De haken en ogen van het flatbezit 1 - Bjlt&lf 3' Temperamentvol spel door duo Tsuji/Uitti Festival Zonnemaire weer Buitengewoon PZC Beachpopfestival bedient dance-liefhebbers op maat zeeland 11 agenda kunst cultuur maandag 14 juli 1997 door Ondine van der Vleuten Veel mensen zijn lid van een vereniging zonder het zelf te weten. Hun rechten en plich ten zijn nauwkeurig opgete kend. maar ze zijn zich er niet van bewust. Ze betalen iedere maand hun hypotheek en elk jaar de onroerende-zaakbelas- ting, in de zalige veronderstel ling huiseigenaar te zijn. Tot ze op een dag ontdekken: ze heb ben geen huis gekocht, maar een appartementsrecht. Ze mogen niet zomaar een muur wegbreken en al wonen ze dan gelijkvloers, als lid van de Ver eniging van Eigenaren (WE) moeten ze toch mooi meebeta len aan de kostbare reparatie van het dak op vierhoog. De Vereniging Eigen Huis in Amersfoort wordt regelmatig geconfronteerd met de onwe tendheid van appartement-be zitters. Voorlichtster Annelies Trip: „Wie een appartement koopt wordt automatisch lid van de WE. Dat is bij de wet bepaald; je kunt het lidmaat schap niet opzeggen. Soms echter rept een makelaar daar niet over bij de verkoop.Bij de notaris zou in ieder geval dui delijk moeten worden dat de koop van een appartement toch iets bijzonders is. Hij heeft de plicht zijn cliënt te informe ren over de akte van splitsing, waarin precies staat welke de len wel en niet tot het gemeen schappelijk bezit van de WE behoren. Gemeenschappelijke delen zijn bijvoorbeeld het dak en de riolering, de dragende delen, de buitenkant. Voor het onderhoud daarvan moeten de leden geld apart zetten. Slapend De ideale WE komt twee maal per jaar bijeen om te bespreken wat er gebeuren moet aan on derhoud en om een begroting op te stellen. De notulen, de in komsten en uitgaven zijn net jes geadministreerd. Er is een administrateur (bestuurder) en een voorzitter, er is een onder- houdsplanning voor de lange termijn. Elk lid heeft de akte van splitsing en het huishoude- lijk reglement, om te kunnen nalezen wat de rechten en plichten zijn. Als ze een keer ergens niet uit komen, kunnen ze - vaak kosteloos - een nota ris uitnodigen om zaken toe te lichten. I-W Tr^wgfHfTr"wrpr 7 H .7 -'ft Bpi*®.,,II .J r jrfnw;^ n •TT'- - T.T-7T irTPftT" _TarJr~i"ir'!r3rr> - U—J^' 1 lli»£i De WE's van de Scheldeflats in Terneuzen werken nauw samen om gezamenlijke belangen, zoals de verkeerssituatie rond de com plexen, de inrichting en het onderhoud van de plantsoenen, veilig te stellen. Volgens Annelies Trip zijn er echter nogal wat slapende ver enigingen. „Als mensen er geen zin in hebben of zich niet eens bewust zijn van de vereniging, is er niemand die ze op de vin gers tikt. De wet zegt wel dat er een WE moet zijn, maar niet hoe die moet functioneren. Het pand kan rustig verpauperen." Toch moet zo'n vereniging op zijn tellen passen. Kees Lu- teijn, beleidsmedewerker Volkshuisvesting in Vlissin- gen: „Als de WE er een zootje van maakt kan de gemeente op kosten van de leden onderhoud plegen. Maar alléén in geval van bouwkundige gebreken waardoor gevaar, schade of hinder kan ontstaan." Hoewel gemeenten verder ei genlijk niets te maken hebben met WE's, steken ze soms toch de helpende hand toe. I.A Dek ker van de afdeling bouwen en wonen in Goes: „In 1990 is de eigenaar van de flats aan de Valckeslotlaan begonnen met gesplitste verkoop van de ap partementen. Op een paar na zijn de 72 appartementen nu verkocht. Er bleek achterstal lig groot onderhoud te zijn. Al leen, er was geen geld en geen bestuur. Intussen zijn er een paar mensen die de vereniging nieuw leven ingeblazen heb ben. Bij wijze van hoge uitzon dering heeft de gemeente zich garant gesteld voor een lening. Het geval is aanleiding geweest ons te beraden hoe dit in de toe komst voorkomen kan worden. We zijn daar nu mee bezig. Ac tieve WE's zijn toch belang rijk voor het behoud van de leefbaarheid en het stadaan- zicht." Volgens Annelies Trip is het Goese voorbeeld typerend. „Het komt vaak voor dat min der gewetensvolle flateigena ren groot onderhoud aan zien foto Charles Strijd komen en besluiten hun huur- bezit gesplitst te verkopen. Zo lang niet alle appartementen verkocht zijn heb je dan te ma ken met een grootaandeelhou der, om het zo maar te zeggen. Die kan door het principe van de besluitvorming in een WE - de meeste stemmen gelden - groot onderhoud tegenhouden tot hij er zelf uitgestapt is." Wanbeheer In Vlissingen wist één eigenaar in de loop van de tijd 22 van de 42 appartementen aan de St. Kruislaan te verwerven. Lu- teijn: „Hij had dus altijd het beslissende woord en kon elke verbetering of verandering, waaronder onderhoud en be heer naar zijn hand zetten. Daar kwam bij dat hij het ad ministrateurschap naar zich toegetrokken had. Verzoeken van eigenaren om inzage in de boeken werden niet gehono reerd. Het was zelfs niet be kend of deze man zijn eigen bij drage wel betaalde. Eigenlijk was er sprake van wanbeheer. Een aantal huurders en kopers heeft een handtekeningenactie opgezet en de gemeente om hulp gevraagd. Als gemeente kun je niet veel doen, maar on ze advocaat heeft uitgezocht dat ze naar de rechter konden stappen. Het is mogelijk be sluiten die door de meerder heid van een WE genomen zij n terug te draaien. Dat kan als de grootst mogelijke minderheid ertegen was en de rechter vindt dat het besluit niet redelijk, billijk enzovoorts was. Bij voorbeeld als fondsvorming voor groot onderhoud tegen wordt gehouden." De situatie in de St. Kruislaan is intussen ten goede gekeerd. Er is een groot-onderhoudsplan voor de komende vier j aar. De laatste jaren neemt het aan tal VVE's toe. Door hoogbouw, zoals op de Vlissingse boule vards, door splitsing in bene den- en bovenwoningen en door verkoop van voormalig huurflats. Luteijn: „Wij hou den die ontwikkeling in de ga ten. Bij de verkoop van het ap partementencomplex aan de H. Averkamplaan/Bloemen- laan hebben wij er bij de verko per op aangedrongen gelijk een goede WE op poten te zetten. Bijvoorbeeld door een iets ho gere koopsom, zodat er gelijk een startkapitaal zou zijn." In Terneuzen zijn er geen pro blemen, voor zover bekend bij gemeentevoorlichter O. Vos- veld. Integendeel; hier wordt duidelijk wat een goed geolie de WE ook voor de leefomge ving kan betekenen. „Toevallig ben ik bij dit onderwerp ook als privé-persoon betrokken, om dat ik voorzitter ben van een WE. In die hoedanigheid heb ik het initiatief genomen tot re gelmatig overleg met de WE- voorzitters van de drie Schel deflats. Tenslotte heb je geza menlijke belangen, zoals de verkeerssituatie rond onze ap partementencomplexen, de in richting en het onderhoud van de plantsoenen. We denken er over het overleg nog uit te brei den." EVENEMENTEN CADZAND-BAD - Evenemententer rein, 19.30 uur: Circus Renz; GROEDE - Camping Groede, 19 uur: Circus Bongo; HAAMSTEDE Gereformeerde Kerk, 20 uur: Maandagavondzang m.m.v. Fred Mann (panfluit) en Bert Kruis (orgel); BERGEN OP ZOOM - Roxy, 14 en 18.45 uur: All Stars; 14, 18.45 en 21.30 uur: Bean; 21.30 uur: Scream; Cinemactueel, 14 uur: Lady en de vagebond; 18.45 uur: Con Air; 14, 18.45 en 21.30 uur; Speed 2 en Be an; 21 uur: Strange Days; GOES - Grand, 20 uur: Bean; HULST - De Koning van Engeland, 14 uur: 101 Dalmatiers, Lady en de vagebond. Fly away home en All Stars; 14, 19 en 21.30 uur: Bean; 19 en 21.30 uur: Speed 2, Con Airen Li- ar Liar; 19 uur: Karakter en The ghost and the darkness; 21.30 uur: Scream en The fifth element; MIDDELBURG - Cinema, 20.30 uur: Otto E Mezzo; VLISSINGEN - Alhambra, 19 uur: Li- ar Liar; 19 en 21.30 uur: Bean, Speed 2 en Con Air; 21.30 uur: Scream; TENTOONSTELLINGEN AARDENBURG Archeologisch Museum, 13-17.30 uur: '(in de) Kaart kijken', Het verleden in het West-Zeeuws-Vlaamse landschap van heden, (t/m 30/9); ST. ANNA TER MUIDEN - v.m. Ge meentehuis, 10-17.30 uur: Co van Driel (brons), Joke Nederhand en Emile Daenen (aquarel en pastel) t/m juli; BROUWERSHAVEN - v.m. Stad huis, 9-12 en 13.15-17 uur: Werken van Bas Sayers en Ines Sayers- Wiechmann (t/m 6/8); BURGH-HAAMSTEDE - Hervormde Kerk, 11-16 uur: Illustraties, tekenin gen en schilderijen van Wim Hof man (t/m 2/8); GOES - Stadskantoor, 9-17 uur: Adriaan Hamelink, foto's (t/m juli); Galerie-Atelier De Kaai, 9-12.30 en 13-15.30 uur: 'Mensbeelden', werk Thea Boss (t/m 19/8); GROEDE - Galerie De Ouwe Smisse, 13.30-17 uur: Suse Jacobs, acryl schilderijen (t/m juli); HEINKENSZAND - Gemeentehuis, 8.30-12.30 uur: Asmet Selim, beel dende kunst (t/m 24/7); HOOGELANDE - Kapel van St. Maarten, 13-18 uur: Keith Black burn, schilderijen in gemengde techniek (t/m 17/7); HULST - Galerie Rattenfanger, 13.30-17 uur: Janneke Wessels, aquarel en olieverf (t/m 16/8); MIDDELBURG - Zeeuwse Biblio theek, 17.30-21 uur: Edwin Marlisa, foto's (t/m 26/7); 10 x toegepast werk, foto's Wim Ri'emens (t/m 30/8); Wandelkerk, 10-17 uur: Marja de Lange en André Kappert, schilderij en en tekeningen rond thema Lechajiem/Op het leven (t/m 14/8); Zeeuws Museum, 11-17 uur: 'Neha- lennia 350 jaar'(t/m 1/3/98); NEELTJE JANS - Waterland, 10- 17.30 uur: 'Waterwereld, leven in de delta van Bangladesh' (t/m 30/9); OOSTBURG - Den Hoekzak. 10-12 en 14-18 uur: Tekeningen kinderen West-Zeeuws-Vlaamse basisscho len (t/m 19/7); OOSTKAPELLE - Zeeuws Biolo gisch Museum, 10-18 uur: Expositie van botten van fossiele zoogdieren; De Flora voltooid (t/m 28/9); 'Vlin ders in de duinen' (t/m 31/8); OUDDORP - Bezoekerscentrum De Grevelingen, 10-17 uur: Henk Hij mans, diverse technieken (t/m juli); RETRANCHEMENT - 't Zwin, 13-18 uur: Etienne van Beneden, aquarel len en sculpturen (t/m 7/9); VEERE - De Schotse Huizen, 12-17 uur: Werken llona Schmit (t/m3/8); Stadhuis, 12-17 uur: Vondsten in Veere (t/m sept.); Grote Kerk, 10-17 uur: Het Hotel, werken Ingrid v.d. Linde en Marlou Pluymaekers (t/m 17/8); VLISSINGEN -Stedelijk Museum, 10-17 uur: 'Van Zeeuwse Admirali teit tot marine in Zeeland'(t/m 28/9); ZIERIKZEE- Burgerweeshuis, 10-17 uur: 32ste Zomertentoonstelling Nederlandse Plastiek met beeld houwwerk, potterie en klein antiek (t/m 23/8; HULPCENTRA Alarmnummer voor geheel Zee land: tel. 112. Centraal Meldpunt Milieuklachten Zeeland, tel. 0118 412323. SOS Telefonische Hulpdienst Zee land, tel. 0118 615551 (dag en nacht bereikbaar). Chr. Hulpdienst Zeeland voor men sen in nood, tel. 0118 625414. Stichting Blijf van m'n lijf Zeeland, tel. 0118 469869 (dag en nacht be reikbaar). Kindertelefoon Zeeland, tel. 0800 0432 (gratis), dag. van 14.00-20.00 uur. Bureau Vertrouwensarts Kinder mishandeling, tel. 0118 628800. Aids Infolijn, tel. 0118 638384. Bromfietser rijdt door na aanrijden meisje SLUIS - Een meisje uit het Duitse Essen is zaterdagmiddag licht gewond geraakt op de Hoogstraat in Sluis. Een bromfietser die het meisje aanreed, reed na het ongeval door vanaf de Kanaal weg in de richting van Sluis. De bestuur der van de geel-groene scooter is nog spoorloos. Het meisje moest zich met een pijnlijke-heup on der doktersbehandeling stellen. van onze verslaggever Herre Stegenga SCHARENDIJKE - Twee per sonen die onaangekondigd op het podium verschenen, kre gen het Beachpop-publiek za terdag even muisstil. Een jon gen en een meisje. ,,Wil je met me trouw en?", vroeg hij. „Ja", antwoordde zij, waarna een luid applaus losbarstte. Ook de talloze artiesten die de revue passeerden kregen - zonder uitzondering - de handen op elkaar. Want de dance-liefheb- bers werden op maat bediend: veel 'happy hardcore' en af en toe even 'heftig hakküh'. Beachpop trok dit jaar naar schatting 8500 bezoekers, ruim duizend personen minder dan de voorgaande editie. Or ganisator Marco Verseput wijt deze lichte terugval aan de on geregeldheden van vorig jaar. „Daardoor zijn gegarandeerd mensen thuisgebleven." Over de bijdrage aan het AIDS- fonds, het uiteindelijke doel van het festival, kan hij nog niets met zekerheid zeggen. „Maar ik ga er vanuit dat het minder is dan vorig jaar.Toen werd 45 duizend gulden over gemaakt. Vlekkeloos' Verder kon Verseput terug blikken op een dag die vrijwel vlekkeloos is verlopen. Een lange dag die begon met twee Zeeuwse bands, de ScaleMo- dels en Blof. Hoewel het een sympathiek gebaar is om re gionale groepen uit te nodigen, pasten de ScaleModels en Blof echter nauwelijks bij de rest Het Beachpoppubliek liet zich graag verleiden tot 'hakküh' op de muziek van de bands op het podi um. foto Pieter Honhoff van het programma. Al was het alleen maar omdat ze echte muziekinstrumenten gebrui ken, terwijl het gros van de an dere artiesten zich bedient van muziek op band. Dit kan wel eens misgaan, zoals zangeres Nasty ervoer. „Speel maar af, ik luister wel", zei ze op een ge geven moment toen het gewen ste intro uitbleef. Gevolg was dat ze voor de tweede keer bin nen een kwartier hetzelfde nummer moest zingen. Het gebruik van tapes heeft echter ook voordelen. Er hoe ven geen instrumenten opge steld en gestemd te worden zo dat de pauzes tussen twee optredens - afgezien van een snelle veegbeurt - kort kunnen zijn. Daarom konden de 22 acts elkaar in rap tempo opvolgen. De optredens waren kort, meestal nog geen half uur, en bleven soms zelfs beperkt tot één nummer (zoals ODIE 3 en The Magnificent Four). Het gros van de artiesten viel onder de noemer 'happy hard core'. Dat wil zeggen: een zan geres voor de refreintjes en een rapper om het geheel op te vul len. Bass D King Matthew en DJ Rob/MC Joe/Mc Hughie Babe zorgden in de namiddag even voor een uurtje house. Daar was duidelijk behoefte aan, getuige het geestdriftige 'hakküh' op het veld. Tijdens deze shows was het echter ook dringen geblazen bij de Beach- popkraam, waar het populaire presentatieduo Nance Rutten en Ferry Somogyi T-shirts sig neerde. Gitaar, drumstel, bas en per cussie werden tot slot nog even tevoorschijn gehaald voor Lu- tricia Mc Neal, die in plaats van East 17 het festival afsloot. Ze deed dit met- verve en werd daarvoor beloond met enthou siaste reacties van het reste rende publiek. Mc Neal nam het applaus dankbaar in ont vangst. „You know how to treat a girl", sprak ze geroerd, vlak voordat ze het podium verliet. middelburg, Kloveniersdoelen Wune Tsuji, viool en Francis titti, violoncello met werken con Kodaly, Xenakis en Ravel doorEllenqard Jense aterdagavond vond het zes- en tevens laatste concert het 21ste Festival Nieuwe •Muziek plaats in de zaal van de Kloveniersdoelen in Middel burg. Een niet alledaagse com binatie van viool en violoncello zorgde voor een eveneens typi- Sche programmering, waarbij wee grote duo-sonates van res- pectievelijk Kodaly en Ravel de ®?oidmoot vormden, en Xena- »|s, wiens 75ste verjaardag met 11 festival luister werd bijge- er meer voor het idee aan te Pas kwam met een slechts drie ounuten durend werkje, ypnierkelijk bij een dergelijk i.oncert is, dat 'nieuwe muziek' niet altijd zeer recent ge- componeerd is. Kodaly's Duo voor viool en cello stamt zelfs uit 1914, de Sonate van Ravel uit 1922, terwijl alleen Xenakis' duo in de letterlijke zin 'nieuw' is te noemen, omdat hij het in 1995 schreef. Het gedeelte voor de pauze werd geheel in beslag genomen door Kodaly's werk (opus 7), dat be staat uit drie lange delen. Dat het de beide dames niet aan temperament ontbreekt, werd hierin direct duidelijk. Het spel van geven en nemen, begeleiden en het vervullen van een solorol beheersten beiden perfect, waarbij zij volkomen aan elkaar gewaagd bleken. De typische effecten door juist wel of niet vi brato toe te passen (voorge schreven of niet?) vervulden daarbij een belangrijke rol. Het derde deel, met zijn puur poly fone lijnen, bevatte duidelijke volksliedelementen. Hoewel Tsuji en Uitti goed op elkaar waren ingespeeld, rezen er wel eens twijfels aan de gelijkheid, en riep de intonatie soms ook wel even vragen op. Jammer dat het slotdeel onderbroken moest worden door een ontbrekend gedeelte van de partituur: sto rend foutje! Voorafgaand aan het concert hield Uitti een lezing over Xen akis en zijn compositietechnie ken voor .strijkinstrumenten. Niet lang, maar wel zeer to the point wist zij hierover te vertel len, met duidelijke voorbeelden geïllustreerd. Het duo Hunem- Iduhey (voor verklaring achter ste voren lezen) bevatte de door haar geschetste technieken ech ter maar zeer ten dele. Hard, strak, recht toe recht aan gestre ken, is Xenakis blijkbaar, als consequentie van eerdere ont wikkelingen, tot een versoberde stijl gekomen. Het vermocht mij niet te boeien. Ravels Sonate voor viool en cel lo werd geschreven ter nage dachtenis aan Claude Debussy. Een zeer veeleisende composi tie, met sterk wisselende stem mingen. Vooral het eerste deel vergde bijzondere accuratesse wat de ritmiek betrof, met lange syncopische gedeelten in de be geleiding. Het einde van dit deel, met grote drieklanken van flageolettonen, vergde het ui terste wat betreft de zuiverheid. In tegenstelling tot het wat gro vere tweede deel vroeg het derde een veel lyrischer aanpak, een element dat tot dan toe schaars was in dit programma. Het zij gezegd dat de dames deze proe ve van bekwaamheid met glans doorstonden. Zij hielden de spanning, zonder enig overbo dig vertoon, volledig vast en kwamen tot mooie verstilde mo menten. Ontlading volgde in het vierde, in een mengeling van virtuositeit en welluidendheid. Executanten van de circa rijf tig bezoekers waren toen hard aan verkoeling toe: het was een war me en inspannende avond. van onze medewerkster Madeion Lagendijk ZONNEMAIRE - De ge bloemde bermen van de Bin nendijk in Zonnemaire staan al vol met auto's als het feest nog maar net begonnen is. Eén keer per jaar is het rustige dorpje aan de Grevelingen het decor voor internationale the ater- en dansvoorstellingen, muziek en beeldende kunst. Het Boerderijfestival Zonne maire Buitengewoon is onge kend populair. Op het zon overgoten erf van de boerderij van Jaap en Karen Verseput vermaken ruim 1700 bezoe kers zich kostelijk. Het festival begint om één uui en om half twee zijn er al vier honderd mensen binnen. Voor de kassa in de caravan staat een rij van zo'n honderd be zoekers te wachten. De Bul gaarse Brassband Etropole opent met meeslepende tan go's en melodieuze volkslied jes. Langs de sloot genieten kinderen van een klassieke 'Berenopera'. Het Zeeuwse Vlegelbier smaakt uitstekend bij de rijstschotel met gebak ken banaan van mama Africa of een 'oerflap' van biologisch dynamisch meel. De meesle pende ritmische muziek van de band Njava uit Madagas kar, bestaande uit drie broers en twee zussen, laat de bezoe kers even vergeten dat ze in Zeeland zijn. „Daar krijg ik tranen van in mijn ogen," ge niet Jaap Verseput. „Fantasti sche muziek, bijzondere men sen." Verseput is zeer tevreden over het verloop van het festival: „Dit is nu de derde keer en ie dere keer leer je van de vorige keer. Logistiek zit het veel be ter in elkaar. De eettentjes bijvoorbeeld zorgden voor op stoppingen. Dat gaat nu per fect. De verschillende mu- ziekoptredens zijn wat meer uit elkaar getrokken. Zo hoef je niets te missen." Overschakelen Na Njavo is het even over schakelen naar de gelegen heidsband van Harry van dei- Wekken, maar ook daar zit de stemming er snel in. Vijf com posities schreef deze bekende Schouwse musicus speciaal voor het festival. De work shop die aan het festival voor af ging had als doel muzikan ten van diverse disciplirles en verschillende niveaus te laten optreden. In een pittoresk schuurtje kunnen geïnteresseerden hun 'triUinggetal' laten bepalen door waarzegster madame Strapatsky of een bezoekje brengen aan het kleinste thea ter van Zeeland, slechts twee personen tegelijk, om te luis teren naar het verhaal van 'Verkeerd Kapje en de Kinky Wolf'. Wie meer literair inge steld is, kan zich nestelen rond sprookjesverteller Jos van Amsterdam. De kinderen kunnen knutselen in de tuin of skelteren rond de schuur. Dansgroep Hush Hush Hush, onder leiding van de choreo graaf Abdelaziz Sarrokh, zorgt voor spectaculaire, bi zarre momenten met een men geling van hip hop, break dance en capoeira. Het Zeeuwse dansgezelschap Dansz treed op tussen het pu bliek, onder de bomen en op het podium. Blijvend, tot met 17 augustus, is de kunstroute. In de bloei ende akkerranden langs de Noord-Langeweg en de Scha- penweg groeien merkwaardi ge gewassen. Het thema Verrassende Gewassen inspi reerde 25 Nederlandse kun stenaars tot een visie op de vruchtwisseling in de akker bouw. De drie kilometerlange kunstroute is van zonsopgang tot zonsondergang te bezichtigen. De band Njava uit Madagaskar. foto Pieter Honhoff

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1997 | | pagina 11