Onbenul bedreigt publieke radio Spice Girls doen wat ze willen PZC Hilversum in nood reportage Tl zaterdag 18 oktober 1997 De publieke radiozenders staan voor een radicale ommezwaai. Lang genoeg is lijdzaam toegezien hoe de commerciële stations de luisteraars massaal wegkaapten. Als voorschot op de uitkomst van langdurig Hilversums 'bosoverieg', werd oktober maar vast uitgeroepen tot Maand van de Radio. 'De publieke radio is nog steeds een medium om trots op te zijn', vinden de volhouders. 'Iets wat niet deugt, ga je toch niet in het zonnetje zetten', sneren daarentegen de sceptici. Dat de publieke radio dringend een impuls nodig heeft, daar zijn vriend en vijand het roerend over eens. leen nooit eens." De popzender Radio 3 is ook onderwerp van diepgaande brain stormsessies. Volgens het belangrijkste plan, inmiddels al gedetailleerd uitge werkt in een geheime notitie, moet Radio 3 worden opgedeeld in twee zenders. Een alternatieve zender voor de hoger opge leide luisteraar in de leeftijd van 20 tot 35, die houdt van experimentele en avant- gardistische popmuziek, met steekwoor den als VPRO, trendsetter en cultzender. De Belgische popzender Studio Brussel dient daarbij als voorbeeld. Het andere Radio 3 is bestemd voor het 'hitpubliek' van 13 tot 19 jaar. Het plan voor een derde gospelzender voor bijvoorbeeld EO en NCRV is inmiddels van de baan. Maar ook over de splitsing is nog geen overeenstemming bereikt. Veel mensen vinden dat Radio 3 maar een duidelijke keuze moet maken en zij n taak op één zen der moet uitoefenen. Van der Lugt:Onze publieke taak is: een zo breed mogelijk publiek bedienen. Deze maatschappij wordt steeds gesegmenteerder. Wat is er dan op tegen voor een zender van deze tijd om zich te richten op die verschillende segmenten?" Volgens een onderzoek van The Audience Profile Company van oudgediende Ad Roland is de behoefte van de moderne luisteraar compleet anders dan vijftig jaar geleden, toen het hele gezin zich nog gezellig rond het radiotoestel schaarde voor hoorspelen en uitgebreide sketches, „Muziek, verkeersinformatie en korte nieuwsberichten, dat is wat men tegen woordig wil horen." Ook Van den Boogaard vindt dat de na druk moet liggen op de voordelen van het medium. „De kracht van de radio is de snelheid. Vanuit de hele wereld kan snel verslag worden gedaan met satelliettele foons, die tegenwoordig nog maar twee kilo wegen. De middelen zijn er, nu de mentaliteit nog. Radio is vooral verbeel ding. En laat die maar eens aan de macht komen." Monique Brandt en Berrit de Lange Zomaar een voorbeeld van wat er op een nieuwszender mis kan gaan: 'Pas nadat onze verslaggever vertrokken was, braken de rellen uit en moest de ME wor den ingezet.' Ronald van den Boogaard, boegbeeld van de VPRO-radio, kan dit soort blunders zo uit zijn mouw schud den. Dagelijks hoort hij tot zijn grote droefenis de verslaggevers van onze na tionale nieuws- en sportzender de mist in gaan. Zo ook op de laatste dag van de Tour de France toen de dienstdoende presenta tor nog steeds niet wist dat winnaar Ull rich uit het voormalige Oost-Duitsland kwam. Of de correspondente die zich tij dens een reportage vanuit Slovenië liet ontvallen: 'Goh, ik heb me nooit geïdeali seerd dat Slovenië een vroegere Joegosla vische republiek is.' Om maar niet te spre ken van de nietszeggende babbels en de muzikale eenvormigheid die Radio 2 en 3 teisteren. Van den Boogaard lacht er nu om, maar 'de verkommering van de publieke radio' gaat hem aan het hart. In een poging om een discussie los te maken, besloot hij in juni zijn opgekropte ergernissen op tafel te gooien. In een open brief in de VPRO- gids ventileerde hij zijn zorgen: 'De Ne derlandse publieke radio wordt beheerst door de massaliteit van het onbenul en dreigt ten onder te gaan. Er is op vele ni veaus een proces gaande van desinteresse, gemakzucht, onbeholpenheid, angst voor luistercijfers, dictatuur van marktaande len, gebrek aan creativiteit en durf. Die neerwaartse spiraal moet doorbroken want de radio is een veel te mooi medium om te verkommeren.' Voorspelbaarheid, voortdurende herha lingen en gebrek aan kennis op Radio 1, suffige quizjes en slappe muziek op 2. Ra dio 3 lij dt onder de terreur van de luister- cijfers en verkwanselt daarmee zijn pu blieke opdracht. Radio 4 en 5 voldoen wel aan hun publieke taak, maar niemand luistert ernaar. De doorgewinterde radiomaker levert echter niet alleen kritiek, hij draagt ook oplossingen aan om zijn geliefde medium te redden. Radio 1 moet een volwassen nieuwszender worden, zonder ongelukki ge uitvindingen als piek- en daluren (ac tueel nieuws op vaste tijden, daar tussenin achtergrondinformatie door verschillende omroepen). Radio 2 en 3 zijn in hun huidige vorm overbodig en Radio 5 moet de kans krijgen zijn luisterschare uit te breiden via de FM. Wellicht worden zijn suggesties meegeno men in het 'bosoverieg', een werkgroepje Eerste omroepzender van pionier ir. Idzerda, waarmee de eerste radio-uitzending werd verzorgd. van beleids- en programmamakers van verschillende omroepen dat déze maan den aan de bosrijke Hilversumse Bergweg vergadert over de toekomst van de publie ke radio. Want dat het zo niet langer kan, daar is iedereen het roerend over eens, zo blijkt uit alle radioforums, radiopanels en radiodiscussies die de laatste tijd worden belegd. Er wordt opvallend veel gepraat over het medium, maar daar blijft het tot nu toe bij. Commerciële stations als Sky Radio, Radio 538 en Radio Noordzee Na tionaal kijken intussen vol leedvermaak toe hoe het publieke radioschip steeds verder op drift raakt, terwijl zij juist ex plosief groeien. Jarenlang konden de publieke radioma kers hun gang gaan, zonder zich al te veel te hoeven bekommeren om de wens van de luisteraars. De NCRV bracht gospels, de VPRO draaide garagerock en AVRO's Ar beidsvitaminen leverde de meezingers, en dat allemaal op één zender. Pas met de komst van de 'commerciële jongens' bleek dat de luisteraars genoeg hadden van dit onoverzichtelijke aanbod. Massaal scha kelden ze over naar de stations die hun verschillen in voorkeur wel serieus na men. De publieke radiomakers keken machte loos toe hoe hun luistercijfers kelderden. In opperste wanhoop werden de zenders verbouwd. 'Zenderprofilering' werd het sleutelwoord. Op Radio 1 moesten piek- urenredacties meer luisteraars trekken. Radio 2 werd radicaal (en redelijk succes vol) omgevormd tot gezellige 'full-servi- ce'-zender en Radio 3 werd Radio 3 FM, een 'popzender met lef'. Verdienzender Die stroomlijning bracht alles behalve de beoogde herkenbaarheid. De publieke ra dio, met name 2 en 3, is steeds meer gaan lijken op de commerciële concurrenten. Radio 1 lijkt alleen nog maar te bestaan bij gebrek aan een commerciële tegen hanger. Radio 3 wordt gezien als 'verdien zender', compleet met omstreden promo tie-acties voor de nieuwe cd's van toppers als Marco Borsato. Niemand kan vertel len waarin het aanbod zich nog onder scheidt van de commercie. Behalve zendercoördinator Paul van der Lugt dan. „Radio 3 is het enige radiosta tion in Nederland dat structureel nieuwe muziek draait, dus muziek die nog niet in hitlijstenis opgenomen." Volgens Van der Lugt bestaat veertig procent van de Radio 3-programmering uit nieuwe muziek, te gen tien procent bij zijn commerciële con currenten. Daarbij steekt de zender jaar- Jan Moene, oud-technicus. zender, ontkent deze beschuldiging. „De publieke omroep is een grootgoed, dat ze ker moet blijven bestaan. De aandacht gaat echter vooral naar Radio 2 en 3, ter wijl ze zich druk zouden moeten maken om 1 en 5, die nog echt het predikaat 'pu bliek' verdienen. Bij de publieke omroep heerst totale minachting voor wat de luis teraar wil. Als ze zo doorgaan kan bin nenkort iemand het licht uitdoen, want dan luisteit er niemand meer." Radioverslaggever Guus Wetzel. lijks enige tonnen in live-concerten en registraties. Ook besteedt Radio 3 plan matig aandacht aan sociaal-maatschap pelijke onderwerpen via thema weken, en is het muzikaal onafhankelijk. „En dat is iets wat de commercie natuurlijk niet kan zeggen." Van der Lugt geeft toe dat zijn zender 'kostwinner' is voor de andere publieke zenders, maar 'dat is nu eenmaal zo ge groeid'. De kritiek dat Radio 3 daarmee in feite net zo goed een commercieel station is, vindt hij echter onzin. „Het is ook nooit goed: als we te weinig luisteraars hebben kunnen we wel helemaal verdwijnen, als we te veel luisteraars trekken zijn we commercieel bezig. De jongens van 538 en Sky zijn doodgewoon jaloers op elke gul den die bij ons binnenkomt. Zij zullen niet rusten voordat ze een commercieel mono polie hebben opgebouwd en wij in de marge zijn gedrukt. Het is pure heb zucht." Ton Lathouwers, directeur van Sky Radio en altijd bereid om in forums en panels te komen pronken met het succes van zijn Cadeautje Frits Spits, radiomaker pur sang, vindt al die kritiek wel erg gemakkelijk. „Als je ziet hoeveel uren radiomakers doorbren gen in studio's, hoe vol liefde en verstand veel programma's worden gemaakt. Het is pure hooghartigheid van de commercië- len om te roepen dat wij hetzelfde doen als zij en dat wij daarom maar moeten wor den opgeheven. Doel van publieke pro grammamakers is het maken van een aardig programma, los van allerlei com merciële belangen. Bij mij is ieder item en iedere plaat een cadeautje voor de luiste raar. En ja, soms koop je inderdaad wel eens een cadeautje dat niet iedereen leuk vindt." Spits erkent overigens wel dat de publie ke radio een impuls nodig heeft. „Er is een duidelijke kentering gaande, iedereen is moe van dat nikserige. Zo serieus als er nu wordt nagedacht over de toekomst van de radio, heb ik in de bijna 25 jaar dat ik in Hilvei-sum werk, nooit meegemaakt. Ie dereen is het er wel over eens dat de zen ders een herkenbare structuur moeten krijgen, waar de omroepen afzonderlijk dan weer hun eigen invulling aan kunnen geven. Met Nederland 1, op televisie, is het tenslotte ook gelukt." Lathouwers van Sky Radio ziet de uit komst van het 'bosoverieg' in ieder geval niet met angst en beven tegemoet. „De enige oplossing is alle omroepen van de zenders te gooien. Er wordt al jarenlang vergaderd maar iedereen probeert zij n ei - gen opvatting door te drukken. Er zijn bij de publieke omroepen heel veel mensen met verstand van radio, ze worden het al- De populariteit van de Spice Girls is ongekend groot. De kaarten voor het optreden van de Britse meidengroep in Arnhem waren in een mum van tijd verkocht. De fans zijn jonge meisjes, die dromen van een spannend, zelfstandig en losbandig leven. Het is woensdagavond en het bestuur van de Official Dutch Spice Girls Fanclub zit klaar in het huis van voorzit ter Nuria van Ooyen (18) voor het telefo nisch spreekuur. Van zeven tot half elf re gent het telefoontjes. Over de verkoop van de kaartjes voor het concert van de Spice Girls, volgend jaar maart in Arnhem, over de verschijningsdatum van de nieuwe af levering van het clubblad Spicey, over de komst van de tweede cd, over van alles en nog wat. De drukte kweekt begrip voor het verzoek van de ouders van Nuria aan de clubleiding om het telefonisch contact met de leden te beperken tot twee spreek uren, op woensdag en op zaterdag. Want wat in december van het vorig jaar- begon als een hobby, dreigt een serieuze aangelegenheid te worden. Nuria nam voortijdig afscheid van de banketbak- kersschool en zocht in afwachting van een baan een zinvolle besteding van haar vrije tijd. Een fanclub, dacht ze toen, dat is leuk. „Ik wilde eerst een fanclub starten voor No Mercy, maar daar wist ik niet zo heel veel van. Over de Spice Girls was toen al veel informatie te vinden", vertelt de Amsterdamse over de ontstaansge schiedenis van de fanclub. „Ik ben zelf ook geen echte fan van de Spice Girls. ïk vind ze goed, maar ik heb niet mijn hele kamer volhangen met posters. Die tijd heb ik gehad." Amper een jaar na de oprichting telt de fanclub bijna zeshonderd leden. De on stuimige groei heeft gelukkig niets veran derd aan het ontwapenende amateurisme van Nuria en haar compagnons Tamara (15), Jelena (16) en Patricia (16). Zo heeft de Official Dutch Spice Girl Fanclub nooit toestemming gekregen van de Spice Girls om deze vlag te voeren. Nuria: „We hebben wel een paar keer een brief ge schreven naar Engeland, maar daar is nooit een antwoord op gekomen. Ja. dat is jammer, maar we noemen ons toch maar gewoon de officiële fanclub. We hebben veel jonge leden, en bij de ouders wekt zo'n naam nu eenmaal meer vertrouwen." In ruil voor 35 gulden aan contributie krijgen de leden vier keer per jaar een ex emplaar van Spicey in de bus. Het sterk wisselende aantal pagina's van het kwar taalblad staat vol met verhalen, nieuws en foto's over de idolen, veelal gesprok keld uit andere media. Verderzijn er song teksten. een puzzel en in elk nummer een complete karakterschets van een Spice Girl. Nieuw is de verkoop via de fanclub meidengroep, koos hij uit vierhonderd kandidaten Melanie Chisholm, Emma Bunton, Geraldine Halliwell, Melanie Brown en Victoria Addams. Zij waren aantrekkelijk zonder overdreven mooi te zijn, mensen van vlees en bloed. Dat geen van de artiesten in wording kon dansen of zingen was geen bezwaar. De manager huurde een woning in Londen, waar de vijf meiden zich gedurende een jaar zou den kunnen bekwamen in het ambacht van de showbusiness. Het bedrijfsplan van Herbert was tot in detail uitgewerkt, maar wat hij niet had voorzien was een overstap van zijn onte vreden pupillen naar een ander manage ment. In april 1995 klopten de meisjes aan bij Simon Fuller, een grote naam in de Britse muziekindustrie. Het bleek zake lijk een verstandige beslissing: dankzij Fuller had de groep binnen korte tijd een miljoenencontract met platenmaat schappij Virgin op zak. Er kwam een hitsingle, nummer één in meer dan dertig landen, en een eerste cd waai-van wereldwijd inmiddels meer dan tien miljoen exemplaren zijn verkocht. Colafabrikant Pepsi betaalde een miljoen gulden om de Spice Girls de frisdrank in twee reclamespotjes te laten aanprijzen. Imago De Spice Girls zijn geen popgroep in de traditionele betekenis. Hoewel de vrou- wgn hebben laten zien dat ze hun reper toire live op het podium naar behoren kunnen uitvoeren, zijn de optredens dit jaar op de vingers van één hand te tellen. De muziek lijkt toch al een ondergeschik te rol te spelen. Als de Spice Girls in het openbaar verschijnen, wordt vooral hard aan het imago van zelfstandige en losban dige vrouwen gewerkt. Zo liep eeYi ont moeting met prins Charles uit op aller hande geknuffel en geknijp en ook de Amerikaanse presentator David Letter- rpan werd overrompeld in zijn show. De boodschap van de zorgvuldig voorbereide spontaniteit is duidelijk: Spice Girls doen wat zij willen doen en storen zich daarbij aan niemand. Met een speelfilm, een cd en een serie op tredens in aantocht lijkt de roem van de Spice Girls zijn kookpunt te naderen. Maar wat voor elke rage geldt, geldt ook voor de Britse meidengroep: het succes heeft een beperkte houdbaarheid. Judith Munster van Tina verwacht dat de Spice Girls over een jaar verleden tijd zijn. „Je hebt dat bij meer groepen gezien. Het ene moment zijn ze enorm groot, maar het volgende moment is alles voorbij. Ik ge loof dat de Spice Girls daar zelf ook wel een beetje van uitgaan. Ze zijn op dit mo ment verschrikkelijk actief, om er uit te slepen wat er in zit." Patrick Meershoek Spice Girls: Beperkte houdbaarheid. foto Jeff Christensen van T-shirts, vlaggen en kalenders. Voor een tientje contributie extra weten de le den zich verzekerd van een snelle telefo nische tip van de fanclub, zodra de Spice Girls voor een optreden naar Nederland komen. „Daar zit iedereen op te wachten, natuurlijk", zegt Nuria. Grote mond Het zijn opwindende tijden voor de fans van de Spice Girls. De verkoop van kaart jes voor het optreden in Arnhem verliep stormachtig; binnen twintig minuten wa ren alle dertigduizend toegangsbewijzen weg. Voor de fans zonder tickets is er troost op komst in de vorm van een nieuwe cd en een speelfilm met hun idolen. Bo vendien komen Victoria. Emma, Mel B., Mel C. en Geri binnenkort naar Rotter dam om de uitreiking van de MTV- Awards op te luisteren. „Mijn favoriet is Geri", zegt Nuria van Ooyen. „Ze heeft een grote mond en doet waar ze zin in heeft. Zo zit ik zelf ook in elkaar." Vooralle duidelijkheid: Geri alias Ginger Spice, is de Spice Girl met het rode haar en een veelbezongen verleden als naakt model. Mel B. alias Scary Spice, zingt stoer met een piercing door haar tong, ter wijl Emma alias Baby Spice een engel achtige onschuld uitstraalt die bijna da gelijks door de Engelse tabloids wordt weersproken. Voetbal is het favoriete tijdverdrijf van Mel C. alias Sporty Spice. De vijfde Spice Girl is Victoria alias Posh Spice, een beetje een deftig type. Fans van de Spice Girls komen voor in alle leeftijden, maar het lijken vooral meisjes in de leef tij d van negen tot vij ftien j aar die vallen voor de muziek en uitstraling van de meidengroep. Fanclub-voorzitter Nuria van Ooyen weet hoe dat komt. „De Spice Girls zijn allemaal verschillend, ook al zijn ze een echt geheel. Iedereen heeft wel een Spice Girl om zich één mee te voelen. De een is sportief, de ander bru taalde volgende een beetje verlegen .Jon ge fans moeten zichzelf nog vinden. Die hebben een sterke behoefte aan een voor beeld. Zodra meisjes ouder worden, wordt die behoefte vanzelf minder. Bedrijfsplan Toen manager Chris Herbert drie jaar ge leden met een advertentie in een muziek tijdschrift vijf meisjes zocht voor een

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1997 | | pagina 27