Steeds lichter, steeds sportiever PZC ScooterRAI MotoRAI 97 auto motorfiets zaterdag 18 oktober 1997 37 9.500 tpm) en de prijs (roncl de zestiendui- wasaki Clean Air System (KCA) niet al- 252, KLE 500, KLR 650, GTR 1000 en zend gulden) lijkt Yamaha ook met deze leen relatief milieuvriendelijk maar ook GPZ 1100. Of de ZX-9R de Honda naar de tweewieler aardig prijs te gaan schieten. nog eens geluidarm en zuinig. Door de kroon gaat steken, moet de praktijk uit- lange wielbasis is de motor veel groter dan wijzen. Feit is in ieder geval dat Honda die Kawasaki maakte een foutje door zijn de cilinderinhoud doet vermoeden. De CBR 900 opnieuw onder handen genomen modelnieuws bij onze zuiderburen te tes- vermogenswaarden zijn bescheiden: 8,8 heeft. De opdracht was vrij simpel: lich ten. Daardoor was eerder dan gepland be- kW/12 pk-9.500 tpm en een koppel van ter, sterker en meer koppel. Aldus ge kend dat zowel de supersportieve ZX-6 R 9,1 Nm-8.000 tpm. Die cilinderinhoud is schiedde: 180 kilogram, 96 kW/130 pk bij Ninja als de al even potente en gelijkna- voor de alom bekende VN 1500 geen enkel 10.500 tpm en een koppel van 9,4 kgm bij mige ZX-9R stevig onderhanden waren geheim meer. 8.750 tpm. Om de cilinders tegen overma- genomen. Met opgekrikte motorvermo- Toch zag Kawasaki nog mogelijkheden tige slijtage te beschermen, werden wan- gens zijn beide'grean meanies'nog volop deze 'oudgediende' op te waarderen tot den voorzien van een speciale coating. in de race. Met name de ZX-9R Ninja kan 'Classic Tourer'. Kortom: nieuw en ster- Nieuw zijn in ieder geval de NT 650 V door haar lagere gewicht en hoger motor- ker frame, treeplanken voor 'hem' en Deauville, de VFR 800 FI en de CB 600 vermogen gezien worden als de gladiator 'haar', een verstelbaar windscherm en een Hornet. De Deauville is bedoeld voor het die het in de arena op kan gaan nemen te- bij het model passende (demontabele) middenklasse toersegment. De in Spanje gen de niet te kloppen geachte Honda kofferset. Maar er zijn meer wijzigingen: gemonteerde tweewieler is af fabriek CBR 900 RR Fireblade. een nieuwe vijf bak en de 'grote truc'; K- voorzien van een toerstroomlijn en kof- Hoewel het plaatwerk veel verbergt, is de TRIC. Ofwel: Throttle Responsive Igini- fers. Voor het opbouwen van dit model Ninja van kop tot kont vernieuwd. Dat tion Control voor meer koppel in het mid- maakten de Spaanse mecaniciens ge- blijkt onder meer uit het aluminium rij- dentoerengebied en een meer gelijkmati- bruik van zowel het motorblok als het rij wielgedeelte, magnesium delen, een ui- ge krachtontplooiing over de hele linie, wielgedeelte van de al langer bestaande termate compact blok (nu goed voor 105 Met het oog op de naderende Europese NVT 650. kW/150 pk-11.000 tpm en een koppel van richtlijnen heeft Kawasaki alvast vijf mo- Met de CB 600 Hornet gaat Honda de con- 101 Nm - 9.000 tpm), K-TRIC en een 25 dellen uit het programma gehaald. EL currentie aan met de Suzuki Bandit en mm kortere wielbasis dan de '97 versie. De vermogenswaarden van de ZX-6R Ninja blijven tot de MotoRAI een raadsel. Kawasaki onthulde echter al wel dat het blok nog compacter, lichter en stiller dan haar voorgangster is. Ook verbergt het plaatwerk een nieuw rijwielgedeelte, een kortere wielbasis en een andere stuurgeo- metrie. Overigens is Kawasaki het enige merk dat zowel aan de onder- als aan de bovenkant van het choppersegment met interessant nieuws komt. Nieuw is in ieder geval de fors ogende Eliminator 125. Het luchtge- koelde eencilinder blok is dankzij het Ka- Wegens succes geprolongeerd. Zo zou men de herhaling van de tweede editie van de speciale ScooterRAI kunnen noemen die gelijktijdig met de MotoRAI 97 ge houden wordt. Was de komst van de eerste editie nog te danken aan het vijftigja rig bestaan van de scooter, dit jaar wil de RAI met de promotiecampagne 'SLIM' de scooter uitroepen tot filebestrijder nummer één. Maar ook voorde rijbewijslo- ze houders van een bromfietscertificaat valt er voldoende te zien en te beleven. Opvallend zullen in ieder geval ook de eerste bromscooters zijn die zijn voorzien van het nieuwe Europese keurmerk. De MotoKAI 97 wordt van woensdag 22 tot en met zondag 26 oktober gehouden in de Holland- Bandstad,- en Parkhai van het RAI-complex in Amsterdam. De beurs is van woensdag tot en met vrijdag geopend van 10.00-21.00 uur. Zaterdag 25 en zondag 26 oktober zijn bezoekers welkom tussen 10.00 en 17.00 uur. De toegangsprijs voor de bedraagt 20,- per persoon. Jongeren van 4 tot en met 17 jaar, houders van een PAS 65 alsmede vooraf schriftelijk aangemelde groepen mogen voor 15,- per persoon naar binnen. Kinderen jonger dan vier jaar hebben gratis toegang. Kaartjes geven ook toegang tot de ScooterKAI, die gelijktijdig met in de Parkhal gehouden wordt. Op vrijwel alle NS-stations zijn NS Bail Idee MotoRAI 97 kortingskaarten verkrijgbaar. Dat het de RAI ernst is om aan de top te blijven van het rijtje motortentoon stellingen die ons land rijk is, wordt dui delijk tijdens de komende MotoRAI 97. Het accent van 's lands oudste motorten toonstelling is dit jaar opnieuw een stuk verder opgeschoven in de richting van 'doen en beleven'. Was er in het verleden vaak sprake van een 'statische beurs', dit jaar kan er opnieuw veel, heel veel gedaan worden door de bezoekers zelf. Uiteraard is voor het modelnieuws van de exposerende fabrikanten veel plaats in geruimd. En aan dat nieuws is dit jaar absoluut geen gebrek. Dat blijkt bijvoor beeld uit de zinderende klappers waar mee Aprilia, MV Agusta en Yamaha ko men. Maar het blijkt ook bij de andere merken die motorminnend Nederland het nodige te melden hebben Het overzicht van alle tweewielemieuws maakt duidelijk dat de klassenstrijd zich momenteel in verschillende segmenten afspeelt. Binnen de populaire superspor tieve middenklasse zijn de schermutse lingen bijvoorbeeld nog lang niet uitgewoed, getuige de komst van de ver nieuwde Kawasaki ZX-6 R Ninja en de al even potente Suzuki GSX-R 600. Ook een trapje hoger is de strijd opnieuw in alle hevigheid losgebarsten. Honda waardeerde de CBR 900 RR Fireblade op nieuw op, terwijl ook Kawasaki niet ach terbleef met een drastisch gewijzigde en afgeslankte ZX-9R Ninja. In het sportieve 'V-twin segment' is een vergelijkbare ontwikkeling gaande. Was Ducati hier ooit de norm, tegenwoordig fluiten hier Suzuki (TL 1000 R) en Honda (VTR 1000 F Firestorm) een aardig deun tje mee. Dat daarmee de koek niet op is, bewijst dit jaar Aprilia. Hun nieuwe RSV Mille is wat dat betreft een regelrechte uitdaging. En dan hebben we het nog eens niet gehad over de Yamaha YZF Rl, die zich in een niemandsland tussen enerzijds de 900- en anderzijds de 1100-giganten bevindt. Wat betreft choppers en customs lijkt de fut er dit jaar een beetje uit te zijn. Suzuki (VL 1500 Legendary Classic), Honda (VT 1100 C3 Aero) en Kawasaki (VN 1500 Classic Tourer) komen weliswaar nog met modelnieuws maar dat kan hooguit ge zien worden als trend-volgend. Harley- Davidson zette de toon in het luxueuze topsegment waarna Honda (VT 1100 ACE) en Yamaha (XV 1300 Royal Star) schoorvoetend volgden. In de lagere chopperregionen is eveneens sprake van wijzigingen bij Yamaha en Honda. Ook in de all-round middenklasse lijken de meeste fabrikanten dit jaar een pas op de plaats te maken. Op enkele detailwijzi gingen na valt er weinig nieuws te mel den. Japans geweld Yamaha's persmateriaal wordt in de regel aangeleverd in zwaarlijvige boekwerken. Dit jaar maakte Yamaha Europe het wel heel erg bont door het modelnieuws in een verpakking aan te leveren die in geen en kele boekenkast meer past. Vervelend was echter dat het belangrijkste nieuws in eerste instantie niet vermeld werd. Welis waar werd de komst gemeld van een nog completere uitvoering van toch al luxe motorscooter Majesty. Ook kon uit het meubel de komst van de XV 650 Dragster Classic en de XJR 1200 Christian Sarron Replica worden afgeleid. Het echte nieuws volgde pas in Milaan tijdens de in troductie van de ronduit revolutionaire YZFR1. Datgene wat daar gepresenteerd werd en ook tijdens de MotoRAI 97 aan het pu bliek getoond wordt, zou wel eens het be gin van een nieuwe klasse kunnen zijn. Een klasse die zowel de supersportieve 1100 cc-varianten als de al even potent presterende 900 cc'tjes naar de achter grond zou kunnen verwijzen. Kortom: 150 pk motorgeweld verpakt in een compact viercilinder twintigklepsblok (formaat 600 supersport) en een koppel waar menig zware chopper rode ooitjes van krijgt: 108,3 Nm bij 8.500 tpm. Deze gegevens gevoegd bij een eigenge wicht van krap 177 kilo en een wielbasis van 1.395 mm, maken duidelijk dat de YZF Rl voorlopig 'klassenloos' door het leven zal gaan. Uiteraard hangt het blok in het bekende Deltabox (II) frame en is een upside-down voorvork gemonteerd. Zowel een gashendelsensor en een ver snellingssensor dragen zorg voor topver- mogen een het middengebied (5.000- 7.500 tpm). Met de YZR-R1 bleek de koek echter nog niet op te zijn. Na Milaan volgde Parijs en daarmee de introductie van de FZS 600 Fazer. Bedoeld om de succesvolle Suzuki Bandit op z'n nummer te zetten. Getuige de waarden (95 pk-11.500 tpm; 61,2 Nm- het hier om een super sportieve motor gaat. Een vergelijkbare vermogensafgifte wordt ook opgegeven voor de nieuwe GSX-R 750 die vanaf heden leverbaar is met brandstofinjectie en dus omgedoopt is tot GSX-R 750 i. Ook de lichtere GSX-R 600 is motorisch onder handen genomen. Dat model staat nu te boek voor 110 pk bij 11.800 tpm en een iets hoger motorkop pel. In het oog springend bij beide GSX- R-en zijn ook de optische wijzigingen (an dere kuip, hogere ruit). In het sportieve toersegment heeft Suzuki zowel de GSX 600 F als de GSX 750 F in een meer eigentijds jasje gestoken. Beide bestsellers gaan in technisch opzicht vrij wel ongewijzigd het nieuwe modeljaar in met een totaal andere uitstraling Die 'andere' uitstraling doet ook opgeld voor de VL 1500 Intruder LC. De krap 300 kilogram zware custom moet het als mas sieve Legendary Classic op gaan nemen tegen Honda's American Classic Edition, Kawasaki's opgewaardeerde VN 1500 Classic en Yamaha's Royal Star. Echt nieuws is de GSX 750, een naked bike. Dat model kan geplaats worden in het segement waarin Honda's CB Seven Fifty en de Zephyr 750 van Kawasaki nog steeds de dienst uitmaken. Europees Klappers van de maand zijn ongetwijfeld de Aprilia's RSV 1000 en de MV Augusta F4. De Aprilia is voorzien van een in eigen beheer ontwikkelde V-twin. Dat vloei- stofgekoelde achtklepsblok is goed voor een vermogensafgifte van 128 pk die bij 9.250 tpm opgehoest worden. Dankzij ook het koppel van 105 Nm bij 7.250 tpm nes telt de ranke motor zich direct aan de top van het segment dat ooit gedomineerd werd door Ducati maar waarin vrij recent ook Suzuki (TL 1000 S en R) en Honda (VTR 1000 F Firestorm) een hartig woord je mee gingen spreken. Dat het bij Aprilia om "state of the art' gaat, blijkt uit zaken als een hydraulisch bediende koppeling in combinatie met een 'Pneumatic Power Clutch zesbak, vi bratiedempers en een (met uitzondering van de snelheidsmeter) volledig digitale cockpit. Vergelijkbaar fraai is de MV Agusta. Merknaamhouder Cagiva en de ontwerp afdeling van Ferrari zijn er bij dit model in geslaagd het verleden in een eigentijds jasje te laten herleven. Wat behouden bleef, waren het fraaie rood-grijs gespo ten kuip werk. het legendarische logo en de onmiskenbare uitstraling. Wat veran derde, waren het eigentijdse blok (vloeisf- gekoelde viercilinder in lijn en 126 pk bij 12.200 tpm dankzij Weber-Marelli multi point injectie), de enkelzijdige achter wielophanging. de remmen (Nissin) en de demping (Ohlins voor; Showa achter). Opmerkelijk is ook het rijwiegedeelte. Daarin wordt zowel aluminium als hoog waardige chrommmolybdeenpijp toege past. Resultaat: een 'fiets' die slechts 180 kilogram weegt. BMW maakte in de loop van dit jaar het eigenlijke nieuws al wereldkundig door in het voorjaar de sportieve K 1200 RS te in troduceren. Ook de in de vroege herfst ge- introduceerde cruiservariant van de vier- klepsboxer, de R 1200 C, mocht zich al in een meer dan gemiddelde publieks- en kopersbelangstelling verheugen. Succes Het Britse Triumph doet het dit jaar wat kalmer aan. Daar waar vorig jaar de T 595 en de T 509 Speed Triple volop in de be langstelling stonden, moet dit jaar met 'minder' nieuws genoegen worden geno men: Thunderbird Sport, Sprint Sports en Sprint Executive. Dat het wat rustiger is, wil overigens niet zeggen dat het slecht gaat met Triumph. Toen Triumph in 1990 de produktie opstartte, kon 'Hinckley' niet vermoeden dat ruim zeven jaar latei- in maart 1997 de vijftigduizendste motor de lopende band zou verlaten. Volgens de fabriek wordt het merk momentel dan ook al naar 35 landen geëxporteerd. De Executive en Sports zijn daarbij nieu we ijzers in het vuur. Beide driecilinder motoren zijn goed voor 98 pk. De Sports dankt zijn naam aan het sportstuur, de hoog geplaatse einddemper en de volledig instelbare achterdemper. Bij de Executi ve moet onder meer gedacht worden aan geïntegreerde zijkoffers. De Thunderbird Sport is uitgerust met een vijfbak en het motorvermogen van de Tiger (83 in plaats van 70 pk). Moto Guzzi werkt gestaag door aan de aangekondigde productvernieuwing. Dat bleek niet alleen uit de eerder dit jaar ge presenteerde California 1100 EV. Het blijkt ook uit de komst van twee Centau- ro-varianten: de Centauro GT en Centau- ro Sport. Nagelnieuw is echter de V 11 Sport die niet alleen uitgerust is met ben- zine-injectie maar ook met een zesbak. De 215 kilo wegende Vil Sport staat te boek voor 90pk- 7.800 tpm en een koppel van 95 Nm bij 7.800 tpm. Met de Horex Imperator en de Horex Re gent herleeft een oud merk. Horex wordt naar Nederland gehaald door Jawa-im- porteur De Haan uit het Friese Hoornster- zwaag. Hoewel in beide modellen vrij veel Jawa-onderdelen verwerkt zijn, hebben zowel de Imperator als Regent een eigen 'smoel'. Dankzij de 125 cc metende eenci linder viertaktblokjes (9,4 kW/12,7 pk- 9.500 tpm) voldoen deze 'herborenen' aan de moderne eisen des tijds. Prettige bij komstigheid is de prijs: 5.995,-. Opmer kelijk is ook de met een zijspan uitgeruste Horex SW-1. In datzelfde zijspansegment komt WBM uit Hengelo overigens met de Sidebike Renaissance. Die bak kan zonder proble men aan zware choppers gehangen wor den. Vooriopers zijn in ieder geval de Ya maha Dragstar en Royal Star die van dit nostalgische 'derde wiel'zijn voorzien. Amerikaans Uiteraard is Harley-Davidson ook van de partij. Het nieuws hier beperkt zich tot de korrfst van een hele mond vol: de XL 1200 Sportster 1200 Sport. De sportieve vari ant van de 'gewone' XL 1200 onderging een aantal mechanische ingrepen waar door het vermogen fors toenam. Nieuw is ook de Road King Classic. Ook nieuw maar uitsluitend op bestelling leverbaar zijn twee nieuwe Road Glides Veel Har- ley's zullen komend jaar ook als 'Anni versary' leverbaar zijn vanwege de vijfen negentigste verjaardag van H-D. Van de zijde van H-D's 'huismerk' Buell valt te melden dat het bestaande palet komend jaar zal worden uitgebreid met de S 1 White Lightning en SI Molten Orange Ruud Vos Suzuki GSX-R750i Honda VFR 800 FI Yamaha FZ 600. De Hornet presteert goed: 70,6 kW/90 pk bij 12.000 tpm. En da's een fractie meer dan de nieuwe Ya maha. Met de VFR 800 FI heeft Honda opnieuw een V4 in de aanbieding. Het model volgt de populaire VFR 750 op die na tien jaar uit produktie wordt genomen. De iets+io- gere cilinderinhoud resulteerde (mede dankzij brandstofinjectie) in meer ver mogen (81 kW/110 pk). Op de '800' kan behalve een volle kuip ook het Dual Com bined Brake Systen (DCBS) worden aan getroffen en een achterwielophanging als bij de VTR 1000 F Vergelijkbare stroomlij nbescherming wordt ook geboden door de populaire CB 500 S die als standaardaccessoire met een tophalf is uitgevoerd. Maar daar waar bij de CB 500 sprake is van toevoeging, ré bij de VT 600 Shadow sprake van technische vereenvoudigingen waardoor het model prijstechnisch gezien iets aantrekkelijker wordt. Honda's klapper van vorig jaar, de VTR 1000F, is volgend jaar ook in zilver kleurige uitvoering leverbaar. Gekuipte versie Suzuki's research en development-mede- werkers hebben evenmin stilgezeten. Dat blijkt uit de komst van niet minder dan zeven nieuwe of duchtig opgewaardeerde modellen. Het meest in het oog springend is daarbij de gekuipte versie van de vorig jaar geïntroduceerde TL 1000 S die als TL 1000 R door het leven gaat. De 'R' is trou wens meer dan alleen wat toegevoegd kuipwerk; de trotse V-twin draagt niet minder dan 135 pk af aan de krukas. Dankzij de korte wielbasis is duidelijk dat Triumph Executive Sprint Kawasaki BN125 Eliminator Yamaha YZF-1R

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1997 | | pagina 37