Direct ingespoten benzinemotor bespaart 44 cent per liter GDI-motor loopt vrijwel op lucht Pers onder de indruk prestaties GDI Mitsubishi loopt vooruit op overheidssubsidie zuinige autos Verbruik 1:20,7 verrast ADAC Revolutionaire GDl-motor nu in Carisma ISO patenten voor GDI GDI -motor in d de prijzen Mitsubishi het meest betrouwbaar t Carisma laagste kosten in top middenklasse Caravanners enthousiast Nederlandse Carisma GDI Eco-Run een succes Klaar voor een proefrit 8 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT VRIJDAG 3 OKTOBER 19$ Advertentie Carisma GDI Nieuws Door M. Marsman AMSTERDAM - De GDI-motor heeft tot een golf van reacties geleid. 'Auto en Motor Techniek' meldde: "Na een week sturen met de Carisma GDI weten we één ding zeker: directe benzine-inspuiting heeft de toekomst. Wat ons name lijk het meest is opgevallen, is dat je van het bijzondere verbran dingsproces eigenlijk niets merkt," "Hij is stil, klinkt niet ongewoon en is bijzonder levendig, mede dankzij het hoge koppel." "Het is ons gebleken dat de GDl-motor alles in huis heeft om een zuinig- heidswonder te zijn, maar een tac tische rechtervoet is een vereiste voor imposante besparingscijfer?." Het Duitse blad 'MOT': "Twintig procent brandstofbesparing. Op papier lijkt het niet zo wild. Maar als je bedenkt dat de gezamenlijke inspanningen van de auto industrie tijdens de laatste twintig jaar slechts één procent besparing per jaar opleverden, dan is daar mee wel de dimensie van deze doorbraak aangegeven." Het Duitse 'Auto, Motor und Sport': "Het verbruiksvoordeel is zo veel belovend dat geen autofabrikant daar aan voorbij zal kunnen gaan." 'Auto mobiliteit': "Stel dat de besparing, afhankelijk van je rijstijl, ergens tussen de 8 en 20 procent uitvalt.' Dat zijn de meest pessimistische en optimistische cijfers die we horen. Het blijft een aanzienlijke stap vooruit." De GDI-motor van Mitsubishi heeft S sinds de introductie al vele prijzen g in de wacht gesleept. Het Britse b vakblad 'Car' onderscheidde de GDI li met de 'Design and Technology d Award'. De GDl-motor werd ook als eerste product in de autowereld d genomineerd voor de prestigieuze h Japanse 'International Trade and v Industry Minister's Price'. Van j Nikkei Business Publication ont- a ving Mitsubishi de 'Technology j, Award'. De Japan Society of g Mechanical Engineers kende de 'Medal for New Technology' toe. Bovendien ontving Mitsubishi de r 'Environmental Agency Director's Award' en de 'Paul Pietsch-Preis' 0 van het Duitse blad 'Auto Motor und Sport'. t Mitsubishi behoort tot de betrouw baarste automerken. Dit werd onlangs opnieuw bevestigd in een, door één van Engelands grootste t leasemaatschappijen uitgevoerd c onderzoek. De maatschappij verge leek de pechstatistieken van 70.000 auto's over de afgelopen 5 jaar. Mitsubishi kwam als 'minst n pechgevoelige' uit de bus, met rui- j; me voorsprong op nummer twee. De laatste uitgave van de 'Fleet Management Cost Guide' geeft aan dat de Mitsubishi Carisma de laag ste exploitatiekosten in de top van de middenklasse heeft. Deze kos ten zijn gebaseerd op een periode van 4 jaar en 128.000 kilometer. Hoeveel lager de kosten met de zuinige GDl-motor uitvallen is nog niet bekend. Caravanbezitters hebben enthou siast gereageerd op het nieuws van de Carisma GDI 1.8. Met name het hoge aanhangwagengewicht van' 1475 kilogram, het geringe ben zineverbruik en het hoge koppel dat vergelijkbaar is met dat van een 2.0 liter motor, spraken aan. De voor het autoprogramma 'De Gouden Koets' georganiseerde Eco- Run - een rit van Venlo via Tilburg naar Utrecht, Arnhem, Zwolle, Groningen en Leeuwarden naar Monnickendam - is met veel enthousiasme gereden door een aantal prominente Nederlanders uit de televisiewereld, politiek en autobranche. In deze test, met ondermeer de heren Leers (CDA) en De Graaff (manager operationele zaken Lease Plan) werd aange toond dat onder normale, rustige gebruiksomstandigheden een im ponerend verbruik mogelijk is. Gemiddeld realiseerden genoemde heren een verbruik van 1 titer op elke 19 kilometer. Van onze politieke redactie DEN HAAG - Om de verkoop van zuinige auto's te stimuleren is de regering voornemens om vanaf volgend jaar mei subsidie te geven op de BPM. Over de hoogte hier van en de exacte voorwaarden wordt naar verwachting nog dit jaar een beslissing genomen. Mitsubishi heeft besloten deze beslissing niet af te wachten. Omdat vaststaat dat de zuinige Carisma GDI 1.8 voor subsidie in aanmerking komt, geeft Mitsubishi hierop vooruitlopend elke koper van een Carisma GDI een zoge naamde Groene Auto Cheque, waarmee men f 700,- retour krijgt. Deze beslissing betekent dat Mitsubishi de meerkosten voor de innovatieve GDI-techniek geheel voor haar rekening neemt. De Groene Auto Cheque zal een belangrijke stimulans betekenen voor potentiële autokopers om tot aanschaf van de Carisma GDI over te gaan. met twee gezichten. Wordt er veel vermogen gevraagd, dan wordt de benzine tijdens de neerwaartse inlaatslag van de zuiger ingespo ten. Wanneer er weinig vermogen wordt gevraagd, wordt een heel klein beetje benzine onder hoge druk op het laatste moment tij dens de opwaartse compressieslag in de cilinder gespoten. Door de mengsel nauwkeurig in de richting van de bougie gestuwd, waardoor er toch een verbranding plaats vindt. De mengselverhouding in de GDl-motor varieert van 1 op 14,7 tot zelfs 1 deel benzine op 40 delen lucht. Dit principe zorgt ervoor dat de GDI-motor in de praktijk zo'n 20% zuiniger met benzine kan omspringen. 6357 km van Jyvaskyla naar Cabo da Roca. De nieuwe Carisma GDI 1.8 staat klaar voor een superzuinige proefrit. Stap in en ervaar de souplesse en kracht van de nieuwe GDI-motor. Ontdek de luxe en het comfort. De Carisma GDI 1.8 is er al vanaf 37.975,-. En daar gaat tijdelijk nog de 700,-* vanaf door de Groene Auto Cheque, die u van Mitsubishi Nederland krijgt. U least de Carisma GDI al vanaf 875.- p/mnd. excl. BTW (48 mnd/20.000 km). riiiouuioni Bel 0800-0383 voor een afspraak of documentatie. MOTORS Gennemdapn/zen zijn nu l. BPMlBIW eu I. vcrwijdciinxshijilivxc. metallic luk. lusten nj'khnn Huiken, uj' Sussenlieim Wijzigingen vtiorlielitnidcn. Hike nieuwe Mitsubishi pcisonciuiuiu wunh pi le- \tffl met I tuur Mullppnuiuiellnter-Eum Service. Importeur: MMSK B V.. Sussenlieim. (0252)2(1 (>l II *De tiineue Auto Cheipic .1rfflmic juridische eigenaar van de Cunsnm GDI. ROTTERDAM - De recent in Frankfurt op de Internationale Automobiel Ausstellung geïntro duceerde 'Nederlandse' Carisma GDI 1.8 is vanaf vandaag in Nederland leverbaar. De Carisma is hiermee de eerste auto in Europa met een GDl-motor. Mitsubishi is er met deze revolutionaire motor in geslaagd de prestaties van een benzinemotor te combineren met de zuinigheid van een dieselmotor. Een bijkomend voordeel is dat de Carisma GDI 1.8 door het geringe benzineverbruik ook minder kooldioxide (CO2) uitstoot. Hierdoor zet Mitsubishi als één van 's werelds grootste concerns een belangrijke stap om het milieu minder te belasten. Door Ray Creemers en Roland Sillem. Door W. Nooteboom DRIEBERGEN - De direct ingespo ten GDI-benzinemotor is een motor directe inspuiting, de speciale vorm van de zuiger en de verticale luchtinlaat wordt het zeer arme De benzine wordt op een variabel moment direct ingespoten. De verticale luchtinlaat en speciale injector zorgen ervoor dat er een ideale nevel ontstaat Het bijzondere van de GDI-motor is de combinatie van extreme zuinig heid en extra kracht. Het vermogen van 125 pk (92 kW) en koppel van 180 Nm liggen ruim 10 procent hoger dan bij de bekende 1.8 liter benzinemotor van de CariSma. De motor is zeer soepel en presteert het onopgemerkt om onder be paalde omstandigheden op een mengsel van 1 deel benzine en 40 delen lucht te lopen. Normale ben zinemotoren werken uitsluitend op een vaste mengselverhouding van 1 deel benzine met 14,7 delen lucht. Eerder ontwikkelde zoge naamde 'lean burn' motoren gaven een onzeker rijgedrag en een 'zwevend' toerental. De GDl-motor van Mitsubishi kent deze nadelen niet. De 'driveability' is dan ook optimaal te noemen. Met de Carisma GDI 1.8 motor is het mogelijk circa 20% benzine te besparen ten opzichte van de Carisma met conventionele 1.8 motor. Een motor die overigens al bekend stond om zijn economisch verbruik. De relatief grootste besparingen met de GDl-motor worden gerealiseerd bij een rustige rijstijl. Tijdens testen is gebleken dat een verbruik van 1 op 20 haal baar is. Uitgaande van de huidige gemiddelde prijs van Euro-loodvrij van 2,20 bespaart de GDl-motor 44 cent per liter. De GDl-motor zal Door A. de Reus SASSENHEIM - Mitsubishi heeft niet minder dan 30 jaar lang gewerkt om de direct ingespoten benzinemotor productierijp te maken. Dat de GDl-motor niet zomaar een nieuwe motor is, bewijzen de 150 patenten die erop zijn gevestigd. Tot de patenten behoren onder andere de speciaal gevormde zuigers, het verticaal geplaatste luchtinlaatspruitstuk, de hogedruk brandstofpomp en de benzine-injector. GDI: 20% minder benzineverbruik, 20% minder CO2 uitstoot en 10% meer vermogen. niet alleen grote gevolgen hebben voor de verdere ontwikkeling van' automotoren, ook dieselrijders zullen vanaf vandaag voor een nieuwe keuze komen te staan. Door de lage prijs van de GDI-benzinemotor ligt het omslag punt om op diesel over te schakelen aanmerkelijk hoger. Mitsubishi is ervan overtuigd dat Door C. van der Plas LISSABON - De ADAC, de gezag hebbende Duitse tegenhanger van de ANWB, heeft onlangs een aan tal nieuwe Mitsubishi Carisma's GDI aan de tand gevoeld. Op het traject van Finland naar Portugal is met name gelet op de prestaties ten aanzien van zuinigheid. Om een natuurgetrouw beeld van het benzineverbruik te krijgen, voerde de route niet alleen over snelwe gen, maar ook over regionale Bij deellast wordt een minieme hoeveelheid benzine op het laatste moment ingespoten. GDI uiteindelijk de conventionele benzinemotor zal vervangen. Op 120 adressen in Nederland staan er Carisma's GDI klaar waarmee kan worden proefgereden. Importeur Mitsubishi Motor Sales Nederland en de Mitsubishi dealerorganisatie houden rekening met grote belangstelling. Met een beheerste rijstijl zijn bijzonder gunstige verbruikscijfers mogelijk. wegen en door steden. Door de woordvoerder van de ADAC zei ver- ADAC werden normaal gangbare rast te zijn over het gemiddelde snelheden aangehouden. Een benzineverbruik van 1 op 20,7. 1

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1997 | | pagina 8