Hippies gaven kinderen chaos Boeken om dingen mee te doen Martha McPhee en de jaren zestig Nederlandse literatuur zoekt Zweedse lezers A I kunst cultuur 19 jeugdboek proza thriller poëzie vrijdag 3 oktober 1997 Het moest er eens van komen. Kinderen van hippies worden volwassen en gaan boeken schrijven over hun ouders. Martha McPhee schreef Engelentijd, een roman over kinderen die opgroeien in een camper, zwervend door Californië. Jonge kinderen temidden van vrije liefde, drugs en algehele zorgeloosheid, daar raakt een steekje bij los. Veel uit Engelentijd is autobiografisch, al maakte de schrijfster als kind geen zwerftocht in een camper, en een steekje los zit er bij haar evenmin. Martha McPhee: „Iedereen zaagt mij nu door over die hippietijd. Daar gaat het boek over, natuurlijk. Maar ik heb geen algemeen oordeel over de 'sixties' willen geven met 'Engelentijd'. Voor de volwassenen uit die jaren was het een opwindende en span nende tijd. Dat weten wij alle maal. Wat ik heb willen doen is het perpectief van een kind beschrij ven. Hoe zag een kind dat? De vol wassenen konden alle remmingen overboord zetten, ze dachten dat ze er goed aan deden him kinderen al die vrijheid te geven, ze van school weg te houden, ze drugs te geven. Maar in feite gaven ze hen chaos." Perspectief Maar door het perspectief van een kind te kiezen, spreek je toch ook een oordeel uit de hippie-bewe ging? Namelijk dat zij hun kinde ren gewoon verwaarloosden! „Ja natuurlijk, indirect wel. Maar ik heb niet de hele beweging willen veroordelen. Mijn boek gaat over een specifieke groep mensen. Ik heb willen begrijpen wat hen dreef. Door alles vanuit een kind te beschrijven hoef je geen moreel standpunt in te nemen. Dat was het laatste wat me interesseerde. De volwassenen uit die tijd zetten zich af tegen hun ouders, zoals ik dat nu ook doe, en zoals mijn kin deren, als ik die ooit zal hebben, zich weer tegen mij afzetten. Ik ben behoorlijk links en liberaal denkend, maar op het gebied van mijn eigen thuis Id en ik conserva tief. Zo gaat dat." Ze lacht afwachtend. De schrijf ster wil op geen manier als aan klaagster geportretteerd worden. Ze heeft vooral willen begrijpen, zegt ze nogmaals. Jezus-freak Een van de hoofdpersonen uit En gelentijd is de gesjeesde jezuïet Anton. Deze Raspoetin-achtige fi guur wordt de nieuwe minnaar van Eve, moeder van drie kinde ren, die na het fout lopen van haar huwelijk zich met haar gezin bij het zijne voegt. De lezer werkt de ze Anton op de zenuwen. Hij is een op macht beluste Jezus-freak, die onder het mom van liefde zijn heerszucht uitleeft. De grote ver rassing is dat de schrijfster Anton in bescherming neemt. .Anton is getekend naar mijn ei gen stiefvader. Ik heb hem in mijn verbeelding herschapen, natuur lijk, dingen toegevoegd, dingen veranderd. Maar hij is niet het proto-type van de hippie. Het is niet zo dat ik met hem de hippies in het algemeen heb willen portret teren. Hij is voor mij vooral een fascinerend karakter. Het interes santste in elk geval uit het boek. De complexiteit van goed en kwaad in hem boeide mij. Hij is niet echt een slechte man, wel gril lig en gevaarlijk, maar niet slecht in die zin dat hij kinderen dood de." Dat moest er nog bijkomen. Het lijkt er soms op dat Martha haar personage in bescherming neemt, zoals slachtoffers van gijzelingen vaak meer begrip op kunnen bren gen voor de dader dan de buiten wereld. Psychisch brengt Anton overigens wel veel schade aan bij de kinderen, dat is Martha met haar interviewer eens. „Maar hij doet dat niet met opzet. Hij handelt niet vanuit kwade wil, maar vanuit een soort algehele verwarring. Hij ligt nog vreselijk overhoop met ziujn jezuieten ver leden", zegt ze dan begripvol. Ook voor de moeder heeft zij veel be grip. „Eve is zwak. Ze pikt alles van Anton. Maar dat valt haar niet kwalijk te nemen. Zij heeft nooit de kans gekregen volwassen te worden." Het boek eindigt tamelijk hoop vol. De dochters van Eve (de oud ste is weggelopen, maar ook met haar komt het goed, verzekert Martha in dit gesprek) zijn ver dwaald in de Grand Canyon. Maar hun moeder en vriend bevinden zich ergens in de 'Bright Angel laag', een geologische laag in de Canyon. Dat weten de kinderen. Martha McPhee: „Misschien is het leven zelf wel moeilijk." Harry Verkuylen Daarom is dat ook de titel van het boek geworden Bright Angel Ti me). Ik heb er een metafoor van willen maken die het hele boek door werkt. Ondanks het feit dat moeder en vriend nogal oncon ventioneel leven en hun kinderen weinig geborgenheid te bieden hebben, zullen ze ze niet in de steek laten. Met die kinderen komt het goed, heus. Ze worden vast al lemaal kunstenaars, denk ik", lacht ze, opeens ontwapenend. Echtscheiding Dan gaat het gesprek over echt scheiding. „Dat is het tweede fenomeen dat ik wilde beschrijven. Hoe twee ge zinnen samengevoegd worden en de kinderen opeens van wild vreemden moeten houden. In het begin van de jai'en zeventig is dat in de VS een explosieve ontwikke ling geweest. Als je nu trouwt heb je vij ftig procent kans dat het mis gaat. De helft van de Amerikaanse huwelijken loopt op een scheiding uit." „Mijn ouders scheidden toen ik vier was. Ik heb het er nog steeds moeilijk mee. Ik heb nog steeds iets in mij dat wil dat zij weer sa menkomen. Toen een paar jaar ge leden mijn stiefvader overleed be trapte ik mijzelf er op dat ik ook de dood van mijn stiefmoeder wens te: konden mijn ouders eindelijk weer samen verder. Belachelijk, ik ben nu 33 en heb nog steeds van dat soort wensen." „Ik ben zelf een jaar geleden ge trouwd. Ik weet dat een scheiding ook mij kan overkomen. Voordat ik kinderen neem, wil ik eerst ze kerheid daarover. Want in een ongelukkig huwelijk wil ik na tuurlijk ook niet blijven. Je moet namelijk wel weten wat je je kin deren aandoet als je gaat schei den." Dan zegt ze: „Aan de andere kant: de ouders van mijn man zijn hun hele leven samen gebleven. Geluk kig met elkaar. Maar ongelukkig met het soort leven dat zij leidden. Saai en spanningsloos. Daar heeft mijn man nu weer een trauma aan overgehouden! Dat kan ook. Ach, misschien is het leven zelf wel moeilijk". En Martha McPhee lacht harte lijk. Jan-Hendrik Bakker Martha Mc Phee: 'Engelentijd'Verta ling: Babet Mossel. Uilgever: Meulen- hoff. Prijs: f39,90. Nu veel kinderen nog voor ze op school letters leren ontcijferen al kunnen 'lezen en schrijven' met muis en beeldscherm, verschijnen er informatieve boeken die je op een andere manier leest dan van kaft naar kaft. Kennis vergaren met behulp van een in formatief boek dat je vanaf de eerste pagina naar de tweede en de volgende daar na leest, is hoperloos ouderwets voor wie gewend is met een simpele druk op een knop in minder dan een tel heen en weer te blade ren naar elke willekeurige beeldschempa- gina. Maar heel dicht bij zo'n bijdetijds informatiesysteem komt de serie Ontdek kingsreizen waarin onlangs twee nieuwe ti tels verschenen. Elk deel in deze bijzondere reeks is een boek in de vorm van een doos die 31,5cmx24,5cmx2,8cmmeetenbouwpla- ten, boekjes, posters, spelletjes en nog meer bevat dat kinderen vanaf een jaar of tien kennis laat maken met boeiende onderwer pen. Even veelbelovend als de eerder verschenen delen PiramidenDinosaurussen, Sterren hemel, Het oude Rome, Licht en Illusie, Het menselijk lichaam, Kastelen en Puzzels zijn de spelpakketten Vliegen (over luchtvaart) en Toetanchamon en het oude Egypte. Zo blijkt de inhoud van het pakket over de be ginselen van het vliegen en de aërodynami ca te bestaan uit een dubbele tijdbalk van meer dan andexTialve meter, een poster (57 cm x 43 cm) met korte teksten bij afbeeldin gen van historische vliegtuigen, eennaviga- tiekaart en een informatief boekje waarin tevens wordt uitgelegd hoe met de gestanste onderdelen uit de zes soepele kartonnen vellen een model van een helicopter, een vliegtuigvleugel, een enkelvleugelig zaadje en een Boeing 777 gemaakt kunnen worden. Het meest tot de verbeelding spx-eekt het model van het beroemde lijnvliegtuig dat in werkelijkheid 64 m lang is, een spanwijdte van 60 m heeft, zonder tanken 12.000 km kan vliegen, 900 km per uur haalt en 440 passagiers meeneemt. Om alle onderdelen van het 55 cm lange model nauwkeurig aan elkaar te lijmen tot een werkstuk dat gezien llustratie uit De Doolhof: Icarus ontsnapt uit het labyrint van Minos. mag worden, is op een los instructievel stap voor stap duidelijk aangegeven waar je op moet letten. Minstens zo enervex-end is de ontdekkingsreis met Toetanchamon en het oude Egypte naar de mysteries rond 'de gouden farao'. Behalve een fries met muur schilderingen over zijn leven en wetens waardigheden over de Egyptische bescha ving, een poster met afbeeldingen van enkele schatten uit zijn graf, kaaxien over belangrijke goden, sjablonen om zelf hiëro gliefen te tekenen, een scax-abee (mestkever) als boekenlegger, een bordspel voor twee spelers en een kaïtonnen replica van Toe- tanchamons koningsketting bevat de doos ook nog vier bouwplaten van de drie kisten van de jong gestorven farao (1340-1323 v Chr.), zijn mummie en dodenmasker. Natuurlijk is een cd-rom nog wat anders dan een boekachtige doos met toeters en bellen. Maar de uitnodigende vormgeving van Ontdekkingsreizen, de suggestie dat je zelf je 'leei-weg' bepaalt, en het kunnen prutsen aan fraaie werkstukjes bieden zo'n verrassende combinatie van leren en vex*- maak, dat zelfs minder fanatieke lezers met een krul in de neus aan de slag willen met deze 'interactieve gidsen'. Ongewone uitgaven Het fonds van uitgeverij Piramide telt meer tajnelijk ongewone uitgaven. Naast bij voorbeeld het spelpakket Spelen met hiëro gliefen van Catharine Roehiig (in 1992 be kroond met de Boekensleutel) onder meer vier boeken met pop-upmechaniekjes in de serie Ontdek het zelf! en twaalf titels in de x-eeks Geheimen. Allemaal bieden ze de ge bruiker de mogelijkheid meer te doen dan te lezen en te kijken. In Farao's en mummies van Anita Ganerie ('Ontdek het zelf!') met trekstrookjes, flapjes en draaischijf je geven doorschijnpagina's een verrassend kijkje achter de buitenkant van dingen. Aantrek kelijker nog zijn de boekdoosjes (15,5 cm x 13,5 cmx 3 cm) met 'geheimen' over Bomen, De film, Gezichtsbedrog, Het kompas, Spoorzoeken, Tempels, Het herbarium. Kleuren, Tangram, Het weer, De doolhof en Het licht. In telkens 32 vrolijke paginaatjes wordt kinderen vanaf zeven jaar uit de doe ken gedaan waar ze - leergierig als ze zijn - nieuwsgierig 'alles' van willen weten. Elk boekje heeft bovendien als exti'aatje een la tje met daarin een toepasselijk speelgoedje zoals een driedimensionale doolhof of twee heuse lensjes en een prisma. Jan Smeekens Ontdekkingsreizen: per deel f 37,50 Ontdek het zelf', per deel f 24,90 Geheimen: per deel f 19.90 Spelen het hiërogliefen van Catharina Roehrig (doos met 24 rubber stempels, stempelkussen en boekje) kost tot 15 november f 24,90 in plaats van f 44,90 .Over het ontcijferen van hiërogliefen ver scheen eveneens bij Piramide, Amsterdam Het geheim van de hiërogliefen door Rudolf Majoni- ca; 96pag.; f 19,90 Veertien Nederlandse en acht Vlaamse schrijvers, onder wie Harry Mulisch en Hugo Claus, reizen eind okto ber af naar de Zweedse stad Göteborg. De Nederlandstali ge literatuur is daar één van de centrale thema's op de grootste boekenbeurs van Scandinavië, de Bokmassan. Voorzitter Arie Pais van het Nedeiiands Literair Produc tie- en Vertalingenfonds wil dat de Scandinaviërs kennis nemen van de gevarieei'dheid die de Nederlandstalige litera tuur biedt. „Zedenken daardat we maar een somber volkje zijn, met alleen maar boeken over de oorlog of over een moei lijke gereformeex'de jeugd." Jaren zeventig Deze gedachte is vooral in de jaren zeventig ontstaan, door de oveiigens succesvolle verta lingen van de boeken van Jan Wolkers en Maarten 't Hart. Maar de Nederlandse litera tuur heeft meer te bieden, zoals uit het motto van de Neder- lands-Vlaamse manifestatie ook moet aangeven: „Eén taal, vele stemmen" ofwel „Ett sprak, manga röstex-." De voormalige onderwijsmi- nister wijst ex-op dat Nederlan- ders graag boeken uit het hoge noorden lezen: „U weet wel, die winden die om rotsen waaien enzo, van die trilogieën. Maai de liefde kan niet van één kant komen." Elf boeken worden speciaal ter gelegenheid van de beux-s in het Zweeds vertaald. De Bokmassan trekt jaarlijks Marten Toonder, speciale gast in Gotenborg zo'n 100.000 vooral uit de uit- geverswereld afkomstige be- zoekers en nog eens meer dan j duizend journalisten. Nu al heeft de Nederlandstalige lite- j ratuur de aandacht van met j name de Zweedse pers, zegt j Gex-da Meijerink van de organi serende Stichting Frankfurter Buchmesse 1993 (opgericht om Nedei-land en Vlaanderen als i 'Schwei-punkt' op de Duitse j boekenbeurs van dat jaar over I het voetlicht te brengen). „Een j Zweedse krant schreef dat Ne- j derland het levendigste literai re klimaat van Europa heeft." De Stichting heeft een budget van 1,5 miljoen gulden. Neder land en Vlaandei'en droegen ie der de helft bij. Het vierdaagse beursprogramma, dat van 30 oktober tot en met 2 november gaat duren, telt meer dan zestig onderdelen die in het teken van Nederland en Vlaanderen staan. In oktober zijn er nog aanverwante acitiviteiten in Oslo en Kopenhagen. Behalve Mulisch en Claus ne men deel Bernlef, Van Dis, Dros. Enquist. "t Hart. Van der Heijden. Krabbé, Möring, Noo- teboom, Palmen. Pelgrom. Ver schuur. Franck, Lanoye, de Maeyer. Moeyaert, Van Paemel, Provoost en Van Vliet en, als speciale gast. Marten Toonder. Die krijgt, zoals bekend, de Golden Adamsom Award. Nooit eerder kreeg een Europe se striptekenaar deze prestigi euze prijs, die eerder toeviel aan onder anderen Carl Barks, de schepper van Donald Duck. ANP Ous van Elzen: Spookrijders O (Atlas, 142 blz„ 39,90). Drie novellen over tegendx-aadse le vens. Anton Haakman: Afgronden (De Arbeidex-spers, 464 blz., ƒ69,90). Beschouwing over een verontrus tend literair genre dat in de tijd van de Romantiek door een groot aantal schrijvers werd beoefend en dat door ïien werd betiteld als 'fantastisch'. Johan DirkxMijnland (De Arbei- derspex-s, 135 blz., ƒ27,50). De buutroman over seks, drugs, uit zichtloosheid en bijtende humor. Paid Mennes: Web (Nijgh ^Van Ditmai-, 119 blz., 27,50), Nieuwe en i*eeds eerder verschenen verha- len. Van Paul Mennes verschenen eex-der Tox (1994, winnaar van de Jan Burke: Hocus (Meulenhoff, 334 blz., 39,90). Vijfde thriller van de Californische schrijfster Jan Burke, waarin de journaliste Irene Kelly opnieuw heldinnenda- den mag verichten. Hocus is de naam van een bende die eerst hon den en katten uit het asiel bevrijdt, maar daarna harder toeslaat: dnigdealers worden vermoord en Irenes echtgenoot wox-dt ont voerd. In het genre Spanning verschenen de volgende Poema-pockets: Het Anastasia syndroom van Mary Higgins Clark, Ladykiller van Martina Cole. Het kaïnsteken van Patricia Comwell, Weerlicht van Dean Koontz, De Aquitane sa menzwering van Robert Ludlum en De steendanser van Murray Smith. Vlaamse debuutprijs) en Soap (1995). Anke Helsen: De wraakengel (Manteau/De Harmonie, 172 blz., 32,90). Wanneer vier jonge men sen, door het toeval samenge bracht, onder een dak gaan wonen, verandert hun leven op in grijpende wijze. Voortaan zijn ze aangewezen op zichzelf. Roman debuut. Herman Wekker: Paulina's He melvaart (Bert Bakker, 164 blz., 29,90). Surinaamse verhalen. Vlak voor zijn overlijden in janua ri 1997 heeft Wekker, hoogleraar Engelse Taalkunde aan de RU Gi'oningen, het manuscript voor deze bundel afgerond. Eriek Verpale: Gitta (De Arbei derspers, 152 blz., 29,90). Verpa le verhaalt in zijn nieuwe roman van een goed bewaard geheim om trent een ontroerende, maar he laas in alle opzichten vei-boden liefde. Monica Metz: Het Hart van de Stad (Prometheus, 156 blz., 24,90). Bundel met Amsterdam se verhalen vol burengerucht, straatrumoer en tragikomische voorvallen, maar ook met natuur observaties en af en toe een uitstap naar verre oorden. Bart Chabot: Judaskus (Nijgh Van Ditmar, 74 blz., 29,90). Nieuwe bundel prozaï sche gedichten. Lemert Engel- berts: Ivoren toren te huur (De Harmonie, 36 blz., 24,90). Nieu we gedichten. In 1996 verscheen Engelberts' debuut Oedipoes werpt jongen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1997 | | pagina 19