sport «s 48 m zaterdag 20 september 1997 Op 21 september 1997 zal in het Engelse Southampton het startschot klinken voor de zevende editie van a de Whitbread Round The World Race. In negen maanden moeten de deelnemers een afstand rond de wereld afleggen van 31.600 zeemijlen (58.523 km). Nederland wordt vertegenwoordigd door het team van BrunelSunergy onder leiding van schipper Hans Bouscholte. Voor het eerst zal er nog maar één klasse schepen van start gaan in deze monsterrace: de Whitbread 60. Verder is het aantal etappes vermeerderd van zes naar negen. Een nieuwe puntentelling moet er tenslotte voor zorgen dat deze beruchte zeilrace een onbetwiste winnaar oplevert. schipper Hans Bouscholte 34 jaar (Ned) Won de Tour de France a Voile en vijf soloraces. Werd in juni 1997 tot schipper aangesteld. DE ETAPPES: 1 Southampton - Kaapstad 7350 zeemijlen (13612 km) 21 sépL - 22 okt. 199? Dg etappe van do Doldrums: een mengeling van windstiltes en 'regenbuien in bet gebied rond de evenaar. De schepen móet onderweg de eilanden Fernando de Noronha en llha da Trinidade aan bakboord houden: Vervolgens koerst de vloot met hoge snélheid voor de '.vind naar Kaapstad. I ■iH-rH'flirluillkLM 4600 zeemijlen (8519 km) 8nov. -24nov. 1997 De loodzware tweede etappe neemt de schepen mee over de ruige Zuidelijke Oceaan, diép in een zee van ijsbergen, dié élk moment een schip aan flarden kunnen scheuren. Deelnemers zullen gedurende deze twee weken waarschijnlijk tot de veertigste of vijftigste breedtegraad of nog dieper zakken om depressies te kunnen oppikken, die ze met halsbrekende snelheden naar Frerhantie kunnen voeren. Het dillemma schuilt in de snellere maar veel gevaarlijker zuidelijke route en de langzamere maar veiliger noordelijke variant. 2250 zeemijlen (4167 km) 13 dec. -22 dec. 1997 Alles draait in deze etappe om het weer; ten zuiden van Australië komt warme lucht uit de woestijngebieden in aanraking met koudefronten uit de Zuidelijke Oceaan en dat zorgt voor sterk wisselende omstandigheden. DE DEELNEMERS DE WHITBREAD 60-KLASSE scheepsromp uit één stuk, El vervaardigd van epoxy laminaat Sayula II Flyer Flyer II L'Esprit d'Equipe II Equity Law II Esprit de Liberie Creightons Naturally Endeavour Yamaha (W60) Ie deze editie weren ae schepen in wcr (Wisjes ingedeeld en voeren, dus aparte wecstrijden. De meeste aandacht ging naar de winnaar onder de Maxi-jachten, Peter B'akc dié co alle etappes de snelste was Nauta went winnaar in de C-divisie. De lite; in dé D-divisie ging naar Esprit tic überté. in oe cn::sing-divisie won Creightons Naturally. Titroductiè van de Whittvcad 60-divisie. naast de bestaande fJlajd-divisie. Het gaat straks om de cp elke etappe verdiende punten en niet meer om de gevaren eindtijd. Zo wordt voorkomen dat een schip met technische problemen in het begin direct al Kansloos is voor de eindoverwinning. Elke etappe krijgt, naar zwaarte, een LSC-waarae. (LSC Leg Scoring Coëfficiënt) Deze LSC-waarde wordt vermenigvuldigd met het aantal deelnemende schepen en verminderd met het aantal schepen dat eerder is gefimshed. Daarnaast krijgt nr. 1 vijf, r.r 2 twee en nr 3. één punt extra. Het schip met de meeste punten aan het einde van de rit wint. als 2e gefinished in de 2e etappe met 10 deelnemende schepen levert ((10 -1) x 12) 2 110 punten op de winnaar van deze etappe krijgt ((10 - 0) x 12) 5 125 punten nummer drie krijgt ((10 - 2) x 12)1=97 punten etappe LSC 1 12 2 12 i 3 10 4 10 5 13 6 11 7 10 8 11 9 10 JABN Altf/O Bjnk Joao Cabecadas: aan boord van de BrunelSunergy. Peter Tans: Nederlander Zorgt voor elektronica en satellietcommunicatie. Zei',de eerder hvee Whitbreads aan boord var, Equity Law II (1989'1990) en Brooksfield 1993/1994). Gerald Rogivue: Zwitser. Zeilde eerder vier Whitbreads en wen er een. Was in de laatste editie schipper van de Grand Mistral Merit Cup. Arend van Bergeijk: Nederlander. I/V'as tot jum schipper en verantwoordelijk voor j de selectie en net wedstrjjaprogrammaVideo-mar, Ivan Bunner: Srit Zeilde t.vee keer ee'der eer Whitbread. De laatste keer f aan boord van La Poste. Hervé Jean: Fransman Zeilde eerder dr:e Whitbreads. Michael Joubert: Brit Verantwoordelijk voorwant. Vijfvoudig Zuid- Afrikaans zeilkampioen. Arjen van Gent: Nederlander. Staat tijdens het zeilen aan de Heren. Verantwoordelijk voor de watérballast en de motoren. Hans Horrevoets: Nederlander. Zeilmaker Piet van Nieuwenhuyzen: Nederlander. Verantwoordelijk voor het voedsel en de medische verzorging. Zeilde op bijna alle boottypes. Marc van Hulssen: Zeilde op one-tonners en IMS-jachten. Is verantwoordelijk voor onderhoud en reparaties van de scheepshuid. Video-man. navigator co-schipper wachtleider ivachtleider wachtleider video zeilmaker algemeen algemeen tuiger medische zaken grinder algemeen zeilmaker voordekker algemeen video

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1997 | | pagina 48