Ik wil lucht en beweging
in mijn sieraden
High-tech en natuur gaan samen op stap
PZC
Kleding overkomt me
MONDl
27
Vd Wouw
gardeur
Vd Wouw
Vd Wouw
donderdag 11 september 1997
Geertje van Arendonk (58):
„Kleding 'overkomt' me. Ik
ben nooit speciaal naar iets
op zoek, ik ben nergens op
uit. Maar ineens loop ik naar
de bakker en zie ik in een
winkel iets hangen, waarvan
ik denk: dat past bij mij."
„Ik koop niet vaak dure kle
ding. maar ik let wel op kwa
liteit. Als je wat ouder wordt,
moet je dingen dragen die
goed zitten en die van mooie
materialen gemaakt zijn. Ik
snuffel vaak bij tweede
handswinkeltjes en bij het
Leger des Heils. Het is voor
mij een kick om er met weinig
geld toch prachtig uit te zien.
Mensen zeggen vaak tegen
me: wat zie jij er enig uit.
Waar heb je dat nu weer van
daan? Stiekem denk ik dan
bij mezelfje zou eens moeten
weten wat het gekost heeft.
Neem nu de jurk die ik van
daag aan heb. Die heb ik voor
9,50 op de kop getikt. Ik liep
er op een dag gewoon tegen
aan."
Hoe je er uit ziet, heeft veel te
maken met je uitstraling. Als
je een mooie, open blik hebt,
staat eigenlijk alles je. Het is
wat je er zelf van maakt. Als
in het hele leven. Creativiteit
is het belangrijkste. Ik com
bineer mijn kleding altijd zo
dat het nèt even anders is.
Dat deed ik als kind al.
Kijk, dit is mij klerenkast. Zo
op het eerste gezicht hangt er
niet veel in. Toch denken
mensen dat ik enorm veel
aankopen doe. Dat komt
door al die verschillende
combinaties die ik aantrek.
Neem nu dit roomkleurige
onderjurkje met spagetti-
bandjes dat ik onlangs bij de
HEM A heb gekocht. Vooreen
ander is het een doodgewone
onderjurk. Ik draag het over
een andere jurk heen. Dat
geeft een speciaal effect.
Het woord miskoop ken ik
niet. Het gebeurt weieens dat
ik iets niet meer leuk vind,
dat geef ik weg. Ik vind dat
leuk: kleren weggeven. Hoe
wel er ook dingen zijn die ik
al meer dan dertig jaar be
waar. Neem nu dit leren hes
je, dat ik gemaakt heb van
een boodschappentas. Dat
heb ik op mijn achttiende ge
maakt. Ik had toen niet veel
geld maar ik wilde er wel
apart uit zien. Ik heb toen die
hele boodschappentas uit el
kaar gehaald en de stukjes
leer met kettinkjes weer aan
elkaar gezet. De sluiting is
gemaakt van sleutelhangers.
Dat zal ik nooit wegdoen.
Het is tijdloos, zoals veel van
mijn kleding. Dat zie ik wel
aan mijn dochter van zeven
tien. De laatste tijd vraagt ze
steeds vaker of ze iets van me
mag lenen."
Lizette Dalebout
De natuur is een van zijn grootste
inspiratiebronnen. Hij schetst z'n ontwerpen
vaak zittend op het strand. Laat de golven en de
grillige patronen in het zand op zich inwerken. Of
hij zoekt de rust van het bos. Het boeiende spel
van het getemperde zonlicht door de bomen en de
vormen van het gebladerte geven hem inspiratie
voor de sieraden die hij ontwerpt. Voor Eichel
Koster (26) een onuitputtelijke bron. Hij werkt
alleen met natuurlijke materialen als goud,
zilver en metaal. „Kunststof zegt me niets. Daar
hou ik niet van en daar werk ik ook niet mee."
„Ik laat het materiaal voor zich spreken. Dat
heeft voldoende warmte om een sieraad te
kunnen maken." Zijn ontwerpen kenmerken
zich door een strakke vormgeving, waarin hij
spanning aanbrengt door contrasten in het
lijnenspel en de afwerking van het materiaal.
Geertje van Arendonk
Een -kleine, maar lichte woon
kamer is zijn werkruimte. Aan
de wanden hangen tekeningen
van éigen hand. Een mannen
lijf in grijstinten, een portret.
De strakke, metalen kandelaar
op tafel is één van zijn laatste
grotere ontwerpen. Op tafel
liggen zijn sieraden. Goud, zil
ver en metaal.
Richel Koster: „Ik ben op zoek
naar een atelier. Waar ik mijn
spullen kan laten liggen. Als ik
hier werk moet ik altijd mijn
werkbankje opruimen als ik
klaar ben. De ruimte hier
werkt niet remmend op mijn
werk, ik voel me hier best lek
ker maar ik wil een apart ate
lier waar ik me kan terugtrek
ken als ik daar behoefte aan
heb. Waar ik dingen kan laten
liggen, laten bezinken en er op
terug komen als de tijd rijp is."
Elektrotechniek
De Oost-Souburgse sieraden-
ontwerper doorliep een wat
ongebruikelijk opleidingscir
cuit. In eerste instantie ging hij
naar de LTS afdeling elektro
techniek. „Mijn ouders zagen
dat ontwerpen niet zo zitten.
Vonden dat ik in ieder geval
een veilige basis moest hebben
voordat ik verder ging met
mijn creativiteit. Elektrotech
niek is niets voor mijmaar het
grote voordeel is wel dat ik ma
teriaalkennis heb opgedaan. Ik
ontwerp bijvoorbeeld ook
lampen. En daar komt die op
leiding wel van pas. Maar ver
der...."
Toen Richel uiteindelijk in
Schoonhoven terecht kwam,
hèt centrum voor goud en zil
ver ging er een wereld voor
hem open. „Dat was een open
baring. Daar kon ik mezelf ui
ten, mijn creativiteit kwijt."
Het werd hem al snel duidelijk
dat zijn toekomst in het ont
werpen lag. In eerste instantie
sieraden, maar later volgden
lampen en kandelaars. Na af
loop van zijn studie, hij laat vol
vormen. Zandpatronen, con
touren van bladeren. Maar ik
heb gemerkt dat daar niet zo
veel publiek voor bestaat. Je
moet als ondernemer, en dat
wil ik uiteindelijk worden,
toch ook zakelijk denken. Dat
wil niet zeggen dat ik dingen ga
ontwerpen waar ik niet achter
sta. Ik merk bij mezelf ook dat
die strakkere vormen duidelijk
in me zitten. Ik kan niet als
kunstenaar alleen maar vrije
ontwerpen maken. Ik ben na
tuurlijk edelsmid. Ik heb te
maken met wat klanten willen.
Maar binnen dat gegeven kan
ik mezelf kwijt. Kan ik wat in
mijn hoofd zit uiten."
Beperkingen
„Ik vind het ook heel spannend
om binnen de beperkingen die
het materiaal je opleggen, te
werken. Zo kun je bijvoorbeeld
roestvrij staal niet solderen
Dan moet je zoeken naar een
oplossing. Ik gebruik dan bij
voorbeeld gouden verbin
dingspunten Ik ga er vanuit
dat je het materiaal altijd kunt
dwingen in de vorm die je wilt.
Je kunt de massa, het materi
aal, je wil opleggen. Maar die
massa legt jou ook beperkin
gen op. Dat betekent zoeken,
problemen omzeilen. De uit
daging aangaan om toch die
vorm te bereiken die jij wil."
„Voor mij zijn eenvoudige,
maar spannende vormen het
uitgangspunt. Ik wil lucht en
Richel Koster
foto Lex de Meester
beweging in mijn ontwerpen.
De ontwerpen moeten rust uit
stralen, ingetogen zijn. Het
materiaal moet voor zich spre
ken. Maar de sieraden moeten
wel hun functie behouden. Ze
moeten draagbaar zijn. Een
sieraad moet iets toevoegen,
een beeld afmaken."
Richel is nu bezig met een mon
stercollectie roestvrij stalen
sieraden voor de Bijenkorf.
„Ik heb ze zelf benaderd met
wat werk en daar zagen ze wel
wat in. Ik ben heel benieuwd
wat daaruit voortvloeit. Uit
eindelijk wil ik toch voor me
zelf beginnen. Een eigen zaak
je hebben. Ik ben nu ook bezig
met het ontwerpen van groter
werk. Zoals die kandelaar. Ook
daar is belangstelling voor. Ik
wil ook mijn tekenwerk verder
uitbouwen. Tekenen zit ge
woon in me. Dat ontwikkelt
zich vanuit mezelf. Ik heb geen
behoefte om daar een kunst
academie voor te gaan volgen.
Het groeit vanuit mijn ziel en
ontwikkelt zich."
Zijn blik omvat de collectie
sieraden op tafel. ..Ik heb veel
vrijheid gehad, zeker in de be
ginperiode bij Menno Meijer.
Die vrijheid probeer ik nu te
verbeelden. Neer te leggen in
vormen. Mijn hoofd zit nog he
lemaal vol. Dat moet er uit als
de tijd rijp is."
Annemarie Zevenbergen
Ik schets net zo lang tot ik een
vorm vind die me aanspreekt.
daar aan alle kanten gesteund.
Er heerst daar harmonie. Ik
kan mijn creativiteit uiten."
„Voor mij is vormgeven een ge
voel dat ik neerleg in een zo
simpel mogelijke vorm. Ik blijf
graag dicht bij de natuur. Zo
wel qua vormgeving als mate
riaalgebruik. Voor mij geen
kunststof. Ik heb tijdens mijn
opleiding ook altijd geweigerd
om met kunststof te werken. Ik
sta zelf heel dicht bij de natuur
en dat werkt door in m'n ont
werpen."
Invloed
Haast liefkozend pakt hij een
sieraad. Een eenvoudige ring.
Glanzend gouden lijnen die bij
elkaar gehouden worden door
een mat gezandstraald ele
ment. „Dat is wat ik bedoel met
spanning, met contrast. Dat
vind ik mijn inspiratie. Ik zit
vaak op het strand mijn ont
werpen te maken. Ik heb ook
altijd een blocnootje en een
potlood bij me. Mijn ontwer
pen ontstaan vaak vanuit het
potlood. Dan schets ik net zo
lang tot ik een vorm vind die
me aanspreekt. Ik vind het ook
prachtig om te zien hoe zo'n
vlakke tekening uitgroeit tot
een vorm, een sieraad."
Hij pakt een hanger. Een glan
zend, gouden balletje dat
wordt vastgehouden door twee
matte, zilveren 'pootjes'. „Het
lijkt alsof het balletje er ieder
moment kan uitvallen. Dat is
voor mij ook spanning."
Zijn sieraden geven de ontwik
keling aan die hij de laatste ja
ren doormaakte. „Ik ga steeds
strakker werken. Ik heb een
tijd veel gedaan met grillige
trots zijn Meesterwerk zien,
ging hij aan de slag bij de kun
stenaar Menno Meijer. Objec
ten en sieraden verlieten zijn
handen. Veel groot werk.
„Maar na vijf jaar wilde ik
daar wel weg. We zaten niet
langer op een lijn en zo kan ik
niet werken. Ik kan mensen
niet bedonderen. Ik wil achter
mijn werk staan. Mijn hoofd
zit vol ideeën en die kon ik niet
kwijt. Ik raakte op een gegeven
moment zelfs geblokkeerd in
mijn creativiteit."
Rust
Via via kwam hij in Zeeland te
recht. Bij Henk en Ingrid van
der Kooij in Vlissingen. Glim
lachend: „Ik ben geen geboren
Zeeuw, maar ik kende Vlissin
gen omdat ik daar jaren een
vriendinnetje heb gehad."
Langzamerhand kwam de rust
in zijn hoofd terug en kon hij
zijn ideeën kwijt. „Ik word
wil ik neerlegen in het lijnen
spel en in de materiaalafwer
king." De vloeiende lijnen van
de ring wekken de indruk uit
het ontweip te willen weggol-
ven. De invloed van zee en
strand zijn onmiskenbaar.
Strand
„Als ik echt zoekende ben naar
een vorm, ga ik naar het
strand. Of naar een bos. Daar
ALEXANDER
Lange Vorststraat 69 Goes
Stoere kinderstappers in
vrolijke kleuren.
foto Fitz Kitz
De nieuwe vrouwenboots met doorlopende zolen
en licht naar binnen lopende iets hogere hak.
foto Panama
Schoenen
voor herfst
en winter
In de pas van de kleding volgt
de schoenmode eveneens een
aantal thema's waarin ver
schillende sferen zijn uitge
beeld. Ook bij het schoeisel
veel donkere tinten, contras
ten en een combinatie van
sportiviteit naast elegantie en
high-tech naast natuurlijke
materialen.
Voor wat betreft de da
meschoenen zitten in de tradi
tionele, basis-stijl moderne en
zakelijke modellen. De basis
wordt gevormd door donkere
kleuren in kalfleer en nappa in
mat en zijdeglans, aangevuld
met stretchleer, nubuck en
plitsuède. De leest is over het
algemeen carré-vormig, de zo
len zijn soepel en dik. De hak-
hoogte varieert tussen de 2.5 en
6 centimeter. Sleehakken en
sandwicheffecten met leer
voor de zolen zijn duidelijk
aanwezig.
Traditioneel
Voor de schoen voor alledag
zijn de kleuren krachtiger met
contrasten in materiaalge
bruik en dessins. De modellen
zijn hier wat traditioneler met
een vleugje sportiviteit in soe
pele materialen als kalfsleer.
Donkerblauw, groen en bruin
domineren. De stiksels zijn
naar buiten verwerkt, maar
voor hoge en halfhoge laarsjes
geven vlakke naden de toon
aan. De rubberen en crêpe hak
ken zijn tot zes centimeter
hoog. De zolen zijn soepel met
een bescheiden profiel.
In de wat meer natuurlijke,
comfortabele hoek overheerst
de eenvoud. Laarzen zonder
veel opsmuk, naast mocassins
en pantoffelachtige modellen.
(Advertentie)
Nieuw is een combinatie van
laarsjes en schoenen in één
door afritsbare schachten. De
leesten zijn afgerond carré, vrij
bol of iets afgerond. De hakken
zijn iets naar binnen toelopend
(western) naast platte- en slee-
hakken van drie tot zeven cen
timeter.
In de laatste stijl, door het Mo
decentrum voor de schoen- en
lederbranche eco-techno stijl
voor fun en function genoemd,
zijn de schoenen een combina
tie van natuurlijke- en high
techmaterialen. Donkerrood,
grijs en paars zijn de nieuwe
kleuren. Transparante en kris
talachtige materialen zorgen
voor spanning. Dominant zijn
de stretchlaarzen tot 48 centi
meter en snow-, skate- en
moonboots. Apart zijn de zo
genaamde injectiezolen die
een onregelmatig vloei-effect
tot ver over het bovenmaterial
brengen.
De mannenschoenen zijn on
der te brengen in dezelfde the
ma's. Dat betekent aan de ene
kant comfortabele en soepele
modellen in donkere tinten als
koolgrijs, nachtblauw en ver
schillende bruinnuances met
sleehakken en soepele, dikkere
zolen tot 3,5 centimeter, de
leesten zijn hier afgerond carré
of plat en licht asymmetrisch.
Daarnaast 'alledaagse' model
len is zwart en bruin. Nieuw
zijn hier de steenrood-achtige
Lange Vorststraat 69 Goes
(Advertentie)
tinten. Stretchmaterialen, la
minaten en rubber geven de
toon aan. De natuurlijke sfeer
wordt bepaald door comforta
bele boots, shoots en weeken
ders in bruin, brons en camel.
De eco-techno-sfeer wordt ge
domineerd door rubber, latex
en elastische materialen. Hak
ken en zolen lopen door tot in
het bovenwerk, vergeljikbaar
met de damesschoen.
Bij de kinderschoenen zijn
duidelijk sportieve invloeden
te herkennen, zoals skaten,
snowboarden en bergbeklim
men. Vrolijke kleuren staan
naast donkere, warme tinten.
Een artistieke invloed uit zich
in materiaalgebruik als flu
weel in diepe kleuren. Ook bij
kinderschoenen zijn veel high
techmaterialen verwerkt.
(Advertentie)
e
Lange Vorststraat 69 Goes,