Een O'Neill is altijd raak Synthetische kurk houdt wijn op peil TOPKOK PZC Luchtvaartshop voor echte freaks Agenda biedt status Nu al heimwee naar de Franse keuken tafel en trend zaterdag 23 augustus 1997 33 Wordt het dit jaar weer een O'Neill, of een TMF? Kies je voor een Ajax, of een Tasmanian Devil? Het kopen van een nieuwe schoolagenda is een serieuze zaak. Talloze jongeren zijn er op dit moment razend druk mee. Wat vind je zelf leuk, maar vooral, wat vinden je vrienden leuk? Wat is 'in', en wat is helemaal 'fout'? Het verschilt per groep, en soms per school. Een agenda kopen heeft eigenlijk niet veel te maken met huiswerk inschrijven, het draait voornamelijk om je image. tteageïSl In de grote warenhuizen loopt het deze week al storm op de speciaal ingerichte schoolcam- pus. Talloze jongeren dralen rond de stands met kleurrijke agenda's en schoolbenodigdheden. Ze wil len allemaal zo snel mogelijk de agenda voor het volgende school jaar in huis hebben. De keuze is moeilijk. Door de jaren heen is het aanbod gegroeid tot meer dan honderd verschillende exempla ren. Uitgevers haken in op elke trend die ze ontwaren. Voor iedere doelgroep is er een eigen school agenda. De agenda's hebben heb ben thema's als: sport, muziek, mode, strips, dieren en merken (O'Neill, Route 66). Iedere titel heeft een complete schoollijn met een ruime sortering aan schriften, etiketten, kaftpa- pier, pennenzakjes, stickers. V&D biedt met honderd verschillende agenda's (en toebehoren) het grootste assortiment. De keuze is niet snel gemaakt. Eindeloos staan de jongeren te wikken en te wegen. Ze bladeren uitvoerig de verschillende exem plaren door. Sommigen komen wel een paar keer terug, anderen gaan ook nog bij andere winkels langs. Henk ten Hagen, coördinator van de schoolcampus bij V&D, kan soms aan het uiterlijk van de jon gens en meisjes zien welke agenda even later op de toonbank zal lig gen. Een Nijntje of een Thunder- dome over hardcore? „Eén keer had ik het echt mis. Een rustig en hele keurig uitziende jongen kocht een hardcore-agenda. Dat had ik niet verwacht. Een dag later kwam hij terug om de agenda te ruilen. Hij wilde kennelijk toch liever een agenda die wat beter in de groep lag." Codes De regels en codes zijn ondoor zichtig voormensen die niet te ma ken hebben met schoolgaande jeugd. Een leuke dierenagenda is not done in bepaalde groepen. Met een O'Neill loop je daarente gen niet zo gauw voor gek. Het was de afgelopen tien jaar de best ver kochte agenda. Dit jaar zit je met een TMF redelijk safe. De Ajax- agenda is in de eerste klassen po pulair bij de jongens, maar daar kun je in de hogere klassen dus niet meer mee aankomen. Bij de meisjes die voor het eerst naar de middelbare school gaan of die in de tweede klas komen, scoren de Looney Tunes-agenda goed. „Wauw, een tes", roept Marjolijn Nepfeu uit Enschede. Ze heeft het over 'Tasmanian Devils'. Een po pulaire strip in een van de Looney Tunes agenda's. „Ja, gaaf", zegt haar vriendin Marlies Schuring Zij bladert in een Bugs Bunny en grijpt een Daffy Duck-agenda uit het rek. De twee meisjes gaan na de schoolvakantie naar het Stede lijk Lyceum en vinden het uitzoe ken van een goede agenda bijzon der spannend, zo blijkt. „In groep acht van de basisschool hebben we geleerd hoe we met een agenda om moeten gaan", vertelt Marjolijn. Marlies gaat straks 'lekker blaad jes vol kliederen'. Een moeder stapt met haar der tienjarige dochter op de stelling met pluizige agenda's af. Ze zien er uit als knuffels. „Enig", roept ze. Haar dochter trekt meteen de koeienagenda eruit en begint het pluche-ding te aaien. „Ach mam, best leuk, maar niet voor school. Dit is meer iets voor thuis." Henk ten Hagen van V&D bena drukt dat het uitzoeken van een agenda iets is wat jongeren meest al echt zelf doen. „Het komt niet vaak voor dat ouders een agenda kopen voor hun zoon of dochter." Welke agenda's niet zullen lopen dit jaar, kan hij nog niet voorspel len. ,.Je kunt het niet altijd van te voren inschatten. Een paar jaar geleden hadden we hoge verwach tingen van de agenda over Goede Tijden, Slechte tijden. Je zou toch denken dat die serie populair is bij jongeren, maar de agenda sloeg dus helemaal niet aan." De meeste schoolagenda's, waar onder TMF en O'Neill kosten 19,95. Al enkele jaren blijven de uitgevers onder deze twintig gul den grens. De goedkopere zijn 16.95. Voor wie dat nog te veel is, is er bijvoorbeeld de Doorzons Zak agenda, met de strip 'Zak op stap' voor 9,45 gulden. Hij is een stuk kleiner van formaat. Ook een klein ding is de zilvergekleurde Smile agenda, maar daarvoor moet je wel wel weer 17,95 neer tellen. Martijn (18) en Michael (17) blade ren in de hardcore-agenda Thun- Men schat dat jaarlijks de inhoud van zo'n 1,4 miljoen flessen wijn wordt aangetast door besmette of beschadigde kurken. Vandaar dat de wijnindustrie naarstig op zoek is naar een oplossing voor dit probleem - onder andere door het invoeren van vervangende flessluiters. Een fles wijn die 'kurk' heeft, werd vele generaties be schouwd als een onontkoombaar risico van het wijn kopen en drin ken. Dit verschijnsel geeft de wijn een naar, chloorachtig aroma en maakt hem dus ondrinkbaar. Het ontstaan van 'kurk' werd tot voor kort toegeschreven aan de behandeling die kurken onder gaan bij hun fabricage. Want bij dat procédé behoort het wassen in chloor. Recent onderzoek heeft echter aangetoond dat het pro bleem niet ligt bij de fabricage, maar al begint in de natuur. In 1993 besloot het grote Australi sche bedrijf Southcorp Wines (vroeger Penfolds geheten) om sa men met een Australische kurken- importeur en een Portugese kur- kenproducent de ware ooi-zaak van 'kurk' op te sporen. De kwaadaardige stof die kurkbe- smetting veroorzaakte, had men inmiddels gevonden. Deze draagt de prozaïsche naam trichloroa- nisole, kortweg tea. Bosonderzoek Na voorbereidend werk ging het onderzoek van start in vier Portu gese bossen. Steekproefgewijs koos men in elk bos 30 kurkeiken. Per eik werden verschillende de len van de bast gehaald, waarna men elk deel halveerde. Het ene deel onderging in Portugal de ge bruikelijke behandeling, het an dere werd naar Australië gevlogen voor een diepgaand analystisch onderzoek. Een jaar lang werden 31.000 stukken kurk met behulp van allerlei moderne technieken geanalyseerd. De onderzoeksre sultaten toonden aan dat kurkbe- smetting al aanwezig was in 58 van de 120 bomen. De besmetting was het sterkst in de lagere delen van de bast, en de intensiteit verschilde per boom. Men kon uitrekenen dat 7,5 pro cent van de kurkeiken ernstig was aangetast, op gelijke wijze in alle vier de bossen. De behandeling in de kurkenfabriek reduceerde de hoeveelheid tea, maar toch niet voldoende om 'kurk' te voorko men. De proefneming werd herhaald in 1996. Resultaten daarvan zijn nog niet bekend, maar wel staat in middels vast dat kurkbesmetting niet kan worden voorkomen via fabrieksmatige ingrepen. Daar komt nog bij dat er ook wijn be derft door lekkende kurken. Sou thcorp Wines deed ook hiernaar zes maanden lang onderzoek, in de eigen kelders. De bevindingen we zen uit de 1 tot 2,5 procent van alle gekurkte flessen lekten. Schroefdop Gebruik van alternatieve flesslui ters ligt voor de hand. Maar wor den die wel geaccepteerd door de consument? De schroefdop is al leen in Zwitserland ingeburgerd, en wordt ook door goede sherry huizen gebruikt om hun Fino's su pervers te houden, maar overal el ders beschouwt men hem als alleen geschikt voor minderwaar dige wijnen. Om dat imago te verbeteren lan ceerde Southcorp Wines in Enge land een nieuwe kwaliteitswijn, de Penfolds Bin 2 Shiraz-Mourvè- dre, met een schroefdop en een halslabel. De tekst op het halseti ket verklaarde de reden van de sluiting, en bevatte tevens een vragenlijst. Zo'n 10.000 mensen, mannen vooral, zonden de vra genlijst ingevuld retour. Het over grote merendeel, 82 procent, stel de er geen enkel probleem mee te hebben om een fles met schroefd op onder 5 pond te kopen. Bij een prijs van 10 pond echter daalde deze bereidwilligheid tot 40 pro cent. Kopers van fijne wijnen ac cepteren de schroefdop dus moei lijk. Creatief De schroefdop is echter niet het enige alternatief voor kurk. Mo menteel is de wijnindustrie heel creatief bezig om afsluiters te ma ken die de consument voor alle wijnsoorten probleemloos accep teert. Zo bestaan er synthetische kurken die in Amerika al volop worden gebruikt. Visueel lijken ze heel sterk op echte kurken. South corp Wines heeft een eigen type cylindrische afsluiter ontwikkeld, de Aegis. Deze werd gelanceerd in april van dit jaar. De fles wordt er hermetisch door afgesloten, en hoeft dus ook niet meer liggend te worden bewaard. Als dit alterna tieve type kurk aanslaat, zullen er ook andere wijnrekken moeten komen - en de kans dat syntheti sche kurken aanslaan is heel groot. Een onderzoek in Australië, waarmen 250.000 flessen bottelde met de Aegis, toonde aan dat 92 procent van de wijnkopers deze nieuwe sluiting als gelijkwaardig of beter beschouwde dan kurk. De mogelijke overstap naar kurkver- vangende producten heeft ook een keerzijde: in de Europese kurkin- dustrie werken 25.000 mensen. Hubrecht Duijker Beschadigde of besmette kurken bedreigen alle wijnen, goedkoop èn duur. hemg if mver qezeeroe weh msi: 2timems2>ur ieehepeis kerrie poeder imne£wpeimi®- n /mmoesy^ smm «fin kaniaardigewier in kleine rnaes TOT hst 2aüh1wordt voec 1kopje ijs koud wtkr 10een henq101 bk een mem miTCMüT mix: 2 cepersie mvitxxreewies 1 eetlepel mqesmm verse qehser 1 eetlepels verse m 2 cehak1e sjalotjes 1 kopje ceraspte wortel 1 tm&mxn spaans pepertje 1/2 kopje van elk: hjncesneden slokjes rode paprika fijngesneden glokjes koolraap verse doperwtjes gekookte mine zonen '39i" Washmgtor Pest Vttt G.-cjp usim k pasteitjes hetoue. ce- durende 1/2 uur in DE oven sakken op 130 v- dfflmmen en de randjes op elkaar drukken hei de vork. derdome en bekijken de Auto en Motoragenda. „Te duur", consta teert Michael. „Zonde van het geld." Hij vindt het leuk om naar agenda's te kijken, zegt-ie, maar hij kiest uiteindelijk voor een klein formaat agenda zonder poespas. Martijn heeft de periode met agenda's wel gehad, vertelt hij vol zelfvertrouwen. „Op de mid delbare school had ik ook wel van die dure. Nu krijg ik er één van de MTS. Die kost me niks." Ook dure schriften vindt hij 'kul'. Hij wijst op de stapeltjes glimmende merk- schriften. „In het eerste jaar van de middelbare school kocht ik wel van die mooie schriften. Ze kosten 9,50 per vier stuks. Zoiets koop ik dus nu niet meer. Ik zoek wel iets van vijf stuks voor vier gulden zo veel." Martijn is zelfbewust en heeft geen extra status nodig. Hij is een uitzondering, menen de agenda uitgevers. „De meeste jongeren zijn wat onzeker, en door de juiste agenda te kiezen kopen ze een stuk status. Als je de goede agenda hebt, hoor je er als het ware bij." Anne Velthausz Met gepaste trots loopt hij door zijn nieuwe onderkomen. In alle hoeken en gaten ademt de speciaalzaak een sfeer die past bij de wondere wereld van de luchtvaart. Het decor, met het bulderende vlieggeweld van de Aalsmeerbaan op de achtergrond, maakt de plek haast net zo uniek als Europa's grootste luchtvaarthobbyshop zelf. „Een winkel met zo'n groot assortiment", zegt eigenaar Henk Timmers opgetogen, „vind je nergens op de wereld." Wie de omvang en exclusiviteit van de verzameling produc ten overziet, kan dat moeilijk ont kennen. Hoewel keurig en over zichtelijk gerangschikt barst het pand bijna uit zijn voegen met duizenden boeken, ansichtkaar ten, bouwmodellen, vliegkaarten, video's, cd-roms met vluchtsimu- latieprogramma's en vitrines met vliegtuigmodellen en communi catiemateriaal. Zelfs het indrin gende geluid van de verkeerstoren van Schiphol ontbreekt niet. Dat bezoekers de Luchtvaart Hobby Shop 'het Mekka voor de luchtvaartenthousiast' noemen, wekt dan ook nauwelijks enige verbazing. „De waardering van mijn klanten is enorm", geeft Tim mers. in het dagelijks leven gezag voerder op een McDonnell Doug las MD-11 aan. „Ze zijn wild enthousiast over de unieke spullen die ik in huis heb." Vrijwel dage lijks komen er volgens de Martinair-piloot uit Rijpwetering nieuwe artikelen bij. Buiten aan biedingen van buitenaf speurt Timmers zelf stad en land(en) af naar uitzonderlijke artikelen. „De mensen vragen de gekste dingen. Laatst wilde iemand een model bootje van een reddingshelicopter. Ik bedoel maar." De nieuwe behuizing, die in april werd geopend, bevat twee uitge sproken eye-catchers. Boven de toonbank hangt een levensgroot model van een Boeing 747 van United Airlines (verkoopwaarde 4500 gulden). En vlak bij de entree staat een heuse cockpit van de "Maggie Mae', een Dakota uit 1942, waarmee in de Tweede We reldoorlog werd deelgenomen aan de D-Day-operaties in Norman- dië. Timmers kocht het vliegtuig onderdeel een aantal jaren gele den in Engeland en maakte de neussectie geschikt voor het de monsteren van vluchtsimulatie- programma's. „Die cockpit is een leuke extra attractie in de win kel", geeft hij aan. „In feite is dat het enige wat niet te koop is." Met behulp van professionele ap paratuur, eventueel in combinatie met vliegtuigstuur en gaspedalen, kunnen geïnteresseerden in de cockpit met een speciaal compu terprogramma de werkelijkheid van het vliegen op grote hoogte be naderen. Een rondvluchtje boven Amsterdam of Parijs of met een Boeing 747 van Londen naar Chi cago vliegen, kost de luchtvaart freak honderd gulden. Acht jaar na de start aan de Kruis weg in Aalsmeerderbrug heeft Timmers aan de Molenweg in de achtertuin van Schiphol een droom verwezenlijkt. „Het is een gouden greep geweest", verklaart hij zijn uit liefhebberij ontstane zakelijke missie. „Of liever: een gat in de markt. De vraag naar luchtvaart-artikelen is in de loop der jaar alleen maar toegenomen Op een gewone zaterdag ziet het hier zwart van de mensen, uit bin nen- en buitenland. We hebben zelfs klanten die ons vanuit Chili, Japan of Australië benaderen. Ad Heesbeen Henk Timmers, eigenaar van de enige luchtvaartshop in Nederland, in de vluchtsimulator van de Dakota-cockpit in zijn winkel. 101aal12 pas1eives. Nederland en Frankrijk maken beiden deel uit van de Europese Unie, maar welke zegeningen dal ook heeft gebracht: in een eenvoudig restaurant krijgt een Fransman nog steeds aanzienlijk meer genot dan een Hollander. In de prijzen zit 'm dat niet. die zijn in beide landen ongeveer hetzelfde. Ingrediënten en lonen liggen, dankzij de EU, zo'n beetje op hetzelfde niveau. Maar in culinair opzicht gaapt nog steeds de kloof. Tijdens de vakantie, zo maar langs een provinciale Franse weg. We willen een hapje eten en dan weer verder. We willen abso luut geen feestelijke lunch met toeters en bellen. Een vriendelijk ogend restaurant biedt een vier gangenmenu voor 89 francs. Nau welijks meer dan dertig gulden dus, een bedrag waar niemand gastronomische hoogstandjes voor mag verwachten. Het menu belooft een traditionele maaltijd waar geen mens zich een buil aan kan vallen. Een ijzersterk, tiental len jaren onveranderd repertoire. In afwachting daarvan monsteren we de ambiance. Wat zijn de tafels prachtig gedekt. Met echt damast. En wat zitten de stoelen comforta bel. Het lijkt hier wel een sterren zaak. De servetten: fors bemeten, niet de zielige crèpepapiertjes waar de vaderlandse midden stand bij zweert. Mooie glazen, borden en bestek ook. Maar*bo- venal, het kan niet op, een vrien delijke, vakkundige bediening. Cornichons De keuken is ambachtelijk, al kan de kok tegen de gehanteerde prij zen niet alles zelf maken. Het voorgerecht, paté de campagne, heeft hij duidelijk gekocht bij een fabriekje. Toch smaakt het - Frans fabriekje, niet waar - stukken be ter dan wat we in eigen land ge wend zi jnHet is ook smakelijk ge serveerd, met op de rand van het bord een decoratieve 'petite sala de' met zelfgeklopte vinaigrette en een aantal cornichons, die heerlijk zure augurkjes zoals Nederlan ders nauwelijks blieven. Als hoofdgerecht een perfect ge bakken, sappige entrecóte van ze ker 200 gram. Met kruidenboter die onmiskenbaar door de kok zelf is gemaakt. Erbij een overdadig groentengamituur van broccoli, gegratineerde aubergine, een ge grilleerde tomaat en aardappel tjes. Daarna eerst kaas, zoals het op z'n Frans betaamt. Drie flinke stuk jes, precies a point, met rijkelijk vers stokbrood en voldoende bo ter. Tot slot een punt warme appel taart met een bolletje kaneelijs. Kom daar in Nederland eens om. Koks en uitbaters van eethuizen wanen zich hier al gauw kunste naar, artiest toch op zijn minst. Ze halen de neus op voor het beproef de repertoire. Bieden liever fanta siegerechten. Meer spektakel dan kwaliteit of klasse. Soms wel ver rassend, maar zelden getuigend van goede smaak. Juist koks bij eenvoudige Neder landse restaurants denken dat ze alles kunnen. Dat ze elk gerecht, van waar ook ter wereld, op tafel kunnen zetten. Specialisme vin den ze een gruwel. Want dan moe ten ze elke dag hetzelfde maken, dat is niet artistiek. Dus adver teert hun baas de ene week met Zuid-Afrikaanse bredie en de an dere week met Mexicaanse enchi ladas of een Indonesische rijstta fel. De bediening is veelal droefenis. Ongeschoold en ongemotiveerd Kelners weten niets van de ge rechten, willen al helemaal niets weten van de gasten. Als er lang moet worden gewacht is het enige, ontoereikende excuus dat het 'zo druk' is. Een gast behoort niet moeilijk te doen, maar blij te zijn dat ie bij het eethuis gast mag zijn. Wij waagden ons in een restaurant met de veelbelovende naam 'Deli cious'. Zou de uitbater wel weten dat dit 'verrukkelijk' betekent? Aan zijn meelijwekkend maand- menu viel dat niet af te zien. Dat beloofde voor 34,50 drie ge rechten waar niet eens een kok aan te pas hoeft te komen. Gegeten hebben we het niet, genoteerd wel De courgettesoep vooraf komt re gelrecht uit de fabriek. Het spul opwarmen kan een kind. Het hoofdgerecht heet struisvogel tournedos. Leuk gevonden, maar de eerste struisvogel met een run derhaas, waaruit de toumedos wordt gesneden, moet nog gebo ren worden. Het toetje is amaret- toijfe, ook al rechtstreeks van de groothandel betrokken. De Nederlandse eethuisexploi tanten zeggen dat zij nooit klach ten krijgen en leggen de schuld bij de hoge lonen en de slechte gasten: Nederlanders zijn niet gewend buitenshuis te eten. Toch zitten heel wat eetgelegenheden 's avonds vol, en blijkt uit enquêtes dat uit eten gaan de meest geliefde vrijetijdsbesteding is. Wordt het niet eens tijd dat Nederlanders kwaliteitseisen gaan stellen? We moesten het niet langer slikken! Martin van Huijstee

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1997 | | pagina 33