Haaien lusten geen mensenvlees Uit het donker II Trittico zorgt voor vuurwerk PZC Toltarieven tunnel zijn zaak exploitant Berini's nog op weg naar oude glorie zeeland 12 lezers schrijven Stokpaardjes III kunst cultuur zaterdag 18 oktober 1997 door Willem van Dam Haaien gevaarlijk? Valt reuze mee. Soms wil een haai in een humeu rige bui wel eens een surfer of zwem mer aanvallen. Maar haaien lusten ei genlijk helemaal geen mensen. De haai heeft meer te vrezen van de mens dan andersom. Milieuvervuiling én overbevissing vormen een regelrechte bedreiging voor de haai die al miljoe nen jaren gracieus door de wereldzee- en gaat; wij maken tasjes van hem, smeermiddelen, aambeienzalf en wc- schoonmaakdoekjes. Naar de haaienis de titel van de ten toonstelling die deze week in het Zeeuws Biologisch Museum in Oost- kapelle werd geopend. Aan de hand van de expositie wil het museum laten zien dat al die vreeswekkende films en verhalen, waarin de haai wordt afge schilderd als een brute moordmachi ne, op z'n zachtst gezegd een tikkeltje overdreven zijn. Toegegeven, het zijn niet allemaal lieverdjes. Maar van de driehonderd vijftig soorten die er be staan, zijn er slechts een paar waar voor men écht een slagje harder moet gaan zwemmen: de witte haai en de tijgerhaai. Wanneer die slecht ge luimd zijn, willen zij hun scheermes- scherpe tanden wel eens in een been of arm van een argeloze surfer of duiker zetten. Per jaar worden (vooral langs de kus ten van Australië, Zuid-Afrika, Mid- den-Amerika en de eilanden in de Grote Oceaan) ongeveer honderd mensen door vraatzuchtig types aan gevallen. Maar doorgaans berust dat op een akelige vergissing; mensen vlees staat helemaal niet op hun me nu. Ze vinden het zelfs zó vies ('mis schien wel omdat mensen niet vet genoeg zijn'), dat ze het vrijwel me teen weer uitspuwen. Geef de witte haai maar een vlezige zeeleeuw of zee hond; smaakt hem veel beter. Wijd opengesperd De expositie, tot 1 maart van het vol gend jaar in Oostkapelle te zien, geeft een aardig beeld van het leven van de haai. In het aquarium van het muse um zwemmen, tussen de kabeljauw, de schol en de tarbot, een paar vol strekt onschuldige hondshaaitjes. Een verdieping hoger, op de zolder, zijn onder meer informatiepanelen te vinden. Er staat een haaienkooi, er worden video's vertoond, er liggen - ingevroren - Noordzeehaaien, er staan modellen én er is een (weliswaar nagemaakte) kop van een reuzenhaai met wijd opengesperde bek; voorkin deren altijd leuk om daar even héél voorzichtig hun hoofd in te steken. Museumdirecteur Bert van de Hoef foto Lex de Meester tandeloze bek is hij uitsluitend op zoek naar plankton en - bij wijze van dessert - eenroeipootkreeftje. Jachtobject Onderzoekers hebben de laatste jaren al vaak alarm geslagen: de haai, die al honderden miljoenen jaren de wereld zeeën bevolkt, wordt ernstig in zijn voortbestaan bedreigd. Niet alleen door de vervuiling van de zeeën, maar ook omdat hij een gewild jachtobject is. Miljoenen haaien worden er gevan gen. Gewoon, zo maar, voor de sport. Of om er haaienvinnensoep van te ma ken; zijn olierijke lever te gebruiken in de textiel- en leerbranche, de cos metica- en geneesmiddelenbranche. Dus mógen ze alsjeblieft een keertje terugbij ten? Even jehoofdinde wij d opengesperde bek van een reuzenhaai steken: wie durft dat nu niet? haai die het meeste gevaar loopt. Ook dicht bij huis zijn haaien al lang niet veilig meer. Hoewel op de Noordzee niet speciaal op haaien wordt gevist, worden er jaarlijks - als bijvangst - vele tientallen tonnen haai door vis sers aan wal gebracht: gladde haaien, doornhaaien en hondshaaien. Betrek kelijk klein zijn die. Maar de Noord zee kent ook grotere exemplaren: de ruwe haai en de voshaai. Een Thoolse visser haalde nog niet eens zo heel lang geleden een voshaai van zo'n driehonderd kilo binnen. Soms, heel soms, verschijnt in de Noordzee ook de reuzenhaai, zo'n joekel die model stond voor 'Jaws'. Vijftien meter lang kan hij worden. Maar ondanks zijn schrikaanjagende verschijning valt ook vanhem niets te duchten; met zijn heeft er hoge verwachtingen van. Hij rekent de komende maanden op zo'n tien- tot vijftienduizend bezoekers. Die moeten er ook wel komen, wil het museum uit de kosten geraken. Rond de tienduizend gulden moest het mu seum voor de tentoonstelling betalen. En dat is een flinke hap uit het niet al te royale budget waarover het Zeeuws Biologisch Museum beschikt. Noordzee De tentoonstelling is grotendeels ge maakt door het Natuurmuseum in Groningen. De reizende expositie is inmiddels ook elders in het land te zien geweest en daar was het, zegt Van de Hoef, dringen rond de kassa. Dat is ook niet zo'n wonder. Haaien spreken zeer tot de verbeelding. Want zij zijn spannend, boezemen vaax angst in. Een film als Jaws, tv-documentaires Sharkweek en Nightmares of Nature) en krantenberichten ('Haai ver scheurt surfer') zijn daaraan niet vreemd. Het is echter niet de mens, maar de door Lianne Sleufjes DEN HAAG - De minister van Verkeer en Waterstaat stelt het aanvangstarief vast bij de inge bruikname van de Westerschel- detunnel. Daarna zijn de tarie ven en de verhogingen ervan een zaak van de exploitant. Dat is de NV Westerscheldetunnel waar van het Rijk en de provincie aandeelhouders zijn. Dit blijkt uit het voorstel voor de Tunnelwet Westerschelde dat vrijdag naar de Tweede Ka mer is gestuurd. De wet regelt de exploitatie van de tunnel door de naamloze vennootschap. Voor het gebruik van de tunnel moet, evenals nu voor de veren, betaald worden. De minister baseert het eerste toltarief op een 'gewone' rit van een 'gewone' personenauto. Dit aanvangstarief moet aansluiten op het gemiddelde tarief dat het laatst geldt op de veeiyliensten. ■De minister kijkt daarbij wel naar de mogelijkheden voor een 'reële bedrijfseconomische ex ploitatie', aldus het wetsvoor stel. Omdat pas over enkele ja ren meer duidelijkheid is over de ontwikkeling van de bom' kosten, zal het eerste toltari waarschijnlijk pas kort voor c openstelling van de tunnel zi; beslag krijgen, aldus het voo: stel. Het is de bedoeling dat c tunnel op 15 november 2002 oj geleverd wordt. De tariefstelling is verder aa de exploitant. De 'gewone ri van de 'gewone auto' is het jef< rentietarief en vormt de bas van de andere tarieven. Hi wetsvoorstel beperkt de ruim voor verhogingen van de tarii ven tot tien procent per jaar.I wordt in principe voor 30 ja; tol gehevenAls echter de bouv kosten tegenvallen of de inkon sten uit het tolgeld zijn nii genoeg voor een sluitende ej ploitatie kan nog maxima: vijftig jaar langer tol worde geheven. Het beheer van de wj gen in de tunnel komt bij h: Rijk. Reden hiervoor is de vei grotere financiële betrokken heid van het Rijk dan deproviij cie. Het Rijk betaalt bijna 1, miljard aan de tunnel, de pre vincie 75 miljoen gulden. B tunnel na de exploitatieperiod toe aan het Rijk. Deze rubriek is uitsluitend bestemd voor reacties op in de PZC versch: nen berichten, artikelen of commentaren. De reactietijd beloopt uïtei lijk 7 dagen. Open brieven, oproepen, gedichten en anonieme inzendingen worde niet geplaatst. Bijdragen mogen niet langer zijn dan 250 woorden. De ri dactie behoudt zich het recht voor inzendingen te bekorten. Over g' weigerde brieven wordt niet gecorrespondeerd. binnen de kerk aan de bel trekken of kerk te verlaten. D: laatste deden in het verleden vele mensen die teleurgeste] waren in de mate waarin de kei ken voor de zwakkei'en part kozen. Een voorbeeld is de to: nadering van vele katholiel arbeiders tot de FNV juist na hi bisschoppelijk verbod in 195* Nu sommige kerken de centra christelijke waarde weer hooj houden, is het misschien ondei tussen zo geworden dat grootste groep mensen die oo wil opkomen voor de zwakkei zich buiten de kerken bevind Voor de kerken zou dat gee probleem moeten zijn. Ook J: zus Christus bewoog zich voor; onder (in die tijd) 'buitenkerk: lijken' en brave, rijke 'kerkmer sen' ergerden zich aan zij boodschap. Dr. J. P. Zwemt Driewegenhof 23, Middelhui De redenen van de kerken om zich achter de asielzoekers die nergens meer heen kunnen op te stellen, vormen in tegenstelling tot wat drs. M. C. Evei'sdijk (PZC 15-10): 'drogredenen' sug gereert, een consistent geheel. Zij zijn uitvloeisel van een zeer centrale waarde in het chxiste- lijk denken: dat God en de chris tenen partij (dienen te) kiezen voor armen en verdrukten. De uitspx-aken van bisschop Mus- kens tegen de armoedepolitiek van de laatste kabinetten ko men volledig overeen met deze inzet van zowel Oude als Nieu we Testament. Wanneer sommi ge gelovigen het daarmee niet eens zijn, wordt het tijd dat ze zich afvragen waarin zij eigen lijk geloven. Het staat drs. Eversdijk natuurlijk vrij om Loek Grootjans temidden van de aquarellen uit zijn Kabinet voor Replica Reversa. door Ernst Jan Rozendaal GOES - Negen jaar geleden nam kunstenaar Loek Grootjans een gedurfde stap die tot op de dag van vandaag zijn schilderkunst bepaalt. Hij sloot zich een maand lang op in volstrekte duisternis. Na anderhalve week verscheen de kleur bruin op zijn netvlies. Die kleur en het groen dat hij zag toen hij voor de eerste keer weer het daglicht aan schouwde, zijn uitgangspunt voor elk schilderij dat hij sinds dien maakte. Door letterlijk het licht uit te doen, deed Grootjans iets wat - voor zover bekend - nog niet door een moderne schilder was gedaan. „Het was een revolutie in, niet tegen de schilderkunst. Mijn liefde voor het medium is te groot om het te willen vermoorden." Op het ogenblik is in galerie Van den Berge is Goes een tentoon stelling te zien met werk van de in Arnemuiden opgegroeide schilder. In de voorzaal hangt een aantal schilderijen, in de achterzaal hangen 63 aquarel len uit Grootjans' Kabinet voor Replica Reversa. De abstracte schilderijen zijn hermetisch, de schilder biedt de toeschouwer nauwelijks houvast om in het werk door te dringen. De aqua rellen daarentegen kunnen worden beschouwd als een in principe oneindige reeks noti ties. Ze geven duidelijk aan dat Grootjans voortdui'end nadenkt over het begrip ruimte. „Voor het werk in beide zalen heb ik geput uit de tijd dat ik in het donker zat", vertelt Groo tjans. „Mijn schilderkunst is er direct uit voortgekomen. In het donker heb ik veel banden inge- sproken met gedachten die me invielen. Die banden fungeer den als een logboek voor dit ka binet." Grootjans voerde het experi ment destijds uit om een impas se in zijn schilderkunst te door breken. Hij vroeg zich af wat hij als schilder nog kon toevoegen aan de abstracte, monochrome doeken die deze eeuw zijn ge maakt. Hij besloot zich com pleet van de visuele wex-eld af te sluiten. Segmenten „Na anderhalve week ver scheen de kleur bruin. Waar- schijnlijk was het de eerste keer dat iemand kleur zag zonder dat er licht bij was. Van die periode in het doxxker heb ik later in een boek en schilderijen verslag ge daan. Kaders voor het onvermo gen, noemde ik die. Want wat ik deed kon natuurlijk niet. Ik pro beerde vanuit mijn herinnering de kleur te schilderen die ik in het donker had gezienMaar het schilderen van de werkelijkheid is ook onmogelijk. Dat is geen reden om het niet toch te probe ren." Toen Grootjans na een maand in het donker voor het eerst weer in het daglicht kwam sloeg de kleur bruin meteen om in groen. Vandaar dat bruin en groen de twee fundamenten zijn voor zijn abstracte schilderijen. Zoals de schilder zich bewust beperkte door te onderzoeken welke kleuren overbleven als hij in het donker ging zitten, zo be perkt hij ook bij elk schilderij dat hij maakt bewust de ruimte. De omvang van al zijn doeken is dertig bij veertig centimeter, of een veelvoud daarvan. „De ruimte valt alleen te begrijpen als ze wordt gesegmenteerd", zegt Grootjans, „Je moet de ruimte in stxikken en delen hak ken. Je kunt iets alleen begrij pen als je het tot een klein deel bepex-kt. Dat geldt voor alles. De oneindigheid begrijpen we he lemaal niet." De redenering geeft wel aan waar hij op uit is. Hij zou in zijn werk de hele wereld willen om vatten, bevestigt Grootjans. „Ik zou alles willen. Vanuit het niets beginnen en met alles eindigen. Dat kan niet, dat besef ik ook wel." Maar opnieuw: „Dat belet me niet om het toch te probe ren." foto Dirk-Jan Gjeltema. Grootjans formuleert zijn defi nitie van 'alles' met een vraag: Hoe verhoudt mijn kunst zich tot de wereld? Die vraag is in tweeën te splitsen. De eerste vraag is dan: Hoe verhoudt de kunst van Grootjans zich tot zijn gedachten? Dat drukken zijn in zichzelf gekeerde schil derijen uit. Vandaar de periode in het donker. Om iets van zich zelf te kunnen schilderen heeft Grootjans tijdelijk de wereld uitgeschakeld. Vx-aag nummer twee is: Hoe vex-houdt de kunst van Grootjans zich tot de we reld? In zijn aquarellen geeft hij een aantal mogelijke antwoor den. „Mijn schilderijen zijn zo hermetisch dat het me heel aar dig leek om de toeschouwer met die aquarellen juist veel aan knopingspunten te geven. Daarmee kunnen ze hun plaats bepalen ten opzichte van mij De aquarellen vormen een serie waarvan het einde voorlopig niet in zich is, maar ze kunnen ook als afzondeiiijke kunstwer- ken worden gezien. Grootjans: „Het zijn gedachten. Elke ge dachte van een mens staat op zichzelf. De samenhang is het li chaam van degene die ze denkt. Dit zijn losse beelden, maar ze komen onmiskenbaar van de hand van één persoon. En dat ben ik." Expositie: schilderijen en aquarel len van Loek Grootjans t/m S nov in galerie Van den Berge in Goes, do t/m za van 13-17 uur. VLISSINGEN, Arsenaaltheater 'Onbekend Terrein', van de Berini's, met Marjolein Meijers, Hans Kemeling, Janneke de Vries en Frans de Wit. Regie van Pieter van Empelen. doorWillem Nijssen Uit hun eerste programma's bleek, dat de Berini's een handelsmerk hebben. Een on derkoelde vorm van Rotterdam se stadshumor in 'dialect', gecombineerd met een enthou siasmerende mix van blues en levenslied. In het derde pro gramma werd de succesformule op de proef gesteld. Die werkte, werd herkend en gewaardeerd. Ook in 'Onbekend Terrein' is dat weer zo. Toch moet je Rem brandt heten voordat de her kenbare penseelstreek onderge schikt is aan het meesterwerk. De meeste moderne klein kunstenaars hebben inderdaad een 'penseelstreek', en meestal kost het veel moeite om daar geen maniex*tje van te maken. Het pleit voor de Berini's dat ze in him vierde programma pro beren om dat te doorbreken door het uitnodigen van een tweetal gastspelers. Ik had nog nooit van Janneke de Vries en Frans de Wit gehoord; ik denk nu dat ze hun (ama teur?)sporen op regionaal ni veau zeker hebben verdiend. Echte 'groten' zijn ze niet, maar dat hoort ook bij de volkse uit straling van de Berini's. Hun programma's moeten liefst de geest ademen van een bruin Crooswijks stamcafé. En dat doet het verhaal over een kam- peervakantie van Har en An wel degelijk. Geruzie over de tentstokken, gekissebis over humeuren, een verregende barbecue, de vol gende ochtend na een overvloe dig avondje wijn. Dat hoort allemaal bij zo'n kampeerva- kantie in Frankrijk. Inclusief Harrie's passie voor zelfvoor- zienende, eigengemaakte, half- functionerende apparaten en Annie's hang naar „gezellig tóóch". De twee gasten bieden nieuw kansen op méér verhaal. Vi< beleven meer dan twee. Er veel bij elkaar verzonnen: 01 lijnen, bedenkelijk verledei een vrijage tussen twee vrijg: zeilen, een ongeluk in een gro Onderbroken door liedjes di daar tenminste een béétje i passen. Maar na meer dan tie i try-oüts is het nog altijd gee vlot geheel. Er zijn hoogtepui ten als 'Ik heb de blues'. Er zij kruimige oneliners (van Harr i de mooiste: „Alles bijt hier, bt| halve de vis."). Maar het actere i is onhandiger dan bedoeld, ht verhaal blijft rommelig. Het pt bliek is gewillig genoeg, en toe zal het nog hax-d weihen zijn oi de oude glorie te bereiken. i 'Onbekend Terrein' is op 17 deceit ber nog te zien in de Stadsschouu1 burg te Middelburg en op 3 februa i in het Zuidlandtheater te Terneuzi j MIDDELBURG, kleine zaal Concertzaal II TritticoArmand Gouder de Beauregard en Daniël Rowland (viool), Maurice Lammerts van Buren (piano) Werken van Handel, Prokofiev, Moszkowski, Gliëre, Milhaud en De Sarasate door Douwe Eisenqa Barok, laat-romantiek, neo klassiek, hedendaags, het maakte niet uit welke stijl II Trittico gisteravond onder han den nam, het trio paarde gede gen technisch kunnen aan groot muzikaal inzicht. In die zin vormt het gezelschap een waar dig onderdeel van de concertse rie 'Jonge Mensen op het Concertpodium'. Enkel in de langzame delen moest het drie tal op gang komen. De Sonate opus 2 in g van Han del en de Sonate voor twee vio len van Prokofiev zijn beiden geschreven volgens het stra mien van de kerksonate met een volgorde van delen in de tempi langzaam - snel - langzaam - snel. Het eerste deel bij Handel werd door de jonge musici met enige twijfel gespeeld. Ook het derde deel miste overtuigings kracht. Bij Prokofiev ontbrak de zang in het Andante cantabi le en in het derde deel werden de lange bogen niet waargemaakt. De snelle delen daarentegen werden vanaf de eerste noten vol geestdrift gespeeld, elke fra se raak en helder. Dit vuurwerk werd gecontinu eerd bij de Suite voor twee vio len en piano van Moszkowski. Op zich geen geweldig stuk, waarbij mijn grootste bezwaar is dat de pianopartij de twee violen voortdurend dichtmet- selt. Maar juist in dit werk kwam, in het langzame derde I deel de lyriek van de avond voo het eerst naar boven. Het ro mantische karakter van dez suite zal daarbij ongetwijfel een ruggensteun voor het tri zijn geweest, dat neemt niet we dat het concert vanaf dat m< ment niet meer kapot kon. Na de pauze was het de beui aan David Rowland (vader va één van de violisten), die in Gi mini uit 1996 een viertal vai-ia ties schreef op een abstract the ma. Hoewel je bij een eerst beluistering van een stuk ni: veel kan zeggen over de uitvoe ring, klonk het geheel intrige rend met een afwisseling va messchei'pe en ingetogen passa ges. De twee Duo's van Glière vorm den hierna een grote overganj De muzikale ontwikkelinge van de twintigste eeuw zijn aa hem voorbijgegaan. Dit wei past geheel in de Russische ro mantische traditie en het hoei dan ook geen betoog dat de he ren van II Trittico hier uitste kend mee uit de voeten konder. Datzelfde gold voor de Sonat pour deux violons et piano va Darius Milhaud. Dezesonatei een prachtig muzikantesk stul Het trio was inmiddels zo o dreef dat elke hindernis nx: grote klasse genomen wen waarbij geen nuance uit het oo werd verloren. Navarra van P: blo de Sarasate had hierna ei genlijk niet meer gehoeven. I composities van deze violist zij vaak een aaneenrijging van cl chés. Dat neemt niet weg dat d razend moeilijke werk een vri wel perfecte uitvoering kreeg. Trittico kan op het concertpodi um blijven!

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1997 | | pagina 12