In de Espace heeft iedereen inspraak PZC Opel Astra wordt sterker en ruimer Listig gekozen details in de nieuwe Rover 420 Si Triumph brengt vlotte klassieker Vernieuwde ruimtewagen van Renault auto motorfiets 34 zaterdag 23 augustus 1997 De nieuwe versie van de Renault Espace heeft een aangepast onderstel, dat voor een goede wegligging zorgt. biedt het Espace-interieur zo'n honderd liter aan opbergruimte. Opbergvakken in aüe portieren, bekerhouders tussen de voorstoe- len en in de achterste wielkasten, tassen in de rugleuningen en af sluitbare bakken onder elk van de twee voorstoelen doen de naam van de auto alle eer aan. Het on derstreept ook dat er bij de ont wikkeling van de Espace veel werk is gemaakt van het prakti sche nut dat de auto moet bieden. Radio De radio is een verhaal apart. Ei genlijk is er geen radio, althans niet zo'n ingebouwd apparaat met knoppen en digitale afstemschaal waar autokrakers en junks zo dol op zijn. De Espace heeft in feite al leen een cassette-gleufje (listig verborgen in die enorme dash- boardkast) en een display op het dashboard. Daarop is af te lezen op welke zender de radio staat of dat er een bandje wordt gedraaid. Het bedienen van de radio gebeurt met de onovertroffen 'Radio Re nault' bedieningssatelliet aan het stuur, danwel met een heuse af standsbediening die natuurlijk ook kan worden uitgereikt aan de kinderen achterin. Kunnen die zelf bepalen hoe hard 'hun' mu ziek wordt gedraaid. En wordt het al te doldan kan de bestuurder via de satelliet het volume alsnog wat temperen. Ook die afstandsbedie ning maakt weer duidelijk dat de Espace niet alleen de auto van de bestuurder is; alle inzittenden hebben op z'n minst het idee dat ze zich een beetje met de auto kunnen vereenzelvigen. Wegligging Niet dat er voor de bestuurder weixlig te genieten overblijft. De zitpositie is bijvoorbeeld ten op- Renault Espace 2.0 RXE Motor: 2,0 liter viercilinder Vermogen: 84 kW/115 pk bij 5.400 tpm Max. koppel: 168 Nm bij 3.500 tpm 0-100 km/h: 13,7 seconden Topsnelheid: 175 km/h Gem. verbruik: 1 op 9,8 L xb xh:4.51x 1,81 x 1,69 m Prijs: 69.695,-. zichte van de vorige Espace een stuk verbeterd. Het prettig in de hand liggende stuur is in hoogte te verstellen, de wel zeer futuristisch gelijnde buitenspiegels bieden een uitstekend zicht op het achterop komend verkeer en dankzij een behoorlijk aangepast onderstel ligt de Esp ace prima op de weg. Had je in de vorige Espace-editie een groot hart nodig om met enige gang zo'n lange bocht op de snel weg in te gaan - de auto vertoonde dan, vanwege het hogere zwaarte punt, een bijna angstwekkende neiging tot overhellen - met de nieuwe Espace is dat allemaal een stuk beter voor elkaar. Maatgevend Dat dankt de auto onder meer aan anti-duikgeometrie in combinatie met een stabilisatorstang op de vooras en een halfstarre achteras, die op z'n plaats wordt gehouden door geleide-armen, een panhard- stang èn een stabilisatorstang. Dat onderstel bezorgt de Espace een weggedrag dat zeker kan tip pen aan dat van de Ford Galaxy- /Volkswagen Sharan, de Europese marktleiders die in zekere zin nog steeds maatgevend zijn als het om MPV-ondersteltechniek gaat. Het jammere aan de (door ons ge reden) Espace in tweeliter-ge daante is overigens dat deze mo torversie het rijplezier een beetje teniet doet. De machine, die ge woon door acht kleppen ademt en 84 kW/115 pk levert, heeft eigen lijk iets teveel moeite met de (on danks het gebruik van de nodige kunststof carrosseriedelen) toch 1.465 kilo wegende Espace. Het verbruik valt, het formaat van de auto in aanmerking genomen, mee (we reden 1 op 9,8), maar de pres taties zijn niet meer dan gemid deld voor een auto in deze klasse. Een top van 175 kilometer per uur en een spurt naar '100' in zo'n veertien seconden zeggen wat dat betreft genoeg. Aan de andere kant: je kunt met deze Espace best goed meekomen in het drukke Nederlandse ver keer en met al die pottekijkers op de centraal gemonteerde snel heidsmeter verlang je als chauf feur helemaal niet naar Olym pisch getinte prestaties. Mario Vos De Renault Espace is zo'n auto die ooit, in het midden van de jaren tachtig, zijn eigen marktsegment creëerde. Lange tijd had Renault dan ook het rijk alleen in ruimte-autoland, maar inmiddels is de Espace links en rechts ingehaald door de concurrentie. Renault sloeg echter slim terug: eerst met de Twingo, vervolgens met de nog verrassender Mégane Scénic, en daarna nog eens met een compleet nieuwe Espace. Een auto die duidelijk maakt dat de rol van Renault bij de grotere MPV's nog lang niet is uitgespeeld. Eén van de eerste dingen die op vallen na het betreden van de nieuwe Espace is het ogenschijn lijk ontbreken van instrumentari um. Door het stuurwiel (mèt air bag) kijkend neem je als chauffeur in de Espace slechts stukken be kleding, een ventilatierooster en een opbergbakje waar. De échte meters zijn centraal in het dash board geplaatst, onder een tame lijk brede luifel. Hoewel, meters? Er is een digitale snelheidsmeter, een kilometer- en dagteller en voor het overige worden brand stofvoorraad en motortempera- tuur met een rijtje langzamerhand dovende, dan wel oplichtende blokjes weergegeven. Een toeren- teïlër ontbreekt, wat hier en daar tot wat gefronste wenkbrauwen zal leiden. Eii terecht, in een auto van net geen zeventig mille. Snelheidsmeter De centraal geplaatste snelheids meter onderstreept echter ten vol le het familiekarakter van de nieuwe Espace. Vrijwel alle inzit tenden, zelfs die op de derde zitrij kunnen zonder noemenswaardig veel inspanning waarnemen hoe hard er wordt gereden. Een aspect dat we ook al kennen van Renaults meest compacte ruimte won der, de Twingo. De eerzame huisvader die het waagt om op een 80 kilometer-weg 89 km/h per uur te gaan rijden - en. dat wordt in kloeke cijfers op het dashboard geprojecteerd - zal daar al gauw van één van zijn pas sagiers een opmerking over krij gen. Sociale controle tot en met, al gaat er ook wel iets gezelligs uit van zo'n centraal geplaatst dash board. „Moeten we al tanken, pap"? „Nee, kijk maar, we hebben nog drie blokjes over." Toch heeft dat 'dashboard-in-het- midden' nog wel wat meer voorde len. Doordat Renault kans zag de bediening van ventilatie, aircon ditioning en verwarming onder te brengen op eenpaneeltje links van het stuur, bleef erin wat bij 'gewo ne' ruimte-auto's de middencon sole wordt genoemd een heleboel plek over voor een werkelijk enor me dashboardkast. Die heeft een inhoud van maar liefst 33 liter en is toegankelijk via twee kleppen. Maar dat is nog niet alles; in totaal Nederlands best verkochte au to, de Opel Astra, is volledig vernieuwd. De nieuweling wordt voor het eerst aan het publiek ge presenteerd op de autotentoon stelling van Frankfurt in septem ber, maar zal pas in het voorjaar van 1998 worden verkocht. Opel hoopt met deze vroege presentatie wellicht te voorkomen dat mensen kiezen voor de eerder beschikbare nieuwe Volkswagen Golf. De nieuwe Opel Astra lijkt qua styling totaal niet op zijn voorgan ger, maar eerder op de Vectra en ook wel een beetje op de Citroën Xsara. De auto heeft nagenoeg de zelfde buitenmaten als zijn voor ganger, maar belooft door een flink gegroeide wielbasis (nu 2,61 meter) veel meer ruimte in het in terieur te bieden. Door toepassing van hoogwaardig staal moet de sterkte van de carrosserie bijna zijn verdubbeld. De nieuwe Astra is bovendien de eerste Opel met een volledig verzinkte carrosserie. Het onderstel van de Astra is hele maal opnieuw ontwikkeld, met grotendeels uit aluminium ver vaardigde MacPherson-veerpo- ten en een nieuwe compacte ach teras. Het motorenprogramma omvat zes benzinemotoren en twee dieselkrachtbronnen die in de nieuwe Astra zuiniger zijn dan hun voorgangers. Dat is onder meer te danken aan de elektro-hy- draulische stuurbekrachtiging. De Astra biedt standaard een uit gebreid veiligheidspakket met een airbag voor de bestuurder, gordel spanners en wegschuivende peda len. Optioneel zijn zij-airbags voor de voorstoelen en een anti- blokkeer remsysteem te bestellen. T evredenheidsgarantie Volkswagen- en Audi-dealers bie den hun klanten voortaan een 100% tevredenheidsgarantie bij een grote onderhoudsbeurt. Deze garantie, die uniek is in de auto branche, houdt in dat de klant bij twijfel een onafhankelijke organi satie, in dit geval de ANWB, kan laten controleren of het werk naar behoren is uitgevoerd, een zoge naamd 'second opinion' dus. Volkswagens en Audi's worden volgens de Nederlandse impor teur Pon onderhouden door vak bekwame monteurs, die gebruik maken van originele onderdelen en werken volgens de voorschrif ten van de klant. Onderhouds beurten worden uitgevoerd aan de hand van een standaard checklist, die duidelijk inzicht verschaft in de uit te voeren controles en de voorgeschreven werkzaamheden. Via interne controles wordt op de uitvoering van de werkzaamhe den toegezien. Heeft een klant desondanks twij fels over kwaliteit van het werk, dan kan hij of zij zich binnen 48 uur na het uitvoeren van de beurt wenden tot een ANWB-Techno- centrum. Hier wordt zonder extra kosten een onafhankelijke en des kundige 'second opinion' gegeven. Het ANWB-Technocentrum con troleert of de vereiste onderhouds werkzaamheden zijn uitgevoerd en of de rekening klopt. Blijkt uit de controle dat de dealer iets over het hoofd heeft gezien, dan wordt dit uiteraard gratis gecorrigeerd. Koele Suzuki Swift De Nederlandse Suzuki-impor- teur B.V. Nimag heeft besloten de Swift 1.3 voortaan standaard uit te rusten met airconditioning. Eerder werd de standaarduitrus ting van dit model al opgewaar deerd met airbags voor de be stuurder en de passagier en stuurbekrachtiging. Volgens de Suzuki-importeur is de Swift de meest complete auto in zijn klasse. Met uitzondering van de 1.0 GL-versie heeft elke Swift airbags voor de bestuurder en de passagier. Alle Swifts hebben bo vendien een startonderbreker, een hoog geplaatst derde remlicht, een in twee delen neerklapbare ach terbank en in hoogte verstelbare koplampen. De Swift GLS en GLX hebben daarnaast nog stuur bekrachtiging en elektrisch be- dienbare ramen en spiegels. Bij de versies met 1,3 liter motor is daar nu airconditioning bijgekomen. De Suzuki Swift is er vanaf 18.995. De 1.3 met standaard airco is er vanaf 23.495. GPD De vernieuwde Opel Astra wordt nu gepresenteerd maar is pas volgend voorjaar te koop. Er zijn van die misverstanden die de wereld maar niet uit te helpen zijn. Zo denken veel men sen nog steeds dat Honda en Ro ver, na de overname van laatstge noemde door BiVIW, geen sikkepit meer met elkaar te maken heb ben. Welnu, dat is niet juist. Het overtuigend bewijs daarvan wordt geleverd door de recent opgewaardeerde Rover 420 Si. Sinds BMW de Rover Group in 1994 overnam van British Aerospace (tal van Britse ingeze tenen zijn er nu nog niet helemaal ovei'heen, zoals ze het ook maar zo-zo vinden dat Rolls-Royce binnenkort motoren van BMW gaat betrekken) is er veel veran derd bij de Britse autobouwer. Dat heeft nog niet zo zijn weer slaggevonden op het huidige mo- dellenprogramma, maar de in vloed van Honda is aantoonbaar tanende. Waren de vorige edities van Rover 200 en 400 wel erg sterk verwant aan de Honda's in dezelfde klasse, met de huidige generatie is dat beduidend min der. De coupé-achtige Rover 200 kan een eigen gezicht beslist niet worden ontzegd, terwijl de 400 net zo veel op een Honda lijkt als een labrador op een herders hond. Een eigen identiteit dus, die de 400 voornamelijk ontleent aan listig gekozen details, zoals een weldadig interieur, veel chro men accenten (met als belang rijkste exponent de befaamde Rover-grille) en een in eigen be heer ontworpen motor. Te lang immers hebben Rovers door het leven moeten gaan als Japanse techniek in een Brits jasje. Britse normen Dat de 400 als een echte Rover wordt ervaren, is knap zeker als je bedenkt dat de ruwe carrosse rie van de auto gewoon bij Honda vandaan komt. In de immense Honda-fabriek in het Engelse Swindon worden immers, naast diverse Civic- en Accord-model- len, ook can-osserieën voor Rover vervaardigd. Maar daar laat Ro ver het bij. De auto wordt verder afgebouwd volgens Blitse (en in middels ook Beierse) nonnen. Daarvan getuigt bijvoorbeeld de motor die - vreemd genoeg - niet afkomstig is uit de iets grotere Rover 600, maar uit het vlaggen schip van de Rover-lijn, de 800. Het is een moderne machine, met zestien kleppen en twee boven liggende nokkenassen, die dwars voorin is gemonteerd en de voor- wrelen aandrijft. Volgens de fa briek klaart de Rover de stan daard-spurt vanuit stilstand naar de 100 kilometer per uur in 9,6 seconden, maar dat kan in de praktijk beter. Wij kwamen in een eigen meting uit op 9,2 tikken van de chronometer. De bestuurder heeft een goede rijpositie; omdat zowel de be stuurdersstoel als het stuurwiel te verstellen is, kan vrijwel ieder een een goede zitpositie vinden. Het stuur is prettig compact, heeft een lekker dikke rand en herbergt ook nog een airbag. Het biedt zicht op een doeltreffend instrumentenpaneel, met een grote toerenteller en een dito snelheidsmeter. Jammer, zeker in zo'n sportief overkomende auto, dat er geen informatie over de olie (-temperatuur, -druk) be schikbaar is. Het instrumententableau maakt deel uit van een verder sober dashboard, dat echter door de toepassing van wortelnotenhout en chromen accenten aan sfeer en warmte wint. Ook de standaard uitrusting draagt bij aan het wel bevinden van de bestuurder en zijn (of haar) passagiers. Alle vier de zijruiten gaan elektrisch op en neer, de centrale vergrendeling wordt op afstand bediend en er zijn vijf driepunts gordels. Ook is er meer dan voldoende ruimte voor het opbergen van kleine spulletjes, worden de buitenspie gels elektrisch versteld en ver warmd en voorkomt een alarm installatie met startonderbreker dat onverlaten er met al dat moois vandoor gaan. Daar bo venop biedt de Rover 420 Si ook nog de befaamde drie A's: airbag, ABS (anti-blokkeer remsysteem) en airconditioning. Die laatste verkoelende voorziening zit trouwens sinds kort op alle Ro vers uit de 400-serie, exclusief het nieuwe instapmodel 4141. De 420 koppelt die rijke standaard uitrusting ook nog eens aan een behoorlijk representatief, uiter lijk. Met name de chique Rover- grille staat de auto goed (die fun geert als een soort stropdas op een smaakvol kostuum) en alles bij elkaar vormt de 420 een bij zonder goed alternatief voor de in zakelijke kringen zeer popu laire Rover 600-serie. Anders ge zegd: wie van zijn baas niet in een 600 mag rijden, is met een 400 niet gestraft. De Rover kost ƒ45.790,-. Mario Vos De Rover 420 Si koppelt een rijke standaarduitrusting aan een representatief uiterlijk. Augustus is inmotorland tradi tioneel een geruchtenmaand aan de vooravond van de grote in ternationale motorshows in bij voorbeeld Milaan, Keulen en Am sterdam. Hoewel er volop gegist wordt, houden fabrikanten en im porteurs doorgaans hun kaken stijf op elkaar. Soms wordt ie mand echter bij testritten betrapt door oplettende lezers van motor bladen. Het overkwam in ieder geval Ka wasaki, die op het circuit van Francorchamps in alle rust de nieuwe ZX-9R en ZX-6R dacht te kunnen testen. Mooi niet dus; een oplettende Nederlandse Kawasa- ki-rijder legde het nieuws op de gevoelige plaat vast en had daar mee een aardige primeur in han den. De nieuwe Kawasaki moet het gaan opnemen tegen de schier onoverwinnelijke Honda CBR 900 Fireblade. Gelet op de gewichtsre ductie van bijna dertig kilo in ver gelijking met exemplaren die dit jaar leverbaar zijn en het hogere motorvermogen (139 pk), komt de Kawa aardig in de buurt van de Honda. In tegenstelling tot de Japanse producenten speelt het Britse Triumph dit jaar echter wel open kaart door de komst van een Clas sic Sport aan te kondigen. Het mo del moet als Thunderbird Classic Sport het naked bike segment voor Triumph gaan versterken. In dat segment is Triumph nu nog vertegenwoordigd met de T509 Speed Tripple en de van klassieke rondingen voorziene Thunder bird. Om de sportieve inborst van de nieuweling te benadrukken, is het motorvermogen van de Brit opge krikt van 70 naar 83 pk. Hierbij werden geen kunstgrepen toege past; het blok werd rechtstreeks overgenomen van de Triumph Ti ger. Het motorkoppel van de vloei- stofgekoelde driecilinder steeg eveneens en bedraagt nu 76 Nm bij 6.500 tpm. Nieuw zijn ook de tweede schijf in het voorwiel, een 'zesbak' en de zowel voor als ach ter volledig instelbare vering. Om het nostalgische karakter te onderstrepen is de motor uitgerust met een 'flat track' 3 in 2 uitlaat systeem met konische uiteinden. Rond het model is een complete accessoirereeks ontwikkeld, in clusief een eenpersoonszadel voor echte solisten. De Thunderbird Classic Sport is binnenkort lever baar. Ruud Vos De Thunderbird Classic Sport heeft een sportieve inborst. InGSHH 639]

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1997 | | pagina 34