Ziekenhuis vangt atv soepel op Fietsbeleid is vooral papieren kwestie Nekletsel na aanrijding bij Biervliet Rechtbank oordeelt aanzienlijk milder dan Openbaar Ministerie zeeland Vrijkomende uren worden vrijwel volledig opgevuld Koffieshops werken met ZCAD samen weekenddiensten Hulst treedt streng op tegen herrieschoppers vrijdag 3 oktober 1997 door Theo Giele MIDDELBURG - De Middel burgse rechtbank heeft gisteren tegen vier verdachten aanzien lijk milder gevonnist dan door officier van justitie mr. J. Valen- te twee weken geleden was ge- eist. Van de in totaal 69 maan den gevangenisstraf waarom het Openbaar Ministerie in di verse zaken had gevraagd ble ven bij de vonnissen 18 maan den gevangenisstraf en 480 uur dienstverlening over. Voor de afpersing van twee Bel gische drugstoeristen had Va- lente de rechtbank gevraagd een twintigjarige Terneuzenaar vijftien maanden gevangenis straf op te leggen. De rechtbank oordeelde dat de rol van de ver dachte in de afpersingszaak, waarbij ook nog twee anderen waren betrokken, een straf van die zwaarte niet rechtvaardig de. De rechtbank legde de Terneuzenaar 240 uur dienst verlening op en zes maanden voorwaardeli jke celstraf. Een Iraanse asielzoeker werd door de rechtbank veroordeeld tot een werkstraf van 240 uur en drie maanden voorwaardelijk wegens poging tot zware mis handeling. Hoewel het slachtof fer zijn aangifte had ingetrok ken en de dader had vergeven, had officier Valente twee weken geleden nog om twaalf maanden onvoorwaai'delijke gevangenis straf gevraagd. Een 19-jarige man zonder vaste woon- of verblijfplaats en een 24-jarige Goesenaar zijn door de Middelburgse rechtbank ver oordeeld tot negen maanden ge vangenisstraf wegens het bero ven van een 69-jarige man in Goes. Bovendien moet het duo het slachtoffer de 2780 terug betalen. De rechtbank achtte het niet bewezen dat de twee oveivallers de man zouden heb ben geschopt nadat hij op de grond was gevallen. Officier van justitie Valente had twee weken geleden nog twee jaar cel tegen de 19-jarige geëist en achttien maanden tegen de 24-jarige Goesenaar. Pluk-ze De rechtbank tikte bij het voor lezen van het vonnis tegen een 26-jarige Vlissinger het Open baar Ministerie op de vingers over de toepassing van de zoge heten Pluk-ze-wetgeving. Die wet is ingesteld om criminele zoals drugssmokkelaars, te tie fen in hun portemonnee. H wedei*rechtelijk verkreg voordeel, ofwel hun crimiiw winsten, kan hen zo word- ontnomen. Gehakketak Naast twaalf maanden gevaj genisstraf wegens inbi-aak het verzilvei-en van gestolg cheques had officier van justiji mr. Y.Willems 1242,50 aan ei minele winst van de verdacl; gevorderd. De Vlissinger we-, vei-oordeeld tot negen maand;; gevangenisstraf, maar voort: toepassen van de Plukze-wt- geving voelde de rechthei niets. Het gehakketak tussen de ac klager en de verdediging over: hoogte van kleine crimimi winsten lijkt de rechtbar steeds meer te irriteren. ,.B vendien heeft deze verdaefcj geen enkele draagkracht. Dec: ficier had moeten weten dat behandeling van dit soort \t- deringen tot niets leidt. De vo dering is dus niet ontvankelijk vonniste de rechtbank. De ve dachte moet wel 157,50 bet- len aan een van de benadeelde Officier eist terugbetaling drugswinsten doorTheo Giele MIDDELBURG - Drie jaar b hij van de heroïne af kunm blijven, maar op Moederdag ve dit jaar ging het weer mis. B veertigjarige Vlissinger na toen een 'kwai-t', ging inkop; doen op het station in Rotte: dam en voor hij het goed en m besefte handelde hij in de dm Voor het dealen van heros stond de man gisteren terect' voor de rechtbank in Middej burg. Volgens officier van just tie mr. AS. Flikweert had c man een maand of drie weid lijks zo'n 35 gram verhandel! De officier schatte de netto-0[j brengst op 26.250 schatte. Dj ci-iminele winst moet de mancj grond van de zogeheten Plukzj wetgeving worden ontnomd; meende hij Verder werd een gevangeniïj straf van negen maanden geëis? door Manon Kotvis om meer mensen in te zetten TERNEUZEN - De 36-urige werkweek die Zeeuwse zieken huizen gisteren invoerden blijkt geen grote problemen op te leve ren. Het lukt vrijwel alle zieken huizen de vrijkomende uren te herbezetten. En waar het geld Minder geld voor vernieuwen steden en dorpen DEN HAAG - Zeeland kan vol gend jaar ruim tien miljoen gul den voor stads- en dorpsver nieuwingvan het Rijk tegemoet zien. Dat is ruim twintig pro cent minder dan dit jaar. De verlaging vloeit voort uit de afspraak dat het Rijk de stads- vemieuwingsgelden geleidelijk aan zou verminderen. Middel burg krijgt 2,6 miljoen gulden, Vlissingen 1,3 miljoen gulden en Schouwen-Duiveland ruim 1,5 miljoen gulden. De provincie Zeeland, die het geld onder de rest van de Zeeuwse steden en dorpen verdeeld, krijgt 5,6 mil joen gulden. De'Tweede Kamer moet overigens nog met de ver deling instemmen. Onder het vorige kabinet is het beleid en het budget voor stadsvernieu wing vastgelegd tot 2005. Het Rijk trok daar 11 miljard gulden voor uit. Per vier jaar wordt de bijdrage verlaagd. Het kabinet- Kok heeft echter besloten om na 2000 extra geld uit te trekken omdat in 2005 lang niet overal de vernieuwing voltooid is. Hoe het geld na 2000 wordt verdeeld, moet nog duidelijk worden. Werkstraf voor rol in afpersing MIDDELBURG - De Middel burgse rechtbank heeft een twintigjarige Terneuzenaar veroordeeld tot 240 uur dienst verlening op zes maanden voor waardelijke celstraf. De man had twee weken geleden terecht gestaan voor zijn rol in de afpersing van twee Belgische di-ugstoeristen. Officier van jus titie mr. J. Valente had een ge vangenisstraf van vijftien maanden tegen de Terneuze naar geëist. ontbreekt, wordt dit opgelost door effectiever te werken. In de nieuwe CAO is afgespro ken dat na de invoering van de verkorte werkweek zoveel mo gelijk uren herbezet zullen wor- den. Als leidraad voor 'zoveel mogeli jk' wordt tachtig procent genomen. „We nemen aan dat we dat halen", zegt dii-ecteur G. Ramaekers van het Ziekenhuis Zeeuws-Vlaanderen. Hij legt uit dat dit op drie manieren wordt bereikt. In de eerste plaats is er een aantal nieuwe vacatures die nog vervuld wor den of al vervuld zijn. Ten twee de gaat een aantal parttimers meer uren werken. En ten derde wordt een deel van het budget dat beschikbaar is om te herbe zetten, besteed aan het opvijze len van het loon van deeltijd werkers. Dit houdt in dat parttimers hetzelfde aantal uren blijven werken voor meer loon. Normaal gesproken moet een deeltijdkracht bij invoering van een verkorte werkweek ook minder gaan werken, maar in de ziekenhuizen kregen ze toege zegd hetzelfde aantal uren te mogen blijven werken. Keuzes maken Omdat honderd procent herbe zetting financieel niet mogelijk is, moeten de ziekenhuizen keu zes maken. Voorzitter T. van Ombergen van de Onderne mingsraad van Ziekenhuis Wal cheren: „In totaal wordt 65 pro cent herbezet, maar als je alleen kijkt naar de herbezetting op de werkvloer en dus de leidingge vende functies weglaat, is dat zo'n tachtig procent." Ook het ziekenhuis Dirksland legt haar prioriteiten bij de zorg voor de patiënten. Hoofd perso neel en organisatie W. Pansier: „In theorie krijg je toch minder handen aan het bed, maar in de praktijk hoeft dat niet zo uit te pakken. Een goede werkverde ling' kan dit opvangen." C. De Jong, assistente van de Raad van Bestuur van het Ooster- scheldeziekenhuis, sluit zich bij deze stelling aan: „We kunnen niet voor honderd procent hei- bezetten, maar we hebben be sloten dat we dit alleen doen op plaatsen waar het van vitaal be lang is. Het belangrijkste is dat de continuïteit van de zorg woi'dt gewaarborgd." BIERVLIET - Een 24-jarige vrouw uit IJ- zendijke is gisteren gewond geraakt bij een botsing op de Rijksweg 61 ter hoogte van Biervliet. De automobiliste werd met nekletsel en schaafwonden overgebracht naar het zie kenhuis in Terneuzen. Twee andere betrok kenen kwamen met de schrik vrij Het ongeluk gebeurde even voor half tien gisterochtend op de kruising van de Braak manlaan en de N61. Een 21-jai*ige vracht wagenchauffeur uit Yerseke zag te laat dat twee auto's voor hem, bestuurd door de IJ- zendijkse en een 32-jarige vrouw uit Bier vliet, stilstonden. Hij botste achterop een van de wagens. De auto van het slachtoffer werd volledig vernield. foto Charles Strijd door Willem van Dam MIDDELBURG - De exploitanten van de zes koffieshops op Walcheren waar legaal softdrugs worden verkocht, zijn bereid sa men te werken met het Zeeuws Consultatie Bureau voor Alcohol en Drugs (ZCAD). Het gaat daarbij met name om preventie-activi teiten. Het ZCAD is verheugd over de toezegging van de koffieshophouders. iHieruit blijkt dat zij geen ordinaire geldgraaiers zijn' die zich niet bekommeren om de risico's die ge bruikers kunnen lopen, zei ZCAD-directeur J. T. van den Broek donderdag bij de presen tatie van een rapport, waarin een beeld wordt geschetst van de zes gedoogde koffie shops op Walcheren. Bijna een jaar lang bezochten een preven tiewerker van het ZCAD en de straathoek- werker van de Stichting Huiskamerproject voor Druggebruikers (HKPD) wekelijks de Walcherse 'canabistro's. Ook werden ruim honderd bezoekers geënquêteerd. Verslaafd Uit het onderzoek blijkt dat de zes koffie shops (vier in Middelburg, twee in Vlissin gen) per dag in totaal gemiddeld zo'n 240 klanten trekken. Zestig' procent van hen ge bruikt dagelijks en wordt door het ZCAD beschouwd als een groep die verslaafd dreigt te worden of dat inmiddels al is. Het werkelijke aantal gebruikers dat door het ZCAD tot de risicogroep wordt gere kend, ligt vermoedelijk vele malen hoger. Op Walcheren zijn naar schatting ruim veertig illegale verkooppunten. Die konden om voor de hand liggende redenen niet bij het onderzoek worden betrokken. In het rapport wordt onder meer een 'keiharde aanpak' bepleit van de illegale verkoop adressen om meer grip te kunnen krijgen op het totale softdrugsbeleid. Schatting Geschat wordt dat ruim 5000 Walcherse jongeren tussen de 15 en 25 jaar ooit soft drugs hebben gebruikt. Voor dagelijkse ge bruikers liggen de schattingen op rond de 240. Om financiële redenen beperkte de ZCAD- studie zich tot Walcheren. Mogelijk zullen vergelijkbare onderzoeken in de toekomst ook in andere Zeeuwse regio's worden ge houden. 4 en 5 oktober 1997 CENTRAAL ALARMNUMMER 112 Huisartsen: Vlissingen, zat. 0.00-24.00 uur: F. Legemate, Troelstraweg 411, tel. (0118)468021. zon. 0.00-24.00 uur: R. M. Thiadens, Zuiderbaan 23, tel, (0118)464633. Spreekuur 12.30-13.00 en 17.30- 18.00 uur. Middelburg, vrij. 17.00-zat. 23.00 uur: R. R. Lankhorst, Seisweg 29, tel. (0118)639933. zat. 23.00-zon. 23.00 uur: J. K. Dominicus, Dam 30, tel. (0118) 639933. Spreekuur 12.30-13.00 en 17.30- 18.00 uur. Gezondheidscentrum Middelburg- Zuid, Souburg, Nieuwland en Arne- muiden, zat. 0.00-24.00 uur: waarnemend arts, tel. (0118) 627664. zon. 0.00-24.00 uur: H. Meijer, Kanaalstraat 70, Oost- Souburg, tel. (0118)461212. Spreekuur 12.30-13.00 en 17.30- 18.00 uur. Gapinge, Grijpskerke, Oostkapelle, Serooskerke, Vrouwenpolder, Veere en Zanddijk: R. Ubels en M. J. J. Helmes, 't Plein 2, Serooskerke, tel. (0118) 591212. Domburg, Aagtekerke, Westkapel- le, Meliskerke, Zoutelande, Koude- kerke en Biggekerke, vrij. 18.00- zon. 24.00 uur: W. Spekhorst, J.W. Schuurman straat 6, Domburg, tel. (0118) 581271. Biggekerke en Meliskerke (artsen Bouwense en Stutterheim), vrij. 18.00-ma 08.00: B. Bouwense, Valkenisseweg 14, Biggekerke, tel. (0118) 552190. Tandartsen: Walcheren: H. Oosterhof, Gerbrandystraat 17: Vlissingen, tel. (0118) 465326. Spreekuur 11.00-12.00 uur. Patiënten tandarts P. van Mallan: praktijknummer bellen. Verloskundigen: Vlissingen, vrij. 09.00-ma. 09,( uur: H. Hament, tel.(0118)471140. Middelburg, don. 19.00-zon. 19.t uur: M. de Jonge, tel. (0118) 616761. Dierenartsen: Landbouwhuisdieren: tel. (011: 633803. Kleine huisdieren: A.L. Hoogveld en R.B.M. Meeste: Korte Noordstraat 61, Middelbur: tel. (0118) 637077. Spreekuur 11.00-12.00 en 17.0! 18.00 uur. Dierenartsen praktijk 'Oostkapelk Oude Domburgseweg 33a te Ooa kapelle, landbouwhuisdieren if (0118) 581443, gezelschapsdier;! tel. (0118) 582985. Dierenarts A. Meijns: Oostkapelseweg 12, Grijpskerk tel. (0118) 593060. Dierenartsenpraktijk Meliskerke: R. Roskam, Kelderweg 1tel. (011: 592838. Apotheken: Middelburg: L. v. d. Boogert, Vrijlandstraatx tel. (0118) 627471. Vlissingen: Apotheek Singel, Singel 9, t? (0118)412730. Thuiszorg: Walcheren: voor gezinsverzorging, wijkverps ging en uitleen verpleegartikele tel. 06-53863677. doorConny van Gremberqhe HULST - Cafébezoekers die het in Hulst te bont maken zullen in het vervolg door het Openbaar Ministerie vervolgd worden we gens lokaalvredebreuk. Met de ze aanpak hopen de gemeente Hulst, de plaatselijke horeca en de lokale politie de Hulster bin nenstad in de toekomst te kun nen vrijwaren van massale vechtpartijen en relletjes. Het voorbije jaar was het een aantal weekeinden vrij onrustig in de Hulster binnenstad. Er werd gevochten en er werden vernielingen aangericht. De in cidenten waren voor horeca, ge meente en politie aanleiding om nieuwe afspraken te maken hoe in de toekomst opgetreden moet worden tegen klanten die straf bare feiten plegen of andere ca fégangers en personeel ernsu lastigvallen. De drie part™ hebben deze week overeenstem ming bereikt over een te volgt aanpak. Als cafégangers vol problemen zorgen in de Hulst? kroegen, dan zullen zij door! politie worden aangehoudene worden vervolgd voor lokaï vredebreuk. Dit vergrijp wow aangemerkt als een misdrijf zwaarder bestraft dan overt™ dingen. Daarnaast wordt he: rieschoppers de toegang tot ve:] schillende horecapanden on: zegd. Het verbod geldt voorl tien zaken in de Reynaertsts? die de aanpak onderschrijven! Volgens R. de Meyei\ hoofd Jur. dische Zaken van de gemeentj Hulst, ligt het in de lijn der vet wachtingen dat nog meer how ca-ondernemers voor de nieuw aanpak zullen kiezen. Ooit wordt de Stationsbrug in Middelburg het domein van langzaam verkeer, nooddiensten en openbaar vervoer; tot dat moment is het nog een knelpunt voor fietsers. foto Lex de Meester Op de fietsstraat in aanleg hebben fietsers voorrang en worden auto's slechts gedoogd. foto Willem Mieras door Edith Ramakers en René Schrier VLISSINGEN - Mobiliteitsplannen, fietsstructuurnota, hoofdstructuur- wegenplan of fietsnetwerken. Allerlei mooie namen zijn er bedacht om het fietsen naar de stadscentra Goes, Vlis singen en Middelburg aantrekkelijker te maken. De ideeën zijn goed, maar vaak verdwijnen ambitieuze projec ten in de bureaulade en wordt maar een gedeelte van de herinrichting uit gevoerd. De hoge kosten dwingen tot het stellen van prioriteiten, die vaak niets met fietsen te maken hebben. De auto blijft de heilige koe, ondanks rapporten waarin staat dat de centra autoluw moeten worden. De roep van de fietsers is duidelijk. Ze willen directe, logische verbindingen. Als er geen samenhang in een route is, kiezen ze die zelf, ook al is dat niet toe gestaan. Of zoals Riet Beukert van de Eerste Nederlandse Fietsers Bond (ENFB) zegt: „In Middelburg leidde vroeger een houten wandelbrug naar de bi bliotheek en het gerechtsgebouw. Daar maakten ook fietsers veelvuldig gebruik van. Ongeveer drie jaar gele den werd besloten daar een nieuwe brug te plaatsen. Dan speel je toch in op de functie die de brug in de loop dei- jaren heeft gekregen. Dat is niet ge beurd, Het is weer een wandelbrug ge worden, fietsers rijden er weer over heen en zijn strafbaar. Maar het is toch logisch dat ze de drukke Koningsbrug willen mijden en niet willen omrij den." De fietser kiest de snelste verbinding en aan afstappen heeft hij een hekel. Liever riskeert hij een overtreding. In de Vlissingse Walstraat wordt het f ietsverbod frequent genegeerd. Bij de hei-inrichting van de Walstraat in 1990 werd besloten er een voetgan gersdomein van te maken. Ook na de winkelsluiting zijn fietsers niet wel kom in het winkelgebied. „En natuur lijk rijden er fietsers en brommers. De ENFB heeft er destijds voor gepleit om fietsers toe te laten na sluitings tijd- Maar dat zou gewenning in de hand werken, zei het gemeentebe stuur, waardoor overdag fietsers dooi de Walstraat zouden rijden. Daarna is er een discussie gevoerd over een ver binding achter de Walstraat langs, via de Hellingbaan, de Vrijgang naar de Steenen Beer", merkt Wim Harwig van de ENFB uit Vlissingen op. Verdraaid Maar dat leverde niets op. De politiek verdraaide het plan, herinnert Har wig zich. Ook auto's en vrachtwagens moesten van die verbinding achter langs gebruik kunnen maken. „Het fietspad werd een brede weg voor ge motoriseerd verkeer. De wethouder rekende voor dat die uitbreiding acht miljoen kostte. Een gedeelte van het terrein van de Schelde moest opge kocht worden, een electriciteitshuisje verplaatst en enkele tuintjes ingekort. De ENFB sprak over uitsluitend een fietspad. Dan ben je met minder dan een miljoen klaar. Het hele plan werd van tafel geschoven en nu rij den er dus fietsers en brommers door de Wal straat." Aders De gedachte om alleen voor fietsers voorzieningen te treffen was geen se rieuze gedachte voor het merendeel van de bestuurders. Toch lijkt het tij gunstiger te worden voor de fietser. In Vlissingen wordt momenteel in de Paul Krugerstraat aan beide zijden een vrijliggend fietspad aangelegd. Vier belangrijke aders moeten fietsers snel naar het centrum leiden. Fred Slager, ambtenaar sector stadsont wikkeling van de gemeente Vlissingen legt uit de Koningsweg te willen door trekken naar de Gravestraat. Scheepswerf De Schelde moet dan wel eerst uit het centrum van Vlissin gen zijn vertrokken naar het Sloege- bied. Wanneer dat gebeurt is nog on gewis. Maar de verbinding aan de achterkant van de Walstraat wordt dan jaren later aangelegd. Ook in Middelburg wordt momenteel bij de renovatie van de Kleverskerk- seweg ruim baan voor de fietsers ge maakt. En als de drukke Stations- brug, zoals in de bedoeling ligt, ooit voor alleen langzaam verkeer,, open baar vervoer en nooddiensten wordt opengesteld, is ook dat knelpunt op geheven. De Dammenroute moet dan wel eerst aangelegd mogen worden. Anders dan in Middelburg" en Vlissin gen praat het gemeentebestuur van Goes al sinds 1980 over een fietsbe leid. Toen verscheen het fietsroute plan. Vervolgens was het fietsnetwerk in 1993 onderdeel van het mobiliteits plan. Toch worden fietsvoorzieningën in Goes in de praktijk alleen aange legd als ze mee kunnen liften met an dere projecten zoals rioleringswerken of straatreconstructies, vertelt amb tenaar Hans Feij van de afdeling stadsontwikkeling. Met de invoering van betaald parkeren besloot het toenmalige gemeentebestuur de op brengsten gedeeltelijk voor het fiets beleid te bestemmen. Inmiddels gaat al het parkeergeld dat overblijft naar de pot bovenwijkse voorzieningen en is er van de mooie voornemens van destijds nog maar weinig over. Nog zo'n voorbeeld; de wijk Goese Meer. Gloednieuw, maar fietspaden ontbre ken. Reden: het plan stamt nog uit de tijd van voor het mobiliteitsplan. En nu roepen de bewoners dat ze fietspa den willen. Fietsstraat Desalniettemin doet Goes het zo slecht nog niet vergeleken met Vlis singen en Middelburg als het gaat om een fietsvriendelijk beleid. De ge meente is nu zover dat er als onderdeel van het fietsnetwerk een fietsstraat wordt aangelegd, van de wijk O ver zuid tot bij een flinke fietsenstalling in het centrum. Op die fietsstraat wordt de auto getolereerd, maar is hij ondergeschikt aan fietsen en brom fietsen. Het GroenLinks-raadslid A A van Oosten staat al jaren bekend als een fervent pleitbezorger van het rij wiel. Waar het in Goes aan ontbreekt, is een goede planning. Een duidelijk schema waarin van jaar tot jaar staat welke werkzaamheden er in het kader van het fietsbeleid worden uitge voerd, vindt hij. Middenstand Wat in de binnenstad van Goes wel op valt is dat de fietser nagenoeg overal in beide richtingen mag rijden en zich niks aan hoeft te trekken van eenrich tingsverkeer. Dat is een maatregel die op zich niet veel hoeft te kosten en die voor fietsers veel gemak met zich mee brengt. Alleen in de winkelstraten wint de commercie het nog ajtijd van de fietser. Het was ook mede onder druk van de middenstand dat een meerderheid van de gemeenteraad besloot een streep te halen door het plan om op de vier hoeken van de Goese markt elk vij ftig fietsenrekken te plaatsen. Zelfs het geld had het college van B en W al gevonden. Van Oosten: „Het valt me wel op dat dat de middenstand in Goes behoor lijk wat invloed heeftMaar j ade wet houder die verantwoordelijk is voor openbare werken en dus ook het fiets beleid, is zelf voorzitter van de mid denstandscentrale geweest. Gelukkig zie ik hem nogal eens op een fiets dooi de stad rijden."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1997 | | pagina 12