Ik wil lucht en beweging in mijn sieraden High-tech en natuur gaan samen op stap PZC Kleding overkomt me MONDl 27 Vd Wouw gardeur Vd Wouw Vd Wouw donderdag 11 september 1997 Geertje van Arendonk (58): „Kleding 'overkomt' me. Ik ben nooit speciaal naar iets op zoek, ik ben nergens op uit. Maar ineens loop ik naar de bakker en zie ik in een winkel iets hangen, waarvan ik denk: dat past bij mij." „Ik koop niet vaak dure kle ding. maar ik let wel op kwa liteit. Als je wat ouder wordt, moet je dingen dragen die goed zitten en die van mooie materialen gemaakt zijn. Ik snuffel vaak bij tweede handswinkeltjes en bij het Leger des Heils. Het is voor mij een kick om er met weinig geld toch prachtig uit te zien. Mensen zeggen vaak tegen me: wat zie jij er enig uit. Waar heb je dat nu weer van daan? Stiekem denk ik dan bij mezelfje zou eens moeten weten wat het gekost heeft. Neem nu de jurk die ik van daag aan heb. Die heb ik voor 9,50 op de kop getikt. Ik liep er op een dag gewoon tegen aan." Hoe je er uit ziet, heeft veel te maken met je uitstraling. Als je een mooie, open blik hebt, staat eigenlijk alles je. Het is wat je er zelf van maakt. Als in het hele leven. Creativiteit is het belangrijkste. Ik com bineer mijn kleding altijd zo dat het nèt even anders is. Dat deed ik als kind al. Kijk, dit is mij klerenkast. Zo op het eerste gezicht hangt er niet veel in. Toch denken mensen dat ik enorm veel aankopen doe. Dat komt door al die verschillende combinaties die ik aantrek. Neem nu dit roomkleurige onderjurkje met spagetti- bandjes dat ik onlangs bij de HEM A heb gekocht. Vooreen ander is het een doodgewone onderjurk. Ik draag het over een andere jurk heen. Dat geeft een speciaal effect. Het woord miskoop ken ik niet. Het gebeurt weieens dat ik iets niet meer leuk vind, dat geef ik weg. Ik vind dat leuk: kleren weggeven. Hoe wel er ook dingen zijn die ik al meer dan dertig jaar be waar. Neem nu dit leren hes je, dat ik gemaakt heb van een boodschappentas. Dat heb ik op mijn achttiende ge maakt. Ik had toen niet veel geld maar ik wilde er wel apart uit zien. Ik heb toen die hele boodschappentas uit el kaar gehaald en de stukjes leer met kettinkjes weer aan elkaar gezet. De sluiting is gemaakt van sleutelhangers. Dat zal ik nooit wegdoen. Het is tijdloos, zoals veel van mijn kleding. Dat zie ik wel aan mijn dochter van zeven tien. De laatste tijd vraagt ze steeds vaker of ze iets van me mag lenen." Lizette Dalebout De natuur is een van zijn grootste inspiratiebronnen. Hij schetst z'n ontwerpen vaak zittend op het strand. Laat de golven en de grillige patronen in het zand op zich inwerken. Of hij zoekt de rust van het bos. Het boeiende spel van het getemperde zonlicht door de bomen en de vormen van het gebladerte geven hem inspiratie voor de sieraden die hij ontwerpt. Voor Eichel Koster (26) een onuitputtelijke bron. Hij werkt alleen met natuurlijke materialen als goud, zilver en metaal. „Kunststof zegt me niets. Daar hou ik niet van en daar werk ik ook niet mee." „Ik laat het materiaal voor zich spreken. Dat heeft voldoende warmte om een sieraad te kunnen maken." Zijn ontwerpen kenmerken zich door een strakke vormgeving, waarin hij spanning aanbrengt door contrasten in het lijnenspel en de afwerking van het materiaal. Geertje van Arendonk Een -kleine, maar lichte woon kamer is zijn werkruimte. Aan de wanden hangen tekeningen van éigen hand. Een mannen lijf in grijstinten, een portret. De strakke, metalen kandelaar op tafel is één van zijn laatste grotere ontwerpen. Op tafel liggen zijn sieraden. Goud, zil ver en metaal. Richel Koster: „Ik ben op zoek naar een atelier. Waar ik mijn spullen kan laten liggen. Als ik hier werk moet ik altijd mijn werkbankje opruimen als ik klaar ben. De ruimte hier werkt niet remmend op mijn werk, ik voel me hier best lek ker maar ik wil een apart ate lier waar ik me kan terugtrek ken als ik daar behoefte aan heb. Waar ik dingen kan laten liggen, laten bezinken en er op terug komen als de tijd rijp is." Elektrotechniek De Oost-Souburgse sieraden- ontwerper doorliep een wat ongebruikelijk opleidingscir cuit. In eerste instantie ging hij naar de LTS afdeling elektro techniek. „Mijn ouders zagen dat ontwerpen niet zo zitten. Vonden dat ik in ieder geval een veilige basis moest hebben voordat ik verder ging met mijn creativiteit. Elektrotech niek is niets voor mijmaar het grote voordeel is wel dat ik ma teriaalkennis heb opgedaan. Ik ontwerp bijvoorbeeld ook lampen. En daar komt die op leiding wel van pas. Maar ver der...." Toen Richel uiteindelijk in Schoonhoven terecht kwam, hèt centrum voor goud en zil ver ging er een wereld voor hem open. „Dat was een open baring. Daar kon ik mezelf ui ten, mijn creativiteit kwijt." Het werd hem al snel duidelijk dat zijn toekomst in het ont werpen lag. In eerste instantie sieraden, maar later volgden lampen en kandelaars. Na af loop van zijn studie, hij laat vol vormen. Zandpatronen, con touren van bladeren. Maar ik heb gemerkt dat daar niet zo veel publiek voor bestaat. Je moet als ondernemer, en dat wil ik uiteindelijk worden, toch ook zakelijk denken. Dat wil niet zeggen dat ik dingen ga ontwerpen waar ik niet achter sta. Ik merk bij mezelf ook dat die strakkere vormen duidelijk in me zitten. Ik kan niet als kunstenaar alleen maar vrije ontwerpen maken. Ik ben na tuurlijk edelsmid. Ik heb te maken met wat klanten willen. Maar binnen dat gegeven kan ik mezelf kwijt. Kan ik wat in mijn hoofd zit uiten." Beperkingen „Ik vind het ook heel spannend om binnen de beperkingen die het materiaal je opleggen, te werken. Zo kun je bijvoorbeeld roestvrij staal niet solderen Dan moet je zoeken naar een oplossing. Ik gebruik dan bij voorbeeld gouden verbin dingspunten Ik ga er vanuit dat je het materiaal altijd kunt dwingen in de vorm die je wilt. Je kunt de massa, het materi aal, je wil opleggen. Maar die massa legt jou ook beperkin gen op. Dat betekent zoeken, problemen omzeilen. De uit daging aangaan om toch die vorm te bereiken die jij wil." „Voor mij zijn eenvoudige, maar spannende vormen het uitgangspunt. Ik wil lucht en Richel Koster foto Lex de Meester beweging in mijn ontwerpen. De ontwerpen moeten rust uit stralen, ingetogen zijn. Het materiaal moet voor zich spre ken. Maar de sieraden moeten wel hun functie behouden. Ze moeten draagbaar zijn. Een sieraad moet iets toevoegen, een beeld afmaken." Richel is nu bezig met een mon stercollectie roestvrij stalen sieraden voor de Bijenkorf. „Ik heb ze zelf benaderd met wat werk en daar zagen ze wel wat in. Ik ben heel benieuwd wat daaruit voortvloeit. Uit eindelijk wil ik toch voor me zelf beginnen. Een eigen zaak je hebben. Ik ben nu ook bezig met het ontwerpen van groter werk. Zoals die kandelaar. Ook daar is belangstelling voor. Ik wil ook mijn tekenwerk verder uitbouwen. Tekenen zit ge woon in me. Dat ontwikkelt zich vanuit mezelf. Ik heb geen behoefte om daar een kunst academie voor te gaan volgen. Het groeit vanuit mijn ziel en ontwikkelt zich." Zijn blik omvat de collectie sieraden op tafel. ..Ik heb veel vrijheid gehad, zeker in de be ginperiode bij Menno Meijer. Die vrijheid probeer ik nu te verbeelden. Neer te leggen in vormen. Mijn hoofd zit nog he lemaal vol. Dat moet er uit als de tijd rijp is." Annemarie Zevenbergen Ik schets net zo lang tot ik een vorm vind die me aanspreekt. daar aan alle kanten gesteund. Er heerst daar harmonie. Ik kan mijn creativiteit uiten." „Voor mij is vormgeven een ge voel dat ik neerleg in een zo simpel mogelijke vorm. Ik blijf graag dicht bij de natuur. Zo wel qua vormgeving als mate riaalgebruik. Voor mij geen kunststof. Ik heb tijdens mijn opleiding ook altijd geweigerd om met kunststof te werken. Ik sta zelf heel dicht bij de natuur en dat werkt door in m'n ont werpen." Invloed Haast liefkozend pakt hij een sieraad. Een eenvoudige ring. Glanzend gouden lijnen die bij elkaar gehouden worden door een mat gezandstraald ele ment. „Dat is wat ik bedoel met spanning, met contrast. Dat vind ik mijn inspiratie. Ik zit vaak op het strand mijn ont werpen te maken. Ik heb ook altijd een blocnootje en een potlood bij me. Mijn ontwer pen ontstaan vaak vanuit het potlood. Dan schets ik net zo lang tot ik een vorm vind die me aanspreekt. Ik vind het ook prachtig om te zien hoe zo'n vlakke tekening uitgroeit tot een vorm, een sieraad." Hij pakt een hanger. Een glan zend, gouden balletje dat wordt vastgehouden door twee matte, zilveren 'pootjes'. „Het lijkt alsof het balletje er ieder moment kan uitvallen. Dat is voor mij ook spanning." Zijn sieraden geven de ontwik keling aan die hij de laatste ja ren doormaakte. „Ik ga steeds strakker werken. Ik heb een tijd veel gedaan met grillige trots zijn Meesterwerk zien, ging hij aan de slag bij de kun stenaar Menno Meijer. Objec ten en sieraden verlieten zijn handen. Veel groot werk. „Maar na vijf jaar wilde ik daar wel weg. We zaten niet langer op een lijn en zo kan ik niet werken. Ik kan mensen niet bedonderen. Ik wil achter mijn werk staan. Mijn hoofd zit vol ideeën en die kon ik niet kwijt. Ik raakte op een gegeven moment zelfs geblokkeerd in mijn creativiteit." Rust Via via kwam hij in Zeeland te recht. Bij Henk en Ingrid van der Kooij in Vlissingen. Glim lachend: „Ik ben geen geboren Zeeuw, maar ik kende Vlissin gen omdat ik daar jaren een vriendinnetje heb gehad." Langzamerhand kwam de rust in zijn hoofd terug en kon hij zijn ideeën kwijt. „Ik word wil ik neerlegen in het lijnen spel en in de materiaalafwer king." De vloeiende lijnen van de ring wekken de indruk uit het ontweip te willen weggol- ven. De invloed van zee en strand zijn onmiskenbaar. Strand „Als ik echt zoekende ben naar een vorm, ga ik naar het strand. Of naar een bos. Daar ALEXANDER Lange Vorststraat 69 Goes Stoere kinderstappers in vrolijke kleuren. foto Fitz Kitz De nieuwe vrouwenboots met doorlopende zolen en licht naar binnen lopende iets hogere hak. foto Panama Schoenen voor herfst en winter In de pas van de kleding volgt de schoenmode eveneens een aantal thema's waarin ver schillende sferen zijn uitge beeld. Ook bij het schoeisel veel donkere tinten, contras ten en een combinatie van sportiviteit naast elegantie en high-tech naast natuurlijke materialen. Voor wat betreft de da meschoenen zitten in de tradi tionele, basis-stijl moderne en zakelijke modellen. De basis wordt gevormd door donkere kleuren in kalfleer en nappa in mat en zijdeglans, aangevuld met stretchleer, nubuck en plitsuède. De leest is over het algemeen carré-vormig, de zo len zijn soepel en dik. De hak- hoogte varieert tussen de 2.5 en 6 centimeter. Sleehakken en sandwicheffecten met leer voor de zolen zijn duidelijk aanwezig. Traditioneel Voor de schoen voor alledag zijn de kleuren krachtiger met contrasten in materiaalge bruik en dessins. De modellen zijn hier wat traditioneler met een vleugje sportiviteit in soe pele materialen als kalfsleer. Donkerblauw, groen en bruin domineren. De stiksels zijn naar buiten verwerkt, maar voor hoge en halfhoge laarsjes geven vlakke naden de toon aan. De rubberen en crêpe hak ken zijn tot zes centimeter hoog. De zolen zijn soepel met een bescheiden profiel. In de wat meer natuurlijke, comfortabele hoek overheerst de eenvoud. Laarzen zonder veel opsmuk, naast mocassins en pantoffelachtige modellen. (Advertentie) Nieuw is een combinatie van laarsjes en schoenen in één door afritsbare schachten. De leesten zijn afgerond carré, vrij bol of iets afgerond. De hakken zijn iets naar binnen toelopend (western) naast platte- en slee- hakken van drie tot zeven cen timeter. In de laatste stijl, door het Mo decentrum voor de schoen- en lederbranche eco-techno stijl voor fun en function genoemd, zijn de schoenen een combina tie van natuurlijke- en high techmaterialen. Donkerrood, grijs en paars zijn de nieuwe kleuren. Transparante en kris talachtige materialen zorgen voor spanning. Dominant zijn de stretchlaarzen tot 48 centi meter en snow-, skate- en moonboots. Apart zijn de zo genaamde injectiezolen die een onregelmatig vloei-effect tot ver over het bovenmaterial brengen. De mannenschoenen zijn on der te brengen in dezelfde the ma's. Dat betekent aan de ene kant comfortabele en soepele modellen in donkere tinten als koolgrijs, nachtblauw en ver schillende bruinnuances met sleehakken en soepele, dikkere zolen tot 3,5 centimeter, de leesten zijn hier afgerond carré of plat en licht asymmetrisch. Daarnaast 'alledaagse' model len is zwart en bruin. Nieuw zijn hier de steenrood-achtige Lange Vorststraat 69 Goes (Advertentie) tinten. Stretchmaterialen, la minaten en rubber geven de toon aan. De natuurlijke sfeer wordt bepaald door comforta bele boots, shoots en weeken ders in bruin, brons en camel. De eco-techno-sfeer wordt ge domineerd door rubber, latex en elastische materialen. Hak ken en zolen lopen door tot in het bovenwerk, vergeljikbaar met de damesschoen. Bij de kinderschoenen zijn duidelijk sportieve invloeden te herkennen, zoals skaten, snowboarden en bergbeklim men. Vrolijke kleuren staan naast donkere, warme tinten. Een artistieke invloed uit zich in materiaalgebruik als flu weel in diepe kleuren. Ook bij kinderschoenen zijn veel high techmaterialen verwerkt. (Advertentie) e Lange Vorststraat 69 Goes,

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1997 | | pagina 27