Lowlands gaat eerste
lustrum bruisend in
Instrumentale muziek kan zeker opwindend zijn
PZC
Oasis doet stap
achteruit, maar
blijft genietbaar
Popfeest
heeft naam
gevestigd
kunst cultuur
18
cd
Nieuw album
van Quazar
vrijdag 22 augustus 1997
Nog voordat je goed en wel aan je
eerste lustrumfeestje bent
begonnen, zeker zijn van succes: het
is niet iedereen gegeven. Carlos van
Hijfte, booker bij Mojo Concerts en
nauw betrokken bij het driedaagse
kampeer-popfestival A Flight To
Lowlands Paradise, dicht het werk
van het team waarin hij opereert,
evenwel geen tien, maar een acht
toe.
Dit weekeinde staat de vijfde
editie van Lowlands, een
uniek evenement op de bodem van
de drooggelegde Zuiderzee op de
agenda. Meer dan honderd acts uit
de wereld uit de vooruitstrevende
rock- en dance-hoek, omgeven
door theaterattracties, films en
stand-up comedy, zorgen voor een,
op voorhand bruisend festival.
Lowlands is door zijn combinatie
van muziek, kamperen en sfeer
voor de popagenda bijna even be
langrijk geworden als North Sea
Jazz voor de acceptatie van de
jazzsector.
De Commissie Lowlands, een
werkgroepje binnen het Delftse
impresariaat en concertmanage-
ment, houdt zich het hele jaar door
bezig met de infrastructuur, de lo
gistiek en de programmering van
het driedaagse festival. De maxi
male bezettingsgraad van 36.000
bezoekers werd vorige week al be
reikt. Van Hijfte: „Pas na afloop
van dit festival bekijken we of
daarmee de maximale capaciteit
van het Walibi Flevo-terrein is be
reikt. Misschien is 40.000 haal
baar. Ik weet 't niet, maar als je te
groot wordt gaat er veel verloren.
In Roskilde in Denemarken kam
peren 90.000 mensen. Glaston
bury in Engeland kan nog meer
bergen."
Keerzijde
Het succes van Lowlands heeft
nog een potentiële keerzijde. Hoe-
welhet evenement als vooruitstre
vend te boek staat, slaat na vijf
jaar de voorspelbaarheid in het
aanbod deels toe. Dit jaar staan
opnieuw gevestigde namen als
Blur, Skunk Anansie, dEUS, Di
nosaur Jr., Lemonheads, Kula
Shaker, Rowwen Heze, Fountains
of Wayne, Faith No More, The Jon
Spencer Blues Explosion op het
menu.
Je kunt van huis naar het winkel
centrum lopen zonder dat je een
mens tegenkomt die die namen
wat zegt. Toch zijn het in de rock
allemaal gearriveerde namen, die
niet zelden al op Pinkpop of Tor-
hout-Werchter optraden. Van
Hijfte: „Ik voel de vraag al aanko
Blur is dit weekeinde een van de gevestigde bands tijdens het Lowlands Festival.
Rollins Band treedt vrijdagavond op in Biddinghuizen.
men. Maar dit heeft veel meer te
maken met de stand van zaken in
de popmuziek in het algemeen en
daar kun je uren achtereen over
praten. Feit is dat zich een zekere
mate van stilstand voordoet. De
dance is nog steeds de meest be
weeglijke kant van de pop. Jon
Spencer die momenteel De Melk
weg in Amsterdam binnen een half
uur uitverkoopt, trad daar al tien
jaar lang voor 120 man op. Blür
stond halverwege de jaren tachtig
al in Pandora's Box, een van de
voorgangers van Lowlands."
Bij de les
Toch blijft de pop/rocksector uit
gangspunt, al komen er op Low
lands interessante dance-verwan-
te acts en dj's in actie als Darren
Emerson (Underground), Laurent
foto Al bert Watson
Garbier, Michel de Heij, Headril-
laz, S.I.T.P., Chemical Brothers en
Reprazent. Van Hijfte: „We willen
wel blij de les blij ven er zi j n i n Ne-
derland ook genoeg festivals die
zich op dance toeleggen (Almere,
Spaarnwoude). We willen gewoon
een mooie doorsnee op dat gebied
opnemen in het aanbod. Er is wel
ter sprake geweest om minder
bandjes te boeken, maar dan kwa
men er toch weer aanbiedingen,
waai'bij je zei: tochleukom neer te
zetten, hebben we nog niet ge
bracht."
Voorbeelden van die afweging zijn
er genoeg: Bis, Blonde Redhead,
Veruca Salt, Andrew Dorff, Finley
Quaye, Manbreak, Summercamp,
Bloodhound Gang, Jimi Tenor, Or
phanage en The Afro Kelt Sound-
system (de laatste twee toevoegin
gen van het laatste moment). Van
Hijfte: „We zouden graag meer
zwarte artiesten boeken, ook op
Lowlands. Dan heb ik het niet
over het top-40-aanbod op r 'n' b-
gebied, maar over interessante
rap, reggae of wereldmuziek.
Maar dat gaat heel moeizaam; er is
in die hoek moeilijk te boeken."
Wilder
„Ik zou zelf af en toe wat wilder
willen boeken. Ik hou van rare
countiy, artymuziek en jazz, maar
dan loop je op tegen de grenzen
van de formule. Het moet een fes
tival blijven dat in het kader valt
van een blad als Oor. Daarnaast
werk je hier met een groepje men
sen aan het festival; de commissie
beslist. Zo wordt Lowlands een
tintje grijzer dan ik zelf zou wil
len. Maar er blijft voldoende over
om van een fantastisch aanbod te
spreken. Om ik ermee kan leven?
Ja, bovendien: met de mensen met
wie we hier samenwerken moet ik
365 dagen per jaar door een deur."
John Oomkes
.4 Camping Flight To Lowlands Para
dise 1997: vandaag,vrijdag, zaterdag
en zondag augustus op Walibi Flevo,
Biddinghuizen. Uitverkocht.
Oasis is zoals wij allen weten
de beste band ter wereld.
Zelfverklaard, maar ach, wat
maakt het uit. Op hun debuut-
cd Definitely Maybe van vier
jaar terug manifesteerde de
band uit Manchester zich als de
nieuwe Beatles, en nu, twee al
bums verder doen ze dat nog
steeds. Niks nieuws onder de
Het meest opvallende aan Be
Here Noiu (Creation/Sony Mu
sic) is dat er inderdaad geen
muzikale veranderingen zijn.
Terwijl Noel Gallagher zich in
laat met de Chemical Brothers
weigert hij hardnekkig om op
zijn eigen plaatwerk elektroni
ca toe te laten. Verder zijn de
nummers opvallend lang. De
eerste single D'You Know What
I Mean? is bijna acht minuten,
All Around The World gaat er
zelfs overheen... Oké, Radio-
head kan dat ook, maar bouwt
zo n nummer in laagjes op, ter
wijl Oasis gewoon aan een heel
Beatles-achtige opbouw vast
houdt. Een soort Hey Jude,
maar dan anders. Doordat die
elementen bij Oasis steevast te
rugkeren, krijg je soms wel een
beetje het gevoel dat je het
nummer al eens eerder hebt ge
hoord... op een eerdere Oasis-
cd wel te verstaan, en zoveel
hebben ze er nog niet gemaakt.
Eigenlijk is Be Here Noiu dus
eerder een stap achteruit dan
vooruit, en toch is er dat magi
sche, dat onweerstaanbare, dat
onnoembare dat ook deze plaat
weer uiterst genietbaar maakt.
Mooie nummers genoeg: Don't
Go Away, All Around The
World, Fade In-Out. En het epi
sche Stand By Me natuurlijk,
met de regels: 'What's the mat
ter with you?/Sing me some
thing new'. Zelfspot hebben ze
dus ook nog. Sinds gisteren au
gustus in de winkels.
Fleetwood Mac
Toen eerst Lindsey Bucking
ham en vervolgens Stevie
Nicks en Christine McVie
Fleetwood Mac voor gezien
hielden, was de groep snel haar
bestaansrecht kwijt. Het artis
tieke fundament onder de band
was weggeslagen en de verwoe
de pogingen van Mick Fleet
wood om zijn band draaiende
te hpuden, waren dan ook eer
der zielig dan zinvol, met een
tamelijk gênant concert in Gro
ningen twee j aar terug als triest
dieptepunt.
De terugkeer van de originele
bezetting op The Dance (Repri
se/Warner Music) komt zeker
voor Mick Fleetwood als een
geschenk uit de hemel, al zal
ook hij zich realiseren dat de in
het slop geraakte solocarrières
van Buckingham, Nicks en
Christine McVie daar mede de
bet aan zijn. Volgens Bucking
ham is de magie weer helemaal
terug, maar het is moeilijk om
daar op grond van The Dance
een bevestiging van te vinden.
Het gaat hier immers om een li
ve-album met slechts vier nieu
we nummers, waarvan vooral
de twee Buckingham-bijdra-
ges Bleed To Love Her en My
Little Demon zich onderschei
den. De band speelt met over
gave, zeker in I'm So Afraid en
het akoestische Big Love. Ze
'hebben er weer zin in, maar in
hoeverre de Reünie van het
Jaar niet alleen uit commercië
le maar ook uit artistieke over
wegingen is gemaakt, moet nog
maar worden afgewacht.
Nederland
Supersub komt uit Amsterdam
maar lijkt alles wat er momen
teel aan Britpop verschijnt in
zich te verenigen. Push klinkt
als Suede als David Bowie,
Smart Shopper klinkt als Oasis
als The Beatles, Running Too
als Kula Shaker als The Beat
les. En Mouthful als Status
Quo. Erg? Ben je gek! Want Su
persub maakt toevallig wel he
le mooie liedjes met een sterke
gitaarsound. Die dan mis
schien niet een vreselijk ei
genwijze) smoel heeft, maar
wel hemels mooie melodieën
die na een paar keer luisteren
niet meer uit je kop te branden
zijn. Supersub is een Britpop-
bandje dat toevallig uit Neder
land komt en met Window
Shopping de concurrentie met
veel van de Britse collega's
moeiteloos aankan.
Wat dat betreft heeft Claw Boys
Claw meer een eigen geluid,
hoewel Will-O-The-Wisp
(EMI) duidelijk maakt dat de
grootste spanning er nu wel
zo'n beetje af is. De zompige
rock van Peter te Bos c.s„ afge
wisseld met een enkel vriende
lijk melodietje, klinkt vaak wat
onaf en kabbelt eigenlijk een
beetje door. Want alleen met
een overstuurde gitaar kom je
er niet meer. Ad van Meurs alias
The Watchman klinkt op Flight
Over Life (VAN Records) relax
ter dan ooit, te relaxt als je het
mij vraagt. Zijn in de folk en
country gewortelde liedjes ver
vliegen daardoor een beetje
snel en hebben, zeker als zan
geres Ankie Keultjes wordt in
geschakeld, een te hoog Elly
Rikkert-gehalte. Jammer, want
The Watchman kan veel beter.
Veel intenser.
Gert Meijer
Afgezien van het indrukwekkende ar
senaal computers en synthesizers
staan op de Amsterdamse zolder van
Gert van Veen ook een gitaar en een bas.
De van oorsprong Utrechtse house-pio-
nier mag dan een bedreven elektronica-
piloot zijn, in de eerste plaats blijft hij
musicus. En dat alleen al onderscheidt
hem van veel anderen in het genre.
Quazar heet het project waarmee hij -
onder de artiestennaam MG - alweer
een jaar of zeven geleden voor het eerst
live-techno' op het podium bracht. In
1993 haalde hij de Nederlandse hitlijsten
met het nummer Unity' en deze week
verschijnt het nieuwe - vierde - Quazar-
album Flightrecorder. Vier platen waax--
op de muziek van Van Veen langzaam
maar gestaag in een meer abstracte,
trance-achtiger richting beweegt.
„Klopt", reageert Van Veen. En'hij bena
drukt dat die ontwikkeling in de toe
komst nog wel eens verder Zou kunnen
gaan. Naast Quazar werkt hij regelmatig
samen met Karl Hvde, zanger/gitarist
van de Britse technogroep Underworld
„Die wex-kt met teksten. En dat is wel
voldoende om mijn behoefte aan experi
ment met alternatieve liedvormen te be
vredigen. Abstx-acte muziek maken vind
ik intex-essant. Door mijn werk als pro
ducer heb ik veel geleerd over 'sound',
geluiden, en wat je daarmee kunt doen.
Dat boeit mij."
„Je ziet die ontwikkeling ti"ouwens ook
in het groot. De techno, de muzikale hoek
waar Quazar in zit, wordt steeds ab
stracter. Het is een ontwikkeling, zoals
metal steeds hax-der is geworden. Het pu
bliek raakt er ook steeds meer aan ge
wend. Je hooit nu in reclamespots ab
stracte techno die ze vroeger nooit op de
radio hadden duxwen draaien. Opeens is
het ovei-al. En het is geaccepteerd."
Gert van Veen speelde in de vi'oege jax-en
tachtig zonder al te veel vreugde in new
muzikaal synoniem van vrijheid be
schouwd. Party's zijn de vrijplaatsen van
de geest. Tegelijk is de huidige dance-
cultuur gebouwd op een dwingende beat
en gaat ook een technogroep als Quazar
steeds soberder muziek maken. Zit daar
een soort Zen-gedachte achter: het com
plete muzikale universum geconcen
treerd in de monotoonst denkbax-e beat?
„Ik denk dat de meeste techno-musici
niet zo ver zullen gaan in hun interpreta
tie", zegt Van Veen. „Maar ik zie wel dat
er naar steeds verder gaande vormen van
muzikale abstx-actie wordt gezocht.
Luister maar hoe iemand als Speedy J
zich ontwikkelt. Het idee minder is
méér."
Techno 'live'. Housemusici op het podi
um. Een rock-, blues- of folkartiest heeft
zijn of haar eigen persoonlijkheid om het
publiek in te pakken. „Waar het om gaat
is dat je een lijn weet te leggen naar het
publiek", zegt de Quazax-voorman. „Net
als een dj op paxty's moet je op dezelfde
golflengte zien te komen met de mensen
op de dansvloer Een dj draait een plaat
en kijkt of het publiek dat oppikt. Zo ja,
dan gaat-ie in die stijl verder. Zo nee, dan
probeert hij wat anders. .Voor wat wij
doen geldt hetzelfde. En heb je het pu
bliek eenmaal voor je gewonnen, dan
kun je ze muzikaal meenemen naar waar
jij wilt. De communicatie gaat dus voor
100 via de muziek. Dat vind ik het
mooie. Mensen die voor het eerst op zo'n
paity komen en iedex-een heel fanatiek in
zichzelf gekeex-d op de dansvloer bezig
zien, denken soms dat er geen communi
catie is. Maar het feit dat die mensen
daar met z'n allen staan te dansen is juist
een en al communicatie. En die commu
nicatie is internationaal. Je kunt er de
hele wereld mee rond. Het wordt overal
opgepikt en begrepen. Techno en house
zijn veel minder Angelsaksisch geoi'iën-
teerd dan rockmuziek. Dit is de eerste
muziekstroming die overal ter wereld
even nieuw is."
Peter Bruyn
Quazar speelt zaterdag op het Lowlands Fes
tival in Biddinghuizen.
wave-groepen als Secret Sounds, toen
hij plotseling de kiem van de latere house
ontdekte. Hij realiseex-de zich dat het
echt iets nieuws en substantieels was en
dat hij de ontwikkeling vanaf het prilste
begin kon meemaken. Na enkele singles
onder andere namen x'ichtte hij in 1990
Quazar op, samen met Eric Cycle en en
kele wisselende zangeressen en danse
ressen. „De house was in Nederland net
begonnen. Die zang en dans waren er
voor het contact met het publiek", zegt
de musicus. Sinds 1994 bestaat de gi'oep
dus uit Gert en zijn muze/vriendin
Daphne, beiden aan het muzikale dash
board. En instrumentaal.
„Je kunt naar mijn muziek luisterexx,
maar in eerste instantie is het natuurlijk
zo dat er een sfeer gecreëerd wordt waar
in j e als het ware ondergedompeld wordt.
Je kunt naar mijn platen wel luisteren
zoals je naar een 'liedje' luistert, maar
mijn werk is toch aanmerkelijk abstrac-
tei'. Dat is natuurlijk ook de reden dat
veel popliefhebbei-s er in eex-ste instantie
moeite mee hadden. Ze zijn niet zo ge
wend aan instrumentale pop, in tegen
stellingtot de klassieke muziek, waar in
strumentaal eerder x-egel is. In de vorige
eeuw had je in de klassieke muziek zelfs
hele discussies met betrekking tot de
liedkunst. Sommige mensen waren van
mening dat het een zwaktebod was als
een componist tekst meende nodig te
hebben. De muziek moest als medium
voldoende zijn. En wat teksten betreft:
De oertekst van de rockmuziek dat zijn
ook ki-eten als 'hey babeluba'. Dat drukt
eigenlijk niets andex-s dan opwinding uit.
En dat kan instrumentale muziek ook
doen."
Vrijheid
De 'anekdote' of het 'verhaal' dat meteen
ti-aditio'neel liedje verteld wordt is een
heel ander gevoel dan wat goede house of
techno opwekt, benadrukt Van Veen.
„Wat ik zo mooi vind aan deze muziek is
dat op een goede party de mensen, de am
biance, het licht en de muziek allemaal in
gelijke mate bijdragen aan de totaal
sfeer."
Housemxxziek wordt vaak als een soort
Gert van Veen
(Quazar): „House is de
eerste
muziekstroming die
overal ter wereld even
nieuw is."
foto
Lex van Rossen