kunst cultuur klap in het gezicht Zo nu en dan een Stalen beelden van Anthony Caro in Middelheim bruna vrijdag 4 juli 1997 mankracht heeft geïnstalleerd. Het overzicht van Anthony Caro is een van de beste beeldenshows uit de lange geschiedenis van Middelheim geworden. Caro spreekt met zware metaalplaten een soepel verstaanbare taal. Een grijzende Britse toneelspeler die houdt van een whisky en een kwinkslag. Zo loopt Anthony Caro (73) door het Antwerpse Middelheimpark en becommentarieert hij de veertig beelden die hij hier met de hulp van verwoestende kranen en veel Toronto Flats, 1974 Cathedral, 1988-1991 Emma That, 1974 fotografie Lex de Meester heeft Caro minder problemen. ,,Ik kijk er niet naar. Ik zie enkel hoe gevaarlijk ze zijn voor mijn opstelling. Het zijn geen concurrenten, ze storen me niet. Als mijn show voorbij is, zal ik eens goed naar die Lohaus en Panamarenko gaan kijken." Caro werkt graag en veel in worshops. Net zoals de Toronto-Flats zijn ook de Emma- en Barcelona-beelden het resultaat van een verblijf in het buitenland. „Mijn thuisbasis is een oude pianofabriek in Anthony Caro tijdens de installatie van zijn tentoonstelling in Middelheim. fo to Bert Hulselmans Camden in Londen, groot maar niet gi gantisch. Ik laat me graag stimuleren door buitenlandse omstandigheden. Em ma in Canada ligt ver van alles. Ik kon geen grote staalplaten laten aam-ukken en dus zijn de beelden ranker geworden. In Barcelona geraakte ik in de ban van de Catalaanse balustrades en railings. Ik mocht beschikken over de voorraad afge broken sierijzer van de stad." In de jaren tachtig en negentig raakt Caro beïnvloed door de architectuur. Samen met architect Frank Gehry ontwerpt hij 'Cathedral' en hij bouwt met treinbiels zijn Ziggurat-torens. „Sommige critici drukten hun verbazing uit. Wat is nu Ca ro? Prima vraag, maar ik wil niet worden vastgepind. Mijn sculpturen verwijzen altijd naar de toekomst. We moeten bij tijd en stond eens goed in het gezicht wor den geslagen om wakker te blijven, Beel den zijn een goed middel daartoe, een vuist in het gezicht." Het 'orgelpunt' van het reti-ospectief is de vijfdelige 'Promenade', een beeldengroep die Caro vorig jaar maakte voor de Jardin des Tuilleries in Parijs. Een wandelende optocht, een fanfare, een leger, futuristi sche bomen? Promenade is het allemaal. „De groene klem- is te militair geworden, dat was niet de bedoeling", geeft Caro zichzelf kritiek. „Maar ach, er zitten veel gaten in de beel den en de Pari j se kinderen waren er dol op omdat ze zich daarin konden verstoppen. Goed toch, een beeld mag geen pretenti eus monster zijn." Frank Heirman Expositie: Anthony Caro. tot 17 augustus in Openluchtmuseum voor Beeldhouwkunst Middelheim, Middelheimlaan 61, Antwerpen; dagelijks geopend (behalve maandag) 10-21 uur (juli), 10-20 uur (aug.). Promenade, 1996 Forum, 1992-1994 De opstelling van de beelden is chrono logisch en dramatisch. De jaren vijf tig-periode, toen Caro een leerling van Hemy Moore was, is overgeslagen. Het verhaal begint in 1960 wanneer Caro de Amerikaanse abstracte kunst ontdekt en metalen platen aaneenpint en verft in rood, groen en zwart. „Kleur is altijd een probleem geweest", geeft Caro nu toe. „Mijn vrouwis schilder en ze vroeg me voortdurend: hoe zie j e het welke kleur? Zij koos vaak voor mij. In de jaren zeventig ben ik gestopt met kleuren. Op vlakke, harde platen gaat het, maar wanneer je zachtere vormen gebruikt, heeft het geen effect. Ach, ik hou zelfs niet van vernis, maar het moet voor de beelden buiten." Op het eerste grasveld staan de 'Flats' opgesteld, gigantische stalen con structies die Caro maakte in een staalfa briek in het Canadese Toronto. Het was een van de meest ambitieuze projecten in de geschiedenis van de twintigste-eeuwse beeldhouwkunst. Caro had kranen en as sistenten ter beschikking en maakte op drie weken tijd 37 monumenten. Vijf er van staan in Antwei-pen opgesteld. Een laag dolomiet als ondergrond doet de beelden prachtig afsteken tegen gazon en natuur. „De opstelling was een probleem", zegt Caro. „Eigenlijk hou ik niet van open lucht. Je moet concurreren met de bomen, de hemel of het stadslandschap. Dat ge vecht verlies je zo gemakkelijk. Mensen die een beeld van mij kopen, raad ik altijd aan hun auto uit de garage te halen en het beeld erin te zetten. In Middelheim heb ben we een oplossing gevonden met dolo miet, die in heel Antwerpen al ligt. We hebben met de gravel kleine kamers ge maakt op de gazon, zodat je de werken af gesloten kan bekijken." Met de beelden van collega's in het openluchtmuseum Sipko Melissen over liefde en vriendschap Gerijpt poëziedebuut vanPem Sluijter Mart Smeets ontsnapt in roman Jan de Bont weer in avonturenland Britse kwaliteit in Different for girls Claude Sautet filmt behoedzaam Susanne Buehl zingt op North Sea Jazz Moment in de tijd van Michiel Borstlap Ray Charles blijft Galleria Borghese onder het stof vandaan Traditie wint van vernieuwing in Venetië flHH Capital, 1960 Albert Vader kan spannend schrijven Jeugdboek van Margriet Heymans

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1997 | | pagina 9