Hygiënisch geknipt en geschoren
Die Zirkusprinzessin
komt traag op gang
zeeland zaterdag 1 november 1997 19
Asbestslachtoffers
kunnen claimen bij
failliete bedrijven
Sluis trekt extra personeel aan
kunst cultuur
■Vliegende Hollander
krijgt solist uit de VS
1
Tentoonstelling als
eerbetoon aan schilder
Jan Jongschaap
Vanuit dezelfde leegte
naar elkaar toegroeien
UTRECHT - Asbestslachtoffers
van wie de werkgever failliet is,
kunnen alsnog een schadeclaim
indienen. De kans dat die geho
noreerd wordt, is een stuk groter
geworden. De Hoge Raad stelde
vrijdag de FNV in het gelijk in
een zaak waarin de vakbewe
ging via een juridische con
structie failliete bedrijven
nieuw leven wil inblazen.
Volgens W, van Veen van het
FNV-advocatenkantoor heeft
deze uitspraak een bredere wer
king dan alleen de scheepswerf
RDM waar de zaak betrekking
op heeft. Het betekent dat nu
per failliet bedrijf gekeken kan
worden of er verzekeringspolis
sen zijn waarop de slachtoffers
aanspraak kunnen maken.
De FNV, die zich bij deze zaak
concentreerde op de RDM van
voor het RSV-debacle, zal voor
de slachtoffers een smartengeld
van minimaal een ton claimen.
Vereffenaar
De rechtbank van Rotterdam
moet nu een vereffenaar aan
stellen. Deze persoon krijgt toe
gang tot de archieven van de
failliete onderneming. Hij kan
daar op zoek gaan naar verzeke
ringspolissen. waar de asbest
slachtoffers gebruik van kun
nen maken.
Een vereffenaar heeft tot doel
om eventuele inkomsten die na
een faillisement binnenkomen
te verdelen. Volgens jurist Van
Veen betekent een gehonoreerde
claim dat er weer inkomsten
binnenkomen die verdeeld moe
ten worden. Nadat hij bij de
rechtbank en het hof nul op re
kest kreeg met deze redenering,
stelde de Hoge Raad hem alsnog
in het gelijk. Februari dit jaar
stelde het gerechtshof in Den
Haag dat werkgevers al vanaf
eind jaren veertig maatregelen
hadden moeten nemen om
werknemers te beschermen te
gen de blootstelling aan asbest.
Deze uitspraak had betrekking
op scheepswerf De Schelde in
een zaak van een oud-werkne
mer die overleed aan asbestkan-
ker. Van Veen stelde toen dat er
tot 2 010 nog ongeveer 100 0 0 as
bestslachtoffers zullen bijko
men. Tussen de vijftien en veer
tigjaar na blootstelling kan zich
alsnog asbestkanker openba
ren. ANP
Kleindierenshow
in Middelburg
MIDDELBURG - Ruim twaalf
honderd rasdieren zijn in het
weekeinde van 14 tot en met 16
november te bewonderen in
evenementenhal De Kruitmo-
len in Middelburg. De 29e editie
van de Delta Show telt 270 ko
nijnen, 230 hoenders en dwerg
hoenders, 650 sierduiven, 50
sier- en watervogels en zo'n 20
cavia's.
Tijdens het evenement wordt
het provinciale kampioenschap
van de Nederlandse Bond voor
Sierduivenliefhebbers-Vereni-
gingen NBS gehouden. Ook
voor de jeugdleden van deze
bond staat er een provinciale ti
telstrijd op het programma. De
Delta Show is open op vrijdag
14 november van 20.30-22.30
uur, zaterdag 15 november van
10.00-21.00 uur en zondag 16
november van 10.00-17.00 uur.
SLUIS-AARDENBURG - Burgemeester en wethouders van Sluis-
Aardenburg willen op korte termijn extra personeel aantrekken om
de knelpunten binnen de gemeentelijke diensten op te lossen.
De voorbije maanden werd de gemeentelijke organisatie doorge
licht en kwam aan het licht dat een personele uitbreiding op de af
deling financiën, burgerzaken en grondzaken noodzakelijk werd
geacht. De raad wordt nu gevraagd om een krediet beschikbaar te
stellen van 232.000 gulden voor het aantrekken van drie nieuwe
personeelsleden voor een jaar en een tijdelijke administratieve
kracht.
De personeelsuitbreiding komt donderdag 6 november aan de orde
tijdens de raadsvergadering. De raad buigt zich voorts over de ge
meentebegroting voor 1998. De vergadering wordt gehouden in het
stadhuis van Sluis en begint om 19.30 uur.
door Willem van Dam
Hygiëne in de kapsalon. Werkge
vers- en werknemersorganisatie
in het kapperswereldje zijn een cam
pagne begonnen om de branche te
doordringen van de noodzaak schoon
èn veilig te knippen en te scheren.
De ANKO, de Kappersbond FNV en
de CNV Industrie- en Voedingsbond
hebben met royale hand brochures
verspreid, waarin zij het coiffeursgil-
de op het hart drukken om voor orde
en netheid rond de kappersstoel te
zorgen. Dus: altijd schone handdoe
ken, geen vieze scharen en kammen,
geen opstuivende wolken haar en al
tijd uitkijken met giftige goedjes.
Het drukwerkje dat vrijwel alle kap
pers in Nederland mochten ontvan
gen, staat boordevol tips. Ze gaan over
besmettingsrisico's, desinfecteren en
steriliseren. Beetje onsmakelijke
praat staat er ook in; over hoe om te
gaan met eczeem, wondvocht, puisten
en huidschilfers.
Sussend
Een signaal dat het niet erg pluis is in
de kapperszaken? Geen sprake van,
zegt woordvoerder C. J. den Blanken
van de Algemene Nederlandse Kap
pers Organisatie (ANKO) op sussende
toon; er is geen vuiltje aan de lucht.
Wat de beunhazen in de branche alle
maal uitspoken, daar heeft hij weinig
zicht op. Den Blanken heeft daarover
wel zo zijn vermoedens. ,,Ik moet er
niet aan denken wat er allemaal kan
gebeuren als een beunhaas in de weer
gaat met bijvoorbeeld permanent- en
kleurvloeistoffen. Daarin zitten nogal
wat chemicaliën. En als je daar niet
zorgvuldig mee omgaat, kan dat bij de
klant allerlei akelige ontstekingen in
de nek of op de hoofdhuid veroorza
ken."
De meeste professionele vakbroeders
en - zusters, verzekert Den Blanken
echter, zijn zich wel degelijk bewust
van hun verantwoordelijkheden. En
waarom dan toch zo'n campagne?
Da's nogal eenvoudig, legt Den Blan
ken uit. Kapsalons worden met enige
regelmaat bezocht door functionaris-
sen van de Arbeidsinspectie en de
g Keuringsdienst van Waren. En de ei-
sen waaraan moet worden voldaan,
zijn voortdurend aan veranderingen
I onderhevig. Derhalve leek het zinvol
I een. brochure te maken, waarin alle
C richtlijnen nog eens handzaam wor-
- den samengevat.
Alles dus spie en span in de Neder
landse kapperszaak? Jeroen van Gas
tel, dames- én herenkapper te Goes,
waagt dat te betwijfelen. Breek hem
de bek niet open. Nee, namen noemen
doet hij niet, maar bij sommige van
Jeroen van Gastel, eigenaar van de Goese kapsalon Charlie Hair:klanten worden op het gebied van hygiëne steeds kritischer..." foto Willem Mieras
zijn collega's treft hij wel eens tafere
len aan die hem een gevoel van plaats
vervangende schaamte bezorgen.
„Toevallig had ik het twee weken ge
leden nog. Kom ik ergens een zaak
binnen, de dotten haar overal rond de
stoelen. Dan denk ik: hoe is het in he
melsnaam mogelijk! Dat kan toch
niet? Je komt dat soort dingen wel va
ker tegen hoor; dat ze staan te werken
met borstels en kammen die nog vol
zitten met plukken haar van de vorige
klant."
Watergolfklantjes
Van Gastel zit zes jaar in het vak. Eerst
een opleiding aan de Nederlandse
Kappers Academie in Rotterdam,
daarna werkte hij in Vlissingen en
Domburg. Bijna drie jaar geleden
opende hij in Goes een eigen zaak:
Charlie Hair. Zeven stoelen staan
daar. Z'n klantenkring bestaat uit
jongeren, maar er komen ook veel der
tigers en veertigers. ,,De wat oudere
watergolfklantjes krijgen we hier
nauwelijks."
Een goede hygiëne, zegt Van Gastel, is
in zijn vak van groot belang. Want een
kapper komt wat tegen op een men
senhoofd: luis, roos, open wondjes,
uitslag. En moet je eens kijken wat
voor irriterende stoffen er allemaal
kunnen voorkomen in
permanentlotions, haarlak, verstevi
ging en kleurstoffen: bleekmiddelen
('zodra je dat op je vingertoppen
krijgt, slaan ze gelijk wit uit'), ammo
nia, thioglycoolzuur. Voorzichtigheid
is derhalve geboden; een infectie of
eczeem is snel opgelopen. In de prak
tijk, zegt Van Gastel, betekent dat: al
les zorgvuldig schoonhouden, veel
met handschoenen werken, de kap
persattributen na elke knip- en
scheerbeurt zorgvuldig ontsmetten en
- mocht er onverhoopt een mes of
schaar uitschieten - altijd pleisters en
een aluinstift bij de hand om bloeden
de wondjes te kunnen stelpen.
Klanten, is Van Gasteis ervaring, wor
den op dat gebied ook steeds kriti
scher. Dat merkt hij onder meer aan de
toenemende vraag naar milieuvrien
delijke kappersproducten. Fabrikan
ten spelen daar steeds meer op in. Zo
zijn er kleurstoffen op tarwebasis ver
schenen. Goed spul, zegt Van Gastel
waarderend. Er kleeft alleen één na
deel aan: „Het werkt niet op grijs. Als
je het op het hoofd smeert van een
klant met grijs haar, gegarandeerd
dat-ie met een oranje kapsel de deur
uitgaat."
De meeste professionele kappers, had
ANKO-woordvoerder Den Blanken
gezegd, nemen het zeer nauw met de
hygiëne. Nog maar eens kapper ge
beld. Aan de andere kant van de lijn
klinkt een gulle schaterlach. „Wat ik
aan hygiëne doe? Ik gooi wel eens een
paar borstels in de ammonia, maar
daar blijft het wel zo'n beetje bij."
De Goese Operette Vereniging in Die Zirkusprinzessin. foto Wil lem M ieras
GOES, Prins van Oranje
De Goese Operette Vereniging
met 'Die Zirkusprinzessin'
van Emmerich Kalman met
Saskia Gerritsen, sopraan en
Paul van Grinsven, tenor. Or
kest onder leiding van Hans
Swinnen. Regie Elke Lale-
man. Choreografie Luk Carels.
door Douwe Eisenga
Circus vraagt om vaart.
Daaraan ontbrak het gis
teravond de eerste drie kwar
tier bij de première van Die
Zirkusprinzessin. Wellicht
klungelig bedoelde 'circus
acts' blonken uit in flauwheid.
Komisch bedoelde dialogen
waren niet grappig. Het merk
waardige was dat op het mo
ment dat de handeling zich
verplaatste naar een hotelfoy
er er ineens flitsend muziek
theater werd gemaakt.
Emmerich Kalman was een
succesvol operettecomponst.
Het stuk 'Die Csardasfürstin'
is vanaf de première in 1915 in
zes jaar tijd, alleen al in Duits
land, vijfduizend maal uitge
voerd. En dat terwijl de plot
flinterdun is. Voor de inhoud
ga je ook niet naar 'Die Zirkus
prinzessin'. Een gemaskerde
circusartiest was ooit verliefd
op de verloofde van zijn oom,
de vorst Palinski. Deze onterf
de zijn neef en maakte diens
loopbaan in het leger onmoge
lijk. Natuurlijk bezoekt de
\touw in kwestie na jaren, en
inmiddels weduwe, het circus.
Ze doet dat in gezelschap van
ene prins Wladimir die, na
tuurlijk, verliefd op haar is.
Enzovoorts. Qua verhaal be
hoort deze operette tot de soap
van de klassieke muziek.
Een kenmerk van soap is dat
de ontwikkelingen zich in een
hoog tempo afspelen. Dat ge
beurde in Goes vrijwel het hele
eerste bedrijf niet. Dat ligt
vooral aan de operette zelf.
Het duurde ruim een half uur
voordat de twee hoofdperso
nen elkaar ontmoetten. De cir
cusacts haalden de vaart uit de
voorstelling. De muziek wilde
maar niet pakkend worden,
hoewel er verdienstelijk ge
zongen werd. De solisten Sas
kia Gerritsen en Paul van
Grinsven klonken overtui
gend maar ook Dien Ravia be
schikt over een goede stem. De
première-koorts zal verder
vertragend gewerkt hebben.
Het orkest dat bijna geheel uit
profs bestond, mag geen last
hebben van een dergelijke
koorts. Toch rammelde de be
geleiding in het begin aan alle
kanten. Geen balans, een
ielige klank en vaak onzuiver.
En toen gebeurde het wonder.
In de genoemde foyer viel in
eens alles op z'n plek. De koor
passages tot dan toe wat onze
ker, stonden als een huis. Het
orkest musiceerde evenwich
tig. Dialogen en muziek wis
selden elkaar in sneltreinvaart
af en de muziek zelf was een
klasse beter. Dit alles zette
zich na de pauze gewoon voort
Deze omslag zorgde ervoor dat
ook dit keer het GOV erin ge
slaagd is een voorstelling te
maken die de liefhebber zal
waarderen. Zelf hou ik niet zo
van soap.
Er volgen nog opvoeringen van
avond in Goes, op 7-11 in Hein-
kenszand, 15-11 in Zierikzee, te
il in Middelburg en 29-11 in Leu
ven (België).
loor Manon Kotvis
'ERNEUZEN - Harmonie De
'liegende Hollander heeft voor
iet concert dat het op 15 novem-
>er in het Temeuzense Zuid-
'andtheater geeft, de veelbelo-
ende Amerikaanse gastsolist
lay M. Wade weten te strikken,
'oor de harmonie en de slag-
rerkgroep is het de eerste keer
at ze als begeleiders optreden.
dirigent Filips Pieters is ver-
t.eugd over de samenwerking
iet de Amerikaan. „Ik denk dat
Itj-et een geluk is nu met hem sa-
len te kunnen werken. Dat
yioeten we over drie, vier jaar
*iok niet meer vragen", zegt Pie-
ers. Lyrische tenor Wade heeft
„n het verleden met een aantal
grote orkesten opgetreden zoals
|fhe Metropolitan Opera
>|)rchestra, The Warshaw Phil
harmonic Orchestra en The Na-
Itonaltheater Mannheim Sym
phony Orchestra, waavan hij
nomenteel nog lid is. Boven-
tien won hij verschillende
®3angconcoursen van aanzien,
gieters heeft Wade het afgelo
pen jaar enkele keren zien op-
treden en sprak toen eerst met
zijn manager en later met de te
nor zelf. „Een week of zes later
heb ik met hem gebeld en spra
ken we voor die avond af. In de
loop van het gesprek klikte het
tussen ons en dezelfde avond
was het rond", legt de dirigent
uit. Pieters heeft het over 'ie
mand van wereldniveau' als hij
over Wade praat en vindt het op
treden dan ook een serieuze
zaak.
Pieters: „Het is de eerste keer
dat de harmonie als begeleider
optreedt, dat is niet makkelijk.
Ik vraag dan ook grote flexibili
teit van hem. We oefenen maar-
één keer samen, in die tijd moet
ik hem en het orkest op de voor
stelling zien te voorbereiden. Ik
zie het als een zeer serieuze op
dracht. Ik hoop dat het in ieder
geval een verrijking voor het or
kest zal zijn."
Het concert heeft als thema
Amerika. De harmonie speelt
onder meer Amerikaanse volks
muziek en muziek uit een Ame
rikaanse film. Het optreden in
het Zuidlandtheater in Terneu-
zen begint om 20.00 uur.
loor Ernst Jan Rozendaal
JEIDEN - Het is een eerbetoon
lan de overleden schilder. Van-
laag (zaterdag) begint in de
Ihowroom van het Motorhuis in
ieiden een expositie van schil-
lerijen van de Zierikzeese schil
ler Jan Jongschaap (1932-
996). Het gaat om 27 werken
lit de familiecollectie, de mees-
e daarvan gemaakt in zijn laat-
te vier levensjaren. „We waren
il een tijdje op zoek naar een
[oede locatie in Leiden", zegt
_Jander Kraayeveld. „We wilden
lier per se een keer zijn werk op
^en mooie manier exposeren."
°pCraayeveld is de vriend van Ka-
jn'en Jongschaap, de dochter van
geschilder. Zij wonen in Leiden.
Dok zoon Erik Jongschaap heeft
!r geruime tijd gewoond, van-
5 laar. Kraayeveld: „Jan Jong
schaap heeft geweldig werk na
gelaten, vinden wij. In Zeeland
Bs zijn talent wel onderkend,
naar wij willen graag dat veel
meer mensen met zijn schilde
rijen kennismaken. Hij zou zelf
nooit hebben gewild dat zijn
doeken in de kast of op zolder-
werden opgeborgen. Door zijn
werk leeft hij voort en wat ons
betreft bij zo veel mogelijk men
sen."
Showroom
Dat verklaart ook de aard van
de locatie, een showroom van
Opel. „Zaterdag 1 november is
de nationale dag van de kunst",
verklaart Kraayeveld. „Maar
het is ook een Opel-testdag. Dat
betekent dat veel mensen de
showroom bezoeken en kunnen
kennismaken met de schilderij
en van Jan Jongschaap." Het
werk is opgesteld tussen de
blinkende automobielen. De ex
positie duurt tot en met 22 no
vember.
Schilderijen van Jan Jong
schaap in het Motorhuis, Von
dellaan 80, Leiden, za t/m woe
van 9-18 uur, do en vri van 9-21
uur, zondag gesloten.
Goes, 't Beest
'Face The Music'door theater
groep Helse Boerinnen, met Jo-
han de Boose en Rogier Schip
pers. Regie van Hein Verhees.
door Willem Nijssen
Twee mannen ontmoeten el
kaar na langere tijd, in een
naargeestige hotelkamer. De re
den voor de 'breuk' in de vriend
schap is snel duidelijk. De ge
liefde van robuuste Lucas (en
wat een vrouw moet dat geweest
zijn) heeft een keer gevreeën
met de veel minder fysieke Le
on. Dat heeft veel kapot ge
maakt: voor alle drie is niets
daarna ooit nog hetzelfde ge
weest. Isabelle is uit hun beider
leven verdwenen.
De herinnering aan de vriend
schap drijft de twee mannen
toch weer naar elkaar toe. Ook
machteloosheid speelt een rol.
Of zoals de makers het zelf zo
plastisch schrijven: „Tweeman
nen ontdekken dat het gerust
stellende bordje EXIT in hun
kamer voor altijd verdwenen
is."
Het verhaal komt ons in flarden
tegemoet uit losse scènes. Eerst
is er nog de oude woede, dan de
radeloze leegte. Ook al zegt Lu
cas alleen maar gekomen te zijn
om wég te kunnen gaan, ze we
ten geen van twee hoe verder te
moeten gaan. Langzaam komt
de eerlijke constatering „Ik ben
bang."
Dan begint het opvullen. Lucas
en Leon bedenken zich dat ze
ook geen enkel ideaal hebben,
en gaan er - half ontkleed broe
derlijk op dat éne bevlekte ho
telbed - eens één verzinnen. Een
prachtige scène waarin grote
idealen zoals 'vrede' en 'vrij
heid' op hilarische wijze als hol
le frasen worden ontmaskerd.
Was tot nog toe het acteren am
bachtelijk degelijk in het neer
zetten van de (voorgeschiede
nis, nu wordt het boeiend te zien
hoe twee zulke verschillend/s
mensen met dezelfde leegte in
zich, naar elkaar toegroeien.
Na de laatste schermutseling
over 'creatief liegen' („de waar
heid is zo vreselijk saai") beden
ken ze dat je een vrouw -zo vers
als een krop sla- gewoon kunt
bellen. Maar als die er eenmaal
is, durven ze niet meer dan haar
te vragen een dansje te doen en
ze dan braaf toe te stoppen. Op
zettelijk ridicuul, van een zeer
hoog 'Tante Hannie-gehalte',
licht verteerbaar maar met ach
ter die belachelijkheid een mooi
moment. Omdat het zo helder
laat zien, dat de oude denkpa
tronen - mannetje zoekt vrouw
tje - overwonnen zijn en er nu
écht iets nieuws kan beginnen.
Dat slot is misschien wel het
aantrekkelijkste aan deze voor
stelling, die eenvoud en dat ave
rechtse effect (hoogste kolder -
diepste zin). Er is ruimte om zo
maar te kijken (er valt veel te
zien aan twee radeloos-boze
mannen), om te grijnzen bij het
redeloze en om betekenis toe te
kennen aan het plot. De drie
hoofdmoten van een goed to
neelstuk.
Baudeloo cyclus
Kamermuziek
van start
HULST - Het muziale winter
seizoen in Hulst begint zondag 2
november met het eerste con
cert in een reeks van drie. De
Baudeloo Kamermuziekcyclus
is dit jaar verrijkt met een pro
grammering door Musica
Flandrica. Deze West-Vlaamse
organisatie combineert een con
cert door top-musci met een bij
programma van excursies en
culinaire maaltijden.
De jonge pianist Bas Verheijden
opent de serie zondagmiddag
om 15.00 uur in het Baudeloo
kasteel. De 23-jarige getalen
teerde conservatoriumstudent,
die al menige prijs in de wacht
sleepte, brengt muziek ten ge
hore van F. Schubert, R. Schu
mann, M. Ravel en A Ginastera.
Zondag 7 dember is het Neder
landse Gitaarduo bestaande uit
Juun Verhoeve en Erik Otte sa
men met mezzo-sopraan Mari
anne Kweksilber te beluisteren.
Zij hebben werken van F. Sor, J.
Rodrigo, E. Otte, M. Castelnue-
vo en M. de Falla op het pro
gramma staan. De hekkenslui
ter is het Ensemble van Walter
Boeykens.
Zondag 8 februari vormen zij
een onderdeel van wat een to
taal evenement genoemd kan
worden. Musica Flandrica biedt
bezoekers vóór het concert van
dit Vlaamse ensemble onder lei
ding van klarinettist Boeykens
een bezoekje aan Brouwerij De
Halve Maan met proeverij en
lunch. En een fijnproeversdiner
in restaurant 't Hemelrijk erna.
Deelname aan het nevenpro
gramma is facultatief. Wie al
leen voor het muzikale genot
komt, is eveneens welkom. Alle
concerten beginnen om 15.00
uur.