Onder zijn Ajax-sjaal bungelt een kruisje Rij nóóit met de auto de berm in PZC Prille lente in de Katholieke Kerk reportage 25 notitie van een achtexMiju&i zaterdag 18 oktober 1997 Jong en katholiek. Een zeldzame combinatie. Of is er sinds de Wereldjongerendagen in Parijs 'iets' veranderd? En wie kloppen er toch aan de deur van de parochie? Aan de vooravond van de 20ste Katholieke Jongerendag over zoekers, weters en de populariteit van de Paus. „De enige leider die zich aan zijn eigen normen houdt." Sinds kort wordt de Rooms-Katholieke kathedraal aan de Mathenesserlaan in Rotterdam ook doordeweeks gebruikt. Na werktijd komt een groepje jongeren bij elkaar in de grote kerk van het bisdom. Op zoek naar stilte en gebed. Om inspira tie op te doen. Pastoor Joost de Lange was verrast toen het verzoek van de jongeren hem een tijd je geleden bereikte, maar verleende graag zijn medewerking. „Het sloot naadloos aan bij een verlangen in mijzelf om de kerk vaker open te stellen dan die ene keer per week. Om het gebouw te gebruiken waar het voor bedoeld is: om te bidden en te zingen. Het gaat nu nog maar om zo'n twee keer per week, maar hopelijk groeit het uit tot dagelijkse vespers."' De initiatiefnemers hebben 'Parijs' mee gemaakt. Voor jonge katholieken het co dewoord voor een ervaring die iedereen binnen en buiten de Kerk verbaasde dan wel verbijsterde. Ruim een miljoen jonge ren uit de hele wereld die naar de Franse hoofdstad kwamen om te zingen, te bid den, te praten en te luisteren met de oude Paus Johannes Paulus II als stralend mid delpunt. Van tevoren werd nog gescham perd over de hoge verwachtingen die de organisatoren hadden gekoesterd. Maar na afloop waren zelfs de meest sceptische media in het sterk geseculariseerde Frankrijk 'om'. De Wereldjongerendagen waren een ongekend succes. Een 'stukje Par(adjijs op aarde', zoals het werd ge noemd. Thuis gekomen wilden enkele van de 600 Nederlandse deelnemers het 'vuur' van die dagen vasthouden. Vandaar de bijeen komsten in de Rotterdamse kerk. Van daag (zaterdag) is er een andere mogelijk heid om elkaar weer te ontmoeten. Voor de twintigste keer wordt de jaarlijkse Ka tholieke Jongerendag gehouden. Een toogdag waar kardinaal Simonis en de Franse generaal Morillon (Bosnië-vete- raan) de belangrijkste sprekers zijn. En waar met behulp van samenzang, medita tie en gesprek de katholieke jeugd bemoe digd wordt. Dat alles onder het optimisti sche motto 'Geloof in de toekomst'. Wat is er toch aan de hand in de Moeder kerk? Terwijl de oudere katholieken moeizaam met elkaar in dialoog zijn om de tegenstellingen tussen conservatieven en progressieven weg te masseren, lijken de jongeren een eigen weg te kiezen. Be gint er langzaam iets nieuws te groeien, of zijn het de laatste stuiptrekkingen van een streng geloof waar zeker de jongere generaties niets van moeten weten? Springlevend Antoon Vreeker: De liederen, de sfeer, en omdat ik Jezus beter wil leren kennen. foto Roland de Bruin Voor Dorethé van der Zweep en Patrick Lubach is er geen twijfel mogelijk. Onder jonge katholieken is het geloof springle vend. Ze glunderen van oor tot oor als ze aan Parijs terugdenken. „Het was zo bij zonder", zegt Dorethé (30 jaar), redactri ce van het katholieke jongerenblad 'Ome ga'. „Die eenheid, die sfeer, het zingen in de metro. Fantastisch." Patrick (29), voorzitter van de stichting Werkgroep Katholieke Jongeren (WJK): „In Parijs was iedereen blij, gelukkig en één. Zo zou de wereld moeten zijn. Van de Paus heb ben we dan ook de opdracht meegekregen verder te bouwen aan een beschaving van liefde." De Werkgroep waar beiden actief in zijn heeft tot doel jongeren te stimuleren „tot een bewuste geloofsbeleving". Dat ge beurt door middel van zomerkampen, survivalweekends, tienerfestivals, bede vaarten en regionale bijeenkomsten. Als voorzitter is Patrick Lubach nauw be trokken bij de organisatie van de Katho lieke Jongerendag in Den Bosch. Ooit be gonnen met 100 jongeren, maar de laatste jaren steevast met een bezoekersaantal van 1500. Niet iedereen van de 6000 jon geren van de WJK komen op de toogdag. „Maar op elke Jongerendag komt wel veertig procent voor het eerst", zegt Pa trick. „Dat betekent dat we door de jaren heen vrij veel jongeren bereiken. En wat ge zaaid wordt, zal ooit worden geoogst." Op vallend is ook dat de deelnemers aan de dag steeds jonger worden. De gemiddelde leeftijd ligt nu rond de twintig jaar. Patrick: „Er zit groei in. Je kunt spre ken van een trend. We verwachten, dit jaar nog meer jeugd." Antoon Vreeker is 15 jaar en gaat ook naai de Jongerendag. Voor de vierde keer alweer. Hij woont in het dorpje Oostblokker, vlakbij Hoorn, en is de oudste van vijf kinderen uit een katholiek gezin. Tussen zijn Ajax-sjaal bungelt een kruisje om zijn nek. Antoon is hartstochtelijk voet balfan, verzot op stijl dansen en bewust Ka tholiek. „Waarom? Omdat het me aan spreekt. De liederen. De sfeer. En omdat ik Jezus beter wil leren kennen. Ik voel me thuis in de kerk.Het is dat hij nog te jong was, anders was hij zeker naar Parijs ge- gaan. Van de Werkgroep Katholieke Jongeren heeft hij de zomerkampen meegemaakt. Hartstikke tof. Gezellig en met een leuke leiding. Ze vertelden over Christus en hoe we Hem kunnen navolgen. Dat probeer ik in mijn leven ook te,doen. Hoe? Door klaar te staan voor andèren bijvoorbeeld." In zijn mavo-klas weten ze dat hij katholiek is. „Nee, ze pesten me er niet om. Sommi gen vinden het wel vreemd, maar dat inte resseert mij niet. Ik schaam me er niet voor katholiek te zijn. Ik zie het eerder als een voorrecht." Lang niet iedere jongere is zo uitgespro ken. Maar dat er een verandering in de lucht zit als het gaat om de tot voor kort nog vreemde combinatie jong en katho- Dorothé van der Zweep, redactrice van het katholieke jongerenblad Omega, en Patrick Lubach, voorzitter van de Werk groep Katholieke Jongeren: Van de Paus hebben we de opdracht meegekregen te bouwen aan een beschaving van liefde. foto Rob Keeris liek, blijkt uit een rondgang langs diverse pastores. „Er is duidelijk meer interesse voor de Kex-k onder jongeren", zegt KRO- omroeppastor Denneman. „Ze nemen contact met ons op. Ze schamen zich er ook niet meer voor. En als ze voor de ka tholieke kerk kiezen doen ze dat heel be wust." Anderen spreken voorzichtig over „iets wat in de lucht zit" en een „sfeerver andering" onder jongeren, die meer open- minded staan ten opzichte van de Kerk van Rome dan een aantal jaren geleden. In Cappele aan den IJssel dacht pastoor Paul van Geest een rustige parochie te hebben gevonden. Nu zit hij wekelijks in een soos met 60 jongeren, waar zowel gab bers als koorballen komen. „Tussen alle gezellige activiteiten door gaat het ook om de vraag 'waartoe zijn we op aarde?' Ze komen er zelf mee. Een deel van de jon geren bezoekt ook wel eens de mis. Daar na praten we door over dat gekke brood dat gedeeld wordt en waarom we dat al 2000 jaar zo doen. Ze zijn heel open voor de kerk en het geloof. Ik zie het als mos terdzaadjes." Religieuze ervaringen De iets oudere jongeren kloppen in de gro te stad vaak letterlijk aan de deur van de pastorie. De afgelopen tijd hebben zo'n 15 jongeren een beroep gedaan op pastoor De Lange in Rotterdam. „Dan ging de bel en stond er weer één." Jongeren van 20 tot 35 jaar die „religieuze ervaringen" had den ondergaan. Die dood of ziekte hebben meegemaakt of een kruisteken in de lucht hebben gezien. De meesten van hen zijn niet godsdienstig opgevoed. „Ik heb ze bij elkaar gebracht en geef ze nu catechese. Ongelooflijk boeiend om te zien. Ze zijn heel divers. Van fabrieksar beiders tot zwaar in tellectuelen. En ik heb er niks voor hoeven te doen. Ze kwamen ge woon." Een vergelijk- bax-e groep vindt de laatste jax-en onderdak bij andex-e grootstede lijke parochies als De Krijtberg in hartje Amsterdam en bij de Sint Catherinakathe- draal in Utrecht. Het zijn hier vooral hoger opgeleiden, voor een deel met protestantse achtex-grond, die de Moederkerk 'ontdek ken'. In de statistieken ma ken de nieuwe (jong volwassen katholie ken nauwelijks indruk. Het aantal intreders schommelt rond de 1000. Daar staan dan wel enkele tienduizen den katholieken tegen over die zich ieder jaar „verontschuldigen", zoals uittreden eufe mistisch genoemd wordt. De pastors zijn dan ook de eex-sten die de oplevende interesse van jongeren relative ren. Van Haleluja-geroep is bij hen voor alsnog geen sprake. Terecht, meent gods dienstsocioloog Th. Schepens van de Katholieke Universiteit Brabant. „Want wat zijn dit voor aantallen op de drie mil joen katholieken die er in de Nederlandse kerkprovincie officieel staan ingeschre ven?" Doorgeslagen Aan de andere kant vindt Schepens het niet vreemd dat er opeens meer belang stelling is voor het katholieke geloof. De afgelopen decennia wex-d er zo negatief gedaan over de Kex-k, dat was niet reëel meex'. „Mensen mogen weer laten blijken dat ze behoefte hebben aan godsdienst. Op termijn verwacht ik dan ook dat het aantal jongeren in de Kerk zal toenemen. Simpelweg omdat ze er zijn! Over wat de j ongeren zo aantrekt inde ka tholieke kerk. zijn zowel de wetenschap per als de pastors niet bescheiden. „De kerk heeft iets wat anderen niet hebben", stelt Schepens vast. In deze jachtige, pres- tatie-gerichte cultuur is de Kerk een rust punt, een oase, waar mensen even tot zichzelf en tot God kunnen komen. Vooral op momenten die er toe doen - een nieuwe baan. trouwen, het dopen van kinderen - worden ze aan het denken gezet. „Studen ten die bij mij komen", zegt studenten pastor Ben de Bok uit Amsterdam, „zijn gefascineerd door de mystiek, de liturgie, het kloosterleven. Vragen op maatschap pelijk gebied, waar het studentenpasto- ï-aat zich in de jaren zestigen zeventig mee bezig hield, interesseren studenten niet meer. Ze zoeken spiritualiteit." In De Krijtberg komen de meeste jonge ren zondags in de mis om elf uur. Pastoor Jan Stuyt weet niet of het komt vanwege het gunstige tijdstip, of door de klassieke Gregoriaanse muziek, de goede koren en de Latijnse mis die gelezen wordt. Waarom jongeren in het sterk geseculari seerde Rotterdam uitgerekend naar zijn kerk komen, begrijpt. De Lange niet. Van wege het neo-gotische gebouw met zijn sfeer wellicht. Of omdat het toch wel een beetje een kerk met standing is. „Ik weet in ieder geval dat de jongeren op zoek rijn naar God." Stromingen Het profiel van de jonge katholiek is zeer divers. Elke jongere shopt immers zijn re ligieuze winkelwagentje vol, tot het naar zijn zin is. Maar twee hoofdstx-omingen zijn toch wel te ondex-scheiden. Allereerst de al genoemde Parijs-gangex-s en leden van de Werkgroep Katholieke Jongeren. Ze zijn vaak wat jonger, staan aan de be houdende kant, hebben weinig of geen moeite met de strenge moraal van de Kerk en zijn aanhangex-s van de Paus. Aan de andere kant staan de wat oudere 'zoe kers'. Ze hebben wat meer om zich heen gekeken voor ze de stap naar de Kerk na men. De moi-aal komt voor hen op de tweede plaats. Ze gaan daar ook heel se lectief mee om.-Het gaat hen in eerete in stantie om het geloof in God en de speci fiek katholieke sfeer. De eex-ste groep komt zaterdag op de Jon- gerendag. „Ze zoeken identiteit", zegt Pa- trick Lubach van de WJK. „Het maakt hen niet uit of het Coca Cola is of de ka tholieke kerk. Als je maar persoonlijke belangstelling voor hen hebt. Voor de kerk is dat makkelijker dan voor Coca Co la." De Paus is voor hen inspirerend. Dat is vanzelfsprekender dan het lijkt. Pas toor Stuyt: „Je kunt je afvragen wat jon geren met zo'n zieke, oude man aan moe ten. Maar ze weten heel goed dat hij moreel leiderschap getoond heeft. Als je kijkt naar andere leiders als Jeltsin, Clin ton of Bolkestein, moet je toch wel toege ven dat de Paus behoorlijk consistent is. En hij houdt zich in tegenstelling tot de anderen wel aan zijn eigen normen." „Ik vraag me af of dit soort jongex-en blij- vertjes zijn", zegt pastoor De Lange. „Ze zoeken helderheid en duidelijkheid in de ze tijd van onzekei-heid. Maar een ideolo gie stelt op den duur altijd teleur-." Wat hem opvalt aan de groep 'zoekers' is juist hun afkeer van ideologie en de voorkeur voor inspiratie. „Ze hebben de pest aan discussie over van alles en nog wat. Ze willen geïnspireerd worden voor hun le ven van alledag. De inhoud van het ge loof, dat zoeken ze. Maar dat is ook het al lerbelangrijkste. Als je God hebt leren kennen, volgt vanzelf de moraal. Dat is beter dan om met de moraal te beginnen." Geen vooroordelen Wat de beide 'groepen' in ieder geval bindt, is hun gebrek aan vooroordelen. Ze staan 'blanco' ten opzichte van de kerk en het geloof. Wrok en haat tegen 'meneer pastoor' die het hele dorp bestierde, heb ben ze niet. De polarisatie in de kex-k tus sen pi-ogressief (de Acht Mei Beweging) en conservatief (bisschop Bomers) laat hen koud. Het is tekenend dat de kritische ka tholieken van Acht Mei zelf geen jonge- i-enbeweging kennen. Juist de onbekendheid van de jeugd met het katholieke geloof, noopt pastoors tot het geven van onderricht. Geen vrijblij vend gepraat meer over racisme, maar de Catechismus uitleggen. In Enschede heb ben de vij f broeders van de congx-egatie St. Jan er bijna een dagtaak aan Dat broeder Clemence (29) en Godefroid (32) zelf jong zijn helpt daarbij enorm. „Jongeren trek ken jongeren aan." De gx-ote vraag is of deze tekenen des tijds inderdaad een nieuwe lente van de kerk zullen inluiden. De zinsnede „Ik hoop het van harte" is niet van de lucht. „Het is er heel bescheiden", zegt Joost de Lange voorzichtig. „HetzijngeenEO-aantallen, maar het is een teken van hoop. Het geeft mij in ieder geval moed. J e moet zoiets ook xxiet met groot wantrouwen bekijken." Maar er is ook scepsis.,Een revival van de kerk? Nee, daar geloof ik geen donder van", zegt studentenpastor Ben de Bok. Het meeste optimisme zit ook nu weer bij de Werkgroep Katholieke Jongex-en. Pa trick Lubach: „De nieuwe lente was al be zig, het komt alleen nu meer naar buiten. De jongeren hebben meer zelfvertrouwen gekregen." Dorethé van der Zweep: „Ik heb er vertrouwen in, Plet katholieke ge loof is van oorspx-ong een blij geloof. Ik heb het gevoel dat de Roomse blijheid weer terug komt, zeker onder jongex-en." Wilfred Scholten Jerom van Dam (22) vertrok eind september als BBT-er (Beroepsmi litair voor Bepaalde Tijd) naar Bos nië. Zijn vader - PZC-verslaggever Willem van Dam - houdt als achter blijver een dagboek bij, dat één keer in de twee weken in de PZC ver schijnt. Vandaag de tweede afleve ring. De eerste brief van Jerom ontvangen. Ruim een kantje. Dat is een flinke lap tekst voor zijn doen. Jerom is niet zo'n schrijver. Nooit geweest. Jerom is meer een jongen van de vlotte babbel. Dat had den ze vroeger op school ook altijd al van 'm gezegd; die jongen kan zelfs een olifant plat praten, die hoort in de handel. Goede reis gehad; anderhalf urn- in het vliegtuig naar Split en daarna zeven uur in de bus naar Sisava. Best mooie natuur daar, het eten is px-ima in orde ('vandaag biefstuk gegeten, lekker man'), veelmooie vrouwen gezien ('misschien neem ik er een mee naar huis; geintje'), hotelkamer op een terx-ein dat door de SFOR geheel is afgerasterd. Daarbuiten is 'alles verrot geschoten door de Kroaten'. Hij heeft er foto's van gemaakt, van al die vernielde huizen. Die zal hij nog opstux-en. Maar ook zonder foto's hebben wel enig idee hoe het er daar ongeveer moet uit zien. Anderhalf jaar geleden was PZC- collega Ab van der Sluis in dat gebied. Hij kwam terug met een notitieboekje vol aantekeningen over kapot geschoten wankels en woningen, over bloedspox-en van standrechtelijke executies, over tien tallen vers gedolven graven op steile berg hellingen. Om de twee dagen belt hij. Zelf bellen we nooit. Moeten we ook niet doen, had hij gezegd. Het waarom daarvan is ons nog steeds niet helemaal duidelijk. Schijnt iets met satellieten te maken te hebben en de kans 'dat we uit de lucht worden ge plukt'. Dus laat hém nou maar bellen, ge woon met z'nGSM-tje. Kost 'm weliswaar een paar centen, maar ach, toch geld ge noeg. Dus pa, als je een leninkje voor een andere auto nodig hebt, je haalt het maar van m'n x-ekening af. Op dat branieachti ge toontje van 'm, hè? Zelf droomt-ie ook al van een nieuwe au to. Die komt er, als hij eenixxaal texoig is. Dat weet hij bijna zeker Alle gelegenheid tenslotte om daarvoor te sparen. Hij ver dient in het voormalige Joegoslavië geld als water, heeft het over zo'n vijfduizend netto in de maand. En wat geeft-ie daar nou uit - bijna niks, want een avondje stappen is er niet bij, veel te link om zo maar ergens een ki'oeg binnen te gaan. Toen we een paar maanden geleden met hein over de kazerne in Nunspeet liepen, kon-ie feilloos aanwijzen wie wél en wie nog niet in Bosnië was geweest. Dat kon hij zien aan het type automobiel waaxin zij rondrijden. Wie nog uitgezonden moet worden, beweegt zich doox-gaans voort in een bouwvallige Opel Kadett of Toyota Huppeldepup. De Bosnië-veteraan daar entegen bestuurt vaak een luxueuzer ty pe; een glanzend gepoetste BMW of een nagelnieuwe Golf. De eex-ste dagen had Jerom het moeilijk. Dat zei hij niet. maar dat merkten we wel. Een beetje neerslachtig klonk hij. Hij is als enige van de groep met wie hij tijdens zijn opleidingstijd in Nunspeet optrok naar Sisava gezonden. De rest is naar Busovaca. Vindt hij niet leuk, hij voelt zich een beetje verloren, heeft ovexplaat- sing aangevraagd. Vorige week gelezen dat de Nobelprijs voor de Vrede is toegekend aan de Inter nationale Conferentie voor het Uitban nen van Landmijnen (ICBL). Sommige kranten hadden daarbij een kaartje afge drukt met daarop de landen waar nog heel veel mijnen liggen. In Bosnië gaat het om zo'n di'ie miljoen van die krengen. Jer om heeft de eex-ste al horen ontploffen. Toen hij een gewonde collega ('niks ern- stigs hooi-, gebroken been') naar het zie kenhuis reed opeens, ergens in de verte: kaboem! Een rotklap man, was wel even schrikken. Ze hebben 't hem gelukkig goed ingeprent: altijd uitkijken voor mij nen. Die kunnen overal liggen, nóóit met auto de berm in. nóóit door een kuil of over een doos rijden. Verzoek om overplaatsing inmiddels in gewilligd. Jerom zit nu Busovaca. Komt daar al die vertrouwde gezichten uit Nun speet tegen. Hij klinkt door de telefoon plots een stuk opgewekter. Maar dat wuift hij weg, dat verbeelden we ons maar; dat ligt gewoon aan de kwaliteit van de verbinding. Willem van Dam

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1997 | | pagina 25