In de Espace heeft
iedereen inspraak
PZC
Opel Astra wordt
sterker en ruimer
Listig gekozen details in
de nieuwe Rover 420 Si
Triumph brengt
vlotte klassieker
Vernieuwde
ruimtewagen
van Renault
auto motorfiets
34
zaterdag 23 augustus 1997
De nieuwe versie van de Renault Espace heeft een aangepast onderstel, dat voor een goede wegligging zorgt.
biedt het Espace-interieur zo'n
honderd liter aan opbergruimte.
Opbergvakken in aüe portieren,
bekerhouders tussen de voorstoe-
len en in de achterste wielkasten,
tassen in de rugleuningen en af
sluitbare bakken onder elk van de
twee voorstoelen doen de naam
van de auto alle eer aan. Het on
derstreept ook dat er bij de ont
wikkeling van de Espace veel
werk is gemaakt van het prakti
sche nut dat de auto moet bieden.
Radio
De radio is een verhaal apart. Ei
genlijk is er geen radio, althans
niet zo'n ingebouwd apparaat met
knoppen en digitale afstemschaal
waar autokrakers en junks zo dol
op zijn. De Espace heeft in feite al
leen een cassette-gleufje (listig
verborgen in die enorme dash-
boardkast) en een display op het
dashboard. Daarop is af te lezen
op welke zender de radio staat of
dat er een bandje wordt gedraaid.
Het bedienen van de radio gebeurt
met de onovertroffen 'Radio Re
nault' bedieningssatelliet aan het
stuur, danwel met een heuse af
standsbediening die natuurlijk
ook kan worden uitgereikt aan de
kinderen achterin. Kunnen die
zelf bepalen hoe hard 'hun' mu
ziek wordt gedraaid. En wordt het
al te doldan kan de bestuurder via
de satelliet het volume alsnog wat
temperen. Ook die afstandsbedie
ning maakt weer duidelijk dat de
Espace niet alleen de auto van de
bestuurder is; alle inzittenden
hebben op z'n minst het idee dat ze
zich een beetje met de auto kunnen
vereenzelvigen.
Wegligging
Niet dat er voor de bestuurder
weixlig te genieten overblijft. De
zitpositie is bijvoorbeeld ten op-
Renault Espace 2.0 RXE
Motor: 2,0 liter viercilinder
Vermogen: 84 kW/115 pk bij
5.400 tpm
Max. koppel: 168 Nm bij
3.500 tpm
0-100 km/h: 13,7 seconden
Topsnelheid: 175 km/h
Gem. verbruik: 1 op 9,8
L xb xh:4.51x 1,81 x 1,69 m
Prijs: 69.695,-.
zichte van de vorige Espace een
stuk verbeterd. Het prettig in de
hand liggende stuur is in hoogte te
verstellen, de wel zeer futuristisch
gelijnde buitenspiegels bieden een
uitstekend zicht op het achterop
komend verkeer en dankzij een
behoorlijk aangepast onderstel
ligt de Esp ace prima op de weg.
Had je in de vorige Espace-editie
een groot hart nodig om met enige
gang zo'n lange bocht op de snel
weg in te gaan - de auto vertoonde
dan, vanwege het hogere zwaarte
punt, een bijna angstwekkende
neiging tot overhellen - met de
nieuwe Espace is dat allemaal een
stuk beter voor elkaar.
Maatgevend
Dat dankt de auto onder meer aan
anti-duikgeometrie in combinatie
met een stabilisatorstang op de
vooras en een halfstarre achteras,
die op z'n plaats wordt gehouden
door geleide-armen, een panhard-
stang èn een stabilisatorstang.
Dat onderstel bezorgt de Espace
een weggedrag dat zeker kan tip
pen aan dat van de Ford Galaxy-
/Volkswagen Sharan, de Europese
marktleiders die in zekere zin nog
steeds maatgevend zijn als het om
MPV-ondersteltechniek gaat.
Het jammere aan de (door ons ge
reden) Espace in tweeliter-ge
daante is overigens dat deze mo
torversie het rijplezier een beetje
teniet doet. De machine, die ge
woon door acht kleppen ademt en
84 kW/115 pk levert, heeft eigen
lijk iets teveel moeite met de (on
danks het gebruik van de nodige
kunststof carrosseriedelen) toch
1.465 kilo wegende Espace. Het
verbruik valt, het formaat van de
auto in aanmerking genomen, mee
(we reden 1 op 9,8), maar de pres
taties zijn niet meer dan gemid
deld voor een auto in deze klasse.
Een top van 175 kilometer per uur
en een spurt naar '100' in zo'n
veertien seconden zeggen wat dat
betreft genoeg.
Aan de andere kant: je kunt met
deze Espace best goed meekomen
in het drukke Nederlandse ver
keer en met al die pottekijkers op
de centraal gemonteerde snel
heidsmeter verlang je als chauf
feur helemaal niet naar Olym
pisch getinte prestaties.
Mario Vos
De Renault Espace is zo'n auto
die ooit, in het midden van de
jaren tachtig, zijn eigen
marktsegment creëerde. Lange tijd
had Renault dan ook het rijk alleen
in ruimte-autoland, maar inmiddels
is de Espace links en rechts
ingehaald door de concurrentie.
Renault sloeg echter slim terug: eerst
met de Twingo, vervolgens met de
nog verrassender Mégane Scénic, en
daarna nog eens met een compleet
nieuwe Espace. Een auto die
duidelijk maakt dat de rol van
Renault bij de grotere MPV's nog
lang niet is uitgespeeld.
Eén van de eerste dingen die op
vallen na het betreden van de
nieuwe Espace is het ogenschijn
lijk ontbreken van instrumentari
um. Door het stuurwiel (mèt air
bag) kijkend neem je als chauffeur
in de Espace slechts stukken be
kleding, een ventilatierooster en
een opbergbakje waar. De échte
meters zijn centraal in het dash
board geplaatst, onder een tame
lijk brede luifel. Hoewel, meters?
Er is een digitale snelheidsmeter,
een kilometer- en dagteller en
voor het overige worden brand
stofvoorraad en motortempera-
tuur met een rijtje langzamerhand
dovende, dan wel oplichtende
blokjes weergegeven. Een toeren-
teïlër ontbreekt, wat hier en daar
tot wat gefronste wenkbrauwen
zal leiden. Eii terecht, in een auto
van net geen zeventig mille.
Snelheidsmeter
De centraal geplaatste snelheids
meter onderstreept echter ten vol
le het familiekarakter van de
nieuwe Espace. Vrijwel alle inzit
tenden, zelfs die op de derde zitrij
kunnen zonder noemenswaardig
veel inspanning waarnemen hoe
hard er wordt gereden. Een aspect
dat we ook al kennen van Renaults
meest compacte ruimte won der, de
Twingo.
De eerzame huisvader die het
waagt om op een 80 kilometer-weg
89 km/h per uur te gaan rijden - en.
dat wordt in kloeke cijfers op het
dashboard geprojecteerd - zal
daar al gauw van één van zijn pas
sagiers een opmerking over krij
gen. Sociale controle tot en met, al
gaat er ook wel iets gezelligs uit
van zo'n centraal geplaatst dash
board. „Moeten we al tanken,
pap"? „Nee, kijk maar, we hebben
nog drie blokjes over."
Toch heeft dat 'dashboard-in-het-
midden' nog wel wat meer voorde
len. Doordat Renault kans zag de
bediening van ventilatie, aircon
ditioning en verwarming onder te
brengen op eenpaneeltje links van
het stuur, bleef erin wat bij 'gewo
ne' ruimte-auto's de middencon
sole wordt genoemd een heleboel
plek over voor een werkelijk enor
me dashboardkast. Die heeft een
inhoud van maar liefst 33 liter en
is toegankelijk via twee kleppen.
Maar dat is nog niet alles; in totaal
Nederlands best verkochte au
to, de Opel Astra, is volledig
vernieuwd. De nieuweling wordt
voor het eerst aan het publiek ge
presenteerd op de autotentoon
stelling van Frankfurt in septem
ber, maar zal pas in het voorjaar
van 1998 worden verkocht. Opel
hoopt met deze vroege presentatie
wellicht te voorkomen dat mensen
kiezen voor de eerder beschikbare
nieuwe Volkswagen Golf.
De nieuwe Opel Astra lijkt qua
styling totaal niet op zijn voorgan
ger, maar eerder op de Vectra en
ook wel een beetje op de Citroën
Xsara. De auto heeft nagenoeg de
zelfde buitenmaten als zijn voor
ganger, maar belooft door een
flink gegroeide wielbasis (nu 2,61
meter) veel meer ruimte in het in
terieur te bieden. Door toepassing
van hoogwaardig staal moet de
sterkte van de carrosserie bijna
zijn verdubbeld. De nieuwe Astra
is bovendien de eerste Opel met
een volledig verzinkte carrosserie.
Het onderstel van de Astra is hele
maal opnieuw ontwikkeld, met
grotendeels uit aluminium ver
vaardigde MacPherson-veerpo-
ten en een nieuwe compacte ach
teras. Het motorenprogramma
omvat zes benzinemotoren en
twee dieselkrachtbronnen die in
de nieuwe Astra zuiniger zijn dan
hun voorgangers. Dat is onder
meer te danken aan de elektro-hy-
draulische stuurbekrachtiging.
De Astra biedt standaard een uit
gebreid veiligheidspakket met een
airbag voor de bestuurder, gordel
spanners en wegschuivende peda
len. Optioneel zijn zij-airbags
voor de voorstoelen en een anti-
blokkeer remsysteem te bestellen.
T evredenheidsgarantie
Volkswagen- en Audi-dealers bie
den hun klanten voortaan een
100% tevredenheidsgarantie bij
een grote onderhoudsbeurt. Deze
garantie, die uniek is in de auto
branche, houdt in dat de klant bij
twijfel een onafhankelijke organi
satie, in dit geval de ANWB, kan
laten controleren of het werk naar
behoren is uitgevoerd, een zoge
naamd 'second opinion' dus.
Volkswagens en Audi's worden
volgens de Nederlandse impor
teur Pon onderhouden door vak
bekwame monteurs, die gebruik
maken van originele onderdelen
en werken volgens de voorschrif
ten van de klant. Onderhouds
beurten worden uitgevoerd aan de
hand van een standaard checklist,
die duidelijk inzicht verschaft in
de uit te voeren controles en de
voorgeschreven werkzaamheden.
Via interne controles wordt op de
uitvoering van de werkzaamhe
den toegezien.
Heeft een klant desondanks twij
fels over kwaliteit van het werk,
dan kan hij of zij zich binnen 48
uur na het uitvoeren van de beurt
wenden tot een ANWB-Techno-
centrum. Hier wordt zonder extra
kosten een onafhankelijke en des
kundige 'second opinion' gegeven.
Het ANWB-Technocentrum con
troleert of de vereiste onderhouds
werkzaamheden zijn uitgevoerd
en of de rekening klopt. Blijkt uit
de controle dat de dealer iets over
het hoofd heeft gezien, dan wordt
dit uiteraard gratis gecorrigeerd.
Koele Suzuki Swift
De Nederlandse Suzuki-impor-
teur B.V. Nimag heeft besloten
de Swift 1.3 voortaan standaard
uit te rusten met airconditioning.
Eerder werd de standaarduitrus
ting van dit model al opgewaar
deerd met airbags voor de be
stuurder en de passagier en
stuurbekrachtiging.
Volgens de Suzuki-importeur is de
Swift de meest complete auto in
zijn klasse. Met uitzondering van
de 1.0 GL-versie heeft elke Swift
airbags voor de bestuurder en de
passagier. Alle Swifts hebben bo
vendien een startonderbreker, een
hoog geplaatst derde remlicht, een
in twee delen neerklapbare ach
terbank en in hoogte verstelbare
koplampen. De Swift GLS en
GLX hebben daarnaast nog stuur
bekrachtiging en elektrisch be-
dienbare ramen en spiegels. Bij de
versies met 1,3 liter motor is daar
nu airconditioning bijgekomen.
De Suzuki Swift is er vanaf
18.995. De 1.3 met standaard
airco is er vanaf 23.495. GPD
De vernieuwde Opel Astra wordt nu gepresenteerd maar is pas volgend
voorjaar te koop.
Er zijn van die misverstanden
die de wereld maar niet uit te
helpen zijn. Zo denken veel men
sen nog steeds dat Honda en Ro
ver, na de overname van laatstge
noemde door BiVIW, geen sikkepit
meer met elkaar te maken heb
ben. Welnu, dat is niet juist. Het
overtuigend bewijs daarvan
wordt geleverd door de recent
opgewaardeerde Rover 420 Si.
Sinds BMW de Rover Group in
1994 overnam van British
Aerospace (tal van Britse ingeze
tenen zijn er nu nog niet helemaal
ovei'heen, zoals ze het ook maar
zo-zo vinden dat Rolls-Royce
binnenkort motoren van BMW
gaat betrekken) is er veel veran
derd bij de Britse autobouwer.
Dat heeft nog niet zo zijn weer
slaggevonden op het huidige mo-
dellenprogramma, maar de in
vloed van Honda is aantoonbaar
tanende. Waren de vorige edities
van Rover 200 en 400 wel erg
sterk verwant aan de Honda's in
dezelfde klasse, met de huidige
generatie is dat beduidend min
der.
De coupé-achtige Rover 200 kan
een eigen gezicht beslist niet
worden ontzegd, terwijl de 400
net zo veel op een Honda lijkt als
een labrador op een herders
hond. Een eigen identiteit dus,
die de 400 voornamelijk ontleent
aan listig gekozen details, zoals
een weldadig interieur, veel chro
men accenten (met als belang
rijkste exponent de befaamde
Rover-grille) en een in eigen be
heer ontworpen motor. Te lang
immers hebben Rovers door het
leven moeten gaan als Japanse
techniek in een Brits jasje.
Britse normen
Dat de 400 als een echte Rover
wordt ervaren, is knap zeker als
je bedenkt dat de ruwe carrosse
rie van de auto gewoon bij Honda
vandaan komt. In de immense
Honda-fabriek in het Engelse
Swindon worden immers, naast
diverse Civic- en Accord-model-
len, ook can-osserieën voor Rover
vervaardigd. Maar daar laat Ro
ver het bij. De auto wordt verder
afgebouwd volgens Blitse (en in
middels ook Beierse) nonnen.
Daarvan getuigt bijvoorbeeld de
motor die - vreemd genoeg - niet
afkomstig is uit de iets grotere
Rover 600, maar uit het vlaggen
schip van de Rover-lijn, de 800.
Het is een moderne machine, met
zestien kleppen en twee boven
liggende nokkenassen, die dwars
voorin is gemonteerd en de voor-
wrelen aandrijft. Volgens de fa
briek klaart de Rover de stan
daard-spurt vanuit stilstand
naar de 100 kilometer per uur in
9,6 seconden, maar dat kan in de
praktijk beter. Wij kwamen in
een eigen meting uit op 9,2 tikken
van de chronometer.
De bestuurder heeft een goede
rijpositie; omdat zowel de be
stuurdersstoel als het stuurwiel
te verstellen is, kan vrijwel ieder
een een goede zitpositie vinden.
Het stuur is prettig compact,
heeft een lekker dikke rand en
herbergt ook nog een airbag. Het
biedt zicht op een doeltreffend
instrumentenpaneel, met een
grote toerenteller en een dito
snelheidsmeter. Jammer, zeker in
zo'n sportief overkomende auto,
dat er geen informatie over de
olie (-temperatuur, -druk) be
schikbaar is.
Het instrumententableau maakt
deel uit van een verder sober
dashboard, dat echter door de
toepassing van wortelnotenhout
en chromen accenten aan sfeer en
warmte wint. Ook de standaard
uitrusting draagt bij aan het wel
bevinden van de bestuurder en
zijn (of haar) passagiers. Alle vier
de zijruiten gaan elektrisch op en
neer, de centrale vergrendeling
wordt op afstand bediend en er
zijn vijf driepunts gordels. Ook is
er meer dan voldoende ruimte
voor het opbergen van kleine
spulletjes, worden de buitenspie
gels elektrisch versteld en ver
warmd en voorkomt een alarm
installatie met startonderbreker
dat onverlaten er met al dat
moois vandoor gaan. Daar bo
venop biedt de Rover 420 Si ook
nog de befaamde drie A's: airbag,
ABS (anti-blokkeer remsysteem)
en airconditioning. Die laatste
verkoelende voorziening zit
trouwens sinds kort op alle Ro
vers uit de 400-serie, exclusief
het nieuwe instapmodel 4141. De
420 koppelt die rijke standaard
uitrusting ook nog eens aan een
behoorlijk representatief, uiter
lijk. Met name de chique Rover-
grille staat de auto goed (die fun
geert als een soort stropdas op
een smaakvol kostuum) en alles
bij elkaar vormt de 420 een bij
zonder goed alternatief voor de
in zakelijke kringen zeer popu
laire Rover 600-serie. Anders ge
zegd: wie van zijn baas niet in een
600 mag rijden, is met een 400
niet gestraft. De Rover kost
ƒ45.790,-.
Mario Vos
De Rover 420 Si koppelt een rijke standaarduitrusting aan een representatief uiterlijk.
Augustus is inmotorland tradi
tioneel een geruchtenmaand
aan de vooravond van de grote in
ternationale motorshows in bij
voorbeeld Milaan, Keulen en Am
sterdam. Hoewel er volop gegist
wordt, houden fabrikanten en im
porteurs doorgaans hun kaken
stijf op elkaar. Soms wordt ie
mand echter bij testritten betrapt
door oplettende lezers van motor
bladen.
Het overkwam in ieder geval Ka
wasaki, die op het circuit van
Francorchamps in alle rust de
nieuwe ZX-9R en ZX-6R dacht te
kunnen testen. Mooi niet dus; een
oplettende Nederlandse Kawasa-
ki-rijder legde het nieuws op de
gevoelige plaat vast en had daar
mee een aardige primeur in han
den. De nieuwe Kawasaki moet
het gaan opnemen tegen de schier
onoverwinnelijke Honda CBR 900
Fireblade. Gelet op de gewichtsre
ductie van bijna dertig kilo in ver
gelijking met exemplaren die dit
jaar leverbaar zijn en het hogere
motorvermogen (139 pk), komt de
Kawa aardig in de buurt van de
Honda.
In tegenstelling tot de Japanse
producenten speelt het Britse
Triumph dit jaar echter wel open
kaart door de komst van een Clas
sic Sport aan te kondigen. Het mo
del moet als Thunderbird Classic
Sport het naked bike segment
voor Triumph gaan versterken. In
dat segment is Triumph nu nog
vertegenwoordigd met de T509
Speed Tripple en de van klassieke
rondingen voorziene Thunder
bird.
Om de sportieve inborst van de
nieuweling te benadrukken, is het
motorvermogen van de Brit opge
krikt van 70 naar 83 pk. Hierbij
werden geen kunstgrepen toege
past; het blok werd rechtstreeks
overgenomen van de Triumph Ti
ger. Het motorkoppel van de vloei-
stofgekoelde driecilinder steeg
eveneens en bedraagt nu 76 Nm bij
6.500 tpm. Nieuw zijn ook de
tweede schijf in het voorwiel, een
'zesbak' en de zowel voor als ach
ter volledig instelbare vering.
Om het nostalgische karakter te
onderstrepen is de motor uitgerust
met een 'flat track' 3 in 2 uitlaat
systeem met konische uiteinden.
Rond het model is een complete
accessoirereeks ontwikkeld, in
clusief een eenpersoonszadel voor
echte solisten. De Thunderbird
Classic Sport is binnenkort lever
baar.
Ruud Vos
De Thunderbird Classic Sport heeft een sportieve inborst.
InGSHH 639]