Sjoemelende bestuurders weten van geen wijken Corruptie in het gemeentehuis in deze bijlage P2 reportage zaterdag 11 oktober 1997 Elke dag gaat bij een Nederlandse gemeente een ambtenaar of bestuurder in de fout. Belangenverstrengeling, ontoelaatbare nevenfuncties, corruptie, fraude en diefstal zijn schering en inslag. Adviesbureaus hebben een dagtaak aan het blussen van bestuurlijke brandhaarden. Maar of het helpt? „We worden het gemeentehuis uitgesmeten als het op harde maatregelen aankomt." Terug in de Tijd: Zeeland als uitgelicht filmdecor Cartoonist ZAK heeft een persoonlijke kijk op België Volgens Adri Duivesteijn kan de PvdA best liberaal worden Israël is het enige democratische land dat in liquidaties gelooft Met het amfibievoertuig naar de disco Beeld van kleine landen: Nederland, Costa Rica, Benin en Bhutan Turkse maffia jaagt op Limburgse politieman Saturnus kan eindelijk van dichtbij worden bekeken Schimmel constateert in het algemeen te weinig bereidheid tot echte veranderin gen. ..Het budget is op, verdere onder steuning is niet meer nodig - we krijgen van alles te horen. Men wil weer zo snel mogelijk overgaan tot de orde van de dag." De Vereniging van Gemeentese cretarissen in Nederland herkent het probleem. Voorzitter M. Bnünsma merkt dat gemeentesecretarissen aanvankelijk enthousiast worden onthaald om de weg naar een cultuuromslag te plaveien. Maar de afgelopen vijf jaar zijn volgens hem zo'n twintig secretarissen om dubi euze redenen ontslagen. Ze gingen in de ogen van de politiek te ver. Zo werd on langs de gemeentesecretaris van Maars- sen naar huis gestuurd onder het bewind van een uiterst verdeeld college. Papier met een nietje Het integriteitsbeleid van gemeenten is volgens consultants niet veel meer dan een papier met een nietje erdoor. Een middelgrote gemeente liet in een ge dragscode een hoge ambtenaar aan het woord. Hij legde diens collega's fijntjes uit hoe een overheidsdienaar fatsoenlijk hoort te declareren. „Kies een goedkoop restaurant en laat je niet trakteren door projectontwikkelaars." Het boegbeeld van bestuurlijke integriteit ging echter zelf aan gruzelementen. Achteraf bleek dat de ambtenaar jarenlang peperdure lunches declareerde. Bovendien werd een deel van het eten door aannemers be taald. Papier blijkt ook in Rotterdam geduldig. De gemeente kent heldere richtlijnen op het gebied van aanbesteding, neven functies en geschenken. Zo mag een ambtenaar of bestuurder beslist geen ca deautjes aannemen die hoger zijn dan 50 gulden. Dat beleid geldt in de meeste ge meenten. Maar burgemeester Bram Pe per schrijft zijn eigen regels, zo blijkt uit onderzoek van deze krant. Een paar jaar geleden kwam de handelsminister van de Verenigde Arabische Emiraten op werkbezoek in Rotterdam. Aan het eind van een boottochtje door de haven kreeg Peper, verwoed verzamelaar van uur werken, een duur horloge cadeau. Vol gens insiders betrof het een Rolex van maar liefst 110.000 gulden. Ook de kabi netschef kreeg een horloge. De persoon lij ke woordvoerster van Peper, zelf onbe reikbaar vanwege een bezoek aan Indonesië, ontkent de gift aanvankelijk. Maar later geeft ze het voorval gedeelte lijk toe. „Het was geen Rolex. De ver koopprijs was hoogstens 1500 gulden. Schrijf dit nou niet op, want Bram ligt al zo onder vuur met de affaire-Brinkman. Maar die 1500 gulden is altijd nog twin tig tot dertig keer hoger dan het geschen- kenbeleid van Rotterdam toestaat. Soms wordt via een trucje de 'vijftig gul den-regel' omzeild. Zo nodigde een projectontwikkelaar onlangs twintig ambtenaren uit voor een hapje en een glas champagne. In één van de glazen lag een diamant van duizend gulden, een ca deautje dat volgens de betrokkenen formeel is toegestaan omdat de gift ge middeld niet hoger zou zijn dan vijftig gulden. Amateur-politici Hoogleraar Mark Bovens, verbonden aan de Rijksuniversiteit in Utrecht, doet al jarenlang onderzoek naarbestuurlijke integriteit. „De gevoeligheid voor cor ruptie is flink toegenomen, maar ik vraag me af de situatie nu zoveel ernsti ger is dan vroeger. Aan bestuurders zoals wethouders worden tegenwoordig veel zwaardere eisen gesteld dan vroeger. Een gemeente loopt meer risico's omdat ze commerciëler moeten werken. Maar een wethouder moet zich dit in krachtenveld staande houden. Hij blijft in feite een goedwillende amateur-politicus met on voldoende professionaliteit. Bovens erkent dat gedragscodes soms papieren tijgers zijn en bij integriteits- vraagstukken bliksemafleiders worden gezocht. Tegelijkertijd waarschuwt hij tegen een heksenjacht. Het middel is soms erger dan de kwaal. „Door het tam boereren op bestuurlijke affaires wordt de status van lokale politici steeds lager. Een normaal denkend mens wordt geen wethouder of raadslid meer. Misschien moeten we de uitglijders maar gewoon accepteren. Want anders valt de basis van lokale democratie weg: een sterke band tussen politici en de gemeenschap waaruit zij zelf vaak voortkomen." Henk van Ess De schoorsteen van adviesbureaus rookt volop dankzij sjoemelende ge meentebestuurders en ambtenaren. Tientallen bedrijven pikken een graantje mee op de groeimarkt van bestuurlijke integriteit. De deskundigen zijn bijna niet meer aan te slepen, zo groot is de roep om orde in dé gemeentelijke chaos. Bureaus als Intersolve, De Rooen de Boer en Croon Groep blussen gemeente lijke brandhaarden regelmatig met ex- overheidsdienaren. Ze beschikken over enige honderden oud-ambtenaren, zo'n veertig voormalig gemeentesecretaris sen en een handjevol gewezen burge meesters en wethouders. Want de- behoefte aan puinruimers eninterimma- nagers groeit als kool. Alleen al de afgelopen drie jaar werden bijna honderd van de ruim vijfhonderd gemeenten in ons land opgeschrikt door grotera of kleine 'schendingen van de in tegriteit'. Het gaat niet alleen om straf baar misbruik als diefstal en corruptie maar ook om het grijze vlak van incom- petentie, dubbelepetten of belangenver strengeling. Discussiestukken Adviesbureaus zijn bovendien kind aan huis bij gemeenten die zelf geen homme les,-kennen, maar wel zijn opgeschrikt door affaires als in Brunssum, Emmen en Capelle aan den IJssel. Op tientallen ge meentehuizen wordt driftig gediscussi eerd over .preventie: van corruptie. Het resulteert in discussiestukkengedrags codes, nota's,, notities, handleidingen, spelregels en handreikingen over ge- schenken, nevenfuncties en aanbeste dingen. Zelfs de Binnenlandse Veiligheidsdienst (BVD) spint garen bij de aandacht voor machtsmisbruik van overheidsdienaren. Na de val van het communisme is het be strijden van corruptie voor de BVD een nieuwe dagtaak geworden. Binnenkort gaat de veiligheidsdienst aan de slag met een uitputtende 'risico-analyse'van alle zestig afdelingen van de gemeente Am sterdam. Al eerder werden de gemeenten Hellevoetsluis, Spijkenisse en de Dienst Sociale Zaken van Rotterdam doorge licht, net als de provincies Utrecht, Drenthe en Limburg. Bijna 740 keer gingen gemeentelijke be stuurders ën ambtenaren in 1995 en 1996 in de fout, gemiddeld elke dag een keer. Sancties blijven vaak uit. Alleen grote fraudes of corruptie worden bestraft. De vakgroep criminologie van de Vrije Uni versiteit in Amsterdam denkt dat slechts het topje van de ijsberg zichtbaar is. Veel vormen van corruptie blijven binnens kamers. Bovendien zijn niet alle onethi sche handelingen strafbaar en soms ont breekt dè bewijslast. Zo kende de gemeente Amsterdam sinds 1995bijna vijftig vermeende corruptiegevallen. Slechts in een handjevol zaken volgde ontslag. Somsvermindert Amsterdam het salaris van een ambtenaar, zoals bij werknemers die zelfgemaakte kerst kaartjes aan relaties gaven om fooien uit te lokken. Politiek gevoelig Gemeenten zien meestal van harde maatregelen af omdat deze politiek te gevoeligliggen.In de Limburgse ge meente Brunssüm verdween de burge meester van het toneel. Hij had steek penningen aangenomen. Aanvankelijk was het hele college in de cel gestopt op verdenking van corruptie, maar de be wijzen tegen de vier wethouders bleken te dun. Twee ervan zitten inmiddels weer achter de bestuurstafel. In de gemeente heerst sindsdien bestuurlijke anarchie. Zo werd consultant Ed van Thijn on langs door de gemeente in zijn hemd ge zet. Op de dag van zijn komst ontbrak opeens steun voor zijn adviezen. Hij keerde onverrichter zake naar huis. Plaatselijk wethouder Jansen van perso neel en organisatie: „Wij hebben hier geeh dure adviseurs nodig. Het. gaat pri ma in Brunssum. Ik flikker elke consul tant die hier z'n hoofd laat zien subiet de deur uit." Driekwart vandeBrunssumse bevolking vertrouwt het bestuur niet meer. Partijen verwijten elkaar over en weer machts misbruik. Zo eiste de nieuwe burgemees ter direct na zijn aanstelling een versnel de bouwvergunning voor zijn nieuwe huis. Maar ambtenaren lieten uit protest de bouw van de ambtswoning tijdelijk stopzetten. De nestor van de raad, G.AM. Bouwmans, voorzitter van de in vloedrijke plaatselijke partij Lijst Bor ger, verlangt naar vroeger. Hij vindt de ophef over machtsmisbruik, zoals bij voorbeeld snoepreisjes, onzin. „Uitstap jes bevorderen juist de saamhorigheid. Vroeger gingen we. samen met de raad of het college gezellig een dagje op stap met onze dames. Leuke dingen doen, naar Duitsland bijvoorbeeld, op kosten van de gemeente. Dat is er nu niet meer bij. Doodzonde. De sfeer van onderlinge vriendschap is daardoor omgeslagen in wantrouwen." De Limburgse commissa ris van de Koningin B.J. van Voorst tot Voorst heeft het college onlangs ontbo den op het provinciehuis in een poging uit de bestuurlijke crisis te komen. Gouden handdruk Soms is de cultuur van de gemeente zó verziekt dat verregaande sancties geen zin hebben. Een woordvoerder van de gemeente Capelle aan den IJssel: „Raad, college en ambtelijk apparaat functio neerden jarenlang niet optimaal. Maar je kunt niet iedereen naar huis Sturen." De gemeente kampte jarenlang met te nau we banden tussen de groeigemeente en projectontwikkelaars. Gekozen werd voor een geleidelijke, maar zeer kostbare aanpak. Capelle gaf de afgelopen jaren miljoenen guldens aan een reorganisatie uit. Het geld ging op aan tijdelijke inte rimmanagers op tal van slëutelposten, gouden handdrukken voor slecht func tionerende ambtenaren en gepeperde re keningen van adviesbureaus Vermoedens over sjoemelende ambtena ren van het grondbedrijf werden nooit bewezén. Twee wethouders kregen van een projectontwikkelaar onlangs ieder een paar dure klapschaatsen en vier ambtenaren een eetbon van honderd gulden. Een doortimmerd aanbeste dingsbeleid kent Capelle nog niet. De woordvoerder: „Ambtenaren mogen best na werktij d met bouwers pratenAls daarna de zaken maar goed op papier staan." De gemeente Emmen koos voor een snel le schoonmaak. Twee frauderende top ambtenaren voerden jarenlang een schrikbewind en verrijkten zich met snoepreisjes en te hoge declaraties. Ze werden ontslagen op verdenking van het aannemen van steekpenningen Het col lege vertrok. Ook de burgemeester ruim de het veld. Maar de toenmalige VVD- wethouder staat inmiddels weer num mer één op de kieslijst bij tussentijdse verkiezingen. De discussie over het aan bestedingsbeleid, het aannemen van ge schenken en andere integriteitsregels is met afgerond. Groot draagvlak voor een cultuuromslag is er nog met. Emmen constateert dat driekwart van de ambte naren weinig vertrouwen heeft in de nieuwe aanpak, slechts 34 procent voelt zich betrokken bij de veranderingen en 61 procent vertrouwt de gemeenteraad nauwelijks. Interim-burgemeester RAC.M. van der Velden probeert met veel ijver er het bes te van te maken. Met zijn gemeentesecre taris voert hij talloze gesprekken om het vertrouwen van burgers en ambtenaren terug te winnen. De burgemeester maakt werkdagen van tien tot twaalf uur. „Over twee jaar hopen we de organisatie weer perfect op de rails te hebben staan", al dus Van der Velden. Een wel zeer letter lijke klimaatverandering was zijn be sluit tot een nieuwe airconditioning voor de sociale dienst. De ambtenaren klaag den over een benauwde omgeving. Talloze ldeinere misstappen blijven bin nenskamers. Twee interimmanagers, in gehuurd voor een bezuinigingsronde in de Gelderse gemeente Renkum, kregen een affaire met elkaar. De twee besloten in hun liefdesnest tot een totale reorga nisatie van de gemeente. De burgemees ter gaf hen in het geheim alle steun en schoffeerde daarmee de gemeenteraad. Niet hij werd op het matje geroepen, maar de wethouders. Ze stapten na luid bestuurlijk gekrakeel op, waarna de ge meenteraad weer overging tot de orde van de dag. In Dordrecht kluste een chef personeelszaken met collega's zwart bij in werktijd van de baas. Hij had voor een consultant een bijzonder voorstel. Zijn verzoek: of zijn inkomsten niet via het adviesbureau konden worden wegge sluisd. Ook deze zaak haalde nooit de pers. Uitslaand vuur Het bluswerk van brandhaarden blijft beperkt tot het doven van uitslaand vuur, zo blijkt uit een gespreksronde langs twaalf adviesbureaus. De grootste boosdoeners ruimen doorgaans het veld. Maar de politieke wil tot verregaande maatregelen of een cultuuromslag ont breekt. De adviesbureaus worden dik wijls ingehuurd als bliksemafleider on der het motto 'Kijk eens beste burgers, we maken er werk van'. Wethouders hebben geen oren naar poli tiek explosieve maatregelen, zoals ont slagen of overplaatsingen. Pijnlijke ad viezen van de bureaus worden onder de tafel geschoven en niet doorgegeven aan de gemeenteraad. Een Amsterdamse consultant tegenover deze krant: „We worden het gemeentehuis uitgesmeten als het op harde maatregelen aankomt." Firmant K. de Roo van het Haagse bu reau voor mterimmanagement De Roo en Partners merkt dat gemeenten soms bewust geen helder beeld geven van een netelige opdracht: „Ik weiger zoveel mo gelijk opdrachten aan te nemen van op drachtgevers die boter op hun hoofd hebben. Maar soms kom je daar pas tij dens de rit achter." P. Buisman, directeur van het Utrechtse Intersolve, kwam tij dens een /onschuldige' opdracht per on geluk ernstig machtsmisbruik bij een ge meente tegen. „Ik heb maar met te hoog van de toren geblazen, want het viel bui ten mijn missie." Een adviesbureau uit het westen van het land had onlangs een vervelende bood schap voor een CDA-wethouder. De po liticus had zich schuldig gemaakt aan belangenverstrengeling. „U kunt maar beter opstappen", probeerde de consul tant voorzichtig maar beslist. De wet houder, gesteund door de rest van het college, wist echter van geen wijken. Dat gebeurt regelmatig, zegt adviseur Schimmel van KPMG Integrity Consul ting in Amstelveen, dat in korte tijd uit groeide van twee naar tien werknemers. „Meestal wordt de taak van adviesbu reaus opgevat als het beschrijven van een gammel huis. Het dale lekt; de deur klemt en de ramen tochten. Maar ais we repa raties voorstellen, krijgen we niet zelden nul op het rekest. Dat noem ik hypo criet." illustratie Edith Buenen

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1997 | | pagina 25