Gent viert feest in de bioscoop Liefde door geschiedenis vermorzeld PZC Filmfestival Vlaanderen Programma Journaliste stookt in aanstaand huwelijk kunst cultuur 21 vrijdag 3 oktober 1997 Jacques Dubrulle van het Filmfestival Vlaanderen: Ook aandacht voor kleinere landen, foto Charles Strijd De inmiddels opgedoekte uni versitaire filmclub van Gent en de uitbater van een bioscoop kwamen in 1973 met het idee om een bioscoopweek te organiseren met films die normaal gesproken de bioscoop niet halen. De bio scoopweek was toen beperkt tot twee zalen en heette 'filmgebeu- ren'. Het filmfestival is nu veel professioneler en grootser van op zet, maar het vertonen van niet- gangbare films is nog steeds een belangrijk onderdeel, met name in het onderdeel filmspectrum. „We proberen een waaier te vin den van films die de bioscoop en het grote publiek niet halen. Dat kan zijn omdat de bioscopen het risico niet willen nemen of omdat er voor die films geen distributeur in België of Europa is", zegt Jac ques Dubrulle, secretaris-gene raal van vzw Internationaal Film festival Vlaanderen. „We willen laten zien dat er ook andere kwali teitsfilms zijn, die niet uit Holly wood komen." Voor het filmspectrum komen zo wel speelfilms als korte films en documentaires in aanmerking. „We kijken naar materiaal dat ons wordt toegestuurd. Daarnaast vragen we aan producers om ons materiaal op te sturen." En ze gaan naar buitenlandse film- marktén, zoals Cannes en het fes tival van Rotterdam, waar jaar lijks zo'n 250 speelfilms en 140 korte films worden vertoond. „Daar kijken we of we ontdekkin gen kunnen doen", glimlacht de Belg. Welke films het doek halen in het filmspectrum in Gent hangt van een aantal factoren af. „We kennen het publiek en weten on geveer waarin het geïnteresseerd is. Daarnaast willen we ook een zo representatief mogelijk beeld ge ven van wat er over de hele wereld op filmgebied gebeurt. We willen mogelijk maken dat ook films uit kleinere en andere regio's ontdekt worden." Kleine regio's Dat doet het festival door dit jaar aandacht te besteden aan een aan tal recente films uit Hongarije, Tsjechië en Slowakije. „Typerend voor de filmproductie in die lan den maar ook voor veel andere kleine regio's is de low-budget problematiek en de distributie problemen. Deze obstakels komen ook ter sprake in het seminarie dat voor vakmensen wordt georgani seerd. Het symposium gaat met name over de vraag hoe kleinere gebieden hun films op de interna tionale markt krijgen", legt Du brulle uit. Naar aanleiding van het honderd jarig bestaan van de film heeft de organisatie van het festival in sa menwerking met het ministerie van Onderwijs vier jaar geleden het onderdeel 'het geheugen van de film' opgestart Met als doel een stukje opvoeding van de jeugd. „We willen een reeks films bren gen die ge toch in uw leven moet hebben gezien. Films die belang rijk zijn in de geschiedenis van de cinema", legt Dubrulle uit. „We willen met dit onderdeel de jeugd stimuleren om anders naar films te kijken. Op scholen wordt weinig aan filmvorming gedaan. De jeugd leert niet om film te kijken. Het bioscoopgebruik neemt nog steeds toe, maar tegelijkertijd ont staat er een vervlakking van de in teresse. Mensen willen zich min der inspannen. Ze hebben geen belangstelling voor andere soor ten films." Het thema van het geheugen van de film is dit jaar Film en Repres sie, onderverdeeld in de onder werpen 'blacklisting' en 'de film als taboebreker'. In het kader van blacklisting wordt een aantal films vertoond uit de periode dat er in de Verenigde Staten een heksenjacht was op vermeende communisten, zo'n vijftig jaar ge leden. Ook de fimwereld werd op gejaagd. Het wereldje bleek vol te zitten met verklikkers en ver meende communisten. Dubrulle: „Veel jongeren weten niet dat in de USA het 'vrije land', ooit een heksenjacht gaande was onder cineasten. Thema's als vrij heid van meningsuiting liggen zelfs nu nog gevoelig. Het is goed om dat naar de jeugd toe te bren gen en hen daarvan bewust te ma ken." Groot publiek Het festival draait echter niet al leen om problematiek en opvoe ding, het is ook een 'feest van de film', een manier om zoveel moge lijk mensen naar de bioscoop te trekken. Onder andere met wat bekendere films en producenten in het onderdeel officiële selectie. „Hieronder vallen de films die een distributeur hebben in België. Er zitten enkele commerciële films tussen, waarvan we weten dat er bij een groot publiek interesse voor is." Die films, zoals 'Lost World' van Steven Spielburg en de nieuwe Disney-tekenfilm 'Hercu les' zijn op het festival voor het eerst in België te zien. Een aantal films uit de officiële se lectie doet mee aan de competitie 'de impact van muziek op de film'. „We hechten veel belang aan de soundtracks en de functie van mu ziek in de film", legt Dubrulle uit. Bij de jurering staat het gebruik van muziek centraal. Er worden drie prijzen uitgedeeld: De gulden spoor (voor de beste film), De zil veren spoor (voor de beste regis seur) en de Georges Delerueprijs (voor de beste muziek). Pretentieus Bij de voorselectie van de genomi neerden moest naast de muziek ook rekening worden gehouden met bepaalde richtlijnen van de Internationale Federatie van Filmproducenten Verenigingen (FIAPF). Het materiaal moest bij voorbeeld uit zeven verschillende landen komen. De films moesten qua stijl vernieuwend of interes sant zijn. Er behoorden ook pro ducties tussen zitten van niet ge vestigde namen. „Maar we hebben ook geselecteerd op basis van onze ervaring. Dat klinkt misschien pretentieus, maar dat is niet zo be doeld", verontschuldigt Dubrulle zich. „We proberen in te schatten hoe het publiek zou reageren en we kijken wat wij er zelf van vinden. Natuurlijk vinden onze medewer kers niet alle films 100 procent fantastisch, maar het materiaal kan wel interessant zijn voor het publiek. Vanwege bijvoorbeeld een vernieuwende stijl of een aparte verhaallijn." De stad Gent speelt op het filmfes tival in door vlaggen in de straten te hangen en etalages te versieren in de festival-kleuren. Op de ope ningsdag speelt er een fanfare. „We proberen ook overal in de stad present te zijn. We hebben een aantal activiteiten in de opera en de schouwburg." Dubrulle la chend: „Maar het gebeurt natuur lijk voornamelijk in de bioscoop. Het is een filmfestival, je kunt niet zomaar op straat projecteren." Anouk Momnier Het festival trekt jaarlijks zo'n 70.000 bezoekers. In zeven zalen worden 140 speel films en ruim dertig korte films vertoond. Het programma bestaat uit ver-' schillende onderdelen: In de officiële selectie worden gangbare en minder gangbare internationale films vertoond waarvan er een aantal meedoet aan de competitie 'impact van muziek op de film.' De genomi neerden worden beoordeeld door een internationale jury. Het onderdeel filmspectrum geeft een overzicht van films over de hele wereld die het grote biscoopcircuit niet halen. In het geheugen van de film wordt aandacht besteed aan films die taboes hebben door broken en films waarvan ac teurs of producenten slachtoffer waren van de heksenjacht op communisten in de Verenigde Stanen, zo'n vijftig jaar geleden. Sydney Pollack en Gina Lollo- brigida worden in de schijnwer pers gezet in een hommage aan grote namen. Focus op Hongarije, Slowakije en Tsjechië is een onderdeel dat recente films uit die regio's laat zien met aansluitend een semi narie voor vakmensen op het ge bied van film over de productie problemen in kleine Europese regio's. De belangrijkste doelen van het Internationaal Filmfestival Vlaanderen zijn het promoten van onbekende acteurs en pro ducenten en het in contact bren gen van vakmensen. Het jaarlijkse thema van het fes tival is de impact van muziek op de film. Buiten de wedstrijd 'impact van muziek op de film' wordt ook een aantal andere prijzen uitge reikt, zoals de Joseph Plateau- prijzen, de belangrijkste prijzen voor het Belgische filmberoep, een geldprijs in de competitie voor Belgische kortfilms en de Fipresci-persprijs. Naast de films zijn er ook een aantal nevenactiviteiten, zoals Digiforum, waarin specialisten ingaan op het gebruiken van nieuwe media als cd-rom en vir tual reality bij het maken van films. Wat vierentwintig jaar geleden begon als een bioscoopweek voor studenten is uitgegroeid tot een internationaal filmfestival voor een breed publiek. Gent staat van 7 tot en met 18 oktober in het teken van het vierentwintigste Internationaal Filmfestival Vlaanderen. De speelfim The Lost World van Steven Spiellberg wordt de avond voor de opening van het filmfestival vertoond. De Australische regisseur P. J. Hogan gaat van het ene huwelijk naar het andere: zijn internationale faam kreeg hij al meteen met zijn speelfilmdebuut Muriel's wedding en die verbintenis le verde hem in Hollywood weer de mogelijkheid voor nog een film huwelijk op, My best friend's wedding. Die laatste film is opnieuw een komedie en in zoverre ongebruike lijk dat een redelijk duister gevoel als jaloezie de eigenlijke drijf veervan het gegeven is. Julia Roberts is een culinair journaliste die een telefoontje krijgt van een vroeger vriendje: een sportjournalist met wie ze ooit een heftige verhouding had. Ze denkt even met lichte angst dat hij haar ten huwelijk wil vragen, maar wanneer hij meedeelt met een rijke, jongere dochter van een mediamagnaat te willen trouwen slaan haar gevoelens om: ze is gekwetst in haar ij- delheid en neemt zijn uitnodiging om bruidsmeisje te zijn alleen aan met het doel een stokje voor dat huwelijk te steken. Zij zal dat domme rijke jonge ding wel even mores leren en alsnog Michael in pikken. Vertederend Wat ze ter plekke ook bedenkt om de aanstaande bruid (Cameron Diaz) zwart te maken, het lukt niet. Cameron kan niet zingen, dus zorgt Julia ervoor dat ze tijdens een karaokefeestje de microfoon in handen krijgt. Maar Cameron zingt zó vals dat. iedereen - inclu sief de bruidegom - het weer vertederend vindt. Al de trucs die de jaloezie haar ingeeft, keren zich tegen haar. De bruid wordt er al leen maar aardiger en lieftalliger door. Dus grijpt Julia naar steeds grover geschut: ze bedenkt een e-mail namens de vader van de bruid aan de werkgever van Michael waai-door deze ontslagen wordt. En dan zijn de poppen goed aan het dansen. P.J. Hogans film is niet onaardig om te zien, maar wat tweeslach tig. De begintitels met zingende dames beloven stilistisch meer dan hij verder te bieden heeft. Het ongebruikelijke gegeven loopt toch een beetje vast in gladheid zonder werkelijke warmte: Julia Roberts is net te weinig comédienne om haar in feite bar onsympa thieke gedrag weg te spelen. Voor bruidegom (Dermot Mulroney) valt er nauwelijks iets te acteren. En Cameron Diaz komt niet veel verder dan het aardige bruidje. De enkele gekke momenten in de film hebben steeds met muziek te maken: een complete familie die in Aretha Franklins 'Say a little prayer' uitbarst bijvoorbeeld. Regisseur Hogan kan er visueel wat spiritueler mee uit de voeten. Maar een echt hart krijgt zijn film niet. Leukste rol is die van Rupert Everett: hij speelt de homosek suele uitgever en vriend van Julia Roberts die mag meehelpen de bruidegom jaloers te maken en zelfs voor een (wèl origineel) happy end zorgt. Bert Jansma My best friend's wedding is te zien in Alhambra Wissingen, De Koning Hulst en Roxy Bergen op Zoom. Julia Roberts in My best friend's wedding. werden ingestuurd - zoals nu trouwens Bokma nog geïntroduceerd wordt - werden zulke figuren altijd interessant, terwijl er tegelijkertijd een kleine over zichtelijke wereld heel intrigerend mee tot leven werd gebracht. In Frans en Duits, zijn vorige (voor tv) ge maakte film, demonstreerde Seunke twee jaar geleden nog zijn meesterschap in die stijl. Dat hij die niet kon toepassen in een grootschalig drama, waarin tien jaar we reldgeschiedenis moest worden verwerkt, heeft deze filmer goed begrepen. Maar wjjit hij ervoor in de plaats stelt, mist een persoonlijke signatuur. Gevaarlijk Het is overigens gevaarlijk om een defini tief oordeel uit te spreken over De Gordel van Smaragd, omdat er nu een bioscoop film te zien is gegeven, terwijl straks een veel langere versie als tv-serie beschik baar komt. Krijgen we dan te maken met niet wezenlijk belangrijke uitweidingen die De Gordel van Smaragd bruikbaar moeten maken als feuilleton? Of heeft Seunke voor de bioscoopfilm zijn materi aal moeten forceren om het ingedikt te krijgen7 En bevat straks de tv-versie alle lucht, dynamiek en dramatisch informa tie extra die we nu moeten ontberen? Het is eigenlijk onmogelijk met beide vormversies in de roos te schieten. Of je bereidt je voor op de marathon, of je loopt de 1500 meter. Seunkes speelfilm laat zich vooralsnog typeren als in elk geval res pectabel, maar het zou niet verbazen als deze regisseur met de tv-serie pas echt laat zien wat hij in zijn mars had met dit zeer bijzondere en zeer persoonlijke pro ject. Pieter van Lierop Gordel van Smaragd draait vanavond.vrijdag, in Cinema Middelburg. Eindelijk is er dan een speelfilm die de laatste traumatische tien jaren beschrijft van het voormalige Nederlands-Indië: De Gordel van Smaragd. Wat het meeste opvalt aan deze film van Orlow Seunke is dat hij veel te vol is, met een overvloed aan zeer particuliere feiten en historische gebeurtenissen. Het is een bezwaar waar enig begrip voor valt op te brengen gezien de weinige aandacht die onze speelfilmers tot nu toe aan Indië hebben besteed. Seunke heeft dat kennelijk in één klap willen compenseren en is in dat nobele streven al te driest geweest. Als je ziet hoeveel Nederlandse speel films in de jaren zeventig en tachtig nog de Tweede Wereldoorlog tot onder werp hadden, is het verbazingwekkend hoe zeer men er tegelijkertijd in is ge slaagd daarbij de gebeurtenissen in 'ons Indië' buiten beschouwing te laten. Ster ker nog: dat hele Indië is in de Nederland se speelfilmerij nagenoeg genegeerd, met als uitzondering de Max Havelaar-verfil- ming door Fons Rademakers in 1976. En in 1984 ging De Schorpioen (van Ben Ver- bong) er een heel klein beetje over. Op Hans Hylkema's film Oeroeg (waarin voor het eerst de pijnlijke geboorte van onafhankelijk Indonesië ter sprake kwam) is het tot 1994 wachten geweest. Twee j aar later volgde de tv-serie In Naam Der Koningin, over het Atjeh van de vori ge eeuw. De laatste paar jaar hebben wel talrijke documentalisten stof gevonden in de laatste hoofdstukken van Neder lands-Indië, met Niek Koppens De Slag in de Javazee als meest gedenkwaardige prestatie. Kras eigenlijk dat vanuit Australië wel werd onderkend wat er nog aan drama tisch materiaal in voormalig Nederlands- Indië ter ontginning klaar lag. Peter Weir maakte al in 1982 het sublieme The Year of Living Dangerously (over de val van Soekarno) en dit jaar is Bruce Beresford met Paradise Road nog net Orlow Seunke te snel afgeweest met een dramatische im pressie van hoe het is geweest in de Jap penkampen. Authentiek Het grootste compliment waar De Gordel van Smaragd recht op heeft is dat de film een sterk authentiek gevoel oproept. Hoe het in die gistende samenleving tussen 1939 en 1949 aanvoelde om er Indonesiër, Nederlander of Indo te zijn, is iets wat Seunke met respectabele overtuigings kracht op het publiek weet over te bren gen. Hij is minder trefzeker in zijn schets van de romantische verhouding tussen rub berplanter Theo Staats (Pierre Bokma) en Ems (Esmée de la Bretonière), de Indo echtgenote van een Nederlandse socië teitsexploitant (Bram van der Vlugt). De episodes van hun verhaal worden via een overvloed aan telkens terugkerende jour naalfragmenten gedetailleerd in het roe rige tijdskader geplaatst: voor, tijdens en na de oorlog tot en met het einde van de politionele acties en de onafhankelijk heidvan Indonesië. Het gevolg van die benadering is dat de impact van het liefdesdrama enigszins doodslaat op het veel grotere en interes santere drama dat zich op sociaal en poli tiek niveau aan het voltrekken is. Dat is natuurlijk ook het thema: een liefde die kansloos vermorzeld wordt door de grote gebeurtenissen van het politieke schouw Esmee de la Bretonière en Pierre Bokma als het liefdespaar in Gordel van Smaragd. toneel. Toch ontstaat de indruk dat in Seunkes ambitieuze poging om beide ni veaus recht te doen - met stukjes liefde, stukjes authentiek filmmateriaal, stukjes geënsceneerde oorlog en oproer - er een frustrerende regelmaat ontstaat die op kralen rijgen gaat lijken. Het snoer dat al dus wordt geconstrueerd oogt fraai en houdt weliswaar de aandacht vast. maar het weet zelden mee te slepen. Behalve met een minder versnipperde structuur zou de film ook gewonnen heb ben met ergens in het begin een paar scè nes, waarin de drie hoofdpersonages het diepst van him ziel hadden blootgegeven; momenten waarnaar je automatisch was gaan terugkoppelen bij alles wat hen later overkomt. Zelfs de grote historische ont wikkelingen zouden dan inkleuring heb ben gekregen, terwijl je nu het gevoel hebt dat Seunke al te neutraal en afstandelijk blijft aankijken zelfs tegen wat hij zijn protagonisten laat overkomen. Eigenlijk is die benadering typisch voor Seunkein zo verre dat hij bij na altijd per sonages heeft opgesteld die min of meer in zichzelf gekeerd zijn, minder getekend worden door wat ze zeggen te denken dan door wat ze doen. En omdat ze lichtelijk absurd en met schutterigheid het leven

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1997 | | pagina 21