De haken en ogen van het flatbezit
1 -
Bjlt&lf 3'
Temperamentvol spel
door duo Tsuji/Uitti
Festival Zonnemaire
weer Buitengewoon
PZC
Beachpopfestival bedient
dance-liefhebbers op maat
zeeland
11
agenda
kunst cultuur
maandag 14 juli 1997
door Ondine van der Vleuten
Veel mensen zijn lid van een
vereniging zonder het zelf
te weten. Hun rechten en plich
ten zijn nauwkeurig opgete
kend. maar ze zijn zich er niet
van bewust. Ze betalen iedere
maand hun hypotheek en elk
jaar de onroerende-zaakbelas-
ting, in de zalige veronderstel
ling huiseigenaar te zijn. Tot ze
op een dag ontdekken: ze heb
ben geen huis gekocht, maar
een appartementsrecht. Ze
mogen niet zomaar een muur
wegbreken en al wonen ze dan
gelijkvloers, als lid van de Ver
eniging van Eigenaren (WE)
moeten ze toch mooi meebeta
len aan de kostbare reparatie
van het dak op vierhoog.
De Vereniging Eigen Huis in
Amersfoort wordt regelmatig
geconfronteerd met de onwe
tendheid van appartement-be
zitters. Voorlichtster Annelies
Trip: „Wie een appartement
koopt wordt automatisch lid
van de WE. Dat is bij de wet
bepaald; je kunt het lidmaat
schap niet opzeggen. Soms
echter rept een makelaar daar
niet over bij de verkoop.Bij de
notaris zou in ieder geval dui
delijk moeten worden dat de
koop van een appartement
toch iets bijzonders is. Hij heeft
de plicht zijn cliënt te informe
ren over de akte van splitsing,
waarin precies staat welke de
len wel en niet tot het gemeen
schappelijk bezit van de WE
behoren. Gemeenschappelijke
delen zijn bijvoorbeeld het dak
en de riolering, de dragende
delen, de buitenkant. Voor het
onderhoud daarvan moeten de
leden geld apart zetten.
Slapend
De ideale WE komt twee maal
per jaar bijeen om te bespreken
wat er gebeuren moet aan on
derhoud en om een begroting
op te stellen. De notulen, de in
komsten en uitgaven zijn net
jes geadministreerd. Er is een
administrateur (bestuurder) en
een voorzitter, er is een onder-
houdsplanning voor de lange
termijn. Elk lid heeft de akte
van splitsing en het huishoude-
lijk reglement, om te kunnen
nalezen wat de rechten en
plichten zijn. Als ze een keer
ergens niet uit komen, kunnen
ze - vaak kosteloos - een nota
ris uitnodigen om zaken toe te
lichten.
I-W Tr^wgfHfTr"wrpr
7 H .7
-'ft
Bpi*®.,,II
.J r jrfnw;^ n
•TT'- - T.T-7T irTPftT"
_TarJr~i"ir'!r3rr> - U—J^'
1
lliȣi
De WE's van de Scheldeflats in Terneuzen werken nauw samen om gezamenlijke belangen, zoals de verkeerssituatie rond de com
plexen, de inrichting en het onderhoud van de plantsoenen, veilig te stellen.
Volgens Annelies Trip zijn er
echter nogal wat slapende ver
enigingen. „Als mensen er geen
zin in hebben of zich niet eens
bewust zijn van de vereniging,
is er niemand die ze op de vin
gers tikt. De wet zegt wel dat er
een WE moet zijn, maar niet
hoe die moet functioneren. Het
pand kan rustig verpauperen."
Toch moet zo'n vereniging op
zijn tellen passen. Kees Lu-
teijn, beleidsmedewerker
Volkshuisvesting in Vlissin-
gen: „Als de WE er een zootje
van maakt kan de gemeente op
kosten van de leden onderhoud
plegen. Maar alléén in geval
van bouwkundige gebreken
waardoor gevaar, schade of
hinder kan ontstaan."
Hoewel gemeenten verder ei
genlijk niets te maken hebben
met WE's, steken ze soms toch
de helpende hand toe. I.A Dek
ker van de afdeling bouwen en
wonen in Goes: „In 1990 is de
eigenaar van de flats aan de
Valckeslotlaan begonnen met
gesplitste verkoop van de ap
partementen. Op een paar na
zijn de 72 appartementen nu
verkocht. Er bleek achterstal
lig groot onderhoud te zijn. Al
leen, er was geen geld en geen
bestuur. Intussen zijn er een
paar mensen die de vereniging
nieuw leven ingeblazen heb
ben. Bij wijze van hoge uitzon
dering heeft de gemeente zich
garant gesteld voor een lening.
Het geval is aanleiding geweest
ons te beraden hoe dit in de toe
komst voorkomen kan worden.
We zijn daar nu mee bezig. Ac
tieve WE's zijn toch belang
rijk voor het behoud van de
leefbaarheid en het stadaan-
zicht."
Volgens Annelies Trip is het
Goese voorbeeld typerend.
„Het komt vaak voor dat min
der gewetensvolle flateigena
ren groot onderhoud aan zien
foto Charles Strijd
komen en besluiten hun huur-
bezit gesplitst te verkopen. Zo
lang niet alle appartementen
verkocht zijn heb je dan te ma
ken met een grootaandeelhou
der, om het zo maar te zeggen.
Die kan door het principe van
de besluitvorming in een WE -
de meeste stemmen gelden -
groot onderhoud tegenhouden
tot hij er zelf uitgestapt is."
Wanbeheer
In Vlissingen wist één eigenaar
in de loop van de tijd 22 van de
42 appartementen aan de St.
Kruislaan te verwerven. Lu-
teijn: „Hij had dus altijd het
beslissende woord en kon elke
verbetering of verandering,
waaronder onderhoud en be
heer naar zijn hand zetten.
Daar kwam bij dat hij het ad
ministrateurschap naar zich
toegetrokken had. Verzoeken
van eigenaren om inzage in de
boeken werden niet gehono
reerd. Het was zelfs niet be
kend of deze man zijn eigen bij
drage wel betaalde. Eigenlijk
was er sprake van wanbeheer.
Een aantal huurders en kopers
heeft een handtekeningenactie
opgezet en de gemeente om
hulp gevraagd. Als gemeente
kun je niet veel doen, maar on
ze advocaat heeft uitgezocht
dat ze naar de rechter konden
stappen. Het is mogelijk be
sluiten die door de meerder
heid van een WE genomen zij n
terug te draaien. Dat kan als de
grootst mogelijke minderheid
ertegen was en de rechter vindt
dat het besluit niet redelijk,
billijk enzovoorts was. Bij
voorbeeld als fondsvorming
voor groot onderhoud tegen
wordt gehouden." De situatie
in de St. Kruislaan is intussen
ten goede gekeerd. Er is een
groot-onderhoudsplan voor de
komende vier j aar.
De laatste jaren neemt het aan
tal VVE's toe. Door hoogbouw,
zoals op de Vlissingse boule
vards, door splitsing in bene
den- en bovenwoningen en
door verkoop van voormalig
huurflats. Luteijn: „Wij hou
den die ontwikkeling in de ga
ten. Bij de verkoop van het ap
partementencomplex aan de
H. Averkamplaan/Bloemen-
laan hebben wij er bij de verko
per op aangedrongen gelijk een
goede WE op poten te zetten.
Bijvoorbeeld door een iets ho
gere koopsom, zodat er gelijk
een startkapitaal zou zijn."
In Terneuzen zijn er geen pro
blemen, voor zover bekend bij
gemeentevoorlichter O. Vos-
veld. Integendeel; hier wordt
duidelijk wat een goed geolie
de WE ook voor de leefomge
ving kan betekenen. „Toevallig
ben ik bij dit onderwerp ook als
privé-persoon betrokken, om
dat ik voorzitter ben van een
WE. In die hoedanigheid heb
ik het initiatief genomen tot re
gelmatig overleg met de WE-
voorzitters van de drie Schel
deflats. Tenslotte heb je geza
menlijke belangen, zoals de
verkeerssituatie rond onze ap
partementencomplexen, de in
richting en het onderhoud van
de plantsoenen. We denken er
over het overleg nog uit te brei
den."
EVENEMENTEN
CADZAND-BAD - Evenemententer
rein, 19.30 uur: Circus Renz;
GROEDE - Camping Groede, 19 uur:
Circus Bongo;
HAAMSTEDE Gereformeerde
Kerk, 20 uur: Maandagavondzang
m.m.v. Fred Mann (panfluit) en Bert
Kruis (orgel);
BERGEN OP ZOOM - Roxy, 14 en
18.45 uur: All Stars; 14, 18.45 en
21.30 uur: Bean; 21.30 uur: Scream;
Cinemactueel, 14 uur: Lady en de
vagebond; 18.45 uur: Con Air; 14,
18.45 en 21.30 uur; Speed 2 en Be
an; 21 uur: Strange Days;
GOES - Grand, 20 uur: Bean;
HULST - De Koning van Engeland,
14 uur: 101 Dalmatiers, Lady en de
vagebond. Fly away home en All
Stars; 14, 19 en 21.30 uur: Bean; 19
en 21.30 uur: Speed 2, Con Airen Li-
ar Liar; 19 uur: Karakter en The
ghost and the darkness; 21.30 uur:
Scream en The fifth element;
MIDDELBURG - Cinema, 20.30 uur:
Otto E Mezzo;
VLISSINGEN - Alhambra, 19 uur: Li-
ar Liar; 19 en 21.30 uur: Bean, Speed
2 en Con Air; 21.30 uur: Scream;
TENTOONSTELLINGEN
AARDENBURG Archeologisch
Museum, 13-17.30 uur: '(in de)
Kaart kijken', Het verleden in het
West-Zeeuws-Vlaamse landschap
van heden, (t/m 30/9);
ST. ANNA TER MUIDEN - v.m. Ge
meentehuis, 10-17.30 uur: Co van
Driel (brons), Joke Nederhand en
Emile Daenen (aquarel en pastel)
t/m juli;
BROUWERSHAVEN - v.m. Stad
huis, 9-12 en 13.15-17 uur: Werken
van Bas Sayers en Ines Sayers-
Wiechmann (t/m 6/8);
BURGH-HAAMSTEDE - Hervormde
Kerk, 11-16 uur: Illustraties, tekenin
gen en schilderijen van Wim Hof
man (t/m 2/8);
GOES - Stadskantoor, 9-17 uur:
Adriaan Hamelink, foto's (t/m juli);
Galerie-Atelier De Kaai, 9-12.30 en
13-15.30 uur: 'Mensbeelden', werk
Thea Boss (t/m 19/8);
GROEDE - Galerie De Ouwe Smisse,
13.30-17 uur: Suse Jacobs, acryl
schilderijen (t/m juli);
HEINKENSZAND - Gemeentehuis,
8.30-12.30 uur: Asmet Selim, beel
dende kunst (t/m 24/7);
HOOGELANDE - Kapel van St.
Maarten, 13-18 uur: Keith Black
burn, schilderijen in gemengde
techniek (t/m 17/7);
HULST - Galerie Rattenfanger,
13.30-17 uur: Janneke Wessels,
aquarel en olieverf (t/m 16/8);
MIDDELBURG - Zeeuwse Biblio
theek, 17.30-21 uur: Edwin Marlisa,
foto's (t/m 26/7); 10 x toegepast
werk, foto's Wim Ri'emens (t/m
30/8);
Wandelkerk, 10-17 uur: Marja de
Lange en André Kappert, schilderij
en en tekeningen rond thema
Lechajiem/Op het leven (t/m 14/8);
Zeeuws Museum, 11-17 uur: 'Neha-
lennia 350 jaar'(t/m 1/3/98);
NEELTJE JANS - Waterland, 10-
17.30 uur: 'Waterwereld, leven in de
delta van Bangladesh' (t/m 30/9);
OOSTBURG - Den Hoekzak. 10-12
en 14-18 uur: Tekeningen kinderen
West-Zeeuws-Vlaamse basisscho
len (t/m 19/7);
OOSTKAPELLE - Zeeuws Biolo
gisch Museum, 10-18 uur: Expositie
van botten van fossiele zoogdieren;
De Flora voltooid (t/m 28/9); 'Vlin
ders in de duinen' (t/m 31/8);
OUDDORP - Bezoekerscentrum De
Grevelingen, 10-17 uur: Henk Hij
mans, diverse technieken (t/m juli);
RETRANCHEMENT - 't Zwin, 13-18
uur: Etienne van Beneden, aquarel
len en sculpturen (t/m 7/9);
VEERE - De Schotse Huizen, 12-17
uur: Werken llona Schmit (t/m3/8);
Stadhuis, 12-17 uur: Vondsten in
Veere (t/m sept.);
Grote Kerk, 10-17 uur: Het Hotel,
werken Ingrid v.d. Linde en Marlou
Pluymaekers (t/m 17/8);
VLISSINGEN -Stedelijk Museum,
10-17 uur: 'Van Zeeuwse Admirali
teit tot marine in Zeeland'(t/m 28/9);
ZIERIKZEE- Burgerweeshuis, 10-17
uur: 32ste Zomertentoonstelling
Nederlandse Plastiek met beeld
houwwerk, potterie en klein antiek
(t/m 23/8;
HULPCENTRA
Alarmnummer voor geheel Zee
land: tel. 112.
Centraal Meldpunt Milieuklachten
Zeeland, tel. 0118 412323.
SOS Telefonische Hulpdienst Zee
land, tel. 0118 615551 (dag en nacht
bereikbaar).
Chr. Hulpdienst Zeeland voor men
sen in nood, tel. 0118 625414.
Stichting Blijf van m'n lijf Zeeland,
tel. 0118 469869 (dag en nacht be
reikbaar).
Kindertelefoon Zeeland, tel. 0800
0432 (gratis), dag. van 14.00-20.00
uur.
Bureau Vertrouwensarts Kinder
mishandeling, tel. 0118 628800.
Aids Infolijn, tel. 0118 638384.
Bromfietser
rijdt door na
aanrijden meisje
SLUIS - Een meisje uit het
Duitse Essen is zaterdagmiddag
licht gewond geraakt op de
Hoogstraat in Sluis.
Een bromfietser die het meisje
aanreed, reed na het ongeval
door vanaf de Kanaal weg in de
richting van Sluis. De bestuur
der van de geel-groene scooter is
nog spoorloos. Het meisje moest
zich met een pijnlijke-heup on
der doktersbehandeling stellen.
van onze verslaggever
Herre Stegenga
SCHARENDIJKE - Twee per
sonen die onaangekondigd op
het podium verschenen, kre
gen het Beachpop-publiek za
terdag even muisstil. Een jon
gen en een meisje. ,,Wil je met
me trouw en?", vroeg hij. „Ja",
antwoordde zij, waarna een
luid applaus losbarstte. Ook de
talloze artiesten die de revue
passeerden kregen - zonder
uitzondering - de handen op
elkaar. Want de dance-liefheb-
bers werden op maat bediend:
veel 'happy hardcore' en af en
toe even 'heftig hakküh'.
Beachpop trok dit jaar naar
schatting 8500 bezoekers,
ruim duizend personen minder
dan de voorgaande editie. Or
ganisator Marco Verseput wijt
deze lichte terugval aan de on
geregeldheden van vorig jaar.
„Daardoor zijn gegarandeerd
mensen thuisgebleven." Over
de bijdrage aan het AIDS-
fonds, het uiteindelijke doel
van het festival, kan hij nog
niets met zekerheid zeggen.
„Maar ik ga er vanuit dat het
minder is dan vorig jaar.Toen
werd 45 duizend gulden over
gemaakt.
Vlekkeloos'
Verder kon Verseput terug
blikken op een dag die vrijwel
vlekkeloos is verlopen. Een
lange dag die begon met twee
Zeeuwse bands, de ScaleMo-
dels en Blof. Hoewel het een
sympathiek gebaar is om re
gionale groepen uit te nodigen,
pasten de ScaleModels en Blof
echter nauwelijks bij de rest
Het Beachpoppubliek liet zich graag verleiden tot 'hakküh' op de muziek van de bands op het podi
um. foto Pieter Honhoff
van het programma. Al was het
alleen maar omdat ze echte
muziekinstrumenten gebrui
ken, terwijl het gros van de an
dere artiesten zich bedient van
muziek op band. Dit kan wel
eens misgaan, zoals zangeres
Nasty ervoer. „Speel maar af,
ik luister wel", zei ze op een ge
geven moment toen het gewen
ste intro uitbleef. Gevolg was
dat ze voor de tweede keer bin
nen een kwartier hetzelfde
nummer moest zingen.
Het gebruik van tapes heeft
echter ook voordelen. Er hoe
ven geen instrumenten opge
steld en gestemd te worden zo
dat de pauzes tussen twee
optredens - afgezien van een
snelle veegbeurt - kort kunnen
zijn. Daarom konden de 22 acts
elkaar in rap tempo opvolgen.
De optredens waren kort,
meestal nog geen half uur, en
bleven soms zelfs beperkt tot
één nummer (zoals ODIE 3 en
The Magnificent Four).
Het gros van de artiesten viel
onder de noemer 'happy hard
core'. Dat wil zeggen: een zan
geres voor de refreintjes en een
rapper om het geheel op te vul
len. Bass D King Matthew en
DJ Rob/MC Joe/Mc Hughie
Babe zorgden in de namiddag
even voor een uurtje house.
Daar was duidelijk behoefte
aan, getuige het geestdriftige
'hakküh' op het veld. Tijdens
deze shows was het echter ook
dringen geblazen bij de Beach-
popkraam, waar het populaire
presentatieduo Nance Rutten
en Ferry Somogyi T-shirts sig
neerde.
Gitaar, drumstel, bas en per
cussie werden tot slot nog even
tevoorschijn gehaald voor Lu-
tricia Mc Neal, die in plaats
van East 17 het festival afsloot.
Ze deed dit met- verve en werd
daarvoor beloond met enthou
siaste reacties van het reste
rende publiek. Mc Neal nam
het applaus dankbaar in ont
vangst. „You know how to
treat a girl", sprak ze geroerd,
vlak voordat ze het podium
verliet.
middelburg,
Kloveniersdoelen
Wune Tsuji, viool en Francis
titti, violoncello met werken
con Kodaly, Xenakis en Ravel
doorEllenqard Jense
aterdagavond vond het zes-
en tevens laatste concert
het 21ste Festival Nieuwe
•Muziek plaats in de zaal van de
Kloveniersdoelen in Middel
burg. Een niet alledaagse com
binatie van viool en violoncello
zorgde voor een eveneens typi-
Sche programmering, waarbij
wee grote duo-sonates van res-
pectievelijk Kodaly en Ravel de
®?oidmoot vormden, en Xena-
»|s, wiens 75ste verjaardag met
11 festival luister werd bijge-
er meer voor het idee aan te
Pas kwam met een slechts drie
ounuten durend werkje,
ypnierkelijk bij een dergelijk
i.oncert is, dat 'nieuwe muziek'
niet altijd zeer recent ge-
componeerd is. Kodaly's Duo
voor viool en cello stamt zelfs
uit 1914, de Sonate van Ravel
uit 1922, terwijl alleen Xenakis'
duo in de letterlijke zin 'nieuw'
is te noemen, omdat hij het in
1995 schreef.
Het gedeelte voor de pauze werd
geheel in beslag genomen door
Kodaly's werk (opus 7), dat be
staat uit drie lange delen. Dat
het de beide dames niet aan
temperament ontbreekt, werd
hierin direct duidelijk. Het spel
van geven en nemen, begeleiden
en het vervullen van een solorol
beheersten beiden perfect,
waarbij zij volkomen aan elkaar
gewaagd bleken. De typische
effecten door juist wel of niet vi
brato toe te passen (voorge
schreven of niet?) vervulden
daarbij een belangrijke rol. Het
derde deel, met zijn puur poly
fone lijnen, bevatte duidelijke
volksliedelementen. Hoewel
Tsuji en Uitti goed op elkaar
waren ingespeeld, rezen er wel
eens twijfels aan de gelijkheid,
en riep de intonatie soms ook
wel even vragen op. Jammer dat
het slotdeel onderbroken moest
worden door een ontbrekend
gedeelte van de partituur: sto
rend foutje!
Voorafgaand aan het concert
hield Uitti een lezing over Xen
akis en zijn compositietechnie
ken voor .strijkinstrumenten.
Niet lang, maar wel zeer to the
point wist zij hierover te vertel
len, met duidelijke voorbeelden
geïllustreerd. Het duo Hunem-
Iduhey (voor verklaring achter
ste voren lezen) bevatte de door
haar geschetste technieken ech
ter maar zeer ten dele. Hard,
strak, recht toe recht aan gestre
ken, is Xenakis blijkbaar, als
consequentie van eerdere ont
wikkelingen, tot een versoberde
stijl gekomen. Het vermocht mij
niet te boeien.
Ravels Sonate voor viool en cel
lo werd geschreven ter nage
dachtenis aan Claude Debussy.
Een zeer veeleisende composi
tie, met sterk wisselende stem
mingen. Vooral het eerste deel
vergde bijzondere accuratesse
wat de ritmiek betrof, met lange
syncopische gedeelten in de be
geleiding. Het einde van dit
deel, met grote drieklanken van
flageolettonen, vergde het ui
terste wat betreft de zuiverheid.
In tegenstelling tot het wat gro
vere tweede deel vroeg het derde
een veel lyrischer aanpak, een
element dat tot dan toe schaars
was in dit programma. Het zij
gezegd dat de dames deze proe
ve van bekwaamheid met glans
doorstonden. Zij hielden de
spanning, zonder enig overbo
dig vertoon, volledig vast en
kwamen tot mooie verstilde mo
menten. Ontlading volgde in het
vierde, in een mengeling van
virtuositeit en welluidendheid.
Executanten van de circa rijf tig
bezoekers waren toen hard aan
verkoeling toe: het was een war
me en inspannende avond.
van onze medewerkster
Madeion Lagendijk
ZONNEMAIRE - De ge
bloemde bermen van de Bin
nendijk in Zonnemaire staan
al vol met auto's als het feest
nog maar net begonnen is. Eén
keer per jaar is het rustige
dorpje aan de Grevelingen het
decor voor internationale the
ater- en dansvoorstellingen,
muziek en beeldende kunst.
Het Boerderijfestival Zonne
maire Buitengewoon is onge
kend populair. Op het zon
overgoten erf van de boerderij
van Jaap en Karen Verseput
vermaken ruim 1700 bezoe
kers zich kostelijk.
Het festival begint om één uui
en om half twee zijn er al vier
honderd mensen binnen. Voor
de kassa in de caravan staat
een rij van zo'n honderd be
zoekers te wachten. De Bul
gaarse Brassband Etropole
opent met meeslepende tan
go's en melodieuze volkslied
jes. Langs de sloot genieten
kinderen van een klassieke
'Berenopera'. Het Zeeuwse
Vlegelbier smaakt uitstekend
bij de rijstschotel met gebak
ken banaan van mama Africa
of een 'oerflap' van biologisch
dynamisch meel. De meesle
pende ritmische muziek van
de band Njava uit Madagas
kar, bestaande uit drie broers
en twee zussen, laat de bezoe
kers even vergeten dat ze in
Zeeland zijn. „Daar krijg ik
tranen van in mijn ogen," ge
niet Jaap Verseput. „Fantasti
sche muziek, bijzondere men
sen."
Verseput is zeer tevreden over
het verloop van het festival:
„Dit is nu de derde keer en ie
dere keer leer je van de vorige
keer. Logistiek zit het veel be
ter in elkaar. De eettentjes
bijvoorbeeld zorgden voor op
stoppingen. Dat gaat nu per
fect. De verschillende mu-
ziekoptredens zijn wat meer
uit elkaar getrokken. Zo hoef
je niets te missen."
Overschakelen
Na Njavo is het even over
schakelen naar de gelegen
heidsband van Harry van dei-
Wekken, maar ook daar zit de
stemming er snel in. Vijf com
posities schreef deze bekende
Schouwse musicus speciaal
voor het festival. De work
shop die aan het festival voor
af ging had als doel muzikan
ten van diverse disciplirles en
verschillende niveaus te laten
optreden.
In een pittoresk schuurtje
kunnen geïnteresseerden hun
'triUinggetal' laten bepalen
door waarzegster madame
Strapatsky of een bezoekje
brengen aan het kleinste thea
ter van Zeeland, slechts twee
personen tegelijk, om te luis
teren naar het verhaal van
'Verkeerd Kapje en de Kinky
Wolf'. Wie meer literair inge
steld is, kan zich nestelen rond
sprookjesverteller Jos van
Amsterdam. De kinderen
kunnen knutselen in de tuin of
skelteren rond de schuur.
Dansgroep Hush Hush Hush,
onder leiding van de choreo
graaf Abdelaziz Sarrokh,
zorgt voor spectaculaire, bi
zarre momenten met een men
geling van hip hop, break
dance en capoeira. Het
Zeeuwse dansgezelschap
Dansz treed op tussen het pu
bliek, onder de bomen en op
het podium.
Blijvend, tot met 17 augustus,
is de kunstroute. In de bloei
ende akkerranden langs de
Noord-Langeweg en de Scha-
penweg groeien merkwaardi
ge gewassen. Het thema
Verrassende Gewassen inspi
reerde 25 Nederlandse kun
stenaars tot een visie op de
vruchtwisseling in de akker
bouw. De drie kilometerlange
kunstroute is van zonsopgang
tot zonsondergang te
bezichtigen.
De band Njava uit Madagaskar.
foto Pieter Honhoff