kunst cultuur Alsof er een vliegtuig is neergestort JÉ jji jgib ;fls i j SI f[i f 1 Mi is III 1 f i Daniel Libeskind vindt elke plek schuldig vrijdag 3 oktober 1997 Mg Libeskinds Polderland Garden of Love and Fire in Almere. foto Bitter Bredt Daniel Libeskind gold jarenlang als een belangrijke theoreticus in de architectuur. De laatste tijd slaagt hij er steeds vaker in zijn architectuur in de praktijk te brengen: constructies die opvallen door hun ingewikkelde lijnenspel, waarin de geschiedenis steeds een belangrijke rol blijkt te spelen. Voor de aan hem gewijde expositie in het Nederlands Architectuurinstituut ontwierp hij de installatie 'Beyond the Wall, 26.36' Ontwerpen, bouwen, weer afbreken: het is voor architect Daniel Libes kind een vloeiende opeenvolging van ver schillende gebeurtenissen, die recht streeks in eikaars verlengde liggen en in elkaar overlopen. Een continuüm, zonder begin, zonder eind. De architect werd in 1946 geboren in het Poolse Lodz, een jaar na de oorlog, kind van joodse ouders. Hij volgde verschillen de opleidingen, studeerde muziek in Isra el en New York en geschiedenis en filosofie in Engeland, maar stortte zich uiteindelijk geheel en al op de architec tuur, waarin hij verschillende disciplines kon verenigen. Hij was een belangrijk theoreticus van het bouwen, zonder ooit zelf iets te bouwen. Maar daarin komt de laatste tijd enige verandering. In Berlijn wordt druk ge werkt aan de uitbreiding van het Joods Museum die Libeskind mocht tekenen, nadat zijn veel te laat ingestuurde ont werp toch nog als beste werd beoordeeld. In Londen ontwierp hij de aanbouw van het Victoria Albert Museum, waarvan nu een kleinere versie in Rotterdam is te zien, en wederom in Duitsland ontwierp hij het onderkomen van het Nussbaum Museum in Osnabrück. Zit er enig verschil in de rol van theoreti cus en die van bouwend architect, in het bouwen op de tekentafel, en het bouwen in de praktijk? Geeft dat de architect niet een enorme kick om eindelijk werkelijk heid te zien worden waarnaar hij zolang met de pen in zijn hand heeft verlangd? Daniel Libeskind wordt er ogenschijnlijk niet heet of koud van dat wat hij uitdenkt nu ook tastbaar onderdeel van de ge bouwde omgeving dreigt te worden. Want ook hier geldt weer,Het is hetzelfde pro ces. Gedachten ontwikkelen, die op pa pier zetten, tekenen, bouwen. Ze hebben allemaal dezelfde realiteit." Sleutelbegrip Ontwerpen en bouwen zijn onderdeel van dezelfde lijn. De lijn, ogenschijnlijk een eenvoudige meetkundige figuur, de kort ste verbinding tussen twee punten, is in de architectuuropvatting van Daniel Libes kind een sleutelbegrip. In de lijn vereni gen zich disciplines, in de lijn openbaart zich de geschiedenis als een zich voortrol lend proces. „Geschiedenis is niet zomaar een verhaal met een happy end", zegt Li beskind. „Het is een proces, waarvan ar chitectuur een onderdeel uitmaakt. Ik ben op zoek naar de loop van de geschie denis." De geschiedenis die de bijna afgelopen eeuw door zulke diepe dalen is gegaan. Het kan nauwelijks toeval zijn dat Libes kind, zelf van joodse afkomst, zo'n uit bundige interesse voor de historie aan de dag legt. De duisternis van de Holocaust ligt sinds de Tweede Wereldoorlog in de grond verankerd. De uitdaging van de ar chitect, dus van Libeskind, is het nieuwe, wegen uit die duisternis te banen, wegen die leiden naar de toekomst. Voor Libeskind slaat de architectuur di rect een brug tussen heden en verleden, een verbinding die tot stand komt in de gestalte van de lijn. De architect: „Wat mij interesseert is na te gaan hoe die lijn voortgaat. Er is een continuïteit, maar die moet je wel weten te vinden." Het Joods Museum in Berlijn heeft daar om de vorm gekregen van een beladen lij nenspel, een tot bliksemschicht uiteenge- vouwen Davidsster. Daarin komen de pijnlijke verhoudingen tussen Duitsers en joden en de verschrikkingen de joden aangedaan visueel tot uitdrukking. Een leegte illustreert het wegvagen van de jo den uit het Berlijnse straatbeeld. De bela denheid van de grond graaft Libeskind als een archeologisch opererende archi tect op om haar in de materie zichtbaar te maken. Het bebouwen van een plek is voor Libes kind veel meer dan alleen maar palen slaan, cement storten, muren optrekken en een leuk geveltje neerzetten. „Wanneer ik een gebouw wil ontwerpen heeft mijn Maquette van de uitbreiding van het Joods Museum in Berlijn. Inzet: Daniel Libeskind. Beyond The Wall 26.36* in het Nederlands Architectuurinstituut in Rotterdam. eerste stap weinig te maken met program ma's of artisticiteit. Het is een speurtocht naar de nauwelijks te horen stemmen die vastgeklonken zitten in elk onderdeel van ruimte en tijd." Gebouwen staan niet zomaar op een plaats. Wanneer een plaats wordt be bouwd, dient er eerbied worden betracht voor de geschiedenis van de plek, voor de tijd die zich op de plek heeft voltrokken. Explosies In zijn constructies probeert Libeskind dat duidelijk te maken. Zijn bouwwer ken, theoretisch of in werkelijkheid, zijn zonder uitzondering explosies van lijn- stukken, die vanuit alle richtingen juist op dit punt bij elkaar lijken te komen, ra kelings langs elkaar heen flitsen, elkaar snijden en elkaar kruisen, soms heel di rect, soms voorzichtig, met onderbrekin gen, korte hiaten en grote tussenruimten. Met alle gevolgen vandien. Zo' ligt ook Libeskinds pas geopende Gar den of Love and Fire in Almere er bij: een lange, rechte baan van zwart gravel, scherp doorsneden door de kaarsrecht ge dirigeerde sloten van het eindeloze land schap. Uit het gravel rijst het glimmende aluminium op, spiegelende platen naast elkaar, allemaal onderdelen van verschil lende lijnen die scherp naar elkaar toe neigen: geen plek is onschuldig. Zelfs in het ongerepte, op de zee gewonnen pol derlandschap zitten lijnen der geschiede nis vastgeklonken. Libeskinds werken lijken door dat over dadige lijnenspel op uiteenspattende fi guren, op tot in abstractie gestileerde vliegtuigongelukken. Daardoor werd hem indertijd het predikaat 'deconstruc- tivist' opgeplakt, maar dat weipt hij lie ver verre van zich. Hij voelt zich nergens bij thuis, of liever: Daniel Libeskind voelt zich overal thuis. „Alle disciplines in je verenigen als archi tect", staat Libeskind voor ogen. Dat is net even iets anders dan streven naar de uomo universale, het legendarische alwe tende ideaal uit de Italiaanse renaissance, van alle markten thuis, in alle disciplines doorgewinterd. „Nee", lacht Libeskind, „alleen mens te zijn is voldoende. Je be wust zijn van het feit dat er een wereld is met problemen. Dat is op zich een missie, een professie." Die opvatting ontbreekt, vindt hij, bij veel van zijn collega's. „Veel architecten zijn geneigd weg te zweden, hun eigen weg te gaan buiten de realiteit. Dat mag niet gebeuren." Gruwel Hij kan zich soms mateloos ergeren aan zijn vakgenoten en steekt die kritiek dan niet onder stoelen of banken. Het stads centrum van Berlijn, waar het giganti sche Mercedes Benz-concem de Potsda- mer Platz volbouwt, is hem een gruwel. Hij hekelde de minieme aandacht die het grootkapitaal had voor het historisch zo beladen stadshart van Berlijn, waarvoor hij ooit zelf ook een ontwerp maakte. „De architect heeft ook een ethische rol", zegt Libeskind. „Hij dient positie te kiezen voor het goede. Niet alleen maar ruimten volbouwen." In het Architectuurinstituut is inmiddels een doolhof-achtige, glimmende con structie veiTezen, die Libeskind samen met constructeur Cecil Balmond van het bureau Ove Arup vervaardigde. Weken lang is een team van bouwers bezig ge weest om alles tot op de millimeter uit te passen, de metaalplaten op maat te frezen en het geheel in elkaar te passen. Het is een experiment in omgaan met ruimte, een ontdekkingsreis door de grote zaal van het NAi en het aftasten van de grenzen die deze ruimte omsluiten. Wan neer de tentoonstelling weer wordt afge broken, betekent dat het einde van de constructie 'Beyond the Wall, 26.36'. „Misschien wordt het nooit meer her bouwd", zegt Libeskind. Niet dat hij daar rouwig om is. Want: „De ideeën van deze constructie zullen niet verdwijnen. Een van de belangrijkste dingen die deze con structie ons leert is dat de mogelijkheden van de ruimte onbeperkt zijn." Ben Maandag Expositie: Daniel Libeskind, 'Beyond the Wall, 26.36', tot en met 23 november te zien in het Ne derlands Architectuurinstituut Rotterdam. Bij de tentoonstelling heeft NAi Uitgevers de box 'Unfolding' uitgegeven, waarin acht boeken en boekjes zijn verzameld met werk van Libes kind en Balmond (f 99,50). Eveneens werd een bloemlezing van Libeskinds teksten uitge bracht onder de naam 'Fishing from the Pave ment' (f 39,50). Humoristisch drama van Tom Lanoye Wouter Godijn sluit overeenkomst met het kwaad Afrikaanse ouderdomspoëzie van Elisabeth Eybers i - Martha McPhee heeft bloemen in het haar Jeugdboek zit in een doolhof Nederlandse schrijvers centraal in Scandinavië Bill Wyman eindelijk gelukkig Rock met een keurmerk van Sjako! Cd-rubriek met Hurri cane en Herman Brood Filmfestival Gent wordt groots feest Seunke raakt de juiste snaar Stoken in het paradijs Zwarte farao's inr de Nieuwe Kerk Kunst en antiek op de PAN-beurs Zeven kilo Mond riaan Toneeldebuut schilderes Ans Markus Scapino danst Nico De Verborgen Stad

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1997 | | pagina 17