Als ik doorbreek is het met deze rol Nederlandse Annie verschijnt in vele gedaantes fPZC Stanley Burleson vooraan in Joe kunst cultuur 21 vrijdag 22 augustus 1997 Groot, groter, grootst: de musical Joe moet alles overtreffen wat de Nederlandse theaters tot dusver te zien gaven. Joop van den Ende presenteert zich met Broadway-allure: vliegtuigen stijgen en landen in het Amsterdamse theater Carré. Ambities waarvoor de 'sky' haast letterlijk de 'limit' lijkt te zijn. Een verhaal dat hemel en aarde beweegt. Met spelers als Simone Kleinsma, Mathilde Santing en Stanley Burleson, die in de titelrol zijn Nederlandse doorbraak gaat maken. Tenminste.... dat voorspelt Van den Ende. Maar wat vindt de musicalacteur uit Wormerveer zélfTevreden terugkijkend op zijn maanden in Miss Saigon maakt hij de balans op. Stanley Burleson werd geboren in Krommenie, een dorp in Hollands oudste industriegebied. Surinaamse va der, Nederlandse moeder. Hij leerde dan sen, zong.bij de schoolband, deed mee aan talentenjachten. De geur van het theater drong bij hem diep in de neus om nooit meer weg te gaan. Burleson volgde lessen in diverse theaterdisciplines en deed au dities, toen Carré in 1987 voor het eerst Cats presenteerde. „Ik was net goed ge noeg om te worden aangenomen, in mijn ontwikkeling was ik klaar voor die show. Hij vindt Cats nog steeds een bijzondere voorstelling. Niet alleen kwam met deze show de musical in Nederland tot bloei, het was ook de voorstelling waarin een generatie nieuw theatertalent zich pre senteerde: Fred Butter, Pia Douwes, Ruth Jacott. en Jan Polak, bij wie Burleson na derhand zanglessen kreeg en die nu bij de Nederlandse Opera zingt. „Tachtig procent van de rolbezetting was tussen de achttien en vijfentwintig jaar, maakte - net van school - zijn professione le debuut. Cats was het begin van een aan tal carrières, net als Les Misérables. Maai er zijn ook namen die je nooit meer terug ziet. We leven in een klein land en de con currentie is groot. Je moet daarom goed weten wat je zwakke punten zijn en die proberen te verbeteren." Ambitieus Burleson maakt een ambitieuze indruk, maar zo voelt hij dat zelf niet: „In mijn carrière ben ik niet ambitieus, wél in mijn vak. Wat je doet, moet je zo goed mogelijk doen. Ik maak me dus niet druk over mijn toekomst naJoe\ Maar het gaat er wel om dat ik ben voorbereid op wat er daarna op mijn pad komt. Bewust ben ik me al vroeg breder gaan oriënteren. Want toen ik voor dit vak koos, wist ik al dat ook dansers ou der worden. Daarom ging ik, toen het dansen lukte, verder met ziijgen. En nu dat weer veel beter gaat, probeer ik mij als acteur verder te ontwikkelen. Zo ver schuif ik mijn grensIk moet wel, want als je allround bent heb je meer kans op werk." Een officiële theaterschool heeft hij op die weg niet gevolgd. Het spijt hem niet. „Je leert er het een en ander om in het vak te kunnen overleven, maar hoe vaak komt er echt een opmerkelijk talent uit voort? Ta lent moet zichzelf van de bodem opbou wen, je moet het helemaal zelf doen." Kleur Was hij als John in Miss Saigon een zwarte Amerikaanse marinier, verwikkeld in de oorlog in Vietnam, in Joe speelt hij een blanke Amerikaanse luchtmachtpiloot. 't Is gek, maar voor Les Misérables was ik destijds net licht genoeg van kleur. Voor Miss Saigon, ben is net donker genoeg. En nu speel ik weer een blanke. Maar toen ik in de Surinaamse musical Faya speelde, ervoer ik mijn kleur soms toch als een pro bleem. Dan zaten er mensen in de zaal die mij voor een Surinaams verhaal over een Creoolse jongen veel te licht vonden. Was ik in de ogen van Surinamers toch weer een Hollander in die rol. Maar al met al ben ik met mijn kleur overal tussendoor geglipt." Zijn rol in Miss Saigon heeft hij achter de rug. De herinnering aan die voorstelling zal nog wel even blijven. Aan de kapstok hangt zijn jack met het bekende zwart/ge le logo en tegenover zijn huis, aan de over zijde van de Zaan, draagt een monumen taal pakhuis uit de vorige eeuw die naam. Trouwens zijn vakantie was ook al geen poging om de musical uit zijn gedachten te zetten: in Bangkok bezocht hij de straat vol bars die model stond voor de straat waarin zich een groot deel van de show af speelt. „Het decor laat de werkelijkheid zien." Burleson verliet de show dan ook niet om dat hij er genoeg van kreeg. „In Neder land is er niet zo veel aanbod dat je een rol kunt kiezen. Toen ik auditie deed voor Joe wist ik dat er diverse rollen in zitten die ik eventueel zou willen spelen. Dus als je dan zo'n kans krijgt...." Daarbij was het afscheid van 'Miss Saig on' een natuurlijk proces, want al ruim een half jaar bereidt Burleson zich voor op zijn nieuwe rol: een oorlogsvlieger die na zijn dood als geest zijn opvolger moet be geleiden. „Bijzonder", vindt hij zelf. Piloot „Die piloot weet zich geen raad met zijn liefde, hij gaat er letterlijk voor op de vlucht door - steeds als zij hem vraagt voor haar te kiezen - opnieuw mee te gaan met een bombardementsvlucht boven Duitsland. Als hij daarbij omkomt, gaat hij niet de hemel in, maar krijgt hij de mo gelijkheid om de wereld en de liefde op een heel andere manier te leren zien. Zo komt hij tot inzicht en voorkomt hij dat een ander zijn fout herhaalt." Uiteraard bestond mij n rol alleen nog op papier. Ik kan hem nu dus zelf karakter geven. Daarbij geeft AdvanDijk, de com ponist, de vrijheid om de rollen te zingen zoals die ons het beste liggen. Hij is niet zo pietluttig dat hij elke noot die hij heeft ge schreven, ook wil horen." Producent Joop van den Ende ziet Joe als musical waarmee Burleson zichzelf kan bewijzen als een der groten in het vak. Zelf haalt hij de schouders op. Joe moet natuurlijk een succes worden, voor ieder een. Maar de rol is zwaar. „En toch..., als ik ooit echt kan doorbreken, dan is het met deze rol. Maar mijn doorbraak is al zo nen, het begin van een mooie samenwer king. Voor een aantal van haar shows maakte hij de choreografie en danste hij zelf ook mee. ..Ikhad al vaker dansen ont worpen voor modeshows en televisie, maar zo'n personality-show is anders, avondvullend. Bovendien heb je daar geen vierde wand zoals bij de musical. Ik bedoel: je speelt dan op het publiek, ter wijl je in een musical moet doen alsof er geen publiek is." „Bij Joe bemoei ik me niet met de dansen en dat is ook beter. Als je meedanst mis je het overzicht, de afstand. Bovendien is het maken van een dans voor een musical heel wat anders. Dansen moeten een lo gisch onderdeel van de voorstelling zijn. West Side Story is daar nog steeds een heel mooi voorbeeld van. En hoe logisch is 'The American Dream' in Miss Saigon." Commercieel „In Nederland hebben we door het spelen van die grote Engelse en Amerikaanse shows geleerd hoe het vak in elkaar zit. En ook het publiek weet nu wat een goede musical heeft te bieden. Het is daarom jammer dat je toch nog veel kritiek hoort. In Amerika en Engeland is musical een ei gen cultuur, hier wordt het als kunst niet serieus genomen: te licht, te commercieel. Er zou dus meer wederzijds respect mo gen zijn. Wanner komt er nu eens iemand kijken van bijvoorbeeld het Nationale Ballet? Terwijl musicaldansers op hun beurt juist wél daar heen gaan. Wij wéten hoe moeilijk het is wat ze daar doen, maar je moet het ballet nu ook weer niet over schatten." „De meesten zitten daar toch omdat ze een goed lichaam hebben en daarom voor Hans van Manen een goed instrument zijn om zijn balletten te laten zien. Maar na het dansen zitten ze gewoon met een siga retje te praten over de boodschappen bij de supermarkt. En neem een operazanger als Henk Poort. Het wordt hem kwalijk genomen dat hij veel musical zingt. Of Willem Nijholt: de ene keer speelt hij een toneelstuk van Noel Coward en dan weer musical. Onder veel acteurs is dat 'not do ne'. Maar Willem is in musicals zo goed, omdat hij alles wat hij doet, benadert als acteur. Ik leer zoveel van hem, door alleen maar naar hem te kijken." Om de hoek Joe staat zeker tot begin december in Car ré. „Heerlijk dichtbij, om de hoek bijna", verzucht Burleson. „Dat scheelt enorm in reistijd. Daarbij is spelen in dat theater altijd een uitj e. In elke tournee vormt Car ré een hoogtepunt. En ook voor het pu bliek is uitgaan in Carré iets bijzonders. Ik heb er Cats gespeeld en Les Mis en noem maar op." In Cats ging hij nog anoniem en onher kenbaar als kat over het toneel, nu staat zijn naam bovenaan de affiches van Joe. Heeft het vak ook hemzelf veranderd? „Ik ben er geen ander mens door geworden. Maar de open sfeer, het extraverte van de mensen in dit vak, hebben me geleerd be ter om te gaan met de wereld om mij heen. Als je jong bent loop je nog onzeker rond, je vraagt je af wat anderen van je vinden en hoe je in hun ogen zou moeten zijn. Maar als het goed is, komt er een moment waarop je ziet dat jij zélf bepaalt hoe jij je gedraagt." „Dat moment, die ontdekking, luchtte me enorm op, dat gaf me adem. De pubertijd is toch al zo moeilijk. Er komt dan zo veel op je af, dat je tegenwoordig blij mag zijn als je daar normaal uitkomt. Vroeger kon je nog vertrouwen op het gevoel van: dat komt wel goed met mij. Maar die tijd is voorbij." Hans Visser Musical 'Joe', sinds woensdag 20 augustus. Carré, Amsterdam. Reserveerlijn. tel.: 0.900.300.5000, van 10.00 tot 22.00 uur. Stanley Burleson: „Talent moet zich zelf van de bodem opbouwen, je moet het helemaal zelf doen.' foto Hans Heus vaak voorspeld. En wat fs nou eigenlijk een doorbraak in Nederland? Laten we zeggen dat ik bij het publiek meer erken ning kan krijgen. Niet bij de collega's, die weten wie ik ben. Maar een doorbraak maakt het je wel makkelijker om werk te zoeken." Burleson zit dan ook lang genoeg in het vak om te kunnen relativeren. Lang niet alle voorstellingen waarin hij speelde werden een succes. Wie herinnert zich nog Zeldzaam, of de dancemusical MoveDie laatste show zou drie weken in Carré staan en daarna een tournee maken door Europa. Maar na drie weken was het over. „En toen we Zeldzaam speelden, van Tom Öosterhuis, kregen we op een avond tele foon dat we de volgende avond niet meer hoefden te komen. Failliet. Een kwestie van mismanagement, denk ik." Bij Move leerde hij Karin Bloemen ken In de Amsterdamse Focus Studio's wordt driftig gerepeteerd voor de mu sicals die komend seizoen weer volle the aterzalen moeten trekken. Een melange van melodieën uit Annie, Joe en De Jan tjes schalt door de holle ruimtes. Tussen de 'grote' sterren huppelen meisjes met rode krullen en sproetjes. Natuurlijk, dat moeten de Annies zijn! Fout, want op de audities bleek zich tussen de roodharige Annies in spe niet de juiste hoofdrol speelster te bevinden. Blond, donker of kastanjebruin, de Ne derlandse Annie neemt vele gedaantes aan. De hoofdrol in de musical over het innemende weesmeisje en haar trouwe hond Sandy wordt namelijk gespeeld door acht verschillende meiden. Een ros sige pruik en een kohlpotlood voor de sproetjes maken van hen niettemin echte Annies. Ook de zeven andere weesmeis jes zijn inwisselbaar. In totaal maken 65 kinderen hun opwachting, want de Ne derlandse arbeidsinspectie staat nu een maal niet toe dat hetzelfde kind iedere avond op het podium staat. De afgelopen tijd is hard gerepeteerd, want het publiek mag natuurlijk niet merken dat er druk gewisseld wordt in het weeshuis-team. Ook de volwassen hoofdrolspelers Nelly Frijda (Juf Hanni- gan). Will van Seist (Oliver Warbucks) en Margot Giselle (Grace Farrell) moesten wennen aan zoveel verschillende mede spelers. Coach „Het is jammer dat het zo geregeld is in Nederland", zegt Margot Giselle, die niet alleen de secretaresse van miljonair War bucks speelt, maar ook coach is van de jonge speelsters. „Ook voor de kinderen zelf. Je merkt hoe ontzettend leuk ze het vinden, ze gooien zich er helemaal in. Will van Seist en ik hebben met acht An nies te maken, maar Nelly Frijda speelt als weeshuisdirectrice met alle kinderen. Zij heeft het dus het moeilijkst. Ik vind het jammer dat we niet met twee of drie verschillende Annies kunnen werken." Gelukkig leren de sterretjes-in-spe snel. De zangjuf: „Eén Annie heeft een week gekeken bij de repetities en moest daar na zelf spelen. In een week heeft ze dat hele stuk geleerd. Leuk kind, kon goed spelen en zingen. Aardig meisje ook. Maar dan is ze er opeens niet meer en Margot Giselle en de musical Annie: „De kinderen gooien zich er helemaal in." komt er weer een andere. Het voordeel is dat het de andere spelers wel alert en fris houdt." Margot Giselle is al vanaf de audities be trokken bij Annie. Zij gaf de kinderen een stoomcursus zingen. Verder moesten ze leren acteren en dansen. Vooral deze zomervakantie werd intensief gerepe teerd, keurig in klasjes van acht. „Ik heb ook de zangcoaching gedaan bij West Si- de Story. Maar met kinderen is het toch heel anders. Je probeert technieken beel dend uit te leggen. Zo zeg ik bijvoorbeeld als ze een hoge noot moeten zingen: doe maar net of je een bal weggooit, en volg die met je stem," Maar liefst 2500 kinderen deden auditie voor Annie. Talent, een goede stem en enig muzikaal gevoel waren de belang rijkste vereisten. Daarnaast mochten de Annies niet langer zijn dan 1.50 m. „Kin deren die wel talent hadden, maar toe vallig in een groeispurt zaten, vielen dus af." Margot Giselle noemt het een voor deel dat ze niet alleen coacht, maar ook 'Grace' speelt in Annie. „De kinderen kennen mij al van de zanglessen. Vooral de band met Annie is hecht. Grace bouwt een soort liefdesband op met Annie, zij maakt bij haar moedergevoelens los." Miljoenen Het verhaal van Annie laat uiteraard niet meer veel te raden. Op Broadway was Martin Chamins twintigjarige mu sical al meerdere malen een enorm suc ces. Miljoenen mensen zagen de film over het roodharige meisje, dat in het Ameri ka van de jaren dertig weet te ontsnap pen uit een afschuwelijk weeshuis om uiteindelijk liefdevol te worden opgeno men door de steenrijke Oliver 'Daddy' Warbucks. Bovendien werd het hoopvol le Tomorrow een wereldhit. Toch is deze musical volgens Margot Giselle typisch Nederlands geworden. Zo is Amerikaan se humor bijvoorbeeld heel anders dan Nederlandse. „Regisseur Charnin kent het stuk als zijn broekzak, maar kijkt desondanks ook heel erg naar de perso nen die het spelen. Zo laat hij Nelly Frij da een aantal grappen maken, die hij nooit een andere Miss Hannigan heeft la ten doen. Producties als The Phantom, Les Misérables en Cats liggen van te vo ren vast. Die moeten er overal ter wereld hetzelfde uitzien. Als speler krijg je daardoor het gevoel dat je heel erg aan het kopiëren bent. Ik vind het erg fijn dat er nu eens iemand kijkt naar de personen die het spelen." Margot Giselle is musicalgek. Ze volgde een klassieke zangopleidi ng aan het con servatorium, maar lichte muziek heeft haar hart. Ze speelde onder meer in Bar- num, Les Misérables, Cats en The Phan tom. Als zangcoach was ze bij al eerder bij West Side Story betrokken. „Na Les Misérables, zo'n zes jaar geleden, ben ik gaan ontdekken hoeveel musicals er ei genlijk zijn. Hoeveel prachtige musical- muziek er is. Ik wist niet daarvoor niet dat het een serieus vak kon zijn. Uit Lon den ontvang ik een catalogus van een cd- winkel die alleen maar musicalmuziek en -bladmuziek verkoopt. Ik probeer al les te verzamelen." Passion De mooiste musical die Giselle ooit zag, was Passion van Stephen Sondheim. „Die was niet zo populair bij het grote publiek, muzikaal wat minder toegan kelijk. Ik hou wel van kleine musicals, van mij hoeft het niet zo pompeus en groots, met allerlei speciale effecten." Grace Farrell is haar eerste hoofdrol. „Ik heb tot nu toe altijd ensemble-rollen ge daan. Als je die positie eenmaal hebt is het heel moeilijk om daar vanaf te ko men. Ik heb wel hoofdrolspelers vervan gen, in The Phantom heb ik ruim twee honderd keer Madame Girey gespeeld. Ik laat op de audities zien wat ik kan, maar de bekende musicalsterren krijgen nogal eens voorrang. Schouwburgdirecteuren willen tegenwoordig kunnen adverteren met 'grote' namen." Berrit de Lange De musical Annie is onder meer te zien in: Rot terdam: Luxor Theater, 10/9 t/m 5/10, 18/9: première Utrecht: Stadsschouwburg5/11 t/m 9/11 Den Haag Ned. Congresgebouw; 12/11 t/m 29/11 Breda: Chassé Theater; 10/12 t/m 4/1 Amsterdam: Kon. Theater Carré; 8/1 t/m 1/3 Antwerpen: Music Hall; 4/3 t/m 15/3. Martin Charnin, die een kwart eeuw geleden de tekst voor Annie schreef, voert ook de regie van de Nederlandse versie van de musical, foto's Cees Zorn

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1997 | | pagina 21