Met de amfibiewagen naar strand of disco Elk product krijgt een passende stem PZC reportage zaterdag 11 oktober 1997 29 Legerauto's als verzamelhobby Bij de disco aankomen met een snelle cabriolet of een stoere jeep levert vandaag de dag niet echt veel aandacht meer op. Je moet al uit een ander vaatje tappen, wil je nog wat extravagant doen. Je verplaatsen met een legervoertuig uit de Tweede Wereldoorlog bijvoorbeeld. Voor elfduizend gulden rij je zo weg met een radiowagen uit die tijd. En mag het nog wat gekker, dan levert De Groot Equipment Supplies in Breda je zelfs een amfibievoertuig. Directeur A van der Linden van Groot Equipment Supplies: „Ken kenner weet wat die dingen waard zijn." foto's Thorn van Amsterdam Oude militaire voertuigen uit de Tweede Wereldoorlog bij De Groot Equipment in Breda. Het 2,5 ha grote terrein aan de Konijnenberg in Breda lijkt op het eerste gezicht het decor voor eenhistorische film. Je waant je bijna in de voorbe reiding van de slag om Normandië: twintig, dertig amfibievoertuigen, metalen brugdelen goed voor kilometers noodbrug, kraanwagens, bootjes en di verse sporten trucks staan over de bedrijfsruimte verspreid. Maar laat hiei-bij vooral geen beeld van een sloperij ontstaan: alles ligt of staat keurig op getast, soort bij soort. Het kan zo worden ver scheept. Directeur A van der Linden van De Groot Equip ment Supplies opent de twee enorme hallen op het terrein en zwaait als een echte veldheer met een breed gebaar over een zestigtal legergroene mili taire voertuigen, netjes in het gelid. „Opgeruimd, geen rommel", zegt hij ten overvloede. Het zijn al lemaal voertuigen van het merk Ward la France. „Oersterk materiaal. Als je ze opknapt, kunnen ze nog prima dienst doen." Dat opknappen kan ook geen probleem zijn: het bedrijf heeft een magazijn met 40.000 onderdelen. Alles bij elkaar staan daar aan de Konijnenberg tweehonderd voertuigen. Dat is het resultaat van een wat uit de hand gelopen hobby van Jaap de Groot, oprichter van het bedrijf en voormalig pre sident van constructiebedrijf Grootint. Na zijn pensionering is hij vijf, zes jaar geleden begonnen met het verzamelen van oude legervoertuigen, die hij vervolgens liet opknappen. De mooiste exemplaren liet hij naar Zwijndrecht brengen, waar hij in mei 1997 het General George C. Marshall Museum heeft geopend. Tegen een achtergrond van historische decors uit de Tweede Wereldoorlog kan men er kennismaken met een honderdtal uiteenlopende voertuigen die door de Amerikanen zijn gebruikt in die periode. De Groot wil het geen oorlogsmuseum noemen, maar een lo gistiek museum. Bewondering „Een enorme bewondering voor de Amerikanen en voor wat die hebben gepresteerd tij dens de Tweede Wereldoorlog", zegt directeur Van der Linden, als wordt gevraagd naar de drijfveer van Jaap de Groot. ,,En ook voor generaal Marshall, dienietal- leen militair was, maar ook aan de wederopbouw van Europa heeft gewerkt. De Groot heeft met zijn constructiebedrijf Grootint, bekend van onder meer booreilanden en bruggen, veel met Amerika nen gewerkt en ze leren waarderen. Hij is ook altijd gefascineerd geweest door bedrijven die al dat lo gistieke materieel hebben geproduceerd. Dat laat hem niet los. Nog elke ochtend is hij al om tien voor zes in zijn nieuwe bedrijf Army Cars Holland in Zwijndrecht, waar enkele vakmensen de histori sche voertuigen helemaal opknappen." Op het bedrijfsterrein in Breda is het opvallend stil. Daar komt geen monteur binnen. Alleen direc teur Van der Linden en zijn secretaresse nemen de honneurs waar. In Breda wordt vooral opslagruim te gecreëerd en handel gedreven. Want dat leger- materieel is gewoon te koop. „Elfduizend gulden voor die radiowagen uit de jaren veertig en twaalf duizend voor de wagen ernaast"zegt Van der Lin den. En, als ik even glimlach: „Neen. er staan prijs kaartjes op, er valt niet te marchanderen. Dat zijn ze waard." Maar wat is de waarde van zoiets? Kunst is ook waard wat de gek ex-voor geeft. „Een kenner weet wat die dingen waax-d zijn. Het is als met liefheb bers van antieke auto's. Die weten ook wat een col lector's item mag kosten." In een van de hallen staat een grote Bedford-truck voor vierduizend gulden. „Past niet in de verzame- ling", Wuift Van der Linden, en wijst vervolgens op een GMC uit de jaren veertig, „Nooit gebruikt, staat nog in het vet.Tussen het materieel zie ik ook nog een wagen met een lanceerbasis voor raketten. „Ja, we doen ook tijdelijke opslag van materieel van Nederlandse defensiemusea. De Groot Equipment Supplies mag overigens geen antiekzaak worden genoemd. Het bedrijf handelt ook in nieuw materieel voor bouwaannemers, zo als stroomaggregaten, bulldozex-s, bruggen en vrachtwagens. Maar ook veel van het oude materi eel heeft, naast zijn historische waar-de. nog een functionele en commerciële waar-de. Frans Van het Franse leger zijn bijvoorbeeld ongeveer dertig amfibievoertuigen gekocht, die multi-inz et- baar zijn. „Nieuw kosten die een miljoen gulden per stuk." Je kunt er onder meer een tijdelijke noodbrug mee aanleggen. Maar onlangs heeft Van der Linden zo'n voertuig verkocht aan een Franse horecaondernemer aan zee, die er met zijn klanten strand op- en af mee rijdt, bij wijze van speciale at tractie. Maar hoofdzakelijk bestaat de clientèle uit aanne mersbedrijven. „Hoewel, recentelijk hebben we nog een metalen noodbrug verkocht aan een doe- het-zelf zaak, die anders tijdelijk van zijn klanten zou zijn afgesloten." Verzamelaar- De Groot koopt zijn materieel altijd in grote aantallen, zodat op het bedrijfsterrein in Breda momenteel een kapitaal ligt opgetast dat niet direct rendeert. „Dat zegt u goed", grinnikt Van der Linden, „niet direct.'" In dat soort handel krijg je natuurlijk niet elke dag klanten over de vloer.We zijn maar een paar keren per jaar in onderhandeling"knikt Van der Linden. „Meestal gaat het om een verkoop. Maar in de Be nelux gebeurt het ook wel eens dat we een demon teerbare brug tijdelijk verhuren." Zowel het vinden van klanten als van materieel is een kwestie van het creëren van een netwerk. „Na verloop van tijd weten mensen waar je in geïnte resseerd bent en wat je als bedrij 1' kunt leveren. Me neer De Groot zit ook vaak in Amerika. In Texas heeft hij bij twee broers op zolder nog enorm veel documentatie ontdekt over Amerikaanse leger voertuigen. Hij heeft inmiddels al een hele biblio theek over defensiematerieel. Die gebruikt hij on der meer om de voertuigen weer helemaal authentiek te laten maken." Opmerkelijk: het bullet er van de legervoertuigen, maar er zijn geen wapens te zien. „Neen, alles wat agressie kan oproepen, doen we bewust niet", zegt directeur Van der LindenRendabel? Het museum natuurlijk niet, rfiaar dat is ook niet de bedoeling. Maar de rest is wel commercieel bedoeld. Het is ge woon handelswaar." Ivan Declercq Het General George C. Marshall Museum ligt aan cle Noordweg 15a in Zwijndrecht en is van woensdag tot en met zaterdag van 10.00 tot 16.00 uur open. Je meent een mooie spreekstem te hebben die wel wat lijkt op de stem van een beroemdheid en zou dat geluid wel eens te gelde willen maken. Je doet een test bij het internationaal stenrmenbureau Multi-Voice in Hilversum en dan volgt in de meeste gevallen een dreun: niet geschikt. Slechts drie procent van de vele gegadigden die zich melden komt in het circa duizend stemmen tellende bestand en heeft de kans te worden gebruikt voor radio- en tv- werk, commercials en presentaties. Alles draait om stemmen in de statige villa aan de Hilversumse Godelinde weg. In een kleine studio pijnigen zich vrijwel dagelijks bezoekers af in het spre ken van teksten, welluidend en doorleefd.' Meestal wordt het niets. Slechts drie pro cent van wat 'Multi-Voice internationaal stemmenburo' aan stemmen krijgt aange boden slaagt voor de test. Multi-Voice se lecteert en levert sinds 1978 stemmen voor radio- entv-programma's, commer cials, presentaties, videoproducties van bedrijven, audiovisuele presentaties in musea, documentaires enz. Oprichter Cees Manintveld (50), destijds moeizaam begonnen, beschikt nu over zo'n duizend stemmen en drieduizend klanten. Hij bestrijkt de internationale markt met enkele honderden buitenlan ders in het bestand die tezamen goed zijn voor teksten in vijftig talen. De buiten landse stemmen komen onder meer van pas als presentaties moeten worden ver vaardigd voor delegaties die ons land be zoeken, voor commercials en presentaties van Nederlandse bedrijven op beurzen in het buitenland en voor musea die hun bui tenlandse bezoekers in de eigen taal wil len voorlichten. Zijn toppers verdienen goed, kunnen van hun opdrachten in elk geval bestaan. „Maar", tekent Manintveld daarbij aan, „die kunnen dan ook heel wat, Sommige mensen hebben niet eens zo'n beste stem, maar wel een bijzondere uitstraling als zij een tekst uitspreken. Als mensen zich bij ons melden voor een stemtest, sturen we ze eerst een brief waarin we uitleggen dat het van belang is om naast het spreken een zekere redactionele vaardigheid te bezit ten. Want soms doet zich de noodzaak voor een tekst even snel in te korten. Bo vendien moet j e in staat zijn een-tekst vlug in je op te nemen en ook komt acteer- en improvisatietalent van pas. We streven ernaar dat de mensen die bij ons als stem staan ingeschreven zo breed mogelijk in zetbaar zijn en dus niet aan een bepaald stijltje vastzitten. Wie breed inzetbaar is heeft het uiteraard het meeste kans op werk." Cees Manintveld is zelf al sinds 1970 druk met zijn stem. Hij was in 1974 de laatste nieuwslezer aan boord van het Veronica-schip en probeerde in die tijd door middel van spraaklessen een West- lands accent kwijt te raken. Cees werd daarna nieuwslezer bij de Radio Nieuws dienst en werkte bij TROS Aktua Radio voor hij met zijn stenrmenbureau begon. „Ik raakte steeds meer in de ban van het fenomeen stem. Wat je er allemaal mee kunt doen. Ik merkte in gesprekken met collega's in omroepland dat er enerzijds behoefte was aan werk met de stem en an derzij ds veel vraag was naar mensen met een goede spreekvaardigheid. Toen ik dit bedrijf begon liep het niet best. Mijn eer ste opdracht was een radiocommercial voor autofauteuils, met Tineke de Nooy en Rob Sloot - nu j ournalist - als stemmen. Het reclamebureau dat de opdracht ver strekte ging direct daarna failliet en ik had dus eigenlijk voor niets gewerkt. Een harde les. Maar ondanks tegenslagen zat er groei in. Na twee jaar kon ik er nog niet van leven, maar ik zag wel perspectieven. Nu heb ik vijf mensen in vaste dienst en werk ik voor de grootste bedrijven, zoals Endemol en de omroepen, We leveren bij voorbeeld een zogeheten voice-over voor de Late nightshow van Peter-J an Rensde stem bij een filmpje dat in de show wordt vertoond. We kozen in dit geval voor een vrouwenstem." Op zoek Een keer in de maand komt een team van het bureau bijeen om de stemmen te be luisteren die technicus André heeft voor geselecteerd uit de vele stemtesten die hij heeft afgenomen. Maar het komt ook wel voor dat Cees Manintveld tijdens de con versatie ineens een stem met mogelijkhe den ontdekt. „We moeten soms echt op zoek gaan naar een stem. Jaren geleden kregen we opdracht de stem van een Drents jongetje te leveren voor een recla me van HAK, met Martine Bijl. Hij moest 'ik bid niet voor brune bon'n' zeggen, dat beroemde zinnetje uit het boek Bartje van Anne de Vries. Onze bookingmanager Carin van 't Net vond het jochie tenslotte via haar tante in Drenthe. Maar meestal hebben we wel iets in het eigen bestand. Wij zijn overigens niet alleen intermedi air tussen de stem en de opdrachtgever, De drie toppers onder de spreekstemmen, van links naar rechts: Marjon Keller, Rinie van den Elzen en Jim Yount. Op de achtergrond Cees Manintveld, oprichter van Multi-Voice. foto Jaap de Boer we begeleiden ook de mensen die bij ons staan ingeschreven. We helpen ze met de opbouw van hun carrière en geven stem adviezen." Keurkorps Multi-voice geeft in een oplaag van acht duizend een kwartaalkrantje uit, De Stem. Op de achterzijde staan de interna tionale Top-100, de Top-40 mannen en de Top-40 vrouwen op het gebied van stem men. Verder biedt het blad interviews met de bekendste 'stemmen' van dat moment en een overzicht van wat het keurkorps zoal doet. Daarin lezen we dat Kitty Courbois een glansrol speelt als 'Moeder Aarde' in 'GEO-Explorer', een productie die te zien is in het Drents Museum. Nieuw in de vrouwen-top-40 is een be kende naam: Elleke van Doorn, nog maar- pas ingeschreven en nu al op de 39ste plaats. Ook een gewilde vrouwenstem is die van Debby Kowsolea. Ze is tv-om- roepster op Nederland 1 en staat nu twee de in de Top-40 van de vrouwen. Jim Yount (46), een in ons land wonende Canadees, die teksten spreekt in de Ame rikaanse taal, voert de internationale Top-100 aan. Hij stond vorig kwartaal nog derde. Yount is sinds acht jaar kind aan huis bij Multi-Voice. „Maar ik doe dit werk al veel langer", zegt hij. „Ik werkte bij Canadian Radio. Ik was discjockey, presentator en journalist voor ik naar Ne derland kwam. Nu doe ik commercials en achtergrondstemmen voor opdrachtge vers overal in Europa. Ik werk via Multi- Voice ook voor tv-shows van Endemol Entertainment. Zo lever ik onder andere de voice-over voor All You Need is Love." Yount heeft, denkt hij, zijn succes vooral te danken aan een stem die 'deep and hea vy' is. Andere ambities heeft hij niet; „Werken met je stem is elke keer weer ge weldig, vooral als het goed klikt met de mensen in de studio." Eveneens een succesnummer is Marjon Keiler (27) uit Hilversum, die bij RTL 4 het programma Shownieuws presenteert. Zij voert de Top-40 al lange tijd aan. ,,Ik heb gezongen in een meidengroep, sprak tekenfilms in en deed nog zo wat, maar toeh besloot ik twee jaar geleden hier een stemtest te doen. Cees plukte me zo bij de microfoon vandaan: of ik beschikbaar was, Nou, dat was ik, want ik studeer kunstgeschiedenis, maar houd genoeg tijd over. Ik doe nu samen met Bart van Leeuwen de tekst voor de digitale tv-gids TV Vandaag en voor Canal+ de stem bij natuurdocumentaires. En verder allerlei commercials. Mijn ideaal is eens een tv- programma over kunst te mogen doen." Nummer 1 bij de mannen is Rinie van den Elzen (46^ uit Spijkenisse, voorheen com mercieel werkzaam. „Mijn specialiteit is het neerzetten van typetjes. Ik ben geen Robert Paul, maar ik kan wel aardig imi teren. Zo moest ik voor de KNVB eens de stemmen van Michels, Cruijff en Been hakker doen voor de introductie van de clubcard. Ik zit nu vier jaar bij Multi- Voice en heb ups en downs meegemaakt. Nu word ik ineens geconfronteerd met een sneeuwbaleffect: overal voor worden ge vraagd. Ik heb het hartstikke druk. Ik heb altijd een opvallend zware stem gehad, op mijn vijfde al schrokken de mensen daar van. Ik ben ook steeds bezig met die stem, thuis en in de auto zit ik maar te papegaai en, teksten te spreken en te zingen. Voor- het Radio 3-programma van Peter Plai- sier heb ik de met Brabants accent klet sende figuur Chiel van Guppen in het le ven geroepen en ik ben nu bezig een comedy te schrijven waarin die Chiel de hoofdrol speelt." Hij steekt een sigaret op. „Ook een wat doorrookte stem heeft zijn charmes." Cees Manintveld heeft in zijn bestand stemmen in alle soorten. Zijn credo is: „Bij elk product zoeken wij een passende stem. Mooi hoeft die niet te zijnHet is met een stem net als met een goed instrument: veel hangt af van hoe er op wordt ge speeld." Dirk de Moor

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1997 | | pagina 29