Ik kijk en kleed mijn vrouwen LI Kleur en fleur zijn volgend jaar afwezig PZC Het liefst vrolijk 23 CLkSSIC Vd Wouw Vd Wouw donderdag 11 september 1997 Lange Vorststraat 69 Goes Lange Vorststraat 69 Goes Tiny Maenhout, directeur van het Toeristisch Bureau Zeewsch-Vlaanderen, heeft naast haar drukke baan maar weinig tijd voor andere dingen. Uitgebreid kleren kopen is er niet bij. Maen hout: „Dat vind ik wel jam mer. want ik vind winkelen best leuk. Ik koop nu altijd heel gericht. Als ik iets in de etalage zie wat me bevalt, dan koop ik dat. Ik ben echt een impulsieve koper." „Ik koop in principe alleen kleding die past in mijn werk. Vandaag bijvoorbeeld, moest ik eerst laden en los sen, daarom heb ik een makkelijke broek en een makkelijke, maar toch repre sentatieve trui aangetrok ken. En vanmiddag moet ik naar een opening toe. Daar voor heb ik een blauw man telpakje meegenomen." Veel van wat Maenhout draagt is overigens blauw. „Ik zou bij voorbeeld nooit helemaal in het bruin gaan, dat is me te somber. Ik hou van prakti sche, vrouwelijke, maar vooral vrolijke kleding. Ik volg de mode niet op de voet. maar wel in grote lijnen. Ik vind het jammer dat de col lecties steeds meer op elkaar gaan lijken en het zijn ook voornamelijk sombere kleu ren." Maenhout vindt het van groot belang dat de kleding aangepast wordt aan de gele genheid. „Ik vind dat een vorm van beleefdheid, een stukje etiquette. Hier op het bureau is een spijkerbroek bijvoorbeeld niet toege staan. We zijn hier toch een soort ambassadeurs voor het gebied. Het hoeft niet chique te zijn, maar wel netjes. Mis schien komt dit wel een beet je door mijn Vlaamse af komst. Ik denk trouwens wel dat in België meer aandacht aan kleding wordt besteed. Dat merk je als je in Neder land of in België op een beurs staat." Thuis draagt Maenhout vooral gemakkelijke kle ding: „Ik woon op een boer derij, dus thuis draag ik graag een spijkerbroek met een t-shirt of een makkelijke sweater. Meer heb ik voor thuis eigenlijk niet nodig.'" Manon Kotvis Eenvoudig zwart jurkje, de ultieme petit robe noir, met een geraffineerde rugverwerking. Modische bril en felle ogen. Ze heeft zo haar ideeën over mode en de verkoop ervan. Ze bezigt termen als smaakgroepen, conceptontwikkeling en marketing. Emotie en ervaring gepaard aan fingerspitzengefühl. Ze verkoopt niet zo maar jurkjes en pakken. Ze vormt haar klanten. Kleedt ze van top tot teen, geeft ze een imago. Niet voor niets telt haar klantenkring veel werkende vrouwen. Diana Padmos runt haar zaak Avalon in Middelburg nu zo'n elf jaar. En met succes. Want afgezien van haar conceptmatige aanpak, natuurlijk doorspekt met een goed gevoel voor mode en marketing, is haar uitgangspunt de klant. „Ik kijk en kleed dan de vrouw aan. Het moet een compleet beeld zijn." Een Duitse toeriste dwaalt langs de rekken. Pakt een rokje en past dat. Nee, het zit niet goed. Ze heeft te veel buik vindt ze. Ze zoekt verder, past nog wat maar heeft haar oog eigenlijk laten vallen op het zwarte jurkje van Diana Pad mos, eigenaresse van Avalon. Helaas, dat is niet te koop. Schade, dat ist ja so ein schö- nes Kleid. Na een laatste iet wat teleurgestelde blik op het schone Kleid verlaat de Duitse, met haar man in haar kielzog, de zaak. Diana steekt van wal. Op pro fessionele toon begint ze een college modemarketing. Over de inkoop, een kwestie van ori ëntatie, ervaringen emotie en Fingerspitzengefühl. Over de inrichting van haar zaak, een kwestie van kleur en vorm. Over haar klanten, een kwestie van kijken en aanvoelen. Het lijkt allemaal erg zakelijk en doordacht. Maar de praktijk leert dat het anders is. Want ondanks haar marketing ter minologie staat de vrouw voorop in Diana's verhaal. Dat is haar doel. Vormgeven aan haar klanten. Een vrouw goed aankleden, zodat zij zich lek ker voelt in haar kleding en zich dus ook lekker voelt in haar functioneren. Vrouwenzaak „Ik heb onlangs voor de servi ceclub de Rotary een verhaal gehouden over mode en mijn zaak. De mannen deden daar wat badinerend over. Ze heb ben een beeld bij het onder werp dat vaak niet strookt met de werkelijkheid. Mode is iets ongrijpbaars voor ze. Een typi sche vrouwenzaak. Ze staan er niet bij stil dat er veel meer bij komt kijken. Dat je je zaken goed voor elkaar moet hebben wil je succes hebben." Diana Padmos begon elf jaar geleden met haar winkel. Ze komt niet uit de modewereld. Ze heeft jarenlang gewerkt als secretaresse, maar vormgeving heeft altij d haar belangstelling gehad. Toen ze eenmaal be sloot voor zichzelf te beginnen was de stap naar een modezaak w- - Tiny Maenhout Vooruitblik zomer 1998 De wintermode hangt nauwe lijks in de rekken of de zomer- mode voor volgend jaar komter al weer aan. Een voor uitblik. De 'seventies' maken een come-back en op de plan kiers waar de zomermode voor volgend jaar al aan agenten, detaillisten en pers werd ge toond valt niet te ontkomen aan bruin-oranje strepen, bal len en contrasterende vlakken. De kleding die onlangs werd geshowd tijdens de Collectio- nen Premieren Düsseldorf (CPD) deed in geen enkel op zicht gedateerd of achterhaald aan. De seventies zijn slechts overduidelijk als inspiratie bron gebruikt. Het ongekend soepele materiaal en het geraf fineerd strak volgen van de lij nen van superslanke modellen is iets wat typisch is van deze (Advertentie) stoffen zorgden voor het luch tige zomerse sfeertje bij blote jurkjes en zomerse rokjes. De pagodeschouders van wij len Gianni Versace, de queue de Paris van Vivianne West- wood, het Prada-blousje en de gedrapeerde hemdjes van An ne Demeulenmeester. Alle top hits van deze toonaangevende ontwerpers waren terug te vin den in de conferctiecollectie van Toni Gard. Gard gokte voor komende zomer ook op de avant-gardetrend waarbij rokken over broeken worden gedragen. Seventies De colectie van Marccai oogde elegant en contrastrijk als vanouds met veel fraaie broek- pakken en tricot in strepen uit de 'seventies'. Natuurlijke ma terialen waren door Marccain gemixt met hightech materia len. De ingenieuze kleurcom binaties, rijke contrasten en metallic 'summer-darks" hou den ongetwijfeld een belofte in voor een nieuw modetijdperk. GPD Advertentie Een model van Tristano Onofri: Griekse godinnen als inspiratiebron. Schoonheid komt van binnenuit, maar kleding draagt daar zeker aan bij. volg de actuele ontwikkelin gen. Je moet steeds alert zijn op veranderingen op alle gebie den van vormgeving. Daar naast komt er een groot gedeel te ervaring en emotie bij. Langzamerhand weet ik na tuurlijk wat goed is voor mijn zaak. Wat mijn klanten willen. Ik heb ook een aantal vaste merken. Ik hou zelf van eenvoudige vormen, een simpele belijning. Tierelantijnen zul je bij mij niet zien. Ik zit in de smaak groepen klassiek-modern en actueel. Dat betekent dat je bij op actuele trends. Ik heb een vrij grote, vaste klantenkring. Van die vrouwen weet ik in middels hun smaak en voor keur. Als ik inkoop zie ik die natuurlijk ook wel voor me." Daarnaast heeft ze de vaste elementen als budget en com putergegevens voor omzets- nelheid en winstmarges. Cijfers over het aantal kle dingstukken, kleurafstem- ming en merken spelen daarbij ook een grote rol. „Dat zijn de commerciële uitgangspunten. Die staan naast de emotionele overwegingen. Naast mijn ge- Marccain brengt duidelijk de comeback van de jaren zeventig in beeld. niet zo groot. Vrouwenmode sprak haar meer aan dan man nenmode. En haar passie voor kleding groeit nog steeds. „Het geeft mij een grote vol doening om vrouwen tot hun recht te laten komen. Ik zeg ook eerlijk als ik iets niet mooi vind staan. Waarom zou je niet, het gaat er mij om die vrouw een stukje eigenwaarde te ge ven. Schoonheid komt van binnenuit. Dat is waar, maat kleding draagt daar zeker aan bijKleding geeft een extra di mensie. Dat geeft vorm aan ie mand. Je ziet gewoon dat een vrouw die, zich goed gekleed weet, zich daar naar gedraagt. Ik krijg hier wel vrouwen die een beetje ingezakt voor die passpiegel gaan staan. Dan zeg ik, kom op trek je schouders naar achter, ga rechtop staan. Dan voel je je zekerder. Dan volgt de kleding ook veel beter de lijnen van het lichaam." Vorm Diana geeft duidelijk vorm aan haar collectie en winkelin richting. Ze gaat uit van be paalde doelgroepen. „Toen ik net begon ben ik naar een ad viesbureau gestapt en heb me laten informeren over alles wat met marketing en mode te ma ken heeft. Daar heb ik mijn kennis opgedaan over de ver schillende smaakgroepen, over inkoopbeleid, manage ment, marketing en concept ontwikkeling. Ik oriënteer me in eerste instantie op diverse grote beurzen in binnen en bui tenland, lees veel bladen en mij bijvoorbeeld geen wijde bloemetjesrokken zult vinden. In de smaakgroep klassiek- modern zitten modische, vaak ambitieuze vrouwen die pas vorm belangrijk vinden. Ze kopen bewust hun kleding en hebben derhalve behoeft aan een goed kleedadvies en per soonlijke aandacht. Vrouwen uit de smaakgroep actueel zijn redelijk modieus, besteden be hoorlijk wat geld aan hun kle ding en zijn wat meer gericht Diana Padmos foto Lex de Meester voel, mijn Fingerspitzengefühl zoals ik dat noem. Er is een gi gantisch mode-aanbod, maar een behoorlijk gedeelte daar van valt af. Ik ga af op vorm, kleur en materiaal. Ik kan al snel zien en voelen of iets ge schikt is voor mij. Ik heb een voorliefde voor zwart. Dat staat vrijwel altijd en past bij zoveel gelegenheden." Ze staat op en pakt een jasje uit het rek. Een heuplang, getailleerd col bert met een schitterende naadverwerking. „Kijk, dat is het. Simpel van belijning, mooi materiaal. Dat is gewoon een goed model. Eenvoudig, maar gekleed. Daar kun je wat mee." „Kleur is heel belangrijk. Ik zal een introvert type bijvoor beeld niet snel een knalrode jurk verkopen. Ik hou niet zo van die knallende kleuren. Als accent vind ik het wel leuk." „Ik hou zelf veel van ontwer pers als Jill Sander en Donna Karan. Zij geven een trend aan. Wijlen Versace had ook een eigen stijl. Je ziet dat dat wordt doorvertaald in confec tie. Ik kan me daar wel in vin den. Mooie kleding, die recht- toe-recht-aan is. Waarbij zo wel vorm als functie belangrij k zijn." „Ik merk dat ik zelf ook ge groeid ben. In het begin kocht ik veel meer in. Zo van dat moet ik hebben en dat, want de kassa moet draaien. Nu vind ik het veel fijner om kleding te verkopen waar ik zelf ook ach ter sta. Het is een feit dat je in Middelburg met de hele extre me ontwerpen niet uit de voe ten kunt. De smaak hier is over het algemeen vrij behoudend. In Vlissingen waar ik woon, gaat dat overigens wel beter. Dat zie je ook aan het aanbod in de kledingzaken. Het is in Middelburg wat ingetogener. Ik zie veel werk van jonge ont werpers maar dat is hier moei- lijk te verkopen. Mijn kleding is zowel sportief als gekleed, maar het moet ook functioneel zijn. Ik ben zelf een pakken- freak. Ik ben een wat jongens achtig type en voel me het lek kerst in een wat klassieke stijl, zij het sportief. Voor mij geen wijde bloemetjesrokken. Wat hier hangt is in zekere mate ook een afspiegeling van me zelf. Van mijn smaak en voor keur. Het geeft me voldoening om mensen mooi te maken met kleding die ik mooi vind. Om mijn klanten te analyseren en de deur uit te zien lopen met juist dat kledingstuk waarin ze tot hun recht komen. Dat is voor mij het belangrijkste. Vormgeven aan de vrouwen die hier komen." Annemarie Zevenbergen tijd, waarin de mode de vrouw (nog) meer dan toen oplegt aan de lijn, aan fitness en aan sex- appeal te doen. Ui Moderne stoffen zijn ijl en etherisch en de toepassingen die de grote namen in de haute couture hiervoor enige seizoe nen geleden vonden, keerde" terug in de confectiecollec ties. Een ander opvallend punt: kleur en fleur is absent volgend jaar. Qua belijning en stofgebruik waren het overduidelijk zomercol lecties die de modemer ken presenteerden, qua kleur leek het meer op wintermode. Blauwen, grijzen en bruinen voer den met wit en ecru de bo ventoon, gelardeerd met af en toe een ontwerp in diep rood of pastel. De merken op een rij: Comma schrijft vrouwelijkheid en een slank silhouet ditmaal met hoofdletters. Ondanks de slanke belijning brengt dit mo demerk kleren die bovenal comfortabel dragen. Het zijn vooral de stretchstoffen die op timale bewegingsvrijheid ga randeren, veel wit, zwart en uni, maar ook kleine en grote dessins en strepen. Simpel Ook bij Mondi draaide het om een simpel silhouet en mooie materialen. De nieuwe stoffen waren vooral licht en luchtig Vrouwelijkheid en een slank silhouet fotografie Peter Schat en materiaalmix bleek belang rijk als nooit tevoren. Parels, pailletten en lurex vierden een come-back, evenals emblemen of opdrukken en accessoires die er niet kostbaar genoeg uit kunnen zien. Voor de sympathieke Duitse Italiaan Tristano Onofri waren ditmaal de godin nen uit de Griekse oudheid inspiratiebron geweest. Het resultaat was kunstig gedrapeerde jurken van dunne witte stof, die eruit zagen alsof ze even tevoren nonchalant om de licha men van de modellen wa ren geslagen. Voor over dag hield Onofri het bij zijn uitgangspunt dat mode eenvoudig en sexy moet zijn. Veel broek- pakken met kleine Pra- da-blousjes derhalve, maar dan wel met op vallend grote, glim mende handtassen met veel goud. Het prestigieuze da- I mesmodemerk Joseph Janard viel vooral op met de klassieke zomer- combinatie van marine blauw met wit. Ruiten en stre pen voor blazers en broeken maakten deze solide basisout fit compleet. Janard combi neerde ook veel met ricot en jerseys voor sportieve kleding stukken en koos beige als favo riete kleur voor safari-jasjes en kleine blousons, denim rokjes en jurkjes. De transparante

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1997 | | pagina 43