Eén grote familie in de stacaravan Bescheiden werk, wars van trends Depot geeft beginnende kunstenaars de ruimte Vlissingen wil record vestigen met operatie wandelend water zeeland 10 kunst cultuur dinsdag 22 juli 1997 door Annemarie Koedam VLISSINGEN - Sportfondsen- bad Vlissingen wil op zaterdag 9 augustus met de 'operatie wan delend water' de stad op haar kop krijgen. De operatie bestaat uit een spectaculaire recordpo ging om tussen de twee- a drie duizend mensen via een uitge stippelde route zwembadwater naar de zee te laten dragen. De keten van mensen moet vanaf Baskensburg emmers met water doorgeven over een route van zo'n 2,5 a 3 kilometer tot op het Keizersbolwerk. Daar. bij het standbeeld van Michiel de Ruy- ter, worden de emmers geleegd in een zwembassin van twee duizend liter. De recordgroep van het zwem bad heeft diverse verenigingen en instellingen gevraagd mee te doen aan het spektakel. Verder krijgen bewoners langs de route ook een uitnodiging. In het zwembad zelf worden inschrijf lijsten aan de balie neergelegd. J. J.Keymel van de recordgroep: .Blijkt op de dag zelf dat we niet voldoende deelnemers hebben, dan sleuren we winkeliers en bewoners langs de route mee om te helpen." Uitdaging „We willen de langste bluslijn ter wereld vormen", vertelt Keymel. „We willen iets neer zetten dat iemand anders in het land daarna ookprobeert. Het is dus de bedoeling om de collega's van andere Sportfondsenbaden uit te dagen." Er zijn in totaal vijf records te vestigen. Naast het aantal deelnemers gaat het om de tij d die nodig is om de eer ste druppel water in het bassin te krijgen, maar ook de tijd die het vullen van het bad in beslag neemt. Verder is het aantal doorgegeven emmers en ten slotte de hoeveelheid getrans porteerd water van belang. Operatie De operatie wandelend water wordt in het kader van de natio nale Sportfondsen Recordda gen gehouden. De landelijke start daarvan was op 20 juni in Kampen. De recorddagen spe len zich af op diverse zaterda gen en lopen tot en met oktober. Elke maand zijn er in het hele land weer verschillende record pogingen. Bij sommige daarva! is er een competitie-element. I Vlissingen begonnen de eerst te vestigen records op zaterdaj 19 juli, net als bij Sportfondsen bad Borsele in Heinkenszand de andere Zeeuwse deelnemei De onderdelen van d recorddagen verschillen pc- zwembad. Ze variëren van bad mutsvullen tot plankhangen ei glijbaanglijden. Zaterdag pres teerde de 8-jarige Quinten vai Katwijk uit Lewedorp het om: minuten en 58 seconden te blij ven hangen aan de duikplani Acht mensen kregen het voor el kaar om een badmuts met vier honderd liter water te vullen. Bezoekersaantallen Volgens Keymel staat he zwembadbezoek in Nederlam onder druk. De bezoekersaart tallen zijn landelijk gezien m minder geworden. „Hierin Vlis singen waren er van 1985/198! tot 1991 veel bezoekers. Daarin kwam er een terugval. Vana 1994 tot nu begonnen we ee beetje uit het dal te klimmen maar het is niet spectaculair' Met de recorddagen willen di zwembaden de aandacht o; zich vestigen. „We willen late zien dat we dynamisch zijn Zwembaden zijn er niet allee voor baantjes trekken." De Vlis singse recordpoging wordt ge daan onder het motto 'als zwemmer niet naar het Sport fondsenbad komt, brengen \v. het bad naar de zwemmer'. Jaarlijkse schapenkeuring in Middelburg MIDDELBURG - De vereniging Het Zeeuws Meikschaap houd: 30 augustus haar jaarlijkse rammenkeuring. Deze vind: plaats om 11.00 uur op de kaas boerderij van de familie Kwek- keboom aan de Prooyensewet in Middelburg. De vereniging heeft zes keu- ringsrubrieken opgesteld. Deel nemende schapen mogen gee zwoeger (een longziekte) en ee zere bek hebben. Het aanmel den van de dieren kan tot 1 au gustus. Het is nog niet bekeno wie de keurmeester zal zijn. Kunst uit West-Zeeuw s-Vlaanderen Expositie Corian de Dreu en Lonneke Pastoor door Richard Hoving door Nico Out Te kunst en te keur heet de tentoonstelling. De inven- tief uitgevoerde folder vertelt: 'Zo boeiend en afwisselend als het landschap en de geschiede nis van West-Zeeuws- Vlaande ren is het werk van de beeldend kunstenaars die er wonen en werken'. Daarmee is de toon ge zet. Op de drie locaties waar 20 kunstenaars samen exposeren is werk te zien dat ver af staat van stadsleven en trends. Behalve de bekende compilaties van maat schappelijke verschijnselen die Willy de Houck licht provoca tief in felle kleuren etaleert, is het werk eerder stil en introvert en vaak op de natuur geörien- teerd. In de Raadskelder in Sluis zag ik de knappe en doorleefde zeef drukken van Anne-Lies Soet. In de oudere prenten verfijnde en ritmisch opgebouwde taferelen als vlas- of koolzaadvelden. Re center zijn haar- meer abstracte expressieve zeefdrukken. Twee ervan, herbergen geometrische vormen naast organische. Die ervaar ik als wat gekunstelder dat de andere. Ridette Martens verbeeldt de ingetogen dramatiek van het landschap in haar etsen. Maar de combinatie ets-zeefdruk vind ik het sterkst: door de rijk dom aan textuur en de speels heid van de compositie. De meest ingetogen beelden zijn van de hand van Peer van Meer. Zijn waarnemingen krijgen vorm in levendige lijnen, die minder beschrijven dan oproe pen; zuiverheid en spontaniteit zijn steekwoorden. Gevoelig van toon en helder van opbouw zijn de aquarellen die Liesbeth Huser op reis in Groot-Brittan- nië en in haar eigen omgeving maakte. Theo Jordans werkt naturalistischer. Zijn landweg getjes en horizonnen in water- verf hebben sfeer en zijn open en exact. De koeien in de stalinte- rieurs ogen wat moeizamer. Johnny Beerens steekt wat tech niek, verbeeldingskracht en lef betreft zijn collega's naar de kroon. In de Franse Kerk in Groede zijn buitengewoon knappe schilderijen te zien. Van vissen, als symbolische stille vens opgevat, en van het land schap, ingezoomd op verweerde keien. Bijzonder is zijn vermo gen om de vegetatie op de stenen tastbaar weer te geven, zonder in een maniertje te vervallen. Van het landschap over naar de natuur. Vaardig stileert Emest MIDDELBURG - Galerie houders staan over het alge meen niet in de rij voor het werk van beginnende jonge kunstenaars. Het aanbod van gevestigde namen is groot en het aantal expositieruimten is beperkt. Beeldend kunste naar Corian de Dreu (27) en ruimtelijk vormgever Lonne ke Pastoor (26) hopen hier met de opexxing van Depot veran dering in te brengen. Twee jaar geleden studeerden Pastoor en De Dreu af aan de Kunstacademie in Breda. Be vreesd voor het zwarte gat waarin veel kunstacademici vallen, gingen ze op zoek naar een eigen werk- en expositie ruimte. „Uiteraard hadden wij pok idealen, maar de idee dat je thuis kan gaan zitten waclxten tot een galeriehou der belt met de vraag: 'Kom je exposeren', staat ver van elke realiteit", aldus de in Middel burg geboren en getogen De Dreu. De keus viel uiteindelijk op de voormalige kleuterschool in 't Zanddorp in Middelburg. Na een grondige schoonmaak- en schildersbeurt werden de drie lokalen respectievelijk als woon-, werk- en expositie- luimte ingericht. De naam Depot is bewust gekozen, zegt Pastoor. „Het gebouw moet een verzamelplaats worden voor het werk van jonge kun stenaars." De openingsexpositie komt voor rekening van De Dreu en Pastoox-. Hoewel De Dreu ei genlijk ruimtelijk vormgever is, heeft ze er voor gekozen haar schilderwerk ten toon te stellen. Kleine vierkante schilderijtjes die volgens de kunstenaar tot stand komen door verschillende wex-ken sa men te voegen. Het x-esultaat is een bonte verzameling kleu- ren en vox-men. Origineel Pastoor exposeert naast schil derijen, die een sterke over eenkomst met het werk van De Dreu ver-tonen, een zestal monoprints. In de prints, waarvan het origineel tijdens het afdrukken verloren gaat, voeren verwijzingen naar ste denbouwkundige vormen en Gemengde techniek op doek, werk van Corian de Dreu plattegronden de boventoon. Niet alleen in het eigen werk van De Dreu en Pastoor, maar ook in de opzet van Depot ligt de nadruk op de samenwer king tussen verschillende kunstdisciplines. Na afloop van de eerste tentoonstelling willen de jonge kunstenaars projecten gaan opzetten waarin beeldhouwers, schil ders, ruimtelijk vormgevers en architecten samen rond een thema gaan exposeren. „Wij willen de scherpe scheiding tussen de verschillende disci plines opheffen. Kunstenaars kunnen onderling van elkaar leren en onderling stimule ren." Publiek De scherpe afbakening tussen de verschillende kunstvor men is niet het enige wat De Dreu en Pastoor willen door breken. De keuze voor de voormalige kleuterschool is ingegeven door de gedachte dat kunst toegankelijk voor het publiek moet zijn. „Het gebouw is voor veel mensen herkenbaar als het oude kleu terschooltje. Hierdoor lopen mensen sneller even naar bin nen. De groep die geïnteres seerd is in kunst vindt de drempel van een galerie niet te hoog. Deleek daarentegen be denkt zich wel twee keer voor dat hij of zij naar binnen gaat." Hoewel Depot een groot aan tal jonge kunstenaars het hele jaar door de kans wil bieden te exposeren, blijft één deel van de expositieruimte voorlopig voor het werk van een reeds gevestigde kunstenaar. Me taalkunstenaar Willem Pas toor heeft twee glazen vitrines ingericht met fantasierijke sieraden vervaardigd uit goud, zilver en staal. Depot, 't Zanddorp 68, openings tijden zondag en maandag 14.00- 17.00 uur en op afspraak (0118- 612640). Joachim groeiprocessen. Gepo lijste bronzen, strak en tot de es sentie teruggebracht zijn het re sultaat. Wim Krull kijkt naar details: een plank met nerven oogt mooi maar voorspelbaar; liever zie ik een onbenoembare structuur, die ook deel uit maakt van de reeks 'fotografiek'.die hij toont. Raadselachtig Andere waarnemingen zijn ge daan in een omgeving die na drukkelijker door mensen is vormgegeven. Daar zijn de fa- brieksinterieurs van José van Zuilekom. Met gevoel voor ma teriaal schildert, spat en plakt zij haar kale ruimtes. Drie zag ik er uit een grotere serie, die naar mijn idee expressievere exemplaren telt. Het werk van Wolfgang Smitz kende ik niet. Monochrome penseeltekenin gen waarin raak geplaatste vlekken raadselachtige voor stellingen vormen. Er kan een landschap verschijnen, met een boot, maar ook iets wat op een machine lijkt. Juist dat ondefi nieerbare boeit. Graziella Drossier heeft een vergelijkbare aanpak, maar werkt kleuriger. Zoekend en tastend ontwikkelt zij interieurs, dre vooral een stu die zijn naar constructie en sfeer in verf met collage-elementen. Boeiend is de vergelijking tus sen het werk van Willy de Houck en de verfijnde tempera-schil derijen van Marten Postma. Waar De Houck in felle ongenu anceerde kleuren in stevig omlijnde voorstellingen de menselijke natuur sardonisch blootlegt, vertelt Postma met liefde en soms met ironie over mensen en hun gedragingen. Qua visie en beheersing hoort het werk van Postma tot het beste wat er te zien is, zeker ook waar het gaat om de spannende composities. Hij schildert natu ralistisch, maar door composi tie en kleurgebruik krijgen de scènes een licht vervreemdende sfeer. Karei Kor f ker weet in zijn op fo tokopie gebaseerde werken zelfs een surrealistische wereld te scheppen. Gaaf is bijvoor beeld het zwart-witte werk, waarin een vrouw door een vlak lijkt heen te breken, terwijl er- een zwaluw voorbij vliegt. Jan Bruens presenteert ook nieuw werk. Abstracties in vrolijke kleuren. Door hun relativerende titel en de wat gewild spontane opbouw zetten ze zichzelf bui ten spel. Mij raken wel de twee portretten in acrylverf. In elk werk zien we tweemaal hetzelf de hoofd, getroffen in enkele lij nen. Door hun kleurstelling lij ken de portretten twee kanten van één persoon te suggereren. Vier kunstenaars tenslotte rich ten zich op het verbeelden van hun persoonlijke gevoels- en ge- dachtenwereld. Monique Mar tens bewerkt grote vellen (zelf?) geschept papier met verfstruc turen en voegt daar voorwerpen aan toe. Uit de werken spreekt eenzaamheid, liefde en verlan gen. Qua beeld vind ik de meeste bladen minder geconcentreerd dan ik van haar gewend ben. Soms blijft een compositie ste ken in het materiaal en is het beeld te weinig gestructureerd. De kleurige foto's van Wino Evertz zijn helder en gelaagd. Je kunt bijna niet zien waaraan hij het beeld ontleent. De abstracte foto's zijn als dromen. Het hand schrift waarmee Evertz er titels in aanbrengt, haalt mij echter hinderlijk uit mijn concentra tie. Jaap Clement en Jan Ver- schoore weten consequenter te boeien. Clement door doosjes waarin hij (soms beschilderde) voorwerpjes combineert tot'vi suele poëzie. Het zijn kleine be schouwingen over leven, over natuur en over kunst. De 'Artis- tamps' van Verschoore zijn wat je dagboekblokken zou kunnen noemen. Een zelfgemaakte 'postzegel' met een voor de ma ker belangrijk gegeven siert een houten blok dat een passende beschildering kreeg. Zo zie je in een oogopslag een staalkaart aan beelden en verschijnselen die een rol spelen in leven en werk van Verschoore. De - met opheffing bedreigde - stichting Hoekspositie, die sa men met 'De Raadskelder' deze zomertentoonstelling organi seerde, bewijst hiermee op nieuw haar bestaansrecht. 'Te kunst en te keur'. Twintig West Zeeuws-Vlaamse kunstenaars. Lo caties: Paardestal, Aardenburg; Raadskelder, Sluis; Franse Kerk, Groede. Tot en met 30 augustus. Kijkdozen van Jaap Clement. foto Peter Nicolai door Lianne Sleufjes Op blote voetjes dribbelt de dreu mes het terrasje op. Twee handen grijpen hem vast en met een zwaai be landt hij op de schoot van meneer J. van Wakeren. „Bal", brengt de hum mel meteen de conversatie op gang. „Daarmee bedoelt hij die halfronde lamp boven de deur van onze cara van", weet Van Wakeren. Na dit boei ende gesprek stapt de kleine maar weer eens op, op zoek naar pa en ma die ook op camping Weltevreden bi vakkeren. Al ruim twintig jaar komt het echt paar J. en J. van Wakeren vanuit De venter naar Zoutelande. Sinds drie jaar hebben zij een stacaravan, direct bij de ingang. „We kwamen eerst al tijd met een toercaravan. Maar dit is luxe buiten wonen. Toen we ouder werden, verlangden we daarnaar. Je hebt meer ruimte dan in een toercara van. Dit hadden we wel tien jaar eer der gewild maar er was hier een wachtlijst. En we wilden niet elders gaan zitten, want ik ben een fervent strandliefhebber", zegt de gebruinde muzikant. Hij is nu elf jaar met pensi oen, hij diende bij de krijgsmacht dus kon stoppen op zijn vijfenvijftigste. Ze komen voor de rust. „We kennen hier iedereen, maar je klit met. Je drinkt hooguit eens koffie met elkaar. Verder is het lekker op jezelf zijn", zegt mevrouw Van Wakeren (64), die het voor- en najaar verkiest vanwege de rust. Er is geen campingkantine en dus geen ellende van feestende cam- pinggasten. Zolang de camping open is en wanneer het verenigingsleven van meneer het toelaat zijn de Van Wakerens op him Zeeuwse stek te vin den. De Nederlandse stacaravan, wie zit er in een tij d van goedkope charters naar zonnige buitenlandse oorden nog in. Zijn ze gevuld met senioren die hun eerste woning ontvluchten of trekt het jonge gezin met opgroeiende kinderen er massaal naar toe? Volgens summie re gegevens van de Rijwiel en Auto mobiel dndustrie (RAI) behoren de Nederlandse stacaravanners vaak tot de categorie 'gezin waar-van de vrouw boven de 3 5 j aar is met volwassen kin deren'. Uit een enquête van dit jaar blijkt dat 55 procent van de stacara van-bevolking uit die categorie komt. Drie jaar geleden was dat nog 45 pro cent. Terwijl deze bevolkingsgroep maar 33 procent van de hele bevolking uitmaakt. Het is maar een beeld van de situatie, haast een woordvoerster van de RAI zich te zeggen. Maar goed, gezinnen met kinderen tot vijfjaar bezetten 2 procent van de sta caravans terwijl die 8 procent van de bezit. Iemand met jongere kinderen zit met studiegeld, een huis dat afge lost moet worden. Dus gaan ze in de stacaravan van pa en ma." Stacaravanterrein Adornis in Nieuw- vliet heeft helemaal nietsGeen kanti ne, geen zwembad, geen kampwinkel, alleen maar 100 stacaravans aldus ei genaresse I. Cysouw. „Het is hier ei genlijk een saaie beweging", giechelt zij. De mensen komen er voor hun rust en dat is wat zij er vinden. Op haar ter rein zitten gasten in elke leef tij dscate- gorie. „Kinderen, jonge mensen, oude mensen. De caravans gaan ook over- van generatie op generatie. We zijn een grote familie maar toch ook af standelijk. We hebben hier nog nooit een plaatsje leeg gehad." Een grote familie is het 's middags ook bij stacaravan van de Belgische fami lie Debie op camping Weltevreden. Zo'n negen mensen zitten rond de tuintafel. Het is een nationale feest dag in België volgens gastheer Debie (47) en dus schenkt hij een borrel voor de buurtjes Suijkerbuijk en Mast booms En als er geen feestdag was ge weest dan was wel iets anders bedacht om met elkaar te proosten. „Het weer foto Lex de Meester maakt niet uit, als het buiten nat is moet je het ook van binnen nat hou den", verkondigt buurvrouw Mast booms die al 27 jaar naar Zoutelande komt in de toercaravan. Tien jaar zit de familie Debie in hun stacaravan, daarvoor kwamen ze tien jaar met de toercaravan. „De ruimte, je kunt komen wanneer je wilt. En na tuurlijk de buren", verklaart me vrouw Debie de aankoop van de vaste stek. „Wij blijven hier jong, een jonge geest in een oude verpakking", heft Roosendaler Suijkerbuijk (78) het glas. Hij komt hier al 41 jaar met zijn vrouw. „We hebben het hier echt met elkaar getroffen, het is hier één kliek", zegt buurman Mastbooms. Jan, de 21-jarige zoon van de familie Debie, heeft op de camping zijn vrien din Charlotte ontmoet. Hij gaat nog steeds met zijn ouders mee, al zet hij dadelijk welzijn eigen tentje naast de caravan op. „Ik ken hier iedereen op de camping, ik heb hier net zoveel vrienden als thuis in Edigem. Als hier de zon schijnt is het net Spanje. Als ik veertig ben kom ik hier nog, zeker. Eerst met de toercaravan en als ik geld heb koop ik wellicht een stacaravan." De familie Van Wakeren: dit hadden we tien jaar eerder gewild. totale bevolking uitmaken. Bij het ge zin met kinderen tussen de 6 en de 12 jaar lijkt de stacaravan meer in trek: in 6 procent van de stacaravans zit zo'n gezin terwijl die 6 procent van de bevolking uitmaken. Een alleen staande onder de 35 is in geen enkele stacaravan te vinden, volgens de cij fers. VW-directeur R.H. ter Heide ver moedt dat de stacaravan-populatie vergrijst, maar heeft geen cijfers. Het is een belangrijke bron van in komsten voor Zeeland. Het kwam in de jaren zestig, zeventig op gang. De kinderen van de stacaravanners zijn echter mobieler en dat blijven ze lang volhouden. Die gaan er meer op uit met de toercaravan of de camper." Stacaravanners zijn niet de jongste mensen, beaamt eigenaresse K. Wou ters van Weltevreden die 25 stacara vans heeft staan. „De behoefte van een stacaravanner is anders. Iemand met een toercaravan trekt er meer op uit. Ik denk dat de jongste stacara vanner bij mij rond de 45 jaar is. Datis toch met echt oud. We hebben er- ook een aantal bejaarden bij. Maar och, wat is tegenwoordig bejaard. Iemand van 65 die is niet meer bejaard, dat is een senior." Op camping Hoogduin in Cadzand staan 130 stacaravans op een totaal van 350 plaatsen. Drie kwartvan de eigenaren is in de leeftijd van 60 tot 70 jaar, denkt campingbaas J. Dees. Een klein groepje zal rond de 40 of 50 jaar zijn. En hij schat even snel dat er vijf jonge gezinnen bij hem een stacaravan bezitten. De vergrij zing van het bestand baart hem geen zorgen. Integendeel. „Want hun kin deren die zo rond de veertig jaar zijn, komen er weer met hun kinderen in tijdens de zomervakanties. In rustige tij den komen de ouderen zelf. Een sta caravan is over het algemeen familie-

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1997 | | pagina 10