Wie is bang voor Theo Donderius? Laurèl PZC ESCADA D66-statenfractie wil vismijn in Breskens voor Z-W-Nederland Met 2,55 promille nog geen stuk in de kraag De revolutionaire krukasloze motor door steeds meer gaten in de onderwijswet zeeland 18 D E LS C H E R Theatershow Middelburgs Bugle Corps D E LS C H E R zaterdag 11 oktober 1997 sbw door Willem van Dam Donderius is de naam; The- odorus Donderius. Een la waaiig baasje, want Theodorus Donderius is de koning van de donder en de bliksem. Hij kan angst aanjagen, gaten in daken boren, boerderijen vernielen en soms zelfs dodelijk toeslaan. Diep in z'n hart is hij echter niet zo'n kwaaie; het donderen zit 'm gewoon het bloed. Zijn verre voorouders waren al be ruchte donderstenen. Zijn opa bijvoorbeeld was steengoed in het maken van bolbliksem en Theodorus zélf leerde het vak voor een na- tuurvei'schi j nsel? Een bliksem- beveilingsbedrijf liet daarover een aardig boekje voor kinde ren maken: het Groot Bliksem- boek, met in de hoofdrol: Theo dorus Donderius. Het krantenarchief zit er vol mee - met berichten over de schade die onweer kan aan richten: 'Blikseminslag Vlis- singen legt treinverkeer lam'; Bliksem slaat gat in dak school Philippine'; 'Bliksem brengt boerderij Zonnemaire zware schade toe'. En: 'Kerkgangers dood door bliksem", 'Twintig gewonden door onweer'. Desondanks is onweer niet écht om bang voor te zijn. Als je maar weet wat je moet doen. In het Groot Bliksemboek geeft Theodorus Donderius in be grijpelijke taal antwoord op de meest gestelde vragen over donder en bliksem: „Wolken bestaan uit positieve (plus) en negatieve (min) elektriciteit. Normaal gesproken is de hoe veelheid min en plus in de wol ken even groot, maar door het wrijven en botsen van de wol ken stroomt er min en plus van de ene naar de andere wolk. De wolk raakt dan of negatief (meer min dan plus) of positief (meer plus dan min) geladen met elektriciteit. Als de span ning tussen min en plus te groot wordt, zoekt een deel van de min lading een uitweg naar de aarde of een andere wolk. Dat is de bliksemflits.En die knal len dan? Die worden veroor zaakt door de enorme hitte (tot zo'n 30.000 graden Celsius) die de bliksemflits verspreidt. Door die hitte zet de lucht uit en dat geeft flinke klappen. Tips Theodorius is beroerdste niet. Daarom geeft hij in het Groot Bliksemboek een aantal voor beelden van eenvoudige na- tuurkundeproefjes, legt het verschil uit tussen bol-, parel- en ra- ketbliksems, noteerde re cepten voor Hete Bliksem en Bliksem- koekjes. En: hij verstrekt tips over hoe te handelen wanneer hij de wolken tegen elkaar laat wrijven of botsen en zijn elek trisch geladen pijlen naar be neden stuurt. Tip 1; Onweer op straat: Wel doen: ga als de kippen naar huis of schuil bij een vriendje. Niet doen: op straat blijven. Tip 2; Onweer als je op een open plek staat: Wel doen: je verspreiden als je met een groepje bent; jezelf zo klein mogelijk maken, ga op je hurken zitten met je hoofd tus sen je knieën. Niet doen: schuilen onder een boom of een ander hoog ding (die bliksem zoekt vaak een hoog punt op); een paraplu op steken; plat op de grond gaan liggen. Tip 3; Onweer in het bos: Wel doen: in het bos blijven, een open plek in het bos zoeken en jezelf klein maken. Niet doen: de bosrand opzoe ken; schuilen bij een hoog (me talen) ding. Tip 4; Omveer als je paardrijdt of fietst: Wel doen: afstappen en een eindje uit de buurt van j e paard of fiets op je hurken gaan zitten Onweer boven Vlissingen. met je hoofd tussen je knieën. Niet doen: je fiets of paard vast blijven houden. Tip 5; Onweer als je buiten sport: Wel doen: schuilen in de kanti ne of kleedkamer; in de auto schuilen; uit de buurt blijven van een hek of lichtmast. Niet doen: op het veld blijven. Tip 6: Omveer als je zwemt: Wel doen: meteen uit het water gaan, ook als je in een binnen band zwemt dat over gaat in een buitenbad. Niet doen: in of dichtbij het water blijven. Tip 7: Onweer als je op een boot(je) zit: Wel doen: bij een roei- of rub berbootje - ga als een speer aan land of ga ineengedoken zitten; ben je op een grote boot, blijf dan in de kajuit. Niet doen: op het dek rondhan gen; bij een mast of een (meta len) railing gaan staan. Tip 8: Onweer op de camping: Wel doen: schuilen in de auto, in de kantine of een ander ge bouw; uit de buurt blijven van metalen dingen als een klim- rek, glijbaan of schommel. Niet doen: in de tent of vouw wagen schuilen of op de cam ping rondlopen. Tip 9: Onweer in de tuin: Wel doen: ophouden met spe len en naar binnen gaan. Niet doen: onder een afdakje of zonnescherm gaan zitten. Donderius is een schalkje. Het liefst stuurt hij zijn bliksems naar bomen, kerktorens of da ken van gebouwen. Maar soms ook laat hij zijn bliksempijlen via elektriciteitskabels bin nenkomen en kan hij zo televi sietoestellen en computers op blazen. Dus wanneer onweer dreigt: stekkers d'r uit. Maar foto Lex de Meester zelfs dan kan Theodorus nog wel eens toeslaan. Via de wa terleiding. „Zit je dan net in bad of sta je onder de douche, dan ben je de sigaar. Blijf bij onweer dus op het droge." Voordeel is, dat je dan lekker ook niet kunt helpen met de af was; „véééélte gevaarlijk". Is die Donderius tóch nog er gens goed voor. Het Groot Bliksemboek wordt in eigen beheer uitgegeven door Mies Goossens Bliksem beveiliging BV te 's Hertogen bosch; tekst: Irma de Boer; Illu straties: Annet Scholten; prijs: f34,-. door Pascalle Cappetti BRESKENS - De D66-Staten- fractie wil zich sterk maken voor de realisatie van één vis mijn in Zuid-West-Nederland. De meest logische locatie van deze geprivatiseerde vismijn is voor de democraten Breskens. Dat is één van de conclusies van een werkbezoek van de D66- statenfractie vrijdag aan de ge meente Oostburg en de Bedrijfs belangenvereniging Breskens. Gezien de gunstige ligging van het vissersdorp zijn de D66'ers er voorstander van dat de acti viteiten van de verschillende vismijnen in Breskens worden geconcentreerd. Ook voor de haven zien zij nieuwe mogelijk heden wanneer de veerverbin- ding Breskens-Vlissingen na de realisatie van de vaste oeverver binding, wegvalt. Volgens de democraten kan de haven het best worden ondergebracht in het havenschap Zeeland Sea-I ports, opdat ook Breskens mee profiteert van de kruimels die bij de verdeling van de rijksgel- den overblijven. De vurige wens van de bedrijfs belangenvereniging om een vol waardige veerverbinding in stand te houden, vond woord voerder J. de Zeeuw vanwege de financiële consequenties 'een hele moeilijke kwestie'. De frac tie wilde zich vrijdag nog niet verbinden aan allerlei uitspra ken, maar wacht liever de studie naar een fiets-voetveer af. De Statenleden raadden de be drijfsvereniging aan om samen met andere ondernemersvereni gingen in West-Zeeuws-Vlaan- deren een masterplan op te stel len over hoe de economische ontwikkelingen er op de lange termijn uit komen te zien. Het pleidooi van de vereniging voor een goede oost-west-verbin- ding in Zeeuws-Vlaanderen vond weerklank bij de D66'ers door Aector Dooms MIDDELBURG - „Ik had geen stuk in mijn kraag, ik voelde me nog goed in staat om te rijden", verzekerde een 61-jarige man uit Kruiningen vrijdag de recht sprekers op de zitting van de Middelburgse politierechter. „Toch had u een opvallend hoog percentage", stelde mr. N. N. Steenbeek vast. De man was 10 juli dit jaar in Middelburg dooi de politie aangehouden. Een bloedproef wees 2,55 milligram uit, ruim vijf keer zoveel dan toegestaan. „Ik had maar vier pilsjes gedronken. Die bloed proef klopte niet." De contra expertise had de Kruininger niet nodig gevonden. „Het helpt toch niet." Officier van justitie mr. F. van Es concludeerde dat de man aan zienlijk meer moet hebben ge dronken. Hij eiste twee weken gevangenisstraf en twaalf maanden rij-ontzegging. De verdachte vertelde gehandicapt te zijn, waardoor hij moeilijk zijn rijbewijs kon missen. Bo vendien reed hij al 43 jaar autc zonder met justitie in aanraking te zijn geweest. De leeftijd var 61 jaar en de medische proble men waren voor de politierech ter aanleiding om de rij-ontzeg ging te matigen. De man were veroordeeld tot twee weken ge vangenisstraf, 1.500 gulder boete en twaalf maanden rij ontzegging, waarvan zes maan den voorwaardelijk, proeftijc twee jaar. (Advertentie) Lange Vorststraat 1 2 4461 JP Goes door Ab van derSluis MIDDELBURG - Blue Spirit Drum Bugle Corps uit Middelburg viert zijn vijftiende ver jaardag op een speciale manier. In de Stads schouwburg wordt zater dag 1 november onder de naam 'Spirit in 't Theater' een avondvullend thea- ter-showprogramma ge bracht. Daaraan werken diverse collega-vereni gingen mee. Deelnemers aan het thea- ter-showprogramma zijn: het Middelburgs Muziek korps, Inter Scaldis Pipes Drums uit Vlissingen, Hans Nootebaart Muziek- produkties uit Oost-Sou burg, dansschool Joke Lou werse uit Middelburg, Jubal Drum Bugle Corps uit Dordrecht, to neelvereniging 't Zand uit. Middelburg, uiteraard Blue Spirit zelf en het jeugdcorps The Blue Spi rit Cadets. Alle formaties werken belangeloos mee. Naast afzonderlijke op tredens, zullen de show dansgroepen van Blue Spirit en Jubal een geza menlijke dansact opvoe ren. De theater-show avond begint om 20 uur en duurt zo'n 2,5 uur. Kaar ten zijn verkrijgbaar aan de kassa van de schouw burg. De theateravond moet de kroon worden op het 15-jarig bestaan van Blue Spirit Drum Bugle Corps. In de afgelopen ja ren wist het corps diverse nationale prijzen en titels in de wacht te slepen. Vo rig jaar slapte het corps over naar de hoogste klas se in de landelijke compe titie. Haamstedenaar werkte dertig jaar aan zijn vinding ScllolicrCÏÏ Op Stl*<I£lt door Barend Pelgrim BURGH-HAAMSTEDE - Bijna dertig jaar heeft L. Van Huuk- sloot gerekend en getekend. Nu heeft hij eindelijk octrooi aan gevraagd. Zijn krukasloze mo tor moet een revolutie ontkete nen in de constructie van de verbrandingsmotor. Van Huuksloot beweert dat zijn vinding veel eenvoudiger te ma ken is dan de klassieke motor. „De bestaande motor is een prachtig onding", aldus Van Huuksloot. „In de loop der jaren heeft het huidige type motor wel een hoog peil bereikt, maar ei genlijk is het een waardeloos principe. Mijn ontwerp is dus danig dat de hinderlijke krach ten die vrijkomen elkaar ophef fen. Een motor zonder trillingen dus. Alleen de krachten die je nodig hebt komen vrij en wor den benut. Hij levert ook nog eens het dubbele vermogen, is zuiniger en milieuvriendelij ker." Prototype (Advertentie) MARGARETHA LEY Lange Vorststraat 1 2 4461 JP Goes Een prototype is er nog niet. Zijn tekeningen zijn door een hoop instanties en mensen be keken maar tot dusverre is er geen enkel bedrijf dat wil inves teren in het idee. Van Huuk sloot: „We hebben het hier over een bijzonder conservatieve branche. Bovendien kost het ook behoorlijk wat om zo'n pro totype te ontwikkelen. Maar ze moeten dat niet zien als iets dat geld kost. Het is meer een beleg ging of een aandeel waar ze voor investei'en. Als je geld wil ver dienen is het toch logisch dat je wel eens een bepaald risico neemt." Grotere werk Frans Punt uit Cadzand zegt dat dat niet zo simpel ligt: „Voor zo ver ik de plannen kan beoox-de- len is dit toch een motor voor het grotere werk. Ik werkte vroeger bij de Outboard Marine Coipo- ration in Brugge en uit exwaring denk ik dat de ontwikkeling van een dergelijk apparaat miljoe nen kost. Het moet ook voldoen de renderen ten opzichte van het bestaande segment. Begin als bedrijf dan maar eens aan zo iets." De uitvinder heeft zijn buik vol van de onderzoeken waar zijn plannen aan onderwox-pen wor den. Van Huuksloot zegt dat het er steeds op neei'komt dat hij zijn tekeningen presenteert, uit leg geeft en dat bedrijven dan zeggen dat het concept wel inte ressant is, maar dat zij er niks L. van Huuksloot zegt dat zijn vinding veel eenvoudiger te maken is dan de klassieke motor. mee gaan doen. „Aan de ene kant begrijp ik het wantrouwen van de mensen wel. Ik zou zelf ook moeite hebben om het te ge loven. Maar de plannen liggen er. Ik wil het ding nu eindelijk eens een keer gaan maken Twijfels heeft hij niet. „Mijn be rekeningen wijzen uit dat de motor werkt. Hij is bovendien makkelijk te maken. Je hebt geen krukas en geen nokkenas, tenminste: bij een noi'male achtcylinder motor is er één nokkenas met 16 nokken en 4 la- gex's. Bij die van mij twee nok- kenassen met elk één nok en één lager. Er zijn alleen zuigers en cilinders nodig." Bij het TNO kan Van Huuksloot ook niet te recht met zijn vinding want 15.000 gulden heeft hij niet. Dat zijn namelijk de kosten om een uitvinding door deskundigen van TNO te laten toetsen. Interessant Van Huuksloot is met zijn plan nen bij het Innovatie Centnxm Zeeland in Middelburg geweest. „Voor iemand die geen expei't is op het gebied van verbran dingsmotoren is het moeilijk te beoordelen, maar het idee van meneer Van Huuksloot is inte ressant genoeg." Dat zegt ir. J. Ham van het ICZ. „Wij zouden het zonder meer toejuichen als er iemand met hem in zee zou gaan. Het probleem is dat het veel tijd en energie kost om iets uit dit plan te halen en het is voor ons niet mogelijk om een particulier te helpen. Wij zijn ex- voor de industi'ie." Bij Hoogovens wex-kt men met een andere vinding van Van Huuksloot. De Haamstedenaar werkte vroeger als constructeur en ontwierp voor Hoogovens een grijper waar nu nog mee ge werkt woi'dt. „Ik wei-kte toen in dienst, dus aan dat project heb ik niks overgehouden." foto Pieter Honhoff Dat verklaax-t waax-schijnlijk de voox-zichtigheid waannee hij zijn huidige plannen omgeeft. Van Huuksloot zit als een kloek op zijn gegevens. „Ik zou graag een internationaal octrooi be reiken maar ook daar heb ik de financiën niet voor. Volgens J. Ham zou Huuksloot misschien toch wat assertiever moeten zijn met zijn plannen. „Angst is nooit een goede raad- gevexx Het zou zonde zijn als dit idee nog eens derlig jaar zou blijven liggen. Het risico dat ie mand andei's er mee vandoor gaat moet hij dan maar nemen. door Henk Postma MIDDELBURG - Door steeds meer gaten in de ondex^vijs- wetgeving te laten vallen draagt de overheid ertoe bij dat scho lieren, soms tegen wil en dank, gaan spijbelen. Als de wetge vers niet op hun schreden terug keren, komen de eerstvolgende jaren nog veel meer leerplichti gen op straat terecht. Die nood kreet is vrijwel overal in het Zeeuwse ondex*wijs te horen, nu duidelijk wordt dat de zwakste leerlingen steeds vaker de deur naar een beroepsopleiding ge sloten vinden. De overheid roept sinds kort van de daken dat spijbelen wordt beboet. Maar aan de andere kant komt het steeds vaker voor dat leerplichtigen, die graag verder willen leren, op geen en kele school meer terecht kun nen. Leexplicht-ambtenaren signaleren al enkele jaren dat voortijdig schoolverlaters, als ze de chaad weer willen oppak ken, soms nergens meer terecht kunnen. Inmiddels vinden ook partieel- leexplichtigen die hun (i)vbo- diploma hebben gehaald, de deuren van vervolgopleidingen gesloten, zo werd donderdag in de Zeeuwse Onderwijs Raad (POR) geconstateerd. Het probleem doet zich voor bij scholieren die zo moeilijk leren dat ze niet in staat worden ge acht een bei-oepsopleiding van het laagste niveau (de zoge naamde assistent-opleiding) met succes te voltooien. Tot vo- ï'ig jaar was er nog opvang voor hen. Zo konden ze op de regio nale opleidingencentra (ROC's) terecht in de zogenaamde oriën tatie- of schakelklassen. Maar die zijn per 1 augustus opgehe ven. In veel gevallen betekent dit dat de betrokken scholiei-en aan hun lot woi'den overgelaten. Onbekend Op de omvang van dit nieuwe pi'obleem heeft het onderwijs nog nauwelijks zicht. Het POR- lid A Littooy schatte donderdag dat zijn school, de Chiistelijke Scholengemeenschap Walche- ren dit jaar 10 tot 15 gediplo meerde (i)vbo-leerlingen afle verde die niet terecht konden op een vervolgopleiding. Decanen van zijn school konden die cij fers gisteren niet preciseren. Volgens directeur H. van der Vinne van Groot Stelle in Goes zijn dit jaar acht van zijn gedi plomeerden in de mist verdwe nen. Maar hij houdt een slag oc de ami. „Door de veranderend* wetgeving is het moeilijk ti doorgronden wat er precies me' de leerlingen gebeurt. Een aan tal jaren geleden wisten we da: nog tot op de milimeter pi'ecies In Zeeuws-Vlaanderen speel; het probleem nog niet, meld: conrector P. Baecke van scho lengemeenschap De Rede. „On ze gediplomeerde (i)vbo-leer lingen woxden naar mijn gevoe nog steeds goed opgevangen, t gaat dat wel steeds moeizamer Algemeen dix-ecteur A Buijs va: het ROC voor Midden- e: Noord-Zeeland bevestigt ds gediplomeerde (i)vbo-leerlin gen niet meer zomaar tot een be roepsopleiding worden toegela ten. Ze worden eerst gronai; getest, om te zien welke oplei ding het meest voor hen schikt is. Volgens hem gebeur het hoogst zelden dat ze oi grond van de testresultaten nie worden toegelaten. „Ik acht da bijna uitgesloten." Wel gebeur het dat scholieren zelf afhaker, omdat geen opleiding vooidan den is die bij hen past. Geld Buijs ontkent met klem da zwakkere scholiex-en worden ai gewezen om financiële redener Volgend schooljaar, wanneer c financiering van het ROC ver andert, vreest hij daar wel toet moeten overgaan. Nu is het no zo dat zijn ROC zelfs een spec, aal ondersteuningsprogi-amm in het leven heeft geroepen voo scholieren die, zo de wetgevin; naar de letter wordt uitgevoerd tussen de wal en het schip raket Maximaal 30 leerlingen kunne: er gebruik van maken. Tot dus ver echter zijn er nog maar plaatsen van bezet. Al met al, schat Buijs, heeft zij ROC nog nauwelijks gedipk meex'de (i)vbo-ers de toegar. geweigerd.,Ik denk dat het eer. om niet meer dan twee tot dr. incidenten gaat. Ik zeg niet dj het er niet meer zijn, maar i scholen beweren dat het wel z is, dan daag ik ze uit om naame toenaam te noemen." De Walcherse leerplichtambte naarK. Catsman kan Buijs inie der geval zo al wat namen op ef papiertje geven. „Ja, ik heb inmiddels een aantal in beek Ze zijn zelf naar me toegeko men. Of er nog veel meer zijt weet ik pas als ik een compute.' uitdraai kan maken. De gegf vens daarvoor moeten van c scholen komen. Dat kan nog aantal weken duren."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1997 | | pagina 18