Ik ben blij dat ik hier nog sta
Het gebeurde heel
snel, in een seconde
PZC
zeeland
22
Bewoonster getroffen pand liep net de huiskamer uit toen vliegtuigje neerstortte
Van Gelder opgelucht
dat geen bewoners zijn
getroffen bij ongeluk
Zeeland Airport
scoort slecht met
aantal ongelukken
zaterdag 1 november 1997
door Rinus Antonisse
De brokstukken van het verongelukte vliegtuig liggen her en der verspreid in de tuinen.
Eén van de slachtoffers is geborgen. Een zeil onttrekt de werkzaamheden aan het zicht.
foto's Ruben Ort
door Nicole Kluijtmans
MIDDELBURG - Het sport-
vliegtuig heeft een spoor van
vernielingen achtergelaten in
de Johan G. Schorerstraat. Bij
nummer 30 raakte het vliegtuig
iets boven de goot het dak. Van
de woning op nummer 32 is de
voorgevel vernield. De ruit van
de woonkamer ligt aan digge
len. In de muur gaapt een gat
waardoor het isolatiemateriaal
zichtbaar is. Het huisnummer
plaatje ligt tussen de puinresten
in de tuin. Het vliegtuig is in het
tuintje drie huizen verderop
neergekomen. Meer dan .een
berg brokstukken is er niet van
over. Bedolven onder de resten
liggen nog de twee slachtoffers.
„Ik ben blij dat ik hier nog sta.
Op het moment dat het vliegtuig
neerstortte, hep ik gelukkig net
van de huiskamer naar de keu
ken. Ik wilde net mijn kat te eten
geven", vertelt bewoonster An
nie Bal, die inmiddels wat is be
komen van de eerste schrik. Ze
komt uit de woning van haar
buren. In haar eigen woning is
het een grote ravage. Niet alleen
ligt de huiskamer vol scherven,
alles ligt overhoop. ,,Ik dacht
eerst dat er twee auto's op elkaar
waren gereden. Ik rook overal
benzine. Nadat ik de kat boven
had opgesloten, ben ik via de
achterdeur het huis uitgegaan.
Nu mag ik van de politie niet
meer naar binnen."
Haar echtgenoot komt erbij
staan en kijkt met een sip ge
zicht naar de enorme ravage.
„Ik wist van niets. Ik kwam rond
half vijf thuis van mijn werk. Ik
zag meteen dat er iets aan de
hand was. Dat was even schrik
ken. Gelukkig wachtte mijn
vrouw me op, zodat ik wist dat
haar niets was overkomen",
verzucht hij. Zijn buurvrouw
J. M. Esser komt poolshoogte
nemen. Ze was niet thuis toen
het ongeluk gebeurde, maar ze
heeft het wel gehoord. „Ik was
bij mijn dochter, die woont een
straat verderop. Het was een
enorme klap. Ik besefte niet me
teen dat het een vliegtuig was.
Eerst dacht ik aan een grote
vrachtwagen omdat het au
toalarm was afgegaan. Dat ge
beurt wel vaker als er een
vrachtwagen voorbijrijdt."
Op verzoek van de politie blij
ven de meeste bewoners van de
Johan G. Schorerstraat binnen.
De bewoners van het huis op
nummer 38 in wier tuin het
vliegtuig terecht is gekomen
zijn niet thuis. Hun buren van
nummer 36 staan voor het
slaapkamerraam en nemen ge
laten het slagveld in ogen
schouw. Inmiddels zijn politie-
en brandweermensen bezig met
de wrakstukken in het tuintje.
Omstreeks kwart over vijf, een
uur na de crash, wordt om de
tuin een oranje zeil gespannen
zodat het publiek dat in groten
getale is toegestroomd niet kan
meekijken.
Iedereen wordt op een afstand
gehouden als de politie in sa
menwerking met mensen van
een begrafenisonderneming de
stoffelijke overschotten gaat
bergen. Als de lijkwagens weg
rijden, wordt het zeil wegge
haald en over de brokstukken
gelegd. Een politieagent legt uit
dat er wordt gewacht op een
team van de Rijksluchtvaart
dienst dat het technisch onder
zoek gaat uitvoeren. Dat kan
nog een poos duren omdat het
team vastzit in het drukke vrij-
dagavondverkeer. Zolang blijft
de straat afgesloten.
In het zorgcentrum Rustenburg
aan de Vrijlandstraat wordt la
ter op de avond een bijeenkomst
gehouden voor de direct omwo
nenden. Hier worden ze door de
politie geïnformeerd over de
gang van zaken en kunnen ze te
recht bij slachtofferhulp. Het is
volgens politiewoordvoerder
Jan van Mourick ook een mo
ment om emoties van zich af te
praten.
Rakelings
„Bij veel mensen dringt nu pas
het besef door dat ze er goed van
afgekomen zijn. Het vliegtuig is
nu in de lengterichting in de
straat terechtgekomen. Boven
dien is het eerst rakelings langs
de flat aan de Rentmeesterlaan
gevlogen. Je moet er niet aan
denken wat er allemaal voor
ernstigs had kunnen gebeuren."
MIDDELBURG - Commissaris van de koningin drs. W. T. van
Gelder, zelf een fervent zweefvlieger, toont zich in een eerste
reactie erg getroffen door het vliegtuigongeluk boven de Mid
delburgse Magistraatwijk. Kort voor het ongeluksvliegtuig
neerstortte had de commissaris vrijdagmiddag zelf met in
structeur in een motorzweefvliegtuig boven Zeeland gevlo
gen. „Het ongeluk spreekt me enorm aan. Ik ben zelf zweef
vlieger en kom ook regelmatig in de buurt van stedelijke
gebieden," aldus de commissaris.
Hij is opgelucht dat er geen bewoners zijn getroffen. „Toeval
lig hebben we ondeiweg besproken hoe hoog je boven een
stedelijk gebied moet vliegen om in geval van panne de be
bouwing te kunnen ontwijken. We stelden vast dat je mini
maal op 2000 voet hoogte moet zien te blijven - zo tussen 600
en 700 meter - zodat je altijd als de motor uitvalt glijdend een
woongebied nog kunt ontwijken," vertelt drs. Van Gelder. Bij
zijn terugkeer op Zeeland Airport en het afsluiten van.de han
gar dacht de commissaris dat hij de laatste was die vertrok.
Kort daarna hoorde hij dat de PH-LVK nog binnen had moe
ten komen, maar nooit meer de thuisbasis zou bereiken.
door Rinus Antonisse
ARNEMUIDEN - In
de discussies over uit
breiding van het aan
tal vliegbewegingen
op het vliegveld Mid-
den-Zeeland-Zee-
land Airport speelt de
veiligheid een be
langrijke rol. Het is
voor tegenstanders
een belangrijk argu
ment in hun protes
ten. Ze wijzen erop
dat toename van liet
aantal starts en lan
dingen ook een grote
re kans op méér onge
lukken met zich mee
brengt, niet alleen op
het vliegveld zélf,
maar ook in de (direc
te) omgeving.
Duidelijk is wel dat
vliegveld Midden-
Zeeland naar verhou
ding vrij vaak voor
komt in het overzicht
van vliegtuigonge
lukken in Nederland.
In de ruim vijfentwin
tig jaar dat het vlieg
veld bestaat, hebben
zich voor zover be
kend op en rond de
luchthaven tot nu toe
zeven incidenten
voorgedaan. Op an
dere kleine vliegvel
den zonder verharde
start- en landings
baan gebeurt veel t
minder vaak iets ern
stigs.
Kort na de opening
van de luchthaven,
august us 1970, wordt
de provincie opge
schrikt door een ern
stig ongeval. Een
vliegtuigje dat vanaf
Midden-Zeeland een
rondvlucht maakt
over het Veer.se Meer,
stort in dichte mist
neer op de Haringvre
ter. Er zijn drie doden
te betreuren.
Winddraaiing
Het ©lijft daarna veie
jaren stil rond Mid
den-Zeeland, wat be
treft ongevallen. Een
onverwachte draai
ing van de wind is in
1977 twee inzittenden
van een motorvlieg
tuigje bijna fataal.
Hun toestel stort neer
op het vliegveld. De
twee passagiers ko
men er vanaf met
lichte verwondingen.
In 1989 valt bij een
opmerkelijk ongeluk
één dode op Midden-
Zeeland. Een sport-
vliegtuig raakt bij de
landing verstrikt in
een omlaagkomende
lier van een zojuist
opgestegen zweef
vliegtuig. Een 52-ja-
rige leerlingvlieger
uit Oostvoorne komt
om. Zijn instructeur
wordt zwaargewond.
Er worden direct
maatregelen geno
men om te voorkomen
dat motor- en zweef
vliegtuigen elkaar in
de weg zitten
Een 23-jarige in
woonster van Arne-
muiden verliest in
1992 het leven bij een
vliegtuigongeval met
een vierpersoons Ces-
snal72 sportvli eg-
tuig. Twee inzitten
den raken zwaarge
wond, Oorzaak: een
mislukte doorstart bij
harde zijwind.
Twee jaar later breekt
een Cessna-182 door
midden. De Belgische
piloot maakte een st-
uitlanding. Hij komt
met de schrik vrij.
Hangar
In oktober 1995 vindt
weer een ernstig on
geval mét dodelijk af
loop plaats. Een
sportvliegtuig be
landt na een mislukte
doorstart in een han
gar. Een 39-jarige
Goesenaar die in de
hangar aan het werk
is, overlijdt ter plaat
se. Er zijn vier licht
gewonden. In de han
gar wordt dan ge
werkt aan het vlieg
tuig dat twee jaar la
ter op 31 oktober 1997
boven de Middel
burgse Magistraat-
wijk neerstort. De
twee inzittenden van
het kleine vliegtuig
komen om het leven.
Wonder boven won
der blijven de wijkbe
woners ongedeerd.
Buurtbewoners: „Het moest een keer misgaan
door Guido van der Heijden
MIDDELBURG -„Het gebeur
de in een seconde, heel snel."
Ooggetuige Yolanda Otto zag
het kleine vliegtuigje door de
Middelburgse J. G. Schorer
straat gieren en neerstorten.
„Ik kwam met mijn dochtertje
de brandgang uitlopen die in de
Schorerstraat uitkomt. Vanuit
de richting van de flat zag ik in
eens een vliegtuig de straat in
vliegen. De motor maakte een
vreemd geluid. Het leek alsof de
piloot de huizen wilde ontwij
ken en weer wilde optrekken.
Het maakte een kwartslag en
sloeg tegen de gevel van num
mer 32. Eén vleugel raakte het
dak. Ik ben nog vijf minuten
blijven kijken maar toen begon
nen m'n benen te trillen en mijn
dochter kreeg pijn in haar buik.
Thuis heb ik meteen een sigaret
je gerookt. Dat doe ik anders
nooit."
Terugslag
Het dochtertje dat ook getuige
was van de crash, zit een uur la
ter in de huiskamer van de fami
lie Otto televisie te kijken. „Ik
heb maar een videoband voor
haar opgezet, om haar wat af te
leiden," zegt Yolanda, die zelf
met enige afstandelijkheid over
het voorval kan praten. „Nu ben
ik nog rustig, maar straks zal er
wel een terugslag komen."
Yolanda's man Gradus zegt zich
al eerder zorgen te hebben ge
maakt over het volgens hem
grote aantal vliegtuigjes dat
over de Magistraatwijk vliegt.
„En ze vliegen zo laag dat ik
soms, als ik op de zolder ben,
denk dat ik ze kan aanraken. We
mogen eigenlijk nog van geluk
spreken dat het vliegtuig niet
meer kon optrekken anders was
het over de huizen gegaan en bij
ons op het huis neergestort."
Tientallen mensen staan bij de
afzettingen aan de in -en uit
gang van de J. G. Schorerstraat.
Een jongetje rijdt met zijn fiets
de stoep op en roept tegen tegen
een vriendje: „Ik heb een mens
gezien, helemaal dood." Van het
zelfbouwvliegtuigje is maar
weinig over. Wat brokstukken
liggen verspreid in de voortui
nen. Nummer 32 is het zwaarst
gehavend. De voorgevel van de
woning is ernstig beschadigd en
een vleugel heeft het dak en de
dakgoot geraakt. De schade aan
de huizen op nummer 34 en 36 is
minder. In de voortuin van num
mer 38 is het toestel uiteindelijk
tot stilstand gekomen. De twee
slachtoffers worden achter een
zeil afgevoerd.
Er wordt door de omstanders
druk gespeculeerd over de
vliegroute en over de vraag of er
wel of geen motor te horen was.
Velen zijn het erover eens dat er
te veel vliegverkeer boven de
wijk is. „Het moest een keer
misgaan," meent een omstan
der.
Verwrongen
Ronald Janissen en Ronnie
Moerings waren bijna als eer
sten ter plekke. Ze zagen een
berg puin waarin twee lichamen
lagen.
Janissen: „Er hing een benzine
geur en ik waarschuwde men
sen om hun sigaret uit te maken.
We hebben meteen gekeken of
ze nog leefden. Ik ben geen arts
en ik mag geen conclusies trek
ken, maar ik kon wel zien dat we
niet meer konden helpen; ze za
gen zo wit en één lag er helemaal
verwrongen bij. Ik heb wel eer
der slachtoffers van auto-onge
lukken gezien, we konden niks
meer doen."
Bewoner Bal staat van de schrik te bekomen: de voorgevel van zijn huis is vernield door het ongeluk.
De gevel van nummer 32 in de J. G. Schorerstraat is volledig vernield; ook binnen is het een grote ravage.