Altijd belust op een avontuurtje Een gedroomde werkelijkheid PZC Structuurschets geef aanzetten voor beter leefmilieu in Benelu Dance en r&b van Dynamic J verovert snel de muziekwerel zeeland 1 Historische hardzeildag brengt leven in Veerse toeristenketel kunst cultuur dinsdag 8 juli 1997 van onze verslaggever Wout Bareman TERNEUZEN - Overvolle we gen, uitdijende steden en op rukkende haven- en industrie gebieden zetten de kwaliteit van het leefmilieu in de Bene- lux-landen steeds meer onder druk. In de Tweede Benelux Structuurschets pogen onder zoekers - in opdracht van de ministers van Ruimtelijke Or dening van Nederland, Vlaan deren, Wallonië, Brussel en Luxemburg - één gezamenlijke toekomst-visie te formuleren. Die moet als leidraad dienen voor een nieuw beleid op lande lijk, gewestelijk en regionaal ni veau met de nadruk op de grens gebieden. Volgens de onderzoekers valt niet te ontkomen aan een grens overschrijdend beleid dat zoveel mogelijk op elkaar is afgestemd. Vooral in de grens streken wordt nauwelijks nog geaccepteerd dat er - terwijl de grenzen zouden moeten verva gen - ondanks alles nog steeds sprake is van compleet van el kaar verschillende en vaak te genstrijdige beleidsvisies op het gebied van de ruimtelijke orde ning. De drie thema's die in de ont- werp-structuurschets centraal staan zijn: locatiebeleid (keuzes voor nieuwe locaties voor wo nen, werken en voorzieningen, waarbij het uitgangspunt is de uit de hand lopende mobiliteit te beperken), hoofdinfrastruc tuur (beleidskeuzes ten aanzien van een samenwerkend netwerk van hoofdtransportassen, ach terlandverbindingen en infra structuur-knooppunten) en landelijk gebied (grensover schrijdende aspecten van de re latie tussen landbouw en leef milieu). Belangrijkste doel: duurzaam gebruik van de be perkte ruimte in de Benelux. Samenwerking Secretaris-generaal drs. B. M. J.Hennekam: „DeTweede Schets heeft daarnaast als be langrijke missie het bevorderen van de concrete samenwerking op het gebied van ruimtelijke ordening op de werkvloer. met name in de grensgebieden. Daarover moet niet zozeer in onze respectievelijke hoofdste den of in het Benelux-hu« slist worden, maar datniot; gepakt worden door de me en. instanties ter plaatse,; dag opnieuw." De samenstellers geven in; lijnen aan hoe in hun ogg beleid eruit zou moeten: Nieuwe woningen en econ sche activiteiten dienen a concentreren in de stede gebieden. Dat komt de land: ke gebieden ten goede. It gebieden moeten kans agrarische activiteiten v:, gestimuleerd, landschapp.; kwaliteiten worden verst en toerisme en recreatie word-: gepast. Infrastructuur Volgens de Benelux-plar; makers moeten de economi ontwikkelingen plaatsvn daar waar dat tot nu toe gebeurde. „In feite vorm-: mainports Rotterdam en weipen, aangevuld met havens, één havencomple grootste ter wereld." Ha\; bonden economische acin ten moeten in dat 'con; worden geconcentreerd, versnippering mag g'eensp zijn. In de schets wordteen; ge samenwerking tussen c- vens in de Benelux-Dell: pleit, zij het met behoud v: gezonde concurrentie. G voorkomen dat de infrü tuur in de havengebiedenc slibt, moeten zowel voe personen- als het goedere voer maatregelen worde: troffen. Het woon-werkverkeer worden beperkt door vï houden aan een duidelijk centratie van wonen en v,- op bepaalde locaties. Daar moet collectief vervoer (b trein) en het gebruik vanc worden gestimuleerd. Yd goederenvervoer betreft toverwoord: multimodal waarin vervoer over de over water en per spoon gecombineerd en het ve per schip en trein extra: gestimuleerd. Daarvoor goede verbindingen ree: achterland onontbe Tenslotte moet in het te stige beleid het instandh: en ontwikkelen van m waarden een belangrijk spelen. van onze verslaggever Harmen van der Werf VEERE - De gezelligheid en het historische tafereel. Daar draait het komende zaterdag om, op het Veerse Meer, tijdens de vijf de Van Loon-hardzeildag. Een echte wedstrijd is het niet. En ISF-directeur drs. R. Klaassen overleden GOES - Vrijdag is in zijn woon plaats Goes, drs. Rob Klaassen overleden. Hij was sinds 1990 directeur van de International Schelde Faculteit (ISF). Drs. Klaassen begeleidde de op zet en de ontwikkeling van de organisatie die onderwijs en be drijfsleven grensoverschrij dend bijeen wil brengen. In de Europese regio's Oost- en West Vlaanderen en Zeeland werden kennis en ontwikkeling samen gebracht om elkaar onderling te versterken. Rob Klaassen werd 43 jaar. De crematieplechtigheid is morgen (woensdag) in het crematorium in Middelburg. Wilko Schuringa nieuwe directeur van Cinema Middelburg MIDDELBURG - Cinema Mid delburg heeft een nieuwe direc teur. Per 1 september zal Jan- Wilko Schuringa de huidige di recteur Willem Nijssen opvol gen. Schuringa is 29 jaar. Hij woont op het ogenblik in Amsterdam. Vanaf 1975 heeft hij een tijdlang in Middelburg gewoond waar hij zjjn VWO-diploma behaal de. Vervolgens vertrok hij naar Rotterdam om aan de Erasmus Universiteit Kunst- en Cultuur wetenschappen te studeren. Hij deed onder meer onderzoek naar de vertoningsmogelijkhe- den van de kleinere Europese film. Schuringa kent Cinema Mid delburg. Sinds 1993 is hij als vrij williger en staflid betrokken bij de organisatie van het Film festival Zeeland. toch zit er eeix behoorlijk wed strijdelement in. Organisatoren Jan Hendriksen en Klaas Ten- wolde van de Stichting Behoud Hoogaars kijken al reikhalzend uit naar de finish voor de Camp- veerse Toren. Wie komt als eer ste over de streep? Zal het weer de vrij jonge stalen hoogaars Nieuwe Maen zijn? Of één van de authentieke hoogaarsjach- ten Jetty of Windroos? Ze mogen het eigenlijk niet zeg gen, Maar stilletjes hopen Ten- wolde en Hendriksen op een nek aan nek-race tussen de Jetty en de Windroos. Dat zou pas de tij den van wéleer doen herleven. De Jetty, de Windroos en ook de Ture hebben vaak tegen elkaar gestreden. In de jaren dertig. Op de Schelde. Want het zijn Belgi sche kopieën van de ware Zeeuwse hoogaars. Er is nooit mee gevist. Er is al leen voor het plezier mee geva ren. „Volg de Jetty", heette het in zeilkringen, „dan heb je ten minste kans op de tweede plaats." Aardappelen gingen geschild aan boord. Het servies ging eraf. Dat scheelde gewicht voor de race. De Jetty, gebouwd in 1913, is ge red door Wijnand van Gessel, directeur van het Vlissingse scheepvaartbedrijf Oceanwide. De Windroos uit 1926 behoort tegenwoordig toe aan Rinus Platschorre, van de Kombinatie Middelplaat, de Westerschelde- tunnel-bouwer Helaas kan de Turc niet naar de hardzeildag komen", zegt Ten- wolde. „Wij hadden dan de be roemdste hoogaarsjachten uit de jaren dertig bij elkaar gehad. In 1998 misschien." Wind Of het spannend wordt tussen de Jetty, de Windroos en de Nieuwe Maen, zal vooral van het weer afhangen. Tot op heden had de Stichting Behoud Hoog aars daar weinig geluk mee. Hendriksen: „Wij hebbensteeds te licht weer gehad. Voor een hardzeildag is dat vervelend. Wij willen de schepen toch in volle vaart tonen." Hij kijkt naar buiten, waar de regen ge staag naar beneden valt. „Wie weet wordt het nu beter." Tijdens de Van Loon-hardzeil dag is het eigenlijk alleen in 1928 echt goed zeilweer ge weest, toen voor het eerst deze race voor Veere is gehouden. Daaraan ontleent het huidige evenement ook zijn bestaan. De Stichting Behoud Hoogaars heeft in 1994 de draad opge pakt, waar die in 1928 was blij ven liggen. Eerbetoon Hendrik Willem van Loon staat te boek als de man achter de race van 1928. Vandaar ook de naam 'Van Loon-hardzeildag', als eerbetoon van de Stichting Be- hóud Hoogaars aan de bonvi- vant die van 1927 tot 1932 in Veere woonde. Van Loon, geboren in Rotter dam en beroemd geworden als geschiedschrijver in Amerika, leefde in zijn Veerse jaren aan de kaai. Tegenover zijn woning lag het vol met Arnemuidse hoog aarzen. Hij zag iets wat de vis- sers nog niet ondeikenden: dat het weieens snel afgelopen zou kunnen zijn met die bootjes. Avontuurtje Modem als hij was, en belust op een avontuurtje, zette Van Loon een hoogaars-wedstrijd op touw. Als toeristische attractie. Hij schreef er zelfs over in De Kampioen, toen ook al het blad van de ANWB. 'Een wedstrijd scheen het beste plan om eens een beetje leven in die garnalen- ketel te brouwen'. De Arnemuidenaars deden mee, hoewel zij in tegenstelling tot de Belgische jachthoogaars-bezit- ters niets met wedstrijden op hadden. Ze hadden waarschijn lijk des te meer op met het prij zengeld, dat opliep tot veertig' gulden voor de winnaar. Een visreis was minder lucratief. Frits Philips, een vriend van Van Loon, was één van de vexiichte sponsors. Tweeëntwintig hoogaarzen ver schenen de vierde augustus van 1928 aan de start. Aanstaande zaterdag zullen evenveel histo rische schepen van staxt gaan; omstreeks half elf 's ochtends op het Veerse Meex-, voor de Camp- veerse Toren. De hardzeildag duurt tot half vijf 's middags. De prijsuitreiking vindt een uur la ter plaats. Afhankelijk van de wind zal de vloot twee of drie keer Veere passeren. Stoomsleper De zeilmanifestatie begint fei telijk al een dag eerder-, op vrij dag 11 juli, met een aanbreng- tocht van Zierikzee naar Veere. Speciale attractie is de authen tieke Schiedamse stoomsleper- Hercules uit 1915. De Hercules begeleidt de vloot vrijdag naar Veere, waar de aankomst is voorzien tussen vijf en zes uxu- 's middags. De stoomsleper doet op de hardzeildag dienst als start- en finishschip. Het gaat zaterdag, behalve om de gezelligheid, ook om de eer-. En niet zoals in 1928 om bege renswaardige centen. De eer voor de snelste hoogaars of hengst bestaat uit een zilveren miniatuur hoogaars, waarvoor (toeval of niet) de jachthoogaars Jetty symbool heeft gestaan. De ARM 4 van J. Siereveld en de ARM 34 van A Theune passeren de Campveerse Toren. Zij eindigden respectievelijk op tweede en zesde plaats, goed voor 35 en 15 gulden. De Arnemuidse hoogaarsvloot bijna zeventig jaar geleden. door Nico Out Arjen de Jonge schildert Schouwen zoals niemand het ooit zag. Ilona Schmit ver beeldt in haar landschappen een droomwereld. Magisch realisme is het etiket dat De Jonge krijgt opgeplakt, terwijl Schmit onder de noemer 'naïe ve kunst' wordt onderge bracht. Beiden schilderen een wereld die alleen in de verbeel ding bestaat. Waarbij De Jon ge vooral een weemoedige ver vreemding etaleert en Schmit voorziet in het verlangen naar sprookjes. Kleine paneeltjes zijnhet die in de Bewaerschole hangen. Ze ventien stuks, niet groter dan een A4-tje. Elke vierkante mil limeter is met zorg gebx-uikt. Wat niet betekent dat De Jonge alles volschildert. Zijn dorps gezichten, soms is ook een en kel huis voldoende, worden juist bepaald door de leegte. Het kei-kje van Noordwelle staat moederziel alleen op een weidse vlakte. Een kale boom en enkele palen benadrukken de eenzaamheid van het kerk gebouw. Mensen komen maar af en toe in beeld en dan nog klein.-Als figuranten in een de cor dat zelf het verhaal vertelt. Wat voor verhaal is dat dan? Door de gebouwen die hij schildert te isoleren wordt hun aanwezigheid sterker voel baar Ze zijn getuigen van het komen en gaan van mensen: bewoners, gebruikers, passan ten. In de schildex-ijen van De Jonge bestaan ze nog als ande re bouwsels al verdwenen zijn en bestonden ze al voordat la tere panden verschenen. In fei te vertelt De Jonge het verhaal van de tijd die alles oplost. Op den duur zelfs de bouwsels die zijn schilderijen bevolken. Dat idee krijgt reliëf door het gebruik van licht. Door, zoals op bijgaande reproduktie, de gevels tegen een donkere lucht te plaatsen en ze fel te verlich ten, krijg je de indruk dat er in de diepgrijze wolken even een venster wordt geopend, waar door het eeuwige licht kan ontsnappen om dat stille dorpsgezicht aan te raken. Ti j- delijkheid voor een moment verlicht. In feite is dat een me tafoor voor leven. Dat kan soms lang duren, maar is niet meer dan een flintertje van de eeuwigheid. Omdat de Jonge goed schil dert, kan ik als toeschouwer in zijn beelden meegaan. Hij weet verfijnd te nuanceren en on danks de afwezigheid van een duidelijk handschrift zijn de vlakken niet doods. Als je goed kijkt zie je verschillen in de manier waarop hij bijvoor- beeld een muur of een stuk grasland suggereert. Zacht en vloeiend lopen de tinten van de aarde in elkaar over-. En met een even andei-e toets streelt De Jonge een muur tot leven. Daarom is het jammer dat hij een enkele keer alle steentjes en dakpannen van een pandje weergeeft. De achter-kant van het voormalige gemeentehuis je van Sint Anna ter Muiden is doodgeschilderd. Juist het plaatsen van gedetailleerde partijen naast ongebroken vlakken is één van de elemen ten die zijn paneeltjes het aan zien waard maakt. Paradijsjes De Schotse Huizen in Veere zijn weer open. Hopelijk valt het doek ook na dit seizoen niet. Ik vind het een van de aar digste musea van Zeeland, waar historie en beeldende kunst evenwichtig samenko men. Een financiële impuls, een uitnodigender ingang en een fris presentatie- en promo tiebeleid zouden toch perspec tief moeten bieden. Hoewel het erfgoed niet snel winst zal op leveren. Maar die wordt elders in het stadje toch ruimschoots behaald? Ilona Schmit schildert sinds 1973 haar dromerige land schappen en nam er dertig mee naar Veere. Naast het Ideine formaat zijn er ook enkele doe ken die meer dan manshoog zijn. Allemaal zijn ze vervuld van de liefde voor de georden de natuur, zoals die in Zeeland en in haar eigen tuin vorm kreeg. Het naïeve slaat op het vlakke van haar taferelen. Hoewel zij perspectief gebruikt en vaak doorkijkjes en diepte suggere rende elementen schildert, staat haar werkwijze ver af van een naturalistische aan pak. De verftoetsen waar-mee zij blaadjes van bomen of bloe men aanduidt blijven verftoet sen. Pas op een afstand komt de voorstelling tot leven. De composities zijn steevast symmetrisch opgebouwd en daardoor rustgevend. Ook de cirkel als teken van perfecte harmonie en eeuwigheid komt vaak terug. Als een kring van bomen of bolbloeiende bloem potten. als een gouden opening in een haag waarin een cirkel vormige tuin een plaats kreeg. Elk landschap is een lusthof in de degelijke zin van het woord. Een ouder echtpaar zit onder een boom of blikt genoeglijk de verte in. Een braaf en onbe zorgd paradijs waar de erf zonde is opgelost in engelenge zang. Want die duiken vlinder achtig op om het groen met lin ten te versieren. Het is een druk ingerichte wereld, waarin alle tijd wordt besteed aan het knippen van hagen en snoeien van struiken. Ontwikkelingen lijken niet te bestaan. Altijd blijft de cyclus die uitmondt in een bloeiende natuur. Ilona Schmit munt niet uit in geraffineerd verfgebruik. Zij suggereert droog en uitputtend elk blaadj e en elke vrucht. Om dat het geheel meer is dan de som der delen oogt haar werk toch overtuigend. De taferelen zijn doortrokken van een op recht gevoel van blijdschap en verwondering. Op een van de grote doeken lees ik een spreuk die dat helder illustreert: Zo lang ik een muze en een tuin heb, zolang heb ik een toe komst. Voor beide zal ik zo goed als ik kan zorgen. Arjen de Jonge. Bewaerschole, Burgh-Haamstede. Tot en met 26 juli. Ilona Schmit. Schotse Huizen, Veere. Tot en met 3 augustus. Arjen de Jonge: 'Noordgouwe'. foto Pieter Honhoff Dynamic Joy van onze verslaggever Ernstjan Rozendaal MIDDELBURG - Ze sparen kosten noch moeite om de top te bereiken. De Middelburgse mu- ziekformatie Dynamic Joy wil de Nederlandse muziekwereld veroveren met commerciële dance en r&b. Er zijn al tiendui zenden guldens geïnvesteerd in een eigen studio waarin muziek direct op een master-cd kan worden gezet. Op het ogenblik wordt een dansgroep gefor meerd die de studiogroep tij dens optredens een gezicht moet geven. Een eerste optreden volgt pas wanneer alles tot in de perfectie is geregeld, zegt op richter Ernesto Koch. „We wil len met kop en schouders boven de gemiddelde muziekgroep uitsteken. Dynamic Joy moet als een bom inslaan." Koch komt uit een muzikaal ge slacht. Zijn vader is directeur- van de muziekschool Brabant en ook zijn moeder geeft daar les. Tot voor kort maakte hij in Tilburg deel uit van een dance- formatie. Nu hij in Zeeland woont, is hij opnieuw begonnen. Met Erwin Trankotta compo neert en registreert hij muziek in zijn eigen studio die met de mo dernste apparatuur is ingericht. Tot Dynamic Joy behoren ver der de twee zangeressen Petra Tahaparv en Martha Tapilaha, choreografe Sarah Massey en een heuse pr-man, JerrelBiswa- ne. Dynamic Joy werkt met een aantal danseressen op proef. Twee audities moeten de ko mende weken een definitieve groep van zes tot acht danseres sen opleveren. Over de muziek die Dynamic Joy wil maken doet Koch niet geheimzinnig. „Commerciële dance, r&b en soul. Echt muziek voor een breed publiek. Wij zijn de enige band in Zeeland die de ze muziek goed en professioneel kan maken. Het project is zeer commercieel van opzet, Wij zijn geen groep die in kroegjes speelt. We zijn in oktober be gonnen en het gaat keihard. On ze site op Internet levert veel reacties op uit binnen- en bui tenland, onze muziek is regel matig op de radio en binnenkort hopen we met een platenmaat schappij in zee te gaan." De composities van Dynamic Joy worden met computer, se- quenzer en sampler in elkaar gezet. Muziekinstrumenten ko men er niet aan te pas. „Deze manier van muziekmaken is in Nederland sterk in opkomst", aldus Koch. „Hiphop, house, dance, het komt allemaal op die manier tot stand. Zeifs bij Whit ney Houston denk je dat je een heel orkest hoort, maar het zijn allemaal computers. Er zijn geen mensen voor nodig en de kwaliteit is top. Een drummer- heeft nou eenmaal niet meer dan twee armen en twee benen, maar een drumcomputer heeft wel duizend armen en benen. De investering is duur-, maar uitein delijk werkt dit goedkoper want één iemand kan alle apparatuur bedienen." „Ik-ben meer programmeur dan muzikant. Het het enige wat telt moest je alles noot kunnen inspelen, nu computer het muziekstil! voor stap op. We muziekstijl die goed in de markt ligt. bijvoorbeeld dance of basis pakken we een een beat van een mer en daarmee ga£ menteren. Een van sen maakt de natuurlijk geen een hit, maar j e kunt je we ren op nummers die nu trek zijn. Die kopiëren maar we maken wel geto het tempo of vanbepaalö ken." Randstad Dynamic Joy richt zicht de eerste plaats op Z< Koch: „Hier zijn geengfl cotheken. Daarvoor raoi naar de Randstad. Het niet uit waar je de i maakt, het gaat erom w terecht komt. Toch zoe onze danseressen het I Zeeland, want dat wet makkelijkst bij de repeti verder is het natuurlijk om de eerste groep in Zefl zijn met zo'n concept 0 muziek." Woe 9 juli vindt - vanaf - auditie van Dynamic Joy sportschool Projf Gym 's gen. Info: 06-52830921 I» 0118-612301 (Ernesto) biternet-adres Dynamic J< Hwwiv.yjor ldaccess.nl/-c'F

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1997 | | pagina 14