baan Bouw scheepslift is van de Exploitatie voetveer duurder dan verwacht Oosterschelde is rijker geworden Drugsbaron in november vrij Pechiney belooft werknemers bonus voor veilig werken Diefstal vuilcontainers schering en inslag ZMF wil in bestuur van waterschap zeeuwse almanak Camera's Vrijgelaten bruinvissen maken het na week goed GS: geen oplossing voor verkeersprobleem autoweg Goes- Zierikzee zeeland woensdag 29 oktober 1997 Het bericht stond twee toe ken geleden al in deze krant. 'Politie doet hard haar best het gezag terug te winnen'. Onze man op het Walcherseis er nu pas over uitgelachen. Vijféntwintig jaar nu al, rijdt hij schadevrij over de weg. Met de agenten die daarbij zijn pad kruisteti, kon hij al tijd uitstekend overweg. Want enig toezicht, dat wist hij wel te waarderen. Maar nu beschouwt men hem plot seling als een groot gevaar op de iveg. Sinds her en der in het Zeeuwse landschap ca mera's zijn geplaatst regent het bij hem bekeuringen. Niet dat hij als een wildeman door het landschap scheurt. Maar 't is wel steecis één. twee of drie kilometertjes per uur te veel. Die camera's moet de agen- ten zoveel werk uit handen hebben genomen, dat zij nu I de handen vrij hebben om op I drankmisbruik te controle- ren. bi nog geen drie maan- I den tijd moest onze man al I zeven keer in het buisje te t blazen, uiteraard zonder dat I ook maar een druppeltje al- I cohol in zijn bloed, kon wor- I den geconstateerd. Wel rijdt hij nu, zodra hij wat blauw op straat ziet, met een rood waas voor de ogen. door Ben Jansen VLISSINGEN - Alle 830 werknemers van aluminium smelter Pechiney in Vlissin- gen-Oost krijgen ieder 1000 gulden als het bedrijf vóór het jaar 2000 365 dagen aan één stuk geen bedrijfsonge vallen met 'ziekteverzuim re gistreert. De directie heeft het personeel deze toezeg ging gedaan. De bonus zal netto worden uitgekeerd, waardoor Pechiney er omge- veer 1,7 miljoen gulden voor zal moeten uittrekken. „Dat geld hebben we er graag voor over", zegt alge meendirecteur J. H. de Back. „Veilig werken is heel be langrijk." Vandaag (woens dag) bereikt Pechiney al een mijlpaal op weg naar die 365 dagen zonder letsel met ver zuim. Voor het eerst in de 26 jaar van haar bestaan zijn er 125 dagen achtereen geen ongelukken gebeurd met zo danige gevolgen dat een werknemer zich ziek moest melden. Daarom is er van daag voor alle medewerkers gebak. Grote druk De Back is er niet bang voor dat met het oplopen van het aantal dagen zonder letsel- verzuim en daarmee het dichterbij komen van de be geerde bonus van 1000 gul den een steeds grotere druk op Pechiney-werknemers wordt gelegd om zich na een bedrijfsongeval toch vooral niet ziek te melden. „Dat zou natuurlijk onverantwoord zijn. We hebben hier twee full-time verpleegkundigen en een bijna permanent aan wezige bedrijfsarts. Zij be oordelen of iemand na een in- dicent met letsel naar huis moet; niet de werknemer zelf of zijn collega's." door Lizette Dalebout NEELTJE JANS - De eerste week na hun vrijlating uit de Dolfijnen Research en Opvang Neeltje Jans zijn de bruinvissen Marco en Roy elkaar twee keer kwijtgeraakt. Dit meldt R. Kas telein van Dolfinarium Harder wijk. Beide dieren bevinden zich afzonderlijk van elkaar ter hoogte van IJmuiden. Het ziet er naar uit dat ze het goed maken. Kastelein: „Als ze niet in staat zijn om te vissen, waren ze nu al dood geweest." Marco en Roy zijn de eerste dol fijnen ter wereld die zijn groot gebracht met dolfijnenkunst- melk en weer in het wild zijn uitgezet. Om te controleren of ze zich staande zouden weten te houden, werd bij beiden een sa- tellietzendertje aangebracht. Op deze manier valt tevens te traceren waar de dieren zich be vinden. Elke avond krijgen de medewerkers van Dolfinarium Harderwijk de coördinaten door van hun positie. „Vooral de eerste dagen waren spannend," zegt Kastelein. „Toen draaide alles om de vraag of ze zelfstan dig voor hun voedsel zouden kunnen zorgen. Gelukkig wij zen alle signalen daar op." Uit de coördinaten blijkt dat de twee driekwart dag hebben sa- mengezwommen en elkaar daarna uit het oog zijn verloren. door Richard Hoving VLISSINGEN - Het onderwa ter-leven in de Oosterschelde en het Grevelingenmeer is de afge lopen jaren rijker geworden. Krabben, kreeften en een groot aantal kleinere zee-organismen die eigenlijk thuishoren in de Zuid-Europese kustwateren, worden steeds vaker in de Zeeuwse wateren aangetroffen. De veranderingen in de fauna van de Oosterschelde en het Grevelingenmeer staan be schreven in het Jaarboek Na tuur '97. Het boek is een 'winst en verliesrekening' van de Ne derlandse natuur tussen 1990 en 1995, gebaseerd op gegevens die door 15.000 vrijwilligers zijn verzameld. Sterk toegenomen in de Zeeuwse wateren zijn de gewimperde zwemkrab, blauw poot zwemkrab, kleine here mietkreeft en groene wierslak. Deze soorten komen veel voor langs de Franse kust, maar wa ren in Nederland tot voor kort niet in grote hoeveelheden aan wezig. Verspreiding De gegevens in het Jaarboek Na tuur '97 over de Oosterschelde enhet Grevelingenmeerzijnbij- eengebracht door de stichting Anemoon (Analyse, Educatie en Marien Oecologisch Onder zoek). Volgens onderzoeker A Gmelich Meyling zijn de con clusies in het jaarboek de voor lopige uitkomsten van het Mo nitoring Project Onderwater Oever (MOO) waar drie jaar ge leden mee is begonnen. Met dit project wil Anemoon meer in zicht krijgen in de lange ter- mijn-ontwikkeling van het le ven onder de waterspiegel. Anemoon maakt voor MOO ge bruik van sportduikers. Ruim vijftig duikers, die regelmatig in de Oosterschelde en het Greve lingenmeer zijn te vinden, geven na elke duik op een formulier aan welke soorten ze hebben ge zien. Het monitoringsproject richt zich met name op soorten die goed te herkennen zijn en niet met elkaar verward kunnen worden. Warmer Gmelich Meyling noemt het broeikaseffect als een mogelijke verklaring voor de veranderin gen in de Zeeuwse wateren. „Het zeewater wordt warmer en daardoor vergroten soorten hun leefgebied in noordelijke rich ting." Helemaal zeker van zijn zaak is de onderzoeker niet. „De verrijking kan ook het gevolg zijn van de warme zomers en zachte winters die we de afgelo pen jaren hebben gehad." De duikers hebben tussen 1990 en 1995 een aantal zogenoemde exotische soorten in de Ooster schelde en het Grevelingenmeer aangetroffen. Gmelich Meyling veronderstelt dat de Japanse zakpijp en het harig spook- kreeftje via het ballastwater van internationale schepen in Nederland zijn terecht geko- door Ondine van der Vleuten VLISSINGEN - Er wordt in Vlissingen aardiggerommeld met huisvuilcontainers en het gaat de gemeente zo langzamer hand een lieve cent kosten. Aan de balie van het politiebureau zijn aangiften van vermissing schering en inslag. Ook in Tholen speelt het probleem, zij het min der. De twee gemeenten springen er in ne gatieve zin uit wat betreft diefstal van met name grijze (rest)containers. Elders in de provincie is het aantal verdwijningen niet noemenswaard. Vooral de grijze containers voor restafval zijn in trekBij de introductie van de bak ken in Vlissingen, zomer '95, was een mel ding aan de sectie afvalverwijdering ge noeg om een nieuwe te krijgen. Als snel nam het aantal meldingen zodanig toe dat gedupeerden het verzoek kregen een offi cieel bewijs van vermissing te halen bij de i politie. Vanaf mei '96 is bijgehouden hoe veel er verdwijnen. Coördinator afvalver wijdering R. Kooger: „Sinds toen een kleine 130. Waar die blijven?Het is nu een maal aantrekkelijker om die van je buur man in te pikken dan zelf een extra bak aan te vragen als je aan je eigen bak niet genoeg hebt. Op jaarbasis betaal je daar voor 100 gulden per grijze en vijftig per groene bak." Vanaf de introductie in '95 gerekend, zijn er in Vlissingen naar schatting 200 bak ken vexxlwenen. Kooger heeft de indruk dat Itet erger wordt en dat lijkt inderdaad zo te zijn. Op het politiebureau in Vlissin gen zijn momenteel vier meldingen per week niet ongewoon; omgerekend zouden dat er 208 per jaar worden. Een aantal daarvan komt weliswaar weer terecht ('soms rissen we er een uit de Schuitvaar- gracht'), maar voor het gros moet een nieuwe afgegeven worden. „Zo'n bak kost tussen de 75 en 100 gulden. Plus dat we de ledigingskosten mislopen, als iemand er illegaal een bak van de 'buren' bijzet." Stinken Vooral het Middengebied is berucht, met name bij de flats. Volgens wijkagent F. Bouman is het toch ook wel de gelegen heid die de dief maakt. „Eén van de oorza ken is dat mensen de containers buiten la ten staan, omdat ze stinken bijvoorbeeld. Of ze niet op tijd binnenhalen. Op een ge geven moment gaan mensen met die zwerfcontainers leuren. Naar mijn idee vinden er weinig vermissingen echt op de dag van lediging plaats. Als je ziet wat er in Vlissingen nog staat, de nacht erna..." Overigens gaat het niet altijd om kwade opzet. Met name op verzamelplaatsen willen mensen nog wel eens per ongeluk de verkeerde bak pakken. De oplossing is eenvoudig: maak de bak herkenbaar, met een sticker bijvoorbeeld. Tholen Ook P. van Zijst, hoofd reiniging Tholen, heeft het idee dat het aantal vermissingen j van met name grijze bakken toeneemt, al zijn het er aanzienlijk minder dan in Vlis singen. „Vanaf 1 januari '96 tot heden 48 stuks", weet Van Zijst. In Tholen speelt waarschijnlijk mee dat huishoudens geen tweede bak kunnen aanvragen. Alleen voor gezinnen met zeven of meer kinderen wil de gemeente nog wel over haar hart strijken. Verder moet iedereen zijn teveel aan afval maai' zelf wegbrengen. „Ik denk dat we over een poosje moeten gaan denken over een oplossing voor het probleem, want de kosten beginnen op te lopen. Ik denk dan aan elektronische regi stratie door middel van een chipzoals nu gebruikt wordt bij vuilophaal per kilo. De vuihvagen registreert via een chip in de bak bij welk huishouden die hoort en als zo'n bak als vermist is opgegeven, is die snel opgespoord. Het nadeel is dat ook dat geld kost." door Harmen van der Werf OOSTBURG - De Zeeuwse Mi lieufederatie (ZMF) stort zich met de aangesloten natuur- en milieu-organisaties op de be stuursverkiezingen voor het waterschap Zeeuwse Eilanden, volgend jaar maart. Evenals de landbouworganisaties verenigd in de LTO-raad Zeeland zal de ZMF in alle categorieën kandi daten stellen. „Wij misgunnen de landbouw haai' positie in het waterschap niet", zei voorzitter Johan Job- sen op de ZMF-ledenvergade- ring dinsdag in Oostburg, „maar we willen ook graag onze eigen groene kandidaten in het waterschapsbestuur om de mi lieu- en natuurbelangen te die nen." Waterschap Zeeuwse Eilanden beslaat Midden- en Noord-Zee land. door Jacques Cats DEN HAAG - De Terneuzense drugsbaron Sjef Faas is binnen kort vrij man. Het gerechtshof in Den Haag heeft de door de rechtbank in Middelburg opge legde gevangenisstraf van zes jaar met 24 maanden bekort. Aftrek van voorarrest en het ge bruikelijke douceurtje dat goed oppassende gedetineerden slechts tweederde van de opge legde straf hoeven uit te zitten brengen met zich mee dat de deuren van de Middelburgse pe nitentiaire inrichting Torentijd al op 19 november voor de Ter- neuzenaar open zwaaien. Volgens advocaat mr. J.L.AM. Ie Cocq d'Armandville heeft het gerechtshof de gevangenisstraf met twee jaar verminderd om dat zijn cliënt wel heel erg lang op de afdoening van zijn zaak heeft moeten wachten. De Ter- neuzenaar zat twee jaar in voor arrest. Naast de zes jaar gevang had de rechtbank in Middelburg een geldboete van 1 miljoen gul den geëist. Het gerechtshof heeft die bijkomende straf laten vervallen. De reden daarvoor wordt binnenkort in een ver slaglegging nader gemotiveerd. Raadsman Le Cocq neemt aan dat de boete is kwijtgescholden omdat de ten laste gelegde drug stransporten „op bloopers uit liepen". Thans loopt voor de rechtbank in Middelburg een ontnemings vordering tegen de Terneuze- naar. Dat gebeurt in het kader van de Plukze wetgeving, die politie en justitie in de gelegen heid stelt om uit criminele prak tijken verkregen winsten terug te krijgen. België Officier van justitie mr. Jo Va- lente meent aannemelijk te kunnen maken dat Faas ook een geslaagd drugstransport heeft kunnen organiseren. De namens de Staat ingediende vordering bedraagt 35 miljoen gulden. Overigens heeft de Belgische justitie nog een appeltje met Sjef Faas te schillen. De man heeft in België een verblijf van tien jaar in het cachot tegoed. Volgens raadsman Le Cocq gaat het hier om dezelfde zaken waarover de Nederlandse rech ter zich al heeft uitgesproken. De raadsman beraadt zich op stappen. Bij de politie in Vlissingen wordt regelmatig aangifte gedaan van vermissing van huisvuilcontainers. foto Ruben Oreel 0 door Harmen van der Werf Di KATS - De bouw van een e scheepslift over de Zandkreek- o dam bij Katseveer is van de n baan. Gedeputeerde Staten e' hebben dinsdag besloten dat de jl investering in 'een overigens n technisch fraaie constructie' onverantwoord is. Het geestes kind van de Waddinxveense in- ;i( genieur N. D. van Driel is niet de a oplossing voor het verkeerspro- tt bleem op de autoweg tussen d Goes en Zierikzee, aldus GS. T 0! De pi'ovincie heeft het bedrijfs plan doorgerekend dat Van Driel voor de scheepslift over de e Zandkreekdam heeft gemaakt. Op vrijwel alle terreinen komt de provincie tot de conclusie dat Van Driel te optimistisch is ge weest. IHij heeft de onderhouds- en ex ploitatiekosten te laag inge schat. Die zouden volgens de Waddinxveense ingenieur 140.000 gulden per jaar bedra gen. De provincie komt 125.000 gulden hoger uit, omdat op top dagen in het seizoen extra be dienend personeel nodig is. De capaciteit van de lift is ook te i[ hoog ingeschat, oordeelt de pro- ei vincie. Het aantal brugopenin- k gen-de grote ergernis op de rou- it te van Goes naar Zierikzee - zal niet met 55 procent verminde ren, maar 'slechts' met 30 pro cent. De investering in de scheepslift is bovendien minder rendabel dan Van Driel veron derstelt. Verrast Van Driel reageerde dinsdag on aangenaam verrast op de pro vinciale bevindingen. „Dat is niet best. Ik begrijp dat de capa citeit te gering zou zijn. Nou, dan had men mij andere maten moeten opgeven." De ingenieur was nog niet op de hoogte van alle ins en outs van de analyse van de provincie. „Ik ga die ze ker bestuderen en kom er zeer waarschijnlijk nog op terug." Het plan van Van Driel voorzag overigens niet alleen in de bouw van een scheepslift. Hij wilde de lift combineren met een con structie om Oosterschelde-wa- ter in het Veerse Meer te bren gen, om de waterkwaliteit in het meer te verbeteren. Rijkswater staat heeft daarvoor plannen, maar los van een oplossing voor het verkeersprobleem. Minister A Jorritsma van Verkeer en Wa terstaat heeft eerder verklaard dat het verkeer een zaak is van de provincie, omdat het om een provinciale weg gaat. Over het soort schip dat zal worden in gezet, bestaat nog de meeste duidelijk heid. Traffic Test raadt aan een 35 me ter lang schip in te zetten, dat een maxi mum-snelheid kan halen van 16 kno pen (bijna 30 kilometer per uur). Het wordt een modern, zeewaardig vaar tuig van het Swath-type. Swath is een afkorting van small water area twin hull: het is een soort catamaran. Aanlegplaatsen De aanlegplaatsen voor het fiets-voet- veer in Vlissingen en Breskens blijven in principe dezelfde als de huidige. Die sluiten het best aan op de bestaande in frastructuur; zoals in Vlissingen op het NS-station. Waar de boot in Breskens zal aanlanden, wordt nog besproken met de gemeente Oostburg. De onderzoeken van DHV en Traffic Test zijn de eerste aanzetten voor de be sluitvorming over het fiets-voetveer. Eind 1998, begin 1999 hoopt de provin cie de markt op te kunnen om de juiste exploitant te vinden De fietsersbond ENFB heeft bij voor baat kritisch gereageerd op de aange geven veert axieven. Vijf gulden is voor ENFB-ster R. Beukex*t uit den boze. „De provincie wil het fietsen bevorde ren. Dit werkt averechts. Dan pak je toch de auto." door Harmen van der Werf VLISSINGEN - De exploitatie vaxx een fiets-voetveer levert een veel groter te kort op dan de provincie in eerste in stantie heeft gedacht. Toch is het moge lijk een fiets-voetveer tussen Vlissin gen en Breskens te beginnen, als de Westerscheldetuixnel eind 2002 in ge bruik komt. Dat kan door het veer te behandelen zoals het streekvervoer, waarvoor zo'n 50 procent subsidie wordt gegeven door de overheid. Veer- kaartjes gaan per enkele reis 2,50 a 5,00 kosten. De provincie had voor een fiets-voet veer gerekend op een tekoxl van 2,9 miljoen gulden op jaarbasis, maar die prognose was gebaseerd op een beperk te dienstregeling van zeven uur 's moi'- gens tot negen uur 's avonds met één schip. Onderzoekers die voor het pro vinciebestuur het fiets-voetveer onder de loep hebben genomen, zijn uitge gaan van een uitgebreidei'e dienstrege ling. Die levert meer passagiers op, ze ker als er een halfuurdienst wordt ge varen. Het verschil tussen een halfuurdienst en een uurdienst is gi'oot. Een halfuur dienst zal, volgens een studie door DHV Milieu en Infi'astructuur, 970.000 reizi- gei's per jaar aantx-ekken. Als er één De ondex'zoekei's van DHV en van Traf fic Test zijn uitgegaan van rijf gulden per overtocht. Boven de vijf gulden zul len veel reizigers overstappen op de au to, om via de tunnel te rijden. Dat heeft dus geen zin. Subsidie „Op welk tarief wij gaan zitten, is nog niet duidelijk", aldus verantwoorde lijk gedeputeerde J. I. Hennekeij. „Het zal ex-gens tussen een rijksdaalder en rijf gulden worden. De vraag is of wij het veer als openbaar vervoer kumxen behandelen. Dan kan er subsidie bij. Wij gaan daarover in gespi'ek met het ministerie van Verkeer en Watex'staat." Belangrijk voor de tariefstelling is ook of er met één schip of twee schepen wordt gevax'en. Adviesbureau Traffic Test stelt in zijn technische rapport: 'Eén schip is geen schip'. Hennekeij wil nog niet zover gaan. „Het ligt eraan wie de veerdienst gaat exploiteren. Mis schien is er wel een rederij bei'eid de dienst op zich te nemen, een x-ederij die eldei'S vei'gelijkbare schepen heeft." De px'orincie is niet van plan de veer dienst zelf te gaan beheren. Er zal een overeenkomst woi'den gesloten met een vervoerder, waai'bij voorwaai'den wor- den gesteld aan de prijs en de dienstre geling. keer per uur wordt gevaren, daalt het aantal klanten met 320.000. Een half uurdienst is duxu'der; 9,8 miljoen gul den, met een exploitatietekort van 4,8 miljoen gulden. Het exploitatietekort bij een uurdienst ligt door de geringere aantrekkingskracht 'slechts' 1 miljoen gulden lager; op 3,8 miljoen gulden bij een omzet van 6,6 miljoen gulden. Veel passagiers zullen het meest geïnte resseerd zijn in het tarief van een fiets- voetveer. Dat tarief staat nog niet vast. De onderzoekers van Traffic Test raden voor het voetveer een soort catamaran aan van het Swath-type: een 35 meter lang modern zeewaardig vaartuig.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1997 | | pagina 33