Leraar vindt dialectspreker dom PZC Zappend op zoek naar een betere ik Rolprenten die niemand mocht zien Sanering vervuilde waterbodems wacht op bouw slibdepot Een perfecte Haydn van La Petite Bande zeeland 21 Bijeenkomst fibromyalgie kunst cultuur donderdag 25 september 1997 door Marco Evenhuis Dialectsprekende kinderen zijn minderintelligent, onsympathie ker, onbetrouwbaai'der, onbeleefder, onbeschaafder en minder sociaal voe lend dan leeftijdsgenoten die de stan daardtaal spreken. Althans, volgens I een aantal Emmense leraren, die door Aim van Reydt over dit onderwerp aan de tand zijn gevoeld. Van Reydt, die deze week op het on derwerp hoopt te promoveren, kwam daar via een listige test achter. Hij liet de leraren vijf fragmenten van band opnamen horen waarop kinderen een tekst voorlezen. Het eerste en het laat ste fragment werden voorgelezen cloor dezelfde leerling. Die leerling kwam uit Drente en las het eerste fragment in het Nederlands* het laat ste in het Drents. De andere dx'ie frag- rnenten werden voorgelezen door kin deren uit Alkmaar. Een van hen sprak eveneens dialect. Oordeel Na het beluisteren van de fragmenten liet Van Reydt de leraren een oordeel uitspreken over de karaktereigen schappen en capaciteiten van het kind. Ook werd gevraagd naar een schooladvies voor de brugklassei-s en leexiingen uit groep acht. Keer op keer j schatten de leraren de dialectversies i lager in en kwamen ze met de genoem de clichés naar vox'en. De dialectspi'e- kers kregen bovendien keer op keer het advies een lagere veiwolgoplei- ding te kiezen. De uitslag van de test is ovex'igens in strijd met het beeld dat de leraren van zichzelf hebben. Twee op drie lerai-en die aan het onderzoek meededen, is zelf dialectspreker. Ze geloven dat zij positief staan tegenover dialectge bruik. Ook bij kinderen. En boven- i dien beweren ze, dat ze dialectspre kers zeker niet minder intelligent dan I spi'ekers van de stan daardtaal vin den. Dieptreurig Piet Scheerders, verbonden aan ba sisschool De Kreke in Westdoi*pe en een van de initiatiefnemers van het provinciale project 'Dialect en I school', moet lachen om die uitkom sten: „Ik kan er aan één kant de humor wel van inzien. Zo laat je jezelf als le- raar toch maar mooi kennen. Zo'n test I bevestigt maar weer hoe hard een cul tuuromslag op het gebied van dialect nodig is." „Aan de andere kant", zegt Scheer- ders, „moet je er natuuxiijk helemaal I geen lolletje van maken. Het is diept- I reux-ig dat leraren alleen op basis van Onderwijzer Piet Scheerders is ééix van de initiatiefnemers voor het dialectenonderzoek. foto Charles Strijd het taalgebruik van leerlingen derge lijke conclusies duiven tx-ekken." Voor Scheex-ders kwamen de x-esulta- ten van het onderzoek van Van Reydt niet als een verrasing: „Integendeel. Ik geloof dat de recente belangstelling voor dialect ook in het ondex*wijs veel al niet meer dan oppervlakkig is. Men vindt het een aardig verschijnsel en beschouwt zichzelf als pro-dialect. Maar bij een test als deze, komt toch mooi de aap uit de mouw. Dan blijkt dat hoe belangrijk het is om al die vooroordelen en clichés weg te wei"- ken". Verrijking Volgens Conny Doorns, schoolbege- leider in de Oosterschelderegio van het Regionaal Pedagogisch Centrum Zeeland, valt het in Zeeland wel mee met de stigmatisering van dialect op school. Er wordt op verschillende ma nieren aandacht besteed aan de waai - de van het dialect: „Vooral voor het ui ten van emoties is het belangi-ijk dat kinderen hun zegje in dialect mogen doen. Voor de sociale en emotionele ontwikkeling is het goed als een kind dialect spreekt. In de meer vrije situa ties als kringgesprekken wordt plat praten dan ook gewoon toegestaan. In de leersituatie is de standaardtaal de voertaal. Daar gelden andere regels. De eigen exvaring van de leraren uit de test zoud volgens Conny Dooms wel eens een belangi-ijke rol bij de tot standkoming van hun mening kunnen spelen: „Er zijn er die het dialect echt waarderen. Dat is positief. Het kan op die manier voor een grotei'e vertrou wensband zorgen en de omgang met de leerlingen px-ettiger maken. Maar het kan ook zij n dat een leraar er vroe ger zelf ooit last van heeft gehad. Dat hij met zijn taalgebruik gepest is, bij voorbeeld. Dan zal zijn houding te genover dialect, al bedoelt hij of zij het goed, onbewust toch negatief zijn." „Mede daarom is een vak als taalbe schouwing zo belangrijk. Kinderen leren dat verschillende situaties ver schillende taalvormen vereisen. Als je er op de juiste manier gebruik van maakt, is dialect echt een verrijking". Dr. Ko Vos, psycholoog en docent sociologie/psychologie bij de Hoge school Zeeland, is bang voor de stig ma's en vooroordelen die in het onder- zoek van Van Reydt naar voren zijn gekomen: „Het lijkt me heel belang rijk, dat kinderen daar niet mee ge confronteerd wox-den. Zeker niet van de kant van leraren. Daar kunnen ze op latere leeftijd veel last van krij gen." Vanuit een puur psychologische invalshoek, kan Vos zich de reacties van de leraren wel voorstellen: „Ze reageren duidelijk op gedrag, op ui terlijkheden. En ze negeren het inner lijke van de kinderen. Een euvel, dat je in het onder-wijs heel vaak tegenkomt. Gedrag is nu eenmaal meetbaar; het innerlijke is dat niet". Dialect Voor Vos, naast psycholoog ook land bouwer, iieeft dialect naast de stan daardtaal zo zijn eigen waarde. Hij ziet de streektaal als een weei'spiege- ling van de zogenaamde oertoon van de mens. „Die oertoon is moeilijk te omschrijven. Het heeft te maken met je levensge voel. met humor. Het om gaan met allerhande zaken die je in het leven tegenkomt. In het Algemeen 'Beschaafd' Nederlands negeer je die diepere ondertoon, die diepere bele- vings wereld. Het ABN is veel ratione ler." Ko Vos is van mening dat er op school in ieder geval meer respect voor het dialect noodzakelijk is. "Maar om veel meer dan respect kun je volgens mij niet vragen. Je ontkomt er natuux*- lijk niet aan om ABN te moeten kun nen spreken. In die taal kan je dingen zeggen, die je in je eigen dialect niet kunt verwooi'den. Maar dan heb ik het natuurlijk over rationele zaken." Van Reydt gaat in de aanbevelingen bij zijn onderzoek nog een stapje ver der. Hij stelt dat kinderen bij de start van hun schoolloopbaan zoveel moge lijk in hun eigen taal benaderd moeten worden. Uit ander ondei-zoek is name lijk gebleken dat dat op den duur de beste x-esultaten geeft, ook voor het Nederlands. Dat advies is Piet Scheei'ders uit het hart gegrepen: „Dat is ongeveer het zelfde als wat we met ons project 'Dia lect en school' willen: een stukje cul tuuromslag proberen forceren. Zoiets gaat heel wat tijd kosten, maar ik ben ex-van ovexduigd dat het gaat lukken. Zeker als je ziet hoezeer het respect voor de streektaal in de koxte tijd dat we op De Kreke met het project proef draaien, toegenomen is." door Lianne Sleufjes DEN HAAG - De sanering van de vervuilde waterbodems in Zeelandwacht op het gereedko men van het slibdepot in de Koegorspolder. Als er geen ber- gings- en verwerkingscapaci teit is, kan het slib immers niet worden verwijderd, aldus Rijkswaterstaat in zijn sane ringsprogramma waterbodems 1998-2010. Voor het slibdepot in Zeeuws-Vlaanderen is een procedure voor de milieu-ef fectrapportage gaande. De ver wachting is dat het depot in 2002 in gebruik genomen kan worden. Tot die tijd moet bi j voorbeeld de grote schoonmaak van het Ka naal Gent-Temeuzen, het kanaal Sluis-Brugge en de bui tengebieden van Yerseke en Bruinisse wachten. Bovendien zijn er naar vei-wachting hoge kosten gemoeid met de sanering van de bodems bij Yerseke (2 miljoen gulden) en Bruinisse (nog onbekend). De vervolgon derzoeken naar de mate van vervuiling in bijvoorbeeld de havens van Ouddorp, Den Osse, Middelplaat, Brouwershaven en in de voormalige werkhaven West-Repart worden eveneens uitgesteld tot het slibdepot klaar is. Als het depot beschikbaar is, bergt Rijkswaterstaat directie Zeeland tot het jaar 2010 circa 2 miljoen kubieke meter ver vuild tot ernstig vervuild slib die nu nog op de Zeeuwse water bodems ligt. De komende vier jaar houdt de dienst zich vooral bezig met on- derzoek naar waterbodembe- heer en het toepassen van be paalde reinigingstechnieken. Zo heeft Rijkswaterstaat bij de Kreekx-aksluizen twee jaar gele den ernstig vervuilde specie ge stort uit de Binnenhaven van Wemeldinge. Dxe werd gerei nigd via landfarming. Het slib werd gestoit op een open terrein en 'bewerkt' door er onder meer zuurstof aan toe te voegen en te ploegen. Deze specie is nu schoon genoeg om gebruikt te worden als bouwmateriaal. De sanering van het Kanaal door Walcheren en het Arneka- naal is noodzakelijk, aldus Rijkswaterstaat. Er is echter meer onderzoek nodig om in te kunnen schatten hoe dringend die schoonmaak is. De bodem van het kanaal is vervuild met olie- en chlooi-houdende stoffen en koper. De vervuilde laag is volgens Rijkswaterstaat be- hoorlijk dik. Slikken Andere Zeeuwse waterbodems zijn wel vervuild maar niet dus danig dat op stel en sprong gesa neerd moet worden. Dat geldt bijvoorbeeld voor de havens van Tholen en Ooltgensplaat. De slikken en de haven van Viane zijn veivuild met oliehoudende stoffen, maar die verontreini ging heeft geen duidelijk slechte invloed op de omgeving. Ber ging en verwerking van het vui le slib zijn bovendien zo duur dat uitvoering op korte termijn niet mogelijk is.Rijkswater staat schat de kosten op een mil joen gulden. HEINKENSZAND - De afde ling Zeeland van de nationale vereniging voor fibromyalgie- patiënten belegt zaterdag 4 oktober in het ontmoetings centrum De Stenge te Hein- kenszand een bijeenkomst. De psycholoog drs. F. Winter houdt er een inleiding over het onderwerp omgaan met pijn. De bijeenkomst begint om 14.00 uur. Muziekdag jeugd in Hulst HULST - De West-Brabantse en Zeeuwse Muziekbond (Wezebo) houdt zondag 28 september in samenwerking met de KNF-af- deling Zeeland een jeugdmu- ziekdag in het Reynaertcollege in Hulst. De jeugdmuziekdag is bedoeld voor alle jeugdleden van Zeeuwse korpsen die zijn aan gesloten bij de twee muziekbon- den. Momenteel hebben zo'n vijftig jeugdige muzikanten voor de muziekdag ingeschre ven. Onder leiding van Joop de Pooter en Johan de Witte zullen de jonge muzikanten verschil lende nummers voor jeugdor kesten instuderen. Om 16.30 uur is er een slotconcert. HDDELBURG, tadsschouwburg raar waren ive gebleven', van Paul [n Vliet. Muzikale leiding van Ben [n der Linden. Regie van Eddy nbbema. Oor Willem Nijssen l/Tet het liedje waarmee hij jf Avier jaar geleden zijn vori- t show afsloot ('Misschien [nnaeht'), opent Paul van Vliet Ijii nieuwste show. 'Waar wa ll we gebleven.' Voor zo'n con- ant cabaretier als Paul van iet is dat een terechte vraag, ant vanaf daar kan je dan eer verder gaan. Ik zeg na- tukkelijk niet 'gewoon weer Crder gaan'. Hoe vertrouwd ze [middels ook zijn, gewóón zijn p shows van Paul van Vliet ei- rnlijk nooit. Daarvoor is de iix van oprechte poëzie en ge- fllig amusement te karakteris- |k. [ie van pittige standpunten oudt, zal zich met de shows van bul van Vliet mogelijk tekox*t [daan voelen. Maar wie graag poi-t hoe een ander ook tobt et al die open vragen als 'Wie [n ik eigeiüijk?' en 'Wat is de jn van deze voox-tsnellende we id?' moet zich bij hem gewel- g op zijn gemak voelen. Op er onderhoudende wijze ge pacht zijn dat namelijk de te- [gkerende thema's van de vond. Als een goede huisvriend b een genoeglijk samenzijn [bbelt en zingt Paul van Vliet |n oeuvre van twijfel en verba- Big bij elkaar en geeft je het ge- pel dat je - zonder al te diep te [an - toch best wel serieus bent «veest. iemmig zingt hij 'Wie wil dat niet? Beginnen met een schone lei'. Een tikje kritisch wordt 'Jan Tamelijk' verweten dat hij nergens meer in gelooft. Samen met zijn band - rimpelloze bege leiding in perfecte arrangemen ten - parodieert hij de populari sering van klassieke muziek met een verkrachte 'Mondscheinso- nate'. In 'Lichter wil ik voor je zijn' bezingt hij gevoelvol de goede voornemens van iedere tekortschietende partner 'Boksbal' gaat over iemand die niet zo nodig meer voor alles wil vechten, maar die ook geleerd heeft dat de wereld hard is en daai'om dus maar in conditie ft- tWsaagaB»*? -<■ \V Paul van Vliet. foto Pan Sok blijft. Het zijn door en door hei- kenbare ervaringen voor iedex-- een die zijn wilde hai-en heeft af gelegd, maar daar nog geen doodskleed van heeft willen we ven. De typetjes die Paul van Vliet zo gx-aag speelt (en die ik even graag wil kennen) hebben zich ook in die richting geëvolu eerd. Dit keer is dat Jonkheer Charles van Tetterloo junior. Nét iets te diep in het glaasje, nét iets te vrijpostig en stout. Maar eigenlijk wel een toffe ke rel, die zijn boekje met levens- vex-haal en andere dubieuze schrijfsels ongegeneerd mag aanprijzen. En die ten afscheid een paar oubollige drinke- broex-sliederen mag zingen. Daar tegenover moet 'Japie Groen' - een herinnering aan het wegvoeren van de joden in de tweede wei'eldooxiog - een roe rend en ernstig tegenwicht bie den. En dat is wat Paul van Vliet index-daad zo fantastisch en zonder enige opdringerigheid in zijn shows kan samenbrengen: een afgewogen, getemperde kijk op het leven. Een leven dat be staat uit 'de hele dag zappen op zoek naar mijn betere ik'. De angst dat het allemaal niks was („En wat moet je dan?") wordt weggewuifd met een lied over stokoude dromen, die je ooit naar 'toppen van kracht' zullen brengen. Als je ze maar blijft verzorgen. Al word je daarmee niet op golven van enthousias me en levenslust weggevoerd, zo'n boodschap kan je toch een geruststellende, prettige avond bezorgen. 'Waar wa ren we gebleven' is nog t/m zaterdag 27 september dagelijks te zien in de Stadsschouwburg te Mid delburg JOEWACHT, RK Kerk Petite Bande onder leiding van fciswald Kuijken. Luc de Vos, for- feia/io. Symfonieën nr. 82 en 86 van fydn; pianoconcert nr. 25 van Mo kt In kader van Festival van ieuwsch-Vlaanderen. oor Arie Karreman La Petite Bande bestaat vijf entwintig jaar en viert zijn [rjaardag onder meer met de prijse symfonieën van Joseph jaydn. Van deze zes symfonieën f de jaren 1785 en 1786, gc- fhreven in opdracht van de Pa- (jsc Vrijmetselaarsloge, hoor- |n we gisteravond allereerst de Bste. [it een spanningsvol Adagio ptstaat eigenlijk onverwacht [n speels Allegro. Heel licht en Pntrastrijk, maar daarachter [huilt ook een prachtige dra- ptiek die een hoogtepunt be- reikt in het Largo. Rijk en zeer verrassend is Haydn hier in zijn harmonie en gaat daarin verder dan menig tijdgenoot. Hier is het genie Haydn aan het woord. En al even geniaal is de vertol king door Sig'iswald Kuijken, die voortdurend en intens zijn Playdn-verhaal vertelt. Een ste vig Menuet voei*t ons via een zwierig trio naar de finale. Heel transparant van opening en gx-oeiend naar vreugde. Wat een orkest en wat een sonoriteit. Zó speel je Haydn. Mozarts 25e Pianoconcert, een van zijn laatste, is een zeer vir tuoos en stralend werk. Luc de Vos speelde een fortepiano. waai'schijnlijk een kopie naar Andreas Stein. Een kleine zilve ren toon die zo transparant was dat de snelle passages vaak ver dronken in het orkest. In de wa terval van noten miste ik de speelsheid in timing en een stukje beleving. Na een interes sante cadens het Andante met mooie momenten, maar wat on rustig en met weinig ruimte. Het derde deel heeft een dan send thema waarvan je die speelse elegantie zo mooi kunt overnemen in de pianopartij, maar dat was helaas niet het ge val. Het orkest volgde dan wel de wat onpersoonlijke virtuosi teit van de pianist, maar moest wel een deel van het dansante karakter inleveren. Haydns 82ste valt direct binnen met een en al vrolijkheid en ritmische uitbundigheid. En die blijft ei genlijk het karakter van de sym fonie bepalen. Voor dit orkest kim je eigenlijk alleen maar lovende woorden op papier zetten. Ze hebben vij f ent wintig j aar lang letterli j k een toonaangevende bijdrage geleverd aan de nieuwe 'renais sance' van de barok en de klas sieken. En dat is een felicitatie waard. Angstaanjagende scène uit Nekromantik. Expositieruimte GHL vertoont griezelfilms die verboden of taboe zijn door Ernst Jan Rozendaal MIDDELBURG - Het is niet de bedoeling om van de expo sitieruimte GHL in de Middel burgse Gravenstraat een film huis te maken, benadrukt Bob Pingen. Toch heeft de Vlissing- se kunstenaar onder de titel Cut, the unseen cinema van vrijdag 26 september tot en met vrijdag 14 november acht filmvertoningen geprogram meerd in het gebouw Geloof, Hoop Liefde. „Het Genoot schap GHL wil zich behalve op beeldende kunst ook op ande re media richten", aldus Pin gen. „Ik heb gekozen voor films die verboden of taboe zijn en daarom een cultstatus hebben gekregen." De titels van de films zijn veel zeggend. Op acht achtei-een- volgende vrijdagen worden vertoond: Evil Dead, Faster Pussycat Kill! Kill!, Films from Death Trip, Driller Kil ler, Tetsuo, Blade Runner, Ne- kromantik en SS experiment love camp. Het zijn allemaal films die op een of andere ma nier zijn getroffen door een vorm van censuur. Pingen: „Dat kan censuur zijn van de filmdistributeurs, of censuur van actiegroepen die een soort van politieke coi-rectheid ei sen, maar meestal is het de meest verwerpelijke vórm van censuur: die van de goede smaak." Regels Als kunstenaar voelt Pingen zich verwant met filmmakers van de door hem uitgekozen rolprenten, omdat het mensen zijn die gemaakt hebben wat ze wilden maken zonder zich iets aan te trekken van regels of taboes. „Mijn pei'soonlijke opvatting is dat op het gebied van de kunst helemaal geen ta boes bestaan", verklaart Pin gen. „Een schrijver als De Sa- de wordt nu geëerd als een groot socioloog en een vooruit strevend kunstenaar, maar hij schreef zijn gruwelijke boeken wel in de gevangenis. Toen dacht men er dus anders over." „Deze filmers hebben in een aantal opzichten ook baan brekend werk verricht, maar dat is nooit erkend omdat hun films veel te extreem wax-en. Toch waren die films invloed rijk, omdat elementen ex*uit la ter in grote commerciële films zijn overgenomen. Abel Ferra- ra bijvoorbeeld, wordt nu in de filmwereld beschouwd als dé man van de montage. Zijn film Driller Killer gaat over iemand die mensen met een drilboor vermoordt. Dat is door een regisseur als Brian de Palma later overgenomen." Volgens Pingen zijn de films van 'enge' regisseurs in veel opzichten interessanter dan die van 'correcte' filmmakers. „Die zogenaamde engerds ixandelen vanuit een bepaalde dwangmatigheid. Ze hebben niets te maken met het estab lishment, ze zijn er niet op uit geld te verdienen, maar maken gewoon wat ze per se willen maken. Het gaat bij die film vertoningen natuurlijk ook om plezier. Onze maatschappij is zo zonder gevaren, dat we te genwoordig een uitlaatklep nodig hebben in de vorm van een avondje lekker griezelen. Die elementen - de humor, het vitale, het echte gevoel, de af keer van elke code en de onver schilligheid of je er geld mee kunt verdienen- dat kenmerkt ook levende kunst." Informele borrel Dat is ook de essentie van het Happy Hour, een infoiTnele borrel die aan de filmvertonin gen - op een groot videoscherm - vooraf gaat. Initiatiefnemer is Cees de Valk, een van de kunstenaars van GHL. „We hebben hier gewoon een barretje neergezet en elke vrij dag moet er iets gebeuxen. Nu is het film, straks kan het ook muziek zijn. Het doel is om de drempel te slechten van dit ge bouw waarin tal van kunste naars een atelier hebben. Men sen die nooit de Vleeshal in Middelburg bezoeken, komen hier nu voor een film of een borreltje. Ik ben ervan over tuigd dat veel van hen uitein delijk ook naar de Vleeshal gaan." Happy Hour in GHL, elke vrijdag vanaf 17.00 uur De filmvertonin gen beginnen om 20.30 uur.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1997 | | pagina 31