Ziekenhuis vangt atv soepel op Fietsbeleid is vooral papieren kwestie PZC Nekletsel na aanrijding bij Biervliet Lijst Bruggeman Hulst heft zich op Nieuwe klantenraad gaat meepraten over het collectief vervoer Terugbetaling van drugswinst geëist zeeland z 12 Vrijkomende uren worden vrijwel volledig opgevuld msa weekenddiensten vrijdag 3 oktober 1997 door Manon Kotvis TERNEUZEN - De 36-urige werkweek die Zeeuwse zieken huizen gisteren invoerden blijkt geen grote problemen op te leve ren. Het lukt vrijwel alle zieken huizen de vrijkomende uren te herbezetten. En waar het geld om meer mensen in te zetten ontbreekt, wordt dit opgelost door effectiever te werken. In de nieuwe CAO is afgespro ken dat na de invoering van de verkorte werkweek zoveel mo gelijk uren herbezet zullen wor den. Als leidraad voor 'zoveel mogelijk' wordt tachtig procent genomen. „We nemen aan dat we dat halen", zegt directeur G. Ramaekers van het Ziekenhuis Zeeuws-'Vlaanderen. Hij legt uit dat dit op drie manieren wordt bereikt. In de eerste plaats is er een aantal nieuwe vacatures die nog vervuld wor den of al vervuld zijn. Ten twee de gaat een aantal parttimers meer uren werken. En ten derde Minder geld voor vernieuwen steden en dorpen DEN HAAG - Zeeland kan vol- gend jaar ruim tien miljoen gul den voor stads- en dorpsver nieuwing van het Rijk tegemoet zien. Dat is ruim twintig pro cent minder dan dit jaar. De verlaging vloeit voort uit de afspraak dat het Rijk de stads- vernieuwingsgelden geleidelijk aan zou verminderen. Middel burg krijgt 2,6 miljoen gulden, Vlissingen 1,3 miljoen gulden en Schouwen-Duiveland ruim 1,5 miljoen gulden. De provincie Zeeland, die het geld onder de rest van de Zeeuwse steden en dorpen verdeeld, krijgt 5,6 mil joen gulden. De Tweede Kamer moet overigens nog met de ver deling instemmen. Onder het vorige kabinet is het beleid en het budget voor stadsvernieu wing vastgelegd tot 2005. Het Rijk trok daar 11 miljard gulden voor uit. Per vier jaar wordt de bijdrage verlaagd. Het kabinet- Kok heeft echter besloten om na 2000 extra geld uit te trekken omdat in 2005 lang niet overal de vernieuwing voltooid is. Hoe het geld na 2000 wordt verdeeld, moet nog duidelijk worden. wordt een deel van het budget dat beschikbaar is om te herbe zetten, besteed aan het opvijze len van het loon van deeltijd werkers. Dit houdt in dat parttimers hetzelfde aantal uren blijven werken voor meer loon. Normaal gesproken moet een deeltijdkracht bij invoering van een verkorte werkweek ook minder gaan werken, maar in de ziekenhuizen kregen ze toege zegd hetzelfde aantal uren te mógen blijven werken. Keuzes maken Omdat honderd procent herbe zetting financieel niet mogelijk is, moeten de ziekenhuizen keu zes maken. Voorzitter T. van Ombergen van de Onderne mingsraadvan Ziekenhuis Wal cheren: „In totaal wordt 65 pro cent herbezet, maar als je alleen kijkt naar de herbezetting op de werkvloer en dus de leidingge vende functies weglaat, is dat zo'n tachtig procent." Ook het ziekenhuis Dirksland legt haar prioriteiten bij de zorg voor de patiënten. Hoofd perso neel en organisatie W. Pansier: „In theorie krijg je toch minder handen aan het bed, maar in de praktijk hoeft dat niet zo uit te pakken. Een goede werkverde ling kan dit opvangen." C. De Jong. assistente van de Raad van Bestuur van het Ooster- scheldeziekenhuis, sluit zich bij deze stelling aan: „We kunnen niet voor honderd procent her bezetten, maar we hebben be sloten dat we dit alleen doen op plaatsen waar het van vitaal be lang is. Het belangrijkste is dat de continuïteit van de zorg wordt gewaarborgd." Werkstraf voor rol in afpersing MIDDELBURG - De Middel burgse rechtbank heeft een twintigjarige Terneuzenaar veroordeeld tot 240 uur dienst verlening op zes maanden voor waardelijke celstraf. De man had twee weken geleden terecht gestaan voor zijn rol in de afpersing van twee Belgische drugstoeristen. Officier van jus titie mr. J. Valente had een ge vangenisstraf van vijftien maanden tegen de Terneuze naar geëist. BIERVLIET - Een 24-jarige vrouw uit IJ- zendijke is gisteren gewond geraakt bij een botsing op de Rijksweg 61 ter hoogte van Biervliet. De automobiliste werd met nekletsel en schaafwonden overgebracht naar het zie kenhuis in Terneuzen. Twee andere betrok kenen kwamen met de schrik vrij. Het ongeluk gebeurde even voor half tien gisterochtend op de kruising" van de Braak manlaan en de N61. Een 21-jarige vracht wagenchauffeur uit Yerseke zag te laat dat twee auto's voor hem, bestuurd door de IJ- zendijkse en een 32-jarige vrouw uit Bier vliet, stilstonden. Hij botste achterop een van de wagens. De auto van het slachtoffer werd volledig vernield. foto Charles Strijd door René Hoonhorst HULST - De politieke partij Lijst Bruggeman komt vol gend jaar uiet terug in de Hul ster gemeenteraad. De partij gaat op in Groot Hulst Ge meenschappelijke Belangen. Fractievoorzitter P. Steijaert van Lijst Bruggeman wil wel doorgaan in de politiek. Hij verwacht eind dit jaar op een 'verkiesbare plaats' op de kandidatenlijst van Groot Hulst Gemeenschappelijke Belangen te verschijnen. Steij aert kwam enkele jaren gele den in de gemeenteraad na het onverwachts overlijden van lijsttrekker N. Bruggeman. Steijaert: „Ook bij de vorige verkiezingen dachten we al over samengaan met andere naamslijsten. Toen hadden we echter nog een behoorlijk aan tal mensen die kandidaats- raadslid \yilden zijn voor de lijst Bruggeman. Momenteel wil een deel van onze achter ban doorgaan en een deel legt het bijltje er bij neer. Na enkele gesprekken hebben we beslo ten om ons aan te sluiten bij de partij Groot Hulst Gemeen schappelijke Belangen, zodat alle naamslijsten in Hulst nu onder één partij vallen." Lijst Bruggeman bestaat offi cieel tot na de verkiezingen volgend jaar, tot het moment dat de nieuwe gemeenteraad aantreedt. De partij heeft zich echter pro grammatisch nu al bij Groot Hulst Gemeenschappelijke Belangen aangesloten. door Pascalle Cappetti OOSTBURG - De gebruikers van het Collectief Vervoer Zeeuws-Vlaanderen kunnen binnenkort meepraten over de kwaliteit van het collectief ver voer in de streek. Een klanten raad in oprichting moet de hoofdaannemer Taxicom Zee land vanaf 1 januari gevraagd en ongevraagd van advies voor zien. Taxicom heeft het Oost- burgse PvdA-raadslid L. Wille gevraagd het voorzitterschap op zich te nemen. Tot half oktober liggen in de taxi's brieven waarin de deelne mers van het Collectief Vervoer worden opgeroepen zich aan te melden voor de op te richten klantenraad. Tijdens een bij eenkomst op 30 oktober om 19.30 uur in het gemeentehuis in Oostburg krijgen belangstel lenden uitleg over de klanten raad. Die raad kan volgens Wil le een zinvolle bijdrage leveren aan het verbeteren van het ver voer voor ouderen en gehandi capten in Zeeuws-Vlaanderen. De leden hebben niet alleen een signaalfunctie, maar ook een adviserende rol. Wille had het ontbreken van een klantenraad aangekaart tijde een overleg met het samenm kingsverband Collectief w voer Zeeuws-Vlaanderen Taxicom Zeeland. In het cc tract tussen de twee partf was immers vastgelegd dat een dergelijk orgaan zou ia den opgericht. Taxicom wij» wel, maar kreeg de mensena bij elkaar. Daarop is het Pvöj raadslid benaderd met de vid of hij de kar wil trekken. Invloed De precieze doelstellingen- bevoegdheden van de klantó raad moeten nog worden cc schreven, evenals de driehoé relatie tussen opdrachtgev. Taxicom en de klantenra; Wille wil dat met de advies van de raad ter dege rekera wordt gehouden. „We mod invloed kunnen uitoefenen het beleid." Bij deinvoeringv; het Collectief Vervoer kwaa veel klachten los over de sta heid van het vervoerssystee het verplichte karakter en? de lange wacht- en omrijtijd; het registratiesysteem en des brekkige informatie. De kat weken hebben Wille geenklac ten bereikt. doorTheo Giele MIDDELBURG - Drie jaar had hij van de heroïne af kunnen blijven, maar op Moederdag van dit jaar ging het weer mis. De veertigjarige Vlissinger nam toen een 'kwart', ging inkopen doen op het station in Rotter dam en voor hij het goed en wel besefte handelde hij in de drug. Voor het dealen van heroïne stond de man gisteren terecht voor de rechtbank in Middel burg. Volgens officier van justi tie mr. AS. Flikweert had de man een maand of drie weke lijks zo'n 35 gram verhandeld. De Vlissinger zei dat het om een kortere periode ging en om min der heroïne. Hij was het dan ook helemaal niet eens met de offi cier die de netto-opbrengst van zijn handeltje op ƒ26.250 schatte. Die criminele wis moet hem op grond van de zo- heten Plukze-wetgeving vt den ontnomen, zo meende de ficier. Verder zou de man, als: aan Flikweert ligt, een gevang nisstraf van negen maane moeten worden opgelegd. Volgens de verdachte had: 130 gram verkocht, wat k ƒ5.800 had opgeleverd. Da moesten volgens hem de rek tjes Vlissingen-Rotterdam c van worden afgetrokken. De man stond ook terecht w het vernielen van een ruitje: een Vlissingse snackbar wei hij in augustus 1996 een had gekocht. Aanleiding wasj in zijn ogen onbeleefde beh: deling die de Vlissinger ten® was gevallen; de klantvrieni lijkheid was volgens hem bei' den peil geweest. 4 en 5 oktober 1997 CENTRAAL ALARMNUMMER 112 Huisartsen: Terneuzen, zat. 08.00-zon. 08.00 uur: C. H. Ephraim, Mich, de Ruytersin- gel 1, tel. (0115) 694000. zon. 08.00-ma. 08.00 uur: N. Waalewijn, Oostelijk Bolwerk 12c, tel.(0115)614000. Spreekuur 11.30 en 17 uur. Oostburg, Aardenburg en Zuidzan- de, vrij. 17.30-ma. 08.00 uur: W. C. Jongsma, Oudekerkstraat 2, Aardenburg, tel. (0117) 491466. Biervliet, Hoofdplaat en IJzendijke, vrij. 18.00-ma. 08.00 uur: J. K. Slingerland, Biervliet, tel. (0115) 481345. Breskens en Groede: R. Bonarius, Walenstraat 1, Groede, tel. (0117) 371825, spreekuur 11 en 17 uur. Axel en Zaamslag, vrij. 17.00 - zat. 14.00 uur: E. Klop, Bastionstraat 36, tel. (0115) 561777. zat. 14.00 - zon. 11.00 uur: G.P. Harskamp, Noordstraat 8, tel. (0115)561666. zon. 11.00 - ma. 08.00 uur: J. Hoefman, Oranjestraat 4, tel. (0115)561555. Spreekuren zat. van 10-10.30 en 17- 17.30 uur, zon. 11.30-12 uur. Sas van Gent e.o., vrij. 18.00-ma. 08.00 uur: L. Feyen, tel. (0115)452525. Spreekuurzat. 10.00 uur op Bolwerk Oranje 2. Hulst, Clinge, Koewacht en Sint Jansteen, vrij. 17 - ma. 08.00 uur: V. Voorbrood en B. Schulte, Gr. Ba- gijnestraat 16, tel. (0114) 313131. Spreekuur 11 en 17 uur. Hoek, Sluiskil, Philippine: H. G. van Haelst, Spoorstraat 44, Sluiskil, tel. (0115)471955. Spreekuur 12.00 uur. Kloosterzande en Hontenisse vrij. 17.00-ma. 08.00 uur. M. van Kalmthout, Groenendijk 52, tel (0114) 686800, spreekuur zat. 11.30 uur in de praktijk Groenendijk Tandartsen: Zeeuws-Vlaanderen: J. H. M. Brasseur, Beethovenhof 3a, Terneuzen, tel. (0115) 618042. Spreekuren zat. en zon. 12-12.30 uur. Apotheken: Terneuzen, zat. 08.30-17.30 en zon. 11.30-12.30 en 17-18 uur: A. F. J. Hamann, Oostelijk Bolwerk 12a, tel 612060. Axel, zat. 10-11 en 16-17: Apotheek Axel, Oranjestraat 6, tel. (0115)562888. Hulst,zat. 10-18 en zon. 11-12en 14- 18 uur: Apotheek Hulst, Dubbele Poort 7, tel.(0114)314255. Oostburg en Zuidzande, zat. 10- 12.30 en 13-16.30 en zon. 11.30- 12.30 en 17.30 en 18.30 uur: Apotheek Oostburg, Burchstraat 16, tel (0117)452170. Dierenartsen: Terneuzen, Axel, Zaamslag: Dierenkliniek M.P. Schaub- J. Kop, Bastionstraat 3, Axel, tel. 0115- 561488. Spreekuur, zat. 11.00-12] uur. Hulst en Hengstdijk: M. P. Schaub, Zaamslag, tel. (011 431366. Spreekuur, zat. 11-121 Bastionstraat 2, Axel. IJzendijke: Dierenarts van de Vijver, tel. (Oil 301388 bgg. (0117)348424. Spreekuur zat. 13 en zon. 12 uuj de dierenkliniek. Terneuzen: J. P. de Vos en A. Burm, Van8 menstraat 83, tel. (0115) 619:' Spreekuurzat. van 12.30-14.00:1 Peter de Vos, Van Steenbergent 7, tel. (0115) 696425. Spreekuur: van 12.00-13.00 uur. Breskens, Aardenburg, Oostb; en Sluis: 'Dierenartsencentrum West', j (0117) 382769/ (0117) 4925 (0117)454484. Spreekuur Noordwal 81 te 0: burg, vrijdag 19.00-20.00 uur,: en zon. 3.00-13.30 uur. Oostburg: J. P. J. v. d. Vijver, Sirius 1, Oj burg, tel. (0117) 452103. Sas van Gent: E. O. M. David, Westdam 54, (0115) 453800, spreekuurzat. 11] 12.00 uur. St. Jansteen e.o.: A.E. de Bruyn, Brouwerijstraat Kapellebrug, tel. (0114) 312/ Spreekuur 11.00 -12.00 uur. Dierenambulance Zeeuws-W deren, alarmnummer: (O!1 442161. Thuiszorg: Stichting Thuiszorg Zee& Vlaanderen, voor spoedgev; dag en nacht bereikbaar: 1N{ Zeeuws-Vlaanderen: Telera nummer (0117) 456500, Kanai ne: Telefoonnummer (Ofl 674500, Oost-Zeeuws-Vlaandr Telefoonnummer (0114) 3835IX Stichting Provinciale Kraama Zeeland, kraamcentrum Zeeir Vlaanderen, dag en nacht be': baar via tel. (0115) 674555. Pastorale zondagdienst: Oost-Zeeuws-Vlaanderen, zon ma 24 uur: J. ter Braak, Hulst, tel. (01 319595. West-Zeeuws-Vlaanderen, zon - ma 20 uur: N. varf Waterschoot, tel. <0'( 491990. Kanaalzone, zon. 12 - ma. 24uu K. Jordens, tel. (0115) 618398. Dagvaarding ei rijverbod voor drankrijdster HOEK - Een 29-jarig auto stuursteruit Vogelwaarde M woensdagnacht een dagVS ding en een rijverbod van' uur uitgereikt. Ze werd rond] uur op de Rijks weg N61 inB aangehouden en bleek r(' twee, keer de toegestane H veelheid alcohol in haar blos hebben (1,1 promille). door Edith Ramakers en Ig.ené Schrier VLISSINGEN - Mobiliteitsplannen, fietsstructuurnota, hoofdstructuur- wegenplan of fietsnetwerken. Allerlei mooie namen zijn er bedacht om het fietsen naar de stadscentra Goes, Vlis singen en Middelburg aantrekkelijker te maken. De ideeën zijn goed, maar vaak verdwijnen ambitieuze projec ten in de bureaulade en wordt maar een gedeelte van de herinrichting uit gevoerd. De hoge kosten dwingen tot het stellen van prioriteiten, die vaak niets met fietsen te maken hebben. De auto blijft de heilige koe, ondanks rapporten waarin staat dat de centra autoluw moeten worden. De roep van de fietsers is duidelijk. Ze willen directe, logische verbindingen. Als er geen samenhang in een route is, kiezen ze diezelfook al is dat niet toe gestaan. Of zoals Riet Beukert van de Eerste Nederlandse Fietsers Bond (ENFB) zegt: „In Middelburg leidde vroeger een houten wandelbrug naar de bi bliotheek en het gerechtsgebouw. Daar maakten ook fietsers veelvuldig gebruik van. Ongeveer drie jaar gele den werd besloten daar een nieuwe brug te plaatsen. Dan speel je toch in op de functie die de brug in de loop der jaren heeft gekregen. Dat is niet ge beurd. Het is weereen wandelbrug ge worden, fietsers rijden er weer over heen en zijn strafbaar. Maar het is toch logisch dat ze de drukke Koningsbrug. willen mijden en niet willen omrij den." De fietser kiest de snelste verbinding en aan afstappen heeft hij een hekel. Liever riskeert hij een overtreding. In de Vlissingse Walstraat wordt het fietsverbod frequent genegeerd. Bij de herinrichting van de Walstraat in 1990 werd besloten er een voetgan gersdomein van te maken. Ook na de winkelsluiting zijn fietsers niet wel kom inhet winkelgebied. „En natuur lijk rijden er fietsers en brommers. De ENFB heeft er destijds voor gepleit om fietsers toe te laten na sluitings tijd. Maar dat zou gewenning in de hand werken, zei het gemeentebe stuur, waardoor overdag fietsers dooi de Walstraat zouden rijden. Daarna is er een discussie gevoerd over een ver binding achter de Walstraat langs, via de Hellingbaan, de Vrijgang naar de Steenen Beer", merkt Wim Harwig van de ENFB uit Vlissingen op. Verdraaid Maar dat leverde niets op. De politiek verdraaide het plan, herinnert Har wig zich. Ook auto's en vrachtwagens moesten van die verbinding achter langs gebruik kunnen maken. „Het fietspad werd een brede weg voor ge motoriseerd verkeer. De wethouder rekende voor dat die uitbreiding acht miljoen kostte. Een gedeelte van het terrein van de Schelde moest opge kocht worden, een electriciteitshuisje verplaatst en enkele tuintjes ingekort. De ENFB sprak over uitsluitend een fietspad. Dan ben je met minder dan een miljoen klaar. Het hele plan werd van tafel geschoven en nu rijden er dus fietsers en brommers door de Wal straat." Aders De gedachte om alleen voor fietsers voorzieningen te treffen was geen se rieuze gedachte voor het merendeel van de bestuurders. Toch lijkt het tij gunstiger te worden voor de fietser. In Vlissingen wordt momenteel in de Paul Krugerstraat aan beide zijden een vrijlïggend fietspad aangelegd. Vier belangrijke aders moeten fietsers snel naar het centrum leiden. Fred Slager, ambtenaar sector stadsont wikkeling van de gemeente Vlissi ngen legt uit de Koningsweg te willen door trekken naar de Gravestraat. Scheepswerf De Schelde moet dan wel eei-st uit het centrum van Vlissin gen zijn vertrokken naar het Sloege- bied. Wanneer dat gebeurt is nog on gewis. Maar de verbinding aan de achterkant van de Walstraat wordt dan jaren later aangelegd. Ook in Middelburg wordt momenteel bij de renovatie van de Kleverskerk- seweg ruim baan voor de fietsers ge maakt. En als de drukke Stations- brug, zoals in de bedoeling ligt, ooit voor alleen langzaam verkeer, open baar vervoer en nooddiensten wordt opengesteld, is ook dat knelpunt op geheven. De Dammenroute moet dan wel eerst aangelegd mogen worden. Anders dan in Middelburg en Vlissin gen praat het gemeentebestuur van Goes al sinds 1980 over een fietsbe leid. Toen verscheen het fietsroute plan. Vervolgens was het fietsnetwerk in 1993 onderdeel van het mobiliteits plan. Toch worden fiets voorzieningen in Goes in de praktijk alleen aange legd als ze mee kunnen liften met an dere projecten zoals rioleringswerken of straatreconstructies, vertelt amb tenaar Hans Feij van de afdeling stadsontwikkeling. Met de invoering van betaald parkeren besloot het toenmalige gemeentebestuur de op brengsten gedeeltelijk voor het fiets beleid te bestemmen. Inmiddels gaat al het parkeergeld dat overblijft naar de pot bovenwijkse voorzieningen en is er van de mooie voornemens van destijds nog maar weinig over. Nog zo'n voorbeeld; de wijk Goese Meer. Gloednieuw, maar fietspaden ontbre ken. Reden: het plan stamt nog uit de tijd van voor het mobiliteitsplan. En nu roepen de bewoners dat ze fietspa den willen. Fietsstraat Desalniettemin doet Goes het zo slecht nog niet vergeleken met Vlis singen en Middelburg als het gaat om een fietsvriendelijk beleid. De ge meente is nu zover dat er als onderdeel van het- fietsnetwerk een fietsstraat wordt aangelegd, van de wijk Over- zuid tot bij een flinke fietsenstalling in het 'centrum. Op die fietsstraat wordt de auto getolereerd, maar is hij ondergeschikt aan fietsen en brom fietsen. Het GroenLinks-raadslid A A van Oosten staat al jaren bekend als een fei-vent pleitbezorger van het rij wiel. Waar het in Goes aan ontbreekt, is een goede planning. Een duidelijk schema waarin van jaar tot jaar staat welke werkzaamheden er in het kader van het fietsbeleid worden uitge voerd, vindt hij. Middenstand Wat in de binnenstad van Goes wel op valt is dat de fietser nagenoeg overal in beide richtingen mag rijden en zich niks aan hoeft te trekken van eenrich tingsverkeer. Dat is een maatregel die op zich niet veel hoeft te kosten en die voor fietsers veel gemak met zich mee brengt. Alleen in de winkelstraten wint de commercie het nog altijd van de fietser. Het was ook mede onder druk van de middenstand dat een meerderheid van de gemeenteraad besloot een streep te halen door het plan om op de vier hoeken van de Goese markt elk vijftig fietsenrekken te plaatsen. Zelfs het geld had het college van B en W al gevonden. Van Oosten: „Het valt me wel op dat dat de middenstand in Goes behoor lijkwat invloedheeft. Maar ja, de wet houder die verantwoordelijk is voor openbare werken en dus ook het fiets beleid, is zelf voorzitter van de mid denstandscentrale geweest. Gelukkig zie ik hem nogal eens op een fiets dooi de stad rijden." Op de fietsstraat in aanleg hebben fietsers prioriteit en worden auto's slechts gedoogd. foto Willem Mieras Ooit wordt de Stationsbrug in Middelburg het domein van langzaam verkeer, nooddiensten en openbaar vervoer; tot dat moment is het nog een knelpunt voor fietsers. foto Lex de Meester

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1997 | | pagina 46