24 stroomsgewijs Ivo Niehe wil altijd op de bloemetjesbank zitten PZC reportage zaterdag 1 november 1997 RUDEN RIEMENS Hij weet zich toegang te verschaffen tot de luxueuze onderkomens van de groten der aarde. Bovendien schuiven de sterren genoeglijk bij hem aan in de studio. Ivo Niehe is de lieveling van de 'rich and famous'. Dat de verhouding lang niet altijd zo amicaal is als in de TV Shows, blijkt uit Niehes boek Het leukste krijg je nooit te zien. Juist op de momenten dat de camera niet draait, blijken de geliefde sterren zich nogal eens te ontpoppen als furieuze monsters. Ives Montand, Giscard d'Estaing, Roald Dahl, Moeder Teresa, Shirley MacLai- ne, Julio Iglesias, Tina Turner, Phil Col lins, Willem van Hanegem, Oliver Sachs, Cher. Het lijstje van Ivo Niehe (51) telt in middels honderdtien namen, Niehe por tretteerde deze grootheden de afgelopen jaren en daarnaast nodigde hij nog een groot aantal idolen uit voor een onderons je in de studio. Hoe geanimeerd de ge sprekken en portretten op het scherm ook mogen lijken, in de praktijk gaan er maanden faxen en bellen, stevig onder handelen en strikte eisen aan vooraf. Een veelbelovend gesprek kan al afketsen op een verkeerd merk bronwater in de kleed kamer. Hoewel krap in de tijd besloot Niehe deze zomer eindelijk eens de meest aanspre kende anekdotes uit het geheugen op te diepen. Bijkomend voordeel is dat de pre sentator graag schrijft. „Ik vind schrijven het leukste wat er is. Het soort tv dat ik maak is eigenlijk gewoon een opstel met beeld. Het is net zoals met een opstel dat je moet voorlezen voor de klas en je ervoor moet zorgen dat je gehoor geboeid blijft. Het lekkere van schrijven is dat het beeld eindelijk een keer niet nodig is." Het laatste zetje om zich achter de schrijf tafel te begeven, kreeg Niehe van actrice Mia Farrow. „Zij zei tegen me: 'Je zou ei genlijk eens al die highlights van inter views op moeten schrijven. In Amerika is er niemand die bij zoveel mensen thuis is geweest als jij. Het maakt niet uit dat je onbekend bent, ik zorg voor een uitgever. Larry King heeft al die sterren ook wel in zijn programma gehad, maar wat jij bij hen thuis hebt meegemaakt is ongeloof lijk'." Bloemetjesbank Voorlopig ligt Het leukste krijg je nooit te zien alleen aan deze kant van de oceaan in de winkels. De anekdotes geven ook een beeld van de werkwijze van Niehe, die nogal eens bekritiseerd wordt. Hij zou in houdelijk weinig bagage hebben en wei Ivo Niehe: Ik kom over als een nette, niet bedreigende man die goed zijn huiswerk gedaan heeft. foto Roland de Bruin nig kritisch converseren. Vederlicht amu sement voor een massapubliek, zo luidt vaak de teneur. „Ik zit me altijd een of twee dagen te ver diepen in een persoon, want ik wil snel werken. Als we in het buitenland te gast zijn, voel ik me na een uur gewoon te veel. Je komt niet alleen inhoudelijk iets halen, je wilt ook nog eens de omgeving laten zien. Zeker een deel van het succes van het programma zit 'm erin dat mensen toch willen weten hoe de bloemetjesbank erbij staat. Wij mochten pas geleden als eerste bij Bon Jovi thuis filmen. Het .is toch wel iets voor die mensen om dat allemaal prijs te geven. Na drie kwartier begin ik me on gemakkelijk te voelen. Dus moet je alles heel goed en strak voorbereiden om het in die korte tijd te kunnen doen." Die werkwijze wekt vooral in het buiten land verbazing. Niehe belt steevast aan in gezelschap van een camera- en een ge luidsman, terwijl Amerikaanse tv-ploe- gen vaak veertien man sterk zijn. Boven dien is het uiteindelijke resultaat veelal vleiend. „Amerikanen verstaan onder een interview dat ze weer eens geconfron teerd worden met de moeilijkste momen ten uit hun léven: de scheiding, de geflopte plaat, de film die geen succes is geworden. Het andere uiterste is David Letterman, waar alleen maar grappen worden gemaakt. Ik wil gewoon in een kwartier een beeld van iemands leven ge ven. Het is meer een conversatie dan een interview. Europees ambachtelijk zeg ik altijd maar." Een hotelkamer is dan ook geen ideale lo catie voor Niehe, die altijd stug volhoudt tot hij mag doordringen tot de privé-ver- trekken. „Het zijn toch een beetje Kuifje achtige verhalen. Je wilt toch het piepen de hek naar het grote grindpad open doen." Ouders Soms maakt hij zelfs wel zes interviews per week. „Ik weet zo langzamerhand meer van anderen dan van mezelf", zegt de presentator. „Ik zat laatst te bedenken dat ik misschien mijn ouders maar eens moet gaan interviewen. Als ik me in hun verdiep op de manier waarop ik dat doe in anderen, wordt er misschien een heleboel over mezelf duidelijk. Ik zou dat dan wil len laten voorbereiden door de redactie, geheel in de sfeer van het programma. Maar nooit uitzenden natuurlijk. Ischa Meijer interviewde alleen om meer over zichzelf te weten te komen. Dat heb ik he lemaal niet, maar ik ben dan ook een min der complex karakter." Langzamerhand begint er toch steeds meer waardering te komen voor Niehes werkwijze. „De TV Show Op Reis was de omslag. Toen schreven de critici opeens dat ik eenmaal in het buitenland een hele andere man was en dat toen pas mi j n bele zenheid bleek. Die kritiek op het studio programma begreep ik ook wel, daar deugde natuurlijk heel weinig van. Op een paar uitzonderingen na was de journalis tieke waarde ervan maar heel betrekke lijk. De aanpak was zoals de Amerikanen dat ook doen: zorgen dat er een hoop ge beurt aan tafel. De TV Show op Reis is veel bevredigender." Toch is Niehe niet van plan binnen afzien bare tijd met de TV Show te stoppen, zoals regelmatig wordt gesuggereerd. „Ik heb wel een haat/liefde verhouding met dit werk. Het bepaalt je leven zo verschrikke lijk; dat ik misschien ook wel eens een le vert zou willen waar dit allemaal niet in zit. Bovendien heb ik een hekel aanreizen Met honderdtwintig kilo bagage door Cu ba of Zuid-Afrika trekken is echt geei grapje. Het ambacht wordt steeds leukei maar de dingen die je ervoor moet doei zijn vaak vervelend. Ik ben overigens noj altijd oprecht verbaasd over het succe van het programma. Ik krijg op straat al tijd twee soorten reacties. Die waar ik gel van word isGoh wat spreek j e goed j e ta len', de andere luidt: 'Je bent de enige di> altijd bij mensen komt die ik nooit ergen anders zie'. Volgens mij is dat de krach van het programma. Het is nooit echt oud bakken geworden. Het heeft altijd eei soort frisheid behouden. Trots is Niehe, zo blijkt uit het boek, op di portretten zoals hij die maakte van Ive: Montand en Roald Dahl, wiens dankbrie ingelijst boven zijn bureau prijkt. Som mige ontmoetingen grepen Niehe per soonlijk aan, hoewel hij dat nooit laa blijken in zijn programma's. Met een en keling ontstaat zelfs een vertrouwens band, zoals hij die koestert met Willen van Hanegem. „Ik ben niet het type dat ii het café vrienden op de schouder slaat. II zie mezelf niet als een heel contractrijl mens. Met Mia Farrow was de band hee sterk en bij Montand was één blik vol doende. De essentie van zo'n interview i: niet zozeer of je de goede vragen bij ji hebt, maar of degene bereid is jouw din gen te vertellen. Ik kom over als een nette niet bedreigende man, die goed zijn huis werk gedaan heeft. Ik wil ook nog wel vee lachen in het begin of met een onderwei] komen waarover die persoon graag praat Het is heel gek, maar je gaat altijd als eei soort vrienden uit elkaar. Bij Johnnj Kraavkamp sr in Zuid-Afrika was he echt zoenen toen we weg gingen. Het wa voor allebei een hele emotionele dag." 'Voor Gijs, Tim en Anne. Zodat ze late: een beetje weten wat hun vader heeft uit gespookt', zo luidt het voorwoord in Nie hes boek. Want werk en privé zijn voor di presentator strikt gescheiden werelden „Televisie is voor mijn kinderen (6, 5 en jaar, red.): Linda de Mol en Robert tei Brink. Robert kennen ze van de vakantif en mijn twee zoons zijn verliefd op twa van zijn dochters. Antonie Kamerling i: hun held, want die heeft ook nog spieren Ik ben voor mijn kinderen geen televisie; ik ben gewoon papa. Ik vind dat ze er niet mee te maken hebben dat ik dit werk toe vallig doe". Berrit de Langt Ivo Niehe: Het leukste krijg je nooit te zien Uitgeverij Het Spectrum, f 29,90.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1997 | | pagina 24