De oorlog ging nooit voorbij PZC Vlekjes bederven slot festival niet XXL: een voorraadkast met kunst Jango Edwards verheft het bizarre geniaal tot cultus zeeland maandag 6 oktober 1997 GroenLinks is tegen verdere groei vliegveld agenda kunst cultuur Jo Ivens neemt afscheid van Oratoriumvereniging ARNEMUIDEN - GroenLinks Zeeland vreest een 'onaan vaardbare aantasting' van de rust in de Zeeuwse Delta door de uitbreiding van vliegveld Zee land Airport bij Arnemuiden. In een brief aan de vaste Kamer commissie voor Verkeer dringt GroenLinks daarom aan op een stop op de expansiedrift van het vliegveld. Het moet een vlieg veld blijven voor kleine recrea tieve luchtvaart en niet meer, vinden de gemeenteraadsfrac ties en statenfractie van de par tij in Zeeland. Dus: geen groei van het aantal vliegbewegingen tot 60.000 per jaar en evenmin een verharde baan. De economische nood zaak is twijfelachtig, aldus GroenLinks. Uitbreiding leidt juist tot 'vernietiging van de economische mogelijkheden van de Zeeuwse Delta en vooral het Veerse Meer, want die liggen immers in het verblijfs-, dag- en watertoerisme'. PCOB bijeen over huisvesting van ouderen MIDDELBURG - De Protes tants Christelijke Ouderen Bond Zeeland houdt maandag 6 oktober in kerkcentrum De Morgenster aan de Adr. Obrijs- straat 10 in Middelburg een voorlichtingsmiddag over ou derenhuisvesting. Er wordt informatie gegeven over de verschillende woonvor men en de betekenissen van be grippen als aanpasbaar bouwen en aangepaste woningen. De bijeenkomst duurt van 13.30 tot 17.30 uur. Kinderen van de Bersiap MIDDELBURG - In Ontmoe tingscentrum Dauwendaele aan de Middelburgse Vrijlandstraat komen zaterdag 1 november de 'Kinderen uit de Japanse bezet ting en de Bersiap 1941-1949' bijeen. Op deze zestiende ontmoetings dag spreekt onder anderen H. Vogelaar van Centrum '45 in Oegstgeest over het centrum en de hulp die het kan verlenen. De aanvang is om 14 uur; zaal open vanaf 13.30 uur. FILM BERGEN OP ZOOM - Roxy, 20 uur: The Lost World Jurassic Park en My best friend's wedding; Cinemactueel, 20 uur: Face/off en The Lost World Jurassic Park; 20.30 uur: Ridi cule; GOES - Grand, 20 uur: The Lost World; HULST - De Koning van Engeland, 20 uur: The Lost World Jurassic Park, Cop land, My best friend's wedding en Priso ner on the mountain; MIDDELBURG Cinema. 19.30 uur: The Gambler; 22 uur: Love! Valour! Compas sion; VLISSINGEN - Alhambra, 20 uur. The Lost World, My best friend's wedding, Copland en Face/off; TENTOONSTELLINGEN GROEDE - Galerie De Ouwe Smisse, 13.30-17 uur: Florinda Suarez, schilderij- HEINKENSZAND - Gemeentehuis, 8.30- 12.30 uur: Nelly van Nieuwenhuijzen, 'Zeeland heeft een horizon', acrylschil- derijen en aquarellen (t/m 16/101; HULST - Galerie Rattenfanger, 13.30-17 uur: Lydia Klop-Steendijk, aquarellen, olieverd, potlood en pastelkrijt (t/m 11/10); KAPELLE - Gemeentehuis, 8.30-12 en 13- 16 uur: Werken Kunstkring Heikantven, olieverf en aquarel (t/m 31/10); MIDDELBURG-Zeeuws Museum, 11-17 uur: 'Nehalennia 350 jaar^t/m 1/3/98); Pieter Slagboom, een visie op de uitbrei ding van hetZeeuws Museum in de Abdij (t/m 2/11); Roosevelt Study Center, 11-12.30 en 13.30-16.30 uur: Leendert van der Pool, tekeningen (t/m 31/10), Ramschip Schorpioen, 10-17 uur: Annet te Kuyper en Joke Bos, schilderijen (t/m 2/1 D. Zeeuwse Bibliotheek. 17.30-21 uur: Ten toonstelling oude foto's en ansichtkaar ten 'verkeer en vervoer" (t/m 25/10); Willy De Houck, stempelen en stampen (t/m 15/11); NEELTJE JANS - Waterland, 10-17.30 uur: 'Waterwereld, leven in de delta van Bangladesh' (t/m 3/11 OOSTKAPELLE - Toeristisch Centrum Oranjezon, 10-16 uur: Joke Plomp- Kroes, aquarellen (t/m 15/12); OUDDORP Bezoekerscentrum de Gre- velingen, 10-17 uur: Betsy de Jonge, klei- sculpturen en A. de Jonge, foto's (t/m 31/10); SLUIS - De Raadskelder, 14-17 uur: Yves Velter, schilderijen (t/m 12/10);VEERE - De Schotse Huizen, 12-17 uur: llona Schmit, werken (t/m 31/10); VLISSINGEN - Stadhuis, 8.30-17 uur: Unicef met een expositie over kinderar beid (t/m 9/10); Bellamy 19, 10-15.30 uur: Huub de Bode en Hein Dingemans 'een ontmoeting' (t/m 2/11); ZIERIKZEE - Galerie Galerij, 13-16 uur: Joseph W. Huber, 'schilderungen', foto collectie (t/m 27/11 HULPCENTRA Alarmnummer voor geheel Zeeland: tel. 112. Centraal Meldpunt Milieuklachten Zee land, tel. 0118412323. SOS Telefonische Hulpdienst Zeeland, tel. 0118 615551 (dag en nacht bereik baar). Chr. Hulpdienst Zeeland voor mensen in nood, tel. 0118 625414 Stichting Blijf van m'n lijf Zeeland, tel. 0118 469869 (dag en nacht bereikbaar). Kindertelefoon Zeeland, tel. 0800 0432 (gratis), dag. van 14.00-20.00 uur. Bureau Vertrouwensarts Kindermishan deling, tel. 0118 628800. Aids Infolijn, tel. 0118 638384. MIDDELBURG - Dirigent Jo Ivens neemt op 8 november afscheid van de Koninklijke Oratoriumvereniging Tot Oefening en Uitspan ning in Middelburg. Hij heeft het koor 33 jaar geleid. In de Middelburgse Concertzaal zal de oratoriumvereniging voor deze gelegenheid een speciaal concert geven. Op het programma staan het Te Deuvi van M. A Charpentier en de Messe di Gloria van Puccini. Medewerkenden zijn sopraan Hanneke Kaasschieter, alt Jakobijn Wallis, bas Charles van Tassel, tenor Robert Luts, organist Tijn van Eijk en het Dordts Kamerorkest. Jan Hut zal Ivens opvolgen als dirigent. Aanvang concert: 20 uur. Csr VA> OOSTBURG, R.K. Kerk Nationaal Orkest van België onder leiding van Yuri Simonov, David Lively, piano Werken van Bernstein, Gershwin enMoessorgski/Ravel door Douwe Eisenga Het uitverkochte slotcon- cert van het Festival van Zeeuwsch-Vlaanderen be loofde zaterdagavond dik feest te worden met het Pia noconcert van Gershwin en de Schilderijententoonstel ling van Moessorgski. Met name dit laatste stuk is een lust voor het oor. Moes sorgski schreef het als piano stuk en liet zich daarbij in spireren door een aantal schilderijen van Victor Hart- mann. Het werk uit 1874 getuigt van een grote melo dische, harmonische en rit mische inventiviteit. De be werking voor orkest door Ravel maakt nog duidelijker dat het hier gaat om één van de mijlpalen van de muziek geschiedenis. De avond begon met de ou- verture uit Candide, een ope rette van Bernstein uit 1956. Ook hij liet de orkestratie aan anderen over, in dit geval puur uit tijdgebrek. Het kor te stuk, door het Belgisch or kest met overtuiging ge bracht, haalt het niet bij de Symphonic Dances uit de West Sicle Story die hij in de zelfde tijd schreef. Daarvoor klinkt de muziek te gemak kelijk. Zaterdag werd de her innering eraan vrijwel me teen weggevaagd door het pianoconcert van Gershwin. Velen doen dit stuk wat gemakzuchtig af als een mislukte poging van een componist die beter bij zijn musical-songs had kunnen blijven. Toegegeven, Gersh win vergaloppeert zich in een aantal pathetische passages en het tweede deel is niet erg sterk. Toch blijven er genoeg jazzy ritmes, lekkere synco pes en soepele melodieën over om van te genieten. Het orkest sloegzich daar ook be hoorlijk doorheen, al hadden de ritmische details wat puntiger gekund. De vraag is of de enigszins milde bena dering van solist David Live ly de juiste was. Het stuk moet het vooral hebben van de veelvuldig stampende pianopartij. Tegengewerkt door de akoestiek van de kerk, maai- zelf ook schuldig door een ruim pedaalge- bruik, slaagde Lively er niet in om die motoriek op gang te brengen. Ondanks diverse problemen bij de koperblazers - een te afgemeten spel van de trom bone in de opening, een rond uit valse tuba in 'Bydlo' en een te overheersend koper in de finale - mocht de uitvoe ring van de Schilderijenten toonstelling er zijn. Simonov zorgde voor een overwegend heldere orkestklank en een strakke ritmiek. Zodat de be lofte van een feest toch nog ingelost werd. Johnny Beerens (rechts) en fotograaf Peter Nicolai bekijken op de tentoonstelling een van de foto's van de schildering op de silo. foto Charles Strijd door Wilma Valk BRESKENS - Het bijbelverhaal van de wonderbaarlijke spijziging der vijfduizend is haast iedereen bekend. Dat de vijf broden en de twee vissen uit dit verhaal nu in een soort voorraadkast op de havensilo van Breskens prijken, mag ook een klein wonder heten. Na ruim twee jaar voorbereiding, on zekerheid en werk werd zaterdag het XXL- kunstwerk van Johnny Beerens officieel overgedragen aan de gemeente Oostburg, de opdrachtgever. Het ontwerp is door Beerens zelf uitgeko zen. ,,Ik wou een sterk beeld, passend bij het gebouw. De silo is ook een soort voorraad kast die ieder jaar weer gevuld wox-dt." Driehonderd liter verf in dertig zelf ge mengde kleuren waren nodig voor het 500 vierkante meter grote kunstwerk. „Ik meng alle kleuren zelf met de hand", vertelt de kunstenaar, „soms zelfs nog tijdens het werk op de steiger." Hoe moeilijk het werken aan de silo was, is te zien op de zaterdag geopende tentoon stelling naast het visserijmuseum in Bres kens. Een korte film van Jo Hovestad uit Breskens en foto's van plaatsgenoot Peter Nicolai tonen de vorderingen van de schil dering. Vooral de door Nicolai vanaf het dak van de silo genomen foto's geven een duide- li j k beeld van de hoogte en de moeili j kheden bij het werk. „Het vertellen van eigen ideeën in deze vorm, realistisch en voor zichzelf sprekend, is een kunst op zich. Een fresco op damwandprofiel, dus op een geribbelde on dergrond, is alleen al technisch een presta tie". aldus L. Melis, oud-docent van Johnny Beerens aan de Academie Beeldende Vor ming in Tilburg. Extra dimensie Dat de landbouw door dit kunstwerk nu eens niet negatief maar positief overkomt was een belangrijk punt voor algemeen di recteur A Bierens van de CZAV. „De land bouw zorgt niet alleen voor ons voedselpak ket maar ook voor de stoffering van het landschap. Daar geeft onze silo met dit schilderij nu een extra dimensie aan." De aandacht voor buitenkunst is een onder deel van de cultuurnota van de gemeente Oostburg. Het ontwerp van Beerens was een gevolg van een oproep van de gemeente aan kunstenaars om voorstellen voor de kern Breskens in te dienen. ..Het was een moeilij ke keus", aldus wethouder Culenaere, ,maar het ontwerp van Beerens voldeed aan alle eisen. Landbouw, visserij, een locatie aan de haven met een link naar het toerisme. Want we hopen dat nog meer mensen mede door dit kunstwerk naar Breskens getrok ken worden." Namens de gemeente dankte de wethouder het CZAV voor het beschik baar stellen van het gebouw. Op de beschildering van de Watertoren in Oostburg - ook een werk van Beerens - is hij zelf te zien in de onderste waterdruppel. Op de silo heeft hij zichzelf eveneens vereeu wigd. Samen met zijn dochter Ebrina (3) staat hij in het oog van de vis. „Zoiets ont staat toevallig. Ebrina staat of speelt altijd naast me in mijn atelier. Ze hoort er dus he lemaal bijBeerens werkt alleen naar eigen ideeën en zelf gekozen onderwerpen. „Ik doe daar geen concessies. Ik moet er iets in zien, werk niet met ideeën van anderen." Over verdere plannen wil Beerens zich niet uitlaten: „Het is allemaal nog in een begin stadium." De tentoonstelling is geopend tot 1 november op woensdag en zondag van 14.00 tot 17.00 uur en op zaterdag van 10.00 tot 12.00envan 14.00 tot 17.Op uur. door Jacques Cats Die laatste twee lange oor logsjaren zijn eigenlijk nooit voorbij gegaan. Ze zijn er nog. Waarom komt er nooit een einde aan? Dit is een passage uit het boek van de 74-jarige Piet Polle mans uit Oostburg. Hij inven tariseerde de persoonlijke indrukken van zijn dwangar- bciderschap in Duitsland, een periode die zich uitstrekte van juli 1943 tot in het voorjaar van '45. De herinneringen zijn hem blijven achtervolgen tot de dag van heden. Daar heeft Polle- mans niet alleen zelf last van. „Mijn vrouw heeft al vaak blauwe plekken opgelopen omdat ik in mijn slaap wild om me heen sloeg of trapte." Tijdens de Tweede Wereldoor log dwong de bezetter meer dan een half miljoen Nederlan ders in Duitse fabrieken de plaats in te nemen van de man nen die als soldaat naar het front waren gezonden. Bij el kaar raakten 5651 Zeeuwse mannen bij de 'Arbeidseinsatz' betrokken. Telkens wanneer de 'Vereniging Dwangarbeiders Nederland' een volgende nieuwsbrief uitbrengt, regent het oproepen, waaruit blijkt dat er nog immer druk wordt gezocht naar personen met wie men samen in een 'Lager' heeft gezeten, aan de machines heeft gestaan. Zoveel jaren nadien is er een hevige belangstelling om con tact te leggen met lotgenoten, te praten over de tijd van toen, te delen in eikaars ervaringen en behoeften. Opvallend zijn de pogingen om gebeurtenis sen van destijds van zich af te schrijven/eindelijk dat eigen verhaal eens goed kwijt te kun nen. Na ruim vijftig jaar niet te wil len of te kunnen praten over zijn belevenissen in Duitsland besloot Pollemans afgelopen winter zijn ervaringen te boek te stellen. Zodat zijn kinderen eindelijk ook eens zouden kun nen vernemen wat pa allemaal had meegemaakt. En voor de rest huldigde de Oostburger het principe, dat als er maar één iets van zijn geschrijf zou kunnen opsteken de energie niet voor niets was verbruikt. Pollemans heeft er in zijn boek naar gestreefd een verhaal te foto Charles Strijd wend belgerinkel: het was in fernaal, erger kon niet'. Van slapen na een nachtdienst kwam niet veel omdat er vlak bij het kamp een fabriekshal stond waar motoren voor Jun kervliegtuigen werden getest. Pollemans zou er een gedeeltelijke doofheid en con stante oorsuizingen aan over houden. Saamhorigheid In zijn boek beschrijft hij de dingen die hij meemaakte in de fabriek en het leven in de barak, waar hij met veertien leeftijdgenoten van Goeree verbleef. 'In de kampen beoor deelde men elkaar op karakter en medemenselijkheid en niet zoals in de vrije wereld op sta tus en bezit. Naar dit gevoel van saamhorigheid heb ik later dikwijls terugverlangd'. Tot de gebeurtenissen die hem haarscherp zijn bijgebleven behoorde een bijna een uur du rend bombardement, dat de fa briek en de stad waar die stond platlegde. Pollemans moest helpen bij het bijeen brengen van de gewonden en het verza melen van de lichamen van drieduizend doden, meest jon ge mensen. 'Je zou hard willen janken..., gillen..., vloeken... Maar je kon het niet. Je wilde huilen, maar er kwamen geen tranen. Bij niemand. Het enige wat je kon doen was als een ro bot dof berustend voortsjok ken.' Meisjes Openhartig verhaalt Piet van bijna op een presenteerblaadje aangeboden contacten met meisjes in de twee jaar die hij gedwongen in Duitsland door bracht. Hij ging er niet op in. Piet had immers zijn Corrie. Loodzwaar was de domper toen die vriendin, enkele maanden nadat Pollemans met de bevrijding de periode van dwangarbeid had kunnen af sluiten, de verkering uitmaak te. 'Dat was het ergste wat me kon overkomen', schrijft hij. 'Erger dan het werken in de fa briek, erger dan de bombarde menten die ik had meege maakt, erger dan de dood. Met Corrie was ik gelukkig en voel de ik me schat- en schatrijk, ook al bezat ik alleen maar drie vale sportbroekjes en een stel oude Duitse laarzen, de linker maat 44, de rechter maat 45'. Het boek is nu klaar, ligt bij de plaatselijke boekhandel Ou- wendijk en kost 17,50. Polle mans heeft er een paar honderd van laten drukken. „Ik ben er al veertig kwijt", meldt hij trots. Bevrijdend Na gedurende meer dan een halve eeuw de periode te heb ben verborgen zou het op schrift stellen bevrijdend wer ken, werd de Oostburger voor gehouden. „Niet is minder waar", constateert hij. „En het vreemde is dat ik het nu niet meer kwijt zou willen. Het is een deel van mijn leven gewor den, dat bij me hoort zoals mijn ouders en broers, mijn vrouw, mijn kinderen en kleinkinde ren." Piet Pollemans:„Het is een deel van mijn leven geworden, dat bij me hoort." VLISSINGEN, Arsenaaltheater 'Mum', clownstheater van Jango Edwards door Willem Nijssen Al aan de eerste schuifelpas- jes van 'Mum' Edwards is te zien dat de geestelijke vader van dat oude vrouwtje een door de wol geverfde komiek is. Ruim 25 jaar ervaring als 'clown' (aan halingstekens, want Jango Ed wards is meer dan dat) hebben hem een tweede natuur ge schonken. In deze voorstelling kruipt hij moeiteloos in de huid van een stuk of tien personages, en bij alle hemelsbrede verschil len blijft steeds dezelfde hand van de meester zichtbaar. De oermoeder van de Edwards- familie komt met grote moeite in haar brede leunstoel, voor zien van alle gemakken en grol len. Maar nauwelijks een mi nuut later staat ze zwaaiend met haar uitgezakte borsten te swingen op een oud blues-num mer: 'You'd better shop around'. Advies aan haar zoon om niet de eerste de beste te nemen. Een advies met een seksueel onder toontje. Het zal niet de laatste keer zijn. De steeds openlijker verwijzing naar die kant van het leven is één voorbeeld van een bredere aanpak dan de klassie ke clown doorgaans te brengen heeft. Het gaat er bij een volle Arse naal-zaal allemaal vlot in. Dat Engels de voertaal is, blijkt geen enkel probleem. Ook al speelt de tekst een veel grotere rol dan - opnieuw - bij die klassieke clown. De meeste acts - van el kaar gescheiden door video beelden van weer andere dwaze invallen - zijn complete sket ches. Die van Dr. Prof. Viktor Varoom is daarvan één van de meest uitgebreide en meest ge slaagde. De man die onnavolg baar zijn levensmotto „Look Listen and Leam" weet te lispe len, schotelt een bizar schep pingsverhaal voor en geeft een subliem waanzinnige uitleg aan de oorsprong van het woord so cialisme. Het constante in al die acts is een proeve van meesterschap, maar ook een sluipend gevaar om in eentonigheid te vervallen. Bijna komt het zover, maar dan blijkt des te beter dat Jango Ed wards het bizarre geraffineerd tot een cultus heeft verheven. In schrijven over de gebeurtenis sen zoals hij die als jongeman beleefde en onderging. Wat bij het lezen opvalt is dat hij, wat hij nog wist, met veel gevoel voor detail heeft vastgelegd. „Niet zo moeilijk", zegt Piet er achteraf van. „Wat ik in die twee oorlogsjaren heb meege maakt staat helder en onuit wisbaar in mijn geest gegrift. Ik ben er afgelopen winter voor gaan zitten. Alles vloeide er toen zomaar uit. Schoenendoos Belangrijk houvast vormde de inhoud van een schoenendoos die na het overlijden van zijn ouders werd opgeduikeld. Een doos met brieven die zoon Pol lemans vanuit zijn Duitse ver blijfplaatsen naar huis stuur de. Plus een zakboekje, waarin hij tij dens zijn dwangarbeider schap met een stompje potlood bepaalde gebeurtenissen met datumvermelding had geno teerd. Pollemans woonde in Oude Tonge op Goeree-Overflakkee toen hij - 19 jaar oud - behoor de tot de eerste lichtingen jon gemannen die op het eiland werden opgeroepen. Net zoals andere dwangarbeiders het la ter kregen te horen is bok hem de vraag gesteld: waarom ben je niet ondergedoken? 'Nie mand wilde gaan', noteert de Oostburger in zijn boek. 'On derduiken bestond toen nog niet. Het woord moest nog wor den uitgevonden. Als je je aan de oproep onttrok en niet ging, zouden ze represailles op je naaste familie toepassen. Wat dat kon zijn? Je dacht het erg ste!' De Opelfabriek langs de rivier de Main behoorde tot één van de locaties waar de dwangar beid moest worden verricht. Onder enorm lawaaierige omstandigheden werd de Oost burger ingezet bij de vervaar diging van krukassen voor gro te pantserwagens. 'Loeiende ovens, doordringend scherp gesis van perslucht en stoom, oorverdovende klappen van de stempels, gierend geluid van de loopkranen met waarschu- Amore gagagaga' - een wel zeer avantgarde rockopera - grijpt de wildbehaarde artiest naar de oude schemerlamp die bij 'oma' Edwards al een klein rolletje had. In minder dan een flits wordt die over het hoofd getrok ken en blijkt dan een perfecte dansjurk. Met de waaier die er dan ineens ook is, wordt een knap staaltje jongleren ver toond. Met zulke hoogtepunten weet Edwards (één van de grondleg gers van het Festival of Fools) uit de buurt van het belegene te blijven en speelt hij in op hét oerverlangen van elk publiek: door aftroeven en overdonderen met verbazing en verrassing vermaakt te worden. Het is een te primitief verlangen om lang door geboeid te blijven, maar af en toe moet het toch bevredigd worden. En dan heb je aan Jan go Edwards een heel goede. Jango Edwards

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1997 | | pagina 11