Stoelen om te aaien en aan te ruiken PZC Onder Alessi-paraplu schuilt leger designers Verven met effect Lijmtang maakt klussen makkelijker Expositie Hans Jprgen Wegner bouwen en wonen zaterdag 18 oktober 1997 34 j De Nationale 1 Hypotheekbeurs hypotheken (Advertentie) De Nationale Hypotheekgarantie? 60ES VLASMARKT 4 TEL. (0 1 1 3 - 2 5 1 58 8 MIDDELBURG STATIONSSTRAAT 17 TE L 0 11 8 - 6 5 11 2 2 VLISS1NGEN BADHUISSTRAAT 137 T E L 0 1 1 8 - 4 1 3 9 00 ZIERIKZEE MANHUISSTRAAT 1-3 T E L0 1 1 1 - 4 2 0 1 2 4 De Nederlandse bank heeft de rentetarieven eind vorige week verhoogd. Sindsdien is de rente op de kapitaalmarkt fors gestegen. Woonfonds heeft de hypotheekrente- tarieven over de gehele linie verhoogd. Per 15 ok tober zullen de RABObank en ABN-AMRO hun rentetarieven met 0.3 ver hogen. Hypotheekrente netto werkelijke per rente afsluit opgave rente bij fiscale 14 oktober vast provi bank besparing van gedu sie in constant rende 37.3% 50% ABN AMRO spaarhyp. 5 1,00 6,30 3,36 2,05 spaarhyp. 10 jr. 1.00 7,00 3.81 2,40 spaarhyp. 15 jr. 1,00 7.40 4,08 2,60 ann. hyp. variab. 1,00 4,80 3,26 2,62 ann.hyp 5 jr 1,00 6,10 4,10 3,28 ABP spaarhyp. 5 jr. 1,00 6,00 3,20 1,94 spaarhyp. 10 jr 1,00 6,50 3,51 2,18 spaarhyp. 15 jr. 1 00 6,70 3,65 2,28 ann.hyp 5 jr. 1,00 5,80 3,91 3,12 ann. hyp. 10 jr. 1,00 6,30 4,23 3,38 Aegon spaarhyp 5 jr. 1,00 5,80 3,10 1,88 spaarhyp. 15 jr. 1,00 6,60 3,61 2,26 Amev zorg-vnj-hyp. 5 jr 1,00 6,20 3,35 2,06 Levensverz. zorg-vrij-hyp. 15 jr. 1,00 7,40 4,13 2,66 Bouwfonds spaarv.hyp. 5 jr 1,00 6 10 3,21 1,94 Combinatie spaarv.hyp. 10 jr. 1,00 6,70 3,60 2,22 Centraal spaargar.hyp, 5 jr. 0,25 5,90 3,08 1,85 Beheer spaargar.hyp. 15 jr. 0,25 6,90 3,72 2,33 CVB spaarhyp. 10 jr. 1,00 6,90 3,76 2,36 anri hyp. 2 jr 1,00 5,00 3,39 2,72 ann. hyp. 5 jr. 1,00 5,90 3,97 3,17 Delta Lloyd/ hyp.tot.plan 5 jr. 1,00 5,80 3,10 1,88 Leven hyp.tot.plan 15 jr. 1,00 7,00 3,87 2,45 Direktbank besp.dir.hyp. 5 jr. 1,00 6,20 3,34 2,06 FBTO spaarhyp. 5 jr. 0,00 5,70 3,03 1,84 spaarhyp. 15 jr. 0,00 6,70 3,66 2,31 GWK-bank spaarhyp. 5 jr. 1,00 6.10 3,29 2,02 ann. hyp. 1 jr. 1,00 4,40 3,01 2,42 ann. hyp. 5 jr. 1,00 5,90 3,97 3,17 HNG spaarv.hyp. 5 jr. 1,00 6,00 3,22 1,97 spaarv.hyp. 10 jr. 1,00 6,80 3,74 2,35 HoogHuys/C hyp.spaarpl. 5 jr. 1,00 3,90 3,09 1,84 ING-bank spaarhyp. 5 jr. 1,00 6,30 3,36 2,06 spaarhyp. 10 jr. 1,00 7,00 3,82 2,40 ann. hyp. 0/1 jr. 1,00 4,80 3,26 2,62 ann. hyp. 5 jr. 1,00 6,10 4,10 3,28 Nationale spaarhyp. 5 jr. 1,00 6,10 3,29 2,02 Nederlanden spaarhyp. 15 jr. 1,00 6,90 3,80 2,40 NOG verz. garant hyp. 5 jr. 1,00 5,80 3,06 1,84 garant hyp. 10 jr. 1,00 6,70 3,63 2,26 garant hyp. 15 jr. 1,00 6,90 3,76 2,36 Postbank spaarhyp. 5 jr. 1,00 6,20 3,33 2,05 spaarhyp. 5/7 jr. 1,00 6,60 3,59 2,24 spaarhyp. 10/12 jr. 1,00 7,10 3,92 2,49 ann.hyp. 2 jr. 1,00 5,20 3,27 2,61 ann. hyp. 5 jr. 1,00 6,20 3,92 3,13 PVF hyp. spaarhyp. 5 jr. 1,00 5,40 2,82 1,66 spaarhyp. 15 jr. 1,00 6,70 3,63 2,26 ann. hyp. 0,75 5,30 3,51 2,81 ann. hyp. 10 jr. 0,75 6,20 4,15 3,32 ann. hyp. 15 jr 0,75 6,50 4,35 3,47 Rabo. sp opt. hyp. 3 jr. 1,00 5,60 3,12 1,88 (adviesrente) sp.opt. hyp. 10 jr. 1,00 7,00 3,83 2,41 SNS bank spaarhyp. ideaal 1,00 6,10 3,25 1,98 spaarhyp. 5 jr 1,00 6,30 3,38 2,07 ann. hyp. 1 jr 1,00 4,60 3,14 2,52 ann. hyp. 5 jr. 1,00 6,10 4,10 3,28 Westland Utr. lage last. 7 jr. 1,00 6,50 3,54 2,21 Zwolsche Alg. hyp.-gar-plan 5 jr. 1,00 6,00 3,07 1,80 De vermelde tarieven hebben betrekking op standaard hypotheken met na tionale hypotheekgarantie. De netto werkelijke rente (nwr) is gebaseerd op de totale netto lasten van de hypotheek. De vermelde nwr-percentages gel den voor een man van 30-jarige leeftijd en een hypotheek ad ƒ150.000,-. Voor vrouwen en/of bij andere leeftijden kunnen andere nwrpercentages gelden. Bij andere hypotheekbedragen wijkt de nwr soms enigszins af. Verf op waterbasis is de laatste jaren bijzonder populair ge worden. Belangrijke reden hier voor is dat het schilderwerk na cir ca vier turen stofdroog is. Voor de Flexa-effectverven zou dit echter een nadeel zijn: deze verf blijft langer nat. Steeds meer mensen zien af van een egaal geschilderde wand en willen een eigen stempel op het schilderwerk drukken. Met behulp van spons, doek of verfrol ler wordt de pas geschilderde muur bewerkt, waardoor allerlei effecten ontstaan. Vandaar dat deze Flexa-effectverf een lange droogtijd heeft, zodat na schilderen met een kwast de muur met bijvoorbeeld een spons in rus tig tempo gedept kan worden. Het zijn technieken die voor veel doe- het-zelvers wel eens problemen opleveren, maar vanwege de lange droogtijd kunnen fouten makke lijker worden hersteld. Muurverf is de beste ondergrond voor dit product. De Flexa-effectverven zijn te koop in halve en hele liter flessen en kosten ongeveer tussen de 25 en 35 gulden. GPD (Advertentie) BEL: (0113) 56 37 72 Hypotheekactie Voor nieuwbouw gelden nog lagere tarieven! De meeste doe-het-zelvers kennen het gevoel: ze ko men een hand te kort. Bij som mige klussen kom je namelijk met twee handen niet uit en is er een derde nodig. Vandaar dat er onder andere lijmtangen zijn die materialen vasthouden, waardoor we met meer gemak bijvoorbeeld een schroef kun nen indraaien. De lijmtang is een bekend en oud stukje ge reedschap dat in de loop der tijd niet zo veel is veranderd. Bij lijmen is één hand nodig om twee materialen tegen elkaar te drukken, terwijl de andere moeizaam de glijbeugel van de lijmtang op het materiaal draait. De Quick-Star zorgt er echter voor dat de klus nog makkelij ker wordt door middel van een vernuftige rolveer in de rail. Deze nieuwe lijmtang heeft zo genaamde voorspanning. Je trekt de glijbeugel naar achte ren, legt de materialen vervol gens op de juiste plek en laat dan de glijbeugel los. De rolveer zórgt er automatisch voor dat. de glijbeugel de mate rialen al stevig vastdrukt, wa'ardoor je met twee handen vrij de lijmtang makkelijker te gen het hout kan aandraaien. De spankracht werkt zowel ho rizontaal als verticaal. De Quick-Star wordt verkocht in twee maten; de kleinste kost zestig, de grootste zeventig gul den. GPD Ware liefhebbers van boeken en die van Scandinavische meubelen hebben doorgaans iets gemeen. Ze vinden hun 'objets d'amour' niet alleen mooi om te bekijken en te gebruiken, maar ze willen ze ook liefdevol aanraken, zelfs er aan ruiken. De liefde voor het authentieke Scandinavische design - èn dan hebben we het natuurlijk niet over meubelen die toevallig van blank hout gemaakt zijn - gaat zeker op voor het werk van de Deense designer Hans Jorgen Wegner. In het Centrum Beeldende Kunst in Emmen is tot en met 9 novem ber een kijkje te nemen in zijn we reld. De stoelen, de ontwerpen, het productieproces en zijn filoso fieën. Aanleiding is het tachtigja rig bestaan van een van de belang rijkste winkels op het gebied van Scandinavisch design in ons land, Jan Luppes in Nieuw Weerdinge bij Emmen. De geschiedenis van dat bedrijf vertoont grote overeenkomsten met de ontwikkeling van veel Scandinavische meubelfabrikan ten: het begon in het klein met al lerhande houten producten, maar vandaag de dag zijn de eigenaars vertrouwd met alle finesses van de meubelvormgeving. Timmerlieden Er wordt wel gezegd dat Deense, Zweedse of Finse meubelontwer pers altijd timmerlieden blijven. Daar zit wat in. Hout is inderdaad vrijwel altijd de basis van hun ont werpen en zelfs wanneer ze eens met andere materialen werken, blijven ze 'denken in hout'. Haak se bochten zijn dus zeldzaam in deze meubels. Dat geldt ook voor Hans Wegner, wiens beroemdste modellen in Emmen te zien zijn. De in 1914 in het Zuid-Jutlandse grensplaatsje Tender geboren Wegner begon zijn loopbaan daadwerkelijk als timmermans leerling, maar kwam al snel in contact met beroemde ontwerpers en architecten, toen hij zich na zijn diensttij d in Kopenhagen vestigde en daar ging studeren. Zo werkte hij in 1943 samen met Arne Jacob- sen en Erik Moller aan het nieuwe stadhuis van A¥rhus, waarvoor hij het meubilair mocht ontwerpen. Onder invloed van het in de jaren twintig ontstane functionalisme werden in de loop van de tijd di verse stukken huisraad getekend die de geschiedenis ingingen als 'Scandinavisch design'. Het werd gekenmerkt door de soberheid van het functionalisme, dus wars van alle onnodige frutsels, maar ook door de 'warmte' van de 'tim merman' met liefde voor het hout, zijn vak en de gebruiker. Ook al worden de aanvankelijk ambach telijk gemaakte stoelen mede dooi de toenemende vraag na verloop van tijd allemaal op industriële wijze vervaardigd. Alvar Aalto was de grote man van deze aanpak in Finland, mensen als Bruno Mathsson en Yngve Ek- ström in Zweden en in Denemar ken ging het zelfs om een hele reeks prominente ontwerpers: naast Hans Wegner, Finn Juhl, de genoemde Arne Jacobsen, Borge Mogensen, Paul Kjaerholm en Verner Panton. Verjaardag De tentoonstelling die nu in Ne derland te zien is. werd in 1994 ter ere van de tachtigste verjaardag Hans J. Wegner. van Hans Wegner samengesteld door het Dansk Design Center. Al les dat van belang is over de loop baan van de Deen is er samenge bracht, en anders wel te vinden in de fraaie catalogus. Vage schetsen van nog betrekkelijk onduidelijke vorm, zelfgemaakte schaalmodel len en stoelen op ware grootte. Wat geldt voor de nauwgezetheid van werken van Wegner, geldt over het algemeen ook voor de andere meesters van het Scandinavisch design. Geen afkeer van industrië le productie waar het gaat om handelingen die vaak en snel ge daan moeten worden, maar een voorkeur voor menselijk ingrij pen, waar het gaat om het karak ter, de persoonlijkheid van het meubel. Die aanpak garandeert een pro duct dat een mensenleven mee- kan, een extra voordeel in een tijd waarin het milieubesef groeit. Be roemde ontwerpen als de opklap bare vouwstoel uit 1949, de pau- wenstoel uit 1947, de Y-stoel uit 1950, de China-stoeluit 1944 en de cirkelstoel uit 1986 zijn door hun tijdloze vox-men en vakmanschap niet alleen nog steeds veelge vraagd in de meubelwinkels met een Scandinavisch assortiment, maar ook in zaken die handelen in 'meubels met ervaring', ofwel goed tweedehands aanbod. Keuze De belangstelling voor de Wegner- meubelen onder jongei-en garan- deeil inmiddels een flink aantal tweedehandswinkels een bestaan. Tijdloos en modern-klassiek als ze zijn, spreken ze alle generaties aan. Daai'bij komt hun ï-ankheid, die in kleine behuizingen mee helpt de ruimte optisch te vergro ten. Als jongeren moeten kiezen voor een in alle opzichten goed koop eerstehandsje bij Ikea-ach- tige winkels niet zelden schat plichtig aan de Scandinavische meestei-s - of een goed geconser veerde tweedehands Wegnei-, valt niet zelden de keus in het vormdeel van de laatste uit. Maar ook nieuw staan Wegners volop in de belangstelling. Van trends trekken de modellen zich natuui'lijk niets aan. Dat is op zich al een voordeel in een tijdperk vol grillen die zelden langer duren dan een paar maanden. Maar ook financieel is er wel wat voor te zeg gen. Je kunt je immers - ook wan neer je pas 'begint met wonen' - misschien beter een of twee stuk ken Scandinavisch vakmanschap aanschaffen dan enkele goedkope lorren, die na korte tijd al bij het grof vuil gezet kunnen woi-den. Het verschil zit hem in de gedach te, die zichtbaar wordt in de geko zen materialen en de dooi-dachte constructies. De namaker valt daarbij snel door de mand, nog af gezien van de details, waarvoor een snelle kopieerder geen oog heeft. Wegnermeubelen beschikken vaak over kleine, fijn ingelegde stukjes hout van een afwijkende soort, die de pei-fectie van de meu belen en het vakmanschap van de ontwei*per nog eens extra bena drukken. André Keikes 'Hans Jorgen Wegner' in het Centrum Beeldende Kunst in het Bruggebouio in Emmen, Raadhuisplein 1. Dagelijks van 9 tot 16.30 tiur en op zaterdag en zondag van 14 tot 16 uur. Tot en met 9 november. Al is zijn naam aan een groot aantal woon- en keukenac- cessoires verbonden, Alberto Alessi is niet de ontwerper van al dat fraais. Achter de producten van het Italiaanse designhuis Alessi gaat een leger van topont werpers schuil. Alberto houdt wel zelf de touwtjes in handen. Hij ziet zich niet als directeur van een fabriek of atelier, maar als hoofd van een researchlaborato- rium, zo vertelde hij vorige week op de Woonbeurs in Amsterdam. Samen met designers en archi- tecten ondei-zoekt Alessi in zijn laboratoi-ium hoe nieuwe ont- wei-pen in uitgespi-oken toppro ducten kunnen worden omgezet. Want ontwei-pers bedenken vaak de prachtigste dingen op papier; maar die moeten dan ook nog ge schikt (te maken) zijn voor pro ductie. Hoe onvei-enigbaar beide aspecten kunnen zijn, daarvan is de door Richard Meyer ontwor pen samovar een goed voorbeeld. Het prototype was zo ingewik keld dat het niet mogelijk bleek het apparaat in (serie)productie te nemen. Tot eind jaren zeventig overigens werd bij Alessi uitsluitend ge werkt met Italiaanse architecten als Alessandro Mendini, Achille Castiglioni, Ettore Sottsass en andei-e beroemdheden. Maar voor het samenstellen van de col lectie Tea Coffee Piazza in 1980 nodigde Alessi ook designers en architecten uit andere landen uit, onder wie Richard Meyei-. Dit leidde onder meer tot een grote reeks koffie- en theepotten, sui- keipotten en melkkannetjes van soms zeer extravagante vormge ving. De bekende Franse desig ner Philippe Starck ontwei-pt nu al weer jaren allerlei opvallende keukenai-tikelen en accessoires voor dit Italiaanse designhuis. Workshops Alessi wei'kt uitsluitend met free lance ontwei-pers. Tegenwoordig krijgen in de Alessi Studio in Mi laan ook jonge, aankomende de signers hun kans. Voor hen wor den workshops georganiseerd waamit vaak bijzonder oi'iginele dan wel grappige ontwei-pen vooilkomen, zoals de botervloot in de voim van een stoomboot. Die past helemaal in het imago van de Alessi accessoires die zich veelal onderscheiden door grap pige, speelse, excentileke, maar altijd functionele eigenschap pen. De opvallendste ontwerpen uit de collectie van Alessi wai'en op de Amstex-damse Woonbeurs te zien in het Italiaanse Keuken straatje. Tliea Wamelink Alberto Alessi.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1997 | | pagina 34