Jorwerd blijft nuchter onder literair toerisme PZC Lezers op pelgrimage reportage zaterdag 23 augustus 1997 23 De romaanse kerk op de terp torent hoog uit boven de omliggende huizen aan de Sluytermanwei en de Maliebaan. Zwaluwen scheren over de pannendaken. Het ruikt naar gemaaid gras in Jorwerd. Koeien en trekkers domineren het groene landschap. Toch ontving dit aan een doodlopende weg gelegen dorp in jaren niet zo veel bezoekers. De topografische kaart dient als houvast bij hun pelgrimage door de Greidhoek. Jorwerd is hun einddoel. Eef Dijkstra voor haar café:publiek over het algemeen voorkomend.... Ds. Rienk Klooster in de tuin van de pastorie....God niet helemaal verdwenen... Het boek dat auteur Geert Mak over het dorp schreef, is met 50.000 ver kochte exemplaren een onverwacht groot succes. Hoe God verdween uit Jorwerd vindt al maanden gretig aftrek. Even on voorzien is het Mak-toerisme. De schrij ver hield in zijn verhaal de intieme dorps gemeenschap tegen het licht. De lezers willen het doip en de figuranten met eigen ogen aanschouwen. De inwoners laten die belangstelling nuchter over zich heenkomen. „Jorwerd blijft gewoon Jorwerd", zegt kasteleins vrouw Eef Dijkstra. Het valt haar op dat iedereen wat anders leest in de weder waardigheden van de dorpelingen. ,Er zijn veel verschillende versies van het boek." Jorwerd toont iedereen een ander gezicht. Hoe God verdween uit Jorwerd gaat on der andere over de Meinsma's, boer Sake Castelein, predikant Rienk Klooster en het uitbatersechtpaar Eef en Jan Dijk stra. Dorpsveten en persoonlijke verha len kleuren het boek. Jorwerd was al jaren het dorp van het veelgeprezen 'iepenloft- spul' (openluchtspel), de onbeantwoorde liefde van dichter Jan Slauerhoff en de schaatstocht van Baarderadeel, maar sinds november 1996 is het vooral het dorp dat Mak tijdelijk onderdak bood. Paar minuten De Mak-toerist kan zich in een paar mi nuten een beeld vormen van de plaats waar de schrijver zich enkele maanden terugtrok. Grootste trekkers zijn het wit bepleisterde eeuwenoude 'Wapen van Baarderadeel', de brug over de smalle Jaenfeart met visplaats en de krappe be huizingen in de schaduw van de uit de twaalfde eeuw stammende kerk. Dat is Jorwerd. Wie wat meer tijd neemt voor een rondgang door de rekwisieten van het dorpsleven kan door de ramen van het huisje waar Mak vertoefde gluren. Eige naar Wiebe Bakker spijkerde om elk mis verstand te voorkomen het bord 'Skriu- wershóske' (schrijvershuisje) boven de voordeur. Dat is de enige handreiking aan de pel grims die hun weg door Jorwerd zoeken. Licht geamuseerd zien de inwoners hen lopen met een vorsende blik. Een groot aantal komt na de rondgang op verhaal aan de toog van Eef Dijkstra. Over het al gemeen is het publiek voorkomend, slechts een enkeling kent z'n plaats niet. „Die komen met veel bombarie binnen. 'Hier is het dus allemaal gebeurd', riep laatst iemand." Gedecideerd wijst ze zul ke gasten hun plaats. „Pardon, wat be doelt u eigenlijk? Hier is helemaal niets gebeurd." Weemoed Bezoekende randstedelingen laven zich aan de geuren van het platteland. Ze schurken zich aan jeugdherinneringen uit de tijd dat de drang naar een betere toe komst duizenden Friezen naar de Rand stad dreef. „Voor hen schrijft Mak heel herkenbaar over het dorpsleven." In die dagen vertoefden veel stadskinderen bij pake of beppe op de boerderij. „Ze komen echt met weemoed terug." Een enkeling verwacht een verpauperd dorp aan te treffen, waar de verf bladdert van de kozijnen, het gras tussen de klin kers opschiet en de wind huilt door de ka potte ramen van verlaten woningen. „Dat valt erg mee", constateert Eef. Nergens in het boek staat dan ook dat Jorwerd ten dode opgeschreven zou zijn. Die teloor gang leggen lezers er zelf in, vindt Eef. De Greidhoek is geen achtergebleven gebied. En ja, het café beschikt heus over telefoon en toiletten. Het platteland is heel wat mans, ondanks alle veranderingen die Mak treffend beschrijft. Dat niet iedereen dat in het boek leest, verwondert Eef. Veerkracht De veerkracht van Jorwerd verbaast ve len. Het bestaan van twintig verenigingen in een dorp van krap 330 zielen mag voor de inwoners vanzelfsprekend zijn, bij ste delingen wekt de gemeenschapszin louter jaloezie op. De energie die dorpelingen steken in hun 'iepenloftspul' vervulde een gast uit Haarlem met stomme verbazing. In de stad zou zoiets tot mislukken ge doemd zijn. Eef vindt dat het werk van Mak bewijst dat 'boeren' tot veel in staat zijn. Kinderen gaan volgens haar ook niet gebukt onder een isolement. „De onder wijsresultaten zijn vaak beter." Ze ver klaart dat uit de strijd met de elementen als ze kilometers naar school moeten fiet- ...de stad is tijdelijke aard, na een paar jaar ebt het weg", zegt Stapert nuchter. Tot het jaar 2002 komen er vier huizen bij. Niet veel, maar Doarpsbelang neemt ge noegen met de geringe groei om het dorps gezicht te behouden. Stapert: „Anders trek je Jorwerd uit zijn verband. Dan gaat veel sfeer verloren." „De belangstelling is niet hinderlijk", stelt boerin Yke Castelein vast. „Het is geen lastig publiek. Ze lezen boeken." Mak heeft het boerenleven goed beschre- ven. „Het dorp is de afgelopen veertig jaar erg veranderd. Zoals het was, wordt het nooit meer. Daar hoeft niemand nostal gisch over te doen." Ook hun boerderij kon zijn langste tijd wel eens hebben ge had. „Het is niet te keren." De midden stand ziet ze niet terugkomen naar Jor werd. Het zij zo. Dat het verhaal van een dorp aan de vergetelheid is ontrukt, stemt Yke al lang tevreden. Het geklus aan hun badkamer beu, zoe ken Martien Wierdsma en Gerard ter Horst uit Leeuwarden even verpozing in Jorwerd. Het boek van Mak heeft indruk op Martien gemaakt. De stille revolutie binnen de landbouw en de gevolgen daar van voor de dorpsgemeenschap had ze zich niet eerder gerealiseerd. Ze moest het dorp, hoewel geboren en getogen in Sneek, opzoeken op de kaart. ..Ik had vier huizen, een kerk en heel veel platteland verwacht", bekent ze. Van de verwachte teloorgang zien ze weinig. „Maar blik sem, het is hier wel mooi." Het Friese dorp Jorwerd: ....pelgrimage-oord voor Mak-lezers. sen. „In de stad komt het de kinderen aan waaien. Hier krijgen ze meer ruggen graat." Met de vrouw van landbouwminister Jo- zias van Aartsen, die samen met haar echtgenoot het beroemde dorp ook wel eens wilde aanschouwen, sprak Eef over de bejaardenzorg. Ze heeft inmiddels ze ker vijftien Belgen aan de tap gehad die het boek hadden gelezen. Uit Lunteren reisde een belezen gezelschap per bus af naar Fiiesland om kennis te maken met een boerenleven dat ook naast hun deur te vinden is. Maar daar is geen bestseller over geschreven. Toch is bekendheid een vreemd ding. Zo'n vijftig eters uit Scharnegoutum, „potver dorie naast de deur", hadden nog nooit van het boek gehoord. In Mantgum over heerst de afgunst. „Waarom Jorwerd?", wagen de buren zich vertwijfeld af. Hun dorp is toch ook mooi? Toch wil Eef het bestaan op de knusse terp niet idealise ren. „Je bent algemeen bezit." Mensen die zich manifesteren blijven niet onbespro ken. „Ik ben wel vaker de gebeten hond." Ze haalt haar schouders laconiek op. Roddel hoort nu eenmaal bij het dorpsle ven. Haar ondernemerszin blijkt uit een doos met fletse ansichten van de kerk die ze heeft opgeduikeld voor de verkoop. Een erfenis van de laatste kleine kruidenier. Voor een 'Wie is wie' bij het boek voelt ze weinig. „We moeten geen Orvelte worden. Laat de mensen hun eigen weg zoeken, dat is nog spannender ook." Titel Predikant Rienk Klooster maakt geen ge heim van de ontkerkelijking die ook aan Jorwerd niet voorbij gaat. Maar die is niet zodanig dat er voor God totaal geen plaats meer zou zijn in de dorpsgemeen schap. Om die reden vindt hij de titel wei nig gelukkig. „Ik word er op aangespro ken. Als dominee in Jorwerd heb ik plots landelijke bekendheid.Hij vindt het niet prettig in een verdedigende rol te worden gedrongen. In een preek plaatste hij kant tekeningen bij de titel. Dat moet voldoen de zijn. „Als God weg is uit Jorwerd moe ten wij als gemeente de zaak overeind houden", hield hij de gelovigen schert send voor. Klooster heeft meer op met de Slauerhoff-toei'isten. De twee belangstel lenden per jaar die zich bij hem melden, krijgen steevast een rondleiding door het huis waar de dichter veelvuldig vertoefde om in de buurt van zijn geliefde Heieen te zijn, dochter van predikant Hille Ris Lambers. Volgend jaar, als het honderd jaar geleden is dat Slauerhoff werd gebo ren, verwacht Klooster een grotere toe loop. Hij is er zeker van dat diens werk dat van Mak overleeft. Jorwerd mag een tolerant dorp zijn, zoals Piet Stapert vier jaar geleden ervoer toen hij er vanuit Groningen neerstreek, ge voeligheden zijn er voldoende. De kers verse voorzitter van Doarpsbelang roemt de saamhorigheid, toch lopen er breuklij nen door de gemeenschap die moeilijk te lijmen blijken. Een ruzie tussen de Dijk stra's en dorpelingen over de bouw van een dorpshuis heeft diepe sporen nagela ten. Nu de uitbaters willen stoppen met hun café, omdat Jan 65 is geworden, wordt de oude geschiedenis weer opgera keld. Stapert bemiddelt. Hij is geen partij in de rel. Zolang de men- Gais Meinsma met haar hond: mij te onpersoonlijk.... fotografie Paul Janssen sen blijven praten, ziet hij kansen het con flict uit de wereld te helpen. Jorwerd er het café zijn volgens hem onafscheidelijk. „In de stad zou ik nooit met een tachtigja rige buurman gaan biljarten in de kroeg. Hier kan dat. Dat geeft het leven charme. Nieuwkomers voegen zich snel in hel dorpsleven, omdat ze overal bij worden betrokken. Aan de jaarlijkse Merke in ju ni draagt iedereen een steentje bij. „De dorpen overleven wel. Een kleine ge meenschap past zich betrekkelijk mak kelijk aan als de omstandigheden veran deren omdat de mensen op elkaar zijr aangewezen." Profiteren Geborgenheid ""Het is de landschappelijke schoonheid en de hechte onderlinge band die de zeven tigjarige Gais Meinsma aan Jorwerd bindt. Na de tragische dood van haarman in 1978 heeft ze geen moment overwogen haar heil elders te zoeken. De stad mag dan volop ontwikkeling bieden, zonder haar zwerftochten door de weilanden en het uitzicht op haar geliefde kerktoren kan Gais het niet stellen. „Destadismij te onpersoonlijk. Een kleine gemeenschap biedt ook geborgenheid." Gais Meinsma vindt dat Mak haar levens geschiedenis recht heeft gedaan. De zelf doding van haar echtgenoot zette haar leven volledig op de kopIk heb het door leefd", concludeert ze. Dorpelingen kun nen ook wreed zijn voor elkaar. „De men sen kennen eikaars geschiedenis." Elke aanvaring is daardoor direct persoonlijk, op een dorp kun je iemand nu eenmaal niet ontlopen. Jorwerd vaart wel bij de bekendheid. De toezegging van de gemeente Littensera- diel om de aftandse brug te vervangen, dankt het dorp aan Mak. ..We staan op de kaart van Nederland. Als klein dorpje hadden we geen prioriteit. Als ons nu on recht wordt aangedaan, hebben we de pu blieke opinie al snel op onze hand. Daar moeten we van profiteren." Het Mak-ef fect moet worden uitgebuit. „Het is van Zolang de mensen het doip als woonplek blijven kiezen, hebben plaatsen als Jor werd toekomst. De stad biedt volgens Gais slechts de illusie dat mensen zonder elkaar kunnen. Het is die essentie van het leven die volgens haar veel lezers naar Jorwerd trekt. „Het boek heeft hen wat gedaan, anders kwamen ze niet." Fokke Bosker

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1997 | | pagina 23