Vrouw moet de grijze golf keren
Gezocht: een brandend vliegtuig
Optreden bij fysiek
geweld verdient
hoogste prioriteit
Nieuw streekplan
Zuid-Holland valt
fout bij GS Zeeland
Grensoverschrijdend
zakendoen moeilijk
zeeland woensdag 29 oktober 1997 20
Sakke de zee-ratte
GS overwegen
verlichting op
Zeelandbrug
door Jacques Cats
VLISSINGEN- „Je schrikt als je
dit ziet en hoort. Dit zijn geen
prettige berichten." Mr. L. H. B.
Spahr van der Hoek, nieuw aan
getreden korpsbeheerder van de
politie Zeeland, reageert op het
schrikbarend toegenomen aan
tal geweldsmisdrijven in Zee
land. Een veiligheidsrapportage
maakt gewag van een stijging
met dertig procent in enkele ja
ren tijd. De nu bekend geworden
cijfers zullen, aldus Spahr van
der Hoek, vertaald moeten wor
den naar concrete stappen. De
uitkomsten geven volgens de
korpsbeheerder duidelijk aan
dat de Zeeuwse claim richting
Den Haag om meer geld voor de
politie alleszins terecht is.
Spahr van der Hoek vindt aan
tasting van de persoonlijke le
venssfeer één van de ergste
dingen die een mens kan overko
men. Optreden bij fysiek geweld
dient daarom in zijn ogen de
hoogste prioriteit te krijgen. De
Zeeuwse korpsbeheerder meent
overigens dat het publiek de po
litie te gemakkelijk beschouwt
als een soort bezemwagen van de
maatschappij. „Opvoeders en
politie hebben een collectieve
taak bij de bestrijding van
normvervagend gedrag".
Vertekend
In de PZC van gisteren werd al
gemeld dat de Zeeuwse gewelds-
delictcijfers niet het beeld van
de werkelijke situatie weerge
ven, omdat het publiek lang niet
in alle gevallen aangifte doet
van een misdrijf. Angst voor re
presaillemaatregelen uit de
hoek van de daders kan een re
den zijn om niet bij de politie aan
te kloppen. Ook botsingen tus
sen verschillende culturen blij
ven vaak buiten beeld. Vetes in
de drugssfeer, ruzies om vrou
wen en andere wrijvingen, die
het niveau van een ernstig me
ningsverschil overstijgen, wor
den vaak onderling beslecht. In
die kring ervaart men het als een
afgang om met verhalen over
mishandelingen naar de politie
te lopen.
De politie streeft bij de onder
zoeken naar geweldsmisdrijven
als zware mishandeling, over
vallen en straatroof naar een op
lossingspercentage van 100 pro
cent. De meest recente cijfers ge
ven aan, dat de politie er slechts
in iets meer dan de helft van de
gevallen in slaagt geweldsmis
drijven op te helderen.
Straffen voor geweldsplegers
kunnen variëren van een trans
actie tot een gevangenisstraf.
Iemand die zich voor het eerst
voor zo'n misdrijf moet verant
woorden komt er bij een een
voudige mishandeling met niet
al te ernstig letsel als regel met
een transactie vanaf. Wie al va
ker heeft laten blijken dat de
handjes nogal los zitten loopt de
kans een hoge geldboete opge
legd te krijgen plus een voor
waardelijke gevangenisstraf
Op ernstige delicten die nog
voor behandeling door de poli
tierechter in aanmerking ko
men, staat al gauw een vrij
heidsstraf of een aantal uren
dienstverlening. Wie tijdens een
zitting van de meervoudige
strafkamer voor het plegen van
een geweldsmisdrijf ter verant
woording wordt geroepen kan
een vrijheidsstraf opgelegd
krijgen die tot jaren kan oplo
pen.
Status
In bepaalde groeperingen
brengt het optreden van politie
en justitie nauwelijks enige
schrikreactie tot stand. „Als ze
opgepakt worden stijgen ze in
status in de eigen kring", meldt
een slachtoffer. „Dat zie je goed
als de politie ze thuis komt op
halen. Ze komen als helden en
begeleid door gejuich en ap
plaus hun huis uit." Slachtof
fers die uit angst voor represail
les niet naar de politie lopen,
sluiten, zo zegt een van hen, ,.op
die manier een compromis met
de terreur. Door geen aangifte te
doen hoop je met rust te worden
gelaten en zonder angst door de
stad te kunnen lopen. Maar je
begint wel allerlei vormen van
vermijdingsgedrag te verto
nen."
Drankrijder
VLISSINGEN - Een 26-jarige
automobilist uit Vlissingen is
maandagavond in zijn woon
plaats aangehouden omdat hij
teveel had gedronken.De Vlis-
singer kreeg een rijverbod van
vier uur en een dagvaarding.
door Henk Postma
Het leger oudere arbeids
krachten zwelt aan. De in
stroom van jongeren stokt.
Vooral in de techniek kost het
steeds meer moeite nieuw per
soneel te vinden. Hoe overleef
je als Zeeuws bedrijf de grijze
golf? Rob de Gier, directeur van
Unitron Nedworks in IJzendij-
ke heeft er een tip voor bij de
hand: „Benut ook eens de vrou
welijke kwaliteiten." Het lijkt
een open deur. Maar er zijn in
Zeeland nog niet veel onderne
mers die begrijpen dat inscha
keling van meer vrouwen wel
eens uitkomst zou kunnen bie
den. Alle pleidooien voor posi
tieve discriminatie ten spijt,
zijn in Zeeland nog nauwelijks
vrouwen in technische beroe
pen te vinden.
Het Zeeuws Netwerk Meisjes,
Vrouwen en Techniek liet de
afgelopen zeven jaar geen mo
gelijkheid onbenut om het
vrouwenvakmanschap te pro
moten. Doedagen voor meisjes,
open-dagen posters, informa
tiemarkten, voorlichtings
mappen, alles werd uit de kast
gehaald. Zichtbare resultaten
leverde dat nauwelijks op. Oh
ja, er dook heus wel eens een
vrouw in de techniek op. En die
werd dan ook gretig in de
schijnwerper geplaatst. Maar
zelfs die succesverhalen bevat
ten elementen die aantonen dat
het lang niet altijd soepeitjes
loopt, erkent projectmede
werkster Silvia Verwijs-Van
Kampen.
Aardige doorsnee
Unitron Nedworks, een jong en
snel groeiend bedrijf dat com
puter-onderdelen ontwerpt en
produceert voor gebruik in de
industrie, heeft inmiddels
veertig personeelsleden in
dienst. Met z'n allen vormen
die een aardige doorsnee van
de samenleving. Op alle ni
veaus treft men er niet alleen
vrijwel evenredige aantallen
vrouwen aan, maar ook mede
werkers uit minderheidsgroe
pen. Vooralsnog is het één van
de weinige uitzonderingen die
de regel van de onevenwichtige
personeelsopbouw bevestigen.
Beroepsopleidingen, arbeids
bureaus en beroepskeuzebu
reaus in Zeeland werken nu
ruim zeven jaar samen om toch
nog wat vrouwen en meisjes de
techniek in te loodsen. De laat
steld: 'Zij kiest techniek. Kiest
u haar?' Het eerste exemplaar
wordt vanochtend (woensdag)
officieel uitgereikt aan be
stuurslid P. Bouman van de
Brabants-Zeeuwse Werkge
versvereniging. Dat gebeurt
tijdens een seminar in hotel
Arion te Vlissingen.
Landelijke barometers tippen
Zeeland voor de komende ja
ren als koploper economische
groei. Tegelijk heeft ook deze
provincie te maken met een
'schrikbarende' terugloop van
de belangstelling van jongeren
voor technische opleidingen.
Als dat gat niet snel wordt op
gevuld, ontstaan 'grote proble
men', zowel in de bouw als in de
elektra-, proces- en installatie
techniek. Maar waar vind je,
om de bouw maar eens als
voorbeeld te nemen, nu zo
gauw vrouwelijke timmerlie
den, metselaars, voegers, te
gelzetters of stukadoors? In
heel Zeeland volgen zegge en
schrijve 16 meisjes een vbo-
bouwopleiding. In het mbo zijn
dat er nog minder: 14. Het hbo
scoort niet veel hoger: 22. Toch
stonden afgelopen zomer nog
altijd 6 vrouwelijke bouwvak
kers als werkloos ingeschre
ven.
Ingrid Wullaert is een vrouw
die in ieder geval goed in de
techniek terecht kwam. Ze was
lange tijd dokters-assistente in
Koewacht, totdat ze na een on
geluk in de wao terecht kwam.
Ze volgde een opleiding elek
trotechniek, waarna ze zich
wist op te werken tot bedrijfs
leidster bij Unitron Nedworks.
Ze is één van de vrouwen die
zich als mentor zullen ontfer
men over meisjes die een tech
nische opleiding volgen. „Uit
eigen ervaring weet ik dat die
meisjes soms heel wat voor de
kiezen krijgen. Zelf ben ik er
ooit eens op uit gestuurd om
een storing te verhelpen. Als je
dan wordt opgewacht door een
monteur die geen enkel ver
trouwen in je heeft, en je krijgt
continu opmerkingen naar je
hoofd als 'zeker op de huis
houdschool geleerd', dan raak
je je zelfvertrouwen kwijt. Op
een gegeven moment weet je
het dan gewoon niet meer. Po
sitieve discriminatie zie ik niet
zitten. Vrouwen hoeven geen
streepje voor te krijgen, Maar
je moet het voor hen nu ook
weer niet onaantrekkelijk ma
ken."
Unitron Nedworks in IJzendijke is één van de weinige bedrijven waar vrouwen, veelal zonder technische ondergrond, zich tot elektro
nisch vakvrouw kunnen ontwikkelen. Op de foto Sarina Harte (elektrotechnicus) en Lena Oosterhof (productie-medewerkster).
foto Peter Nicolai
ste twee jaar was daar een Eu
ropese subsidie voor beschik
baar. Nu dat geld op is, heffen
ze him netwerk op. Naar eigen
zeggen, zijn wel degelijk resul
taten geboekt. Beeldvorming
en voorlichting zijn 'sterk ver
beterd'. Op de scholen voor
technisch beroepsonderwijs zit
nu warempel vaak een meisje
in de klas, soms zijn het er zelfs
enkelen. Inmiddels zijn 'veel
bedrijven' bereid om vrouwen
in technische functies te be
noemen. Maar helaas. „Heb je
een vacature, dan treft je
slechts sporadisch vrouwen
onder de sollicitanten aan."
Zou al die vrouwelijke terug
houdendheid misschien iets
met de arbeidsomstandighe
den te maken hebben? Kan
goed zijn, denkt Mariette Hue-
ting (42), één van de 40 vrou
wen die zich de afgelopen jaren
door de, inmiddels opgedoekte
vrouwenvakschool lieten op
leiden tot procesoperator. „Je
komt als vrouw in een mannen
wereld terecht. En dan moet je
het echt heel graag willen, en
wel erg enthousiast zijn, wil je
niet stuk lopen op tegensla
gen." Mariette Hueting wilde
graag. „Ik had twintig jaar in
de horeca gewerkt. Ik zag me
zelf niet tot m'n 65ste achter de
bar staan." Dus sloeg ze zich
door de moeilijkheden heen.
Als enige vrouw kwam ze tus
sen de procesoperators van Elf
Atochem te werken. Dat be
drijf zag haar graag komen. Er
werden zelfs speciale voorzie
ningen in het leven geroepen,
zoals een apart toilet. Maar om
nou te zeggen dat de werkvloer
haar met open armen ontving.
„In het eerste jaar wilden veel
collega's niet eens met me pra
ten. Dat gaat dan zo van: eerst
maar eens kijken wat voor
vlees we in de kuip hebben. Nu
kan ik met diezelfde collega's
lezen en schrijven. Maar daar
moet je je wel tweehonderd
procent voor inzetten. Dan
draaien ze wel bij
Nu het Zeeuws Netwerk Meis
jes, Vrouwen en Techniek
wordt opgeheven, staan de vele
deelnemende organisaties voor
de opdracht de eigen boontjes
te doppen. De opleidings-insti-
tuten doen dat met een zoge
naamd mentor-project:
vrouwen en meisjes die een
technische beroepsopleiding
volgen, krijgen straks speciale
begeleiding van vrouwen die
uit eigen ervaring weten welke
moeilijkheden ze kunnen te
genkomen.
Om het bedrijfsleven met de
neus op de feiten te drukken, is
een werkgeversmap samenge
door Ben Jansen
MIDDELBURG - Het dagelijks
provinciebestuur wil op de
hoogte worden gehouden van de
voorbereidingen voor de herzie
ning van het streekplan Zuid-
Holland Zuid. Het steekt Gede
puteerde Staten van Zeeland
dat hun Zuid-Hollandse colle
ga's hen niet hebben gekend in
het voornemen op Goeree-
Overflakkee een vliegveld voor
de recreatieve luchtvaart aan te
leggen. Het bevreemdt het da
gelijks provinciebestuur van
Zeeland dat een voorberei
dingsnota voor de herziening
van het streekplan niet recht-
(Advertentie)
Week van het
Zeeuwse Boek
29 okt. t/m 8 nov.
GRATIS
Sakke de zee-ratte
door
Kees Slager
bij aankoop van tenminste
25.- aan boeken
BOEKHANDEL
FANOY
NIEUWE BURG 22-28
MIDDELBURG
BOEKHANDEL
DE RUITER
PAUL KRUGERSTRAAT 55
VLISSINGEN
Vul nu de serie
Ach lieve tijd... Zeeland aan
inmiddels 13 delen verschenen
streeks naar Middelburg is ge
zonden.
Met hun belangstelling voor de
wijziging van het streekplan
willen GS van Zeeland overi
gens niet vooruitlopen op de
mogelijke overkomst van Goe-
ree-Overflakkee van Zuid-Hol
land naar Zeeland. „Als aan
grenzende provincie zijn wij
vooral geïnteresseerd in ont
wikkelingen die een uitstraling
hebben op Zeeuws grondge
bied", schrijven ze in een brief
aan Zuid-Holland. GS wijzen
erop dat in Zeeland reeds jaren
uiterst terughoudend wordt
omgesprongen met ontwikke
lingen die het rustige en open
karakter van de Midden-Delta
kunnen bedreigen. Het dage
lijks bestuur van de provincie
Zeeland vreest dat een recrea
tievliegveld op Goeree-
Overflakkee een ernstige ver
storing voor het Grevelingenge-
bied en directe omgeving kan
opleveren.
GS van Zeeland vestigen er
voorts de aandacht op dat er
duidelijkheid over de bestuur
lijke herindeling zal zijn ruim
voordat de herziening van het
streekplan Zuid-Holland Zuid
zal zijn afgerond.
Drie maanden
celstraf wegens
flessentrekkerij
door Aector Doorns
MIDDELBURG - De Middel
burgse politierechter mr.J. P. M.
Hopmans heeft gisteren bij ver
stek een 33-jarige man uit Vlis
singen voor flessentrekkerij op
grote schaal veroordeeld tot vijf
maanden cel, waarvan twee
maanden voorwaardelijk.
De man heeft vori g j aar leveran
ciers van geluidsapparatuur uit
Amsterdam, Hoofddorp en
Middelburg voor 30.000 gulden
opgelicht.Hij bezocht de leve
ranciers op beurzen en liet zijn
inschrijvingsbewijs van de Ka
mer van Koophandel zien. Hij
had plannen om een winkeltje te
beginnen. Te goeder trouw werd
de apparatuur bij hem thuis af
geleverd; vervolgens verkocht
hij de installaties op rommel- en
vlooienmarkten. Officier van
justitie mr. F. van Es had acht
weken gevangenisstraf geëist,
maar dat vond de politierechter
te mild: mr. Hopmans vonniste
drie maanden.
Stanley Mahoney
RexMahoneymet echtgenote in oktober 1943, een jaar voor zijn verdwijning.
Stanley Mahoney op zoek naar zijn in 1944 verdwenen broer Rex
door Mooike de Moor
DOMBURG - Welke Dombur
ger heeft de leeftijd en het ge
heugen om zich zondag 29 ok
tober 1944 voor de geest te ha
len? Op deze dag vloog om
13.04 uur boven de Domburgse
kust de geallieerde bommen
werper Lancaster III P.B.630A
in brand en stortte neer. Behal
ve de brandmelding is er nooit
meer iets van het vliegtuig of
de bemanning vernomen. De
Engelsman Stanley Mahoney
wil weten waar de bommen
werper van zijn broer Rex, de
tweede piloot van het vlieg
tuig, is gebleven. „Heeft ie
mand op 29 oktober voordat
het bombardement losbarstte,
een brandend vliegtuig in de
zee zien vallen?"
Stanley Mahoney heeft in de
loop der jaren alle Britse ar
chieven uitgepluisd op zoek
naar de mogelijke crashplaats
van Rex' vliegtuig. Het enige
dat hij daar kon achterhalen,
was dat het toestel in brand is
gevlogen en met de zeven be
manningsleden aan boord is
neergestort. De Lancaster was
in heel Europa het enige ver
miste vliegtuig op 29 oktober
1944.
Mahoney besloot ongeveer een
half jaar geleden zijn geluk in
Nederland te beproeven en
kwam via het Britse 582 Squa
dron in contact met de Middel
burger Paul M. Crucq. Deze
Zeeuw had regelmatig contact
met dit squadron voor infor
matie voor zijn pas verschenen
boek 'Walcheren 1943/44,
bombardementen en fotover
kenning'. Na schriftelijk con
tact besloten Mahoney en
Crucq Zeeuwse vissers te on
dervragen die voor de kust van
Domburg en Oostkapelle va
ren, aangezien ook de Neder
landse en Duitse archieven
geen extra informatie bevat
ten. Stan Mahoney ziet name
lijk geen enkele andere verkla
ring dan dat het vliegtuig in
zee is gestort.
Vissers
Crucq heeft contact opgeno
men met de betreffende vis
sers. „Ik hoopte dat een vis
sersboot misschien wel eens
een vleugel of een ander wrak
stuk van de bommenwerper in
zijn netten had gehad", vertelt
de Middelburger. Maar er is
geen melding van brokstukken
van een dergelijk vliegtuig be
kend. Crucq is van mening dat
er vast wel een keer iets is op
gevist maar weer terug is ge
gooid. „Waarschijnlijk is zo'n
brokstuk na vijftig jaar gro
tendeels vergaan en niet direct
herkenbaar." Vissers doen bo
vendien wel vaker een 'rare
vangst' waar volgens de Mid
delburger niets van gemeld
wordt.
Het vliegtuig van het 582e
squadron, the Pathfinder For
ce, was een bommenwerper die
de Duitse doelen moest marke
ren met een groene of rode
vuurpijl. Daarna kwamen de
bommenwerpers met explo
sieven en gooiden hun lading
op de gemarkeerde doelen.
Op 29 oktober was de lucht
donker en bewolkt. Het vlieg
tuig van Rex Mahoney moest
door het wolkendek heen om
de groene markering op de
Duitse bunkers met artillerie
aan de kust bij Domburg te
gooien. De bommenwerpers
vlogen boven de wolken en
wachtten tot de klus van de
markeerploeg geklaard was.
Vlak nadat Rex' vliegtuig zijn
missie voltooid had, vloog het
in brand én Crashte. Waar weet
niemand. Ook de 26 bommen
werpers van het squadron niet,
want die hadden geen zicht
vanwege het donkere wolken
dek.
Ooggetuige
Mahoney heeft niet de hoop
dat zijn broer de crash heeft
overleefd .Het enige wat hij wil
is dat het vliegtuigwrak getra
ceerd wordt. Het allerliefst zou
de Engelsman zien dat de bot
ten van zijn broer Rex in
Groot-Britannië begraven
worden. Maar die kans is klein.
Daarom wil hij ook genoegen
nemen met een ooggetuige van
de vliegtuigcrash. Mahony
hoopt dat een (voormalige) in
woner van Domburg zich het
bombardement bij de kust van
Domburg op 29 oktober 1944
herinnert. En het mooiste zou
zijn als iemand, voordat de
bommen vielen, een brandend
vliegtuig in zee heeft zien stor
ten. Pas als Mahoney weet
waar Rexis neergestort, kan de
Engelsman zijn broer in ge
dachten begraven.
door Wout Bareman
TERNEUZEN - De Euregio
Scheldemond is, ondanks ver
woede pogingen om de grenzen
te slechten, nog steeds niet
'grensloos'. En zeker niet voor
ondernemers in de grensstreek.
Tot die conclusie komt drs. Hans
van Houtum van de Katholieke
Universiteit Brabant na een on
derzoek naar het grensover
schrijdend zaken doen in de
Euregio. Het onderzoek werd
uitgevoerd in opdracht van de
Zeeuwse Kamers van Koophan
del en Fabrieken én de Kamer
van de regio Gent/Eeklo.
Belangrijkste vaststelling van
Hans van Houtum: „Er is in de
praktijk geen sprake van een
'grensloze' economische zone.
De regio als geheel benut haar
economische potentie dus nog
niet ten volle. De staatsgrens
creëert een markante scheiding
in het afzet- en relatiepatroon
van de bedrijven in de onder
zochte grensregio's. En dit komt
vooral door de relatief geringe
vertrouwdheid van bedrijven
met de (zakelijke) cultuur van
het buurland."
Van Houtum signaleert een
'mentale afstand' tussen de on
dernemers aan weerszijden van
de grens. Het weerhoudt veel
bedrijven ervan grensover
schrijdende economische rela
ties aan te gaan. Wat opvalt is
dat bedrijven uit Zeeuws-
Vlaanderen en Gent/Eeklo ge
makkelijker een 'economische
relatie' opbouwen, dan die uit
Midden- en Noord-Zeeland.
Het onderzoek richtte zich
vooral op het midden- en klein
bedrijf. In de drie regio's werden
1727 bedrijven aangeschreven
uit de industrie, bouw en groot
handel. Er werden 470 vragen
lijsten geretourneerd. De ge
middelde respons in de drie
regio's was daarmee 27,2 pro
cent, Heeft het Zeeuws-Vlaam
se bedrijfsleven een duidelijke
neiging over de grens heen te
kijken - en dat in zowel zuidelij
ke als noordelijke en oostelijke
richting - de bedrijven in Mid
den- en Noord-Zeeland hebben
dat veel minder. Die richten zich
vooral op de nationale markt en
dan met name op Noord-Bra
bant en Rotterdam. Bedrijven
uit de regio Gent/Eeklo zijn wel
degelijk internationaal actief,
maar niet zozeer in buurregio
Zeeuws-Vlaanderen. Die regio
is voor hen niet zo interessant.
Onderzoeker Van Houtum heeft
ook wat irritaties over en weer
op een rij gezet. De Zeeuws-
Vlaamse ondernemers klagen
bijvoorbeeld over de slechte
'betalingsmoraal' van de Belgen
en de beschermingsconstructies
van de Belgische overheid. Ook
de Midden-Zeeuwen hebben
daar moeite mee. Ze storen zich
trouwens ook aan de te gemak
zuchtige zakelijke houding van
de Belgische ondernemers. Het
betalingsverkeer zorgt ook voor
problemen. De Belgen op hun
beurt storen zich vooral aan de
arrogantie van de Nederlan
ders. Ze worden omschreven als
'communicatief goed', maar de
resutaten zijn niet altijd na
venant.
ZIERIKZEE - Op de Zeeland-
brug wordt een algemeen in-
haalverbod ingevoerd. De
maximum-snelheid blijft 80 ki
lometer per uur. Ook het fiets
pad blijft. Mogelijk komt er ver
lichting op de brug om de
verkeersveiligheid te vergroten.
Deze maatregelen maken on
derdeel uit een grootscheepse
renovatie van de ruim twintig
jaar oude Zeelandbrug in 1998
en 1999. De grootste werkzaam
heden zullen in 1999 plaatsvin
den. De oude, versleten asfalt-
laag wordt dan verwijderd en
vervangen door een nieuwe. De
belangrijke verbinding tussen
Noord-Beveland en Schouwen-
Duiveland zal tijdens de werk
zaamheden geruime tijd volle
dig gestremd zijn.
De Zeelandbrug is al met al toe
aan een grondige renovatie. Te
gelijkertijd wil de provincie de
verkeersveiligheid op de brug
verhogen.Omdat GS dinsdag
besloten het fietspad te handha
ven betekent het dat het krap
blijft op de brug. Bij opheffing
van het fietspad zou de snelheid
omhoog kunnen van maximaal
80 naar 100 kilometer per uur,
Het fietspad wordt overigens
ook gebruikt als onderhouds-
weg. Met de werkzaamheden
aan de Zeelandbrug is ruim 15,5
miljoen gulden gemoeid. Voor
dat geld zullen onder meer ook
de vangrails worden vervangen.
En er is een post opgenomen
voor verlichting van de brug-
Het is de vraag of die er wel zal
komen, omdat de Zeelandbrug
in het natuurmonument Ooster-
schelde ligt. Verlichting kan tot
verstoring van het nachtleven
van dieren leiden.