Vrouw moet de grijze golf keren Gezocht: een brandend vliegtuig Optreden bij fysiek geweld verdient hoogste prioriteit Nieuw streekplan Zuid-Holland valt fout bij GS Zeeland Grensoverschrijdend zakendoen moeilijk zeeland woensdag 29 oktober 1997 20 Sakke de zee-ratte GS overwegen verlichting op Zeelandbrug door Jacques Cats VLISSINGEN- „Je schrikt als je dit ziet en hoort. Dit zijn geen prettige berichten." Mr. L. H. B. Spahr van der Hoek, nieuw aan getreden korpsbeheerder van de politie Zeeland, reageert op het schrikbarend toegenomen aan tal geweldsmisdrijven in Zee land. Een veiligheidsrapportage maakt gewag van een stijging met dertig procent in enkele ja ren tijd. De nu bekend geworden cijfers zullen, aldus Spahr van der Hoek, vertaald moeten wor den naar concrete stappen. De uitkomsten geven volgens de korpsbeheerder duidelijk aan dat de Zeeuwse claim richting Den Haag om meer geld voor de politie alleszins terecht is. Spahr van der Hoek vindt aan tasting van de persoonlijke le venssfeer één van de ergste dingen die een mens kan overko men. Optreden bij fysiek geweld dient daarom in zijn ogen de hoogste prioriteit te krijgen. De Zeeuwse korpsbeheerder meent overigens dat het publiek de po litie te gemakkelijk beschouwt als een soort bezemwagen van de maatschappij. „Opvoeders en politie hebben een collectieve taak bij de bestrijding van normvervagend gedrag". Vertekend In de PZC van gisteren werd al gemeld dat de Zeeuwse gewelds- delictcijfers niet het beeld van de werkelijke situatie weerge ven, omdat het publiek lang niet in alle gevallen aangifte doet van een misdrijf. Angst voor re presaillemaatregelen uit de hoek van de daders kan een re den zijn om niet bij de politie aan te kloppen. Ook botsingen tus sen verschillende culturen blij ven vaak buiten beeld. Vetes in de drugssfeer, ruzies om vrou wen en andere wrijvingen, die het niveau van een ernstig me ningsverschil overstijgen, wor den vaak onderling beslecht. In die kring ervaart men het als een afgang om met verhalen over mishandelingen naar de politie te lopen. De politie streeft bij de onder zoeken naar geweldsmisdrijven als zware mishandeling, over vallen en straatroof naar een op lossingspercentage van 100 pro cent. De meest recente cijfers ge ven aan, dat de politie er slechts in iets meer dan de helft van de gevallen in slaagt geweldsmis drijven op te helderen. Straffen voor geweldsplegers kunnen variëren van een trans actie tot een gevangenisstraf. Iemand die zich voor het eerst voor zo'n misdrijf moet verant woorden komt er bij een een voudige mishandeling met niet al te ernstig letsel als regel met een transactie vanaf. Wie al va ker heeft laten blijken dat de handjes nogal los zitten loopt de kans een hoge geldboete opge legd te krijgen plus een voor waardelijke gevangenisstraf Op ernstige delicten die nog voor behandeling door de poli tierechter in aanmerking ko men, staat al gauw een vrij heidsstraf of een aantal uren dienstverlening. Wie tijdens een zitting van de meervoudige strafkamer voor het plegen van een geweldsmisdrijf ter verant woording wordt geroepen kan een vrijheidsstraf opgelegd krijgen die tot jaren kan oplo pen. Status In bepaalde groeperingen brengt het optreden van politie en justitie nauwelijks enige schrikreactie tot stand. „Als ze opgepakt worden stijgen ze in status in de eigen kring", meldt een slachtoffer. „Dat zie je goed als de politie ze thuis komt op halen. Ze komen als helden en begeleid door gejuich en ap plaus hun huis uit." Slachtof fers die uit angst voor represail les niet naar de politie lopen, sluiten, zo zegt een van hen, ,.op die manier een compromis met de terreur. Door geen aangifte te doen hoop je met rust te worden gelaten en zonder angst door de stad te kunnen lopen. Maar je begint wel allerlei vormen van vermijdingsgedrag te verto nen." Drankrijder VLISSINGEN - Een 26-jarige automobilist uit Vlissingen is maandagavond in zijn woon plaats aangehouden omdat hij teveel had gedronken.De Vlis- singer kreeg een rijverbod van vier uur en een dagvaarding. door Henk Postma Het leger oudere arbeids krachten zwelt aan. De in stroom van jongeren stokt. Vooral in de techniek kost het steeds meer moeite nieuw per soneel te vinden. Hoe overleef je als Zeeuws bedrijf de grijze golf? Rob de Gier, directeur van Unitron Nedworks in IJzendij- ke heeft er een tip voor bij de hand: „Benut ook eens de vrou welijke kwaliteiten." Het lijkt een open deur. Maar er zijn in Zeeland nog niet veel onderne mers die begrijpen dat inscha keling van meer vrouwen wel eens uitkomst zou kunnen bie den. Alle pleidooien voor posi tieve discriminatie ten spijt, zijn in Zeeland nog nauwelijks vrouwen in technische beroe pen te vinden. Het Zeeuws Netwerk Meisjes, Vrouwen en Techniek liet de afgelopen zeven jaar geen mo gelijkheid onbenut om het vrouwenvakmanschap te pro moten. Doedagen voor meisjes, open-dagen posters, informa tiemarkten, voorlichtings mappen, alles werd uit de kast gehaald. Zichtbare resultaten leverde dat nauwelijks op. Oh ja, er dook heus wel eens een vrouw in de techniek op. En die werd dan ook gretig in de schijnwerper geplaatst. Maar zelfs die succesverhalen bevat ten elementen die aantonen dat het lang niet altijd soepeitjes loopt, erkent projectmede werkster Silvia Verwijs-Van Kampen. Aardige doorsnee Unitron Nedworks, een jong en snel groeiend bedrijf dat com puter-onderdelen ontwerpt en produceert voor gebruik in de industrie, heeft inmiddels veertig personeelsleden in dienst. Met z'n allen vormen die een aardige doorsnee van de samenleving. Op alle ni veaus treft men er niet alleen vrijwel evenredige aantallen vrouwen aan, maar ook mede werkers uit minderheidsgroe pen. Vooralsnog is het één van de weinige uitzonderingen die de regel van de onevenwichtige personeelsopbouw bevestigen. Beroepsopleidingen, arbeids bureaus en beroepskeuzebu reaus in Zeeland werken nu ruim zeven jaar samen om toch nog wat vrouwen en meisjes de techniek in te loodsen. De laat steld: 'Zij kiest techniek. Kiest u haar?' Het eerste exemplaar wordt vanochtend (woensdag) officieel uitgereikt aan be stuurslid P. Bouman van de Brabants-Zeeuwse Werkge versvereniging. Dat gebeurt tijdens een seminar in hotel Arion te Vlissingen. Landelijke barometers tippen Zeeland voor de komende ja ren als koploper economische groei. Tegelijk heeft ook deze provincie te maken met een 'schrikbarende' terugloop van de belangstelling van jongeren voor technische opleidingen. Als dat gat niet snel wordt op gevuld, ontstaan 'grote proble men', zowel in de bouw als in de elektra-, proces- en installatie techniek. Maar waar vind je, om de bouw maar eens als voorbeeld te nemen, nu zo gauw vrouwelijke timmerlie den, metselaars, voegers, te gelzetters of stukadoors? In heel Zeeland volgen zegge en schrijve 16 meisjes een vbo- bouwopleiding. In het mbo zijn dat er nog minder: 14. Het hbo scoort niet veel hoger: 22. Toch stonden afgelopen zomer nog altijd 6 vrouwelijke bouwvak kers als werkloos ingeschre ven. Ingrid Wullaert is een vrouw die in ieder geval goed in de techniek terecht kwam. Ze was lange tijd dokters-assistente in Koewacht, totdat ze na een on geluk in de wao terecht kwam. Ze volgde een opleiding elek trotechniek, waarna ze zich wist op te werken tot bedrijfs leidster bij Unitron Nedworks. Ze is één van de vrouwen die zich als mentor zullen ontfer men over meisjes die een tech nische opleiding volgen. „Uit eigen ervaring weet ik dat die meisjes soms heel wat voor de kiezen krijgen. Zelf ben ik er ooit eens op uit gestuurd om een storing te verhelpen. Als je dan wordt opgewacht door een monteur die geen enkel ver trouwen in je heeft, en je krijgt continu opmerkingen naar je hoofd als 'zeker op de huis houdschool geleerd', dan raak je je zelfvertrouwen kwijt. Op een gegeven moment weet je het dan gewoon niet meer. Po sitieve discriminatie zie ik niet zitten. Vrouwen hoeven geen streepje voor te krijgen, Maar je moet het voor hen nu ook weer niet onaantrekkelijk ma ken." Unitron Nedworks in IJzendijke is één van de weinige bedrijven waar vrouwen, veelal zonder technische ondergrond, zich tot elektro nisch vakvrouw kunnen ontwikkelen. Op de foto Sarina Harte (elektrotechnicus) en Lena Oosterhof (productie-medewerkster). foto Peter Nicolai ste twee jaar was daar een Eu ropese subsidie voor beschik baar. Nu dat geld op is, heffen ze him netwerk op. Naar eigen zeggen, zijn wel degelijk resul taten geboekt. Beeldvorming en voorlichting zijn 'sterk ver beterd'. Op de scholen voor technisch beroepsonderwijs zit nu warempel vaak een meisje in de klas, soms zijn het er zelfs enkelen. Inmiddels zijn 'veel bedrijven' bereid om vrouwen in technische functies te be noemen. Maar helaas. „Heb je een vacature, dan treft je slechts sporadisch vrouwen onder de sollicitanten aan." Zou al die vrouwelijke terug houdendheid misschien iets met de arbeidsomstandighe den te maken hebben? Kan goed zijn, denkt Mariette Hue- ting (42), één van de 40 vrou wen die zich de afgelopen jaren door de, inmiddels opgedoekte vrouwenvakschool lieten op leiden tot procesoperator. „Je komt als vrouw in een mannen wereld terecht. En dan moet je het echt heel graag willen, en wel erg enthousiast zijn, wil je niet stuk lopen op tegensla gen." Mariette Hueting wilde graag. „Ik had twintig jaar in de horeca gewerkt. Ik zag me zelf niet tot m'n 65ste achter de bar staan." Dus sloeg ze zich door de moeilijkheden heen. Als enige vrouw kwam ze tus sen de procesoperators van Elf Atochem te werken. Dat be drijf zag haar graag komen. Er werden zelfs speciale voorzie ningen in het leven geroepen, zoals een apart toilet. Maar om nou te zeggen dat de werkvloer haar met open armen ontving. „In het eerste jaar wilden veel collega's niet eens met me pra ten. Dat gaat dan zo van: eerst maar eens kijken wat voor vlees we in de kuip hebben. Nu kan ik met diezelfde collega's lezen en schrijven. Maar daar moet je je wel tweehonderd procent voor inzetten. Dan draaien ze wel bij Nu het Zeeuws Netwerk Meis jes, Vrouwen en Techniek wordt opgeheven, staan de vele deelnemende organisaties voor de opdracht de eigen boontjes te doppen. De opleidings-insti- tuten doen dat met een zoge naamd mentor-project: vrouwen en meisjes die een technische beroepsopleiding volgen, krijgen straks speciale begeleiding van vrouwen die uit eigen ervaring weten welke moeilijkheden ze kunnen te genkomen. Om het bedrijfsleven met de neus op de feiten te drukken, is een werkgeversmap samenge door Ben Jansen MIDDELBURG - Het dagelijks provinciebestuur wil op de hoogte worden gehouden van de voorbereidingen voor de herzie ning van het streekplan Zuid- Holland Zuid. Het steekt Gede puteerde Staten van Zeeland dat hun Zuid-Hollandse colle ga's hen niet hebben gekend in het voornemen op Goeree- Overflakkee een vliegveld voor de recreatieve luchtvaart aan te leggen. Het bevreemdt het da gelijks provinciebestuur van Zeeland dat een voorberei dingsnota voor de herziening van het streekplan niet recht- (Advertentie) Week van het Zeeuwse Boek 29 okt. t/m 8 nov. GRATIS Sakke de zee-ratte door Kees Slager bij aankoop van tenminste 25.- aan boeken BOEKHANDEL FANOY NIEUWE BURG 22-28 MIDDELBURG BOEKHANDEL DE RUITER PAUL KRUGERSTRAAT 55 VLISSINGEN Vul nu de serie Ach lieve tijd... Zeeland aan inmiddels 13 delen verschenen streeks naar Middelburg is ge zonden. Met hun belangstelling voor de wijziging van het streekplan willen GS van Zeeland overi gens niet vooruitlopen op de mogelijke overkomst van Goe- ree-Overflakkee van Zuid-Hol land naar Zeeland. „Als aan grenzende provincie zijn wij vooral geïnteresseerd in ont wikkelingen die een uitstraling hebben op Zeeuws grondge bied", schrijven ze in een brief aan Zuid-Holland. GS wijzen erop dat in Zeeland reeds jaren uiterst terughoudend wordt omgesprongen met ontwikke lingen die het rustige en open karakter van de Midden-Delta kunnen bedreigen. Het dage lijks bestuur van de provincie Zeeland vreest dat een recrea tievliegveld op Goeree- Overflakkee een ernstige ver storing voor het Grevelingenge- bied en directe omgeving kan opleveren. GS van Zeeland vestigen er voorts de aandacht op dat er duidelijkheid over de bestuur lijke herindeling zal zijn ruim voordat de herziening van het streekplan Zuid-Holland Zuid zal zijn afgerond. Drie maanden celstraf wegens flessentrekkerij door Aector Doorns MIDDELBURG - De Middel burgse politierechter mr.J. P. M. Hopmans heeft gisteren bij ver stek een 33-jarige man uit Vlis singen voor flessentrekkerij op grote schaal veroordeeld tot vijf maanden cel, waarvan twee maanden voorwaardelijk. De man heeft vori g j aar leveran ciers van geluidsapparatuur uit Amsterdam, Hoofddorp en Middelburg voor 30.000 gulden opgelicht.Hij bezocht de leve ranciers op beurzen en liet zijn inschrijvingsbewijs van de Ka mer van Koophandel zien. Hij had plannen om een winkeltje te beginnen. Te goeder trouw werd de apparatuur bij hem thuis af geleverd; vervolgens verkocht hij de installaties op rommel- en vlooienmarkten. Officier van justitie mr. F. van Es had acht weken gevangenisstraf geëist, maar dat vond de politierechter te mild: mr. Hopmans vonniste drie maanden. Stanley Mahoney RexMahoneymet echtgenote in oktober 1943, een jaar voor zijn verdwijning. Stanley Mahoney op zoek naar zijn in 1944 verdwenen broer Rex door Mooike de Moor DOMBURG - Welke Dombur ger heeft de leeftijd en het ge heugen om zich zondag 29 ok tober 1944 voor de geest te ha len? Op deze dag vloog om 13.04 uur boven de Domburgse kust de geallieerde bommen werper Lancaster III P.B.630A in brand en stortte neer. Behal ve de brandmelding is er nooit meer iets van het vliegtuig of de bemanning vernomen. De Engelsman Stanley Mahoney wil weten waar de bommen werper van zijn broer Rex, de tweede piloot van het vlieg tuig, is gebleven. „Heeft ie mand op 29 oktober voordat het bombardement losbarstte, een brandend vliegtuig in de zee zien vallen?" Stanley Mahoney heeft in de loop der jaren alle Britse ar chieven uitgepluisd op zoek naar de mogelijke crashplaats van Rex' vliegtuig. Het enige dat hij daar kon achterhalen, was dat het toestel in brand is gevlogen en met de zeven be manningsleden aan boord is neergestort. De Lancaster was in heel Europa het enige ver miste vliegtuig op 29 oktober 1944. Mahoney besloot ongeveer een half jaar geleden zijn geluk in Nederland te beproeven en kwam via het Britse 582 Squa dron in contact met de Middel burger Paul M. Crucq. Deze Zeeuw had regelmatig contact met dit squadron voor infor matie voor zijn pas verschenen boek 'Walcheren 1943/44, bombardementen en fotover kenning'. Na schriftelijk con tact besloten Mahoney en Crucq Zeeuwse vissers te on dervragen die voor de kust van Domburg en Oostkapelle va ren, aangezien ook de Neder landse en Duitse archieven geen extra informatie bevat ten. Stan Mahoney ziet name lijk geen enkele andere verkla ring dan dat het vliegtuig in zee is gestort. Vissers Crucq heeft contact opgeno men met de betreffende vis sers. „Ik hoopte dat een vis sersboot misschien wel eens een vleugel of een ander wrak stuk van de bommenwerper in zijn netten had gehad", vertelt de Middelburger. Maar er is geen melding van brokstukken van een dergelijk vliegtuig be kend. Crucq is van mening dat er vast wel een keer iets is op gevist maar weer terug is ge gooid. „Waarschijnlijk is zo'n brokstuk na vijftig jaar gro tendeels vergaan en niet direct herkenbaar." Vissers doen bo vendien wel vaker een 'rare vangst' waar volgens de Mid delburger niets van gemeld wordt. Het vliegtuig van het 582e squadron, the Pathfinder For ce, was een bommenwerper die de Duitse doelen moest marke ren met een groene of rode vuurpijl. Daarna kwamen de bommenwerpers met explo sieven en gooiden hun lading op de gemarkeerde doelen. Op 29 oktober was de lucht donker en bewolkt. Het vlieg tuig van Rex Mahoney moest door het wolkendek heen om de groene markering op de Duitse bunkers met artillerie aan de kust bij Domburg te gooien. De bommenwerpers vlogen boven de wolken en wachtten tot de klus van de markeerploeg geklaard was. Vlak nadat Rex' vliegtuig zijn missie voltooid had, vloog het in brand én Crashte. Waar weet niemand. Ook de 26 bommen werpers van het squadron niet, want die hadden geen zicht vanwege het donkere wolken dek. Ooggetuige Mahoney heeft niet de hoop dat zijn broer de crash heeft overleefd .Het enige wat hij wil is dat het vliegtuigwrak getra ceerd wordt. Het allerliefst zou de Engelsman zien dat de bot ten van zijn broer Rex in Groot-Britannië begraven worden. Maar die kans is klein. Daarom wil hij ook genoegen nemen met een ooggetuige van de vliegtuigcrash. Mahony hoopt dat een (voormalige) in woner van Domburg zich het bombardement bij de kust van Domburg op 29 oktober 1944 herinnert. En het mooiste zou zijn als iemand, voordat de bommen vielen, een brandend vliegtuig in zee heeft zien stor ten. Pas als Mahoney weet waar Rexis neergestort, kan de Engelsman zijn broer in ge dachten begraven. door Wout Bareman TERNEUZEN - De Euregio Scheldemond is, ondanks ver woede pogingen om de grenzen te slechten, nog steeds niet 'grensloos'. En zeker niet voor ondernemers in de grensstreek. Tot die conclusie komt drs. Hans van Houtum van de Katholieke Universiteit Brabant na een on derzoek naar het grensover schrijdend zaken doen in de Euregio. Het onderzoek werd uitgevoerd in opdracht van de Zeeuwse Kamers van Koophan del en Fabrieken én de Kamer van de regio Gent/Eeklo. Belangrijkste vaststelling van Hans van Houtum: „Er is in de praktijk geen sprake van een 'grensloze' economische zone. De regio als geheel benut haar economische potentie dus nog niet ten volle. De staatsgrens creëert een markante scheiding in het afzet- en relatiepatroon van de bedrijven in de onder zochte grensregio's. En dit komt vooral door de relatief geringe vertrouwdheid van bedrijven met de (zakelijke) cultuur van het buurland." Van Houtum signaleert een 'mentale afstand' tussen de on dernemers aan weerszijden van de grens. Het weerhoudt veel bedrijven ervan grensover schrijdende economische rela ties aan te gaan. Wat opvalt is dat bedrijven uit Zeeuws- Vlaanderen en Gent/Eeklo ge makkelijker een 'economische relatie' opbouwen, dan die uit Midden- en Noord-Zeeland. Het onderzoek richtte zich vooral op het midden- en klein bedrijf. In de drie regio's werden 1727 bedrijven aangeschreven uit de industrie, bouw en groot handel. Er werden 470 vragen lijsten geretourneerd. De ge middelde respons in de drie regio's was daarmee 27,2 pro cent, Heeft het Zeeuws-Vlaam se bedrijfsleven een duidelijke neiging over de grens heen te kijken - en dat in zowel zuidelij ke als noordelijke en oostelijke richting - de bedrijven in Mid den- en Noord-Zeeland hebben dat veel minder. Die richten zich vooral op de nationale markt en dan met name op Noord-Bra bant en Rotterdam. Bedrijven uit de regio Gent/Eeklo zijn wel degelijk internationaal actief, maar niet zozeer in buurregio Zeeuws-Vlaanderen. Die regio is voor hen niet zo interessant. Onderzoeker Van Houtum heeft ook wat irritaties over en weer op een rij gezet. De Zeeuws- Vlaamse ondernemers klagen bijvoorbeeld over de slechte 'betalingsmoraal' van de Belgen en de beschermingsconstructies van de Belgische overheid. Ook de Midden-Zeeuwen hebben daar moeite mee. Ze storen zich trouwens ook aan de te gemak zuchtige zakelijke houding van de Belgische ondernemers. Het betalingsverkeer zorgt ook voor problemen. De Belgen op hun beurt storen zich vooral aan de arrogantie van de Nederlan ders. Ze worden omschreven als 'communicatief goed', maar de resutaten zijn niet altijd na venant. ZIERIKZEE - Op de Zeeland- brug wordt een algemeen in- haalverbod ingevoerd. De maximum-snelheid blijft 80 ki lometer per uur. Ook het fiets pad blijft. Mogelijk komt er ver lichting op de brug om de verkeersveiligheid te vergroten. Deze maatregelen maken on derdeel uit een grootscheepse renovatie van de ruim twintig jaar oude Zeelandbrug in 1998 en 1999. De grootste werkzaam heden zullen in 1999 plaatsvin den. De oude, versleten asfalt- laag wordt dan verwijderd en vervangen door een nieuwe. De belangrijke verbinding tussen Noord-Beveland en Schouwen- Duiveland zal tijdens de werk zaamheden geruime tijd volle dig gestremd zijn. De Zeelandbrug is al met al toe aan een grondige renovatie. Te gelijkertijd wil de provincie de verkeersveiligheid op de brug verhogen.Omdat GS dinsdag besloten het fietspad te handha ven betekent het dat het krap blijft op de brug. Bij opheffing van het fietspad zou de snelheid omhoog kunnen van maximaal 80 naar 100 kilometer per uur, Het fietspad wordt overigens ook gebruikt als onderhouds- weg. Met de werkzaamheden aan de Zeelandbrug is ruim 15,5 miljoen gulden gemoeid. Voor dat geld zullen onder meer ook de vangrails worden vervangen. En er is een post opgenomen voor verlichting van de brug- Het is de vraag of die er wel zal komen, omdat de Zeelandbrug in het natuurmonument Ooster- schelde ligt. Verlichting kan tot verstoring van het nachtleven van dieren leiden.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1997 | | pagina 20