Hygiënisch geknipt en geschoren Die Zirkusprinzessin komt traag op gang zeeland zaterdag 1 november 1997 19 Asbestslachtoffers kunnen claimen bij failliete bedrijven Sluis trekt extra personeel aan kunst cultuur ■Vliegende Hollander krijgt solist uit de VS 1 Tentoonstelling als eerbetoon aan schilder Jan Jongschaap Vanuit dezelfde leegte naar elkaar toegroeien UTRECHT - Asbestslachtoffers van wie de werkgever failliet is, kunnen alsnog een schadeclaim indienen. De kans dat die geho noreerd wordt, is een stuk groter geworden. De Hoge Raad stelde vrijdag de FNV in het gelijk in een zaak waarin de vakbewe ging via een juridische con structie failliete bedrijven nieuw leven wil inblazen. Volgens W, van Veen van het FNV-advocatenkantoor heeft deze uitspraak een bredere wer king dan alleen de scheepswerf RDM waar de zaak betrekking op heeft. Het betekent dat nu per failliet bedrijf gekeken kan worden of er verzekeringspolis sen zijn waarop de slachtoffers aanspraak kunnen maken. De FNV, die zich bij deze zaak concentreerde op de RDM van voor het RSV-debacle, zal voor de slachtoffers een smartengeld van minimaal een ton claimen. Vereffenaar De rechtbank van Rotterdam moet nu een vereffenaar aan stellen. Deze persoon krijgt toe gang tot de archieven van de failliete onderneming. Hij kan daar op zoek gaan naar verzeke ringspolissen. waar de asbest slachtoffers gebruik van kun nen maken. Een vereffenaar heeft tot doel om eventuele inkomsten die na een faillisement binnenkomen te verdelen. Volgens jurist Van Veen betekent een gehonoreerde claim dat er weer inkomsten binnenkomen die verdeeld moe ten worden. Nadat hij bij de rechtbank en het hof nul op re kest kreeg met deze redenering, stelde de Hoge Raad hem alsnog in het gelijk. Februari dit jaar stelde het gerechtshof in Den Haag dat werkgevers al vanaf eind jaren veertig maatregelen hadden moeten nemen om werknemers te beschermen te gen de blootstelling aan asbest. Deze uitspraak had betrekking op scheepswerf De Schelde in een zaak van een oud-werkne mer die overleed aan asbestkan- ker. Van Veen stelde toen dat er tot 2 010 nog ongeveer 100 0 0 as bestslachtoffers zullen bijko men. Tussen de vijftien en veer tigjaar na blootstelling kan zich alsnog asbestkanker openba ren. ANP Kleindierenshow in Middelburg MIDDELBURG - Ruim twaalf honderd rasdieren zijn in het weekeinde van 14 tot en met 16 november te bewonderen in evenementenhal De Kruitmo- len in Middelburg. De 29e editie van de Delta Show telt 270 ko nijnen, 230 hoenders en dwerg hoenders, 650 sierduiven, 50 sier- en watervogels en zo'n 20 cavia's. Tijdens het evenement wordt het provinciale kampioenschap van de Nederlandse Bond voor Sierduivenliefhebbers-Vereni- gingen NBS gehouden. Ook voor de jeugdleden van deze bond staat er een provinciale ti telstrijd op het programma. De Delta Show is open op vrijdag 14 november van 20.30-22.30 uur, zaterdag 15 november van 10.00-21.00 uur en zondag 16 november van 10.00-17.00 uur. SLUIS-AARDENBURG - Burgemeester en wethouders van Sluis- Aardenburg willen op korte termijn extra personeel aantrekken om de knelpunten binnen de gemeentelijke diensten op te lossen. De voorbije maanden werd de gemeentelijke organisatie doorge licht en kwam aan het licht dat een personele uitbreiding op de af deling financiën, burgerzaken en grondzaken noodzakelijk werd geacht. De raad wordt nu gevraagd om een krediet beschikbaar te stellen van 232.000 gulden voor het aantrekken van drie nieuwe personeelsleden voor een jaar en een tijdelijke administratieve kracht. De personeelsuitbreiding komt donderdag 6 november aan de orde tijdens de raadsvergadering. De raad buigt zich voorts over de ge meentebegroting voor 1998. De vergadering wordt gehouden in het stadhuis van Sluis en begint om 19.30 uur. door Willem van Dam Hygiëne in de kapsalon. Werkge vers- en werknemersorganisatie in het kapperswereldje zijn een cam pagne begonnen om de branche te doordringen van de noodzaak schoon èn veilig te knippen en te scheren. De ANKO, de Kappersbond FNV en de CNV Industrie- en Voedingsbond hebben met royale hand brochures verspreid, waarin zij het coiffeursgil- de op het hart drukken om voor orde en netheid rond de kappersstoel te zorgen. Dus: altijd schone handdoe ken, geen vieze scharen en kammen, geen opstuivende wolken haar en al tijd uitkijken met giftige goedjes. Het drukwerkje dat vrijwel alle kap pers in Nederland mochten ontvan gen, staat boordevol tips. Ze gaan over besmettingsrisico's, desinfecteren en steriliseren. Beetje onsmakelijke praat staat er ook in; over hoe om te gaan met eczeem, wondvocht, puisten en huidschilfers. Sussend Een signaal dat het niet erg pluis is in de kapperszaken? Geen sprake van, zegt woordvoerder C. J. den Blanken van de Algemene Nederlandse Kap pers Organisatie (ANKO) op sussende toon; er is geen vuiltje aan de lucht. Wat de beunhazen in de branche alle maal uitspoken, daar heeft hij weinig zicht op. Den Blanken heeft daarover wel zo zijn vermoedens. ,,Ik moet er niet aan denken wat er allemaal kan gebeuren als een beunhaas in de weer gaat met bijvoorbeeld permanent- en kleurvloeistoffen. Daarin zitten nogal wat chemicaliën. En als je daar niet zorgvuldig mee omgaat, kan dat bij de klant allerlei akelige ontstekingen in de nek of op de hoofdhuid veroorza ken." De meeste professionele vakbroeders en - zusters, verzekert Den Blanken echter, zijn zich wel degelijk bewust van hun verantwoordelijkheden. En waarom dan toch zo'n campagne? Da's nogal eenvoudig, legt Den Blan ken uit. Kapsalons worden met enige regelmaat bezocht door functionaris- sen van de Arbeidsinspectie en de g Keuringsdienst van Waren. En de ei- sen waaraan moet worden voldaan, zijn voortdurend aan veranderingen I onderhevig. Derhalve leek het zinvol I een. brochure te maken, waarin alle C richtlijnen nog eens handzaam wor- - den samengevat. Alles dus spie en span in de Neder landse kapperszaak? Jeroen van Gas tel, dames- én herenkapper te Goes, waagt dat te betwijfelen. Breek hem de bek niet open. Nee, namen noemen doet hij niet, maar bij sommige van Jeroen van Gastel, eigenaar van de Goese kapsalon Charlie Hair:klanten worden op het gebied van hygiëne steeds kritischer..." foto Willem Mieras zijn collega's treft hij wel eens tafere len aan die hem een gevoel van plaats vervangende schaamte bezorgen. „Toevallig had ik het twee weken ge leden nog. Kom ik ergens een zaak binnen, de dotten haar overal rond de stoelen. Dan denk ik: hoe is het in he melsnaam mogelijk! Dat kan toch niet? Je komt dat soort dingen wel va ker tegen hoor; dat ze staan te werken met borstels en kammen die nog vol zitten met plukken haar van de vorige klant." Watergolfklantjes Van Gastel zit zes jaar in het vak. Eerst een opleiding aan de Nederlandse Kappers Academie in Rotterdam, daarna werkte hij in Vlissingen en Domburg. Bijna drie jaar geleden opende hij in Goes een eigen zaak: Charlie Hair. Zeven stoelen staan daar. Z'n klantenkring bestaat uit jongeren, maar er komen ook veel der tigers en veertigers. ,,De wat oudere watergolfklantjes krijgen we hier nauwelijks." Een goede hygiëne, zegt Van Gastel, is in zijn vak van groot belang. Want een kapper komt wat tegen op een men senhoofd: luis, roos, open wondjes, uitslag. En moet je eens kijken wat voor irriterende stoffen er allemaal kunnen voorkomen in permanentlotions, haarlak, verstevi ging en kleurstoffen: bleekmiddelen ('zodra je dat op je vingertoppen krijgt, slaan ze gelijk wit uit'), ammo nia, thioglycoolzuur. Voorzichtigheid is derhalve geboden; een infectie of eczeem is snel opgelopen. In de prak tijk, zegt Van Gastel, betekent dat: al les zorgvuldig schoonhouden, veel met handschoenen werken, de kap persattributen na elke knip- en scheerbeurt zorgvuldig ontsmetten en - mocht er onverhoopt een mes of schaar uitschieten - altijd pleisters en een aluinstift bij de hand om bloeden de wondjes te kunnen stelpen. Klanten, is Van Gasteis ervaring, wor den op dat gebied ook steeds kriti scher. Dat merkt hij onder meer aan de toenemende vraag naar milieuvrien delijke kappersproducten. Fabrikan ten spelen daar steeds meer op in. Zo zijn er kleurstoffen op tarwebasis ver schenen. Goed spul, zegt Van Gastel waarderend. Er kleeft alleen één na deel aan: „Het werkt niet op grijs. Als je het op het hoofd smeert van een klant met grijs haar, gegarandeerd dat-ie met een oranje kapsel de deur uitgaat." De meeste professionele kappers, had ANKO-woordvoerder Den Blanken gezegd, nemen het zeer nauw met de hygiëne. Nog maar eens kapper ge beld. Aan de andere kant van de lijn klinkt een gulle schaterlach. „Wat ik aan hygiëne doe? Ik gooi wel eens een paar borstels in de ammonia, maar daar blijft het wel zo'n beetje bij." De Goese Operette Vereniging in Die Zirkusprinzessin. foto Wil lem M ieras GOES, Prins van Oranje De Goese Operette Vereniging met 'Die Zirkusprinzessin' van Emmerich Kalman met Saskia Gerritsen, sopraan en Paul van Grinsven, tenor. Or kest onder leiding van Hans Swinnen. Regie Elke Lale- man. Choreografie Luk Carels. door Douwe Eisenga Circus vraagt om vaart. Daaraan ontbrak het gis teravond de eerste drie kwar tier bij de première van Die Zirkusprinzessin. Wellicht klungelig bedoelde 'circus acts' blonken uit in flauwheid. Komisch bedoelde dialogen waren niet grappig. Het merk waardige was dat op het mo ment dat de handeling zich verplaatste naar een hotelfoy er er ineens flitsend muziek theater werd gemaakt. Emmerich Kalman was een succesvol operettecomponst. Het stuk 'Die Csardasfürstin' is vanaf de première in 1915 in zes jaar tijd, alleen al in Duits land, vijfduizend maal uitge voerd. En dat terwijl de plot flinterdun is. Voor de inhoud ga je ook niet naar 'Die Zirkus prinzessin'. Een gemaskerde circusartiest was ooit verliefd op de verloofde van zijn oom, de vorst Palinski. Deze onterf de zijn neef en maakte diens loopbaan in het leger onmoge lijk. Natuurlijk bezoekt de \touw in kwestie na jaren, en inmiddels weduwe, het circus. Ze doet dat in gezelschap van ene prins Wladimir die, na tuurlijk, verliefd op haar is. Enzovoorts. Qua verhaal be hoort deze operette tot de soap van de klassieke muziek. Een kenmerk van soap is dat de ontwikkelingen zich in een hoog tempo afspelen. Dat ge beurde in Goes vrijwel het hele eerste bedrijf niet. Dat ligt vooral aan de operette zelf. Het duurde ruim een half uur voordat de twee hoofdperso nen elkaar ontmoetten. De cir cusacts haalden de vaart uit de voorstelling. De muziek wilde maar niet pakkend worden, hoewel er verdienstelijk ge zongen werd. De solisten Sas kia Gerritsen en Paul van Grinsven klonken overtui gend maar ook Dien Ravia be schikt over een goede stem. De première-koorts zal verder vertragend gewerkt hebben. Het orkest dat bijna geheel uit profs bestond, mag geen last hebben van een dergelijke koorts. Toch rammelde de be geleiding in het begin aan alle kanten. Geen balans, een ielige klank en vaak onzuiver. En toen gebeurde het wonder. In de genoemde foyer viel in eens alles op z'n plek. De koor passages tot dan toe wat onze ker, stonden als een huis. Het orkest musiceerde evenwich tig. Dialogen en muziek wis selden elkaar in sneltreinvaart af en de muziek zelf was een klasse beter. Dit alles zette zich na de pauze gewoon voort Deze omslag zorgde ervoor dat ook dit keer het GOV erin ge slaagd is een voorstelling te maken die de liefhebber zal waarderen. Zelf hou ik niet zo van soap. Er volgen nog opvoeringen van avond in Goes, op 7-11 in Hein- kenszand, 15-11 in Zierikzee, te il in Middelburg en 29-11 in Leu ven (België). loor Manon Kotvis 'ERNEUZEN - Harmonie De 'liegende Hollander heeft voor iet concert dat het op 15 novem- >er in het Temeuzense Zuid- 'andtheater geeft, de veelbelo- ende Amerikaanse gastsolist lay M. Wade weten te strikken, 'oor de harmonie en de slag- rerkgroep is het de eerste keer at ze als begeleiders optreden. dirigent Filips Pieters is ver- t.eugd over de samenwerking iet de Amerikaan. „Ik denk dat Itj-et een geluk is nu met hem sa- len te kunnen werken. Dat yioeten we over drie, vier jaar *iok niet meer vragen", zegt Pie- ers. Lyrische tenor Wade heeft „n het verleden met een aantal grote orkesten opgetreden zoals |fhe Metropolitan Opera >|)rchestra, The Warshaw Phil harmonic Orchestra en The Na- Itonaltheater Mannheim Sym phony Orchestra, waavan hij nomenteel nog lid is. Boven- tien won hij verschillende ®3angconcoursen van aanzien, gieters heeft Wade het afgelo pen jaar enkele keren zien op- treden en sprak toen eerst met zijn manager en later met de te nor zelf. „Een week of zes later heb ik met hem gebeld en spra ken we voor die avond af. In de loop van het gesprek klikte het tussen ons en dezelfde avond was het rond", legt de dirigent uit. Pieters heeft het over 'ie mand van wereldniveau' als hij over Wade praat en vindt het op treden dan ook een serieuze zaak. Pieters: „Het is de eerste keer dat de harmonie als begeleider optreedt, dat is niet makkelijk. Ik vraag dan ook grote flexibili teit van hem. We oefenen maar- één keer samen, in die tijd moet ik hem en het orkest op de voor stelling zien te voorbereiden. Ik zie het als een zeer serieuze op dracht. Ik hoop dat het in ieder geval een verrijking voor het or kest zal zijn." Het concert heeft als thema Amerika. De harmonie speelt onder meer Amerikaanse volks muziek en muziek uit een Ame rikaanse film. Het optreden in het Zuidlandtheater in Terneu- zen begint om 20.00 uur. loor Ernst Jan Rozendaal JEIDEN - Het is een eerbetoon lan de overleden schilder. Van- laag (zaterdag) begint in de Ihowroom van het Motorhuis in ieiden een expositie van schil- lerijen van de Zierikzeese schil ler Jan Jongschaap (1932- 996). Het gaat om 27 werken lit de familiecollectie, de mees- e daarvan gemaakt in zijn laat- te vier levensjaren. „We waren il een tijdje op zoek naar een [oede locatie in Leiden", zegt _Jander Kraayeveld. „We wilden lier per se een keer zijn werk op ^en mooie manier exposeren." °pCraayeveld is de vriend van Ka- jn'en Jongschaap, de dochter van geschilder. Zij wonen in Leiden. Dok zoon Erik Jongschaap heeft !r geruime tijd gewoond, van- 5 laar. Kraayeveld: „Jan Jong schaap heeft geweldig werk na gelaten, vinden wij. In Zeeland Bs zijn talent wel onderkend, naar wij willen graag dat veel meer mensen met zijn schilde rijen kennismaken. Hij zou zelf nooit hebben gewild dat zijn doeken in de kast of op zolder- werden opgeborgen. Door zijn werk leeft hij voort en wat ons betreft bij zo veel mogelijk men sen." Showroom Dat verklaart ook de aard van de locatie, een showroom van Opel. „Zaterdag 1 november is de nationale dag van de kunst", verklaart Kraayeveld. „Maar het is ook een Opel-testdag. Dat betekent dat veel mensen de showroom bezoeken en kunnen kennismaken met de schilderij en van Jan Jongschaap." Het werk is opgesteld tussen de blinkende automobielen. De ex positie duurt tot en met 22 no vember. Schilderijen van Jan Jong schaap in het Motorhuis, Von dellaan 80, Leiden, za t/m woe van 9-18 uur, do en vri van 9-21 uur, zondag gesloten. Goes, 't Beest 'Face The Music'door theater groep Helse Boerinnen, met Jo- han de Boose en Rogier Schip pers. Regie van Hein Verhees. door Willem Nijssen Twee mannen ontmoeten el kaar na langere tijd, in een naargeestige hotelkamer. De re den voor de 'breuk' in de vriend schap is snel duidelijk. De ge liefde van robuuste Lucas (en wat een vrouw moet dat geweest zijn) heeft een keer gevreeën met de veel minder fysieke Le on. Dat heeft veel kapot ge maakt: voor alle drie is niets daarna ooit nog hetzelfde ge weest. Isabelle is uit hun beider leven verdwenen. De herinnering aan de vriend schap drijft de twee mannen toch weer naar elkaar toe. Ook machteloosheid speelt een rol. Of zoals de makers het zelf zo plastisch schrijven: „Tweeman nen ontdekken dat het gerust stellende bordje EXIT in hun kamer voor altijd verdwenen is." Het verhaal komt ons in flarden tegemoet uit losse scènes. Eerst is er nog de oude woede, dan de radeloze leegte. Ook al zegt Lu cas alleen maar gekomen te zijn om wég te kunnen gaan, ze we ten geen van twee hoe verder te moeten gaan. Langzaam komt de eerlijke constatering „Ik ben bang." Dan begint het opvullen. Lucas en Leon bedenken zich dat ze ook geen enkel ideaal hebben, en gaan er - half ontkleed broe derlijk op dat éne bevlekte ho telbed - eens één verzinnen. Een prachtige scène waarin grote idealen zoals 'vrede' en 'vrij heid' op hilarische wijze als hol le frasen worden ontmaskerd. Was tot nog toe het acteren am bachtelijk degelijk in het neer zetten van de (voorgeschiede nis, nu wordt het boeiend te zien hoe twee zulke verschillend/s mensen met dezelfde leegte in zich, naar elkaar toegroeien. Na de laatste schermutseling over 'creatief liegen' („de waar heid is zo vreselijk saai") beden ken ze dat je een vrouw -zo vers als een krop sla- gewoon kunt bellen. Maar als die er eenmaal is, durven ze niet meer dan haar te vragen een dansje te doen en ze dan braaf toe te stoppen. Op zettelijk ridicuul, van een zeer hoog 'Tante Hannie-gehalte', licht verteerbaar maar met ach ter die belachelijkheid een mooi moment. Omdat het zo helder laat zien, dat de oude denkpa tronen - mannetje zoekt vrouw tje - overwonnen zijn en er nu écht iets nieuws kan beginnen. Dat slot is misschien wel het aantrekkelijkste aan deze voor stelling, die eenvoud en dat ave rechtse effect (hoogste kolder - diepste zin). Er is ruimte om zo maar te kijken (er valt veel te zien aan twee radeloos-boze mannen), om te grijnzen bij het redeloze en om betekenis toe te kennen aan het plot. De drie hoofdmoten van een goed to neelstuk. Baudeloo cyclus Kamermuziek van start HULST - Het muziale winter seizoen in Hulst begint zondag 2 november met het eerste con cert in een reeks van drie. De Baudeloo Kamermuziekcyclus is dit jaar verrijkt met een pro grammering door Musica Flandrica. Deze West-Vlaamse organisatie combineert een con cert door top-musci met een bij programma van excursies en culinaire maaltijden. De jonge pianist Bas Verheijden opent de serie zondagmiddag om 15.00 uur in het Baudeloo kasteel. De 23-jarige getalen teerde conservatoriumstudent, die al menige prijs in de wacht sleepte, brengt muziek ten ge hore van F. Schubert, R. Schu mann, M. Ravel en A Ginastera. Zondag 7 dember is het Neder landse Gitaarduo bestaande uit Juun Verhoeve en Erik Otte sa men met mezzo-sopraan Mari anne Kweksilber te beluisteren. Zij hebben werken van F. Sor, J. Rodrigo, E. Otte, M. Castelnue- vo en M. de Falla op het pro gramma staan. De hekkenslui ter is het Ensemble van Walter Boeykens. Zondag 8 februari vormen zij een onderdeel van wat een to taal evenement genoemd kan worden. Musica Flandrica biedt bezoekers vóór het concert van dit Vlaamse ensemble onder lei ding van klarinettist Boeykens een bezoekje aan Brouwerij De Halve Maan met proeverij en lunch. En een fijnproeversdiner in restaurant 't Hemelrijk erna. Deelname aan het nevenpro gramma is facultatief. Wie al leen voor het muzikale genot komt, is eveneens welkom. Alle concerten beginnen om 15.00 uur.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1997 | | pagina 19