de woningen die
heel wat mogelijkheden bieden.
Mandos merkte in een toe
spraak bij de prijsuitreiking op
dat de architectuur vooral in
stedelijke gebieden nogal veel
op elkaar lijkt. Dat is volgens
hem niet alleen de schuld van de
architecten, maar ook van be
stuurders en ambtenaren die te
weinig nadenken over kwaliteit
van bebouwing en hoe er ge
bouwd zou moeten worden. De
discussie gaat volgens de Bor
selse burgemeester meer over
aantallen woningen dan over
kwaliteit. Hij vroeg meer aan
dacht van ambtenaren, be
stuurders, aannemers, architec
ten en projectontwikkelaars
voor dit probleem en pleitte er
voor dat ze vaker met elkaar in
de slag gaan.
Passief
BNA-Zeeland-voorzitter ir. B.
Gillissen merkte op dat overhe
den beter een stimulerend be
leid dan een repressief en pas
sief beleid kunnen voeren. In
dat laatste geval zoeken pro
jectontwikkelaars toch naar
kruip-door-sluip-door manie
ren om hun plannen uit te voe
ren. Een stimulerend beleid kan
ook stimulerend werken voor de
markt, merkte hij op. Gillissen
wees er nog op dat de landelijk
voorzitter van de BNA, K. We
ber, gesuggereerd heeft om iede
re Nederlander twee hectare
bouwgrond te geven en die zon
der beperkingen van bouwver
gunningen en welstandseisen
vol te laten bouwen. Mandos
zag dat bepaald niet zitten.
„Weber moet met dat soort
plannen maar snel naar Jezus-
eikof Sint Job in 't Goor, in ieder
geval naar België, verbannen
worden," aldus Mandos.
Advertentie
Veerweg 30
4471 BK Wolphaartsdijk
Postbus 24 - 4470 AA Wolphaartsdijk
Tel. 0113-581601 Fax. 0113-581061
door Richard Hoving
VLISSINGEN - Afgekeurde
Zeeuwse bouwvakkers vinden
zelden een nieuwe baan. Werk
gevers durven het risico niet aan
om gedeeltelijk arbeidsonge
schikte werknemers in dienst te
nemen. Meer dan de helft van de
bouwvakkers die vanwege slij
tage aan rug of gewrichten hun
oorspronkelijke beroep niet
meer kunnen uitoefenen wordt
nooit benaderd voor bemidde
ling naar werk of scholing. Dat
blijkt uit een enquête van de
Bouw- en Houtbond, district
Zuid-West-Nederland onder
ruim vierhonderd bouwvak
kers, waaronder honderd uit
Zeeland.
Bijna driekwart van de onder
vraagde bouwvakkers uit Zee
land en West-Brabant heeft na
de invoering van de strengere
WAO-wetgeving een herkeu
ring ondergaan. De uitslag van
de keuring was dat het meren
deel minimaal geschikt was om
vijftig procent te werken. On
danks de verminderde arbeids
ongeschiktheid vinden veel
bouwvakkers geen baan. Van de
25 ondervraagden die wel weer
aan het werk zijn gegaan, is het
grootste gedeelte om uiteenlo
pende reden alweer gestopt.
Geen kans
De uitkomsten van de enquête
tonen volgens districtshoofd J.
van der Borgt van de Bouw- en
Houtbond aan dat arbeidsonge
schikten, alle overheidsmaatre-.
gelen ten spijt, geen kans krij
gen opnieuw deel te nemen aan
het arbeidsproces.
„Werkgevers zijn door de invoe
ring van de nieuwe ziektewet
huiverig om bouwvakkers met
een vlekje aan te nemen", aldus
Van der Borgt.
De wet verplicht werkgevers in
geval van ziekte zes maanden
lang het loon van werknemers
door te betalen. Na een hal f jaar
belanden ze pas in de ziektewet
Ruim veertig procent van de
ondervraagden is ooit openlijk
afgewezen bij een sollicitatie
vanwege gedeeltelijke arbeids
ongeschiktheid.
Nooit
De instanties die de mensen in
de WAO aan een baan moeten
helpen, schieten tekort, conclu
deert de Bouw- en Houtbond
FNV. Meer dan de helft van de
geënquêteerde uitkeringsge
rechtigden is nooit benaderd
voor bemiddeling naar een
nieuwe baan of scholing.
Zeven van de tien afgekeurde
bouwvakkers zijn het niet eens
met de uitkomsten van de her
keuring.
Wanneer tijdens de keuring
blijkt dat er minstens drie func
ties bestaan die WAO'ers on
danks hun lichamelijke klach
ten kunnen vervullen, vervalt de
volledige arbeidsongeschikt
heid.
Bouwvakkers wordt over het
algemeen geadviseerd in een fa
briek te gaan werken.
Absurd
Tweeëntwintig van de vierhon
derd ondervraagden wordt nog
altijd het idee aan de hand ge
daan om bij een bonsaïkwekerij
te gaan werken, volgens Van der
Borgt een absurd advies. „In
Nederland bestaan slechts een
paar van dergelijke kwekerij
en." Andere genoemde nieuwe
banen voor een timmerman,
metselaar, schilder of stukadoor
zijn: Delftsblauwe-bordjes-
schilder, loempiavouwer, stic
kerplakker, worstenvuller en
lampenkapmaker.
Advertentie
üü&asMi
door Rinus Antonisse
MIDDELBURG - Houtrijk Ne
derland, de vereniging voor
duurzaam houtbewerken,
vraagt Provinciale Staten van
Zeeland zich in te zetten voor
een goede en verantwoorde be
stemming van het hout dat be
schikbaar komt door het rooien
van ruim 75.000 iepen.
Volgens de vereniging leveren
Zeeuwse iepen heel mooi hout
(vroeger in Frankrijk zeer ge
waardeerd als fineerhout).
Houtrijk Nederland stelt voor
een provinciaal project op te
zetten voor toepassing van het
iepenhout in meubels, scheeps
bouw en speelgoed. Misschien is
er een overheidsinstelling die
toe is aan nieuw meubilair en
graag iets heel karakteristieks
en slreekeigens wil, aldus de
vereniging, die hulp aanbiedt
bij de uitwerking van een plan.
(Advertentie)
Vanwege de voorbereiding van onze
verbouwingsopruiming zijn wij
maandag 3 nov. t/m
woensdag 5 nov. gesloten
Donderdag 6 nov. om 9.00 uur
start onze opruiming!
Nieuwe Burg 12
Middelburg
A Pastoors (rechts) van de Bouwwinkel Zeeland, wiens ontwerp
van een boomgaard met nieuwbouwwoningen gisteren een prijs
won. Naast hem Bouwwinkel-collega W. Kooijman.
Het winnende ontwerp.
foto's Willem Mieras
Meneer is een weinig avon
tuurlijk typehij hecht aan
warm eten op vaste tijden,
wenst zijn pilsje op de tempe
ratuur zoals die op hel etiket
wordt aanbevolen, ergert
zich zeer aan een rommelige
huiskamer en kan buitenspo
rig uit de slof schieten wan
neer de radiobode weer eens
onvindbaar blijkt. Aardige
man, maar soms een beetje
moeilijk in de omgang.
Mevrouw is van een geheel
ander soort. Zij heeft een he
kel aan vastgeroeste ge
woonten, brengt de maaltijd
op de meest onverwachte
momenten op tafel, mag
graag met een nonchalant
gebaar de vuile ivas in me-
neers favoriete fauteuil de
poneren en loopt voortdu
rend meubels te versjouwen.
Dat botst wel eens.
Gisteren, toen meneer na een
inspannende werkdag in de
echtelijke woning arriveer
de, kon hij zijn ogen niet ge
loven; was dit zijn huis? De
koelkast waarin hij zijn zorg
vuldig gekoelde pilsjes be
waarde was van de keuken
naar de schuur verhuist, z'n
comfortabele leunstoel van
de voor- naar de achterka
mer gesleept, boekenkast en
eettafel stonden plots geheel
ergens anders en zijn bureau -
ja, waar had ze zijn bureau in
hemelsnaam gelaten?
En hoe vind je het staan,
vroeg mevrouw verwach
tingsvol.
De reactie was enigszins
voorspelbaar. Woedend ver-
Liet meneer het pand; alleen
als je me écht nodig hebt, kun
je me in de kroeg vinden.
Doe toch niet zo flauw, riep
mevrouw hem na, verande
ring van spijs doet eten, ja
toch?
In een café zelden een meneer
gezien die met zulke lange
tanden een portie lauwe bit
terballen naar binnenwerk-
te.