Bouw scheepslift is van de baan
Exploitatie voetveer duurder dan verwacht
Drugsbaron in
november vrij
Oosterschelde is
rijker geworden
ZMF wil in bestuur
van waterschap
Diefstal vuilcontainers schering en inslag
Pechiney belooft
werknemers bonus
voor veilig werken
GS: geen oplossing voor verkeersprobleem autoweg Goes- Zierikzee
Vrijgelaten bruinvissen
maken het na week goed
zeeuwse almanak
Camera's
door Harmen van der Werf
KATS - De bouw van een
scheepslift over de Zandkreek-
dam bij Katseveer is van de
baan. Gedeputeerde Staten
hebben dinsdag besloten dat de
investering in 'een overigens
technisch fraaie constructie'
onverantwoord is. Het geestes
kind van de Waddinxveense in
genieur N. D. van Driel is niet de
oplossing voor het verkeerspro
bleem op de autoweg tussen
Goes en Zierikzee, aldus GS.
De provincie heeft het bedrijfs
plan doorgerekend dat Van
Driel voor de scheepslift over de
Zandkreekdam heeft gemaakt.
Op vrijwel alle terreinen komt
de provincie tot de conclusie dat
Van Driel te optimistisch is ge
weest.
Hij heeft de onderhouds- en ex
ploitatiekosten te laag inge
schat. Die zouden volgens de
Waddinxveense ingenieur
140.000 gulden per jaar bedra
gen. De provincie komt 125.000
gulden hoger uit, omdat op top
dagen in het seizoen extra be
dienend personeel nodig is.
De capaciteit van de lift is ook te
hoog ingeschat, oordeelt de pro
vincie. Het aantal brugopenin-
gen - de grote ergernis op de rou
te van Goes naar Zierikzee - zal
niet met 55 procent verminde
ren, maar 'slechts' met 30 pro
cent. De investering in de
scheepslift is bovendien minder
rendabel dan Van Driel veron
derstelt.
Verrast
Van Driel reageerde dinsdag on
aangenaam verrast op de pro
vinciale bevindingen. ,,Dat is
niet best. Ik begrijp dat de capa
citeit te gering zou zijn. Nou,
dan had men mij andere maten
moeten opgeven." De ingenieur
was nog niet op de hoogte van
alle ins en outs van de analyse
van de provincie. „Ik ga die ze
ker bestuderen en kom er zeer
waarschijnlijk nog op terug."
Het plan van Van Driel voorzag
overigens niet alleen in de bouw
van een scheepslift. Hij wilde de
lift combineren met een con
structie om Oosterschelde-wa-
ter in het Veerse Meer tè bren
gen, om de waterkwaliteit in het
meer te verbeteren. Rijkswater
staat heeft daarvoor plannen,
maar los van een oplossing voor
het verkeersprobleem. Minister
A Jorritsma van Verkeer en Wa
terstaat heeft eerder verklaard
dat het verkeer een zaak is van
de provincie, omdat het om een
provinciale weg gaat.
door Harmen van der Werf
OOSTBURG - De Zeeuwse Mi
lieufederatie (ZMF) stort zich
met de aangesloten natuur- en
milieu-organisaties op de be
stuursverkiezingen voor het
waterschap Zeeuwse Eilanden,
volgend jaar maart. Evenals de
landbouworganisaties verenigd
in de LTO-raad Zeeland zal de
ZMF in alle categorieën kandi
daten stellen.
„Wij misgunnen de landbouw
haar positie in het waterschap
niet", zei voorzitter Johan Job-
sen op de ZMF-ledenvergade-
ring dinsdag in Oostburg,
„maar we willen ook graag onze
eigen groene kandidaten in het
waterschapsbestuur om de mi
lieu- en natuurbelangen te die-
nen."
Waterschap Zeeuwse Eilanden
beslaat Midden- en Noord-Zee
land.
door Jacques Cats
DEN HAAG - De Terneuzense
drugsbaron Sjef Faas is binnen
kort vrij man. Het gerechtshof
in Den Haag heeft de door de
rechtbank in Middelburg opge
legde gevangenisstraf van zes
jaar met 24 maanden bekort.
Aftrek van voorarrest en het ge
bruikelijke douceurtje dat goed
oppassende gedetineerden
slechts tweederde van de opge
legde straf hoeven uit te zitten
brengen met zich mee dat de
deuren van de Middelburgse pe
nitentiaire inrichting Torentij d
al op 19 november voor de Ter-
neuzenaar open zwaaien.
Volgens advocaat mr. J.L.AM. Ie
Cocq d'Armandville heeft het
gerechtshof de gevangenisstraf
met twee jaar verminderd om
dat zijn cliënt wel heel erg lang
op de afdoening van zijn zaak
heeft moeten wachten. De Ter-
neuzenaar zat twee jaar in voor
arrest. Naast de zes jaar gevang
had de rechtbank in Middelburg
een geldboete van 1 miljoen gul
den geëist. Het gerechtshof
heeft die bijkomende straf laten
vervallen. De reden daarvoor
wordt binnenkort in een ver
slaglegging nader gemotiveerd.
Raadsman Le Cocq neemt aan
dat de boete is kwijtgescholden
omdat de ten laste gelegde drug
stransporten „op bloopers uit
liepen".
Thans loopt voor de rechtbank
in Middelburg een ontnemings
vordering tegen de Terneuze-
naar. Dat gebeurt in het kader
van de Plukze wetgeving, die
politie en justitie in de gelegen
heid stelt om uit criminele prak
tijken verkregen winsten terug
te krijgen.
België
Officier van justitie mr. Jo Va-
lente meent aannemelijk te
kunnen maken dat Faas ook een
geslaagd drugstransport heeft
kunnen organiseren. De namens
de Staat ingediende vordering
bedraagt 35 miljoen gulden.
Overigens heeft de Belgische
justitie nog een appeltje met
Sjef Faas te schillen. De man
heeft in België een verblijf van
tien jaar in het cachol, tegoed.
Volgens raadsman Le Cocq gaat
het hier om dezelfde zaken
waarover de Nederlandse rech
ter zich al heeft uitgesproken.
De raadsman beraadt zich op
stappen.
doorOndine van der Vleuten
VLISSINGEN - Er wordt in Vlissingen
aardig gerommeld met huisvuilcontainers
en het gaat de gemeente zo langzamer
hand een lieve cent kosten. Aan de balie
van het politiebureau zijn aangiften van
vermissing schering en inslag. Ook in
Tliolen speelt het probleem, zij het min
der. De twee gemeenten springen er in ne
gatieve zin uit wat betreft diefstal van met
name grijze (rest)containers. Elders in de
provincie is het aantal verdwijningen niet
noemenswaard.
Vooral de grijze containers voor restafval
zijn in trek. Bij de introductie van de bak
ken in Vlissingen, zomer '95. was een mel
ding aan de sectie afvalverwijdering ge
noeg om een nieuwe te krijgen. Als snel
nam het aantal meldingen zodanig toe dat
gedupeerden het verzoek kregen een offi
cieel bewijs van vermissing te halen bij de
politie. Vanaf mei '96 is bijgehouden hoe
veel er verdwijnen. Coördinator afvalver
wijdering R. Kooger: „Sinds toen een
kleine 130. Waar die blijven? Het is nu een
maal aantrekkelijker om die van je buur
man in te pikken dan zelf een extra bak
aan te vragen als je aan je eigen bak niet
genoeg hebt. Op jaarbasis betaal je daar
voor 100 gulden per grijze en vijftig per
groene bak."
Vanaf de introductie in '95 gerekend, zijn
er in Vlissingen naar schatting 200 laak-
ken verdwenen. Kooger heeft de indruk
dat het erger wordt en dat lijkt inderdaad
zo te zijn. Op het politiebureau in Vlissin
gen zijn momenteel vier meldingen per
week niet ongewoon; omgerekend zouden
dat er 208 per jaar worden. Een aantal
daarvan komt weliswaar weer terecht
soms rissen we er een uit de Schuitvaar-
gracht'), maar voor het gros moet een
nieuwe afgegeven worden. „Zo'n bak kost
tussen de 75 en 100 gulden. Plus dat we de
ledigingskosten mislopen, als iemand er
illegaal een bak van de 'buren' bijzet."
Stinken
Vooral het Middengebied is berucht, met
name bij de flats. Volgens wijkagent F.
Bouman is het toch ook wel de gelegen
heid die de dief maakt. „Eén van de oorza
ken is dat mensen de containers buiten la
ten staan, omdat ze stinken bijvoorbeeld.
Of ze niet op tijd binnenhalen. Op een ge
geven moment gaan mensen met die
zwerfcontainers leuren. Naar mijn idee
vinden er weinig vermissingen echt op de
dag van lediging plaats. Als je ziet wat er
in Vlissingen nog staat, de nacht erna..."
Overigens gaat het niet altijd om kwade
opzet. Met name op verzamelplaatsen
willen mensen nog wel eens per ongeluk
de verkeerde bak pakken. De oplossing is
eenvoudig: maak de bak herkenbaar, met
een sticker bijvoorbeeld.
Tholen
Ook P. van Zijst, hoofd reiniging Tholen,
heeft het idee dat het aantal vermissingen
van met name grijze bakken toeneemt, al
zijn het er aanzienlijk minder dan in Vlis
singen. „Vanaf 1 januari '96 tot heden 48
stuks", weet Van Zijst. In Tholen speelt
waarschijnlijk mee dat huishoudens geen
tweede bak kunnen aanvragen. Alleen
voor gezinnen met zeven of meer kinderen
wil de gemeente nog wel over haar hart
strijken. Verder moet iedereen zijn teveel
aan afval maar zelf wegbrengen.
„Ik denk dat we over een poosje moeten
gaan denken over een oplossing voor het
probleem, want de kosten beginnen op te
lopen. Ik denk dan aan elektronische regi
stratie door middel van een chip, zoals nu
gebruikt wordt bij vuilophaal per kilo. De
vuilwagen registreert via een chip in de
bak bij welk huishouden die hooit en als
zo'n bak als vermist is opgegeven, is die
snel opgespoord. Het nadeel is dat ook dat
geld kost."
door Harmen van der Werf
VLISSINGEN - De exploitatie van een
fiets-voetveer levert een veel groter te
kort op dan de provincie in eerste in
stantie heeft gedacht. Toch is het moge
lijk een fiets-voetveer tussen Vlissin
gen en Breskens te beginnen, als de
Westerscheldetunnel eind 2002 in ge
bruik komt. Dat kan door het veer te
behandelen zoals het streekvervoer,
waarvoor zo'n 50 procent subsidie
wordt gegeven door de overheid. Veer-
kaartjes gaan per enkele reis 2,50 a
5,00 kosten.
De provincie had voor een fiets-voet
veer gerekend op een tekort van 2,9
miljoen gulden op jaarbasis, maar die
prognose was gebaseerd op een beperk
te dienstregeling van zeven uur 's mor
gens tot negen uur 's avonds met één
schip. Onderzoekers die voor het pro
vinciebestuur het fiets-voetveer onder
de loep hebben genomen, zijn uitge
gaan van een uitgebreidere dienstrege
ling. Die levert meer passagiers op, ze
ker als er een halfuurdienst wordt ge
varen.
Het verschil tussen een halfuurdienst
en een uurdienst is groot. Een halfuur
dienst zal, volgens een studie door DHV
Milieu en Infrastructuur, 970.000 reizi
gers per jaar aantrekken. Als er één
keer per uur wordt gevaren, daalt het
aantal klanten met 320.000. Een half
uurdienst is duurder; 9,8 miljoen gul
den, met een exploitatietekort van 4.8
miljoen gulden. Het exploitatietekort
bij een uurdienst ligt door de geringere
aantrekkingskracht 'slechts' 1 miljoen
gulden lager; op 3,8 miljoen gulden bij
een omzet van 6,6 miljoen gulden.
Veel passagiers zullen het meest geïnte
resseerd zijn in het tarief van een fiets-
voetveer. Dat tarief staat nog niet vast.
De onderzoekers van Traffic Test raden voor het voetveer een soort catamaran aan
van het Swath-t.vpe: een 35 meter lang modern zeewaardig vaartuig.
De onderzoekers van DHV en van Traf
fic Test zijn uitgegaan van rijf gulden
per overtocht. Boven de vij f gulden zul
len veel reizigers overstappen op de au
to, om via de tunnel te rijden. Dat heeft
dus geen zin.
Subsidie
„Op welk tarief wij gaan zitten, is nog
niet duidelijk", aldus verantwoorde
lijk gedeputeerde J. I. Hennekeij. „Het
zal ergens tussen een rijksdaalder en
rijf gulden worden. De waag is of wij
het veer als openbaar vervoer kunnen
behandelen. Dan kan er subsidie bij.
Wij gaan daarover in gesprek met het
ministerie van Verkeer en Waterstaat.
Belangrijk voor de tariefstelling is ook
of er met één schip of twee schepen
wordt gevaren.. Adviesbureau Traffic
Test stelt in zijn technische rapport:
'Eén schip is geen scjiip'. Hennekeij wil
nog niet zover gaan. „Het ligt eraan wie
de veerdienst gaat exploiteren. Mis
schien is er wel een rederij bereid de
dienst op zich te nemen, een rederij die
elders vergelijkbare schepen heeft."
De provincie is niet van plan de veer
dienst zelf te gaan beheren. Er zal een
overeenkomst worden gesloten met een
vervoerder, waarbij voorwaarden wor
den gesteld aan de prijs en de dienstre
geling.
door Ben Jansen
VLISSINGEN - Alle 830
werknemers van aluminium
smelter Pechiney in Vlissin-
gen-Oost krijgen ieder 1000
gulden als het bedrijf vóór
het jaar 2000 365 dagen aan
één stuk geen bedrijfsonge
vallen met ziekteverzuim re
gistreert. De directie heeft
het personeel deze toezeg
ging gedaan. De bonus zal
netto worden uitgekeerd,
waardoor Pechiney er omge-
veer 1,7 miljoen gulden voor
zal moeten uittrekken.
„Dat geld hebben we er
graag voor over", zegt alge
meendirecteur J. H de Back.
„Veilig werken is heel be
langrijk." Vandaag (woens
dag) bereikt Pechiney al een
mijlpaal op weg naar die 365
dagen zonder letsel met ver
zuim. Voor het eerst in de 26
jaar van haar bestaan zijn er
125 dagen achtereen geen
ongelukken gebeurd met zo
danige gevolgen dat een
werknemer zich ziek moest
melden, baarom is er van
daag voor alle medewerkers
gebak.
Grote druk
De Back is er niet bang voor
dat met het oplopen van het
aantal dagen zonder letsel-
verzuim en daarmee het
dichterbij komen van de be
geerde bonus van 1000 gul
den een steeds grotere druk
op Pechiney-werknemers
wordt gelegd om zich na een
bedrijfsongeval toch vooral
niet ziek te melden. „Dat zou
natuurlijk onverantwoord
zijn. We hebben hier twee
full-time verpleegkundigen
en een bijna permanent aan
wezige bedrijfsarts. Zij be
oordelen of iemand na een in-
dicent met letsel naar huis
moet; niet de werknemer zelf
of zijn collega's."
door Lizette Dalebout
NEELTJE JANS - De eerste
week na hun vrijlating uit de
Dolfijnen Research en Opvang
Neeltje Jans zijn de bruinvissen
Marco en Roy elkaar twee keer
kwijtgeraakt. Dit meldt R. Kas
telein van Dolfinarium Harder
wijk. Beide dieren bevinden
zich afzonderlijk van elkaar ter
hoogte van IJmuiden. Het ziet er
naar uit dat ze het goed maken.
Kastelein: „Als ze niet in staat
zijn om te vissen, waren ze nu al
dood geweest."
Marco en Roy zijn de eerste dol
fijnen ter wereld die zijn groot
gebracht met dolfijnenkunst-
melk en weer in het wild zijn
uitgezet. Om te controleren of ze
zich staande zouden weten te
houden, werd bij beiden een sa
tellietzendertje aangebracht.
Op deze manier valt tevens te
traceren waar de dieren zich be
rinden. Elke avond krijgen de
medewerkers van Dolfinarium
Harderwijk de coördinaten
door van hun positie. „Vooral de
eerste dagen waren spannend,"
zegt Kastelein. „Toen draaide
alles om de vraag of ze zelfstan
dig voor hun voedsel zouden
kunnen zorgen. Gelukkig wij
zen alle signalen daar op."
Uit de coördinaten blijkt dat de
twee driekwart dag hebben sa-
mengezwommen en elkaar
daarna uit het oog zijn verloren.
■■1
Over het soort schip dat zal worden in
gezet, bestaat nog de meeste duidelijk
heid. Traffic Test raadt aan een 35 me
ter lang schip in te zetten, dat een maxi
mum-snelheid kan halen van 16 kno
pen (bijna 30 kilometer per uur). Het
wordt een modem, zeewaardig vaar
tuig van het Swath-type. Swath is een
afkorting van small water area twin
hull; het is een soort catamaran.
Aanlegplaatsen
De aanlegplaatsen voor het fiets-voet
veer in Vlissingen en Breskens blijven
in principe dezelfde als de huidige. Die
sluiten het best aan op de bestaande in
frastructuur, zoals in Vlissingen op het
NS-station. Waar de boot in Breskens
zal aanlanden, wordt nog besproken
met de gemeente Oostburg.
De onderzoeken van DHV en Traffic
Test zi j n de eerste aanzetten voor de be-
sluitvorming over het fiets-voetveer.
Eind 1998, begin 1999 hoopt de provin
cie de markt op te kunnen om de juiste
exploitant te vinden.
De fietsersbond ENFB heeft bij voor
baat kritisch gereageerd op de aange
geven veertarieven. Vijf gulden is voor
ENFB-ster R. Beukert uit den boze.
„De provincie wil het fietsen bevorde
ren. Dit werkt averechts. Dan pak je
toch de auto."
door Richard Hov.inq
VLISSINGEN - Het onderwa
ter-leven in de Oosterschelde en
het Grevelingenmeer is de afge
lopen jaren rijker geworden.
Krabben, kreeften en een groot
aantal kleinere zee-organismen
die eigenlijk thuishoren in de
Zuid-Europese kustwateren,
worden steeds vaker in de
Zeeuwse wateren aangetroffen.
De veranderingen in de fauna
van de Oosterschelde en het
Grevelingenmeer staan be
schreven in het Jaarboek Na
tuur '97. Het boek is een 'winst
en verliesrekening' van de Ne
derlandse natuur t ussen 1990 en
1995, gebaseerd op gegevens die
door 15.000 vrijwilligers zijn
verzameld. Sterk toegenomen
in de Zeeuwse wateren zijn de
gewimperde zwemkrab, blauw
poot zwemkrab, kleine here-
mietkreeft en groene wierslak.
Deze soorten komen veel voor
langs de Franse kust, maar wa
ren in Nederland tot voor kort
niet in grote hoeveelheden aan
wezig.
Verspreiding
De gegevens in het Jaarboek Na
tuur '97 over de Oosterschelde
enhet Grevelingenmeerzijnbij-
eengebracht door de stichting
Anemoon (Analyse, Educatie en
Marien Oecologisch Onder
zoek). Volgens onderzoeker A
Gmelich Meyling izijn de con
clusies in het jaarboek de voor
lopige uitkomsten van het Mo
nitoring Project Onderwater
Oever (MOO) waar drie jaar ge
leden mee is begonnen. Met dit
project wil Anemoon meer in
zicht krijgen in de lange ter-
mijn-ontwikkeling van het le
ven onder de waterspiegel.
Anemoon maakt voor MOO ge
bruik van spoi-tduikers. Ruim
vijftig duikers, die regelmatig in
de Oosterschelde en het Greve
lingenmeer zi j n te vinden, geven
na elke duik op een formulier
aan welke soorten ze hebben ge
zien. Het monitoringsproject
richt zich met name op soorten
die goed te herkennen zijn en
niet met elkaar verward kunnen
worden.
Warmer
Gmelich Meyling noemt het
broeikaseffect als een mogelijke
verklaring voor de veianderin-
gen in de Zeeuwse wateren.
„Het zeewater wordt warmer en
daardoor vergroten soorten hun
leefgebied in noordelijke rich
ting." Helemaal zeker van zijn
zaak is de onderzoeker niet. „De
verrijking kan ook het gevolg
zijn van de warme zomers en
zachte winters die we de afgelo
pen jaren hebben gehad."
De duikers hebben tussen 1990
en 1995 een aantal zogenoemde
exotische soorten in de Ooster
schelde en het Grevelingenmeer
aangetroffen. Gmelich Meyling
veronderstelt dat de Japanse
zakpijp en het harig spook-
kreeftje via het ballastwater
van internationale schepen in
Nederland zijn terecht geko
men.
Het bericht stond tivee we
ken geleden al in deze krant.
'Politie doet hard haar best
het gezag terug te winnen'.
Onze man op het Walcherseis
er nu pas over uitgelachen.
Vijfentwintig jaar nu al, rijdt
hij schadevrij over de weg.
Met de agenten die daarbij
zijn pad kruisten, kon hij al
tijd uitstekend overweg.
Want enig toezicht, dat wist
hij wel te waarderen. Maar
nu beschouwt men hem plot
seling als een groot gevaar op
de weg. Sinds her en der in
het Zeeuwse landschap ca
mera's zijn geplaatst regent
het bij hem bekeuringen.
Niet dat hij als een wildeman
door het landschap scheurt.
Maar 't is wel steeds één, twee
of drie kilometertjes per uur
te veel.
Die camera's moet de agen
ten zoveel werk uit handen
hebben genomen, dat zij nu
de handen vrij hebben om op
drankmisbruik te controle
ren. In nog geen drie maan
den tijd moest onze man al
zeven keer in het buisje te
blazen, uiteraard zonder dat
ook maar een druppeltje al
cohol in zijn bloed, kon wor
den geconstateerd.
Wel rijdt hij nu, zodra hij wat
blauw op straat ziet, met een
rood waas voor de ogen.
Bij de politie in Vlissingen wordt regelmatig aangifte gedaan van vermissing van huisvuilcontainers.
foto Ruben Oreel