mk I Vervoersverbod versoepeld Bomen wijken voor bouw tunnel ÈÉÈIf "=-: - .- - - Getouwtrek om Goeree begon al eindjaren zestig Alarmcentrale van brandweer treft geen blaam tl euro Miljoenen extra voor ernstig gehandicapten Ministerie merkt varkenshouderij in Ossenisse als verdacht aan ,rr) ;.A tggmwc- jjp|S r&Wst W&iK'-VfS Borst over ambulances: provincie is nu aan zet •■"f zeeuwse almanak Overstappen PZC zeeland woensdag 3 september 1997 van onze redactie binnenland MIDDELHARNIS - Staatsse cretaris Terpstra (Welzijn) stelt 45 miljoen gulden beschikbaar voor uitbreiding van dagelijk se activiteiten voor zeer ernstig verstandelijk gehandicapten. De instellingen moeten wel op een andere manier gaan wer ken. Terpstra bracht gisteren een bezoek aan het Hernesseroord in Middelharnis. De instelling voor verstandelijk gehandi capten heeft onlangs het roer omgegooid. In plaats van twee uren per week dagbesteding zijn er voor de bewoners de hele dag door activiteiten als schil deren. „Hierdoor kunnen de bewo ners zich veel beter ontplooien. Ze dutten niet meer weg. Het aantal gevallen van zelfver- wonding is ook sterk afgeno men", signaleerde een enthou siaste staatssecretaris. Volgens Terpstra is extra geld belangrijk voor de uitbreiding van de dagbesteding maar valt er ook veel te halen uit een an dere werkwijze. „In de meeste instellingen ligt de nadruk nu op zorg en niet op activiteiten die de bewoners kunnen doen. In Middelharnis zijn er over dag geen bewoners en mede werkers meer op een leefgroep. Het personeel wordt ingezet voor activiteiten. Het is een cultuuromslag omdat zwaar verstandelijk gehandicapten toch nog altijd worden gezien als kasplantjes", zegt Terpstra. Zi] hoopt dat andere instellin gen het Hernesseroord zullen volgen: ANP idoor Marcel Modde SCHOONDIJKE - Het ministe rie van Landbouw heeft het ver- i voersverbod in West-Zeeuws- Vlaanderen gisteren versoe peld. In het gebied westelijk van het kanaal Gent-Terneuzen geldt de maatregel nu alleen nog voor varkens, mest van varkens en drijfmest afkomstig van ge mengde bedrijven. Tot dusver was het verbod van toepassing op het vervoer van alle vee. Een woordvoerster van het ministerie gaat er vanuit dat de nu nog geldende beperking - die op 27 augustus werd inge steld in verband met de uit braak van varkenspest op een bedrijf in Schoondijke - nog mi nimaal vijf weken wordt ge handhaafd. Goed teken Bij het ministerie waren giste ren nog geen resultaten bekend van het onderzoek naar vier an dere verdachte varkenshoude rijen in de Zeeuws-Vlaamse kuststreek. „Maar als wordt be sloten het vervoersverbod in het gebied te versoepelen, is dat op zich een goed teken. Wanneer er nog een reden zou zijn om te ver moeden dat het daar mis is, was zeker niet tot de versoepeling overgegaan", aldus de woord voerster. Onduidelijk is hoeveel bedrij ven in Zeeuws-Vlaanderen mo menteel als verdacht worden bestempeld. Het ministerie maakt die gegevens niet open- GS op bres voor pomphouders in grensstreek .door Harmen van der Werf MIDDELBURG - De pomphou- ders in de grensstreek krijgen i steun van Gedeputeerde Staten. Het dagelijks provinciebestuur gaat actie ondernemen om de gewraakte accijnsverhoging ivoor benzine ongedaan te ma ken of om een afdoende com- pensatieregeling voor elkaar te boksen. Het college van GS wil alle grensprovincies bij de actie be trekken. Daarvoor zal het Inter- provinciaal Overleg (IPO) wor den gebruikt. Begin deze maand ikomt het economische vakbe- raad van het IPO bijeen. De Zeeuwse vertegenwoordiger zal [daar zijn collega's oproepen de '.regering gezamenlijk aan de jas ï'te trekken over de benzine-ac- l-cijnsverhoging. In Zeeuws-Vlaanderen zij n vij f - tien tankstations met zestig a vijfenzeventig medewerkers door de belastingmaatregel ge- itroffen. baar. „Iedere dag komen er zo veel verdachte bedrijven bij en gaan er ook weer een heel stel van de lijst af, dat is amper bij te houden. Daarom melden wij al leen wanneer er ergens een ge val van varkenspest is geconsta teerd." Ossenisse Dinsdag werd bekend dat het bedrijf van Lavrijsen aan de Langeweg in Ossenisse door het ministerie als verdacht is aan gemerkt. De Brabantse var- kensboer vestigde zich net als zijn concurrent uit Schoondijke een jaar geleden in Oost- Zeeuws-Vlaanderen. Lavrijsen heeft een vergunning voor het houden van zevenduizend var kens. Een milieu-ambtenaar van de gemeente Hontenisse bevestig de dat de handel van Lavrijsen aanbanden is gelegd in verband met een onderzoek naar moge lijke varkenspest. Officieel had de gemeente echter nog geen be richt ontvangen van het minis terie. Gemiddeld duurt het vijf dagen voordat de resultaten van een dergelijk onderzoek bekend zijn. Voorzitter K. van der Hoofd van de Regionale Vak groep Varkenshouderijen in Zeeland was niet bereikbaar voor een reactie. Zaakwaarnemer H. Boogaard van het Golden Circus reageer de opgelucht op de versoepeling van het vervoersverbod. Het ge zelschap stond op het punt de tenten in Breskens op te breken en door te reizen voor een voor stelling in Frankrijk, toen in Schoondijke varkenspest werd geconstateerd. De elf circusdie- ren, die noodgedwongen achter moesten worden gelaten, moch ten het terrein dinsdag weer verlaten. Oneens Minister Van Aartsen en de lan delijke belangenbehartigers van de varkenssector blij ven het oneens over de kabinetsplannen om de varkensstapel met 25 pro cent te verminderen. Dat komt neer op ongeveer 4 miljoen var kens minder. Van Aartsen had dinsdag een derde, en wat hem betreft voor lopig laatste overleg met de boe- renorganisatie LTO en het pro ductschap vee, vlees en eieren (PVE). „De dialoog was nuttig, maar heeft niet geleid tot een eindresultaat", liet zijn woord voerder na afloop weten. Van Aartsen houdt vast aan zijn plannen en gaat ze nu verder uitwerken, aldus de woordvoer der. m- "-*«-■ ij, maar gisteren TERNEUZEN - Voorzichtig werpt de bouw van de Westerscheldetunnel zijn schaduw vooruit. Een offi cieel startsein komt er pas na de uitspraak in een laat ste bezwarenprocedure. Maar de voortekenen bedriegen niet. Naast het com plex van Dow Chemical in Temeuzen zijn dinsdag de eerste bomen gerooid voor het werkterrein van de Kombinatie Middelplaat Westerschelde (KMW), de bouwer van de tunnel. Met het rooien van de bomen is een eerste stapje gezet. H. de Jonge van de aannemers combinatie KMW: „Dit zat in de planning. Half au gustus is definitief besloten dat wij mochten begin nen. Welnu, dat is gebeurd." Het echte werk begint naar het idee van De Jonge op 15 november. Het eerste diepwandpaneel wordt dan aangebracht. Dit paneel maakt onderdeel uit van de .werd alvast een aantal bomen gerooid. foto Charles Strijd ring rond de toekomstige zuidelijke bouwkuip van de Westerscheldetunnel. Er wordt gewerkt van Terneu- zen naar Ellewoutsdijk. Het duurt nog even voor de eerste boorkop in Temeuzen arriveert. „Wij hebben de boorkoppen besteld", laat De Jonge weten. „De eerste wordt 1 februari 1999 vernacht en de tweede komt volgens planning drie maanden later." De offici ële ingebruikname van de geboorde Westerschelde tunnel is voorzien op 15 november 2002. (Advertentie Voor meer informatie kunt u terecht bij het Nationaal Forum. Het Nationaal Forum wordt gevormd door organisaties van con sumenten, werkgevers, werknemers, de financiële sector en de overheid. Deze organisaties leveren vanuit hun eigen invalshoek en specifieke deskundigheid een bijdrage aan de voorbereiding van de invoering van de euro in Nederland. Bel de gratis Eurolijn 0800 1521 (ma-vr van 9.00 - 21.00 uur) voor het opvragen van het informatiepakket of kijk op de Eurosite http://wwvweuro.nl 2e kwartaal 1998 Besluit deelnemende landen EMU omstreeks januari 2002 •Invoering euromunten i -biljetten 1998 2001 "t 2000 1 januari 1999 •Vaststelling waarde euro •Invoering euro in bank en gïroverkeer 1 juli 2002 De gulden verdwijnt als wettig betaalmiddel Het Nationaal Forum voor de introductie van de euro. door Lianne Sleutjes DEN HAAG - De provincie is aan zet om de Zeeuwse ambu lancezorg te verbeteren, onder meer via schaalvergroting. Als het ambulanceplan niet kan doorgaan vanwege geldgebrek, beziet minister Borst (Volksge zondheid) in overleg met onder meer de provincie, de ambulan cediensten en de verzekeraars hoe zij bij kan springen. Borst antwoordt dit op Kamer vragen van de SP over de Zeeuwse ambulancezorg. Eer der al had de partij haar vragen gesteld naar aanleiding van uit latingen van de voorzitter van de Districts Huisartsenvereni ging Zeeland P. de Doelder. Die zei in een PZC-artikel dat er do den vallen in Zeeland omdat de ambulancezorg niet voldoet. De SP wilde weten of Borst met extra geld voor de Zeeuwse am bulances zou komen. Volgens de minister moet eerst echter het plan van de commissie-Don worden uitgevoerd. Die heeft gepleit voor samenvoeging van Zeeuwse ambulancediensten zodat er een onder en een boven de Schelde overblijft. In Zeeuws-Vlaanderen is dit al ge beurd. Het provinciale plan voorziet doorRené Schrier MIDDELBURG - Het voorma lige Zeeuwse Statenlid J. A van Bennekom van de ARP liet in 1969 in zijn algemene beschou wingen eens een proefballonne tje op over de samenvoeging van Goeree-Overflakkee en Zee land. Een proefballonnetje dat maar zo snel mogelijk moest worden doorgeprikt, bleek uit een steekproef op het Zuid-Hol landse eiland. Toch bleef het idee jaar na jaar doorzeuren. Er waren ook varianten. In 1978 kwam H. Wiegel als minister van Binnenlandse Zaken met het plan Zuid-Holland in twee- en te knippen. Goeree- Overflakkee zou in dat plan in de provincie Rijnmond terecht komen met Rotterdam als hoofdstad. De PZC hield naar aanleiding van dit idee een en quête op Goeree-Overflakkee. Daaruit kwam het volgende naar voren: 4 6 procent van de ei landbewoners gaf er de voor keur aan dat Goeree-Overflak kee bij een herindeling naar Zeeland gaat, 42 procent wilde dat Goeree-Overflakkee bij Zuid-Holland bleef en 12 pro cent zag het liefst dat Goeree- Overflakkee ondergebracht werd bij een nieuwe provincie Rijnmond. Het plan-Wiegel stierf overigens een langzame dood. Lubbers In de jaren die volgden passeer den met de regelmaat van de klok voorstellen waarin gesleu teld werd aan de Zeeuwse pro vinciegrenzen, maar die hadden niet nadrukkelijk te maken met de bestuurlijke toekomst van Goeree-Overflakkee. Zo pikte minister-president Lubbers be gin 1993 het idee weer op om het Overleg Orgaan Rijnmond om te vormen tot een provincie. Daar op barstte prompt de discussie over de positie van Goeree- Overflakkee los. verder in toename van de pa raatheid en een optimale sprei ding van de ambulances, aldus Borst. Daardoor worden uit ruk- en aanrijtijden bekort. De aanrijtijden, wettelijk ge steld op vijftien minuten, wor den niet alleen in Zeeland over schreden, liet de minister al eerder weten aan de SP. Ook el ders in dunbevolkte gebieden wordt die tijdslimiet soms niet gehaald. Zeeland heeft echter een fors te hoog aantal over schrijdingen, aldus Borst: 6,8 procent van het aantal spoedrit- ten. Landelijk ligt dit gemid deld op 3,1 procent. De meer derheid van de Zeeuwse overschrijdingen, tachtig pro cent, is minder dan vijf minuten. Borst doet in de gebieden waar de ambulances niet altijd bin nen de limiet ter plekke kunnen zijn, een groter beroep op huis artsen. Naar de huidige inzich ten gaat het er volgens haar bij die spoedeisende medische hulpverlening om, zo snel mo gelijk met adequate hulpverle ning ter plekke te beginnen en niet om de patiënt zo snel moge lijk naar het ziekenhuis te krij gen. Als huisartsen geschoold zijn in spoedeisende medische hulpverlening kunnen zij een goede rol spelen, aldus Borst. Bij de behandeling van de Ka- derwet Bestuur in verandering en de Aangescherpte Wet Ge meenschappelijke Regelingen in december 1993 in de Tweede Kamer werd duidelijk dat het parlement wel voelde voor aan sluiting van Goeree-Overflak kee bij Zeeland. GS van Zuid- Holland dachten er heel anders over en wilden het eiland niet kwijt. Opvallend is het standpunt van de gemeenteraden op het Zuid- Hollandse eiland door de jaren heen. Afgezien van de gemeente Goedereede - die voet bij stuk houdt - wisselden ze nogal eens van opstelling. Nu eens kozen de gemeenteraden van Dirksland, Oostflakkee en Middelharnis voor Zuid-Holland, dan weer voor Zeeland. Goedereede heeft van meet af aan een voorkeur voor Zeeland uitgesproken. Achteraf zou het provinciaal bestuur van Zeeland het verwijt krijgen dat het zich niet actief genoeg opstelde Zo zou onvol doende duidelijk gemaakt zijn dat Goeree-Overflakkee van harte welkom is. Gedeputeerde Staten van Zeeland hadden na drukkelijker met open armen aan de provinciegrens moeten staan. Stadsprovincie In 1994 werd A G. M. van de Vondervoort staatssecretaris op Binnenlandse Zaken en eerst verantwoordelijke voor de be stuurlijke organisat ie in Neder land. In die hoedanigheid verdedigde ze de vorming van een aantal stadsprovincies in Nederland. waaronder de stadsprovincie Rotterdam. Van de Vondervoort wond er geen doekjes om en oordeelde dat Goeree-Overflakkee bij Zee land moet komen. In december van dat jaar zette ze de procedu re in werking, waarvan de Inte- rimwet Provincie Rotterdam een onderdeel is. door Maurits Sep VLISSINGEN - De alarmcen trale van de Regionale Brand weer Zeeland heeft naar beho ren gefunctioneerd ten tijde van de brand in Vlissingen in de nacht van donderdag 18 op vrij dag 19 juli, waarbij de 18-jarige Vanessa Stroo om het leven kwam. Ook bij de alarmering van de brand in Scherpenisse in de nacht van vrijdag 25 op za terdag 26 juli, is de Zeeuwse alarmcentrale niets te verwij ten. Die conclusies bracht regio naal brandweercommandant W. P. van Leersum dinsdagmid dag over aan het algemeen be stuur van de Regionale Brand weer Zeeland. Dat vergaderde gisteren in Vlissingen. Vlissingers die de brand in de Hendrik Berckmanstraat had den gemeld verklaarden dat zij al voor drie uur s nachts hadden gebeld. Volgens de politie Zee land en de brandweer kwamen de eerste meldingen echter pas om 03.42 uur binnen. Triest Een onafhankelijk onderzoek, waartoe door burgemeester J. C. Th. van der Doef van Vlis singen - tevens voorzitter van het algemeen bestuur varrde Re gionale Brandweer Zeeland - opdracht was gegeven, heeft uitgewezen dat met de alarme ring niets mis gegaan. ,.Ik wil niks vergoelijken, en het is bui tengewoon triest wat er is ge beurd, maar alles is gegaan zo als het hoort", zei Van Leersum gisteren. „Hetgeen wij hebben gedaan was niet extreem goed of extreem slecht. Er is gewoon ge daan wat moest gebeuren. Tilburg Datzelfde geldt voor de alarme ring bij de fatale brand in Scherpenisse, vervolgde Van Leersum. Toen ging een hoop mis doordat het alarm bij de centrale in Tilburg terecht kwam. Die gaf het alarm door aan Vlissingen, maar het moest naar Roosendaal. De brand weer zou pas een half uur na de melding zijn gearriveerd. „Je kunt natuurlijk problemen ver wachten als je als politie en als brandweer in verschillende re gio's participeert", meende Van Leersum. De centrale in Vlissin gen heeft de melding echter zo snel als mogelijk was doorgege ven aan Roosendaal, legde de commandant uit. „Als brandweer en ambulance dienst zijn wij natuurlijk perde finitie te laat, want we worden gealarmeerd als er al iets is ge beurd", reageerde Van Leersum na afloop van de vergadering. „En er kan best wat fout gaan bij ons. Dat mag dan ook gezegd worden, maar de mensen mogen er ook van uitgaan dat wij be trouwbaar zijn. In deze twee ge vallen is er bij ons niks fout ge gaan." De Nederlandse Spoorwegen mogen er dan niet altijd in slagen de dienstregeling strak aan te houden, aan goe de wil om de service op peil te brengen ontbreekt het niet. Onlangs namen ice de trein om snel en comfortabel van Rotterdam naar Vlissingen te komen. Bij Roosendaal, wis ten we, moesten we uit de sneltrein overstappen op de stoptrein. Zodra de trein, vijf minuten te laat, sissend tot stilstand ivas gekomen, sprongen we op het perron óm het op een lopen te zetten. Meestal wacht de stoptrein wel even om de aansluiting te waarborgen, maar het moet van twee kanten komen. Op schieten dus. Maar. pling-plong, daar werd de luidspreker ingeschakeld. Een montere NS-beambte deed de mededeling voor de reizigers in de richting Vlis singen. „Dames en heren, de stoptrein Bergen op Zoom- Vlissingen is helaas op tijd vertrokken. Dank U."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1997 | | pagina 11