Emirdag leeft van de landverhuizers Axel zoekt herkomst Turkse medelanders in deze bijlage Ivo Niehe ontpopt zich als Kuifje in de grote wereld Fotorubriek Ruden Riemens: Stroomsgewijs Migranten brengen kleur in de Tweede Kamer Notities van een achterblijver De nieuwe kozakken in Rusland zijn belust op macht Professional: Wie kan praten kan ook lezen Guus van Bladel denkt terug aan Johannes van Damme Finale van de jacht op de bende van Etienne U. reportage zaterdag 1 november 1997 ROEMENIE D°nau Varna ZEE VAN AZOV Sevastopol: WAR Ankara EMIRDAG Tbilisi O. f Urfa SYRIË Turkije barst van de politieke, religieuze en etnische verschillen. De alomtegenwoordigheid van Atatürk, grondlegger van de moderne scheiding tussen islam en staat, tempert die contrasten. Tot in de schamelste openbare gelegenheden hangt zijn portret aan de wand. Wie er naar opkijkt moet stevig in de schoenen staan om de hypnotiserende blik te weerstaan waarmee hij de natie tot eenheid maant. Maar op dorpsniveau zijn Op de schaarse stukjes landbouwgrond rond Enxirdag worden ondermeer bieten verbouwd. Turkse kinderen gaan in uniform naar school, zodat de verschillen tussen arm en rijk niet zichtbaar zijn. het nog steeds de tradities van het gedisciplineerd familieleven, overgeleverd uit een eeuwenlang nomadisch bestaan, die orde, rust en sociale samenhang garanderen. Daar liggen de wortels van de Turkse gezinnen die nu in Nederland leven. De Axelse werkgroep relatieverbetering autochtonen-allochtonen ging er heen. En snapt nu hoeveel moeite het de Turkse medelanders kost om hier te aarden. Meer dan twintig jaar woonde M. Güzle (midden) met zijn gezin in Axel. Ruim tien jaar geleden keerde hij met vrouw en kinderen terug naar Emirdag. Vier van zijn vijf kinde ren wonen inmiddels weer in Zeeuws-Vlaanderen en zelf zou hij ook terugwillen. Voor alsnog maakt de remigratieregeling, waarvan hij gebruik maakte, dat onmogelijk. Tussen vervallen traditionele huisjes in Emirdag verrijzen vakantievilla's van voorma lige dorpelingen die naar het buitenland zijn gegaan en in de vakanties terugkomen. Dat is lang niet de enige bouwactiviteit. Er is, om maar eens wat te noemen, ook een nieuw ziekenhuis in aanbouw, een naar westerse inzichten gemodelleerde woonwijk in de maak, en binnenkort kan een modern stadhuis annex winkelcen trum in gebruik worden genomen. Zelfs dorpen zijn door de bouwwoede aange raakt. Veel van de traditionele onderko mens, met westerse ogen bezien vaak niet veel meer dan bedompte hokken van zwerfkeien en leem, zijn inmiddels tot ruïnes vervaUen. Daarnaast zijn, als we zensvreemde elementen, ordentelijke vil la's verrezen: vakantiewoningen van mi granten voor gebruik tijdens het jaarlijks familiebezoek. De meeste van die huizen zijn dan ook alleen 's zomers in gebruik. Emirdag is echter alles behalve een va kantie-oord, benadrukt de burgemeester. Behalve honderden dienstplichtigen die er gelegerd zijn, de dominant aanwezige militaire politie en de studenten die er ho ger technisch onderwijs genieten, heeft geen vreemdeling er iets te zoeken. In ok tober mocht Emirdag niettemin een om vangrijk gezelschap Zeeuwen begroeten. Leden van de Axelse werkgroep relatie verbetering autochtonen-allochtonen zetten een trip op touw om wat meer aan de weet te komen over de achtergronden van hun Turkse medeburgers. Dat blijk van belangstelling werd in Emirdag bij zonder op prijs gesteld. Honderden bewo ners van het stadje liepen uit om de meer dan veertig Zeeuwse bezoekers in te ha len. Een kleurrijk uitgedoste groep schoolmeisjes verwelkomde het gezel schap met een traditionele dans. Gastvrij Ook in een vijftal dorpen vond het Zeeuws gezelschap een gastvrij onthaal. Zoals in Karacalar, één van de weinige dorpen waar nog sprake lijkt van jeugdig elan. Dat heeft alles te maken met de alevieti- sche gemeenschap die er is gevestigd, een spirituele beweging op humanistische grondslag. Alevietische jongeren uit de verre omtrek, die in Emirdag studeren, vinden er opvang. Ze grepen de komst van de bezoekers dankbaar aan voor een ver broederingsfeestje met dans, bloemen en muziek. Aan de islamitische gebeden die, te begin nen bij zonsopgang, tot in alle uithoeken sche tegenkandidaat met gemak versloeg, kan niet hebben gelegen aan de kracht van zijn politieke beweging. Want die is in Emirdag slechts gering. Zijn zege kan eer der worden verklaard uit de grote be kendheid die zijn familie ter plaatse ge niet. De plaats van de vrouw is in Emirdag doorgaans nog binnenshuis. Nog geen en kele vrouw is actief in de gemeentepoli tiek. De burgemeester zou dat liever an derszien. Maar ja, de mannen zijn er niet zo toe bereid, en de vrouwen niet zo geïn teresseerd." Toch biedt de Turkse plattelandstraditie ook ruimte aan vrijdenkers. De ode aan Atatürk, waarmee Yoksul Dervis (arme bedelaar), de analfabethische voorzanger uit Emirdag, de Zeeuwen in zij n dorp wel kom heette, predikte de soefi-boodschap van de algemene broederschap. Met soortgelijke declamaties sleepte de der wisj in de provinciehoofdstad Afyon (pa paver) al menige hoofdprijs in de wacht. Wijzer Leden van de Axelse werkgroep, die het initiatief nam tot de reis, zeggen in Emir dag erg veel wijzer te zijn geworden. De kloof tussen de welvarende Nederlandse verzorgingsstaat, waar het individualis me hoogtij viert, en de materiële armoe op het zoveel natuurlijkere Turkse platte land, blijkt veel groter dan gedacht. „We beseffen nu pas hoe moeilijk het voor de Turkse migranten is om in ons land te aar den. We blijken van hen wel erg veel aan passingsvermogen te vragen", zeggen vertegenwoordigers van de Axelse wij ken. ,,In Turkije leven ze nog zo onvoor stelbaar dicht bij de natuur. Als je ziet dat ze daar gewend zijn elk bruikbaar stukje grond te benutten voor landbouw, dan snap je waarom er in Nederland uien en aardappels in hun voortuintjes staan. Verbazing is er ook over de hechte sociale structuren in de Turkse dorpen. „De dorpshoofden, de iman en de onderwijzer zorgen ervoor dat de regels ook worden nageleefd. Er bestaat nog een heel strakke hiërarchie en een grote sociale controle. Logisch dat het in Nederland wel eens mis kan gaan wanneer dat allemaal wegvalt", zegt de Terneuzense politie-inspecteur E. Kind. Het is hem opgevallen hoe keurig de kinderen in de dorpen naar hun schooltje gaan. „Het is allemaal heel duidelijk gere geld. En ik heb geen kind gezien dat daar ongelukkig mee is." Problemen ziet hij wel bij de oudere jeugd. Studenten in Emirdag vertellen dat ze grote behoefte hebben aan een plek waar ze met hun leef tijdgenoten bij elkaar kunnen komen. „Want waar we ook gaan zitten, er zitten altijd oude mannen bij." De commissaris van politie in Emirdag kan de criminaliteitsbeschrijding in Emirdag gemakkelijk aan met de 25 agenten die hij onder zijn hoede heeft. Eén tot twee diefstalletjes per jaar. Daar mee houdt het dan wel op. Maar hij maakt zich inmiddels wel wat zorgen over de jeugd. De laatste tijd wil die nog wel eens voor wat overlast zorgen. In Zeeuws- Vlaanderen, weet Kind, spitst de proble matiek zich ook toe op de Turkse jeugd. „Af en toe een gewelddadig treffen, en dan is er ook nog een klein aantal dat zich in het drugscircuit begeeft," Zover is het in Emirdag nog niet, wordt hem verze kerd. Henk Postma Onbegonnen werk Istanbul is, net als zoveel andere Turkse steden en stadjes, een toevluchtsoord voor miljoenen plattelanders, nakome lingen van verarmde boeren, wier vade ren nog als trotse nomaden over de vlakten van Anatolië trokken. Afstam melingen van natuurvolkeren die al voor het begin van onze jaartelling de Aziati sche steppen bereisden, stroomden de af gelopen decennia zo massaal de Turkse steden in, dat een stad als Istanbul inmid dels het inwonertal van Nederland bena dert. Officieus dan. Want al die mensen re gistreren, is onbegonnen werk. Dat verstedelijkingsproces bleef niet tot Turkije beperkt. Op zoek naar mogelijk heden om te overleven trokken tiendui zenden mannen, voor wie de schrale grond in het Turkse binnenland geen toe komst meer bood, als gastarbeider naar West-Europa. Vrouwen en kinderen reis den hen achterna. Zo groeiden in de Zeeuws-Vlaamse Kanaalzone, en in plaatsen als Haarlem en Deventer, encla ves van gezinnen uit de dorpen en gehuch ten van de Turkse plattelandsgemeente Emirdag. Die plaats van herkomst ügt zo'n vijfhon derd kilometer achter Istanbul, op de vrijwel geheel ontboste voet van een ge bergte. Ze wordt verder omgeven door uitgestrekte vlakten, waarvan de grond zo schraal is dat alleen de papaver er naar hartelust groeit. Maar de teelt van dat product is begin jaren zeventig onder Amerikaanse druk aan banden gelegd, omdat het als grondstof voor heroïne kan dienen. Er wordt nu ook wel graan ge teeld, maar het groeiseizoen is kort en de grond zo slecht dat lang niet ieder jaar een oogst van het veld kan worden gehaald. Emirdag omvatte ooit 125 dorpjes, veelal ontstaan doordat nomadenfamilies hun trekkend bestaan niet meer vol konden houden. De tenten gingen aan de kant. Een vaste woonplek kwam er voor in de plaats. Het werden boeren, 's Zomers trokken ze met hun vee de berghellingen op. Op de minst onvruchtbai'e stukjes grond bedreven ze wat landbouw. Som migen doen dat nu nog steeds. Maar de meeste families kunnen zich er niet meer mee in leven houden. Meer dan honderdduizend dorpsbewo ners trokken de afgelopen decennia dan ook weg. Ze kwamen als gastarbeider in landen als Frankrijk, België en Neder land terecht. Anderen zochten hun heil in de grote Turkse steden. Er resteren nog 21.200 achterblijvers, voor een belangrijk deel ouderen. Van de 125 dorpen zijn er nog maar 72 over. Er zullen er nog wel meer verdwijnen. Want wie blijft, en wat wil ondernemen, vestigt zich in de centra le woonkern, een garnizoensplaats die met wat goede wil een stadje kan worden genoemd. Westers Burgemeester Ismet Güler windt er geen doekjes om. „Onze grootste inkomsten bron is het kapitaal van onze migranten. Die sluizen al met al zoveel geld, en niet te vergeten kennis, naar Emirdag terug dat de dienstensector in het stadje ziender ogen opbloeit. Westerse gebruiken burge ren langzaam maar zeker in. Zo wordt nu een bejaardentehuis uit de grond gestapt, een voorziening die tot voor kort ondenk baar was in een streek waar zorg in fami lieverband altijd als grootste goed is erva ren. van het Turkse land uit de luidsprekers van de minaretten schallen, wordt in de grote Turkse steden door menigeen achte loos voorbij gegaan. Maar op het traditio neel ingestelde platteland voedt het op dringerig geluid nog steeds de algemene religieuze beleving. Dat wil niet zeggen dat fundamentalistische beginselen daar hoogtij vieren. Integendeel. De nomadi sche voorvaderen hadden al helemaal geen behoefte aan godsdienstige schi-ift- uur. Zij putten voor hun spirituele bele ving direct uit de natuur. Pas als ze zich vestigden, en het jaarlijks xitueel van de trek overboord gooiden, voorzagen isla mitische zeden en gebruiken in een nieuw houvast. Maar in de praktijk leefde men eerder naar de geest, dan naar de letter van de wet. Familiebanden, zo bleek bij de laatste verkiezingen, zijn in Emirdag nog steeds sterker dan de leer. Anders zou burge meester Güler, met zijn Republikeinse Volkspartij, niet zo stevig in het politieke zadel geholpen zijn. Dat hij zijn islamiti- Diep verscholen in één van de ontelba re overdekte gangetjes van de Grote Bazar, rennen geldspeculanten hyperner veus met satelliettelefoons heen en weer. Als herauten van de vooruitgang verdwij nen de gelukkigen onder hen met dikke pakken bankbiljetten op zak in het multi culturele straatgewoel. Ook onder de mi naretten van de Aya Sofia of de Blauwe Moskee, de indrukwekkende bouwwer ken die in het hart van Istanbul de roem ruchte historie van het Osmaanse Rijk markeren, heersen de wetten van het ma terieel gewin. Op de oosterse stapelmark ten barst het van de exotische handels waar. Maar comfortabel overleven lukt alleen degenen die zich het soepelst voe gen naar de kille efficiëntie van westers georiënteerd welvaartsstreven. Onder tussen mag de toerist er naar hartelust handjeklap spelen, aangeklampt door mannen en kinderen die tot de bedelstaf zijn verheven. Kleurrijke kleding herinnert in dorpen als Emirdag en Demircelli aan het nomadisch leven van de voorouders. fotografie Henk Postma

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1997 | | pagina 23