Steeds lichter,
steeds sportiever
PZC
ScooterRAI
MotoRAI 97
auto motorfiets zaterdag 18 oktober 1997 37
9.500 tpm) en de prijs (roncl de zestiendui- wasaki Clean Air System (KCA) niet al- 252, KLE 500, KLR 650, GTR 1000 en
zend gulden) lijkt Yamaha ook met deze leen relatief milieuvriendelijk maar ook GPZ 1100. Of de ZX-9R de Honda naar de
tweewieler aardig prijs te gaan schieten. nog eens geluidarm en zuinig. Door de kroon gaat steken, moet de praktijk uit-
lange wielbasis is de motor veel groter dan wijzen. Feit is in ieder geval dat Honda die
Kawasaki maakte een foutje door zijn de cilinderinhoud doet vermoeden. De CBR 900 opnieuw onder handen genomen
modelnieuws bij onze zuiderburen te tes- vermogenswaarden zijn bescheiden: 8,8 heeft. De opdracht was vrij simpel: lich
ten. Daardoor was eerder dan gepland be- kW/12 pk-9.500 tpm en een koppel van ter, sterker en meer koppel. Aldus ge
kend dat zowel de supersportieve ZX-6 R 9,1 Nm-8.000 tpm. Die cilinderinhoud is schiedde: 180 kilogram, 96 kW/130 pk bij
Ninja als de al even potente en gelijkna- voor de alom bekende VN 1500 geen enkel 10.500 tpm en een koppel van 9,4 kgm bij
mige ZX-9R stevig onderhanden waren geheim meer. 8.750 tpm. Om de cilinders tegen overma-
genomen. Met opgekrikte motorvermo- Toch zag Kawasaki nog mogelijkheden tige slijtage te beschermen, werden wan-
gens zijn beide'grean meanies'nog volop deze 'oudgediende' op te waarderen tot den voorzien van een speciale coating.
in de race. Met name de ZX-9R Ninja kan 'Classic Tourer'. Kortom: nieuw en ster- Nieuw zijn in ieder geval de NT 650 V
door haar lagere gewicht en hoger motor- ker frame, treeplanken voor 'hem' en Deauville, de VFR 800 FI en de CB 600
vermogen gezien worden als de gladiator 'haar', een verstelbaar windscherm en een Hornet. De Deauville is bedoeld voor het
die het in de arena op kan gaan nemen te- bij het model passende (demontabele) middenklasse toersegment. De in Spanje
gen de niet te kloppen geachte Honda kofferset. Maar er zijn meer wijzigingen: gemonteerde tweewieler is af fabriek
CBR 900 RR Fireblade. een nieuwe vijf bak en de 'grote truc'; K- voorzien van een toerstroomlijn en kof-
Hoewel het plaatwerk veel verbergt, is de TRIC. Ofwel: Throttle Responsive Igini- fers. Voor het opbouwen van dit model
Ninja van kop tot kont vernieuwd. Dat tion Control voor meer koppel in het mid- maakten de Spaanse mecaniciens ge-
blijkt onder meer uit het aluminium rij- dentoerengebied en een meer gelijkmati- bruik van zowel het motorblok als het rij
wielgedeelte, magnesium delen, een ui- ge krachtontplooiing over de hele linie, wielgedeelte van de al langer bestaande
termate compact blok (nu goed voor 105 Met het oog op de naderende Europese NVT 650.
kW/150 pk-11.000 tpm en een koppel van richtlijnen heeft Kawasaki alvast vijf mo- Met de CB 600 Hornet gaat Honda de con-
101 Nm - 9.000 tpm), K-TRIC en een 25 dellen uit het programma gehaald. EL currentie aan met de Suzuki Bandit en
mm kortere wielbasis dan de '97 versie.
De vermogenswaarden van de ZX-6R
Ninja blijven tot de MotoRAI een raadsel.
Kawasaki onthulde echter al wel dat het
blok nog compacter, lichter en stiller dan
haar voorgangster is. Ook verbergt het
plaatwerk een nieuw rijwielgedeelte, een
kortere wielbasis en een andere stuurgeo-
metrie.
Overigens is Kawasaki het enige merk dat
zowel aan de onder- als aan de bovenkant
van het choppersegment met interessant
nieuws komt. Nieuw is in ieder geval de
fors ogende Eliminator 125. Het luchtge-
koelde eencilinder blok is dankzij het Ka-
Wegens succes geprolongeerd. Zo zou men de herhaling van de tweede editie van
de speciale ScooterRAI kunnen noemen die gelijktijdig met de MotoRAI 97 ge
houden wordt. Was de komst van de eerste editie nog te danken aan het vijftigja
rig bestaan van de scooter, dit jaar wil de RAI met de promotiecampagne 'SLIM'
de scooter uitroepen tot filebestrijder nummer één. Maar ook voorde rijbewijslo-
ze houders van een bromfietscertificaat valt er voldoende te zien en te beleven.
Opvallend zullen in ieder geval ook de eerste bromscooters zijn die zijn voorzien
van het nieuwe Europese keurmerk.
De MotoKAI 97 wordt van
woensdag 22 tot en met zondag
26 oktober gehouden in de Holland-
Bandstad,- en Parkhai van het
RAI-complex in Amsterdam. De
beurs is van woensdag tot en met
vrijdag geopend van 10.00-21.00
uur. Zaterdag 25 en zondag 26
oktober zijn bezoekers welkom
tussen 10.00 en 17.00 uur. De
toegangsprijs voor de bedraagt
20,- per persoon. Jongeren van 4
tot en met 17 jaar, houders van een
PAS 65 alsmede vooraf schriftelijk
aangemelde groepen mogen voor
15,- per persoon naar binnen.
Kinderen jonger dan vier jaar
hebben gratis toegang. Kaartjes
geven ook toegang tot de
ScooterKAI, die gelijktijdig met in
de Parkhal gehouden wordt. Op
vrijwel alle NS-stations zijn NS
Bail Idee MotoRAI 97
kortingskaarten verkrijgbaar.
Dat het de RAI ernst is om aan de top te
blijven van het rijtje motortentoon
stellingen die ons land rijk is, wordt dui
delijk tijdens de komende MotoRAI 97.
Het accent van 's lands oudste motorten
toonstelling is dit jaar opnieuw een stuk
verder opgeschoven in de richting van
'doen en beleven'. Was er in het verleden
vaak sprake van een 'statische beurs', dit
jaar kan er opnieuw veel, heel veel gedaan
worden door de bezoekers zelf.
Uiteraard is voor het modelnieuws van de
exposerende fabrikanten veel plaats in
geruimd. En aan dat nieuws is dit jaar
absoluut geen gebrek. Dat blijkt bijvoor
beeld uit de zinderende klappers waar
mee Aprilia, MV Agusta en Yamaha ko
men. Maar het blijkt ook bij de andere
merken die motorminnend Nederland het
nodige te melden hebben
Het overzicht van alle tweewielemieuws
maakt duidelijk dat de klassenstrijd zich
momenteel in verschillende segmenten
afspeelt. Binnen de populaire superspor
tieve middenklasse zijn de schermutse
lingen bijvoorbeeld nog lang niet
uitgewoed, getuige de komst van de ver
nieuwde Kawasaki ZX-6 R Ninja en de al
even potente Suzuki GSX-R 600.
Ook een trapje hoger is de strijd opnieuw
in alle hevigheid losgebarsten. Honda
waardeerde de CBR 900 RR Fireblade op
nieuw op, terwijl ook Kawasaki niet ach
terbleef met een drastisch gewijzigde en
afgeslankte ZX-9R Ninja.
In het sportieve 'V-twin segment' is een
vergelijkbare ontwikkeling gaande. Was
Ducati hier ooit de norm, tegenwoordig
fluiten hier Suzuki (TL 1000 R) en Honda
(VTR 1000 F Firestorm) een aardig deun
tje mee. Dat daarmee de koek niet op is,
bewijst dit jaar Aprilia. Hun nieuwe RSV
Mille is wat dat betreft een regelrechte
uitdaging. En dan hebben we het nog eens
niet gehad over de Yamaha YZF Rl, die
zich in een niemandsland tussen enerzijds
de 900- en anderzijds de 1100-giganten
bevindt.
Wat betreft choppers en customs lijkt de
fut er dit jaar een beetje uit te zijn. Suzuki
(VL 1500 Legendary Classic), Honda (VT
1100 C3 Aero) en Kawasaki (VN 1500
Classic Tourer) komen weliswaar nog met
modelnieuws maar dat kan hooguit ge
zien worden als trend-volgend. Harley-
Davidson zette de toon in het luxueuze
topsegment waarna Honda (VT 1100
ACE) en Yamaha (XV 1300 Royal Star)
schoorvoetend volgden. In de lagere
chopperregionen is eveneens sprake van
wijzigingen bij Yamaha en Honda.
Ook in de all-round middenklasse lijken
de meeste fabrikanten dit jaar een pas op
de plaats te maken. Op enkele detailwijzi
gingen na valt er weinig nieuws te mel
den.
Japans geweld
Yamaha's persmateriaal wordt in de regel
aangeleverd in zwaarlijvige boekwerken.
Dit jaar maakte Yamaha Europe het wel
heel erg bont door het modelnieuws in een
verpakking aan te leveren die in geen en
kele boekenkast meer past. Vervelend was
echter dat het belangrijkste nieuws in
eerste instantie niet vermeld werd. Welis
waar werd de komst gemeld van een nog
completere uitvoering van toch al luxe
motorscooter Majesty. Ook kon uit het
meubel de komst van de XV 650 Dragster
Classic en de XJR 1200 Christian Sarron
Replica worden afgeleid. Het echte
nieuws volgde pas in Milaan tijdens de in
troductie van de ronduit revolutionaire
YZFR1.
Datgene wat daar gepresenteerd werd en
ook tijdens de MotoRAI 97 aan het pu
bliek getoond wordt, zou wel eens het be
gin van een nieuwe klasse kunnen zijn.
Een klasse die zowel de supersportieve
1100 cc-varianten als de al even potent
presterende 900 cc'tjes naar de achter
grond zou kunnen verwijzen. Kortom: 150
pk motorgeweld verpakt in een compact
viercilinder twintigklepsblok (formaat
600 supersport) en een koppel waar menig
zware chopper rode ooitjes van krijgt:
108,3 Nm bij 8.500 tpm.
Deze gegevens gevoegd bij een eigenge
wicht van krap 177 kilo en een wielbasis
van 1.395 mm, maken duidelijk dat de
YZF Rl voorlopig 'klassenloos' door het
leven zal gaan. Uiteraard hangt het blok
in het bekende Deltabox (II) frame en is
een upside-down voorvork gemonteerd.
Zowel een gashendelsensor en een ver
snellingssensor dragen zorg voor topver-
mogen een het middengebied (5.000-
7.500 tpm).
Met de YZR-R1 bleek de koek echter nog
niet op te zijn. Na Milaan volgde Parijs en
daarmee de introductie van de FZS 600
Fazer. Bedoeld om de succesvolle Suzuki
Bandit op z'n nummer te zetten. Getuige
de waarden (95 pk-11.500 tpm; 61,2 Nm-
het hier om een super sportieve motor
gaat.
Een vergelijkbare vermogensafgifte
wordt ook opgegeven voor de nieuwe
GSX-R 750 die vanaf heden leverbaar is
met brandstofinjectie en dus omgedoopt
is tot GSX-R 750 i. Ook de lichtere GSX-R
600 is motorisch onder handen genomen.
Dat model staat nu te boek voor 110 pk bij
11.800 tpm en een iets hoger motorkop
pel. In het oog springend bij beide GSX-
R-en zijn ook de optische wijzigingen (an
dere kuip, hogere ruit).
In het sportieve toersegment heeft Suzuki
zowel de GSX 600 F als de GSX 750 F in
een meer eigentijds jasje gestoken. Beide
bestsellers gaan in technisch opzicht vrij
wel ongewijzigd het nieuwe modeljaar in
met een totaal andere uitstraling
Die 'andere' uitstraling doet ook opgeld
voor de VL 1500 Intruder LC. De krap 300
kilogram zware custom moet het als mas
sieve Legendary Classic op gaan nemen
tegen Honda's American Classic Edition,
Kawasaki's opgewaardeerde VN 1500
Classic en Yamaha's Royal Star.
Echt nieuws is de GSX 750, een naked
bike. Dat model kan geplaats worden in
het segement waarin Honda's CB Seven
Fifty en de Zephyr 750 van Kawasaki nog
steeds de dienst uitmaken.
Europees
Klappers van de maand zijn ongetwijfeld
de Aprilia's RSV 1000 en de MV Augusta
F4. De Aprilia is voorzien van een in eigen
beheer ontwikkelde V-twin. Dat vloei-
stofgekoelde achtklepsblok is goed voor
een vermogensafgifte van 128 pk die bij
9.250 tpm opgehoest worden. Dankzij ook
het koppel van 105 Nm bij 7.250 tpm nes
telt de ranke motor zich direct aan de top
van het segment dat ooit gedomineerd
werd door Ducati maar waarin vrij recent
ook Suzuki (TL 1000 S en R) en Honda
(VTR 1000 F Firestorm) een hartig woord
je mee gingen spreken.
Dat het bij Aprilia om "state of the art'
gaat, blijkt uit zaken als een hydraulisch
bediende koppeling in combinatie met
een 'Pneumatic Power Clutch zesbak, vi
bratiedempers en een (met uitzondering
van de snelheidsmeter) volledig digitale
cockpit.
Vergelijkbaar fraai is de MV Agusta.
Merknaamhouder Cagiva en de ontwerp
afdeling van Ferrari zijn er bij dit model
in geslaagd het verleden in een eigentijds
jasje te laten herleven. Wat behouden
bleef, waren het fraaie rood-grijs gespo
ten kuip werk. het legendarische logo en
de onmiskenbare uitstraling. Wat veran
derde, waren het eigentijdse blok (vloeisf-
gekoelde viercilinder in lijn en 126 pk bij
12.200 tpm dankzij Weber-Marelli multi
point injectie), de enkelzijdige achter
wielophanging. de remmen (Nissin) en de
demping (Ohlins voor; Showa achter).
Opmerkelijk is ook het rijwiegedeelte.
Daarin wordt zowel aluminium als hoog
waardige chrommmolybdeenpijp toege
past. Resultaat: een 'fiets' die slechts 180
kilogram weegt.
BMW maakte in de loop van dit jaar het
eigenlijke nieuws al wereldkundig door in
het voorjaar de sportieve K 1200 RS te in
troduceren. Ook de in de vroege herfst ge-
introduceerde cruiservariant van de vier-
klepsboxer, de R 1200 C, mocht zich al in
een meer dan gemiddelde publieks- en
kopersbelangstelling verheugen.
Succes
Het Britse Triumph doet het dit jaar wat
kalmer aan. Daar waar vorig jaar de T 595
en de T 509 Speed Triple volop in de be
langstelling stonden, moet dit jaar met
'minder' nieuws genoegen worden geno
men: Thunderbird Sport, Sprint Sports
en Sprint Executive. Dat het wat rustiger
is, wil overigens niet zeggen dat het slecht
gaat met Triumph. Toen Triumph in 1990
de produktie opstartte, kon 'Hinckley'
niet vermoeden dat ruim zeven jaar latei-
in maart 1997 de vijftigduizendste motor
de lopende band zou verlaten. Volgens de
fabriek wordt het merk momentel dan
ook al naar 35 landen geëxporteerd.
De Executive en Sports zijn daarbij nieu
we ijzers in het vuur. Beide driecilinder
motoren zijn goed voor 98 pk. De Sports
dankt zijn naam aan het sportstuur, de
hoog geplaatse einddemper en de volledig
instelbare achterdemper. Bij de Executi
ve moet onder meer gedacht worden aan
geïntegreerde zijkoffers. De Thunderbird
Sport is uitgerust met een vijfbak en het
motorvermogen van de Tiger (83 in plaats
van 70 pk).
Moto Guzzi werkt gestaag door aan de
aangekondigde productvernieuwing. Dat
bleek niet alleen uit de eerder dit jaar ge
presenteerde California 1100 EV. Het
blijkt ook uit de komst van twee Centau-
ro-varianten: de Centauro GT en Centau-
ro Sport. Nagelnieuw is echter de V 11
Sport die niet alleen uitgerust is met ben-
zine-injectie maar ook met een zesbak. De
215 kilo wegende Vil Sport staat te boek
voor 90pk- 7.800 tpm en een koppel van
95 Nm bij 7.800 tpm.
Met de Horex Imperator en de Horex Re
gent herleeft een oud merk. Horex wordt
naar Nederland gehaald door Jawa-im-
porteur De Haan uit het Friese Hoornster-
zwaag. Hoewel in beide modellen vrij veel
Jawa-onderdelen verwerkt zijn, hebben
zowel de Imperator als Regent een eigen
'smoel'. Dankzij de 125 cc metende eenci
linder viertaktblokjes (9,4 kW/12,7 pk-
9.500 tpm) voldoen deze 'herborenen' aan
de moderne eisen des tijds. Prettige bij
komstigheid is de prijs: 5.995,-. Opmer
kelijk is ook de met een zijspan uitgeruste
Horex SW-1.
In datzelfde zijspansegment komt WBM
uit Hengelo overigens met de Sidebike
Renaissance. Die bak kan zonder proble
men aan zware choppers gehangen wor
den. Vooriopers zijn in ieder geval de Ya
maha Dragstar en Royal Star die van dit
nostalgische 'derde wiel'zijn voorzien.
Amerikaans
Uiteraard is Harley-Davidson ook van de
partij. Het nieuws hier beperkt zich tot de
korrfst van een hele mond vol: de XL 1200
Sportster 1200 Sport. De sportieve vari
ant van de 'gewone' XL 1200 onderging
een aantal mechanische ingrepen waar
door het vermogen fors toenam. Nieuw is
ook de Road King Classic. Ook nieuw
maar uitsluitend op bestelling leverbaar
zijn twee nieuwe Road Glides Veel Har-
ley's zullen komend jaar ook als 'Anni
versary' leverbaar zijn vanwege de vijfen
negentigste verjaardag van H-D. Van de
zijde van H-D's 'huismerk' Buell valt te
melden dat het bestaande palet komend
jaar zal worden uitgebreid met de S 1
White Lightning en SI Molten Orange
Ruud Vos
Suzuki GSX-R750i
Honda VFR 800 FI
Yamaha FZ 600. De Hornet presteert
goed: 70,6 kW/90 pk bij 12.000 tpm. En
da's een fractie meer dan de nieuwe Ya
maha.
Met de VFR 800 FI heeft Honda opnieuw
een V4 in de aanbieding. Het model volgt
de populaire VFR 750 op die na tien jaar
uit produktie wordt genomen. De iets+io-
gere cilinderinhoud resulteerde (mede
dankzij brandstofinjectie) in meer ver
mogen (81 kW/110 pk). Op de '800' kan
behalve een volle kuip ook het Dual Com
bined Brake Systen (DCBS) worden aan
getroffen en een achterwielophanging als
bij de VTR 1000 F
Vergelijkbare stroomlij nbescherming
wordt ook geboden door de populaire CB
500 S die als standaardaccessoire met een
tophalf is uitgevoerd. Maar daar waar bij
de CB 500 sprake is van toevoeging, ré bij
de VT 600 Shadow sprake van technische
vereenvoudigingen waardoor het model
prijstechnisch gezien iets aantrekkelijker
wordt. Honda's klapper van vorig jaar, de
VTR 1000F, is volgend jaar ook in zilver
kleurige uitvoering leverbaar.
Gekuipte versie
Suzuki's research en development-mede-
werkers hebben evenmin stilgezeten. Dat
blijkt uit de komst van niet minder dan
zeven nieuwe of duchtig opgewaardeerde
modellen. Het meest in het oog springend
is daarbij de gekuipte versie van de vorig
jaar geïntroduceerde TL 1000 S die als TL
1000 R door het leven gaat. De 'R' is trou
wens meer dan alleen wat toegevoegd
kuipwerk; de trotse V-twin draagt niet
minder dan 135 pk af aan de krukas.
Dankzij de korte wielbasis is duidelijk dat
Triumph Executive Sprint
Kawasaki BN125 Eliminator
Yamaha YZF-1R