Veel prototypes
en kleine
ruimtewonderen
Toyota Picnic
met turbodiesel
V8-motor compleet ingevoerd
Autoshow Frankfurt
Nieuwe Ford maakt
belofte niet waar
auto motorfiets zaterdag 20 september 1997 41
Jaguar XK8
De nieuwe Mini komt in 2000 op de markt.
auto valt vooral op door een vol
komen vlakke bodem en een zeer
variabel in te delen interieur. De
bagageruimte is echter minimaal.
Nieuwe Mini
Hij stond niet op de tentoonstel
ling in Frankfurt, maar de BM
W/Rover Group liet wel het nodige
los over de nieuwe Mini. De auto
gaat in productie in het jaar 2000
en zal dan worden aangedreven
door een zeer bijzondere motor.
Dat wordt een viercilinder, die in
opdracht van BMW door Chrysler
in Brazilië zal worden gemaakt.
De Mini zelf
komt tot stand
in de Rover-fa
briek te Bir
mingham. Het
aardige aan de
nieuwe Mini is
dat hij er vooral uitziet als een Mi
ni Rover en BMW hebben kans ge
zien de vertrouwde styling-ele-
menten te laten terugkeren in het
nieuwe model, dat overigens wel
een stukje groter zal worden dan
de huidige Mini.
Kia verraste in Frankfurt met
twee studiemodellen; het Kore
aanse merk showde een 2+2 Coupé
(KMSIII) alsmede een goed ogend
prototype voor een ruimte-auto,
de KMX 4. Die laatste is een pro-
ductierijp ogende zeszitter, die
vooral opvalt door een veelvuldig
gebruik van glas (zelfs het dak is
grotendeels doorzichtig) en tal
van elektronische vondsten. De
motor heeft een inhoud van 2,0 li-
teren levert 98 kW/133 pk. Met de
KMS III wil Kia vooral laten zien
dat het ook coupés kan bouwen.
Volgens de fabrikant is de auto bij
na productieklaar. waarmee ge
zegd wil zijn dat hij binnen nu en
twaalf maanden wel eens bij de
dealer kan staanDe KMS III heeft
ook een 2,0 liter motor, maar dan
van 107 kW/145 pk.
Vlot tot zeer vlot is zeker de Suzu
ki C2. Een snoepje van een twee-
zits sportwagentje, die ons aan de
leuke Cappuccino van een jaar of
vijf geleden doet denken. Staat C2
misschien voor Cappuccino 2? In
elk geval baart het autootje opzien
door de montage van een slechts
1,6 liter metende achtcilinder
motor. Het krachtbronnetje heeft
vier kleppen per cilinder (dat
maakt hem tot een heus 32-klep-
pertje) en levert, dankzij 'hartver
sterkers' als een dubbele turbo en
een variabel nokkenas-systeem,
maar liefst 184 kW/250 pk. Die
worden alle naar de achterwielen
geleid, wat de C2-piloot het idee
moet geven met een superkart op
weg te zijn.
Daewoo trok veel aandacht met de
d'Arts, een compacte, vijfdeurs
vierzitter in drie gedaanten. Het
3,5 meter korte autootje heeft iets
weg van een kruising tussen een
Mini en een Renault Twingo en
werd getoond als basisversie ('Ci
ty'), als dynamisch aangeklede
'Sport' en als een met veel chroom,
'two-tone' lak en draadspaakwie-
len toegeruste 'Style'. Voorlopig is
er alleen een 0,8 liter motor, maar
er volgen sterkere varianten van
1,0 en 1,2 liter.
De d'Arts gaat,
zo vertelde
Daewoo's
hoogste baas
Tae Gou Kim,
daadwerkelijk
in productie; volgend voorjaar
komt de Daewoo d'Arts al naar
Nederland.
Ook Toyota beloofde productie
van een prototype, al wist men nog
niet precies te vertellen of het de
Funcargo, de Funcoupé of de
Funtime zou worden. Wij houden
het op de laatste, die met minder
lengte dan een Starlet meer ruimte
biedt. Dat komt door de lange
wielbasis en de forse breedte van
1,65 meter. Het uiterlijk is tot
stand gekomen in de Brusselse
De Toyota Picnic is in korte tijd een
van de bestverkochte ruimte-auto's
geworden. Er was echter weinig keuze in
het gamma, want Toyota leverde de auto
alleen met een 2,0 liter benzinemotor
van 94 k\V/128 pk. Daar komt nu
verandering in, want Toyota biedt de
zespersoons ruimte-auto voortaan ook
met een dieselmotor aan.
tenne. Bovendien zijn er veel op
ties leverbaar zoals airbags voor
de bestuurder en de passagier,
elektrisch bedienbare ramen vóór
en een radio met CD-speler. De
Opel Combo Tour is er vanaf
26.650 gulden.
Schakelen
Ferrari heeft een speciale versie
uitgebracht van de F355, waarin
de bestuurder op dezelfde manier
kan schakelen als een Formule 1-
coureur. Het wisselen van versnel
ling geschiedt bij deze auto, die
F355 F1 wordt genoemd, dus niet
meer door het verzetten van de
versnellingspook op de midden
tunnel maar met hendeltjes aan
het stuurwiel. Koppelen en ont
koppelen is daarbij niet meer no
dig, want deze taak wordt overge
nomen door elektronica en een
elektromotor.
In de autosport wordt zelfstandig
koppelen en schakelen allang niet
meer als een sportieve noodzaak
gezien. Het wisselen van versnel
ling is er een noodzakelijk kwaad
dat zo snel mogelijk dient te ge^
schieden. Het indrukken van een
koppeling en het bewegen van een
versnellingspook neemt dan rela
tief veel tijd in beslag en boven
dien dient de coureur dan gas te
rug te nemen. Sinds enkele is dat
in de Formule 1 niet meer het ge
val. Daar schakelt de coureur met
kleine hendeltjes aan het stuur
wiel, terwijl de koppeling door
elektronica wordt gestuurd. Bo
vendien kan de coureur gas blijven
geven omdat de elektronica bij het
wisselen van de versnelling kort
het vermogen vermindert.
Dit systeem is door Ferrari nu ge-
introduceerd in de F355 F1Het is
alleen uitgebreid tot een systeem
dat ook kan functioneren als auto
maat. In dat geval is het wel een
zestraps automaat, want de Fer
rari F355 F1 heeft zes versnellin
gen aanboord. Ditnieuwe speeltje
kost 369.500 gulden.
Skoda Yellix
Yellix is de naam van een nieuw
actiemodel van de Skoda Felicia,
die in een felgele kleur wordt gele
verd. De auto is standaard uitge
rust met een 1,3 liter motor met 50
kW/68 pk en is uitgerust met veel
extra's. Dat zijn onder meer cen
trale portiervergrendeling, een in
twee delen neerklapbare achter
bank, getint glas, trendy vloer
matten en het bijpassende stri
ping. Om de aandacht van vooral
vrouwen op deze Skoda te vesti
gen is een soort bodybuilder inge
huurd, die via een prijsvraag een
avondje te 'winnen' is. De Skoda
Felicia Yellix is leverbaar voor
22.995 gulden.
Het gaat hierbij om 2,2 liter
krachtbron met turbocom
pressor, die het relatief bescheiden
vermogen van 66 kW/90 pk levert.
Wel heeft de motor een maximale
trekkracht van 250 Nm bij 2.200
toeren. Met dit vermogen accele
reert de Toyota Picnic TD in 13,9
seconden vanuit stilstand naar
100 km/h en haalt de auto een top
snelheid van 165 km/h. Het ge
middeld verbruik bedraagt 7,7 li
terper 100 kilometer (1 op 13).
Klassieker
Onder de naam 'De Onschatbare
Klassieker' geeft Haakman B.V.
voor de achtste keer het jaarboek
over klassieke auto's uit. Het boek
is dit keer dikker dan ooit, want op
1072 pagina's worden aandacht
geschonken aan 3400 klassieke
auto's. De auteur Jan Haakman
geeft bij kleine foto's summiere
technische informatie over de au
to's en in samenwerking met twee
beëdigde taxateurs worden prijs
indicaties gegeven. De gebruikte
foto's zij niet altijd van geweldige
kwaliteit en dat geldt ook voor de
druk van het boek. Maar de infor
matie is voor liefhebbers zeker
waardevol en De Onschatbare
Klassieker is met 29,95 gulden ze
ker niet duur.
Opel Combo
Opel heeft de succesvolle bestel
auto met de naam Combo uitge
bracht in een personenauto-ver
sie, die de toevoeging 'Tour' krijgt.
Ongetwijfeld ingegeven door het
succes van de Citroën Berlingo en
de Peugeot Partner, heeft Opel de
besteller omgebouwd tot een auto
die bruikbaar is voor het vervoer
van personen. Daartoe is de 'laad
ruimte' voorzien van grote zijra
men en er is een achterbank ge
plaatst met veiligheidsgordels.
Dan resteert nog altijd een laad
ruimte van 804 liter.
De Opel Combo Tour, gebaseerd
op het onderstel van de Corsa, kan
worden geleverd met een 1,4 liter
benzinemotor van 44 kW/60 pk of
een even sterke 1,7 liter diesel.
Standaard heeft de auto in hoogte
verstelbare veiligheidsgordels en
gordelspanners, rembekrachti-
ging, veiligheidsbalken in de por
tieren, stuurbekrachtiging, een in
hoogte verstelbare bestuurders
stoel, twee luidsprekers en een an-
Yellix is de naam van een nieuw actiemodel van de Skoda Felicia, die in
een felgele kleur wordt geleverd.
Jos Verstappen was speciaal
ingehuurd om de Ford Escort
Formule 1 Edition voor te stellen. Wie
wilde mocht op het circuit van
Zandvoort zelfs met de meester een
blokje om. Buiten het circuit was de
speciale Escort waarvan Ford
Nederland er vijfhonderd in Duitsland
heeft laten aanpassen ook nog 'even' op
een normale manier te rijden. De
vijfhonderd speciale Escorts (en beslist
niet meer, zo werd achter de groene tafel
bezworen) gaan weg voor de
'weggeefprijs' van 38.990 gulden per
stuk, inclusief veel accessoires en dat
zijn er zoveel dat geen extra's kunnen
worden bijbesteld.
Escort Formule 1
Toch belooft de auto meer dan
hij kan waarmaken, want on
danks zijn voor- en achterspoilers,
lichtmetalen wielen en zij-skirts is
het alles behalve een sportauto.
Dat kan ook niet als de krachtbron
maar 115 pk in huis heeft en dat is
geen peekaatje meer dan wat deze
zestienklepper onder normale
omstandigheden levert. Aan de
motor is dus niets gedaan. Gezien
het brede schoeisel zou het best
nog eens kunnen dat hij zelfs een
paar kilometertjes in het uur lang
zamer is dan de standaard Escort
1.8 16 V. De Formule 1 Edition is
echter alles behalve langzaam. In
9.9 seconden kan de zestienklep
per de auto naar de 100 km/u doen
snellen. Als top staat 196 km/u ge
noteerd.
Nu verwacht je bij een sportieve
auto ook een overeenkomstige
kleur. Niets is minder waar. Alle
vijfhonderd genummerde exem
plaren hebben dezelfde stemmige
donkerblauwe kleur, metallic
weliswaar, maar niet echt span
nend. Brandweerrood, knalgeel of
zwart zou veel beter staan. Ford
heeft dus voor donkerblauw geko
zen en wie een andere kleur wenst
heeft pech gehad. Om in de trant
van wijlen Henry Ford te spreken:
alle kleuren zijn mogelijk als het
maar blauw is. De donkerblauwe
kleur vind je ook terug i n het dash
board, wat het interieur beslist
niet ten goede komt. De alumini
um pookknop maakt weer wat
goed.
Compleet
Laten we alle, goed bedoelde,
sportieve elementen voor wat ze
zijn, dan blijft er een Escort over
die zeer compleet is (ook airco is
standaard). Buiten kijf staan zijn
heerlijke rij-eigenschappen. Dat
Ford nu auto's aflevert die uitblin
ken in wegligging en rijgedrag
hebben we al vaker in deze rubriek
geschreven en daarop vormt deze
driedeurs Escort bepaald geen
uitzondering.
De Ford Escort Formule 1 Edition
is bedoeld om min of meer de
plaats in te nemen van de wél spor
tieve Escorts XR3i en RS2000. Dat
daar toch meer voor nodig is dan
alleen maar een lange naam be
wijst deze speciale Escort. On over
het geluid maar te zwijgen, want
dit is uiterst beschaafd.
Wie er één bestelt krijgt er een
daagje Jos Verstappen bij. Want
alle vijfhonderd eigenaren mogen
ergens in november bij én met Jos
carten.
Henk Lambregtse
Dit grappige driewielertje moet Mercedes een wat jeugdiger imago verschaffen.
Daewoo d'Arts heet de nieuwe kleine Koreaan die volgend jaar naar Nederland komt.
Bij de introductie van de Ja
guar XK8 was al te voorzien
dat de nieuwe V8-motor niet
voorbehouden zou blijven aan
deze fraaie coupé en convertible.
Maar dat Jaguar alle zes- en
twaalfcilinders zou vervangen
was toch wel even verrassing.
Om adequate vervangers paraat
te hebben is op basis van de V8
meteen een kleine familie ge
sticht. Met verschillende
cilinderinhouden en voor de su
persnelle versies een compres
sor-versie.
Hoewel de huidige Jaguar XJ
nog maar drie jaar oud is,
heeft de auto ingrijpende veran
deringen ondergaan. Dat komt
omdat de V8-motor niet zomaar
de plaats van een zescilinder lijn
motor kon innemen. Het plaat
werk aan de voorkant is dras
tisch gewijzigd om ruimte te
scheppen voor de V8. Dat kwam
tevens ten goede aan de stijfheid
van de carrosserie. Aan de bui
tenkant zie je nagenoeg niets van
de vernieuwing. De auto heeft
andere bumpers en koplampen,
een iets afgeronde grille en V8
plaatjes op de middenstijl.
Nieuw, maar onzichtbaar is ook
maar snelle XJ 12. Bovendien zijn
de motoren zuiniger geworden.
De Jaguar XJ is met de 3,2 liter
V8 al een behoorlijk rappe auto.
Ondanks de automaat die altijd
wat vermogen kost. Het gaat in
dit geval trouwens om een vijf-
traps automaat, de handgescha-
kelde versnellingsbak, waar wei
nig vraag naar was, is niet meer
leverbaar.
Jaguar besteedde ook aandacht
aan het interieur. Het gehele
dashboard is nieuw met dieper
liggende 'klokken' en kreeg een
meer vloeiende vorm. Ook zijn de
schakelaarpanelen geheel nieuw
van opzet. De uitrusting werd
onder meer uitgebreid met zij-
airbags in de voorstoelen.
De interieuiTuimte in de nieuwe
XJ is nog altijd niet riant, maar
wie meer wenst, kan de versie
met lange wielbasis bestellen.
Die extra ruimte is standaard op
de Daimler, die alleen met de 4,0
liter versie van de motor (met of
zonder compressor) te leveren is
(vanaf 210.400 gulden). De goed
koopste Jaguar XJ is de Executi
ve met een 3,2 liter voor 148.400
gulden. De instapversie is daar
mee flink duurder geworden,
maar de 4,0 liter Sovereign kost;
179.400 gulden en dat is weer wat
minder dan voorheen. (GPD)
Met prototypen van auto's
kan het een boel kanten
uit. Soms gaat het om woest-
futuristisch uitziende
voertuigen die zó lijken te zijn
weggereden uit de set van een
science fiction-film, maar er
zijn ook prototypen die een
half jaar nadat ze op een
autoshow zijn opgedoken al
bij de dealer staan. De
Internationale
Autotentoonstelling van
Frankfurt (IAA) had van beide
soorten diverse voorbeelden.
Een overzicht...
Audi heeft er nooit een geheim
van gemaakt dat het toekomst
ziet in aluminium. Het grootste
model, de A8 limousine, heeft een
volledig uit dit lichte metaal ver
vaardigde carrosserie en als het
aan Audi ligt zal die techniek in de
toekomst ook op kleinere voertui
gen worden toegepast.
Van dat streven geeft de A12 (Alu-
minium-Zwei) blijk; een met
slechts 3,76 meter compact te noe
men ruimte-auto, die slechts 810
kilo weegt. Dat is ruim 250 kilo
minder dan een vergelijkbare auto
in staal. De A12 wordt aangedre
ven door een direct ingespoten,
driecilinder benzinemotor. Die
heeft een, althans voor Audi, op
vallend kleine inhoud (1,2 liter) en
brengt 55 kW/75 pk op de been.
Directe inspuiting is bij meer mer
ken in ontwikkeling. Van Toyota
wisten we al dat het een GDI-mo
tor (Gasoline Direct Injection)
ontwikkelde, maar Mazda liet er
in Frankfurt ook al eentje zien.
Terwijl Mitsubishi, als enige trou
wens, vol trots laat weten gewoon
een GDI-motor productierijp te
hebben. Mitsubishi's met zo'n mo
tor zijn binnenkort gewoon te
koop. Mazda claimt met zijn di
rect ingespoten benzinemotor
(een twee liter viercilinder) brand
stofbesparingen tot dertig procent
en circa tien procent hogere pres
taties.
Realistisch
Mazda liet met de S W-X en de MS-
X op de IAA verder studies zien
voor respectievelijk een compacte
ruimte-auto en een sedan met op
timale benutting van het interieur
zien. Het meest realistisch oogt de
MS-X; het is een vierdeurs sedan,
iets groter dan de nieuwe 626, die
echter de interieurruimte biedt
van een Mercedes S-klasse. Dat is
onder meer bereikt door de benzi
netank onder de voorstoelen te
plaatsen. Daardoor zit men voorin
een beetje hoger, terwijl de achter-
stoelen bijna in de kofferbak lij
ken te staan.
Gevolg: veel beenruimte achterin.
De auto heeft nauwelijks een
dashboard, wat het ruimtelijk ef
fect versterkt. Er zit, opnieuw om
ruimte te winnen, ook geen pook
tussen de voorstoelen; de MS-X-
chauffeur schakelt, net als Formu
le 1-coureurs, met knopjes op het
stuur. De motor is een tweeliter
V6.
Met de SW-X laat Mazda een com
pacte ruimte-auto (formaat Re
nault Mégane Scénic) zien. De
studio van Toyota, die steeds meer
invloed krijgt op de Toyota's die
voor Europa bestemd zijn.
Een andere 'compact-limousine'
was te zien bij Daihatsu. Daar
werd de NCX geshowd, die er zo
productierijp bijstaat dat het ons
niet zou verbazen als hij binnen
een half jaar ook echt te koop is.
Met de NCX wil Daihatsu laten
zien dat je vijf mensen kunt ver
voeren in een autootje van 3,65
meter lang en met een motor van
slechts 1,0 liter inhoud. De bin
nenruimte werd geoptimaliseerd
door een, zeker gezien de lengte,
opvallend grote wielbasis (2,37
meter) en een lang dak.
De kofferbak is nog verrassend
ruim en in het NCX-interieur zijn
dertien bakjes, vakjes en tasjes
aangebracht voor het opbergen
van kleine spullen. Tijdens het rij
den gaan alle deuren van de Dai-
hatsu-proto op slot, maar bij een
eventueel ongeval springen ze uit
zichzelf open. Dan gaat ook de
binnenverlichting branden en
wordt meteen de brandstoftoe
voer naar de motor onderbroken.
Zowel BMW als aartsconcurrent
Mercedes-Benz zocht het wat pro
totypen betreft in minder dan vier
wielen. BMW verraste met de Rol
ler Cleen soort overdekte scooter
met gordels in plaats van een
helm. Hij schijnt in 1999 daadwer
kelijk in productie te gaan.
Rij-machine
Mercedes, dat in tegenstelling tot
BMW geen motorfiets-achter
grond heeftverraste vriend en vi j -
and met de F300 Life-Jet, een
driewielige 'rij-machine' met de
dynamiek van een motorfiets en
de veiligheid van een auto. De mo
tor is de 1,6 liter uit de A-klasse
(102 pk/75 kW) en daarmee zou de
Life-Jet maar liefst 211 km/h snel
zijn. De wegligging moet zeer bij
zonder zijn, want elektronica
houdt bochtsnelheid, hellings-
hoek en bijvoorbeeld de
stuurstand in de gaten, waarna
vering en demping daarop worden
aangepast.
Voor een iets ouder (maar mis
schien wel jong gebleven) publiek
heeft Ford de Mondeo Coupé bijna
klaar. Die moet begin volgend jaar
op de markt komen en als voor
proefje liet Ford in Frankfurt het
prototype MC2 zien. De auto heeft
net als de Ka het door Ford be
dachte 'New Edge Design', al ziet
de MC2 er nog net iets te veel uit
als een auto uit een stripverhaal.
De échte Mondeo Coupé zal veel
meer weghebben van de huidige
Mondeo-modellen. Mooi is wel het
lamellen-dak van de MC2; het ziet
eruit als een stalen constructie,
maar het kan helemaal open
schuiven. Dan heb je een cabrio
En ten slotte: geen prototype,
maar wel apart, was de Chairman,
een limousine die het Koreaanse
SsangYong vanaf oktober op de
thuismarkt gaat leveren. Een auto
die als twee druppels water lijkt
op de Mercedes S-klasse, maar
dan overgoten met een Koreaans
sausje. Hij is 5,2 meter lang, heeft
een 3,2 liter zescilinder motor van
161 kW/220 pk. Op de neus geen
ster, maar een soort lauwerkrans-
je. In alles dus een voordelige ko
pie van de S-klasse, en misschien
daarom wel niet voor Europa.
Mario Vos
de voorwielophanging die be
staat uit dubbele wieldraagar-
men, een vrijwel identiek sys
teem als bij de XK8.
Het resultaat van de onderhuidse
veranderingen is indrukwek
kend te noemen. De XJ8 stuurt
als een vierzits sportwagen, is
desondanks comfortabel en ligt
werkelijk fantastisch op de weg.
Dat sportwagen-gevoel wordt
nog versterkt door de V8-motor,
die er nu in drie versies is. De 4,0
liter uitvoering met 216 kW/290
pk was al bekend uit de XK8. In
een tot 3,2 liter verkleinde uit
voeringmet 179 kW/240 pk drijft
hij nu de basisversies van de XJ
aan. Gekoppeld aan een nieuwe
vijftraps automaat accelereert de
XJ 3.2in8,5secondenvanuitstil-
stand naar 100 km/h, terwijl een
topsnelheid van 225 km/h haal
baar is. Staat de 4,0 liter V8 on
der de kap dan sprint de Jaguar
in 7,3 seconden vanuit stilstand
naar 100 km/h en is top van 240
km/h mogelijk.
Een ultrasportieve variant van
de V8-motor is de versie met
compressor. Dit is geen turbo
compressor die door de uitlaat
gassen wordt aangedreven maar
Uiterlijk is de Jaguar XJ nagenoeg ongewijzigd, maar onderhuids zijn
veel er veel veranderingen.
een exemplaar met mechanische
aandrijving van de Amerikaanse
fabrikant Eaton. Het aandrijven
van zo'n mechanische compres
sor kost natuurlijk vermogen,
zo'n 61 kW/80 pk. Maar de op
brengst is ongeveer 112 kW/160
pk en dus is de nettowinst 61
kW/80 pk. De compressor-V8
met een inhoud van 4,0 liter le
vert 276 kW/370 pk en wordt ge
leverd in de XJR-versie. Deze
sprint van 0 tot 100 km/h in 5,6
seconden en is elektronische be
grensd op een topsnelheid van
250 km/h. Deze compressor-mo
tor zal volgend jaar ook in de
XK8 geleverd worden.
Jaguar is er met de V8 motor be
paald niet op achteruit gegaan:
denieuwe XJR levert namelijk 15
procent meer vermogen dan de
oude zescilinder XJR en zelfs 18
procent meer dan de beschaafde