Ziekenhuis vangt atv soepel op
Fietsbeleid is vooral papieren kwestie
PZC
Nekletsel na aanrijding bij Biervliet
Lijst Bruggeman
Hulst heft zich op
Nieuwe klantenraad
gaat meepraten over
het collectief vervoer
Terugbetaling van
drugswinst geëist
zeeland
z 12
Vrijkomende uren worden vrijwel volledig opgevuld
msa
weekenddiensten
vrijdag 3 oktober 1997
door Manon Kotvis
TERNEUZEN - De 36-urige
werkweek die Zeeuwse zieken
huizen gisteren invoerden blijkt
geen grote problemen op te leve
ren. Het lukt vrijwel alle zieken
huizen de vrijkomende uren te
herbezetten. En waar het geld
om meer mensen in te zetten
ontbreekt, wordt dit opgelost
door effectiever te werken.
In de nieuwe CAO is afgespro
ken dat na de invoering van de
verkorte werkweek zoveel mo
gelijk uren herbezet zullen wor
den. Als leidraad voor 'zoveel
mogelijk' wordt tachtig procent
genomen. „We nemen aan dat
we dat halen", zegt directeur G.
Ramaekers van het Ziekenhuis
Zeeuws-'Vlaanderen. Hij legt
uit dat dit op drie manieren
wordt bereikt. In de eerste
plaats is er een aantal nieuwe
vacatures die nog vervuld wor
den of al vervuld zijn. Ten twee
de gaat een aantal parttimers
meer uren werken. En ten derde
Minder geld
voor vernieuwen
steden en dorpen
DEN HAAG - Zeeland kan vol-
gend jaar ruim tien miljoen gul
den voor stads- en dorpsver
nieuwing van het Rijk tegemoet
zien. Dat is ruim twintig pro
cent minder dan dit jaar.
De verlaging vloeit voort uit de
afspraak dat het Rijk de stads-
vernieuwingsgelden geleidelijk
aan zou verminderen. Middel
burg krijgt 2,6 miljoen gulden,
Vlissingen 1,3 miljoen gulden en
Schouwen-Duiveland ruim 1,5
miljoen gulden. De provincie
Zeeland, die het geld onder de
rest van de Zeeuwse steden en
dorpen verdeeld, krijgt 5,6 mil
joen gulden. De Tweede Kamer
moet overigens nog met de ver
deling instemmen. Onder het
vorige kabinet is het beleid en
het budget voor stadsvernieu
wing vastgelegd tot 2005. Het
Rijk trok daar 11 miljard gulden
voor uit. Per vier jaar wordt de
bijdrage verlaagd. Het kabinet-
Kok heeft echter besloten om na
2000 extra geld uit te trekken
omdat in 2005 lang niet overal
de vernieuwing voltooid is. Hoe
het geld na 2000 wordt verdeeld,
moet nog duidelijk worden.
wordt een deel van het budget
dat beschikbaar is om te herbe
zetten, besteed aan het opvijze
len van het loon van deeltijd
werkers. Dit houdt in dat
parttimers hetzelfde aantal
uren blijven werken voor meer
loon. Normaal gesproken moet
een deeltijdkracht bij invoering
van een verkorte werkweek ook
minder gaan werken, maar in de
ziekenhuizen kregen ze toege
zegd hetzelfde aantal uren te
mógen blijven werken.
Keuzes maken
Omdat honderd procent herbe
zetting financieel niet mogelijk
is, moeten de ziekenhuizen keu
zes maken. Voorzitter T. van
Ombergen van de Onderne
mingsraadvan Ziekenhuis Wal
cheren: „In totaal wordt 65 pro
cent herbezet, maar als je alleen
kijkt naar de herbezetting op de
werkvloer en dus de leidingge
vende functies weglaat, is dat
zo'n tachtig procent."
Ook het ziekenhuis Dirksland
legt haar prioriteiten bij de zorg
voor de patiënten. Hoofd perso
neel en organisatie W. Pansier:
„In theorie krijg je toch minder
handen aan het bed, maar in de
praktijk hoeft dat niet zo uit te
pakken. Een goede werkverde
ling kan dit opvangen." C. De
Jong. assistente van de Raad
van Bestuur van het Ooster-
scheldeziekenhuis, sluit zich bij
deze stelling aan: „We kunnen
niet voor honderd procent her
bezetten, maar we hebben be
sloten dat we dit alleen doen op
plaatsen waar het van vitaal be
lang is. Het belangrijkste is dat
de continuïteit van de zorg
wordt gewaarborgd."
Werkstraf voor
rol in afpersing
MIDDELBURG - De Middel
burgse rechtbank heeft een
twintigjarige Terneuzenaar
veroordeeld tot 240 uur dienst
verlening op zes maanden voor
waardelijke celstraf.
De man had twee weken geleden
terecht gestaan voor zijn rol in
de afpersing van twee Belgische
drugstoeristen. Officier van jus
titie mr. J. Valente had een ge
vangenisstraf van vijftien
maanden tegen de Terneuze
naar geëist.
BIERVLIET - Een 24-jarige vrouw uit IJ-
zendijke is gisteren gewond geraakt bij een
botsing op de Rijksweg 61 ter hoogte van
Biervliet.
De automobiliste werd met nekletsel en
schaafwonden overgebracht naar het zie
kenhuis in Terneuzen. Twee andere betrok
kenen kwamen met de schrik vrij.
Het ongeluk gebeurde even voor half tien
gisterochtend op de kruising" van de Braak
manlaan en de N61. Een 21-jarige vracht
wagenchauffeur uit Yerseke zag te laat dat
twee auto's voor hem, bestuurd door de IJ-
zendijkse en een 32-jarige vrouw uit Bier
vliet, stilstonden. Hij botste achterop een
van de wagens. De auto van het slachtoffer
werd volledig vernield.
foto Charles Strijd
door René Hoonhorst
HULST - De politieke partij
Lijst Bruggeman komt vol
gend jaar uiet terug in de Hul
ster gemeenteraad. De partij
gaat op in Groot Hulst Ge
meenschappelijke Belangen.
Fractievoorzitter P. Steijaert
van Lijst Bruggeman wil wel
doorgaan in de politiek.
Hij verwacht eind dit jaar op
een 'verkiesbare plaats' op de
kandidatenlijst van Groot
Hulst Gemeenschappelijke
Belangen te verschijnen. Steij
aert kwam enkele jaren gele
den in de gemeenteraad na het
onverwachts overlijden van
lijsttrekker N. Bruggeman.
Steijaert: „Ook bij de vorige
verkiezingen dachten we al
over samengaan met andere
naamslijsten. Toen hadden we
echter nog een behoorlijk aan
tal mensen die kandidaats-
raadslid \yilden zijn voor de
lijst Bruggeman. Momenteel
wil een deel van onze achter
ban doorgaan en een deel legt
het bijltje er bij neer. Na enkele
gesprekken hebben we beslo
ten om ons aan te sluiten bij de
partij Groot Hulst Gemeen
schappelijke Belangen, zodat
alle naamslijsten in Hulst nu
onder één partij vallen."
Lijst Bruggeman bestaat offi
cieel tot na de verkiezingen
volgend jaar, tot het moment
dat de nieuwe gemeenteraad
aantreedt.
De partij heeft zich echter pro
grammatisch nu al bij Groot
Hulst Gemeenschappelijke
Belangen aangesloten.
door Pascalle Cappetti
OOSTBURG - De gebruikers
van het Collectief Vervoer
Zeeuws-Vlaanderen kunnen
binnenkort meepraten over de
kwaliteit van het collectief ver
voer in de streek. Een klanten
raad in oprichting moet de
hoofdaannemer Taxicom Zee
land vanaf 1 januari gevraagd
en ongevraagd van advies voor
zien. Taxicom heeft het Oost-
burgse PvdA-raadslid L. Wille
gevraagd het voorzitterschap
op zich te nemen.
Tot half oktober liggen in de
taxi's brieven waarin de deelne
mers van het Collectief Vervoer
worden opgeroepen zich aan te
melden voor de op te richten
klantenraad. Tijdens een bij
eenkomst op 30 oktober om
19.30 uur in het gemeentehuis in
Oostburg krijgen belangstel
lenden uitleg over de klanten
raad. Die raad kan volgens Wil
le een zinvolle bijdrage leveren
aan het verbeteren van het ver
voer voor ouderen en gehandi
capten in Zeeuws-Vlaanderen.
De leden hebben niet alleen een
signaalfunctie, maar ook een
adviserende rol.
Wille had het ontbreken van een
klantenraad aangekaart tijde
een overleg met het samenm
kingsverband Collectief w
voer Zeeuws-Vlaanderen
Taxicom Zeeland. In het cc
tract tussen de twee partf
was immers vastgelegd dat
een dergelijk orgaan zou ia
den opgericht. Taxicom wij»
wel, maar kreeg de mensena
bij elkaar. Daarop is het Pvöj
raadslid benaderd met de vid
of hij de kar wil trekken.
Invloed
De precieze doelstellingen-
bevoegdheden van de klantó
raad moeten nog worden cc
schreven, evenals de driehoé
relatie tussen opdrachtgev.
Taxicom en de klantenra;
Wille wil dat met de advies
van de raad ter dege rekera
wordt gehouden. „We mod
invloed kunnen uitoefenen
het beleid." Bij deinvoeringv;
het Collectief Vervoer kwaa
veel klachten los over de sta
heid van het vervoerssystee
het verplichte karakter en?
de lange wacht- en omrijtijd;
het registratiesysteem en des
brekkige informatie. De kat
weken hebben Wille geenklac
ten bereikt.
doorTheo Giele
MIDDELBURG - Drie jaar had
hij van de heroïne af kunnen
blijven, maar op Moederdag van
dit jaar ging het weer mis. De
veertigjarige Vlissinger nam
toen een 'kwart', ging inkopen
doen op het station in Rotter
dam en voor hij het goed en wel
besefte handelde hij in de drug.
Voor het dealen van heroïne
stond de man gisteren terecht
voor de rechtbank in Middel
burg. Volgens officier van justi
tie mr. AS. Flikweert had de
man een maand of drie weke
lijks zo'n 35 gram verhandeld.
De Vlissinger zei dat het om een
kortere periode ging en om min
der heroïne. Hij was het dan ook
helemaal niet eens met de offi
cier die de netto-opbrengst van
zijn handeltje op ƒ26.250
schatte. Die criminele wis
moet hem op grond van de zo-
heten Plukze-wetgeving vt
den ontnomen, zo meende de
ficier. Verder zou de man, als:
aan Flikweert ligt, een gevang
nisstraf van negen maane
moeten worden opgelegd.
Volgens de verdachte had:
130 gram verkocht, wat k
ƒ5.800 had opgeleverd. Da
moesten volgens hem de rek
tjes Vlissingen-Rotterdam c
van worden afgetrokken.
De man stond ook terecht w
het vernielen van een ruitje:
een Vlissingse snackbar wei
hij in augustus 1996 een
had gekocht. Aanleiding wasj
in zijn ogen onbeleefde beh:
deling die de Vlissinger ten®
was gevallen; de klantvrieni
lijkheid was volgens hem bei'
den peil geweest.
4 en 5 oktober 1997
CENTRAAL ALARMNUMMER
112
Huisartsen:
Terneuzen, zat. 08.00-zon. 08.00
uur:
C. H. Ephraim, Mich, de Ruytersin-
gel 1, tel. (0115) 694000.
zon. 08.00-ma. 08.00 uur:
N. Waalewijn, Oostelijk Bolwerk
12c, tel.(0115)614000.
Spreekuur 11.30 en 17 uur.
Oostburg, Aardenburg en Zuidzan-
de, vrij. 17.30-ma. 08.00 uur:
W. C. Jongsma, Oudekerkstraat 2,
Aardenburg, tel. (0117) 491466.
Biervliet, Hoofdplaat en IJzendijke,
vrij. 18.00-ma. 08.00 uur:
J. K. Slingerland, Biervliet, tel.
(0115) 481345.
Breskens en Groede:
R. Bonarius, Walenstraat 1, Groede,
tel. (0117) 371825, spreekuur 11 en
17 uur.
Axel en Zaamslag, vrij. 17.00 - zat.
14.00 uur:
E. Klop, Bastionstraat 36, tel. (0115)
561777.
zat. 14.00 - zon. 11.00 uur:
G.P. Harskamp, Noordstraat 8, tel.
(0115)561666.
zon. 11.00 - ma. 08.00 uur:
J. Hoefman, Oranjestraat 4, tel.
(0115)561555.
Spreekuren zat. van 10-10.30 en 17-
17.30 uur, zon. 11.30-12 uur.
Sas van Gent e.o., vrij. 18.00-ma.
08.00 uur:
L. Feyen, tel. (0115)452525.
Spreekuurzat. 10.00 uur op Bolwerk
Oranje 2.
Hulst, Clinge, Koewacht en Sint
Jansteen, vrij. 17 - ma. 08.00 uur:
V. Voorbrood en B. Schulte, Gr. Ba-
gijnestraat 16, tel. (0114) 313131.
Spreekuur 11 en 17 uur.
Hoek, Sluiskil, Philippine:
H. G. van Haelst, Spoorstraat 44,
Sluiskil, tel. (0115)471955.
Spreekuur 12.00 uur.
Kloosterzande en Hontenisse vrij.
17.00-ma. 08.00 uur.
M. van Kalmthout, Groenendijk 52,
tel (0114) 686800, spreekuur zat.
11.30 uur in de praktijk Groenendijk
Tandartsen:
Zeeuws-Vlaanderen:
J. H. M. Brasseur, Beethovenhof 3a,
Terneuzen, tel. (0115) 618042.
Spreekuren zat. en zon. 12-12.30
uur.
Apotheken:
Terneuzen, zat. 08.30-17.30 en zon.
11.30-12.30 en 17-18 uur:
A. F. J. Hamann, Oostelijk Bolwerk
12a, tel 612060.
Axel, zat. 10-11 en 16-17:
Apotheek Axel, Oranjestraat 6, tel.
(0115)562888.
Hulst,zat. 10-18 en zon. 11-12en 14-
18 uur:
Apotheek Hulst, Dubbele Poort 7,
tel.(0114)314255.
Oostburg en Zuidzande, zat. 10-
12.30 en 13-16.30 en zon. 11.30-
12.30 en 17.30 en 18.30 uur:
Apotheek Oostburg, Burchstraat
16, tel (0117)452170.
Dierenartsen:
Terneuzen, Axel, Zaamslag:
Dierenkliniek M.P. Schaub- J. Kop,
Bastionstraat 3, Axel, tel. 0115-
561488. Spreekuur, zat. 11.00-12]
uur.
Hulst en Hengstdijk:
M. P. Schaub, Zaamslag, tel. (011
431366. Spreekuur, zat. 11-121
Bastionstraat 2, Axel.
IJzendijke:
Dierenarts van de Vijver, tel. (Oil
301388 bgg. (0117)348424.
Spreekuur zat. 13 en zon. 12 uuj
de dierenkliniek.
Terneuzen:
J. P. de Vos en A. Burm, Van8
menstraat 83, tel. (0115) 619:'
Spreekuurzat. van 12.30-14.00:1
Peter de Vos, Van Steenbergent
7, tel. (0115) 696425. Spreekuur:
van 12.00-13.00 uur.
Breskens, Aardenburg, Oostb;
en Sluis:
'Dierenartsencentrum West', j
(0117) 382769/ (0117) 4925
(0117)454484.
Spreekuur Noordwal 81 te 0:
burg, vrijdag 19.00-20.00 uur,:
en zon. 3.00-13.30 uur.
Oostburg:
J. P. J. v. d. Vijver, Sirius 1, Oj
burg, tel. (0117) 452103.
Sas van Gent:
E. O. M. David, Westdam 54,
(0115) 453800, spreekuurzat. 11]
12.00 uur.
St. Jansteen e.o.:
A.E. de Bruyn, Brouwerijstraat
Kapellebrug, tel. (0114) 312/
Spreekuur 11.00 -12.00 uur.
Dierenambulance Zeeuws-W
deren, alarmnummer: (O!1
442161.
Thuiszorg:
Stichting Thuiszorg Zee&
Vlaanderen, voor spoedgev;
dag en nacht bereikbaar: 1N{
Zeeuws-Vlaanderen: Telera
nummer (0117) 456500, Kanai
ne: Telefoonnummer (Ofl
674500, Oost-Zeeuws-Vlaandr
Telefoonnummer (0114) 3835IX
Stichting Provinciale Kraama
Zeeland, kraamcentrum Zeeir
Vlaanderen, dag en nacht be':
baar via tel. (0115) 674555.
Pastorale
zondagdienst:
Oost-Zeeuws-Vlaanderen, zon
ma 24 uur:
J. ter Braak, Hulst, tel. (01
319595.
West-Zeeuws-Vlaanderen, zon
- ma 20 uur:
N. varf Waterschoot, tel. <0'(
491990.
Kanaalzone, zon. 12 - ma. 24uu
K. Jordens, tel. (0115) 618398.
Dagvaarding ei
rijverbod voor
drankrijdster
HOEK - Een 29-jarig auto
stuursteruit Vogelwaarde M
woensdagnacht een dagVS
ding en een rijverbod van'
uur uitgereikt. Ze werd rond]
uur op de Rijks weg N61 inB
aangehouden en bleek r('
twee, keer de toegestane H
veelheid alcohol in haar blos
hebben (1,1 promille).
door Edith Ramakers en Ig.ené Schrier
VLISSINGEN - Mobiliteitsplannen,
fietsstructuurnota, hoofdstructuur-
wegenplan of fietsnetwerken. Allerlei
mooie namen zijn er bedacht om het
fietsen naar de stadscentra Goes, Vlis
singen en Middelburg aantrekkelijker
te maken. De ideeën zijn goed, maar
vaak verdwijnen ambitieuze projec
ten in de bureaulade en wordt maar
een gedeelte van de herinrichting uit
gevoerd. De hoge kosten dwingen tot
het stellen van prioriteiten, die vaak
niets met fietsen te maken hebben. De
auto blijft de heilige koe, ondanks
rapporten waarin staat dat de centra
autoluw moeten worden.
De roep van de fietsers is duidelijk. Ze
willen directe, logische verbindingen.
Als er geen samenhang in een route is,
kiezen ze diezelfook al is dat niet toe
gestaan.
Of zoals Riet Beukert van de Eerste
Nederlandse Fietsers Bond (ENFB)
zegt: „In Middelburg leidde vroeger
een houten wandelbrug naar de bi
bliotheek en het gerechtsgebouw.
Daar maakten ook fietsers veelvuldig
gebruik van. Ongeveer drie jaar gele
den werd besloten daar een nieuwe
brug te plaatsen. Dan speel je toch in
op de functie die de brug in de loop der
jaren heeft gekregen. Dat is niet ge
beurd. Het is weereen wandelbrug ge
worden, fietsers rijden er weer over
heen en zijn strafbaar. Maar het is toch
logisch dat ze de drukke Koningsbrug.
willen mijden en niet willen omrij
den."
De fietser kiest de snelste verbinding
en aan afstappen heeft hij een hekel.
Liever riskeert hij een overtreding. In
de Vlissingse Walstraat wordt het
fietsverbod frequent genegeerd. Bij de
herinrichting van de Walstraat in
1990 werd besloten er een voetgan
gersdomein van te maken. Ook na de
winkelsluiting zijn fietsers niet wel
kom inhet winkelgebied. „En natuur
lijk rijden er fietsers en brommers. De
ENFB heeft er destijds voor gepleit
om fietsers toe te laten na sluitings
tijd. Maar dat zou gewenning in de
hand werken, zei het gemeentebe
stuur, waardoor overdag fietsers dooi
de Walstraat zouden rijden. Daarna is
er een discussie gevoerd over een ver
binding achter de Walstraat langs, via
de Hellingbaan, de Vrijgang naar de
Steenen Beer", merkt Wim Harwig
van de ENFB uit Vlissingen op.
Verdraaid
Maar dat leverde niets op. De politiek
verdraaide het plan, herinnert Har
wig zich. Ook auto's en vrachtwagens
moesten van die verbinding achter
langs gebruik kunnen maken. „Het
fietspad werd een brede weg voor ge
motoriseerd verkeer. De wethouder
rekende voor dat die uitbreiding acht
miljoen kostte. Een gedeelte van het
terrein van de Schelde moest opge
kocht worden, een electriciteitshuisje
verplaatst en enkele tuintjes ingekort.
De ENFB sprak over uitsluitend een
fietspad. Dan ben je met minder dan
een miljoen klaar. Het hele plan werd
van tafel geschoven en nu rijden er dus
fietsers en brommers door de Wal
straat."
Aders
De gedachte om alleen voor fietsers
voorzieningen te treffen was geen se
rieuze gedachte voor het merendeel
van de bestuurders. Toch lijkt het tij
gunstiger te worden voor de fietser. In
Vlissingen wordt momenteel in de
Paul Krugerstraat aan beide zijden
een vrijlïggend fietspad aangelegd.
Vier belangrijke aders moeten fietsers
snel naar het centrum leiden. Fred
Slager, ambtenaar sector stadsont
wikkeling van de gemeente Vlissi ngen
legt uit de Koningsweg te willen door
trekken naar de Gravestraat.
Scheepswerf De Schelde moet dan
wel eei-st uit het centrum van Vlissin
gen zijn vertrokken naar het Sloege-
bied. Wanneer dat gebeurt is nog on
gewis. Maar de verbinding aan de
achterkant van de Walstraat wordt
dan jaren later aangelegd.
Ook in Middelburg wordt momenteel
bij de renovatie van de Kleverskerk-
seweg ruim baan voor de fietsers ge
maakt. En als de drukke Stations-
brug, zoals in de bedoeling ligt, ooit
voor alleen langzaam verkeer, open
baar vervoer en nooddiensten wordt
opengesteld, is ook dat knelpunt op
geheven. De Dammenroute moet dan
wel eerst aangelegd mogen worden.
Anders dan in Middelburg en Vlissin
gen praat het gemeentebestuur van
Goes al sinds 1980 over een fietsbe
leid. Toen verscheen het fietsroute
plan. Vervolgens was het fietsnetwerk
in 1993 onderdeel van het mobiliteits
plan. Toch worden fiets voorzieningen
in Goes in de praktijk alleen aange
legd als ze mee kunnen liften met an
dere projecten zoals rioleringswerken
of straatreconstructies, vertelt amb
tenaar Hans Feij van de afdeling
stadsontwikkeling. Met de invoering
van betaald parkeren besloot het
toenmalige gemeentebestuur de op
brengsten gedeeltelijk voor het fiets
beleid te bestemmen. Inmiddels gaat
al het parkeergeld dat overblijft naar
de pot bovenwijkse voorzieningen en
is er van de mooie voornemens van
destijds nog maar weinig over. Nog
zo'n voorbeeld; de wijk Goese Meer.
Gloednieuw, maar fietspaden ontbre
ken. Reden: het plan stamt nog uit de
tijd van voor het mobiliteitsplan. En
nu roepen de bewoners dat ze fietspa
den willen.
Fietsstraat
Desalniettemin doet Goes het zo
slecht nog niet vergeleken met Vlis
singen en Middelburg als het gaat om
een fietsvriendelijk beleid. De ge
meente is nu zover dat er als onderdeel
van het- fietsnetwerk een fietsstraat
wordt aangelegd, van de wijk Over-
zuid tot bij een flinke fietsenstalling
in het 'centrum. Op die fietsstraat
wordt de auto getolereerd, maar is hij
ondergeschikt aan fietsen en brom
fietsen. Het GroenLinks-raadslid A A
van Oosten staat al jaren bekend als
een fei-vent pleitbezorger van het rij
wiel. Waar het in Goes aan ontbreekt,
is een goede planning. Een duidelijk
schema waarin van jaar tot jaar staat
welke werkzaamheden er in het kader
van het fietsbeleid worden uitge
voerd, vindt hij.
Middenstand
Wat in de binnenstad van Goes wel op
valt is dat de fietser nagenoeg overal
in beide richtingen mag rijden en zich
niks aan hoeft te trekken van eenrich
tingsverkeer. Dat is een maatregel die
op zich niet veel hoeft te kosten en die
voor fietsers veel gemak met zich mee
brengt. Alleen in de winkelstraten
wint de commercie het nog altijd van
de fietser.
Het was ook mede onder druk van de
middenstand dat een meerderheid
van de gemeenteraad besloot een
streep te halen door het plan om op de
vier hoeken van de Goese markt elk
vijftig fietsenrekken te plaatsen. Zelfs
het geld had het college van B en W al
gevonden.
Van Oosten: „Het valt me wel op dat
dat de middenstand in Goes behoor
lijkwat invloedheeft. Maar ja, de wet
houder die verantwoordelijk is voor
openbare werken en dus ook het fiets
beleid, is zelf voorzitter van de mid
denstandscentrale geweest. Gelukkig
zie ik hem nogal eens op een fiets dooi
de stad rijden."
Op de fietsstraat in aanleg hebben fietsers prioriteit en worden auto's slechts gedoogd.
foto Willem Mieras
Ooit wordt de Stationsbrug in Middelburg het domein van langzaam verkeer, nooddiensten en
openbaar vervoer; tot dat moment is het nog een knelpunt voor fietsers. foto Lex de Meester