Sjacheraars liggen op de loer
PZC
PZC
Dijk aanleggen is een kwestie
van de rivier doorgronden
Securitel-affaire raakt mosselsector
Hoe lang blijft
FIS-leider vrij?
Wonderlijke wetten
ook naar Brussel
feiten en meningen
2
Brancheorganisaties reageren afwachtend op Securitel-lijst
dinsdag 22 juli 1947
dinsdag 22 juli 1997
Niet aangemelde wetten per ministerie
xx totaal aantal aantal wetten/regels nog te bespreken in Brussel
Verkeer Waterstaat
door Hans Leber
en Peet Vogels
Vooral 'sjacheraars' en 'be
paalde branches' zullen ga
ren spinnen bij de bekendma
king van de Securitel-lijst, de
niet bij de Europese Commissie
in Brussel aangemelde Neder
landse wetten en regelgeving.
Dat verwacht de Groningse spe
cialist in Europees recht mr.
C. S. Pisuisse. „Ik zou me bij
voorbeeld kunnen voorstellen
dat de speelautomatenbranche
alsnog probeert om kasten die
ooit werden afgekeurd, toegela
ten te krijgen. En wellicht ko
men ze met schadeclaims omdat
kasten ooit, op basis van niet
geldige regels en wetten, wer
den afgekeurd."
Pisuisse denkt dat het nog vele
maanden gaat duren voordat al
le regels die aangemeld moeten
worden, keurig in de Brusselse
registers staan. „Alle landen
van de Europese Unie moeten
zich ook over de Nederlandse
wetten en regels buigen en er
mee instemmen. Dat gaat alle
maal niet zo snel. Vervolgens
moet de Commissie in Brussel
uiteindelijk beslissen."
Zowel Pisuisse als bestuurslid
Röttgering van de Vereniging
van Strafrechtadvocaten ver
wacht dat ook strafrecht-advo
caten zaken aan de rechter
zullen voorleggen. Eenzelfde
veronderstelling bestaat bij het
landelijke bureau van het Open
baar Ministerie (OM): „Er zul
len wel advocaten zijn die
ergens gaten in proberen te
schieten. Het zal per wet of rege
ling bekeken moeten worden",
aldus een woordvoerder.
Tegenstrijdig
Recent liet procureur-generaal
Docters van Leeuwen de vervol
ging door de politie van auto
mobilisten met technische
meetinstrumenten al op een
laag pitje zetten. Ook bij het OM
wordt blijkbaar afgewacht wat
de komende maanden aan rech
terlijke uitspraken zal volgen.
Pisuisse vindt overigens dat de
lijst van de regering 'een tikkel
tje doorslaat'. Daarbij wijst- hij
een tegenstrijdigheid. „Ener
zijds zeggen ze dat er niet veel
aan de hand is, anderzijds zet
ten ze plotseling wel de meest
rare regelingen op de lijst."
Het bedrijfsleven reageert voor
alsnog terughoudend. Bij de
werkgeversorganisatie VNO-
NCW wordt zelfs laconiek op de
Securitel-lijst gereageerd. „Het
is aan de verschillende branches
en de individuele bedrijven om
te bekijken welke wetten en re
gelingen voor hun relevant
-zijn", aldus een woordvoerder.
„Uiteindelijk moet een bedrijf
individueel naar de rechter
stappen als het meent nadeel
ondervonden te hebben."
VNO-NCW wijst wel op de me
dedeling achter veel vermelde
wetten en regelsdat die nog met
Brussel moeten worden bespro
ken. „Dat kan betekenen dat
Brussel tegen Nederland zegt
dat de wet niet op die manier
had mogen worden geformu
leerd. Bijvoorbeeld dat de wet
de concurrentie beperkt."
Terugdraaien
Als straks blijkt dat bepaalde
wetten alsnog moeten worden
teruggedraaid, dan wil VNO-
NCW dat de ondernemingen
tegen de gevolgen worden be
schermd. „Als de wetten met te
rugwerkende kracht worden in
gevoerd, dan mag dat niet ten
koste van de bedrijven gaan. Be
drijven die niet aan de wetten
voldeden, mogen niet alsnog ge
straft worden", aldus de woord
voerder.
Een soortgelijke reactie heeft
MKB Nederland, de brancheor
ganisatie voor het midden- en
kleinbedrijf. Ook MKB Neder
land moet de lijst door de ver
schillende brancheorganisaties
laten bestuderen. Uiteindelijk
zijn het individuele bedrijven
d ie de gang na ar de rechter moe
ten maken.
Bij het Productschap voor Vee,
Vlees en Eieren heeft de lijst ook
geen ophef veroorzaakt. Een
woordvoerder: „Bij de mestwet
geving is er geen enkel pro
bleem. Een Veehouder die was
veroordeeld voor de mestboycot
heeft een rechtszaak tegen het
ministerie aangespannen, maar
het blijkt nu dat hij geen poot
heeft om op te staan."
Van de vierhonderd wetten en
regels die op de Securitel-lijst
voorkomen, verwacht minister
Sorgdrager van Justitie dat op 1
augustus duidelijk is of zij ge
meld moeten worden in Brussel.
Tien wetten en regelingen zijn
inmiddels met een spoedproce
dure alsnog aangemeld. GPD
door Ben Jansen
Het Brussels ambtenarendom dient
zich nog te buigen over de Verorde
ning grootte-aanduiding voorverpakte
verse mosselen. Deze nuttige verorde
ning, bedoeld om de consument door ver
melding op de verpakking voorlichting te
geven over de grootte en het vleesgewicht
van de mosselen, is een van de Nederland
se wetten en regels die nog de paraaf van
de Europese Commissie behoeven.
Op de Securitel-lijst van het ministerie
van Landbouw, Natuurbeheer en Visserij
staan nog meer regels die de Zeeuwse vis
serij en aanverwante bedrijfstakken ra
ken. Zo is er het Besluit I tot wijziging van
het Besluit aanwijzing gebieden als be
doeld in de Verordening voorkoming in
troductie van uitheemse toxische dinofla-
gellaten. Het betreft een maatregel om te
verhoeden dat plankton met een giftige
afscheiding in de Nederlandse wateren
terecht komt. Het bewuste besluit, wijst
het Grevelingenmeer aan als gebied van
waaruit mosselen en oesters in de kustwa
teren mogen worden gebracht.
Ook de Vrijstellingsregeling mossel- en
oestervisserij moet nog in Brussel worden
voorgelegd. Deze regeling verschaft vrij
stelling voor enkele vis- en uitzaaiverbo
den, zoals die zijn bepaald in de Beschik
king visserij, visserijzone, zeegebied en
kustwateren. Hierbij worden eisen ge
steld aan de te gebruiken vistuigen, waar
onder de kor. Een vergelijkbare vrijstel
lingsregeling voor de sleepnetvisserij
moet eveneens nog ter kennis van de Eu
ropese Commissie worden gebracht. Dat
zelfde geldt voor de Verordening gezond
heidsvoorschriften levende tweekleppige
weekdieren. Deze regeling stelt met het
oog op de volksgezondheid een aantal in-
richtingeisen. De Verordening gezond
heidsvoorschriften visafslagen die het
zelfde doel beoogt, moet het thans ook nog
zonder Brusselse goedkeuring stellen.
Uit het overzicht van het ministerie van
LNV blijkt daarentegen dat de Regeling
signalering reddingsmiddelen en vlucht
wegen aan boord van vissersvaartuigen
niet door de Europese Commissie gewaar
merkt hoeft te zijn. In hoeverre dat ook
geldt voor regels voor veiligheidsmaatre
gelen in de boomkorvisserij en afvoer van
spoelwater en visafval vanuit visverwer
kingsruimten, is nog onduidelijk. Ambte
naren van het ministerie van Verkeer en
Waterstaat - deze regelgeving valt onder
dit departement - zullen nog naar Brussel
moeten reizen om hierover het hun colle
ga's van de Europese Unie te overleggen.
Een alcoholcontrole bij Koewacht. Ook over de geldigheid van de wetten over de alcoholpercentage-meetapparatuur ontstond bij het los
barsten van de Securitel-affaire beroering. foto Peter Nicolai
door Maurice Wilbrink
Een vluchtige blik op de lang
verwachte 'Securitel-lijst'
leert met welke details van het
dagelijks leven de Brusselse bu
reaucratie zich bezighoudt. Eu
ropa, dat is in de eerste plaats de
interne markt - eeu continent
zonder economische binnen
grenzen. En dat betekent dat
'Brussel' de afgelopen jaren vele
duizenden malen heeft gekeken
of de lidstaten wel regels en wet
ten opstellen, die de beoogde
vrije markt niet hinderen.
De nu door de rechter afge
dwongen lijst valt op door z'n
enorme verscheidenheid. Op in
derdaad alle Nederlandse vak
departementen heeft men de
Europese plicht genegeerd om
bepaalde wetten en regels in
Brussel aan te melden. Maar de
verscheidenheid aan regeltjes
waar Brussel zich mee bemoeit,
is ook verbazingwekkend groot.
In vogelvlucht enkele wetten er
uit gepikt. Allereerst een heel
gevoelig clustertje van wetten,
ontworpen door het ministerie
van Justitie. Het betreft onder
meer apparatuur waarmee al-
coholpercentages bij automobi
listen gemeten worden en waar
mee snelheidsovertredingen
worden geconstateerd. Over de
geldigheid van juist deze wetten
ontstond bij het losbarsten van
de Securitel-affaire flinke be
roering. Deze wetten zijn intus
sen al in een spoedprocedure
aangemeld.
Er staan ook minder 'linke' on
derwerpen op de lijst, sommige
doen zelfs erg wonderlijk aan.
Wat te denken van de statie-
geldverordening frisdranken e
waters? En waarom moet u
Brussel worden aangemeld wel
ke regeling Nederland treft in
zake 'papier en inkt die gebruik!
dienen te worden bij de vervaar
diging van akten van de burger
lijke stand'?
Hengel
Of deze: 'Vrijstelling visakle
voor personen onder de vijftiet
jaar die in binnenwateren vis
sen met één hengel, geaasd n
aangewezen aassoort'. De mid
dellijn van de ringetjes en dt
gaatjes in het aalkistje moet eet
door Brussel goedgekeurd
maat hebben.
Brussel bemoeit zich ook me:
het gebruik van bepaalde re
kenmachines bij examens et
met de arbeidsomstandighedet
in de glazenwassersbranche
Met navigatielantaams in di
binnenvaart, met de veilig
heidsvoorschriften voor rond
vaartboten 'van het Amster
damse grachten-type'. En ook
het logo van het Korps Landelij
ke Politiediensten moet wordei
voorgelegd in Brussel.
De onzekerheid bij de Haagse
ambtenarij over de aanmel
dingsprocedures moet de afge
lopen weken groot zijn geweest
gezien de tientallen regels ei
wetten die inmiddels alwee
van de lijst zijn afgevoerd. Maa:
men heeft het zekere voor he
onzekere genomen. Zo is het Be
sluit mestbank en mestboek-
houding - een in agrarisch
kring zeer omstreden wet - van
de lijst geschrapt. GPD
door Cees van Zweeden
De vrijlating van Abassi
Madani vormde vorige
week, naast het kelen van 42
argeloze burgers en het op
blazen van een zestigtal an
deren, het grootste nieuws
uit Algerije. Madani is de lei
der van het verboden Front
Islamique du Salut (FIS).
Waarom de man werd vrijge
laten is echter onduidelijk,
zoals het ook niet duidelijk is
waarom meer dan honderd
burgers afgeslacht werden.
Madani werd begin 1992 ge
vangengenomen en tot
twaalf jaar celstraf veroor
deeld. In 1994 werd hij een
blauwe maandag vrijgelaten
omdat het militaire regime
even een gesprekspartner
nodig had, maar luttele we
ken later zat hij alweer ach
ter slot en grendel. Zijn vrij
lating werd door het regime
van president Zéroual op
geen enkele wijze gemoti
veerd. Volgens sommige
waarnemers in Parijs moet
de vrijlating echter worden
gezien als een poging een
brug te slaan naar de meer
gematigde stroming binnen
het FIS, waarvan Madani een
exponent zou zijn.
Gevangenis
Madani kan zich laten voor
staan op een lange politieke
•loopbaan, waarvan hij een
groot deel in de gevangenis
sleet. In 1954 behoorde hij tot
de eersten die de wapenen
opnamen tegen de Franse ko
lonisator. Hij werd snel gear
resteerd en tot het einde van
die oorlog (1962) opgesloten.
In de jaren zeventig kreeg hij
een beurs voor een studie in
Engeland, vanwaar hij te
rugkeerde met een academi
sche graad in de psychologie
en de pedagogiek.
Die graad stelde hem in staat
als docent aan de universiteit
van Algiers zijn islamitische
boodschap uit te dragen. Ma
dani weigerde echter zich
aan te sluiten bij de Mouve
ment Islamique Armé (MIA),
die een gewapende strijd be
gon tegen het regime. In 1982
werd hij echter toch gepakt
en samen met enkele MIA-
leiders opgesloten in de be
ruchte gevangenis van Ber-
rouaghia.
Twee jaar later werd Madani
andermaal vrijgelaten. Hij
kreeg zijn oude baan aan de
universiteit van Algiers te
rug en hield zich enige jaren
gedeisd.
Maar in 1989 richtte hij sa
men met Ali Belhadj het FIS
op. Belhadj was een jonge le
raar, die zich een stuk radica
ler betoonde dan de meer ge
zapige Madani. In 1983 was
Belhadj al eens tot tien jaar
veroordeeld wegens lid
maatschap van de onder
grondse MIA, maar hij was in
1987 vrijgelaten. Belhadj
was een orateur die zijn isla
mitische volgelingen tot gro
te geestdrift wist te brengen
met een radicale woordkeus.
„Democratie? Dat is godde
loos!". riep Belhadj ooit. „Er
is slechts één legitimiteit -
die van God."
Madani, die leider was van
het FIS, zag zijn invloed ta
nen door de snaar die de
jeugdige Belhadj raakte bij
tienduizenden jongeren.
Daardoor zou hij zich ge
noopt hebben gezien tot een
meer radicale opstelling,
waarmee hij andermaal de
toorn van het regime over
zich afriep. Hij werd in 1991
gearresteerd, nadat zijn FIS
het regime met een landelijke
staking tot democratische
verkiezingen had gedwon
gen.
Hoewel Madani en Belhadj
achter de tralies zaten, won
het FIS in december 1991 de
eerste ronde van die verkie
zingen. Daarop annuleerde
de legertop evenwel de ver
kiezingen, arresteerde dui
zenden andere leiders van
het FIS en plaatste de partij
buiten de wet. Deze gerucht
makende gebeurtenissen in
1992 ontketenden een golf
van terreur in het. land, die
aan 100.000 mensen het le
ven zouden hebben gekost.
Volgens sommige waarne
mers is het veelbetekenend
dat wel Madani maar niet de
als radicaler beschouwde
Belhadj is vrijgelaten.
Zéroual zou willen pogen om
Abassi Madani tot samen
werking te verleiden, waar
door zijn regime een schijn
van legitimiteit zou krijgen.
Als Madani weigert dat spel
letje te spelen, zo zeggen de
waarnemers, dan zou hij snel
weer in de getraliede cel kun
nen belanden waarin hij
reeds zovel jaren van zijn
ruim 60-jarige leven heeft
doorgebracht. GPD
Een man op pad door het door wateroverlast getroffen Frankfurt.
doorWessel Penning
Eigenlijk bestaat voor de overstromings
ramp in Midden-Europa een simpele
verklaring, zegt ir. Jos Dijkman van het Wa
terloopkundig Laboratorium in Delft. En
hij noemt de enorme regenval, te zwakke
dijken en de bebouwing pal aan of buiten
die dijken.
Snel is dan de vergelijking gemaakt met
Borgharen. Met Itteren. Limburgse dorpen
aan de Maas, die in 1993 en 1995 ook getrof
fen werden door wassend water. De oorza
ken van toen zijn de oorzaken van nu: de
enorme regenval, de te zwakke dijken en de
bebouwing pal aan of buiten die dijken.
Dijkman: „Als een rivier zich een tijd rustig
heeft gehouden, zoals in die Limburgse dor
pen waar de rivier in 1926 voor het laatst op
grote schaal buiten zijn oevers was getre
den, vergeet men langzamerhand dat de ri
vier ook wel eens wat meer land dan de hui
dige bedding behoeft. Dan gaat men heel
geleidelijk de oevers benutten. Met wat wo
ningbouw. Met wat industrie." Tot de rivier
weer toeslaat.
Zo is het in Polen gegaan. In 1903 had daar
de Oder voor het laatst een grote overstro
ming veroorzaakt. Dijkman: „De eerste ge
neratie van oeverbewonex's vergeet dat
nooit weer en is alert op een nieuwe waters
nood. De tweede generatie is minder ge
schrokken, maar neemt het gevaar nog wel
serieus. Maar de mensen uit de derde gene
ratie denken: 'Ach, een overstroming. Ikheb
wel wat anders aan mijn hoofd'."
Dijkman: „Elke rivier heeft zijn eigen ka
rakter. Als het goed is, weet de bevolking
hoe daarmee om te gaan en geven ze haar de
ruimte die ze nodig heeft. Dan leggen ze de
dijken ver van de rivier"
Aan de Poolse Oder werd de rivier mis
schien wel niet begrepen, tenminste onder
schat. Uiterwaarden werden volgebouwd
en het leek wel of niemand zich druk maakte
over de sterkte van de rivierdijken. Die kon
den daarom de deze zomer losgebarsten
strijd tegen de overvol geraakte rivieren
niet winnen. Zo liepen Polen, het oosten van
Duitsland en, eerder al, een stuk Tsjechië
onder. In totaal kwam een gebied, ter groot
te van de helft van Nederland, onder water
te staan.
De Poolse dijken waren berekend op een
overstroming van een kaliber, dat gemid
deld eens in de 500 jaar kon voorkomen. Dat
was niet genoeg om deze vloed te weerstaan.
Dijkman maakt de vergelijking met de situ
atie in Nederland en vertelt dat onze dijken
binnen een paar jaar - dus na de huidige
dijkversterkingswerkzaamheden - in staat
zijn een overstroming te weerstaan die ge
middeld slechts eens in de 1250 jaar voor
komt.
Dijkman: „Blijkbaar zijn de dijken in Polen
niet zo veilig als de onze. Dat verbaast me
niet, In Polen heeft men waarschijnlijk an
dere prioriteiten dan de strijd tegen drei
gend hoog water. Het is een maatschappelij
ke keuze: waar wil een regering zijn geld aan
besteden?"
In Polen was geen geld over voor het sterker
maken van de dijken. En wat Nederland be
treft: tot een paar jaar geleden waren de Ne
Handel Batavia plat
Als gevolg van de politionele
acties is de Nederlands-Indi
sche gulden in waarde ge
daald. Ook het republikeinse
geld is minder waard; het heeft
vrijwel alle waarde verloren.
De handel in Batavia ligt vol
ledig stil.
Gemeentehuis
Middelburgse ambtenaren
hebben gisteren het nieuwe
gemeentehuis aan de Wage-
naarstraat betrokken. Totdat
het Stadhuis aan de Markt is
gerestaureerd, zullen zij hier
huisvesten. 'De Gouden Poor-
te' is een waardige pvergang
naar het definitieve Stadhuis.
Oorlogsmusea
Het oorlogsmuseum op de
Westkapelse Zeedijk wordt op
2 augustus officieel geopend.
De NCRV zal hiex-van verslag
doen. Het museum in de bun
ker is waarschij nlij k reeds eer
der voor het publiek geopend
Ook in Cadzand zal het oor
logsmuseum binnenkort
deuren openen. Een exacte da
tum is nog niet bekend.
Moerdijkbrug
Medio augustus zal een nieu
we overspanning ixx de ver-
keersbrug bij de Moerdijk
worden ingevaren. Men hoopt
vóór de winter met het wegdek
klaar te zijn.
foto Joekel Finck/AP
derlandse dijken ook niet opgewassen tegen
al te hoge waterstanden. Was ons land in de
jaien tachtig een regenval als in Midden-
Europa overkomen - in drie dagen, zoveel
regen als gewoonlijk in een heel jaar - dan
waren veel van onze dijken wellicht ook be
zweken onder het watergeweld.
Miljarden
Net als in Nederland zal, zo vernacht Dijk
man, in Polen na deze watersnood het besef
groeien dat de risico's te groot zijn gewoi'-
den. „Maar wil je het hele stroomgebied van
de Oder van sterkere dijken voorzien, dan
kost dat miljarden en miljarden. Dat geld
zal wel niet beschikbaar zijn.
Dijkman helpt alvast meezoeken naar
goedkopere oplossingen. „Je zou bepaalde
plekken beter kunnen beschermen dan an
dere en exwoor kunnen kiezen een stad of
dorp altijd droog te houden. Zo van: als dat
water toch komt, dan laten we landbouw
grond onderlopen." Daarbij pleit hij voor
betere waarscfiuwingssystemen voor bui~-
gers, voor betere verbindingen, hoger gele
gen wegen bijvoorbeeld.
En Dijkman schetst nog een euvel, dat ook
in Boxgharen en Ittei*en aan de oppeiwlakte
trad: de werking van de nutsbedxijven. „In
Limburg was al vóór de overstroming van
de doi-pen het elektriciteitsnet uitgevallen.
Een deel van de ellende in Polen is nu dat de
dri nkwateivoox-ziening niet meer werkt. Na
deze overstroming moeten cinciale verdeel
stations van water en elektx*iciteit niet op
maaiveldhoogte worden gezet, maar een
stukje hoger." GPD
Uitgever:
W. F. de Pagter
Hoofdredactie:
A. L. Oosthoek
M. van Zuilen (adjunct)
Centrale redactie:
Postbus 18,
4380 AA Vlissingen,
Tel. (0118)484000;
Redactiefax: (0118) 470102.
's avonds op zondag t/m
vrijdag: vanaf 19.00 uur.
in het weekeinde:
verwijzing via de
telefonische boodschap
op de kantoren.
Vlissingen:
Oostsouburgseweg 10.
Postbus 18,
4380 AA Vlissingen
Tel. (0118) 484000.
Middelburg: Markt 51
4331 LK Middelburg.
Tel. (0118) 681000.
Goes: Voorstad 22,
4461 KN Goes.
Tel. (0113) 273000.
Terneuzen: Axelsestraat 16,
4537 AK Terneuzen
Tel. (0115) 694457.
Axel: Nassaustraat 15.
4571 BK Axel
Tel. (0115) 568000.
Zierikzee: Oude Haven 41
4301 JK Zierikzee.
Tel. (0111)415380
Opening kantoren:
Maandag t/m vrijdag
van 8.00 tot 17.00 uur
Openingstijd Middelburg
van 08.00 tot 16.30 uur.
Openingstijd Zierikzee
8.30-17.00 uur.
Zaterdags in Vlissingen
van 8.00 tot 10.30 uur.
Bezorgklachten: maandag
t/m vrijdag: op de kantoren
gedurende de openingstijden;
zaterdags tot 14.00 uur:
op de kantoren door de klacht in te
spreken op de band of de
verwijzing op te volgen.
Overlijdensadvertenties:
tijdens kantooruren en
uitsluitend maandag-
t/m vrijdagavond van 20.30
tot 22 00 uur en zondagavond
van 20.00 tot 22.00 uur
Tel. (0118) 484000
Fax(0118)470100
Abonnementsprijzen:
per kwartaal 92.85,
franco per post 122,00;
per maand 34,00
per jaar 356,50,
franco per post 471,50
bij automatische afschrijving
per termijn 1,50 korting
losse nummers
maandag t/m vrijdag 1,75,
zaterdag 2,50 p.st (alle
bedragen inclusief 6 pet. btw).
Postrek.nr 3754316
t n.v. PZC ab.rek. Vlissingen.
Advertentietarieven:
180 cent per mm; minimumprijs
per advertentie 27,-;
ingezonden mededelingen
2,5 x tarief.
Voor brieven bureau van dit blad
ƒ7,- meer.
Volledige tarieven met
contractprijzen op aanvraag
(alle advertentieprijzen
exclusief 17,5 pet. btw).
Giro: 35 93 00, Uitgeverij j
Provinciale Zeeuwse Courant B.V
Vlissingen
Auteursrechten voorbehouden
Uitgeverij Provinciale Zeeuwse Courant BV
Wegener Arcade NV