Tokio showt vernuft PZC Prelude gaat soepel door de bocht Expositie nieuwste ontwerpen Een bombastische Mercedes-studie Nieuwe roadster primeur in Japan Ligfiets Oké-Ja als goedkoop bouwpakket auto motorfiets 39 zaterdag 1 november 1997 In de vroegere Japanse hoofdstad Kyoto is vorige week de wereldmilieuconferentie gehouden. Geheel toevallig opende driehonderd kilometer verder naar het noorden, in de nieuwe Japanse hoofdstad, de 32ste Tokio Motor Show haar deuren. Deze wervelende autotentoonstelling is in de eerste plaats een showroom voor het vernuft van de Japanse auto-industrie. Maar de Japanners stelen de laatste jaren niet meer de show; de grote Europése merken maken er de laatste jaren namelijk een gewoonte van om enkele verrassingen in Tokio te presenteren. Eén van die verrassingen is een studiemodel van Volkswagen, de W12Dit model is zo verrassend omdat niemand van een merk als Volkswagen een twaalfcilinder motor in een exotisch gestileerde sportwagen verwacht. De twaalf cilinder kwam tot stand door twee 2,8 liter VR6-motoren aan elkaar te koppelen. Zo is een motor ont staan die korter is dan een gewone viercilinder en minder weegt dan de vierliter V8 van Audi. De 5,6 li ter W12 motor, levert 309 kW/420 pk bij 5.800 toeren en haalt een hoogste trekkracht van 530 Nmbij 3.000 toeren. De in eigen huis ont worpen carrosserie is geheel uit sterke koolstofvezel vervaardigd, een licht en supersterk materiaal uit de Formule 1. Mazda MX-5 Acht jaar geleden kwam Mazda met de MX-5 op de markt. Deze b.etaalbare tweezits sportwagen was direct succesvol en bracht een nieuwe trend op gang. die door veel Europese fabrikanten werd opgepikt. Inmiddels is de MX-5, na wereldwijd 420.000 verkochte exemplaren, grondig onder han den genomen (zie elders op deze Het studiemodel van Volkswagen, de W12, is zo verrassend omdat niemand van een merk als Volkswagen een twaalfcilinder motor in een exotisch gestileerde sportwagen verwacht. foto Katsumi Kasahara te limousine voor de dag. Het is nu nog een conceptauto, maar hij kan binnen drie jaar realiteit worden. Als naam wordt gedacht aan May- bach, (zie elders op deze pagina). Toyota Prius Mercedes Mercedes-Benz heeft na lange marktstudies geconcludeerd dat de wereld rijp is voor circa twee duizend extravagante limousines per jaar. Volgend jaar wordt de huidige S-klasse, na een produc tietijd van ruim zeven jaar, opge volgd door een veel bescheidener model. Toch is er volgens 'Das Haus' behoefte aari een 'grote Mercedes' zoals voor de oorlog en in de jaren zestig. De laatste grote Mercedes was de 600, waarvan er in 17 jaar tijd 2.677 werden ge bouwd en er met enig vertoon ook één aan het Vaticaan werd gele verd. Het Japanse stylingbureau van Mercedes kwam op de Tokio Mo tor Show met een monstrueus gro- Toyota levert als eerste fabrikant ter wereld een hybride auto, met twee motoren. Het gaat om de Pri us, die is uitgerust met een schone en geruisloze elektromotor voor in de stad en een normale krachtbron voor de buitenweg. De auto is nu al in Japan te koop en zal volgend jaar ook in Nederland op de markt komen. De 4,38 meter lange vier- deurs Prius heeft onder z'n tame lijk opvallende plaatwerk, een conventionele, 1,5 liter zestien- kleps benzinemotor die z'n kracht voor een deel naar de aangedreven voorwielen stuurt en voor een deel naar een elektromotor. De grap van deze combinatie is dat de bestuurder over een normale motor beschikt voor normale om standigheden, maar dat de auto wanneer dat mogelijk is onge merkt overschakelt op elektrische aandrijving. Bijvoorbeeld in de stad of tij dens f ilerij den. Dit levert een halvering op van de anders uitgestoten hoeveelheid C02. Bo vendien zou de Prius ook een ge middeld verbruik kunnen halen van 1 op 28. Daarmee overtreft de Prius de knappe GDI-motor van de Mitsubishi Carisma nog een flink stuk. Toyota'geeft de vijfper- soons Prius niet alleen een knappe hybride aandrijving mee, maar zorgt ook voor goede rijeigen- De eerste productierijpe hybride-auto ter wereld is de Toyota Prius. schappen en een veilige carrosse rie. Toyota vond het niet alleen tijd voor een hybride auto, maar ook voor een opvolger voor de MR2 sportwagen. In Tokio werd hier van het prototype getoond, dat wat ons betreft, zonder belangrij ke wijzigingen in productie mag. Het model heet MR-S en is een ledig verzonken cabrioletkap. De letters MR staan ook nu weer voor 'mid rear', de positie van de motor in het midden van de auto en de aandrijving achter. Het betreft een 1,8 liter viercilin der met. een vermogen van 103 kW/140 pk. Dit hoge vermogen word mede mogelijk gemaakt door het variabele openingsmo- tweezits sportwagen met een vol- ment van zowel de inlaat- als de foto G PD uitlaatkleppen. Volgens Toyota zijn met dit WTI-systeem, zowel de uitlaatgassen als het verbruik, duidelijk geringer dan van de mo tor in de bestaande MR-2. De Toyota MR-S gaat volgend jaar in productie en zal nog voor het einde van 1998 op de Nederlandse markt verschijnen. Mario Vos Japanse autoconstructeurs zijn meesters in het bedenken van prachtige afkortingen voor nieu we technische vondsten. Zo ont wikkelde Honda voor de vorig jaar geïntroduceerde Prelude het zogenaamde ATTS, een afkor ting die staat voor Active Torque Transfer System (Actieve Trek kracht Verdeling). Dit systeem moet het bochtgedrag van de au to sterk verbeteren, omdat het meer trekkracht leidt naar het wiel in de buitenbocht. Al sinds de beginjaren van de au tomobiel breken technici zich het hoofd over de aandrijving ervan. Daarbij moet niet alleen gedacht worden aan de keuze tussen vóór-, achter- of vierwielaandrij- ving, maar ook aan de verdeling van de krachten tussen de beide aangedreven wielen. Rechtuit rijdend is dat nooit een probleem, want dan moet elk wiel dezelfde snelheid hebben, maar in bochten legt het buiten ste wiel de langste weg af en moet het dus meer meters kunnen ma ken. Differentieel Het is daarom niet mogelijk om een as star aan te drijven, want er moet een snelheidsverschil tus sen het linker en het rechter wiel mogelijk zijn. Deze voorziening werd al lang geleden uitgevon den en staat bekend als het diffe rentieel. Zo'n differentieel heeft echter een belangrijk nadeel. Als één van beide wielen om welke reden dan ook de kans krijgt door te slippen, vloeit alle kracht van de motor weg naar dat slippende wiel. Het differentieel is een goede op lossing om snelheidsverschillen tussen de twee wielen mogelijk te maken, maar veel wenselijker zou het zijn als ook de aandrijf- krachten van de wielen in boch ten konden verschillen. Daarmee is het stuur- en bochtgedrag be langrijk te verbeteren. En precies dat heeft Honda voor elkaar ge kregen met ATTS. ATTS is eigenlijk een differenti eel dat actief de aandrijfkrach- ten tussen de twee aangedreven wielen kan variëren. Die verde ling wordt bepaald door elektro nica, die daarbij gebruik maakt van informatie over de stuur- wielhoek, de G-krachten en het motorkoppel. De trekkrachtverdeling kan va riëren tussen 50-50 bij rechtuit- rijden en maximaal 80-20 (of an dersom) in bochten. Het verdelen van de trekkracht geschiedt met behulp van hy draulische koppelingen, die het gedrag van het differentieel be- invloeden. Daardoor gaat in een bocht meer trekkracht naar het buitenste wiel, dat ten opzichte van het binnenwiel als het ware accelereert. De auto draait daar door versterkt in de richting waarin de bestuurder stuurt. Een bijwerking van het systeem De Honda Prelude met ATTS gedraagt zich neutraal in de bochten. zou kunnen zijn dat de auto de bocht wil blijven rijden om het buitenste wiel meer trekkracht krijgt toegevoerd. Maar dat heeft Honda verholpen door de wiel- standen bij het verdraaien van het stuur aan te passen. Neutraal Het resultaat van het ATTS is fr appant, vooral in extreme bocht situaties. De Honda Prelude met dit systeem blijft veel langer neu traal en reageert nauwelijks meer op plotseling gasgeven of gas loslaten. Dit in tegenstelling tot de Prelude zonder dit sys teem, die dan een duidelijke on der- en overstuurreactie ver toont. Je voelt dat de auto met ATTS gewoon door de bocht trekt, terwijl de auto zonder de neiging heeft rechtuit te willen. Olie ATTS is onderhoudsvrij en be hoeft net als een normale trans missie slechts eens per 160.000 kilometer een olieverversing. Het extra gewicht van het systeem bedraagt 20 kilo. ATTS is voorlo pig alleen leverbaar op de Honda Prelude met 2,2 liter motor. Tot voor kort was deze auto stan daard voorzien van vierwielbe- sturing, maar als ATTS wordt gemonteerd vervalt de vierwiel- besturing en heet de auto Prelude 2.2 VTiS. De prijs van dit model bedraagt 72.990 gulden, inclusief extra spoilers en een iets ander interi eur. Dat is 5.000 gulden meer dan de vergelijkbare Prelude met vierwielbesturing. Mario Vos Fabrikant Daimler-Benz is er zelf erg over te spreken: de Mercedes-Benz Maybach. Het is een enorme limousine welke is ontsproten aan de knappe Japanse design-kop pen van Mercedes' Design Cen ter in het Land van de Rijzende Zon. Stellig is deze Maybach een van de grootste blikvangers van de Tokyo Motor Show. Daimler Benz omschrijft de modelstudie als een perfecte balans tussen traditie en inno vatie en belooft deze auto voor de toekomst van de allerrijk sten. De Maybach is dus meer dan een pure tentoonstellingsauto en in feite het paradepaard van de ultieme „Luxusklasse" van de nabije toekomst. Voor wie niet precies weet waar de naam Maybach vandaan komt, is het wellicht goed even het geheu gen op te frissen. Wilhelm Maybach was Duits- lands bekendste autoconstruc teur in de beginjaren van de au to. Maybach, die in 1846 werd geboren en overleed in 1929,83 jaar oud, was een van Gottlieb Daimlers dikste vrienden. Dal was al zo, lang voordat de eer ste auto in 1886 over de kinder kopjes hobbelde. Pruttelmotoren Het was Wilhelm Maybach die de pruttelmotoren van de eer ste Daimler-auto's aan de praat kreeg. Zijn naam sierde in de jaren dertig de grootste Duitse 'Luxuswagen', de Maybach 12. Nadat Gottlieb Daimler was overleden verliet Maybach de fabriek Daimler Motorwerke en begon in 1907 voor zichzelf in Bissingen/Wuerttemberg en korte tijd later in 1911 in Friedrichshafen, waar hij in zijn eigen fabriek de motoren bouwde voorde enorme Zeppe lin-luchtschepen. De nu getoonde Mercedes- Benz-Maybach is niet alleen een grote, maar ook een zeer luxueuze auto. Hij is nog groter dan de Mercedes S 600 en meet 5,77 meter. Er zit een uitgebrei de bar in en de zakenman kan beschikken over drie telefoon systemen. Onder de motorkap bevindt zich een twaalfcilin der. Nol van Bennekom De Mercedes Maybach is in feite het paradepaard van de ultieme „Luxusklasse" van de nabije toekomst. foto AP De nieuwe Mazda roadster zal onder de zestige mille op de Nederlandse markt ge bracht worden. De opvolger van de succesvolle MX-5 is een van de primeurs op de Tokiose autotentoonstelling die nog tot en met zondag duurt. In het voorjaar wordt de auto in Ne derland geïntroduceerd. De Mazda MX-5 gaat al een flink tijdje mee. Hij werd in 1988 op de markt gebracht en sinds die tijd zijn er ruim 420.000 exemplaren verkocht in meer dan 50 landen. Voor Ja panse begrippen heeft zijn ver vanger tamelijk lang op zich la ten wachten. Het eerste wat aan deze sierlijke tweezitter opvalt is dat de koplampen niet meer van het uitklappende ,,slaapoog"-type maar elips- vormig zijn. De onderste helft van het voor front bestaat uit een spoiler, waarin een grote luchtinlaat is uitgespaard. Qua maatvoering is de nieuwe roadster vrijwel gelijk aan de huidige MX-5. Lengte en breedte zijn 3.945 mm en 1.676 mm. Er is keuze uit twee motoren, een 1.6 van 110 pk en een 1.8 van 140 pk. De in Tokio getoon de versie is een 1.8 met een zes versnellingsbak, die als over drive wordt toegepast. Binnenruimte Volgens de fabrikant biedt de nieuwe roadster meer binnen ruimte. In de achterbak kun nen bijvoorbeeld twee golftas- sen worden opgeborgen en er is meer opbergruimte in de 'por tiervakken en in het hand schoenenkastje. De softtop is zodanig gewijzigd dat er nu een verwarmde glazen achterruit in is verwerkt. Tij dens het rijden met open kap kan een opvouwbaar wind scherm worden gebruikt. Ander opmerkelijk nieuws van Mazda is de Demio, een kleine MPV die vanaf juli volgend jaar ook in Nederland op de markt zal verschijnen. Het model ziet er leuk uit en biedt bovendien veel ruimte. Voor Mazda in Ne derland betekent de Demio de intrede in een nieuw marktseg ment. Voiige week hebben we al aandacht aan deze nieuwko mer besteed, die zal worden voorzien van een 1.3 liter 83 pk motor of een 1.5 liter 100 pk motor. Het is nog niet bekend welke uitvoeringen in Nederland op de markt zullen worden ge bracht. Ook van de prijs valt nog niets te zeggen. In Frankfurt prijkte de 626 Wa gon al op de Mazda-stand. Ook in Tokio wordt hij nu - voor het eerst in Japan - aan het publiek getoond. Deze auto zal in janu ari in Nederland in de verkoop komen. In Japan wordt hij de Capella Wagon genoemd. Op de Tokyo Motor Show is een versie met een 2 liter zestienkleps motor te zien. Ook is er een vierwielaan- gedreven versie te bewonderen. Nol van Bennekom De Oké-Ja van Flevobike slaat aan als zelfbouw-lig- fiets. Met een knipoog naar Ikea lanceerde de ligfietsbouwer in Dronten dit voorjaar een model waarop iedereen zonder proble men wegrijdt. Voor de aankoop van de meeste ligfietsen bestaal er een drempel, omdat flink oe fenen noodzakelijk is. De Oké-Ja is met een prijs van 980 de goedkoopste ligfiets in Nederland. Daarvoor krijgt de koper een bouwpakket met imbussleutel. Het monteren door de dealer kost overigens maar 75 extra. De fiets is opgebouwd rond een robuuste maar lichte stalen balk. De houding op deze ligfiets is vrij rechtop, daarom is er ge makkelijk op te fietsen. Des kundigen noemen dit model meer een zitfiets. Er is slechts één maat verkrijg baar. Het stoeltje is instelbaar om de fiets voor zowel lange als korte mensen geschikt te ma ken. Zitfiets of ligfiets, hard fietsen met deze Oké-Ja is zeer goed mogelijk. Flevobike-medewer ker Ymte Sijbrandij reed er de toerklassieker Luik-Bastena ken-Luik mee en sloeg 250 kilo meter lang geen gek figuur. Vliegende winkels De BOVAG-afdeling Tweewie- Iers constateert een opleving van het verschijnsel 'vliegende winkels' in het land en waar schuwt voor de slechte kwaliteit van de fietsen die hier te koop worden aangeboden. Het begint meestal met een ad vertentie waarin goedkope fiet sen worden aangeboden tijdens een of meer verkoopdagen in cafézalen of sporthallen. Volgens de BOVAG koopt men hier gemakkelijk een kat in de zak. De goedkope fiets blijkt ge breken te hebben, garantie wordt niet gegeven en de verko pers laten geen adres of tele foonnummer achter. Fietsen makers staan meestal niet te trappelen om dit soort fietsen te repareren. De BOVAG-functionaris: „Van een slechte fiets kun je nu een maal geen goede maken en de klant blijft teleurgesteld". Theo van der Kaaij

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1997 | | pagina 39