Kom ik wel duivels genoeg over? Neiging tot destructie Toneeldebuut schilderes Ans Markus in Fly Away kunst cultuur vrijdag 3 oktober 1997 23 Twintig jaar geleden begon ze aarzelend portretten te tekenen op een braderie in Brabant. Nu ziet schilderes Ans Markus (50) zichzelf veelvoudig terug in kranten en bladen. Ze vindt het soms moeilijk om temidden van kritiek pal te blijven staan, maar wil desondanks zoveel mogelijk integer leven. Drie kilo verloor ze als gevolg van alle spanningen en drukte rondom de kunstrevue Fly Away. Ans Markus lijkt, hoogstens iets magerder in haar gezicht dan op de meeste foto's die van haar zijn gepubliceerd. Het donkere haar, de zwartomlijnde ogen met de vriendelijke, 'n tikkeltje onzekere blik geven haar nog altijd iets mysterieus. Wellicht dacht Arjan Ederveen hetzelfde toen ze elkaar op het Prinseneiland toe vallig tegen het lijf liepen en hij haar vroeg voor Fly Away. Ans Markus speelt daarin de Duivel. „Daarvondhij mezeker wel een type voor", lacht ze. Ze vindt het een prachtstuk en fietst zes keer in de week richting het Nieuwe de la Mar thea ter waar ze de plankenkoorts trotseert. Want haar toneeldebuut pleegt af en toe een gemene aanslag op haar zelfvertrou wen. „In het begin dacht ik: kom ik wel duivels genoeg over?" Fly Away bestaat uit diverse ironische scènes uit het hiernamaals waar niet al leen de begrippen 'goed' en 'kwaad' wor den genuanceerd' maar ook de eeuwige vraag 'wat is kunst' de spelers relative rende opmerkingen ontlokt. Wat haar vooral bevalt is de sneer in het stuk rich ting de hardnekkige hokjesgeest die in ons land rondwaart. Die al te gretige vooroordelen waarvan ze zich slachtoffer voelt. Want: eenmaal in een hokje gestopt, etiket erop en je komt er nooit meer uit. „Zo gaat dat: ik verschijn op party's, er wordt over mij geschreven in de bladen en men vindt mijn schilderijen moeilijk te begrijpen. Ach, ze schrijven maar raak over mij. En al die critici vragen zich niet af of het waar is en wie ik dan wel echt ben." Fly Away zal een 'eenmalige trip' blijven, bezweert Ans. Want ze dicht zichzelf geen groot acteertalent toe. „Het is toch eeri vak apart. Je moet gek durven doen. In het stuk moet ik een keer hard lachen, echt voluit. Dat ging dus helemaal niet, ik vind het heel moeilijk om dat op commando te doen. Het klonk verschrikkelijk iel. Uit eindelijk is er een bandje opgenomen met mijn lach erop." Kwetsbaar Ze mag dan al een aantal jaren bekend heid genieten met haar schilderijen, het venijn en de jaloezie blijven pijn doen.,Ik voel me soms geraakt omdat mensen zo gemakkelijk oordelen. Verdorie, denk ik dan, ik schilder al zo lang, zit lekkerder in mijn vel dan ooit. Ik heb het nu goed voor elkaar, kan van mijn werk leven en sta he lemaal achter wat ik doe. Ik wil gewoon serieus genomen worden en daarin ben ik natuurlijk kwetsbaar. Maar er zijn men sen die zo nodig van alles moeten bewe ren." Soms kan ze er ook om lachen. Denken: toe maar. „Want wat is kunst? In Fly Away zegt iemand: Je houdt ervan of je houdt er niet van.Haar huidige (verkoop)succes - haar schilderijen gaan voor tien mille en Schilderes Ans Markus: „Ik voel mij soms geraakt omdat mensen zo gemakkelijk oordelen". foto GPD/Willem ten Veldhuys meer van de hand - heeft ze deels te dan ken aan de pr-aanpak van haar partner Wybe Tuinman. Een verzoek om een in terview met de schilderes wordt door hem zorgvuldig voorbereid. De post bezorgt een full colour boek over het werk van Ans Markus en enkele eerder verschenen in terviews. „Ja, Wybe doet het prima. Hij spoort me ook aan om naar feestjes te gaan. Uit mezelf zou ik dat niet doen. Ik pretendeer niks, doe ook nooit pogingen om in de kranten te komen. Als Wybe er niet was had ik misschien wel minder op drachten gehad." Met haar schilderijen heeft ze een innige relatie. De expo-galerie, gevestigd in een houten loods tegenover het historische pakhuis waar ze met Wybe Tuinman woont, staat vol met haar geesteskinde ren. Portretten van Beatrix, de gestileerde vrouwen in windsels en vrouwen als te kens van de dierenriem wisselen elkaar af. Het maakt haar niet uit wie ze schil dert, maar het werkt natuurlijk fijner als er een band tussen schilderes en gepor tretteerde ontstaat. „Met sommige men sen krijg ik niks, die laten zichzelf niet zien, maken zich niet kwetsbaar. Ik had hier eens een vrouw, ze was behoorlijk af standelijk, een dame. En dat bleef ze. Zo heb ik haar dus ook geschilderd, als een echte dame." Gesloten Het atelier op de zolder van het pakhuis baadt in een golf zonlicht dankzij het gla zen dak. Hier is ze het meest, vertelt ze. Hier hangen ook portretten van moeder en dochter Sigrid. „Dat schildei'ij van Si- grid met de kat is me dierbaai'. Het symbo liseert een bevx-ijding en tegelijk heeft het iets onzekers: hoe moet het nu verder? Dat daar, de koorddansex-es, verkoop ik ook niet. Dat was ik toen ik net gescheiden was, dertig jaar met een dochtertje, en moest zien x-ond te komen. Ik at m'n eigen huis op en dat vond ik ontzettend eng. Dacht ik: nu ben ik met de ramen bezig. Ik heb in die periode geknokt als een leeuw." Begiftigd met het tekentalent van haar vader begon Ans na haar scheiding voor vijfentwintig gulden portretten op Bra bantse braderieën te schilderen. Tot haar verbazing vonden ze gretig afti-ek. Haar technieken ontwikkelde ze verder op een hobbyclub. Haar volgende schilderijen waren de bekende vrouwen in witte doe ken die ze nu weet te duiden als pogingen zichzelf te beschexmien tegexx de buiten wereld. „Toen een journaliste van Het Pa rool me zei 'eigenlijk schilder je vrouwen die vx-ij willen zijn', dacht ik, ja dat is het. Ik wilde in die tijd met rust gelaten wor- den. Het was een sombere pex-iode." Ze denkt even na. „Ik heb altijd moeite ge had om mijn gevoelens te vei-woox'den. Was zo gesloten als een huis. Pas de laatste tijd praat ik er gemakkelijker over. Mis schien omdat ik nu duxf toe te geven dat ik van binnen kwetsbaar ben en me daar door sterker voel." Ze is er ook anders door gaan schilderen, merkt ze tevi-eden op. Ze toont een schilderij van een vrouw die je x-echt aankijkt. Geen masker meei-. „De verf is nonchalanter aangezet. Het is minder gelikt, minder netjes." Respect Onzekex-heid en gebrek aan zelfrespect voerden de boventoon in de twee mislukte i-elaties die ze achter zich heeft, ziet ze nu. „Mijn huwelijk ging ik in met de gedachte dat ik vooi'al goed moest zorgen voor mijn man en het duurde heel lang voordat ik besefte dat er niks terugkwam. Als ik naar mij n dochter kij k die in Egypte woontzie ik een vrouw die veel meer haar mannetje staat. Ik was te zacht, probeerde almaar vriendelijk te blijven." In haar tweede relatie kwam ze aanvan kelijk tot rust, maar al snel ontstonden moeilijkheden, omdat hij haar dochtertje niet zag zitten. „Als het dan weer mislukt ga je behoorlijk aan jezelf twijfelen." Re laties zijn maar ingewikkeld, ver-zucht ze. Jezelf respectex-en, jezelf durven zijn en tegelijk de ander liefhebben. „Waarom heb ik het nu zo leuk met Wybe? Ik weet het niet. Hij heeft respect voor wie ik ben, wat ik doe. We hebben alle twee een eigen, druk leven. In mijn vorige relaties kon ik mijn kind niet tonen wat liefde tussen vol wassenen inhield. En eerlijk gezegd als ik om me heen kijk, is dat in heel veel relaties zo. Het voelt echt fantastisch om nu ie mand- te hebben die een steun en toever laat is." Ze leidt een gedisciplineerd leven. Staat bijtijds op zodat ze om negen uur met een croissantje en een krant achter de koffie kan zitten. Jax'enlang trimde ze 's morgens in het Wes terp ark. Werken doet ze daarna tot een uur of vijf, zes. En als dat uitkomt ook 's avonds en in het weekend. „Ik ben heel streng voor mezelf." Een tijd terug was ze alle drukte rond enkele exposities en de opening van haar atelier zat. Ze stoi-tte in en bleef maandenlang lusteloos. Ze had teveel opdrachten, terwijl ze nau welijks puf had om achter de ezel te krui pen. Haar astroloog had het trouwens voor speld, vertelt ze. Net als haar coming out op het toneel. „Hij zei dat ik de komende tijd meer naar buiten zou treden, terwijl hij me kent als een naar binnen gericht persoon. Die man bevestigt me. Ik kom er altijd positief vandaan." Hai-d wei'ken geeft haar vervulling omdat 'ik dan met de essentie bezig ben'. „Ik wil zo integer mogelijk leven. Een goede moeder voor mijn kind, een leuk ty pe voor mijn vent en een goede vriendin voor mijn videnden zijn. Dat lukt niet al tijd hoor. Ik bel mijn moeder normaal bij na elke dag maar nu met Fly Away kom ik er maar een paar keer per week aan toe- En als mijn dochter hier is, zit ik haar wel eens teveel te betuttelen. En Wybe zou misschien liever zien dat ik nu niet avond aan avond weg was." Grote ogen, glimla chend: .Het gaat er om dat je het px-obéért. Toch?" GPD Anne Marie van der Kolk Zelfs voor de man die jarenlang met haar werkte en ooit een verhouding met haar had, blijft ze een raadsel. John Cale, op David Bowie na de best geconserveerde rockster ooit, vraagt zich nog steeds af waarom Nico de glamoureuze modellenwereld verruilde voor het subversieve bestaan van zangeres bij The Velvet Underground. En waarom deze blonde verschijning de dood fascinerender vond dan het leven. Dit enigma rondom Nico verwerkte Cale in zijn nieuwe composities voor de dansvoorstelling Nico van Scapino, die dit weekeinde in Rotterdam in première gaat. Scapino brengt ballet over zangeres Nico Geblondeex'd en supex-gebronsd lijkt hij in zijn oranje short en rode poloshix-t meer op een ont spannen toerist dan een serieus componist. Maar eenmaal aan het werk neemt John Cale (55), voor malig bassist, altviolist en muziekschx-ijvervan de legendari sche groep The Velvet Under ground, iedere twijfel weg als zou het hier om een uitje gaan. Vijf snikhete dagen in augustus heeft hij de tijd om zijn composi ties voor Nico in te studeren met de negen Nederlandse musici die de voorstelling live zullen begelei den. Met de piano als lessenaar geeft hij staande summiere aan wijzingen aan met name de vier altviolisten en gitaxiste Corrie van Binsbergen. Alleen de musici dur ven zijn concentratie af en toe te doorbx-eken met vragen. De om hem heen dribbelende producen ten, fotogx-afen en cameramensen van de BBC negeert Cale volledig. Zelfs de 'five minutes break' brengt hij in oppei'ste concentx-a- tie dooi-, liggend op een appara- tuurkist. Achter hem hangt een levensgroot affiche van de dansvoorstelling Nico, waarop een mensfiguur op lost in een vx-aagteken. Als aan kondiging van Nico een treffend beeld. Want niemand heeft de keu zes van Nico alias Christa Paffgen en haar tomeloze vernietigings drang ooit begrepen. Waarom ze uiteindelijk lelijk, verloederd en verslaafd daaraan ten onder gaat. Zelfs Cale - Nico-kenner bij uit stek omdat hij een groot aantal van haar soloplaten produceex-de en in Velvettijden nog een vei'hou- ding met haar had - heeft het raad sel Nico nooit helemaal kunnen ontrafelen: „Wat di'ijft een jong en mooi meisje van 28 jaar een suc cesvolle carrière als model te ver ruilen voor het onzekere bestaan van uitvoerend kunstenaar in een vak waar ze nauwelijks bedreven in was? Alleen nog maar zwax-t te dragen en harmonium te lei-en spelen? Zocht ze i-ealiteit in plaats van de superrealiteit van de mode wereld? Of andersom? Dat is en blijft haar enigma. En daar heb ik me door laten leiden toen ik de muziek voor deze dansvoorstel ling componeerde. Computer Cales stukken, met titels als Mo delling, Death Camp en New York Underground, vei"wijzen allemaal naar periodes en gebeui'tenissen uit het leven van Nico. Toch zou hij zijn composities niet willen om schrijven als Nico-klanken: „Die zijn al aanwezig doordat Ed Wub- be ook een aantal nummers van haarzelf op band laat horen." In derdaad schalt een deur verder in de dansstudio waar Fabien Valen tin en Charlotte Baines met cho reograaf Ed Wubbe repetei-en, de stem van Nico, ooit door Andy Warhol omschreven als 'een IBM- computer met een Greta Garbo- accent' of iets romantischer als 'een fragiele levenslijn met een on beschrijflijk tui'bulent verleden'. Op Nico's zwaar gedragen woor den When I remember what I say zoeken de dansers naar een afwis seling tussen vloeiend matex-iaal en vernietigende wendingen, waarmee Wubbe voortborduux-t op Nico's kenmerkende tegenstel ling tussen scheppings- en vernie tigingsdrang. Een spanningsver houding die hem in Nico aanti-ekt, hoewel Wubbe zelf geen last heeft van zo'n hang naar zelfdestructie en doodse kaders. Ook Cale schudt pertinent 'nee' op de vraag of hij onderhevig is aan een neiging tot destructie. Zijn gezonde en gave uiterlijk doen ook niet andex-s ver moeden. Zijn reputatie als componist, pro ducent en muzikaal brein van tal loze samen wex'kingsprojecten maakt Cale, opgeleid in de klas sieke muziek en gx-oot geworden in de rockwereld, tot een veel ge vraagd musicus. Zo componeei-de hij i-ecentelijk de muziek voor de films I Shot Andy Warhol en Bas- gumt en voltooide hij begin jai-en negentig Iphigenie in Taurus, zijn eerste avondvullende balletmu ziek. Cale: „Ik maak graag deel uit van een project. Dat stimuleert me. Het voordeel van meewerken aan een dansproductie boven film is de vrijheid die je hebt, zoals het zelf kiezen van de instrumenten- bezetting." Altviool De altviool voert hier in Rotter dam dan ook vaak de boventoon met droeve, melancholiek slepen Scène uit de voorstelling Nico door het Scapino Ballet. de klanken. „De altviool past be terbij Nico's karakter, omdat zij zo mooi treurig kan klinken. Violen zijn te helder en opgewekt. Ik wil Nico's leven niet mooier maken dan het is." Net als hijzelf vroeger zit zijn dochter van twaalf inmiddels op vioolles. Op de vx-aag of hij Eden een carrière als zangex-es, ballet danseres, muzikante of fotomodel voorspelt, reageert hij als een goe de vader: „Ze moet kiezen wat ze zelf wil. Misschien wordt ze wel comédienne, want ze heeft een ontzettend goed gevoel voor hu mor. Daaiïn verschilt ze hemels breed van Nico." Annette Embrechts Vanavond (vrijdag) try-out in de Rot terdamse Schouivburg (20.15 uur), waar zaterdag (20.15 uur) de première is en de voorstelling ook zondagmid dag (14.30 uur) is te zien. Voorts dins dag 21 oktober in schouwburg De Maagd in Bergen op Zoom (20.15 uur) en donderdag 23 oktober in het Chassé Theater in Breda (20.30 uur). In en rond de Vleeshal in Middelburg vinden tot en met 19 okto ber activiteiten plaats in het kader van De Verborgen Stad, een project rond de achterommetjes van de monumentale binnenstad. Onderdeel van deze manifestatie is een notitie die de Schotse kun stenares Tracy Mackenna elke week maakt voor de PZC. Dit is de vierde aflevering.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1997 | | pagina 23