Lachen en brullen in de kerk m W p Heer Bommel en de Pikkinring varia Boek Vlissingse voorganger Kees Neeteson over religieuze geestvervoering levensbeschouwing het weer sSÏ 'i ■p:r m, Alles beter dan 'fiets' snelheidscontrole puzzel recept dinsdag 8 juli 1997 door Elizabeth de Haan-Roelse De Vlissingse pinkstervoor ganger Kees Neeteson haalt in zijn onlangs verschenen boek 'Geestvervoering en zins verrukking' eindeloos veel voorbeelden aan van vreemde dingen die mensen zijn overko men in hun religieuze leven in bijbelse en na-bijbelse tijden. Hij wil daarmee aantonen dat zaken als de 'Toronto-blessing', die heden ten dage over gelovi gen in bepaalde samenkomsten kan komen, echt zo gek nog niet zijn, want zulke vreemde ver schijnselen zijn er volgens hem altijd al geweest. De Toronto-zegen is bij pink sterachtige geloofsgemeen schappen de verzamelnaam ge worden van verschijnselen als onbedaarlijk gelach, van ge jammer en gebrul, van een soort van flauwvallen (vallen of rus ten in de Geest genoemd) en an dere emotionele toestanden die zich in sommige samenkomsten kunnen voordoen, volgens velen allemaal door de werking va n de Heilige Geest. Het begon allemaal in 1994 tij dens samenkomsten in de Cana dese stad Toronto waar de hele gemeente in een onbedaarlijk bevrijdend lachen uitbarstte. Hierna volgde Londen en toen dat in Nederland bekend werd zijn enkele voorgangers de 'ze gen' ook gaan halen in Toronto, door daar op bezoek te gaan. En het werkte ook in Nederland. Ik weet niet of de uitingen in Ne derlandse pinkstergroeperin gen erg anders zijn dan die in Toronto, wél is duidelijk gewor den dat de 'zegen' als een twee snijdend zwaard door de ge meenten is gegaan. Dat wil zeggen dat vele gemeenten uit elkaar zijn gevallen in vóór en tegenstanders van de 'zegen'. Velen zijn zo geschokt geworden door deze 'uitingen des Gees- tes', dat zij het eerder zijn gaan zien als uitingen van kwade geesten of van de menselijke geest, terwijl anderen er, net.als Kees Neeteson, heilig van over tuigd zijn dat deze 'extases, trances en bijbelse abnormali teiten' wel degelijk passen bij het hedendaags geloven. Zelf heb ik, als hervormd kerkmens, die wilde toestanden die soms voorkomen in gemeentesamen komsten niet meegemaakt, Het centrum van de stad waaraan de Toronto-zegen zijn naam ontleent. maar er dus wel van ooggetui gen over gehoord er erover gele zen. Ik was wel meermalen getuige van het 'rusten in de Geest' zoals de Oud-Katholieke prof. Par- mentier dat beschrijft in zijn boekje onder die titel. Niet in een gewone kerkdienst, maar op drukbezochte conventies van de Charismatische Werkgemeen schap in Dalfsen. Daar komen voornamelijk 'kerkmensen' bij elkaar: Meest gereformeerden en hervormden, gelardeerd met oud-katholieken, roomsen, doopsgezinden, leger des heils en andere kleine kerkgenoot schappen. Qp zaterdagavonden wordt da&r een 'dienst der gene zing' gehouden na een inleidend gedeelte, op twee manieren: men kan voor een persoonlijk gesprek, voorbede en zegen naar twee pastores (er zijn zo'n 25 teams die druk bezocht wor den) en/of men kan een zegen vragen zonder voorafgaand ge sprek bij een team van drie men sen die zich vooraan hebben op gesteld. Vooral bij dat team (wisselend van samenstelling) gebeurt het nogal vaak dat men sen tijdens de zegen de kracht uit hun benen verliezen en 'val len', maar liefdevol worden op gevangen en neergelegd. Voor korte of langere tijd ervaren de meesten een aangename diepe want vroeger waren er ook rare en schokkende ervaringen, waar veel (kerk)mensen moeite mee hadden en die zelfs officieel werden afgekeurd. Parmentier is wat nauwgezetter en trekt onder andere de conclu- en totale ontspanning. Bij som migen komen heftige emoties los, die andere pastorale aan dacht vergen om verwerkt te worden. Niet bijbels Parmentier heeft in zijn boekje de vele ervaringen van mensen samengevat (het komt op de conventies voor sinds 1980) en getoetst aan bijbelse gegevens en verhalen uit de kerkgeschie denis. Hij komt wel tot andere conclusies dan Neeteson en heeft ook meer een 'vergelij kend warenonderzoek' uitge voerd. Neeteson zegt eigenlijk: wat nu raar en schokkend is kan best van de Heilige Geest zijn, sie dat wat nü gebeurt niet op eenzelfde manier voorkwam in de bijbelse tijd en er dus niet mee te vergeli j ken is en dat geldt dan ook voor de meeste verha len uit de kerkgeschiedenis. Toch gelooft ook hij dat de Hei lige Geest, naast, onze eigen geest, wel degelijk een rol kan spelen bij verschijnselen als het 'rusten in de Geest', maar dan omdat hij aanneemt dat de Geest van God, de Schepper- Geest, in staat is om ons mensen- van deze tijd op een bij ons pas sende wijze aan te raken. Hij ziet het als een krachtige erva ring, die mits in goede vormge ving en onder goede pastorale begeleiding opgedaan, kan bij foto Andy Clark/RTR dragen tot geestelijke groei. Over een goede omgeving (de sfeer in de samenkomst: de ge richtheid op Christus en niet op ervaringen) en pastorale zorg ben ik bij Neeteson met betrek king tot het heden niets tegen gekomen. Pastorale zorg en streven naar genezing komen aan de orde in het andere boek van Parmen tier: 'Heil maakt heel', waarin ook over de Toronto-zegen en het rusten in de Geest wordt ge schreven. Het boek vat de ont wikkeling van de dienst der ge nezing en het charismatisch pastoraat samen vanaf de jaren vijftig tot heden en beschrijft verder helder alle aspecten van deze 'dienst' waaronder ook het omstreden exorcisme (duivel uitdrijven). Niet ieder charismatisch geïn spireerd kerkmens kan zich di rect vinden in de visie van Par mentier op religieuze genezing. Hij heeft het over het 'hagedis principe': een door God gescha pen genezende kracht, die door mensen aan mensen kan worden doorgegeven. Sommigen den Elizabeth de Haan studeerde enige jaren theologie en is ge specialiseerd in stromingen en sbkten. Zeeland: Zon op retour ken dat hij hiermee het 'magne tisme' (mesmerisme) goedkeurt, maar verderop in het boek blijkt dat hij daar grote bezwaren te gen heeft omdat een behande ling door een magnetiseur niet geschiedt in de Naam van Jezus Christus en tevens de patiënt aan de behandelaar bindt. In 'Heil maakt heel' hoopt Par mentier op de kerk als een ge meenschap waarin genezing van lichamelijke en psychische problemen bevorderd wordt en mogelijk zal zijn. Er wordt druk geoefend op charismatische bij eenkomsten, maar ook in de hervormde kerk van Kapelle en de gereformeerde kerk van Haamstede, zonder Toronto-ze gen, dat wel... Dwaas In vi nd het positief dat Neeteson in de kerkgeschiedenis is gedo ken en daarmee aangeeft dat tussen de bijbelse tijd en het he den er niet een groot niets was, maai- een doorgaande lijn, dat de Kerk van Christus van alle tijden is. Maar op het eind van zijn werk spreekt hij over 'dwaas te durven zijn om Chris tus' wil' en over 'Indien de we reld u haat, weet dan dat zij Mij eerder dan u gehaat heeft.' Jam mer, vind ik, want uit de manier waarop hij deze teksten ge bruikt (misbruikt?) blijkt mijns inziens dat Neetesons boek vooral een verdedigingsge schrift is tegen hen die niet zo weg zijn van de uitingen van de Toronto-zegen. Dat zijn de broeders en zusters die zich meenden te moeten afscheiden van zijn gemeente, maar onder tussen geeft hij ook de 'traditio nele kerken' er behoorlijk van langs. Niet altijd geheel onte recht, maar de scherpte van de kritiek gaat voor mij hier en daar te ver. Geestvervoering en zinsverrukking door Kees Neeteson, 171 pag., uitg. CCZM, ISBN90-75226-06-3 Rusten in de Geest door M. F. G. Parmentier, 56 pag., uitg. St. Vuur, ISBN 90-71571-24-6 Heil maakt heel door Marden Par mentier, 162 pag., uitg. Meinenma, ISBN 90-211-3661-9 1 20° N 3 |lbu hi Zierikzee 5 ifaa Antwerps, Eindelijk gaat een hogedrukgebied, Door: Vladimir de, dat langzaam nadert vanuit het zuid westen, nu dan toch zijn invloed uitoefenen op het weer inZs land. Dat gaat echter langzaam want vandaag is er nog spray enkele wolkenvelden. De kans dat daaruit nog een bui valtwc echter steeds kleiner en als de zon even schijnt, kan de temp; tuur in het oosten van de regio tot 21 graden oplopen. Op pis waar de bewolking hardnekkig is, blijft het circa 19 graden.D, neemt verder af en is slechts nog matig, 3 Bft, uit het noords- ven open water. Woensdag trekt het hogedrukgebied naard- se Bocht boven de Wadden en de wind draait dan verder na? noordoosten. Daardoor kan de temperatuur opnieuw een of: graden stijgen en op donderdag geldt hetzelfde. De temper?, loopt dan bij een matige oostelijke wind in de regio mogelijk naar waarden rond 25 graden en als dat gebeurt is ervoorfe sinds een maand weer sprake van een zomerse dag in de rep' was namelijk op 7 juni dat de temperatuur in Vlissingen voor het laatst boven de 25 graden uit steeg. Volgens de meerjarige gemiddelden zouden er in de maand juli 3 dagen moeten zijn in Vlissin gen met een temperatuur bo ven 25 graden. Of het war mere weer voor langere tijd aanhoudt, is echter de vraag. Een depressie ontwikkelt zich donderdag boven het westen van Frankrijk en de eerste be wolking bereikt al in de loop van vrijdag vermoedelijk Zeeland. In het weekeinde trekt de storing naar het noorden maar de kans is groot dat er ook dan nog en kele buien gaan vallen. Af en toe zon i - [f221 *7 Vooruitzichten woensdag donderdac vrijdag zaterdag weer max. 22= 23* 25° 23* min. 14* 14° 15° 16° wind 0N0 3 03 0Z0 3 ZZW 3 Zon et Maan op5.3i Onder: op 9.2: Onderi Nautisch bericht Wind: noord, 3 Beaufort. Zicht: goed. Temperatuur kustwats graden. Maximum golfhoogte monding Scheldes: 0,5 melei door Louis Burgers Ooit is hij omschreven als een 'trappelwagen', een 'steekpeerd' of zelfs een 'zwijntje'. In de eerste jaren na de introductie krijgt de nederige fiets ook wel namen als 'snelvoertuig', 'spotter- wiel' of 'brik'. 'Stalen ros' is ook zo'n term, maar die be staat nog. Nu de Tour de France van start is gegaan zullen heel wat renners op hun 'stalen' ros moeten af zien tijdens de beklimmin gen van de Alpe d'Huez of Tourmalet. Nederland raakte in 1869 in de ban van wat hier later de fiets is gaan heten. De véloci- pède, of loopfiets, was al eer der uitgevonden, maar bleek geen succes. Pas rond 1860 ontwikkelden vader en zoon Michaux uit het Franse Bar- le-Duc een ijzeren gevaarte met trappers aan de as van het voorwiel. Deze vélocipè- de werd de voorvader van on ze fiets, en al direct na de in trede daarvan vlogen talloze taalkundigen elkaar in de haren over een goed Neder lands woord. Aan de vooravond van de af gelopen zaterdag begonnen Tour '97 publiceerde de his toricus en journalist Ewoud Sanders een hilarisch verslag van de zoektocht naar de aanduidingen van onze fiets en naar de herkomst van die woorden. Want 'vélocipède' was wel een erg moeilijk woord en vooral erg Frans en dat viel ook in de vorige eeuw vooral in Vlaanderen geheel verkeerd. Sanders vond in totaal zo'n zeventig verschil lende omschrijvingen. Alles mocht, als het maar niet 'fiets' werd, bedacht eind vo rige eeuw de Utrechtse let terkundige Alfred Buijs. De ze vriend van de schrijver Multatuli kwam op de prop pen met rij-wiel, analoog aan het al ingeburgerde 'rij-tuig, schrijft Sanders. Zijn vondst werd gestolen door de Leidse hoogleraar Matthias de Vries, die in zijn eigen Woor denboek der Nederlandsche Taal zichzelf als bedenker opwierp. Niets mocht echter baten. Een kwart eeuw na de intro ductie van de vélo waarde het verfoeide woord 'fiets' rond. Waarom verfoeid? Omdat het woord niet was ontstaan in de studeerkamers van de ge leerden, maar werd uitge vonden door het gewone volk. De redactie van De Kampioen omschreef het woord dan ook als 'geniepig'. „Het woord fiets piept, alsof de ie-klank tusschen de drie scherpste letters van ons al phabet in de klem zat. (Het doet ons denken) aan een halfsleetje dat piepend om olie door een gevoelloozen fietsbarbaar met ruwe bon kige trappen al maar voort gedreven wordt," schrijft de redactie in antwoord op een brief van een 'dame' uit Nij megen. Fiets mocht dus niet. In de ogen van het bestuur van wat later de Algemene Neder landsche Wielrijdersbond (ANWB) zou worden, gold het woord fiets als bargoens, een vulgair woord. Ewoud Sanders' zoektocht naar het ontstaan van 'fiets' brengt ons onder meer tot de constatering'dat Zuid-Hol landers de benaming 'viets' introduceerden als verbaste- ring van het Franse woord Vi tesse. In Gelderland daaren tegen verwijst men naar de Wageningse bondsrijwiel- hersteller le klas, Elie Cor nells Viets. Ook de Apel- doomse inktf abri kant Dirk Christiaan Lucas Neelmeijer wordt genoemd als bedenker van de uiteindelijke fiets. Gevreesd moet worden dat de geleerden het er nooit meer over eens zul 1 en worden wie wanneer welke term heeft bedacht. Uit het ge schrift van Sanders wordt in ieder geval duidelijk dat 'fiets'het uiteindelijk gewor den is. Het doet er eigenlijk niet meer toe of dat een ver bastering is van de naam 'Viets' of van het volksbegrip (uit de 19e eeuw!) 'vietsen' snel bewegen. Belangrijk is wel dat onze jongens in Frankrijk de pedalen snel ge noeg ronddraaien. GPD Ewoud Sanders, Fiets! De ge schiedenis van een vulgair jon genswoord. SDU Uitgevers. ISBN 90 75566 38 7. Prijs f 19,90 De politie kondigt voor vandaag de volgende snelheidscontroles aan: A2 - tussen Amsterdam-Utrecht-Den Bosch vice versa A10 - ringweg Amsterdam A4 - ter hoogte van Leidschendam Waterstanden Toonder Studio's DINSDAG Hoogwater Heer Bommel stond naast Joost op de stoep en keek bekommerd de politieboot na. „Wat een vreselijke toestand voor een heer van mijn stand', klaagde hij. „Mijn gazon is geruïneerd en mijn huis is overwoekerd door water, als je begrijpt wat ik bedoel. En ik krijg de schuld. De commissaris gaat me voor de rechter dagen omdat de markies hem tegen mij heeft opgezet. Ach, waar heb ik dit alles aan verdiend?" „De markies is een astrant persoon, als ik mij zo mag uitdrukken", zei Joost. „Hij heeft mij met de omelet laten staan. Maar deze stroom is zeer betreurenswaardig, heer Olivier. U had dit niet moeten doen, met uw permissie." „Ik heb dit niet gedaan!", riep heer Bommel stampvoetend uit. „Hoe kan ik? Waarom zou ik?" Op dat moment werd hij gestoord door een zwaar eind touwwerk, dat hem vanaf het grasveld werd toegeworpen. „Ahoy!", riep een rauwe stem. „Maak eens vast, maat!" Heer Ollie verstomde. Hij draaide zich onthutst om en stond nu oog in oog met de schipper van een aanleggend vaartuig. „W-wat betekent dit?", vroeg hij met bleke lippen. „Is het nog niet genoeg, dat ik door mijn eigen personeel in twijfel wordt getrokken? Het water spoelt door mijn kelders en de politie schrijft me op en jij gooit met touw." „Ja", zei de schipper verveeld. „Leg eens vast, maat!" „Ik ben je maat nietriep heer Ollie met overslaande stem. „Ik ben heer Olivier B. Bommel en dit is Bommelstein; een heerlijkheid De varensgezel opende de ogen wat verder en keek verrast rond. „O", zei hij, „is dit het Blauwhoedenveem niet?" In sommige vakjes staat een getal dat correspondeert met een getal in de balk onderaan. De letters die ingevuld worden in de vakjes met een getal, kunnen ook op de balk worden ingevuld. Verticaal vormen de letters in de eerste en derde kolom ook een woord. Hoe luidt het sleutelwoord? 1Rad met inkepingen; 2. vogel; 3. hoes; 4. zacht spreken; 5. springstof; 6. aanhangwagen; 7. anoniem; 8. aanstoot. 8 4 9 6 7 2 6 7 4 2 2 5 6 7 7 6 3 7 6 6 8 3 10 7 3 9 2 6 1 1 6 7 8 2 2 10 6 7 1 6 7 8 9 10 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Oplossing maandag 7 juli ster-kast t-gelid-e op-kap-nr ore-k-per meer-noga -m-uni-a- ring-sate een-n-fit br-nel-et u-kaper-e stop-kaar _Janny van der Lee_ Aardappelsoufflé met walnoten Old Amsterdam is een pikante kaas die los aan het stuk te koop is, maar ook kant en klaar geraspt in zakjes. In plaats van deze kaas kunt u uiteraard el ke andere pittige kaas nemen die uw voorkeur heeft. 4 personen 1 kilo (kruimige) aardappels zout 1 zakje geraspte Old Amsterdam (85 gram) 75 gram walnoten 25 gram boter of margarine 1,5-2 dl melk peper, nootmuskaat 2 eierenboter of margarine om in te vet ten. Schil en kook de aardappels als gebrui kelijk. Verbrokkel de walnoten. Giet de aard appels af en stamp ze fijn. Meng boter en melk door de aardappelen, zodat een smeuig geheel ontstaat. Breng op smaak met peper, zouten nootmuskaat. Splits de eieren. Meng eerst de eidooi ers en dan iets meer dan de helft van de geraspte kaas en ongeveer 2/3 deel van de noten door de aardappelmassa. Klop de eiwitten stijf en spatel ze door de aardappelmassa. Doe het geheel over in een ingevette souffléschaal en be strooi met de rest van de kaas en de no ten. Bak de aardappelsoufflé in 25-30 minuten goudbruin en mooi hoog. Open de ovendeur niet tussentijds. 8 JULI Vlissingen Terneuzen Bath Roompot Buiten Zierikzee Wemeldinge Philipsdam West uur cm uur 05.08 229 17.29 05.27 255 17.45 06.26 298 18.45 05.10 172 17.25 06.50 166 19.00 06.50 18919.05 07.15 176 19.20 Laag water uur cm ui 11.22 17523.! 11.48 183 00.45 23512.5! 11.20 12123/ 00.35 156123 00.40 17012/ 00.30 16412/ Een hogedrukgebied gaat langzamerhand meer en meerit in het westen van Europa bepalen. Hierdoor krijgt de zonvï grotendeels het heft in handen boven de Britse eilanden, lux, Frankrijk, Spanje en Portugal. Vooral rond de Noordz# echter ook wel diverse wolkenvelden de zon nog even kum sluieren. Het blijft wel droog bij maxima tussen 20 en 25gj? het binnenland van Spanje stijgt het kwik echter gemakken boven de 30 graden. Het hogedrukgebied is echter geen Is' ven beschoren en al op donderdag is op de weerkaarten dl vrijwel niet meer terug te vinden. Een depressie boven het' den van Finland zorgt voor veel bewolking en diverse buie' het midden en noorden van Scandinavië. Ook is er een dep' actief boven de Oekraïne. Deze depressie levert veel onw# en op boven het oosten van Polen, Tsjechië, Rusland en R« menië. Met name boven het zuiden van Polen wordt veeltf verwacht bovenop al het hemelwater dat de afgelopen da? gevallen is. Ook de Alpen en het voorrrtalig Joegoslavië V; vandaag wat regen te verwerken. Veel zonniger is en blijft11 vakantielanden rond de Middellandse Zee. Bij middagtemP ren tussen de 25 en 30 graden is het daar volop zomer. Europa: Doortrekhoog WOENSDAG 9 JULI Vlissingen Terneuzen Bath Roompot Buiten Zierikzee Wemeldinge Philipsdam West Hoog water uur cm uur cm 05.46 219 18.05 206 06.07 245 18.25 232 07.06 288 19.22 270 05.45 164 18.05 150 07.25 160 19.30 149 07.30 182 19.35 170 07.40 170 19.40 158 L Lagedrukgebied H Hogedrukgebied zware sneeuw llchl bewolkl lichle regen matige regen zwaarbewolkt zware regen Laag wa'. uur 11.56 00.20 01.20 12.05 01.15 01.15 01.10 cm 167 210 231 117 156 169 165

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1997 | | pagina 4