Ik kijk en kleed
mijn vrouwen
Kleur en fleur zijn volgend jaar afwezig
PZC
Het liefst vrolijk
23
CLASSIC'
Vd Wouw
Vd Wouw
Tiny Maenhout
Vooruitblik
zomer 1998
37
donderdag 11 september 1997
Lange Vorststraal 69 Goes
Lange Vorststraal 69 Goes
stoffen zorgden voor het luch
tige zomerse sfeertje bij blote
jurkjes en zomerse rokjes.
De pagodeschouders van wij
len Gianni Versace. de queue
de Paris van Vivianne West-
wood, het Prada-blousje en de
gedrapeerde hemdjes van An
ne Demeulenmeester. Alle top
hits van deze toonaangevende
ontwerpers waren terug te vin
den in de confectiecollectie
van Toni Gard. Gard gokte
voor komende zomer ook op de
avant-gardetrend waarbij
rokken over broeken worden
gedragen.
Seventies
De colectie van Marccai oogde
elegant en contrastrijk als
vanouds met veel fraaie broek-
pakken en tricot in strepen uit
de 'seventies'. Natuurlijke ma
terialen waren door Marccain
gemixt met hightech materia
len. De ingenieuze kleurcom
binaties, rijke contrasten en
metallic 'summer-darks' hou
den ongetwijfeld een belofte in
voor een nieuw modetijdperk.
GPD
Advertentie
Eenvoudig zwart jurkje, de ultieme petit robe
noir, met een geraffineerde rugverwerking.
Modische bril en felle ogen. Ze heeft zo haar
ideeën over mode en de verkoop ervan. Ze bezigt
termen als smaakgroepen, conceptontwikkeling
en marketing. Emotie en ervaring gepaard aan
fingerspitzengefühl. Ze verkoopt niet zo maar
jurkjes enpakken. Ze vormt haar klanten. Kleedt
ze van top tot teen, geeft ze een imago. Niet voor
niets telt haar klantenkring veel werkende
vrouwen. Diana Padmos runt haar zaak Avalon
De wintermode hangt nauwe
lijks in de rekken of de zomer-
mode voor volgend jaar
komter al weer aan. Een voor
uitblik. De 'seventies' maken
een come-back en op de plan
kiers waar de zomermode voor
volgend jaar al aan agenten,
detaillisten en pers werd ge
toond valt niet te ontkomen
aan bruin-oranje strepen, bal
len en contrasterende vlakken.
De kleding die onlangs werd
geshowd tijdens de Collectio-
nen Premieren Düsseldorf
(CPD) deed in geen enkel op
zicht gedateerd of achterhaald
aain. De seventies zijn slechts
overduidelijk als inspiratie
bron gebruikt. Het ongekend
soepele materiaal en het geraf
fineerd strak volgen van de lij
nen van superslanke modellen
is iets wat typisch is van deze
(Advertentie)
Een Duitse toeriste dwaalt
langs de rekken. Pakt een rokj e
en past dat. Nee, het zit niet
goed. Ze heeft te veel buik
vindt ze. Ze zoekt verder, past
nog wat maar heeft haar oog
eigenlijk laten vallen op het
zwarte jurkje van Diana Pad
mos, eigenaresse van Avalon.
Helaas, dat is niet te koop.
Schade, dat istja so ein schö-
nes Kleid. Na een laatste iet
wat teleurgestelde blik op het
schone Kleid verlaat de Duitse,
met haar man in haar kielzog,
de zaak.
Diana steekt van wal. Op pro
fessionele toon begint ze een
college modemarketing. Over
de inkoop, een kwestie van ori
ëntatie, ervaringen emotie en
Fingerspitzengefühl. Over de
inrichting van haar zaak, een
kwestie van kleur en vorm.
Over haar klanten, een kwestie
van kijken en aanvoelen. Het
lijkt allemaal erg zakelijk en
doordacht. Maar de praktijk
leert dat het anders is. Want
ondanks haar marketing ter
minologie staat de vrouw
voorop in Diana's verhaal. Dat
is haar doel. Vormgeven aan
haar klanten. Een vrouw goed
aankleden, zodat zij zich lek
ker voelt in haar kleding en
zich dus ook lekker voelt in
haar functioneren.
Vrouwenzaak
„Ik heb onlangs voor de servi
ceclub de Rotary een verhaal
gehouden over mode en mijn
zaak. De mannen deden daar
wat badinerend over. Ze heb
ben een beeld bij het onder
werp dat vaak niet strookt met
de werke'ijkheid. Mode is iets
ongrijpba rs voor ze. Een typi
sche vrouwenzaak. Ze staan er
niet bij stil dat er veel meer bij
komt kijken. Dat je je zaken
goed voor elkaar moet hebben
wil j e succes hebben.
Diana Padmos begon elf jaar
geleden met haar winkel. Ze
komt niet uit de modewereld.
Ze heeft jarenlang gewerkt als
secretaresse, maar vormgeving
heeft alti j d haar belangstelling
gehad. Toen ze eenmaal be
sloot voor zichzelf te beginnen
was de stap naar een modezaak
niet zo groot. Vrouwenmode
sprak haar meer aan dan man
nenmode. En haar passie voor
kleding groeit nog steeds.
,.Het geeft mij een grote vol
doening om vrouwen tot hun
recht te laten komen. Ik zeg
ook eerlijk als ik iets niet mooi
vind staan. Waarom zou je niet,
het gaat er mij om die vrouw
een stukje eigenwaarde te ge
ven. Schoonheid komt van
binnenuit. Dat is waar, maat
kleding draagt daar zeker aan
bij. Kleding geeft een extra di
mensie. Dat geeft vorm aan ie
mand. Je ziet gewoon dat een
vrouw die zich goed gekleed
weet, zich daar naar gedraagt.
Ik krijg hier wel vrouwen die
een beetje ingezakt voor die
passpiegel gaan staan. Dan zeg
ik, kom op trek je schouders
naar achter, ga rechtop staan.
Dan voel je je zekerder. Dan
volgt de kleding ook veel beter
de lijnen van het lichaam."
Vorm
Diana geeft duidelijk vorm
aan haar collectie en winkelin
richting. Ze gaat uit van be
paalde doelgroepen. „Toen ik
net begon ben ik naar een ad
viesbureau gestapt en heb me
laten informeren over alles wat
met marketing en mode te ma
ken heeft. Daar heb ik mijn
kennis opgedaan over de ver
schillende smaakgroepen,
over inkoopbeleid, manage
ment, marketing en concept
ontwikkeling. Ik oriënteer me
in eerste instantie op diverse
grote beurzen in binnen en bui
tenland, lees veel bladen en
Schoonheid komt van
binnenuit, maar kleding draagt
daar zeker aan bij.
A
volg de actuele ontwikkelin
gen. Je moet steeds alert zijn op
veranderingen op alle gebie
den van vormgeving. Daar
naast komt er een groot gedeel
te ervaring en emotie bij.
Langzamerhand weet ik na
tuurlijk wat goed is voor mijn
zaak. Wat mijn klanten willen.
Ik heb ook een aantal vaste
merken.
Ik hou zelf van eenvoudige
vormen, een simpele belijning.
Tierelantijnen zul je bij mij
niet zien. Ik zit in de smaak
groepen klassiek-modern en
actueel. Dat betekent dat je bij
mij bijvoorbeeld geen wijde
bloemetjesrokken zult vinden.
In de smaakgroep klassiek-
modern zitten modische, vaak
ambitieuze vrouwen die pas
vorm belangrijk vinden. Ze
kopen bewust hun kleding en
hebben derhalve behoeft aan
een goed kleedadvies en per
soonlijke aandacht. Vrouwen
uit de smaakgroep actueel zijn
redelijk modieus, besteden be
hoorlijk wat geld aan hun kle
ding en zijn wat meer gericht
op actuele trends. Ik heb een
vrij grote, vaste klantenkring.
Van die wouwen weet ik in
middels hun smaak en voor
keur. Als ik inkoop zie ik die
natuurlijk ook wel voor me."
Daarnaast heeft ze de vaste
elementen als budget en com
putergegevens voor omzets-
nelheid en winstmarges.
Cijfers over het aantal kle
dingstukken, kleurafstem-
ming en merken spelen daarbij
ook een grote rol. „Dat zijn de
commerciële uitgangspunten.
Die staan naast de emotionele
overwegingen. Naast mijn ge
voel, mijn Fingerspitzengefühl
zoals ik dat noem. Er is een gi
gantisch mode-aanbod, maar
een behoorlijk gedeelte daar
van valt af. Ik ga af op vorm,
kleur en materiaal. Ik kan al
snel zien en voelen of iets ge
schikt is voor mij. Ik heb een
voorliefde voor zwart. Dat
staat vrijwel altijd en past bij
zoveel gelegenhedenZe staat
op en pakt een jasje uit het rek.
Een heuplang, getailleerd col
bert met een schitterende
naadverwerking. „Kijk, dat is
het. Simpel van belijning,
mooi materiaal. Dat is gewoon
een goed model. Eenvoudig,
maar gekleed. Daar kun je wat
mee."
„Kleur is heel belangrijk. Ik
zal een introvert type bijvoor
beeld niet snel een knalrode
jurk verkopen. Ik hou niet zo
van die knallende kleuren. Als
accent vind ik het wel leuk."
„Ik hou zelf veel van ontwer
pers als Jill Sander en Donna
Karan. Zij geven een trend
aan. Wijlen Versace had ook
een eigen stijl. Je ziet dat dat
wordt doorvertaald in confec
tie. Ik kan me daar wel in vin
den. Mooie kleding, die recht-
toe-recht-aan is. Waarbij zo
wel vorm als functie belangrijk
zijn."
„Ik merk dat ik zelf ook ge
groeid ben. In het begin kocht
ik veel meer in. Zo van dat
Diana Padmos
foto Lex de Meester
moet ik hebben en dat, want de
kassa moet draaien. Nu vind ik
het veel fijner om kleding te
verkopen waar ik zelf ook ach
ter sta. Het is een feit dat je in
Middelburg met de hele extre
me ontwerpen niet uit de voe
ten kunt. De smaak hier is over
het algemeen vrij behoudend.
In Vlissingen waar ik woon,
gaat dat overigens wel beter.
Dat zie je ook aan het aanbod
in de kledingzaken. Het is in
Middelburg wat ingetogener.
Ik zie veel werk van jonge ont
werpers, maar dat is hier moei
lijk te verkopen. Mijn kleding
is zowel sportief als gekleed,
maar het moet ook functioneel
zijn. Ik ben zelf een pakken-
freak. Ik ben een wat jongens
achtig type en voel me het lek
kerst in een wat klassieke stijl,
zij het sportief. Voor mij geen
wijde bloemetjesrokken. Wat
hier hangt is in zekere mate
ook een afspiegeling van me
zelf. Van mijn smaak en voor
keur. Het geeft me voldoening
om mensen mooi te maken met
kleding die ik mooi vind. Om
mijn klanten te analyseren en
de deur uit te zien lopen met
juist dat kledingstuk waarin ze
tot hun recht komen. Dat is
voor mij het belangrijkste.
Vormgeven aan de vrouwen die
hier komen."
Annemarie Zevenbergen
Tiny Maenhout, directeur
van het Toeristisch Bureau
Zeewsch-Vlaanderen, heeft
naast haar drukke baan
maar weinig tijd voor andere
dingen. Uitgebreid kleren
kopen is er niet bij. Maen
hout: „Dat vind ik wel jam
mer, want ik vind winkelen
best leuk. Ik koop nu altijd
heel gericht. Als ik iets in de
etalage zie wat me bevalt,
dan koop ik dat. Ik ben echt
een impulsieve koper."
„Ik koop in principe alleen
kleding die past in mijn
werk. Vandaag bijvoorbeeld,
moest ik eerst laden en los
sen, daarom heb ik een
makkelijke broek en een
makkelijke, maar toch repre
sentatieve trui aangetrok
ken. En vanmiddag moet ik
naar een opening toe. Daar
voor heb ik een blauw man
telpakje meegenomen." Veel
van wat Maenhout draagt is
overigens blauw. „Ik zou bij
voorbeeld nooit helemaal in
het bruin gaan. dat is me te
somber. Ik hou van prakti
sche. vrouwelijke, maar
vooral vrolijke kleding. Ik
volg de mode niet op de voet,
maar wel in grote lijnen. Ik
vind het jammer dat de col
lecties steeds meer op elkaar
gaan lijken en het zijn ook
voornamelijk sombere kleu
ren."
Maenhout vindt het van
groot belang dat de kleding
aangepast wordt aan de gele
genheid. „Ik vind dat een
vorm van beleefdheid, een
stukje etiquette. Hier op het
bureau is een spijkerbroek
bijvoorbeeld niet toege
staan. We zijn hier toch een
soort ambassadeurs voor het
gebied. Het hoeft niet chique
te zijn, maar wel netjes. Mis
schien komt dit wel een beet
je door mijn Vlaamse af
komst. Ik denk trouwens wel
dat in België meer aandacht
aan kleding wordt besteed.
Dat merk je als je in Neder
land of in België op een beurs
staat."
Thuis draagt Maenhout
vooral gemakkelijke kle
ding: „Ik woon op een boer
derij, dus thuis draag ik
graag een spijkerbroek met
een t-shirt of een makkelijke
sweater. Meer heb ik voor
thuis eigenlijk niet nodig.
Manon Kotvis
tijd, waarin de mode de vrouw
(nog) meer dan toen oplegt aan
de lijn, aan fitness en aan sex-
appeal te doen.
Ui
Moderne stoffen zijn ijl en
etherisch en de toepassingen
die de grote namen in de haute
couture hiervoor enige seizoe
nen geleden vonden, keerden
terug in de confectiecollec-
ties. Een ander opvallend
punt: kleur en fleur is absent
volgend jaar. Qua belijning
en stofgebruik waren het
overduidelijk zomercol
lecties die de modemer
ken presenteerden, qua
kleur leek het meer op
wintermode. Blauwen,
grijzen en bruinen voer
den met wit en ecru de bo
ventoon, gelardeerd met af
en toe een ontwerp in diep
rood of pastel.
De merken op een rij: Comma
schrijft vrouwelijkheid en een
slank silhouet ditmaal met
hoofdletters, Ondanks de
slanke belij ning brengt dit mo
demerk kleren die bovenal
comfortabel dragen. Het zijn
vooral de stretchstoffen die op
timale bewegingsvrijheid ga
randeren, veel wit, zwart en
uni, maar ook kleine en grote
dessins en strepen.
Simpel
Ook bij Mondi draaide het om
een simpel silhouet en mooie
materialen. De nieuwe stoffen
waren vooral licht en luchtig
en materiaalmix bleek belang
rijk als nooit tevoren. Parels,
pailletten en lurex vierden een
come-back, evenals emblemen
of opdrukken en accessoires
die er niet kostbaar genoeg uit
kunnen zien.
Voor de sympathieke Duitse
Italiaan Tristano Onofri
waren ditmaal de godin
nen uit de Griekse oudheid
inspiratiebron geweest.
;y;' i Het resultaat was kunstig
-•>' gedrapeerde jurken van
dunne witte stof, die eruit
zagen alsof ze even tevoren
nonchalant om de licha
men van de modellen wa
ren geslagen. Voor over
dag hield Onofri het bij
zijn uitgangspunt dat
mode eenvoudig en sexy
moet zijn. Veel broek-
pakken met kleine Pra-
da-blousjes derhalve,
maar dan wel met op
vallend grote, glim
mende handtassen met
veel goud.
k Het prestigieuze da-
f mesmodemerk Joseph
Janard viel vooral op
met de klassieke zomer-
combinatie van marine
blauw met wit. Ruiten en stre
pen voor blazers en broeken
maakten deze solide basisout
fit compleet. Janard combi
neerde ook veel met ricot en
jerseys voor sportieve kleding
stukken en koos beige als favo
riete kleur voor safari-jasjes en
kleine blousons, denim rokjes
en jurkjes. De transparante
in Middelburg nu zo'n elf jaar. En met succes.
Want afgezien van haar conceptmatige aanpak,
natuurlijk doorspekt met een goed gevoel voor
mode en marketing, is haar uitgangspunt de
klant. „Ik kijk en kleed dan de vrouw aan. Het
moet een compleet beeld zijn."
Marccain brengt duidelijk
de comeback van de jaren
zeventig in beeld.
Vrouwelijkheid en een slank
silhouet
fotografie Peter Schat
Een model van Tristano Onofri:
Griekse godinnen als inspiratiebron.