Direct ingespoten
benzinemotor
bespaart 44 cent
per liter
GDI-motor loopt
vrijwel op lucht
Pers onder de indruk
prestaties GDI
Mitsubishi loopt vooruit op
overheidssubsidie zuinige autos
Verbruik 1:20,7 verrast ADAC
Revolutionaire GDl-motor nu in Carisma
ISO patenten
voor GDI
GDI -motor in d
de prijzen
Mitsubishi het
meest
betrouwbaar
t
Carisma laagste
kosten in top
middenklasse
Caravanners
enthousiast
Nederlandse
Carisma GDI
Eco-Run
een succes
Klaar voor een proefrit
8
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
VRIJDAG 3 OKTOBER 19$
Advertentie
Carisma GDI Nieuws
Door M. Marsman
AMSTERDAM - De GDI-motor heeft
tot een golf van reacties geleid.
'Auto en Motor Techniek' meldde:
"Na een week sturen met de
Carisma GDI weten we één ding
zeker: directe benzine-inspuiting
heeft de toekomst. Wat ons name
lijk het meest is opgevallen, is dat
je van het bijzondere verbran
dingsproces eigenlijk niets merkt,"
"Hij is stil, klinkt niet ongewoon
en is bijzonder levendig, mede
dankzij het hoge koppel." "Het is
ons gebleken dat de GDl-motor
alles in huis heeft om een zuinig-
heidswonder te zijn, maar een tac
tische rechtervoet is een vereiste
voor imposante besparingscijfer?."
Het Duitse blad 'MOT': "Twintig
procent brandstofbesparing. Op
papier lijkt het niet zo wild. Maar
als je bedenkt dat de gezamenlijke
inspanningen van de auto
industrie tijdens de laatste twintig
jaar slechts één procent besparing
per jaar opleverden, dan is daar
mee wel de dimensie van deze
doorbraak aangegeven."
Het Duitse 'Auto, Motor und Sport':
"Het verbruiksvoordeel is zo veel
belovend dat geen autofabrikant
daar aan voorbij zal kunnen gaan."
'Auto mobiliteit': "Stel dat de
besparing, afhankelijk van je
rijstijl, ergens tussen de 8 en 20
procent uitvalt.' Dat zijn de meest
pessimistische en optimistische
cijfers die we horen. Het blijft een
aanzienlijke stap vooruit."
De GDI-motor van Mitsubishi heeft S
sinds de introductie al vele prijzen g
in de wacht gesleept. Het Britse b
vakblad 'Car' onderscheidde de GDI li
met de 'Design and Technology d
Award'. De GDl-motor werd ook als
eerste product in de autowereld d
genomineerd voor de prestigieuze h
Japanse 'International Trade and v
Industry Minister's Price'. Van j
Nikkei Business Publication ont- a
ving Mitsubishi de 'Technology j,
Award'. De Japan Society of g
Mechanical Engineers kende de
'Medal for New Technology' toe.
Bovendien ontving Mitsubishi de r
'Environmental Agency Director's
Award' en de 'Paul Pietsch-Preis' 0
van het Duitse blad 'Auto Motor
und Sport'. t
Mitsubishi behoort tot de betrouw
baarste automerken. Dit werd
onlangs opnieuw bevestigd in een,
door één van Engelands grootste t
leasemaatschappijen uitgevoerd c
onderzoek. De maatschappij verge
leek de pechstatistieken van
70.000 auto's over de afgelopen 5
jaar. Mitsubishi kwam als 'minst n
pechgevoelige' uit de bus, met rui- j;
me voorsprong op nummer twee.
De laatste uitgave van de 'Fleet
Management Cost Guide' geeft aan
dat de Mitsubishi Carisma de laag
ste exploitatiekosten in de top van
de middenklasse heeft. Deze kos
ten zijn gebaseerd op een periode
van 4 jaar en 128.000 kilometer.
Hoeveel lager de kosten met de
zuinige GDl-motor uitvallen is nog
niet bekend.
Caravanbezitters hebben enthou
siast gereageerd op het nieuws van
de Carisma GDI 1.8. Met name het
hoge aanhangwagengewicht van'
1475 kilogram, het geringe ben
zineverbruik en het hoge koppel
dat vergelijkbaar is met dat van
een 2.0 liter motor, spraken aan.
De voor het autoprogramma 'De
Gouden Koets' georganiseerde Eco-
Run - een rit van Venlo via Tilburg
naar Utrecht, Arnhem, Zwolle,
Groningen en Leeuwarden naar
Monnickendam - is met veel
enthousiasme gereden door een
aantal prominente Nederlanders uit
de televisiewereld, politiek en
autobranche. In deze test, met
ondermeer de heren Leers (CDA) en
De Graaff (manager operationele
zaken Lease Plan) werd aange
toond dat onder normale, rustige
gebruiksomstandigheden een im
ponerend verbruik mogelijk is.
Gemiddeld realiseerden genoemde
heren een verbruik van 1 titer op
elke 19 kilometer.
Van onze politieke redactie
DEN HAAG - Om de verkoop van
zuinige auto's te stimuleren is de
regering voornemens om vanaf
volgend jaar mei subsidie te geven
op de BPM. Over de hoogte hier
van en de exacte voorwaarden
wordt naar verwachting nog dit
jaar een beslissing genomen.
Mitsubishi heeft besloten deze
beslissing niet af te wachten.
Omdat vaststaat dat de zuinige
Carisma GDI 1.8 voor subsidie in
aanmerking komt, geeft Mitsubishi
hierop vooruitlopend elke koper
van een Carisma GDI een zoge
naamde Groene Auto Cheque,
waarmee men f 700,- retour krijgt.
Deze beslissing betekent dat
Mitsubishi de meerkosten voor de
innovatieve GDI-techniek geheel
voor haar rekening neemt. De
Groene Auto Cheque zal een
belangrijke stimulans betekenen
voor potentiële autokopers om
tot aanschaf van de Carisma GDI
over te gaan.
met twee gezichten. Wordt er veel
vermogen gevraagd, dan wordt de
benzine tijdens de neerwaartse
inlaatslag van de zuiger ingespo
ten. Wanneer er weinig vermogen
wordt gevraagd, wordt een heel
klein beetje benzine onder hoge
druk op het laatste moment tij
dens de opwaartse compressieslag
in de cilinder gespoten. Door de
mengsel nauwkeurig in de richting
van de bougie gestuwd, waardoor
er toch een verbranding plaats
vindt. De mengselverhouding in de
GDl-motor varieert van 1 op 14,7
tot zelfs 1 deel benzine op 40
delen lucht. Dit principe zorgt
ervoor dat de GDI-motor in de
praktijk zo'n 20% zuiniger met
benzine kan omspringen.
6357 km van Jyvaskyla naar
Cabo da Roca.
De nieuwe Carisma GDI 1.8 staat klaar voor een superzuinige proefrit.
Stap in en ervaar de souplesse en kracht van de nieuwe GDI-motor.
Ontdek de luxe en het comfort. De Carisma GDI 1.8 is er al vanaf 37.975,-.
En daar gaat tijdelijk nog de 700,-* vanaf door de Groene Auto
Cheque, die u van Mitsubishi Nederland krijgt. U least de Carisma
GDI al vanaf 875.- p/mnd. excl. BTW (48 mnd/20.000 km).
riiiouuioni
Bel 0800-0383 voor een afspraak of documentatie. MOTORS
Gennemdapn/zen zijn nu l. BPMlBIW eu I. vcrwijdciinxshijilivxc. metallic luk. lusten nj'khnn
Huiken, uj' Sussenlieim Wijzigingen vtiorlielitnidcn. Hike nieuwe Mitsubishi pcisonciuiuiu wunh pi le-
\tffl met I tuur Mullppnuiuiellnter-Eum Service. Importeur: MMSK B V.. Sussenlieim.
(0252)2(1 (>l II *De tiineue Auto Cheipic .1rfflmic juridische eigenaar van de Cunsnm GDI.
ROTTERDAM - De recent in Frankfurt op de Internationale Automobiel Ausstellung geïntro
duceerde 'Nederlandse' Carisma GDI 1.8 is vanaf vandaag in Nederland leverbaar. De Carisma
is hiermee de eerste auto in Europa met een GDl-motor. Mitsubishi is er met deze
revolutionaire motor in geslaagd de prestaties van een benzinemotor te combineren met
de zuinigheid van een dieselmotor. Een bijkomend voordeel is dat de Carisma GDI 1.8
door het geringe benzineverbruik ook minder kooldioxide (CO2) uitstoot. Hierdoor zet
Mitsubishi als één van 's werelds grootste concerns een belangrijke stap om het milieu
minder te belasten. Door Ray Creemers en Roland Sillem.
Door W. Nooteboom
DRIEBERGEN - De direct ingespo
ten GDI-benzinemotor is een motor
directe inspuiting, de speciale
vorm van de zuiger en de verticale
luchtinlaat wordt het zeer arme
De benzine wordt op een variabel
moment direct ingespoten.
De verticale luchtinlaat en speciale
injector zorgen ervoor dat er een
ideale nevel ontstaat
Het bijzondere van de GDI-motor is
de combinatie van extreme zuinig
heid en extra kracht. Het vermogen
van 125 pk (92 kW) en koppel van
180 Nm liggen ruim 10 procent
hoger dan bij de bekende 1.8 liter
benzinemotor van de CariSma. De
motor is zeer soepel en presteert
het onopgemerkt om onder be
paalde omstandigheden op een
mengsel van 1 deel benzine en 40
delen lucht te lopen. Normale ben
zinemotoren werken uitsluitend op
een vaste mengselverhouding van
1 deel benzine met 14,7 delen
lucht. Eerder ontwikkelde zoge
naamde 'lean burn' motoren gaven
een onzeker rijgedrag en een
'zwevend' toerental. De GDl-motor
van Mitsubishi kent deze nadelen
niet. De 'driveability' is dan ook
optimaal te noemen. Met de
Carisma GDI 1.8 motor is het
mogelijk circa 20% benzine te
besparen ten opzichte van de
Carisma met conventionele 1.8
motor. Een motor die overigens al
bekend stond om zijn economisch
verbruik. De relatief grootste
besparingen met de GDl-motor
worden gerealiseerd bij een rustige
rijstijl. Tijdens testen is gebleken
dat een verbruik van 1 op 20 haal
baar is. Uitgaande van de huidige
gemiddelde prijs van Euro-loodvrij
van 2,20 bespaart de GDl-motor
44 cent per liter. De GDl-motor zal
Door A. de Reus
SASSENHEIM - Mitsubishi heeft
niet minder dan 30 jaar lang
gewerkt om de direct ingespoten
benzinemotor productierijp te
maken. Dat de GDl-motor niet
zomaar een nieuwe motor is,
bewijzen de 150 patenten die erop
zijn gevestigd. Tot de patenten
behoren onder andere de speciaal
gevormde zuigers, het verticaal
geplaatste luchtinlaatspruitstuk,
de hogedruk brandstofpomp en de
benzine-injector.
GDI: 20% minder benzineverbruik, 20% minder CO2 uitstoot en 10% meer vermogen.
niet alleen grote gevolgen hebben
voor de verdere ontwikkeling van'
automotoren, ook dieselrijders
zullen vanaf vandaag voor een
nieuwe keuze komen te staan.
Door de lage prijs van de
GDI-benzinemotor ligt het omslag
punt om op diesel over te
schakelen aanmerkelijk hoger.
Mitsubishi is ervan overtuigd dat
Door C. van der Plas
LISSABON - De ADAC, de gezag
hebbende Duitse tegenhanger van
de ANWB, heeft onlangs een aan
tal nieuwe Mitsubishi Carisma's
GDI aan de tand gevoeld. Op het
traject van Finland naar Portugal is
met name gelet op de prestaties
ten aanzien van zuinigheid. Om
een natuurgetrouw beeld van het
benzineverbruik te krijgen, voerde
de route niet alleen over snelwe
gen, maar ook over regionale
Bij deellast wordt een minieme
hoeveelheid benzine op het laatste
moment ingespoten.
GDI uiteindelijk de conventionele
benzinemotor zal vervangen. Op
120 adressen in Nederland staan er
Carisma's GDI klaar waarmee kan
worden proefgereden. Importeur
Mitsubishi Motor Sales Nederland
en de Mitsubishi dealerorganisatie
houden rekening met grote
belangstelling.
Met een beheerste rijstijl zijn bijzonder gunstige verbruikscijfers mogelijk.
wegen en door steden. Door de woordvoerder van de ADAC zei ver-
ADAC werden normaal gangbare rast te zijn over het gemiddelde
snelheden aangehouden. Een benzineverbruik van 1 op 20,7.
1