Wie is bang voor Theo Donderius?
Laurèl
PZC
ESCADA
D66-statenfractie wil
vismijn in Breskens
voor Z-W-Nederland
Met 2,55 promille nog
geen stuk in de kraag
De revolutionaire krukasloze motor door steeds meer gaten
in de onderwijswet
zeeland
18
D E LS C H E R
Theatershow
Middelburgs
Bugle Corps
D E LS C H E R
zaterdag 11 oktober 1997
sbw
door Willem van Dam
Donderius is de naam; The-
odorus Donderius. Een la
waaiig baasje, want Theodorus
Donderius is de koning van de
donder en de bliksem. Hij kan
angst aanjagen, gaten in daken
boren, boerderijen vernielen
en soms zelfs dodelijk toeslaan.
Diep in z'n hart is hij echter
niet zo'n kwaaie; het donderen
zit 'm gewoon het bloed. Zijn
verre voorouders waren al be
ruchte donderstenen. Zijn opa
bijvoorbeeld was steengoed in
het maken van bolbliksem en
Theodorus zélf leerde het vak
voor een na-
tuurvei'schi j nsel? Een bliksem-
beveilingsbedrijf liet daarover
een aardig boekje voor kinde
ren maken: het Groot Bliksem-
boek, met in de hoofdrol: Theo
dorus Donderius.
Het krantenarchief zit er vol
mee - met berichten over de
schade die onweer kan aan
richten: 'Blikseminslag Vlis-
singen legt treinverkeer lam';
Bliksem slaat gat in dak school
Philippine'; 'Bliksem brengt
boerderij Zonnemaire zware
schade toe'. En: 'Kerkgangers
dood door bliksem", 'Twintig
gewonden door onweer'.
Desondanks is onweer niet
écht om bang voor te zijn. Als je
maar weet wat je moet doen. In
het Groot Bliksemboek geeft
Theodorus Donderius in be
grijpelijke taal antwoord op de
meest gestelde vragen over
donder en bliksem: „Wolken
bestaan uit positieve (plus) en
negatieve (min) elektriciteit.
Normaal gesproken is de hoe
veelheid min en plus in de wol
ken even groot, maar door het
wrijven en botsen van de wol
ken stroomt er min en plus van
de ene naar de andere wolk. De
wolk raakt dan of negatief
(meer min dan plus) of positief
(meer plus dan min) geladen
met elektriciteit. Als de span
ning tussen min en plus te groot
wordt, zoekt een deel van de
min lading een uitweg naar de
aarde of een andere wolk. Dat
is de bliksemflits.En die knal
len dan? Die worden veroor
zaakt door de enorme hitte (tot
zo'n 30.000 graden Celsius) die
de bliksemflits verspreidt.
Door die hitte zet de lucht uit
en dat geeft flinke klappen.
Tips
Theodorius is beroerdste niet.
Daarom geeft hij in het Groot
Bliksemboek een aantal voor
beelden van eenvoudige na-
tuurkundeproefjes, legt het
verschil uit
tussen bol-,
parel- en ra-
ketbliksems,
noteerde re
cepten voor
Hete Bliksem
en Bliksem-
koekjes. En:
hij verstrekt
tips over hoe
te handelen
wanneer hij
de wolken tegen elkaar laat
wrijven of botsen en zijn elek
trisch geladen pijlen naar be
neden stuurt.
Tip 1; Onweer op straat:
Wel doen: ga als de kippen naar
huis of schuil bij een vriendje.
Niet doen: op straat blijven.
Tip 2; Onweer als je op een open
plek staat:
Wel doen: je verspreiden als je
met een groepje bent; jezelf zo
klein mogelijk maken, ga op je
hurken zitten met je hoofd tus
sen je knieën.
Niet doen: schuilen onder een
boom of een ander hoog ding
(die bliksem zoekt vaak een
hoog punt op); een paraplu op
steken; plat op de grond gaan
liggen.
Tip 3; Onweer in het bos:
Wel doen: in het bos blijven,
een open plek in het bos zoeken
en jezelf klein maken.
Niet doen: de bosrand opzoe
ken; schuilen bij een hoog (me
talen) ding.
Tip 4; Omveer als je paardrijdt
of fietst:
Wel doen: afstappen en een
eindje uit de buurt van j e paard
of fiets op je hurken gaan zitten
Onweer boven Vlissingen.
met je hoofd tussen je knieën.
Niet doen: je fiets of paard vast
blijven houden.
Tip 5; Onweer als je buiten
sport:
Wel doen: schuilen in de kanti
ne of kleedkamer; in de auto
schuilen; uit de buurt blijven
van een hek of lichtmast.
Niet doen: op het veld blijven.
Tip 6: Omveer als je zwemt:
Wel doen: meteen uit het water
gaan, ook als je in een binnen
band zwemt dat over gaat in
een buitenbad.
Niet doen: in of dichtbij het
water blijven.
Tip 7: Onweer als je op een
boot(je) zit:
Wel doen: bij een roei- of rub
berbootje - ga als een speer aan
land of ga ineengedoken zitten;
ben je op een grote boot, blijf
dan in de kajuit.
Niet doen: op het dek rondhan
gen; bij een mast of een (meta
len) railing gaan staan.
Tip 8: Onweer op de camping:
Wel doen: schuilen in de auto,
in de kantine of een ander ge
bouw; uit de buurt blijven van
metalen dingen als een klim-
rek, glijbaan of schommel.
Niet doen: in de tent of vouw
wagen schuilen of op de cam
ping rondlopen.
Tip 9: Onweer in de tuin:
Wel doen: ophouden met spe
len en naar binnen gaan.
Niet doen: onder een afdakje of
zonnescherm gaan zitten.
Donderius is een schalkje. Het
liefst stuurt hij zijn bliksems
naar bomen, kerktorens of da
ken van gebouwen. Maar soms
ook laat hij zijn bliksempijlen
via elektriciteitskabels bin
nenkomen en kan hij zo televi
sietoestellen en computers op
blazen. Dus wanneer onweer
dreigt: stekkers d'r uit. Maar
foto Lex de Meester
zelfs dan kan Theodorus nog
wel eens toeslaan. Via de wa
terleiding. „Zit je dan net in
bad of sta je onder de douche,
dan ben je de sigaar. Blijf bij
onweer dus op het droge."
Voordeel is, dat je dan lekker
ook niet kunt helpen met de af
was; „véééélte gevaarlijk".
Is die Donderius tóch nog er
gens goed voor.
Het Groot Bliksemboek wordt
in eigen beheer uitgegeven
door Mies Goossens Bliksem
beveiliging BV te 's Hertogen
bosch; tekst: Irma de Boer; Illu
straties: Annet Scholten; prijs:
f34,-.
door Pascalle Cappetti
BRESKENS - De D66-Staten-
fractie wil zich sterk maken
voor de realisatie van één vis
mijn in Zuid-West-Nederland.
De meest logische locatie van
deze geprivatiseerde vismijn is
voor de democraten Breskens.
Dat is één van de conclusies van
een werkbezoek van de D66-
statenfractie vrijdag aan de ge
meente Oostburg en de Bedrijfs
belangenvereniging Breskens.
Gezien de gunstige ligging van
het vissersdorp zijn de D66'ers
er voorstander van dat de acti
viteiten van de verschillende
vismijnen in Breskens worden
geconcentreerd. Ook voor de
haven zien zij nieuwe mogelijk
heden wanneer de veerverbin-
ding Breskens-Vlissingen na de
realisatie van de vaste oeverver
binding, wegvalt. Volgens de
democraten kan de haven het
best worden ondergebracht in
het havenschap Zeeland Sea-I
ports, opdat ook Breskens mee
profiteert van de kruimels die
bij de verdeling van de rijksgel-
den overblijven.
De vurige wens van de bedrijfs
belangenvereniging om een vol
waardige veerverbinding in
stand te houden, vond woord
voerder J. de Zeeuw vanwege de
financiële consequenties 'een
hele moeilijke kwestie'. De frac
tie wilde zich vrijdag nog niet
verbinden aan allerlei uitspra
ken, maar wacht liever de studie
naar een fiets-voetveer af.
De Statenleden raadden de be
drijfsvereniging aan om samen
met andere ondernemersvereni
gingen in West-Zeeuws-Vlaan-
deren een masterplan op te stel
len over hoe de economische
ontwikkelingen er op de lange
termijn uit komen te zien. Het
pleidooi van de vereniging voor
een goede oost-west-verbin-
ding in Zeeuws-Vlaanderen
vond weerklank bij de D66'ers
door Aector Dooms
MIDDELBURG - „Ik had geen
stuk in mijn kraag, ik voelde me
nog goed in staat om te rijden",
verzekerde een 61-jarige man
uit Kruiningen vrijdag de recht
sprekers op de zitting van de
Middelburgse politierechter.
„Toch had u een opvallend hoog
percentage", stelde mr. N. N.
Steenbeek vast. De man was 10
juli dit jaar in Middelburg dooi
de politie aangehouden. Een
bloedproef wees 2,55 milligram
uit, ruim vijf keer zoveel dan
toegestaan. „Ik had maar vier
pilsjes gedronken. Die bloed
proef klopte niet." De contra
expertise had de Kruininger
niet nodig gevonden. „Het helpt
toch niet."
Officier van justitie mr. F. van Es
concludeerde dat de man aan
zienlijk meer moet hebben ge
dronken. Hij eiste twee weken
gevangenisstraf en twaalf
maanden rij-ontzegging. De
verdachte vertelde gehandicapt
te zijn, waardoor hij moeilijk
zijn rijbewijs kon missen. Bo
vendien reed hij al 43 jaar autc
zonder met justitie in aanraking
te zijn geweest. De leeftijd var
61 jaar en de medische proble
men waren voor de politierech
ter aanleiding om de rij-ontzeg
ging te matigen. De man were
veroordeeld tot twee weken ge
vangenisstraf, 1.500 gulder
boete en twaalf maanden rij
ontzegging, waarvan zes maan
den voorwaardelijk, proeftijc
twee jaar.
(Advertentie)
Lange Vorststraat 1 2
4461 JP Goes
door Ab van derSluis
MIDDELBURG - Blue
Spirit Drum Bugle
Corps uit Middelburg
viert zijn vijftiende ver
jaardag op een speciale
manier. In de Stads
schouwburg wordt zater
dag 1 november onder de
naam 'Spirit in 't Theater'
een avondvullend thea-
ter-showprogramma ge
bracht. Daaraan werken
diverse collega-vereni
gingen mee.
Deelnemers aan het thea-
ter-showprogramma zijn:
het Middelburgs Muziek
korps, Inter Scaldis Pipes
Drums uit Vlissingen,
Hans Nootebaart Muziek-
produkties uit Oost-Sou
burg, dansschool Joke
Lou werse uit Middelburg,
Jubal Drum Bugle
Corps uit Dordrecht, to
neelvereniging 't Zand uit.
Middelburg, uiteraard
Blue Spirit zelf en het
jeugdcorps The Blue Spi
rit Cadets. Alle formaties
werken belangeloos mee.
Naast afzonderlijke op
tredens, zullen de show
dansgroepen van Blue
Spirit en Jubal een geza
menlijke dansact opvoe
ren. De theater-show
avond begint om 20 uur en
duurt zo'n 2,5 uur. Kaar
ten zijn verkrijgbaar aan
de kassa van de schouw
burg. De theateravond
moet de kroon worden op
het 15-jarig bestaan van
Blue Spirit Drum Bugle
Corps. In de afgelopen ja
ren wist het corps diverse
nationale prijzen en titels
in de wacht te slepen. Vo
rig jaar slapte het corps
over naar de hoogste klas
se in de landelijke compe
titie.
Haamstedenaar werkte dertig jaar aan zijn vinding ScllolicrCÏÏ Op Stl*<I£lt
door Barend Pelgrim
BURGH-HAAMSTEDE - Bijna
dertig jaar heeft L. Van Huuk-
sloot gerekend en getekend. Nu
heeft hij eindelijk octrooi aan
gevraagd. Zijn krukasloze mo
tor moet een revolutie ontkete
nen in de constructie van de
verbrandingsmotor.
Van Huuksloot beweert dat zijn
vinding veel eenvoudiger te ma
ken is dan de klassieke motor.
„De bestaande motor is een
prachtig onding", aldus Van
Huuksloot. „In de loop der jaren
heeft het huidige type motor wel
een hoog peil bereikt, maar ei
genlijk is het een waardeloos
principe. Mijn ontwerp is dus
danig dat de hinderlijke krach
ten die vrijkomen elkaar ophef
fen. Een motor zonder trillingen
dus. Alleen de krachten die je
nodig hebt komen vrij en wor
den benut. Hij levert ook nog
eens het dubbele vermogen, is
zuiniger en milieuvriendelij
ker."
Prototype
(Advertentie)
MARGARETHA LEY
Lange Vorststraat 1 2
4461 JP Goes
Een prototype is er nog niet.
Zijn tekeningen zijn door een
hoop instanties en mensen be
keken maar tot dusverre is er
geen enkel bedrijf dat wil inves
teren in het idee. Van Huuk
sloot: „We hebben het hier over
een bijzonder conservatieve
branche. Bovendien kost het
ook behoorlijk wat om zo'n pro
totype te ontwikkelen. Maar ze
moeten dat niet zien als iets dat
geld kost. Het is meer een beleg
ging of een aandeel waar ze voor
investei'en. Als je geld wil ver
dienen is het toch logisch dat je
wel eens een bepaald risico
neemt."
Grotere werk
Frans Punt uit Cadzand zegt dat
dat niet zo simpel ligt: „Voor zo
ver ik de plannen kan beoox-de-
len is dit toch een motor voor het
grotere werk. Ik werkte vroeger
bij de Outboard Marine Coipo-
ration in Brugge en uit exwaring
denk ik dat de ontwikkeling van
een dergelijk apparaat miljoe
nen kost. Het moet ook voldoen
de renderen ten opzichte van het
bestaande segment. Begin als
bedrijf dan maar eens aan zo
iets."
De uitvinder heeft zijn buik vol
van de onderzoeken waar zijn
plannen aan onderwox-pen wor
den. Van Huuksloot zegt dat het
er steeds op neei'komt dat hij
zijn tekeningen presenteert, uit
leg geeft en dat bedrijven dan
zeggen dat het concept wel inte
ressant is, maar dat zij er niks
L. van Huuksloot zegt dat zijn vinding veel eenvoudiger te maken is dan de klassieke motor.
mee gaan doen. „Aan de ene
kant begrijp ik het wantrouwen
van de mensen wel. Ik zou zelf
ook moeite hebben om het te ge
loven. Maar de plannen liggen
er. Ik wil het ding nu eindelijk
eens een keer gaan maken
Twijfels heeft hij niet. „Mijn be
rekeningen wijzen uit dat de
motor werkt. Hij is bovendien
makkelijk te maken. Je hebt
geen krukas en geen nokkenas,
tenminste: bij een noi'male
achtcylinder motor is er één
nokkenas met 16 nokken en 4 la-
gex's. Bij die van mij twee nok-
kenassen met elk één nok en één
lager. Er zijn alleen zuigers en
cilinders nodig." Bij het TNO
kan Van Huuksloot ook niet te
recht met zijn vinding want
15.000 gulden heeft hij niet. Dat
zijn namelijk de kosten om een
uitvinding door deskundigen
van TNO te laten toetsen.
Interessant
Van Huuksloot is met zijn plan
nen bij het Innovatie Centnxm
Zeeland in Middelburg geweest.
„Voor iemand die geen expei't is
op het gebied van verbran
dingsmotoren is het moeilijk te
beoordelen, maar het idee van
meneer Van Huuksloot is inte
ressant genoeg." Dat zegt ir. J.
Ham van het ICZ. „Wij zouden
het zonder meer toejuichen als
er iemand met hem in zee zou
gaan. Het probleem is dat het
veel tijd en energie kost om iets
uit dit plan te halen en het is
voor ons niet mogelijk om een
particulier te helpen. Wij zijn ex-
voor de industi'ie."
Bij Hoogovens wex-kt men met
een andere vinding van Van
Huuksloot. De Haamstedenaar
werkte vroeger als constructeur
en ontwierp voor Hoogovens
een grijper waar nu nog mee ge
werkt woi'dt. „Ik wei-kte toen in
dienst, dus aan dat project heb
ik niks overgehouden."
foto Pieter Honhoff
Dat verklaax-t waax-schijnlijk de
voox-zichtigheid waannee hij
zijn huidige plannen omgeeft.
Van Huuksloot zit als een kloek
op zijn gegevens. „Ik zou graag
een internationaal octrooi be
reiken maar ook daar heb ik de
financiën niet voor.
Volgens J. Ham zou Huuksloot
misschien toch wat assertiever
moeten zijn met zijn plannen.
„Angst is nooit een goede raad-
gevexx Het zou zonde zijn als dit
idee nog eens derlig jaar zou
blijven liggen. Het risico dat ie
mand andei's er mee vandoor
gaat moet hij dan maar nemen.
door Henk Postma
MIDDELBURG - Door steeds
meer gaten in de ondex^vijs-
wetgeving te laten vallen draagt
de overheid ertoe bij dat scho
lieren, soms tegen wil en dank,
gaan spijbelen. Als de wetge
vers niet op hun schreden terug
keren, komen de eerstvolgende
jaren nog veel meer leerplichti
gen op straat terecht. Die nood
kreet is vrijwel overal in het
Zeeuwse ondex*wijs te horen, nu
duidelijk wordt dat de zwakste
leerlingen steeds vaker de deur
naar een beroepsopleiding ge
sloten vinden.
De overheid roept sinds kort van
de daken dat spijbelen wordt
beboet. Maar aan de andere
kant komt het steeds vaker voor
dat leerplichtigen, die graag
verder willen leren, op geen en
kele school meer terecht kun
nen. Leexplicht-ambtenaren
signaleren al enkele jaren dat
voortijdig schoolverlaters, als
ze de chaad weer willen oppak
ken, soms nergens meer terecht
kunnen.
Inmiddels vinden ook partieel-
leexplichtigen die hun (i)vbo-
diploma hebben gehaald, de
deuren van vervolgopleidingen
gesloten, zo werd donderdag in
de Zeeuwse Onderwijs Raad
(POR) geconstateerd.
Het probleem doet zich voor bij
scholieren die zo moeilijk leren
dat ze niet in staat worden ge
acht een bei-oepsopleiding van
het laagste niveau (de zoge
naamde assistent-opleiding)
met succes te voltooien. Tot vo-
ï'ig jaar was er nog opvang voor
hen. Zo konden ze op de regio
nale opleidingencentra (ROC's)
terecht in de zogenaamde oriën
tatie- of schakelklassen. Maar
die zijn per 1 augustus opgehe
ven. In veel gevallen betekent
dit dat de betrokken scholiei-en
aan hun lot woi'den overgelaten.
Onbekend
Op de omvang van dit nieuwe
pi'obleem heeft het onderwijs
nog nauwelijks zicht. Het POR-
lid A Littooy schatte donderdag
dat zijn school, de Chiistelijke
Scholengemeenschap Walche-
ren dit jaar 10 tot 15 gediplo
meerde (i)vbo-leerlingen afle
verde die niet terecht konden op
een vervolgopleiding. Decanen
van zijn school konden die cij
fers gisteren niet preciseren.
Volgens directeur H. van der
Vinne van Groot Stelle in Goes
zijn dit jaar acht van zijn gedi
plomeerden in de mist verdwe
nen. Maar hij houdt een slag oc
de ami. „Door de veranderend*
wetgeving is het moeilijk ti
doorgronden wat er precies me'
de leerlingen gebeurt. Een aan
tal jaren geleden wisten we da:
nog tot op de milimeter pi'ecies
In Zeeuws-Vlaanderen speel;
het probleem nog niet, meld:
conrector P. Baecke van scho
lengemeenschap De Rede. „On
ze gediplomeerde (i)vbo-leer
lingen woxden naar mijn gevoe
nog steeds goed opgevangen, t
gaat dat wel steeds moeizamer
Algemeen dix-ecteur A Buijs va:
het ROC voor Midden- e:
Noord-Zeeland bevestigt ds
gediplomeerde (i)vbo-leerlin
gen niet meer zomaar tot een be
roepsopleiding worden toegela
ten. Ze worden eerst gronai;
getest, om te zien welke oplei
ding het meest voor hen
schikt is. Volgens hem gebeur
het hoogst zelden dat ze oi
grond van de testresultaten nie
worden toegelaten. „Ik acht da
bijna uitgesloten." Wel gebeur
het dat scholieren zelf afhaker,
omdat geen opleiding vooidan
den is die bij hen past.
Geld
Buijs ontkent met klem da
zwakkere scholiex-en worden ai
gewezen om financiële redener
Volgend schooljaar, wanneer c
financiering van het ROC ver
andert, vreest hij daar wel toet
moeten overgaan. Nu is het no
zo dat zijn ROC zelfs een spec,
aal ondersteuningsprogi-amm
in het leven heeft geroepen voo
scholieren die, zo de wetgevin;
naar de letter wordt uitgevoerd
tussen de wal en het schip raket
Maximaal 30 leerlingen kunne:
er gebruik van maken. Tot dus
ver echter zijn er nog maar
plaatsen van bezet.
Al met al, schat Buijs, heeft zij
ROC nog nauwelijks gedipk
meex'de (i)vbo-ers de toegar.
geweigerd.,Ik denk dat het eer.
om niet meer dan twee tot dr.
incidenten gaat. Ik zeg niet dj
het er niet meer zijn, maar i
scholen beweren dat het wel z
is, dan daag ik ze uit om naame
toenaam te noemen."
De Walcherse leerplichtambte
naarK. Catsman kan Buijs inie
der geval zo al wat namen op ef
papiertje geven. „Ja, ik heb
inmiddels een aantal in beek
Ze zijn zelf naar me toegeko
men. Of er nog veel meer zijt
weet ik pas als ik een compute.'
uitdraai kan maken. De gegf
vens daarvoor moeten van c
scholen komen. Dat kan nog
aantal weken duren."