Sjacheraars liggen op de loer PZC PZC Dijk aanleggen is een kwestie van de rivier doorgronden Securitel-affaire raakt mosselsector Hoe lang blijft FIS-leider vrij? Wonderlijke wetten ook naar Brussel feiten en meningen 2 Brancheorganisaties reageren afwachtend op Securitel-lijst dinsdag 22 juli 1947 dinsdag 22 juli 1997 Niet aangemelde wetten per ministerie xx totaal aantal aantal wetten/regels nog te bespreken in Brussel Verkeer Waterstaat door Hans Leber en Peet Vogels Vooral 'sjacheraars' en 'be paalde branches' zullen ga ren spinnen bij de bekendma king van de Securitel-lijst, de niet bij de Europese Commissie in Brussel aangemelde Neder landse wetten en regelgeving. Dat verwacht de Groningse spe cialist in Europees recht mr. C. S. Pisuisse. „Ik zou me bij voorbeeld kunnen voorstellen dat de speelautomatenbranche alsnog probeert om kasten die ooit werden afgekeurd, toegela ten te krijgen. En wellicht ko men ze met schadeclaims omdat kasten ooit, op basis van niet geldige regels en wetten, wer den afgekeurd." Pisuisse denkt dat het nog vele maanden gaat duren voordat al le regels die aangemeld moeten worden, keurig in de Brusselse registers staan. „Alle landen van de Europese Unie moeten zich ook over de Nederlandse wetten en regels buigen en er mee instemmen. Dat gaat alle maal niet zo snel. Vervolgens moet de Commissie in Brussel uiteindelijk beslissen." Zowel Pisuisse als bestuurslid Röttgering van de Vereniging van Strafrechtadvocaten ver wacht dat ook strafrecht-advo caten zaken aan de rechter zullen voorleggen. Eenzelfde veronderstelling bestaat bij het landelijke bureau van het Open baar Ministerie (OM): „Er zul len wel advocaten zijn die ergens gaten in proberen te schieten. Het zal per wet of rege ling bekeken moeten worden", aldus een woordvoerder. Tegenstrijdig Recent liet procureur-generaal Docters van Leeuwen de vervol ging door de politie van auto mobilisten met technische meetinstrumenten al op een laag pitje zetten. Ook bij het OM wordt blijkbaar afgewacht wat de komende maanden aan rech terlijke uitspraken zal volgen. Pisuisse vindt overigens dat de lijst van de regering 'een tikkel tje doorslaat'. Daarbij wijst- hij een tegenstrijdigheid. „Ener zijds zeggen ze dat er niet veel aan de hand is, anderzijds zet ten ze plotseling wel de meest rare regelingen op de lijst." Het bedrijfsleven reageert voor alsnog terughoudend. Bij de werkgeversorganisatie VNO- NCW wordt zelfs laconiek op de Securitel-lijst gereageerd. „Het is aan de verschillende branches en de individuele bedrijven om te bekijken welke wetten en re gelingen voor hun relevant -zijn", aldus een woordvoerder. „Uiteindelijk moet een bedrijf individueel naar de rechter stappen als het meent nadeel ondervonden te hebben." VNO-NCW wijst wel op de me dedeling achter veel vermelde wetten en regelsdat die nog met Brussel moeten worden bespro ken. „Dat kan betekenen dat Brussel tegen Nederland zegt dat de wet niet op die manier had mogen worden geformu leerd. Bijvoorbeeld dat de wet de concurrentie beperkt." Terugdraaien Als straks blijkt dat bepaalde wetten alsnog moeten worden teruggedraaid, dan wil VNO- NCW dat de ondernemingen tegen de gevolgen worden be schermd. „Als de wetten met te rugwerkende kracht worden in gevoerd, dan mag dat niet ten koste van de bedrijven gaan. Be drijven die niet aan de wetten voldeden, mogen niet alsnog ge straft worden", aldus de woord voerder. Een soortgelijke reactie heeft MKB Nederland, de brancheor ganisatie voor het midden- en kleinbedrijf. Ook MKB Neder land moet de lijst door de ver schillende brancheorganisaties laten bestuderen. Uiteindelijk zijn het individuele bedrijven d ie de gang na ar de rechter moe ten maken. Bij het Productschap voor Vee, Vlees en Eieren heeft de lijst ook geen ophef veroorzaakt. Een woordvoerder: „Bij de mestwet geving is er geen enkel pro bleem. Een Veehouder die was veroordeeld voor de mestboycot heeft een rechtszaak tegen het ministerie aangespannen, maar het blijkt nu dat hij geen poot heeft om op te staan." Van de vierhonderd wetten en regels die op de Securitel-lijst voorkomen, verwacht minister Sorgdrager van Justitie dat op 1 augustus duidelijk is of zij ge meld moeten worden in Brussel. Tien wetten en regelingen zijn inmiddels met een spoedproce dure alsnog aangemeld. GPD door Ben Jansen Het Brussels ambtenarendom dient zich nog te buigen over de Verorde ning grootte-aanduiding voorverpakte verse mosselen. Deze nuttige verorde ning, bedoeld om de consument door ver melding op de verpakking voorlichting te geven over de grootte en het vleesgewicht van de mosselen, is een van de Nederland se wetten en regels die nog de paraaf van de Europese Commissie behoeven. Op de Securitel-lijst van het ministerie van Landbouw, Natuurbeheer en Visserij staan nog meer regels die de Zeeuwse vis serij en aanverwante bedrijfstakken ra ken. Zo is er het Besluit I tot wijziging van het Besluit aanwijzing gebieden als be doeld in de Verordening voorkoming in troductie van uitheemse toxische dinofla- gellaten. Het betreft een maatregel om te verhoeden dat plankton met een giftige afscheiding in de Nederlandse wateren terecht komt. Het bewuste besluit, wijst het Grevelingenmeer aan als gebied van waaruit mosselen en oesters in de kustwa teren mogen worden gebracht. Ook de Vrijstellingsregeling mossel- en oestervisserij moet nog in Brussel worden voorgelegd. Deze regeling verschaft vrij stelling voor enkele vis- en uitzaaiverbo den, zoals die zijn bepaald in de Beschik king visserij, visserijzone, zeegebied en kustwateren. Hierbij worden eisen ge steld aan de te gebruiken vistuigen, waar onder de kor. Een vergelijkbare vrijstel lingsregeling voor de sleepnetvisserij moet eveneens nog ter kennis van de Eu ropese Commissie worden gebracht. Dat zelfde geldt voor de Verordening gezond heidsvoorschriften levende tweekleppige weekdieren. Deze regeling stelt met het oog op de volksgezondheid een aantal in- richtingeisen. De Verordening gezond heidsvoorschriften visafslagen die het zelfde doel beoogt, moet het thans ook nog zonder Brusselse goedkeuring stellen. Uit het overzicht van het ministerie van LNV blijkt daarentegen dat de Regeling signalering reddingsmiddelen en vlucht wegen aan boord van vissersvaartuigen niet door de Europese Commissie gewaar merkt hoeft te zijn. In hoeverre dat ook geldt voor regels voor veiligheidsmaatre gelen in de boomkorvisserij en afvoer van spoelwater en visafval vanuit visverwer kingsruimten, is nog onduidelijk. Ambte naren van het ministerie van Verkeer en Waterstaat - deze regelgeving valt onder dit departement - zullen nog naar Brussel moeten reizen om hierover het hun colle ga's van de Europese Unie te overleggen. Een alcoholcontrole bij Koewacht. Ook over de geldigheid van de wetten over de alcoholpercentage-meetapparatuur ontstond bij het los barsten van de Securitel-affaire beroering. foto Peter Nicolai door Maurice Wilbrink Een vluchtige blik op de lang verwachte 'Securitel-lijst' leert met welke details van het dagelijks leven de Brusselse bu reaucratie zich bezighoudt. Eu ropa, dat is in de eerste plaats de interne markt - eeu continent zonder economische binnen grenzen. En dat betekent dat 'Brussel' de afgelopen jaren vele duizenden malen heeft gekeken of de lidstaten wel regels en wet ten opstellen, die de beoogde vrije markt niet hinderen. De nu door de rechter afge dwongen lijst valt op door z'n enorme verscheidenheid. Op in derdaad alle Nederlandse vak departementen heeft men de Europese plicht genegeerd om bepaalde wetten en regels in Brussel aan te melden. Maar de verscheidenheid aan regeltjes waar Brussel zich mee bemoeit, is ook verbazingwekkend groot. In vogelvlucht enkele wetten er uit gepikt. Allereerst een heel gevoelig clustertje van wetten, ontworpen door het ministerie van Justitie. Het betreft onder meer apparatuur waarmee al- coholpercentages bij automobi listen gemeten worden en waar mee snelheidsovertredingen worden geconstateerd. Over de geldigheid van juist deze wetten ontstond bij het losbarsten van de Securitel-affaire flinke be roering. Deze wetten zijn intus sen al in een spoedprocedure aangemeld. Er staan ook minder 'linke' on derwerpen op de lijst, sommige doen zelfs erg wonderlijk aan. Wat te denken van de statie- geldverordening frisdranken e waters? En waarom moet u Brussel worden aangemeld wel ke regeling Nederland treft in zake 'papier en inkt die gebruik! dienen te worden bij de vervaar diging van akten van de burger lijke stand'? Hengel Of deze: 'Vrijstelling visakle voor personen onder de vijftiet jaar die in binnenwateren vis sen met één hengel, geaasd n aangewezen aassoort'. De mid dellijn van de ringetjes en dt gaatjes in het aalkistje moet eet door Brussel goedgekeurd maat hebben. Brussel bemoeit zich ook me: het gebruik van bepaalde re kenmachines bij examens et met de arbeidsomstandighedet in de glazenwassersbranche Met navigatielantaams in di binnenvaart, met de veilig heidsvoorschriften voor rond vaartboten 'van het Amster damse grachten-type'. En ook het logo van het Korps Landelij ke Politiediensten moet wordei voorgelegd in Brussel. De onzekerheid bij de Haagse ambtenarij over de aanmel dingsprocedures moet de afge lopen weken groot zijn geweest gezien de tientallen regels ei wetten die inmiddels alwee van de lijst zijn afgevoerd. Maa: men heeft het zekere voor he onzekere genomen. Zo is het Be sluit mestbank en mestboek- houding - een in agrarisch kring zeer omstreden wet - van de lijst geschrapt. GPD door Cees van Zweeden De vrijlating van Abassi Madani vormde vorige week, naast het kelen van 42 argeloze burgers en het op blazen van een zestigtal an deren, het grootste nieuws uit Algerije. Madani is de lei der van het verboden Front Islamique du Salut (FIS). Waarom de man werd vrijge laten is echter onduidelijk, zoals het ook niet duidelijk is waarom meer dan honderd burgers afgeslacht werden. Madani werd begin 1992 ge vangengenomen en tot twaalf jaar celstraf veroor deeld. In 1994 werd hij een blauwe maandag vrijgelaten omdat het militaire regime even een gesprekspartner nodig had, maar luttele we ken later zat hij alweer ach ter slot en grendel. Zijn vrij lating werd door het regime van president Zéroual op geen enkele wijze gemoti veerd. Volgens sommige waarnemers in Parijs moet de vrijlating echter worden gezien als een poging een brug te slaan naar de meer gematigde stroming binnen het FIS, waarvan Madani een exponent zou zijn. Gevangenis Madani kan zich laten voor staan op een lange politieke •loopbaan, waarvan hij een groot deel in de gevangenis sleet. In 1954 behoorde hij tot de eersten die de wapenen opnamen tegen de Franse ko lonisator. Hij werd snel gear resteerd en tot het einde van die oorlog (1962) opgesloten. In de jaren zeventig kreeg hij een beurs voor een studie in Engeland, vanwaar hij te rugkeerde met een academi sche graad in de psychologie en de pedagogiek. Die graad stelde hem in staat als docent aan de universiteit van Algiers zijn islamitische boodschap uit te dragen. Ma dani weigerde echter zich aan te sluiten bij de Mouve ment Islamique Armé (MIA), die een gewapende strijd be gon tegen het regime. In 1982 werd hij echter toch gepakt en samen met enkele MIA- leiders opgesloten in de be ruchte gevangenis van Ber- rouaghia. Twee jaar later werd Madani andermaal vrijgelaten. Hij kreeg zijn oude baan aan de universiteit van Algiers te rug en hield zich enige jaren gedeisd. Maar in 1989 richtte hij sa men met Ali Belhadj het FIS op. Belhadj was een jonge le raar, die zich een stuk radica ler betoonde dan de meer ge zapige Madani. In 1983 was Belhadj al eens tot tien jaar veroordeeld wegens lid maatschap van de onder grondse MIA, maar hij was in 1987 vrijgelaten. Belhadj was een orateur die zijn isla mitische volgelingen tot gro te geestdrift wist te brengen met een radicale woordkeus. „Democratie? Dat is godde loos!". riep Belhadj ooit. „Er is slechts één legitimiteit - die van God." Madani, die leider was van het FIS, zag zijn invloed ta nen door de snaar die de jeugdige Belhadj raakte bij tienduizenden jongeren. Daardoor zou hij zich ge noopt hebben gezien tot een meer radicale opstelling, waarmee hij andermaal de toorn van het regime over zich afriep. Hij werd in 1991 gearresteerd, nadat zijn FIS het regime met een landelijke staking tot democratische verkiezingen had gedwon gen. Hoewel Madani en Belhadj achter de tralies zaten, won het FIS in december 1991 de eerste ronde van die verkie zingen. Daarop annuleerde de legertop evenwel de ver kiezingen, arresteerde dui zenden andere leiders van het FIS en plaatste de partij buiten de wet. Deze gerucht makende gebeurtenissen in 1992 ontketenden een golf van terreur in het. land, die aan 100.000 mensen het le ven zouden hebben gekost. Volgens sommige waarne mers is het veelbetekenend dat wel Madani maar niet de als radicaler beschouwde Belhadj is vrijgelaten. Zéroual zou willen pogen om Abassi Madani tot samen werking te verleiden, waar door zijn regime een schijn van legitimiteit zou krijgen. Als Madani weigert dat spel letje te spelen, zo zeggen de waarnemers, dan zou hij snel weer in de getraliede cel kun nen belanden waarin hij reeds zovel jaren van zijn ruim 60-jarige leven heeft doorgebracht. GPD Een man op pad door het door wateroverlast getroffen Frankfurt. doorWessel Penning Eigenlijk bestaat voor de overstromings ramp in Midden-Europa een simpele verklaring, zegt ir. Jos Dijkman van het Wa terloopkundig Laboratorium in Delft. En hij noemt de enorme regenval, te zwakke dijken en de bebouwing pal aan of buiten die dijken. Snel is dan de vergelijking gemaakt met Borgharen. Met Itteren. Limburgse dorpen aan de Maas, die in 1993 en 1995 ook getrof fen werden door wassend water. De oorza ken van toen zijn de oorzaken van nu: de enorme regenval, de te zwakke dijken en de bebouwing pal aan of buiten die dijken. Dijkman: „Als een rivier zich een tijd rustig heeft gehouden, zoals in die Limburgse dor pen waar de rivier in 1926 voor het laatst op grote schaal buiten zijn oevers was getre den, vergeet men langzamerhand dat de ri vier ook wel eens wat meer land dan de hui dige bedding behoeft. Dan gaat men heel geleidelijk de oevers benutten. Met wat wo ningbouw. Met wat industrie." Tot de rivier weer toeslaat. Zo is het in Polen gegaan. In 1903 had daar de Oder voor het laatst een grote overstro ming veroorzaakt. Dijkman: „De eerste ge neratie van oeverbewonex's vergeet dat nooit weer en is alert op een nieuwe waters nood. De tweede generatie is minder ge schrokken, maar neemt het gevaar nog wel serieus. Maar de mensen uit de derde gene ratie denken: 'Ach, een overstroming. Ikheb wel wat anders aan mijn hoofd'." Dijkman: „Elke rivier heeft zijn eigen ka rakter. Als het goed is, weet de bevolking hoe daarmee om te gaan en geven ze haar de ruimte die ze nodig heeft. Dan leggen ze de dijken ver van de rivier" Aan de Poolse Oder werd de rivier mis schien wel niet begrepen, tenminste onder schat. Uiterwaarden werden volgebouwd en het leek wel of niemand zich druk maakte over de sterkte van de rivierdijken. Die kon den daarom de deze zomer losgebarsten strijd tegen de overvol geraakte rivieren niet winnen. Zo liepen Polen, het oosten van Duitsland en, eerder al, een stuk Tsjechië onder. In totaal kwam een gebied, ter groot te van de helft van Nederland, onder water te staan. De Poolse dijken waren berekend op een overstroming van een kaliber, dat gemid deld eens in de 500 jaar kon voorkomen. Dat was niet genoeg om deze vloed te weerstaan. Dijkman maakt de vergelijking met de situ atie in Nederland en vertelt dat onze dijken binnen een paar jaar - dus na de huidige dijkversterkingswerkzaamheden - in staat zijn een overstroming te weerstaan die ge middeld slechts eens in de 1250 jaar voor komt. Dijkman: „Blijkbaar zijn de dijken in Polen niet zo veilig als de onze. Dat verbaast me niet, In Polen heeft men waarschijnlijk an dere prioriteiten dan de strijd tegen drei gend hoog water. Het is een maatschappelij ke keuze: waar wil een regering zijn geld aan besteden?" In Polen was geen geld over voor het sterker maken van de dijken. En wat Nederland be treft: tot een paar jaar geleden waren de Ne Handel Batavia plat Als gevolg van de politionele acties is de Nederlands-Indi sche gulden in waarde ge daald. Ook het republikeinse geld is minder waard; het heeft vrijwel alle waarde verloren. De handel in Batavia ligt vol ledig stil. Gemeentehuis Middelburgse ambtenaren hebben gisteren het nieuwe gemeentehuis aan de Wage- naarstraat betrokken. Totdat het Stadhuis aan de Markt is gerestaureerd, zullen zij hier huisvesten. 'De Gouden Poor- te' is een waardige pvergang naar het definitieve Stadhuis. Oorlogsmusea Het oorlogsmuseum op de Westkapelse Zeedijk wordt op 2 augustus officieel geopend. De NCRV zal hiex-van verslag doen. Het museum in de bun ker is waarschij nlij k reeds eer der voor het publiek geopend Ook in Cadzand zal het oor logsmuseum binnenkort deuren openen. Een exacte da tum is nog niet bekend. Moerdijkbrug Medio augustus zal een nieu we overspanning ixx de ver- keersbrug bij de Moerdijk worden ingevaren. Men hoopt vóór de winter met het wegdek klaar te zijn. foto Joekel Finck/AP derlandse dijken ook niet opgewassen tegen al te hoge waterstanden. Was ons land in de jaien tachtig een regenval als in Midden- Europa overkomen - in drie dagen, zoveel regen als gewoonlijk in een heel jaar - dan waren veel van onze dijken wellicht ook be zweken onder het watergeweld. Miljarden Net als in Nederland zal, zo vernacht Dijk man, in Polen na deze watersnood het besef groeien dat de risico's te groot zijn gewoi'- den. „Maar wil je het hele stroomgebied van de Oder van sterkere dijken voorzien, dan kost dat miljarden en miljarden. Dat geld zal wel niet beschikbaar zijn. Dijkman helpt alvast meezoeken naar goedkopere oplossingen. „Je zou bepaalde plekken beter kunnen beschermen dan an dere en exwoor kunnen kiezen een stad of dorp altijd droog te houden. Zo van: als dat water toch komt, dan laten we landbouw grond onderlopen." Daarbij pleit hij voor betere waarscfiuwingssystemen voor bui~- gers, voor betere verbindingen, hoger gele gen wegen bijvoorbeeld. En Dijkman schetst nog een euvel, dat ook in Boxgharen en Ittei*en aan de oppeiwlakte trad: de werking van de nutsbedxijven. „In Limburg was al vóór de overstroming van de doi-pen het elektriciteitsnet uitgevallen. Een deel van de ellende in Polen is nu dat de dri nkwateivoox-ziening niet meer werkt. Na deze overstroming moeten cinciale verdeel stations van water en elektx*iciteit niet op maaiveldhoogte worden gezet, maar een stukje hoger." GPD Uitgever: W. F. de Pagter Hoofdredactie: A. L. Oosthoek M. van Zuilen (adjunct) Centrale redactie: Postbus 18, 4380 AA Vlissingen, Tel. (0118)484000; Redactiefax: (0118) 470102. 's avonds op zondag t/m vrijdag: vanaf 19.00 uur. in het weekeinde: verwijzing via de telefonische boodschap op de kantoren. Vlissingen: Oostsouburgseweg 10. Postbus 18, 4380 AA Vlissingen Tel. (0118) 484000. Middelburg: Markt 51 4331 LK Middelburg. Tel. (0118) 681000. Goes: Voorstad 22, 4461 KN Goes. Tel. (0113) 273000. Terneuzen: Axelsestraat 16, 4537 AK Terneuzen Tel. (0115) 694457. Axel: Nassaustraat 15. 4571 BK Axel Tel. (0115) 568000. Zierikzee: Oude Haven 41 4301 JK Zierikzee. Tel. (0111)415380 Opening kantoren: Maandag t/m vrijdag van 8.00 tot 17.00 uur Openingstijd Middelburg van 08.00 tot 16.30 uur. Openingstijd Zierikzee 8.30-17.00 uur. Zaterdags in Vlissingen van 8.00 tot 10.30 uur. Bezorgklachten: maandag t/m vrijdag: op de kantoren gedurende de openingstijden; zaterdags tot 14.00 uur: op de kantoren door de klacht in te spreken op de band of de verwijzing op te volgen. Overlijdensadvertenties: tijdens kantooruren en uitsluitend maandag- t/m vrijdagavond van 20.30 tot 22 00 uur en zondagavond van 20.00 tot 22.00 uur Tel. (0118) 484000 Fax(0118)470100 Abonnementsprijzen: per kwartaal 92.85, franco per post 122,00; per maand 34,00 per jaar 356,50, franco per post 471,50 bij automatische afschrijving per termijn 1,50 korting losse nummers maandag t/m vrijdag 1,75, zaterdag 2,50 p.st (alle bedragen inclusief 6 pet. btw). Postrek.nr 3754316 t n.v. PZC ab.rek. Vlissingen. Advertentietarieven: 180 cent per mm; minimumprijs per advertentie 27,-; ingezonden mededelingen 2,5 x tarief. Voor brieven bureau van dit blad ƒ7,- meer. Volledige tarieven met contractprijzen op aanvraag (alle advertentieprijzen exclusief 17,5 pet. btw). Giro: 35 93 00, Uitgeverij j Provinciale Zeeuwse Courant B.V Vlissingen Auteursrechten voorbehouden Uitgeverij Provinciale Zeeuwse Courant BV Wegener Arcade NV

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1997 | | pagina 2