Stoelen om te aaien
en aan te ruiken
PZC
Onder Alessi-paraplu schuilt leger designers
Verven met effect
Lijmtang maakt
klussen makkelijker
Expositie
Hans Jprgen
Wegner
bouwen en wonen zaterdag 18 oktober 1997 34
j De Nationale
1 Hypotheekbeurs
hypotheken
(Advertentie)
De Nationale Hypotheekgarantie?
60ES VLASMARKT 4 TEL. (0 1 1 3 - 2 5 1 58 8
MIDDELBURG STATIONSSTRAAT 17 TE L 0 11 8 - 6 5 11 2 2
VLISS1NGEN BADHUISSTRAAT 137 T E L 0 1 1 8 - 4 1 3 9 00
ZIERIKZEE MANHUISSTRAAT 1-3 T E L0 1 1 1 - 4 2 0 1 2 4
De Nederlandse bank heeft de rentetarieven eind vorige week verhoogd.
Sindsdien is de rente op de kapitaalmarkt fors gestegen. Woonfonds
heeft de hypotheekrente- tarieven over de gehele linie verhoogd. Per 15 ok
tober zullen de RABObank en ABN-AMRO hun rentetarieven met 0.3 ver
hogen.
Hypotheekrente
netto werkelijke
per
rente
afsluit
opgave rente bij fiscale
14 oktober
vast
provi
bank
besparing van
gedu
sie in
constant
rende
37.3%
50%
ABN AMRO
spaarhyp.
5
1,00
6,30
3,36
2,05
spaarhyp.
10 jr.
1.00
7,00
3.81
2,40
spaarhyp.
15 jr.
1,00
7.40
4,08
2,60
ann. hyp.
variab.
1,00
4,80
3,26
2,62
ann.hyp
5 jr
1,00
6,10
4,10
3,28
ABP
spaarhyp.
5 jr.
1,00
6,00
3,20
1,94
spaarhyp.
10 jr
1,00
6,50
3,51
2,18
spaarhyp.
15 jr.
1 00
6,70
3,65
2,28
ann.hyp
5 jr.
1,00
5,80
3,91
3,12
ann. hyp.
10 jr.
1,00
6,30
4,23
3,38
Aegon
spaarhyp
5 jr.
1,00
5,80
3,10
1,88
spaarhyp.
15 jr.
1,00
6,60
3,61
2,26
Amev
zorg-vnj-hyp.
5 jr
1,00
6,20
3,35
2,06
Levensverz.
zorg-vrij-hyp.
15 jr.
1,00
7,40
4,13
2,66
Bouwfonds
spaarv.hyp.
5 jr
1,00
6 10
3,21
1,94
Combinatie
spaarv.hyp.
10 jr.
1,00
6,70
3,60
2,22
Centraal
spaargar.hyp,
5 jr.
0,25
5,90
3,08
1,85
Beheer
spaargar.hyp.
15 jr.
0,25
6,90
3,72
2,33
CVB
spaarhyp.
10 jr.
1,00
6,90
3,76
2,36
anri hyp.
2 jr
1,00
5,00
3,39
2,72
ann. hyp.
5 jr.
1,00
5,90
3,97
3,17
Delta Lloyd/
hyp.tot.plan
5 jr.
1,00
5,80
3,10
1,88
Leven
hyp.tot.plan
15 jr.
1,00
7,00
3,87
2,45
Direktbank
besp.dir.hyp.
5 jr.
1,00
6,20
3,34
2,06
FBTO
spaarhyp.
5 jr.
0,00
5,70
3,03
1,84
spaarhyp.
15 jr.
0,00
6,70
3,66
2,31
GWK-bank
spaarhyp.
5 jr.
1,00
6.10
3,29
2,02
ann. hyp.
1 jr.
1,00
4,40
3,01
2,42
ann. hyp.
5 jr.
1,00
5,90
3,97
3,17
HNG
spaarv.hyp.
5 jr.
1,00
6,00
3,22
1,97
spaarv.hyp.
10 jr.
1,00
6,80
3,74
2,35
HoogHuys/C
hyp.spaarpl.
5 jr.
1,00
3,90
3,09
1,84
ING-bank
spaarhyp.
5 jr.
1,00
6,30
3,36
2,06
spaarhyp.
10 jr.
1,00
7,00
3,82
2,40
ann. hyp.
0/1 jr.
1,00
4,80
3,26
2,62
ann. hyp.
5 jr.
1,00
6,10
4,10
3,28
Nationale
spaarhyp.
5 jr.
1,00
6,10
3,29
2,02
Nederlanden
spaarhyp.
15 jr.
1,00
6,90
3,80
2,40
NOG verz.
garant hyp.
5 jr.
1,00
5,80
3,06
1,84
garant hyp.
10 jr.
1,00
6,70
3,63
2,26
garant hyp.
15 jr.
1,00
6,90
3,76
2,36
Postbank
spaarhyp.
5 jr.
1,00
6,20
3,33
2,05
spaarhyp.
5/7 jr.
1,00
6,60
3,59
2,24
spaarhyp. 10/12 jr.
1,00
7,10
3,92
2,49
ann.hyp.
2 jr.
1,00
5,20
3,27
2,61
ann. hyp.
5 jr.
1,00
6,20
3,92
3,13
PVF hyp.
spaarhyp.
5 jr.
1,00
5,40
2,82
1,66
spaarhyp.
15 jr.
1,00
6,70
3,63
2,26
ann. hyp.
0,75
5,30
3,51
2,81
ann. hyp.
10 jr.
0,75
6,20
4,15
3,32
ann. hyp.
15 jr
0,75
6,50
4,35
3,47
Rabo.
sp opt. hyp.
3 jr.
1,00
5,60
3,12
1,88
(adviesrente)
sp.opt. hyp.
10 jr.
1,00
7,00
3,83
2,41
SNS bank
spaarhyp.
ideaal
1,00
6,10
3,25
1,98
spaarhyp.
5 jr
1,00
6,30
3,38
2,07
ann. hyp.
1 jr
1,00
4,60
3,14
2,52
ann. hyp.
5 jr.
1,00
6,10
4,10
3,28
Westland Utr.
lage last.
7 jr.
1,00
6,50
3,54
2,21
Zwolsche Alg. hyp.-gar-plan
5 jr.
1,00
6,00
3,07
1,80
De vermelde tarieven hebben betrekking op standaard hypotheken met na
tionale hypotheekgarantie. De netto werkelijke rente (nwr) is gebaseerd op
de totale netto lasten van de hypotheek. De vermelde nwr-percentages gel
den voor een man van 30-jarige leeftijd en een hypotheek ad ƒ150.000,-.
Voor vrouwen en/of bij andere leeftijden kunnen andere nwrpercentages
gelden. Bij andere hypotheekbedragen wijkt de nwr soms enigszins af.
Verf op waterbasis is de laatste
jaren bijzonder populair ge
worden. Belangrijke reden hier
voor is dat het schilderwerk na cir
ca vier turen stofdroog is. Voor de
Flexa-effectverven zou dit echter
een nadeel zijn: deze verf blijft
langer nat. Steeds meer mensen
zien af van een egaal geschilderde
wand en willen een eigen stempel
op het schilderwerk drukken. Met
behulp van spons, doek of verfrol
ler wordt de pas geschilderde
muur bewerkt, waardoor allerlei
effecten ontstaan.
Vandaar dat deze Flexa-effectverf
een lange droogtijd heeft, zodat na
schilderen met een kwast de muur
met bijvoorbeeld een spons in rus
tig tempo gedept kan worden. Het
zijn technieken die voor veel doe-
het-zelvers wel eens problemen
opleveren, maar vanwege de lange
droogtijd kunnen fouten makke
lijker worden hersteld. Muurverf
is de beste ondergrond voor dit
product. De Flexa-effectverven
zijn te koop in halve en hele liter
flessen en kosten ongeveer tussen
de 25 en 35 gulden. GPD
(Advertentie)
BEL: (0113) 56 37 72
Hypotheekactie
Voor nieuwbouw gelden
nog lagere tarieven!
De meeste doe-het-zelvers
kennen het gevoel: ze ko
men een hand te kort. Bij som
mige klussen kom je namelijk
met twee handen niet uit en is
er een derde nodig. Vandaar dat
er onder andere lijmtangen zijn
die materialen vasthouden,
waardoor we met meer gemak
bijvoorbeeld een schroef kun
nen indraaien. De lijmtang is
een bekend en oud stukje ge
reedschap dat in de loop der
tijd niet zo veel is veranderd.
Bij lijmen is één hand nodig om
twee materialen tegen elkaar te
drukken, terwijl de andere
moeizaam de glijbeugel van de
lijmtang op het materiaal
draait.
De Quick-Star zorgt er echter
voor dat de klus nog makkelij
ker wordt door middel van een
vernuftige rolveer in de rail.
Deze nieuwe lijmtang heeft zo
genaamde voorspanning. Je
trekt de glijbeugel naar achte
ren, legt de materialen vervol
gens op de juiste plek en laat
dan de glijbeugel los.
De rolveer zórgt er automatisch
voor dat. de glijbeugel de mate
rialen al stevig vastdrukt,
wa'ardoor je met twee handen
vrij de lijmtang makkelijker te
gen het hout kan aandraaien.
De spankracht werkt zowel ho
rizontaal als verticaal.
De Quick-Star wordt verkocht
in twee maten; de kleinste kost
zestig, de grootste zeventig gul
den. GPD
Ware liefhebbers van
boeken en die van
Scandinavische meubelen
hebben doorgaans iets
gemeen. Ze vinden hun 'objets
d'amour' niet alleen mooi om
te bekijken en te gebruiken,
maar ze willen ze ook liefdevol
aanraken, zelfs er aan ruiken.
De liefde voor het authentieke
Scandinavische design - èn
dan hebben we het natuurlijk
niet over meubelen die
toevallig van blank hout
gemaakt zijn - gaat zeker op
voor het werk van de Deense
designer Hans Jorgen Wegner.
In het Centrum Beeldende Kunst
in Emmen is tot en met 9 novem
ber een kijkje te nemen in zijn we
reld. De stoelen, de ontwerpen, het
productieproces en zijn filoso
fieën. Aanleiding is het tachtigja
rig bestaan van een van de belang
rijkste winkels op het gebied van
Scandinavisch design in ons land,
Jan Luppes in Nieuw Weerdinge
bij Emmen.
De geschiedenis van dat bedrijf
vertoont grote overeenkomsten
met de ontwikkeling van veel
Scandinavische meubelfabrikan
ten: het begon in het klein met al
lerhande houten producten, maar
vandaag de dag zijn de eigenaars
vertrouwd met alle finesses van de
meubelvormgeving.
Timmerlieden
Er wordt wel gezegd dat Deense,
Zweedse of Finse meubelontwer
pers altijd timmerlieden blijven.
Daar zit wat in. Hout is inderdaad
vrijwel altijd de basis van hun ont
werpen en zelfs wanneer ze eens
met andere materialen werken,
blijven ze 'denken in hout'. Haak
se bochten zijn dus zeldzaam in
deze meubels. Dat geldt ook voor
Hans Wegner, wiens beroemdste
modellen in Emmen te zien zijn.
De in 1914 in het Zuid-Jutlandse
grensplaatsje Tender geboren
Wegner begon zijn loopbaan
daadwerkelijk als timmermans
leerling, maar kwam al snel in
contact met beroemde ontwerpers
en architecten, toen hij zich na zijn
diensttij d in Kopenhagen vestigde
en daar ging studeren. Zo werkte
hij in 1943 samen met Arne Jacob-
sen en Erik Moller aan het nieuwe
stadhuis van A¥rhus, waarvoor hij
het meubilair mocht ontwerpen.
Onder invloed van het in de jaren
twintig ontstane functionalisme
werden in de loop van de tijd di
verse stukken huisraad getekend
die de geschiedenis ingingen als
'Scandinavisch design'. Het werd
gekenmerkt door de soberheid
van het functionalisme, dus wars
van alle onnodige frutsels, maar
ook door de 'warmte' van de 'tim
merman' met liefde voor het hout,
zijn vak en de gebruiker. Ook al
worden de aanvankelijk ambach
telijk gemaakte stoelen mede dooi
de toenemende vraag na verloop
van tijd allemaal op industriële
wijze vervaardigd.
Alvar Aalto was de grote man van
deze aanpak in Finland, mensen
als Bruno Mathsson en Yngve Ek-
ström in Zweden en in Denemar
ken ging het zelfs om een hele
reeks prominente ontwerpers:
naast Hans Wegner, Finn Juhl, de
genoemde Arne Jacobsen, Borge
Mogensen, Paul Kjaerholm en
Verner Panton.
Verjaardag
De tentoonstelling die nu in Ne
derland te zien is. werd in 1994 ter
ere van de tachtigste verjaardag
Hans J. Wegner.
van Hans Wegner samengesteld
door het Dansk Design Center. Al
les dat van belang is over de loop
baan van de Deen is er samenge
bracht, en anders wel te vinden in
de fraaie catalogus. Vage schetsen
van nog betrekkelijk onduidelijke
vorm, zelfgemaakte schaalmodel
len en stoelen op ware grootte.
Wat geldt voor de nauwgezetheid
van werken van Wegner, geldt over
het algemeen ook voor de andere
meesters van het Scandinavisch
design. Geen afkeer van industrië
le productie waar het gaat om
handelingen die vaak en snel ge
daan moeten worden, maar een
voorkeur voor menselijk ingrij
pen, waar het gaat om het karak
ter, de persoonlijkheid van het
meubel.
Die aanpak garandeert een pro
duct dat een mensenleven mee-
kan, een extra voordeel in een tijd
waarin het milieubesef groeit. Be
roemde ontwerpen als de opklap
bare vouwstoel uit 1949, de pau-
wenstoel uit 1947, de Y-stoel uit
1950, de China-stoeluit 1944 en de
cirkelstoel uit 1986 zijn door hun
tijdloze vox-men en vakmanschap
niet alleen nog steeds veelge
vraagd in de meubelwinkels met
een Scandinavisch assortiment,
maar ook in zaken die handelen in
'meubels met ervaring', ofwel
goed tweedehands aanbod.
Keuze
De belangstelling voor de Wegner-
meubelen onder jongei-en garan-
deeil inmiddels een flink aantal
tweedehandswinkels een bestaan.
Tijdloos en modern-klassiek als ze
zijn, spreken ze alle generaties
aan. Daai'bij komt hun ï-ankheid,
die in kleine behuizingen mee
helpt de ruimte optisch te vergro
ten. Als jongeren moeten kiezen
voor een in alle opzichten goed
koop eerstehandsje bij Ikea-ach-
tige winkels niet zelden schat
plichtig aan de Scandinavische
meestei-s - of een goed geconser
veerde tweedehands Wegnei-, valt
niet zelden de keus in het vormdeel
van de laatste uit.
Maar ook nieuw staan Wegners
volop in de belangstelling. Van
trends trekken de modellen zich
natuui'lijk niets aan. Dat is op zich
al een voordeel in een tijdperk vol
grillen die zelden langer duren
dan een paar maanden. Maar ook
financieel is er wel wat voor te zeg
gen. Je kunt je immers - ook wan
neer je pas 'begint met wonen' -
misschien beter een of twee stuk
ken Scandinavisch vakmanschap
aanschaffen dan enkele goedkope
lorren, die na korte tijd al bij het
grof vuil gezet kunnen woi-den.
Het verschil zit hem in de gedach
te, die zichtbaar wordt in de geko
zen materialen en de dooi-dachte
constructies. De namaker valt
daarbij snel door de mand, nog af
gezien van de details, waarvoor
een snelle kopieerder geen oog
heeft.
Wegnermeubelen beschikken
vaak over kleine, fijn ingelegde
stukjes hout van een afwijkende
soort, die de pei-fectie van de meu
belen en het vakmanschap van de
ontwei*per nog eens extra bena
drukken.
André Keikes
'Hans Jorgen Wegner' in het Centrum
Beeldende Kunst in het Bruggebouio
in Emmen, Raadhuisplein 1. Dagelijks
van 9 tot 16.30 tiur en op zaterdag en
zondag van 14 tot 16 uur. Tot en met 9
november.
Al is zijn naam aan een groot
aantal woon- en keukenac-
cessoires verbonden, Alberto
Alessi is niet de ontwerper van al
dat fraais. Achter de producten
van het Italiaanse designhuis
Alessi gaat een leger van topont
werpers schuil. Alberto houdt
wel zelf de touwtjes in handen.
Hij ziet zich niet als directeur van
een fabriek of atelier, maar als
hoofd van een researchlaborato-
rium, zo vertelde hij vorige week
op de Woonbeurs in Amsterdam.
Samen met designers en archi-
tecten ondei-zoekt Alessi in zijn
laboratoi-ium hoe nieuwe ont-
wei-pen in uitgespi-oken toppro
ducten kunnen worden omgezet.
Want ontwei-pers bedenken vaak
de prachtigste dingen op papier;
maar die moeten dan ook nog ge
schikt (te maken) zijn voor pro
ductie. Hoe onvei-enigbaar beide
aspecten kunnen zijn, daarvan is
de door Richard Meyer ontwor
pen samovar een goed voorbeeld.
Het prototype was zo ingewik
keld dat het niet mogelijk bleek
het apparaat in (serie)productie
te nemen.
Tot eind jaren zeventig overigens
werd bij Alessi uitsluitend ge
werkt met Italiaanse architecten
als Alessandro Mendini, Achille
Castiglioni, Ettore Sottsass en
andei-e beroemdheden. Maar
voor het samenstellen van de col
lectie Tea Coffee Piazza in 1980
nodigde Alessi ook designers en
architecten uit andere landen uit,
onder wie Richard Meyei-. Dit
leidde onder meer tot een grote
reeks koffie- en theepotten, sui-
keipotten en melkkannetjes van
soms zeer extravagante vormge
ving. De bekende Franse desig
ner Philippe Starck ontwei-pt nu
al weer jaren allerlei opvallende
keukenai-tikelen en accessoires
voor dit Italiaanse designhuis.
Workshops
Alessi wei'kt uitsluitend met free
lance ontwei-pers. Tegenwoordig
krijgen in de Alessi Studio in Mi
laan ook jonge, aankomende de
signers hun kans. Voor hen wor
den workshops georganiseerd
waamit vaak bijzonder oi'iginele
dan wel grappige ontwei-pen
vooilkomen, zoals de botervloot
in de voim van een stoomboot.
Die past helemaal in het imago
van de Alessi accessoires die zich
veelal onderscheiden door grap
pige, speelse, excentileke, maar
altijd functionele eigenschap
pen. De opvallendste ontwerpen
uit de collectie van Alessi wai'en
op de Amstex-damse Woonbeurs
te zien in het Italiaanse Keuken
straatje.
Tliea Wamelink
Alberto Alessi.