mk I
Vervoersverbod versoepeld
Bomen wijken voor bouw tunnel
ÈÉÈIf
"=-: - .- - -
Getouwtrek om
Goeree begon al
eindjaren zestig
Alarmcentrale
van brandweer
treft geen blaam
tl euro
Miljoenen extra voor ernstig gehandicapten
Ministerie merkt varkenshouderij in Ossenisse als verdacht aan
,rr) ;.A
tggmwc-
jjp|S
r&Wst W&iK'-VfS
Borst over ambulances:
provincie is nu aan zet
•■"f
zeeuwse almanak
Overstappen
PZC
zeeland
woensdag 3 september 1997
van onze redactie binnenland
MIDDELHARNIS - Staatsse
cretaris Terpstra (Welzijn) stelt
45 miljoen gulden beschikbaar
voor uitbreiding van dagelijk
se activiteiten voor zeer ernstig
verstandelijk gehandicapten.
De instellingen moeten wel op
een andere manier gaan wer
ken.
Terpstra bracht gisteren een
bezoek aan het Hernesseroord
in Middelharnis. De instelling
voor verstandelijk gehandi
capten heeft onlangs het roer
omgegooid. In plaats van twee
uren per week dagbesteding
zijn er voor de bewoners de hele
dag door activiteiten als schil
deren.
„Hierdoor kunnen de bewo
ners zich veel beter ontplooien.
Ze dutten niet meer weg. Het
aantal gevallen van zelfver-
wonding is ook sterk afgeno
men", signaleerde een enthou
siaste staatssecretaris.
Volgens Terpstra is extra geld
belangrijk voor de uitbreiding
van de dagbesteding maar valt
er ook veel te halen uit een an
dere werkwijze. „In de meeste
instellingen ligt de nadruk nu
op zorg en niet op activiteiten
die de bewoners kunnen doen.
In Middelharnis zijn er over
dag geen bewoners en mede
werkers meer op een leefgroep.
Het personeel wordt ingezet
voor activiteiten. Het is een
cultuuromslag omdat zwaar
verstandelijk gehandicapten
toch nog altijd worden gezien
als kasplantjes", zegt Terpstra.
Zi] hoopt dat andere instellin
gen het Hernesseroord zullen
volgen: ANP
idoor Marcel Modde
SCHOONDIJKE - Het ministe
rie van Landbouw heeft het ver-
i voersverbod in West-Zeeuws-
Vlaanderen gisteren versoe
peld. In het gebied westelijk van
het kanaal Gent-Terneuzen
geldt de maatregel nu alleen nog
voor varkens, mest van varkens
en drijfmest afkomstig van ge
mengde bedrijven.
Tot dusver was het verbod van
toepassing op het vervoer van
alle vee. Een woordvoerster van
het ministerie gaat er vanuit dat
de nu nog geldende beperking -
die op 27 augustus werd inge
steld in verband met de uit
braak van varkenspest op een
bedrijf in Schoondijke - nog mi
nimaal vijf weken wordt ge
handhaafd.
Goed teken
Bij het ministerie waren giste
ren nog geen resultaten bekend
van het onderzoek naar vier an
dere verdachte varkenshoude
rijen in de Zeeuws-Vlaamse
kuststreek. „Maar als wordt be
sloten het vervoersverbod in het
gebied te versoepelen, is dat op
zich een goed teken. Wanneer er
nog een reden zou zijn om te ver
moeden dat het daar mis is, was
zeker niet tot de versoepeling
overgegaan", aldus de woord
voerster.
Onduidelijk is hoeveel bedrij
ven in Zeeuws-Vlaanderen mo
menteel als verdacht worden
bestempeld. Het ministerie
maakt die gegevens niet open-
GS op bres voor
pomphouders
in grensstreek
.door Harmen van der Werf
MIDDELBURG - De pomphou-
ders in de grensstreek krijgen
i steun van Gedeputeerde Staten.
Het dagelijks provinciebestuur
gaat actie ondernemen om de
gewraakte accijnsverhoging
ivoor benzine ongedaan te ma
ken of om een afdoende com-
pensatieregeling voor elkaar te
boksen.
Het college van GS wil alle
grensprovincies bij de actie be
trekken. Daarvoor zal het Inter-
provinciaal Overleg (IPO) wor
den gebruikt. Begin deze maand
ikomt het economische vakbe-
raad van het IPO bijeen. De
Zeeuwse vertegenwoordiger zal
[daar zijn collega's oproepen de
'.regering gezamenlijk aan de jas
ï'te trekken over de benzine-ac-
l-cijnsverhoging.
In Zeeuws-Vlaanderen zij n vij f -
tien tankstations met zestig a
vijfenzeventig medewerkers
door de belastingmaatregel ge-
itroffen.
baar. „Iedere dag komen er zo
veel verdachte bedrijven bij en
gaan er ook weer een heel stel
van de lijst af, dat is amper bij te
houden. Daarom melden wij al
leen wanneer er ergens een ge
val van varkenspest is geconsta
teerd."
Ossenisse
Dinsdag werd bekend dat het
bedrijf van Lavrijsen aan de
Langeweg in Ossenisse door het
ministerie als verdacht is aan
gemerkt. De Brabantse var-
kensboer vestigde zich net als
zijn concurrent uit Schoondijke
een jaar geleden in Oost-
Zeeuws-Vlaanderen. Lavrijsen
heeft een vergunning voor het
houden van zevenduizend var
kens.
Een milieu-ambtenaar van de
gemeente Hontenisse bevestig
de dat de handel van Lavrijsen
aanbanden is gelegd in verband
met een onderzoek naar moge
lijke varkenspest. Officieel had
de gemeente echter nog geen be
richt ontvangen van het minis
terie. Gemiddeld duurt het vijf
dagen voordat de resultaten van
een dergelijk onderzoek bekend
zijn. Voorzitter K. van der
Hoofd van de Regionale Vak
groep Varkenshouderijen in
Zeeland was niet bereikbaar
voor een reactie.
Zaakwaarnemer H. Boogaard
van het Golden Circus reageer
de opgelucht op de versoepeling
van het vervoersverbod. Het ge
zelschap stond op het punt de
tenten in Breskens op te breken
en door te reizen voor een voor
stelling in Frankrijk, toen in
Schoondijke varkenspest werd
geconstateerd. De elf circusdie-
ren, die noodgedwongen achter
moesten worden gelaten, moch
ten het terrein dinsdag weer
verlaten.
Oneens
Minister Van Aartsen en de lan
delijke belangenbehartigers
van de varkenssector blij ven het
oneens over de kabinetsplannen
om de varkensstapel met 25 pro
cent te verminderen. Dat komt
neer op ongeveer 4 miljoen var
kens minder.
Van Aartsen had dinsdag een
derde, en wat hem betreft voor
lopig laatste overleg met de boe-
renorganisatie LTO en het pro
ductschap vee, vlees en eieren
(PVE). „De dialoog was nuttig,
maar heeft niet geleid tot een
eindresultaat", liet zijn woord
voerder na afloop weten.
Van Aartsen houdt vast aan zijn
plannen en gaat ze nu verder
uitwerken, aldus de woordvoer
der.
m-
"-*«-■ ij,
maar gisteren
TERNEUZEN - Voorzichtig werpt de bouw van de
Westerscheldetunnel zijn schaduw vooruit. Een offi
cieel startsein komt er pas na de uitspraak in een laat
ste bezwarenprocedure.
Maar de voortekenen bedriegen niet. Naast het com
plex van Dow Chemical in Temeuzen zijn dinsdag de
eerste bomen gerooid voor het werkterrein van de
Kombinatie Middelplaat Westerschelde (KMW), de
bouwer van de tunnel. Met het rooien van de bomen is
een eerste stapje gezet. H. de Jonge van de aannemers
combinatie KMW: „Dit zat in de planning. Half au
gustus is definitief besloten dat wij mochten begin
nen. Welnu, dat is gebeurd."
Het echte werk begint naar het idee van De Jonge op
15 november. Het eerste diepwandpaneel wordt dan
aangebracht. Dit paneel maakt onderdeel uit van de
.werd alvast een aantal bomen gerooid. foto Charles Strijd
ring rond de toekomstige zuidelijke bouwkuip van de
Westerscheldetunnel. Er wordt gewerkt van Terneu-
zen naar Ellewoutsdijk. Het duurt nog even voor de
eerste boorkop in Temeuzen arriveert. „Wij hebben
de boorkoppen besteld", laat De Jonge weten. „De
eerste wordt 1 februari 1999 vernacht en de tweede
komt volgens planning drie maanden later." De offici
ële ingebruikname van de geboorde Westerschelde
tunnel is voorzien op 15 november 2002.
(Advertentie
Voor meer informatie kunt u terecht bij het Nationaal Forum.
Het Nationaal Forum wordt gevormd door organisaties van con
sumenten, werkgevers, werknemers, de financiële sector en de
overheid. Deze organisaties leveren vanuit hun eigen invalshoek
en specifieke deskundigheid een bijdrage aan de voorbereiding
van de invoering van de euro in Nederland.
Bel de gratis Eurolijn 0800 1521 (ma-vr van 9.00 - 21.00 uur)
voor het opvragen van het informatiepakket of kijk op de
Eurosite http://wwvweuro.nl
2e kwartaal 1998
Besluit deelnemende
landen EMU
omstreeks januari 2002
•Invoering euromunten
i -biljetten
1998
2001
"t
2000
1 januari 1999
•Vaststelling waarde euro
•Invoering euro in bank
en gïroverkeer
1 juli 2002
De gulden verdwijnt als
wettig betaalmiddel
Het Nationaal Forum voor de introductie van de euro.
door Lianne Sleutjes
DEN HAAG - De provincie is
aan zet om de Zeeuwse ambu
lancezorg te verbeteren, onder
meer via schaalvergroting. Als
het ambulanceplan niet kan
doorgaan vanwege geldgebrek,
beziet minister Borst (Volksge
zondheid) in overleg met onder
meer de provincie, de ambulan
cediensten en de verzekeraars
hoe zij bij kan springen.
Borst antwoordt dit op Kamer
vragen van de SP over de
Zeeuwse ambulancezorg. Eer
der al had de partij haar vragen
gesteld naar aanleiding van uit
latingen van de voorzitter van
de Districts Huisartsenvereni
ging Zeeland P. de Doelder. Die
zei in een PZC-artikel dat er do
den vallen in Zeeland omdat de
ambulancezorg niet voldoet.
De SP wilde weten of Borst met
extra geld voor de Zeeuwse am
bulances zou komen. Volgens de
minister moet eerst echter het
plan van de commissie-Don
worden uitgevoerd. Die heeft
gepleit voor samenvoeging van
Zeeuwse ambulancediensten
zodat er een onder en een boven
de Schelde overblijft. In
Zeeuws-Vlaanderen is dit al ge
beurd.
Het provinciale plan voorziet
doorRené Schrier
MIDDELBURG - Het voorma
lige Zeeuwse Statenlid J. A van
Bennekom van de ARP liet in
1969 in zijn algemene beschou
wingen eens een proefballonne
tje op over de samenvoeging van
Goeree-Overflakkee en Zee
land. Een proefballonnetje dat
maar zo snel mogelijk moest
worden doorgeprikt, bleek uit
een steekproef op het Zuid-Hol
landse eiland. Toch bleef het
idee jaar na jaar doorzeuren.
Er waren ook varianten. In 1978
kwam H. Wiegel als minister
van Binnenlandse Zaken met
het plan Zuid-Holland in twee-
en te knippen. Goeree-
Overflakkee zou in dat plan in
de provincie Rijnmond terecht
komen met Rotterdam als
hoofdstad. De PZC hield naar
aanleiding van dit idee een en
quête op Goeree-Overflakkee.
Daaruit kwam het volgende
naar voren: 4 6 procent van de ei
landbewoners gaf er de voor
keur aan dat Goeree-Overflak
kee bij een herindeling naar
Zeeland gaat, 42 procent wilde
dat Goeree-Overflakkee bij
Zuid-Holland bleef en 12 pro
cent zag het liefst dat Goeree-
Overflakkee ondergebracht
werd bij een nieuwe provincie
Rijnmond. Het plan-Wiegel
stierf overigens een langzame
dood.
Lubbers
In de jaren die volgden passeer
den met de regelmaat van de
klok voorstellen waarin gesleu
teld werd aan de Zeeuwse pro
vinciegrenzen, maar die hadden
niet nadrukkelijk te maken met
de bestuurlijke toekomst van
Goeree-Overflakkee. Zo pikte
minister-president Lubbers be
gin 1993 het idee weer op om het
Overleg Orgaan Rijnmond om te
vormen tot een provincie. Daar
op barstte prompt de discussie
over de positie van Goeree-
Overflakkee los.
verder in toename van de pa
raatheid en een optimale sprei
ding van de ambulances, aldus
Borst. Daardoor worden uit
ruk- en aanrijtijden bekort.
De aanrijtijden, wettelijk ge
steld op vijftien minuten, wor
den niet alleen in Zeeland over
schreden, liet de minister al
eerder weten aan de SP. Ook el
ders in dunbevolkte gebieden
wordt die tijdslimiet soms niet
gehaald. Zeeland heeft echter
een fors te hoog aantal over
schrijdingen, aldus Borst: 6,8
procent van het aantal spoedrit-
ten. Landelijk ligt dit gemid
deld op 3,1 procent. De meer
derheid van de Zeeuwse
overschrijdingen, tachtig pro
cent, is minder dan vijf minuten.
Borst doet in de gebieden waar
de ambulances niet altijd bin
nen de limiet ter plekke kunnen
zijn, een groter beroep op huis
artsen. Naar de huidige inzich
ten gaat het er volgens haar bij
die spoedeisende medische
hulpverlening om, zo snel mo
gelijk met adequate hulpverle
ning ter plekke te beginnen en
niet om de patiënt zo snel moge
lijk naar het ziekenhuis te krij
gen. Als huisartsen geschoold
zijn in spoedeisende medische
hulpverlening kunnen zij een
goede rol spelen, aldus Borst.
Bij de behandeling van de Ka-
derwet Bestuur in verandering
en de Aangescherpte Wet Ge
meenschappelijke Regelingen
in december 1993 in de Tweede
Kamer werd duidelijk dat het
parlement wel voelde voor aan
sluiting van Goeree-Overflak
kee bij Zeeland. GS van Zuid-
Holland dachten er heel anders
over en wilden het eiland niet
kwijt.
Opvallend is het standpunt van
de gemeenteraden op het Zuid-
Hollandse eiland door de jaren
heen. Afgezien van de gemeente
Goedereede - die voet bij stuk
houdt - wisselden ze nogal eens
van opstelling. Nu eens kozen de
gemeenteraden van Dirksland,
Oostflakkee en Middelharnis
voor Zuid-Holland, dan weer
voor Zeeland. Goedereede heeft
van meet af aan een voorkeur
voor Zeeland uitgesproken.
Achteraf zou het provinciaal
bestuur van Zeeland het verwijt
krijgen dat het zich niet actief
genoeg opstelde Zo zou onvol
doende duidelijk gemaakt zijn
dat Goeree-Overflakkee van
harte welkom is. Gedeputeerde
Staten van Zeeland hadden na
drukkelijker met open armen
aan de provinciegrens moeten
staan.
Stadsprovincie
In 1994 werd A G. M. van de
Vondervoort staatssecretaris op
Binnenlandse Zaken en eerst
verantwoordelijke voor de be
stuurlijke organisat ie in Neder
land. In die hoedanigheid
verdedigde ze de vorming van
een aantal stadsprovincies in
Nederland. waaronder de
stadsprovincie Rotterdam. Van
de Vondervoort wond er geen
doekjes om en oordeelde dat
Goeree-Overflakkee bij Zee
land moet komen. In december
van dat jaar zette ze de procedu
re in werking, waarvan de Inte-
rimwet Provincie Rotterdam
een onderdeel is.
door Maurits Sep
VLISSINGEN - De alarmcen
trale van de Regionale Brand
weer Zeeland heeft naar beho
ren gefunctioneerd ten tijde van
de brand in Vlissingen in de
nacht van donderdag 18 op vrij
dag 19 juli, waarbij de 18-jarige
Vanessa Stroo om het leven
kwam. Ook bij de alarmering
van de brand in Scherpenisse in
de nacht van vrijdag 25 op za
terdag 26 juli, is de Zeeuwse
alarmcentrale niets te verwij
ten. Die conclusies bracht regio
naal brandweercommandant
W. P. van Leersum dinsdagmid
dag over aan het algemeen be
stuur van de Regionale Brand
weer Zeeland. Dat vergaderde
gisteren in Vlissingen.
Vlissingers die de brand in de
Hendrik Berckmanstraat had
den gemeld verklaarden dat zij
al voor drie uur s nachts hadden
gebeld. Volgens de politie Zee
land en de brandweer kwamen
de eerste meldingen echter pas
om 03.42 uur binnen.
Triest
Een onafhankelijk onderzoek,
waartoe door burgemeester
J. C. Th. van der Doef van Vlis
singen - tevens voorzitter van
het algemeen bestuur varrde Re
gionale Brandweer Zeeland -
opdracht was gegeven, heeft
uitgewezen dat met de alarme
ring niets mis gegaan. ,.Ik wil
niks vergoelijken, en het is bui
tengewoon triest wat er is ge
beurd, maar alles is gegaan zo
als het hoort", zei Van Leersum
gisteren. „Hetgeen wij hebben
gedaan was niet extreem goed of
extreem slecht. Er is gewoon ge
daan wat moest gebeuren.
Tilburg
Datzelfde geldt voor de alarme
ring bij de fatale brand in
Scherpenisse, vervolgde Van
Leersum. Toen ging een hoop
mis doordat het alarm bij de
centrale in Tilburg terecht
kwam. Die gaf het alarm door
aan Vlissingen, maar het moest
naar Roosendaal. De brand
weer zou pas een half uur na de
melding zijn gearriveerd. „Je
kunt natuurlijk problemen ver
wachten als je als politie en als
brandweer in verschillende re
gio's participeert", meende Van
Leersum. De centrale in Vlissin
gen heeft de melding echter zo
snel als mogelijk was doorgege
ven aan Roosendaal, legde de
commandant uit.
„Als brandweer en ambulance
dienst zijn wij natuurlijk perde
finitie te laat, want we worden
gealarmeerd als er al iets is ge
beurd", reageerde Van Leersum
na afloop van de vergadering.
„En er kan best wat fout gaan
bij ons. Dat mag dan ook gezegd
worden, maar de mensen mogen
er ook van uitgaan dat wij be
trouwbaar zijn. In deze twee ge
vallen is er bij ons niks fout ge
gaan."
De Nederlandse Spoorwegen
mogen er dan niet altijd in
slagen de dienstregeling
strak aan te houden, aan goe
de wil om de service op peil te
brengen ontbreekt het niet.
Onlangs namen ice de trein
om snel en comfortabel van
Rotterdam naar Vlissingen te
komen. Bij Roosendaal, wis
ten we, moesten we uit de
sneltrein overstappen op de
stoptrein. Zodra de trein, vijf
minuten te laat, sissend tot
stilstand ivas gekomen,
sprongen we op het perron
óm het op een lopen te zetten.
Meestal wacht de stoptrein
wel even om de aansluiting te
waarborgen, maar het moet
van twee kanten komen. Op
schieten dus.
Maar. pling-plong, daar werd
de luidspreker ingeschakeld.
Een montere NS-beambte
deed de mededeling voor de
reizigers in de richting Vlis
singen. „Dames en heren, de
stoptrein Bergen op Zoom-
Vlissingen is helaas op tijd
vertrokken. Dank U."