Het gaat mij om het lijnenspel van kruin tot tenen Han van de Sande T "W donderdag 11 september 1997 PZC Mode Vormgeving in de breedste zin van het woord: Dat is het thema.Van de naaister die maatwerk op het lichaam maakt tot de etaleur die vorm geeft aan een etalage en de jonge sieradenmaker die zijn ideeën wil vangen in eenvoudige lijnen. Daarnaast een overzicht van mannen- en vrouwenmode voor komend seizoen, een vooruitblik op de vrouwenmode voor volgende zomer en een kijkje in de klerenkast van een aantal Zeeuwen. uitdaging ook in activiteiten op vormgevingsgebied die buiten zijn salon liggen. Zo werkt hij mee aan de thema-avonden van de Middelburgse disco theek de Stadsdanszaal. Gaat daarbij het experiment aan. Met de meest uiteenlopend ma terialen geeft hij vorm aan de hoofden van de modellen. „Ik heb eens gewerkt met klei in het haar. Gewoon direct vormge ven met je handen. Hetzelfde heb ik gedaan met Purschuim. een isolatiemateri aal. Ik verdiept me in de eigen schappen van dat materiaal. Hoe reageert het op haar. Een ding was al snel duidelijk, je kreeg dat spul er niet meer uit, dus moest ik iets anders verzin nen. Ik heb toen een soort prui ken gemaakt. Met de vrije hand heb ik toen verschillende vor men gemaakt en die met een stanleymes op maat gemaakt." Kijken „Dat is voor mij de basis van het vormgeven. Goed kijken en zoeken. Dan zie je zoveel mate rialen waar je mee kunt wer ken. Ik heb eens een stuk blank hout laten schaven. Die hout krullen hadden een prachtige haast goud-witachtige kleur. Daar heb ik mee gewerkt op het hoofd van een donkere man. Ik zie altijd een compleet beeld voor me. Het gaat mij om het lijnenspel van kruin tot tenen. Maar zó vormgeven is veel moeilijker. Als je binnen de mo de werkt krijg je bevestiging. Vanuit de straat. Maar die an dere manier krijg je dat niet. Ik moet me er ook steeds op bera den, kan ik dat nog doen. Ben ik niet te oud om aan te voelen wat de jongeren in zo'n Stadsdans zaal willen. Er lijkt me niets zo vervelend als te worden gecon fronteerd met het feit dat jij als oude man met oogkleppen op werkt en de plank misslaat." „Het kappersvak is voor mij nog steeds een ambacht waarin ik, als ik de kans krijg, probeer iets anders te doen met de vrouw dan dat wat er op dat momental een paar jaar aan de hand is. Mijn andere activitei ten zijn een toevoeging op mijn reguliere werk. En dat geeft me een kick." Annemarie Zevenbergen manente koppen. Dat is mijns inziens de grootste fout die een kapper kan maken. Commerci eel gezien zal het wel goed zijn, maar vanuit de vormgevings- kant, raak je het spuugzat." „Ik distantieerde me daar dan van, want ik was het letterlijk zat." Het is voor mij uitgesloten ie dere keer dezelfde kop te ma ken. Ik kan wel dezelfde sfeer neerzetten, maar het gevoel is toch iedere keer anders. Dat verandert per dag. Dat wordt mede bepaald door wat ik om me heen beleef. Knippen Dat Han zijn eigen ideeën heeft over het ambacht en vormge ving moge duidelijk zijn, Hij noemt zichzelf niet eigenwijs maar 'eigenzinnig'. Niet moei lijk maar 'iemand die weet wat hij wil'. „Ik ben geen kapper ge worden om alleen maar te knippen. Ik weet nog wel als ik als kind wel eens in de zaak van mijn vader kwam, dat ik niet in eerste instantie geïnteresseerd was in het knippen en het zet ten van krullen, maar in het plaatje als het klaar was. Hoe die vrouw de deur uit ging. Dat was wat mij aantrok Die rol lers draaien was onderge schikt. Het ging mij om die vrouw, het complete plaatje." „Ik kan bijvoorbeeld geen mannen knippen. Daar heb ik vormtechnisch gezien niets mee. Niet dat gevoel, dat ik bij vrouwen heb. Ik zie hoe ik een vrouw mooi kan maken. Dat zie ik bij een man niet." „De afgelopen jaren is er een enorme vrijheid ontstaan. Er kan nu zo veel, op alle gebied. Ook in de mode. Ik heb nog steeds een uitdaging in mijn vak. Maar het gaat niet meer zo revolutionair. Niet meer met zo'n shock. Het grootste pro bleem momenteel is om vrou wen op iets anders te krijgen. Dat is veel moeilijker gewor den, Het is opvallend als je kijkt wat er allemaal aan de gang is, binnen de mode, het uitgaans- gebeuren, op straat, dat men zo is vastgeroest in bepaalde pa troontjes. Daar waar je alle vrijheid hebt om te doen en te laten wat je wilt, gebeurt dat ei genlijk niet." Han van de Sande zoekt zijn Hij is goedgebekt en heeft een ijzeren wil. „Wat ik in m'n kop heb zitten, heb ik niet in m'n kont", is een geliefde uitdruk king van hem. Hij windt geen doekjes om z'n mening en heeft ook zo zijn eigen ideeën over vormgeving en het kappersvak. „Niet het knippen staat voorop bij mij, maar het creëren van een plaatje, van een mooie wouw. Het gaat om een totaal beeld. En daar kan ik echt van genieten." Z'n bruine ogen twinkelen als hij een shagje opsteekt. De woorden rollen moeiteloos van zijn lippen. Alsof hij een lesje geleerd heeft. Geef hem een woord en hij maakt het verhaal. Weegt zijn woorden wel zorg vuldig, maar neemt geen blad voor de mond. Parijs Hij begon zijn kapperscarrière op de kappersschool. In '63. Te gen de zin van zijn vader. Seni or had een kapsalon, maar zag voor zijn zoon een geheel ande re carrière in het verschiet. Ju nior moest gaan studeren. De jongen was immers slim en moest dat maar te gelde maken. Maar Han wilde naar de detail handelsvakschool. „Ik zag me nog niet algebra, meetkunde en latijn leren om krullen te gaan draaien." Na een aantal prak tijkervaringen vertrok de jonge Middelburger naar het Mekka van de Mode, naar Parijs. Daar werkte hij doordeweeks bij vakstudio Eugene. Daar naast konhij op zaterdagen over de schouders van Henry Marchart te mee te kijken. Een unieke kans. „Die man is we reldkampioen in zijn vak ge weest, directeur van de Haute Coiffure. Daar mocht ik naast staan, spullen aangeven en kij Eeuwenlang zijn vrouwenlijven gedwongen in de meest bizarre vormen. Schoonheidsidealen bepaalden de lichaamslijn. De vorm ging voor alles. Soms met desastreuze afloop. Ook kapsels hebben gezorgd voor veel vrouwelijke ellende. Dames die bezweken onder het gewicht van enorme pruiken. Of de dodelijke slachtoffers van giftige kleurstoffen vol lood. Haar is inmiddels uitgegroeid tot big business. Van dorpskapper tot coiffeur, ieder houdt zich op zijn manier bezig met het vormgeven van haar. Knippen, krullen, kleuren, bleken, spoelen, snijden. Een gesprek met een ambachtsman voor wie het vorm geven aan een geheel belangrijker is dan het knippen. Voor wie een totaalbeeld voorop staat. Op ontdekkingstocht met de Middelburgse kapper Han van de Sande (48). Langs revolutie en routine. Langs mes en schaar. Langs bouwschuim en houtkrullen. van het kappersvak. En de con sument had daar op een gege ven moment geen geld meer voor over. Je ziet gewoon het verschil met leerlingen die vol gens de klassieke manier zijn opgeleid. Die beheersen alle technieken." Ik heb mijn voorliefde voor vorm, voor een totaalbeeld, uit Parijs overgehouden. Het maakt veel uit waar je terecht komt in een bepaalde fase van je opleiding. Ik ben in Frank rijk gevormd." Uiteindelijk begon hij zijn ei gen zaak in Middelburg. Die zaak bestaat inmiddels al 25 jaar. Hij heeft in de loop der ja ren een naam 'opgebouwd, zo wel in Zeeland als de rest van Nederland. Mooiste tijd „Ik heb de mooiste tijd van de mensheid meegemaakt, de ja ren zestig. Er gebeurde van al les, op alle gebieden. Schoppen naar boven toe, naar de geves tigde orde. We hebben toen zo'n ommezwaai meegemaakt. Zo wel technologisch als in het ge drag van mensen. Dat betekende dat het kap persvak eigenlijk volledig op Han van de Sande: „Vormgeven is belangrijker dan knippen." fotografie Lex de Meester z'n kop ging. Dat begon wat la ter, zo rond '74. Ik vraag me ook af of ik, als het vak niet zo was veranderd, het er zo lang in had uitgehouden. Ik volgde vroeger ook wel de nieuwe lijnen, maar het was toch allemaal wel een beetje volgens hetzelfde pa troon." „Variaf begin jaren zeventig tot begin tachtig hebben we zo'n enorme revolutie meegemaakt in ons vak. Als je kijkt naar vormgeving met betrekking tot het vak en tot de vrouw, dan zag je keer op keer de boel honderd procent veranderen." Zijn ogen schitteren als hij te rug denkt aan die tijd. Het vuur gaat in het zoveelste shaggie en met een haast ongeduldig ge baar wordt zijn haar met één handbeweging naar achter ge harkt. Dondert niet hoe het. zit, als het maar uit zijn gezicht blijft. Zijn ogen dwalen door de zaak alsof hij zijn herinnerin gen een plaats wil geven in het huidige interieur. „Er waren zoveel nieuwe idee- en en nieuwe beeldjes waar ik enorm op kickte. Ik heb wel meegemaakt dat we in Parijs haast op de stoelen gingen staan vanwege het revolutio naire dat we op het podium te zien kregen. Dat is na '83 weer voorbijgegaan. Maar het feit dat ik daaraan mee kon doen dóór m'n vak, heeft me ver schrikkelijk veel voldoening gegeven." „Het was iedere keer zo nieuw, zo shoekingHet was ondenk baar dat je in de tweede helft van de jaren zeventig tegen ie mand zou zeggen dat er begin jaren tachtig vrouwen zouden rondlopen met een half kaal ge schoren hoofd. Met ergens een pluk paars haar. Ze zouden me voor gek verklaard hebben. Maar het is wèl gebeurd. We hébben het gedaan. Fout Vanuit dat knippen zijn we naar de Afro-look gegaan. En dat betekende dat de perma nent, die tot die tijd alleen maar bij oma hoorde, is blijven be staan. Ook voor jongeren aan trekkelijk werd. Maar het werd te veel gebruikt als ondersteu ning voor bestaande kapsels. Dat vind ik wel eens jammer, men is in het kappersvak te vasthoudend aan wat makke- lijkte maken is. Je zag allemaal vrouwen met dezelfde geper ken. Alsmaar kijken. Als ik zelf wat wilde doen liet ik speciale modellen komen, en dan mocht ik bij Henry werken. Marchart controleerde dan wat ik gedaan had-en gaf zijn commentaar. In ieder vak, voor wat betreft de vormgeving als het ambacht, doe je met je ogen ontzettend veel op." Vrouw Na terugkeer in Nederland heeft hij geruime tij d in de kap salon van zijn vader gewerkt. Bouwde een eigen klantenkrin getje op. Weggaan uit Neder land was niet langer aan de or- vrouw in. Waar is de vrouwe de. „Ik heb na de kappersschool lijkheid gebleven. Zijn we dan de gelegenheid gehad om veel bezig met het gebruik van die in mijn vak te kunnen doen. Ik haren op het hoofd om onszelf zat veel in Parijs, heb veel ge- daarin te bevredigen, of zijn we zien, ideeën opgedaan. Zat met bezig om dié vrouw een wouw mijn neus vooraan bij de kap- te laten zijn en mooi te maken?" persshows, tussen de vormge- „De Engelsen zijn nogal hok- vers. Ik was enorm op de hoog- jesgericht. Van daaruit kun je te. Ik ben laterook op andere nooit vrijheid in je vormgeving, locaties gaan kijken, maar Pa- Ze zijn de modelijn van rijs is voor mij altijd heel be- Sassoon binnen dat hokje hele- langrijk gebleven, omdat naar maal gaan uitmelken. Uitein- mijn smaak de vrouw daar delijk kwamen ze qua vormge- vrouw blijft. Hoe extreem het ring niet uit dat vierkantje." in Frankrijk ook gaat. En dat is „Ik vind bovendien dat de tech- iets wat men in andere steden niek van Sassoon, knippen vol waar mode vandaan komt ver- gens een patroon, ons ambacht geet. Daar wordt de vrouw on- heeft vervaagd. Die kapper dergeschikt gemaakt aan de heeft zich toen gerealiseerd dat vorm. als hij een meisj e van zestien in De Engelsen bijvoorbeeld heb- zijn zaak een paar patronen in ben door de haarmodelijn van het hoofd stampte, er een kap- Vidal Sassoon wat aandacht sel uitkwam. Maar die meisjes naar zich toegetrokken. Maar waren te jong, konden niet zien ik vind dat ze het knippen naar met wat. voor materiaal ze een bepaalde pielerigheid zijn werkten. Er kwam wel een mo- gaan vertalen. Ieder haartje delletje uit. Maar dat was zo moest geknipt worden, ze wa- vlak. Het kappersvak heeft de ren alleen niet in staat om qua laatste jaren nogal klappen ge- vormgeving de vrouw vrouw te had. Dat had niets met econo- laten. Er is wel gezegd 'de En- mie te maken, maar alles met gelsen knippen vaktechnischer het feit dat er eenheidsworsten dan de Fransen'. Dat zal wel, werden gemaakt. De leerlingen maar zie je er nog een mooie leerden een kunstje in plaats Het haar moet in een geheel passen. De vrouw moet vrouwelijk blijven De uitdaging ligt in het experimenteren met andere materialen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1997 | | pagina 19