I Kerncentrale geblokkeerd PZC reportage 26 □c rol Ol 996 995 994 993 992 991 990 989 988 987 986 985 984 983 982 981 980 979 978 977 976 975 974 973 972 971 970 969 968 967 966 965 964 963 962 961 960 959 958 957 956 955 954 953 952 Stadsfiets op proef in Rotterdam zaterdag 20 september 1997 Zo dichtbij nog, en toch alweer zo lang geleden. Bladerend in het foto archief van de PZC rijst een beeld op van een bijna vergeten verleden. Aan de hand van foto's uit dat archief laat de rubriek Terug in de tijd' flitsen van de recente geschiedenis zien. Vandaag: De blokkade van de kerncentrale in Borssele. CZJ Actievoerders zijn vrijdag bezig met het opslaan van hun tenten. Bij de blokkade dreigde een confrontatie tussen autonomen en ME'ers. De ramp in april 1986 in Tsjernobyl deed een extra schepje bovenop de geladen sfeer rondom kerncentrales in die tijd. Exact een jaar na de catastrofale gebeurtenis sprak een kleine meerderheid van 53 procent van de Nederlanders zich in een enquête uit voor sluiting van 'Dodewaard' en 'Borssele'. Hetzelfde jaar als waarin een blokkade-actie plaatsvond bij de centrale op Zuid-Beveland. Vrijwel iedere paar maanden is het tij dens de jaren tachtig wel een keer prijs bij Zeelands beroemdste attractie. Op 13 januari 1987 meldt de PZC dat de NV Provinciale Zeeuwse Energie-Maat schappij (PZEM) de veiligheidsmaatre gelen op en om het terrein van de kerncen trale heeft versterkt, met name rond de buitenomheining. Aanleiding voor die extra maatregelen isonder meer een actie die eind december bij de kerncentrale werd gevoerd en waarbij actievoerders op het terrein van de inlaatwerken binnen drongen. Een paar dagen tevoren is bekend gewor den dat de veiligheid van de centrale te wensen over laat. Uit een onderzoek van het Internationale Atoomagentschap (IAEA) dat donderdag 8 januari door de staatssecretaris van Sociale Zaken werd vrijgegeven, staat ondermeer 'Noodfaci- liteiten en apparatuur zijn in te geringe mate voorhanden, of ontbreken geheel'. Niet vreedzaam Niemand kijkt onder deze omstandighe den dan ook echt op als de actiegroep 'Nooit meer Tsjernobyl/Borssele dicht' een blokkade van de centrale aankondigt. Op 16 januari komt naar buiten dat de burgemeester van Borsele de geplande versperring op 24, 25 en 26 april niet zal toestaan. Dit heeft hij gezegd in een ge sprek met de actiegroep. Volgens het be richt zei hij een blokkade 'in alle gevallen te beschouwen als een niet vreedzaam ac tiemiddel omdat personeel van de PZEM in de vrijheid zal worden belemmerd.Te gen een demonstratie en manifestatie bij de centrale heeftde burgervader geen be zwaar. De gemeente en de rijkspolitie nodigen de actievoerders opnieuw uit voor overleg. Na afloop daarvan, op vrijdag 3 april, ver klaren alle partijen dat 'de bedoelingen meer dan ooit op één lijn zijn gebracht.' Burgemeester Van den Heuvel is omge gaan: „We moeten een blokkade als een feitelijk gegeven accepteren. We zullen met de politie en de actievoerders al hef mogelijke doen om niets uit de hand te la ten lopen", verklaart hij. Het programma voor het actie-weekend is intussen vast gesteld: vrijdag 24 april opbouw van het actiekamp, zaterdag 25 april om 10.00 uur beginnen met de blokkade die zal du ren tot 14.00 uur de volgende dag, en daarnaast zondag nog een demonstratie in Borssele met daarna in het basiskamp een manifestatie. Prikkeldraad Meer dan achthonderd demonstranten hebben zich in het weekend vex'zameld bij de kerncentrale, waar zich op de eerste actiedag één incident voordoet. Een de monstrant die zich heeft opgesteld tussen het prikkeldraad en het hek van de cen trale wordt ingerekend. „Een provocatie en eenzijdige afwijking door de politie", zeggen de actievoerders. „Vernieling", zegt de politie. Er hangt een dreigende sfeer in de lucht, die veroorzaakt wordt, door ongeveer honderd autonomen die zich onder de ac tievoerders bevinden. Zij kiezen voor een agressieve opstelling, en geven de eerste dag al een verklaring uit: „Als de smeris ons weg wil slepen, duwen we terug; als de smeris ons weg wil meppen, meppen we terug. Helmen baten goed tegen koppijn. Zaterdagmiddag - als de massa bezig is met de blokkade van de kerncentrale- be zetten de autonomen de ingang van Pe- chiney, de grootste afnemer van Borsselse stroom. Volgens de krant 'blijkt uit de ver klaring die wordt gegeven dat het hier om een geplande actie gaat.' En verder: „De politie reageert volgens het draaiboek. Eerst probeert een handvol politiemensen van de surveillancedienst de poort ge opend te krijgen, vervolgens doen ze met hun dertigen een nieuwe poging. De eer ste klappen vallen. De komst van de ME is de volgende stap. Stenen, stukken hout en kluiten vliegen door de lucht. Een meisje houdt aan de schermutselingen een gekneusde pols over." Drukte De van tevoren geplande bezetting van de kerncentrale, die heel wat vreedzemer verloopt, groeit volgens de krant in de loop van de dag uit tot 'een attx-actie van Zaterdagmiddag vindt een demonstratie plaats in Borssele. Met een mars langs de kerncentrale wordt zondagmiddag de demonstratie afgesloten. fox-maat.' De politie heeft de weg onder- langs de Westerscheldedijk moeten afsluiten, omdat het daar te druk is ge worden met automobilisten die de actie voerders van dichtbij willen zien. Alleen bij de poox-t die leidt naar het vliegas-op- slagterrein blijft niemand lang staan, stelt de verslaggever vast. 'Jongeren met een woest uiterlijk' zitten daai-voox-, al roffelend op pauken. De poort is men dan ook al de 'autonomenpoort' gaan noemen. 's Nachts escaleert de bezetting -alweer door autonomen- van de zijpooxt van de kemcentirale. Volgens de krant valt tij dens die actie het grootste deel van de zes tig gewonden die het weekend oplevert. Zondagochtend is goed te zien waar het strijdtoneel is geweest: de poort is 'totaal vernield' en de straat 'bezaaid met kraai- epoten, stenen en glas.' Die laatste dag vinden nog wat opstootjes plaats; maar uiteindelijk weet de politie de actievoer- dei-s met een afleidingsmanoeuvre om de tuin te leiden. De conclusie in de krant luidt: „De auto nomen hebben met hun optreden, dat veel leek op voetbalrellén, de voorstanders van kernenergie een dienst bewezen. Ze hebben de tegenstanders van een zo groot mogelijke vrijheid van demonstratie in de kaart gespeeld." Richard Sandee Een gi-atis abonnement, daar is de zuinige Hol lander dol op. Toch liep Rotterdam niet warm voor deelname aan het Stadsfiet- senplan. Een gemeentelijk experiment waarbij op drie plaatsen in de stad (Blaak, Meent en metrostation Coolhaven) met behulp van een chipkaax-t een fiets kan worden geleend. Na enig uitstel ging het experiment eind vorige week van start. De benodigde chipkaart kon en kan na legitimatie en te gen betaling van een borg som van vijftig gulden wor den afgehaald bij de VW. Zolang de voorraad strekt want meer dan tweehonderd worden er niet uitgegeven. Althans het komende half jaar. Wat er daarna gebeux-t hangt af van het verloop van het experiment. Elders zijn proeven met fietsen die voor iedereen beschikbaar zijn - in navolging van de witte fietsen van de provo's in Amsterdam - mislukt. De controle was steeds zo mini maal dat de fietsen werden gestolen of vernield. Rotterdam heeft daar lering uitgetrokken, en daarom be- hoorlijk geïnvesteerd in mo derne elektronica, waarmee een pittige controle op het gebruik van de 25 fietsen kan worden uitgeoefend. Het experiment kost dan ook zo'n twee ton. Chipkaart In de chipkaart die nodig is om een fiets te kunnen pak ken, staan naam en adres van de gebruiker opgesla gen. De drie fietsenstallin gen waar de fietsen af te ha len zijn, zijn bewaakt. De fietsen zijn bovendien ver grendeld. Met het pasje kan een fiets worden ontgren deld. Het systeem registreert dan wie welke fiets in ge bruik neemt. Bij het tex'ugbrengen van de fiets naar een van de drie stallingen, moet wederom het pasje in een gleuf wor den worden geduwd. Het systeem ontgrendelt dan een stallingsplaats, en regi streert dan dat de gebruiker de fiets op juist die plek heeft teruggezet. Dat is ook in het belang van de gebx-ui- kei'. Want de onverschillige gebruiker die de fiets zo maar ergens achterlaat, blijft gex-egistreerd als de ge bruiker; en kan dus persoon lijk worden aangesproken op het verdwijnen van de fiets. Schade aan de fiets kan met behulp van een toetsenbord- je aan het systeem worden doorgegeven, wat ervoor zorgt dat de fiets niet op nieuw wordt uitgeleend. 'Vermijdbare' schade is voor rekening van de gebruiker. De contx'ole is in handen van Gi'eenwheels, dat via een centrale computer zicht heeft op het gebruik, schade, en de vex'deling van de 25 fietsen over de stallingen. Zodat ingegx'epen kan wor den als in een stalling geeix fiets meer te kx-ijgen is, ter wijl een andere volstaat. Omdat de computer regi streert wie welke fiets in ge bruik heeft, hoopt de ge meente slonzig gebruik en diefstal zoveel mogelijk te ontmoedigen. Helemaal wa terdicht lijkt het systeem echter niet. Een kwaadwillende gebx'ui- ker kan de fiets achterhou den, en vei'volgens zeggen dat een onbekende hem heeft gestolen. Degebi'uiker hoeft dan volgens de voorlo pige spelregels alleen de ver- zekexïngspremie voor de fiets te betalen. Dat kan lo nend zijn, want de fiets is meer waard dan die premie. Een bewaker van de fietsen stalling bij NS-station Blaak - „zelf ben ik goudeer- lijk natuurlijk"- denkt dat er nog een mogelijkheid tot diefstal is. „Je leent een fiets, en laat een kopie van het fietssleuteltje maken. Kom je die fiets dan later eens ex'gens in de stad tegen, dan kun je er zo op wegrij- den." Knalgeel Om deze en mogelijke ande- re diefstalmethoden zo on aantrekkelijk mogelijk te maken heeft de gemeente naast de elektronica geko zen voor opvallende, knal gele fietsen. Bovendien is de stadsfiets voox'zien van een grote en opvallende genum merde plaat, die stevig aan het fi-ame is gelast. Wie de fiets onherkenbaar wil ma ken, moet dan ook niet al leen een poos met de verf kwast. in de weer, maar tevens met een professionele slijptol. Gevoeligheid voor diefstal en schade aan fietsen zijn factoren die het komende half jaar in belangrijke mate zullen bepalen of het Stads- fietsenplan wordt uitge breid of stopgezet. GPD »E»; «1.1 Aü.i; I 'a I. V. MIIU.I ui A huw Aim: m RjyiAR \i'i \.|ii I

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1997 | | pagina 26