Lowlands gaat eerste lustrum bruisend in Instrumentale muziek kan zeker opwindend zijn PZC Oasis doet stap achteruit, maar blijft genietbaar Popfeest heeft naam gevestigd kunst cultuur 18 cd Nieuw album van Quazar vrijdag 22 augustus 1997 Nog voordat je goed en wel aan je eerste lustrumfeestje bent begonnen, zeker zijn van succes: het is niet iedereen gegeven. Carlos van Hijfte, booker bij Mojo Concerts en nauw betrokken bij het driedaagse kampeer-popfestival A Flight To Lowlands Paradise, dicht het werk van het team waarin hij opereert, evenwel geen tien, maar een acht toe. Dit weekeinde staat de vijfde editie van Lowlands, een uniek evenement op de bodem van de drooggelegde Zuiderzee op de agenda. Meer dan honderd acts uit de wereld uit de vooruitstrevende rock- en dance-hoek, omgeven door theaterattracties, films en stand-up comedy, zorgen voor een, op voorhand bruisend festival. Lowlands is door zijn combinatie van muziek, kamperen en sfeer voor de popagenda bijna even be langrijk geworden als North Sea Jazz voor de acceptatie van de jazzsector. De Commissie Lowlands, een werkgroepje binnen het Delftse impresariaat en concertmanage- ment, houdt zich het hele jaar door bezig met de infrastructuur, de lo gistiek en de programmering van het driedaagse festival. De maxi male bezettingsgraad van 36.000 bezoekers werd vorige week al be reikt. Van Hijfte: „Pas na afloop van dit festival bekijken we of daarmee de maximale capaciteit van het Walibi Flevo-terrein is be reikt. Misschien is 40.000 haal baar. Ik weet 't niet, maar als je te groot wordt gaat er veel verloren. In Roskilde in Denemarken kam peren 90.000 mensen. Glaston bury in Engeland kan nog meer bergen." Keerzijde Het succes van Lowlands heeft nog een potentiële keerzijde. Hoe- welhet evenement als vooruitstre vend te boek staat, slaat na vijf jaar de voorspelbaarheid in het aanbod deels toe. Dit jaar staan opnieuw gevestigde namen als Blur, Skunk Anansie, dEUS, Di nosaur Jr., Lemonheads, Kula Shaker, Rowwen Heze, Fountains of Wayne, Faith No More, The Jon Spencer Blues Explosion op het menu. Je kunt van huis naar het winkel centrum lopen zonder dat je een mens tegenkomt die die namen wat zegt. Toch zijn het in de rock allemaal gearriveerde namen, die niet zelden al op Pinkpop of Tor- hout-Werchter optraden. Van Hijfte: „Ik voel de vraag al aanko Blur is dit weekeinde een van de gevestigde bands tijdens het Lowlands Festival. Rollins Band treedt vrijdagavond op in Biddinghuizen. men. Maar dit heeft veel meer te maken met de stand van zaken in de popmuziek in het algemeen en daar kun je uren achtereen over praten. Feit is dat zich een zekere mate van stilstand voordoet. De dance is nog steeds de meest be weeglijke kant van de pop. Jon Spencer die momenteel De Melk weg in Amsterdam binnen een half uur uitverkoopt, trad daar al tien jaar lang voor 120 man op. Blür stond halverwege de jaren tachtig al in Pandora's Box, een van de voorgangers van Lowlands." Bij de les Toch blijft de pop/rocksector uit gangspunt, al komen er op Low lands interessante dance-verwan- te acts en dj's in actie als Darren Emerson (Underground), Laurent foto Al bert Watson Garbier, Michel de Heij, Headril- laz, S.I.T.P., Chemical Brothers en Reprazent. Van Hijfte: „We willen wel blij de les blij ven er zi j n i n Ne- derland ook genoeg festivals die zich op dance toeleggen (Almere, Spaarnwoude). We willen gewoon een mooie doorsnee op dat gebied opnemen in het aanbod. Er is wel ter sprake geweest om minder bandjes te boeken, maar dan kwa men er toch weer aanbiedingen, waai'bij je zei: tochleukom neer te zetten, hebben we nog niet ge bracht." Voorbeelden van die afweging zijn er genoeg: Bis, Blonde Redhead, Veruca Salt, Andrew Dorff, Finley Quaye, Manbreak, Summercamp, Bloodhound Gang, Jimi Tenor, Or phanage en The Afro Kelt Sound- system (de laatste twee toevoegin gen van het laatste moment). Van Hijfte: „We zouden graag meer zwarte artiesten boeken, ook op Lowlands. Dan heb ik het niet over het top-40-aanbod op r 'n' b- gebied, maar over interessante rap, reggae of wereldmuziek. Maar dat gaat heel moeizaam; er is in die hoek moeilijk te boeken." Wilder „Ik zou zelf af en toe wat wilder willen boeken. Ik hou van rare countiy, artymuziek en jazz, maar dan loop je op tegen de grenzen van de formule. Het moet een fes tival blijven dat in het kader valt van een blad als Oor. Daarnaast werk je hier met een groepje men sen aan het festival; de commissie beslist. Zo wordt Lowlands een tintje grijzer dan ik zelf zou wil len. Maar er blijft voldoende over om van een fantastisch aanbod te spreken. Om ik ermee kan leven? Ja, bovendien: met de mensen met wie we hier samenwerken moet ik 365 dagen per jaar door een deur." John Oomkes .4 Camping Flight To Lowlands Para dise 1997: vandaag,vrijdag, zaterdag en zondag augustus op Walibi Flevo, Biddinghuizen. Uitverkocht. Oasis is zoals wij allen weten de beste band ter wereld. Zelfverklaard, maar ach, wat maakt het uit. Op hun debuut- cd Definitely Maybe van vier jaar terug manifesteerde de band uit Manchester zich als de nieuwe Beatles, en nu, twee al bums verder doen ze dat nog steeds. Niks nieuws onder de Het meest opvallende aan Be Here Noiu (Creation/Sony Mu sic) is dat er inderdaad geen muzikale veranderingen zijn. Terwijl Noel Gallagher zich in laat met de Chemical Brothers weigert hij hardnekkig om op zijn eigen plaatwerk elektroni ca toe te laten. Verder zijn de nummers opvallend lang. De eerste single D'You Know What I Mean? is bijna acht minuten, All Around The World gaat er zelfs overheen... Oké, Radio- head kan dat ook, maar bouwt zo n nummer in laagjes op, ter wijl Oasis gewoon aan een heel Beatles-achtige opbouw vast houdt. Een soort Hey Jude, maar dan anders. Doordat die elementen bij Oasis steevast te rugkeren, krijg je soms wel een beetje het gevoel dat je het nummer al eens eerder hebt ge hoord... op een eerdere Oasis- cd wel te verstaan, en zoveel hebben ze er nog niet gemaakt. Eigenlijk is Be Here Noiu dus eerder een stap achteruit dan vooruit, en toch is er dat magi sche, dat onweerstaanbare, dat onnoembare dat ook deze plaat weer uiterst genietbaar maakt. Mooie nummers genoeg: Don't Go Away, All Around The World, Fade In-Out. En het epi sche Stand By Me natuurlijk, met de regels: 'What's the mat ter with you?/Sing me some thing new'. Zelfspot hebben ze dus ook nog. Sinds gisteren au gustus in de winkels. Fleetwood Mac Toen eerst Lindsey Bucking ham en vervolgens Stevie Nicks en Christine McVie Fleetwood Mac voor gezien hielden, was de groep snel haar bestaansrecht kwijt. Het artis tieke fundament onder de band was weggeslagen en de verwoe de pogingen van Mick Fleet wood om zijn band draaiende te hpuden, waren dan ook eer der zielig dan zinvol, met een tamelijk gênant concert in Gro ningen twee j aar terug als triest dieptepunt. De terugkeer van de originele bezetting op The Dance (Repri se/Warner Music) komt zeker voor Mick Fleetwood als een geschenk uit de hemel, al zal ook hij zich realiseren dat de in het slop geraakte solocarrières van Buckingham, Nicks en Christine McVie daar mede de bet aan zijn. Volgens Bucking ham is de magie weer helemaal terug, maar het is moeilijk om daar op grond van The Dance een bevestiging van te vinden. Het gaat hier immers om een li ve-album met slechts vier nieu we nummers, waarvan vooral de twee Buckingham-bijdra- ges Bleed To Love Her en My Little Demon zich onderschei den. De band speelt met over gave, zeker in I'm So Afraid en het akoestische Big Love. Ze 'hebben er weer zin in, maar in hoeverre de Reünie van het Jaar niet alleen uit commercië le maar ook uit artistieke over wegingen is gemaakt, moet nog maar worden afgewacht. Nederland Supersub komt uit Amsterdam maar lijkt alles wat er momen teel aan Britpop verschijnt in zich te verenigen. Push klinkt als Suede als David Bowie, Smart Shopper klinkt als Oasis als The Beatles, Running Too als Kula Shaker als The Beat les. En Mouthful als Status Quo. Erg? Ben je gek! Want Su persub maakt toevallig wel he le mooie liedjes met een sterke gitaarsound. Die dan mis schien niet een vreselijk ei genwijze) smoel heeft, maar wel hemels mooie melodieën die na een paar keer luisteren niet meer uit je kop te branden zijn. Supersub is een Britpop- bandje dat toevallig uit Neder land komt en met Window Shopping de concurrentie met veel van de Britse collega's moeiteloos aankan. Wat dat betreft heeft Claw Boys Claw meer een eigen geluid, hoewel Will-O-The-Wisp (EMI) duidelijk maakt dat de grootste spanning er nu wel zo'n beetje af is. De zompige rock van Peter te Bos c.s„ afge wisseld met een enkel vriende lijk melodietje, klinkt vaak wat onaf en kabbelt eigenlijk een beetje door. Want alleen met een overstuurde gitaar kom je er niet meer. Ad van Meurs alias The Watchman klinkt op Flight Over Life (VAN Records) relax ter dan ooit, te relaxt als je het mij vraagt. Zijn in de folk en country gewortelde liedjes ver vliegen daardoor een beetje snel en hebben, zeker als zan geres Ankie Keultjes wordt in geschakeld, een te hoog Elly Rikkert-gehalte. Jammer, want The Watchman kan veel beter. Veel intenser. Gert Meijer Afgezien van het indrukwekkende ar senaal computers en synthesizers staan op de Amsterdamse zolder van Gert van Veen ook een gitaar en een bas. De van oorsprong Utrechtse house-pio- nier mag dan een bedreven elektronica- piloot zijn, in de eerste plaats blijft hij musicus. En dat alleen al onderscheidt hem van veel anderen in het genre. Quazar heet het project waarmee hij - onder de artiestennaam MG - alweer een jaar of zeven geleden voor het eerst live-techno' op het podium bracht. In 1993 haalde hij de Nederlandse hitlijsten met het nummer Unity' en deze week verschijnt het nieuwe - vierde - Quazar- album Flightrecorder. Vier platen waax-- op de muziek van Van Veen langzaam maar gestaag in een meer abstracte, trance-achtiger richting beweegt. „Klopt", reageert Van Veen. En'hij bena drukt dat die ontwikkeling in de toe komst nog wel eens verder Zou kunnen gaan. Naast Quazar werkt hij regelmatig samen met Karl Hvde, zanger/gitarist van de Britse technogroep Underworld „Die wex-kt met teksten. En dat is wel voldoende om mijn behoefte aan experi ment met alternatieve liedvormen te be vredigen. Abstx-acte muziek maken vind ik intex-essant. Door mijn werk als pro ducer heb ik veel geleerd over 'sound', geluiden, en wat je daarmee kunt doen. Dat boeit mij." „Je ziet die ontwikkeling ti"ouwens ook in het groot. De techno, de muzikale hoek waar Quazar in zit, wordt steeds ab stracter. Het is een ontwikkeling, zoals metal steeds hax-der is geworden. Het pu bliek raakt er ook steeds meer aan ge wend. Je hooit nu in reclamespots ab stracte techno die ze vroeger nooit op de radio hadden duxwen draaien. Opeens is het ovei-al. En het is geaccepteerd." Gert van Veen speelde in de vi'oege jax-en tachtig zonder al te veel vreugde in new muzikaal synoniem van vrijheid be schouwd. Party's zijn de vrijplaatsen van de geest. Tegelijk is de huidige dance- cultuur gebouwd op een dwingende beat en gaat ook een technogroep als Quazar steeds soberder muziek maken. Zit daar een soort Zen-gedachte achter: het com plete muzikale universum geconcen treerd in de monotoonst denkbax-e beat? „Ik denk dat de meeste techno-musici niet zo ver zullen gaan in hun interpreta tie", zegt Van Veen. „Maar ik zie wel dat er naar steeds verder gaande vormen van muzikale abstx-actie wordt gezocht. Luister maar hoe iemand als Speedy J zich ontwikkelt. Het idee minder is méér." Techno 'live'. Housemusici op het podi um. Een rock-, blues- of folkartiest heeft zijn of haar eigen persoonlijkheid om het publiek in te pakken. „Waar het om gaat is dat je een lijn weet te leggen naar het publiek", zegt de Quazax-voorman. „Net als een dj op paxty's moet je op dezelfde golflengte zien te komen met de mensen op de dansvloer Een dj draait een plaat en kijkt of het publiek dat oppikt. Zo ja, dan gaat-ie in die stijl verder. Zo nee, dan probeert hij wat anders. .Voor wat wij doen geldt hetzelfde. En heb je het pu bliek eenmaal voor je gewonnen, dan kun je ze muzikaal meenemen naar waar jij wilt. De communicatie gaat dus voor 100 via de muziek. Dat vind ik het mooie. Mensen die voor het eerst op zo'n paity komen en iedex-een heel fanatiek in zichzelf gekeex-d op de dansvloer bezig zien, denken soms dat er geen communi catie is. Maar het feit dat die mensen daar met z'n allen staan te dansen is juist een en al communicatie. En die commu nicatie is internationaal. Je kunt er de hele wereld mee rond. Het wordt overal opgepikt en begrepen. Techno en house zijn veel minder Angelsaksisch geoi'iën- teerd dan rockmuziek. Dit is de eerste muziekstroming die overal ter wereld even nieuw is." Peter Bruyn Quazar speelt zaterdag op het Lowlands Fes tival in Biddinghuizen. wave-groepen als Secret Sounds, toen hij plotseling de kiem van de latere house ontdekte. Hij realiseex-de zich dat het echt iets nieuws en substantieels was en dat hij de ontwikkeling vanaf het prilste begin kon meemaken. Na enkele singles onder andere namen x'ichtte hij in 1990 Quazar op, samen met Eric Cycle en en kele wisselende zangeressen en danse ressen. „De house was in Nederland net begonnen. Die zang en dans waren er voor het contact met het publiek", zegt de musicus. Sinds 1994 bestaat de gi'oep dus uit Gert en zijn muze/vriendin Daphne, beiden aan het muzikale dash board. En instrumentaal. „Je kunt naar mijn muziek luisterexx, maar in eerste instantie is het natuurlijk zo dat er een sfeer gecreëerd wordt waar in j e als het ware ondergedompeld wordt. Je kunt naar mijn platen wel luisteren zoals je naar een 'liedje' luistert, maar mijn werk is toch aanmerkelijk abstrac- tei'. Dat is natuurlijk ook de reden dat veel popliefhebbei-s er in eex-ste instantie moeite mee hadden. Ze zijn niet zo ge wend aan instrumentale pop, in tegen stellingtot de klassieke muziek, waar in strumentaal eerder x-egel is. In de vorige eeuw had je in de klassieke muziek zelfs hele discussies met betrekking tot de liedkunst. Sommige mensen waren van mening dat het een zwaktebod was als een componist tekst meende nodig te hebben. De muziek moest als medium voldoende zijn. En wat teksten betreft: De oertekst van de rockmuziek dat zijn ook ki-eten als 'hey babeluba'. Dat drukt eigenlijk niets andex-s dan opwinding uit. En dat kan instrumentale muziek ook doen." Vrijheid De 'anekdote' of het 'verhaal' dat meteen ti-aditio'neel liedje verteld wordt is een heel ander gevoel dan wat goede house of techno opwekt, benadrukt Van Veen. „Wat ik zo mooi vind aan deze muziek is dat op een goede party de mensen, de am biance, het licht en de muziek allemaal in gelijke mate bijdragen aan de totaal sfeer." Housemxxziek wordt vaak als een soort Gert van Veen (Quazar): „House is de eerste muziekstroming die overal ter wereld even nieuw is." foto Lex van Rossen

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1997 | | pagina 18