Galleria Borghese genezen verklaard Biennale geeft traditie nog steeds alle ruimte Parel van Rome kunst cultuur vrijdag 4 juli 1997 1 4| De dynamische minister van Cultuur en vice-premier, Valter Veltroni komt, samen met zijn voorganger Alberto Ronchey, de eer toe het museum uit de mottenballen te hebben gehaald. „Een wond die 14 jaar open was, wordt van daag genezen verklaard", zo zei hij afge lopen weekeinde met een mengsel van trots en schaamte. De ex-communist die graag de Italiaanse Jack Lang wil worden, liet weten door te gaan met zijn offensief. Het moet leiden tot de redding van Pompei en de andere 57.000 Italiaanse cultuurschatten die vol gens Veltroni's eigen ministerie dreigen ten onder te gaan. Geld moet vooral ko men van een extra lotto-trekking en par ticuliere investeerders, want de staat blijft de hand op de knip houden. De Galleria Borghese werd gecreëerd aan het begin van de zeventiende eeuw door kardinaal Scipione Borghese Caffarelli, neef van paus Paulus V. De immense col lectie, het twee verdiepingen tellende pa leis en het 80 hectare metende park wer den in 1902 aangekocht door de Italiaanse staat. Het uitbreken van de Tweede We reldoorlog betekende het begin, en de ge boorte van de Italiaanse republiek in 1946 de bezegeling van de aftakeling. In februari 1983 werd het museum geslo ten voor publiek nadat barok stucwerk omlaag was gevallen. In de ondergrond, op 15 meter diepte, waren de resten ge vonden van een oud-Romeinse tufsteen mijn, verantwoordelijk voor een waterin filtratie die de fundamenten van het hele paleis bedreigde. Restauratie zou volgen, maar in werkelijkheid begon een eindelo ze dans rond aanbestedingen en onder aanbestedingen die alles diende behalve Galleria Borghese. Kraakhelder Valter Veltroni kon de schande niet langer aanzien en eiste na zijn benoeming tot mi nister dat de circa zestig miljoen gulden die al geïnvesteerd waren in de zomer van 1997 zouden resulteren in de heropening van het museum. Om zich ervan te verge wissen dat een en ander volgens schema verliep kwam hij elke week zelf een kijkje nemen. Nu staat een kraakhelder wit paleis te stralen in een oasë van groen. De restau ratie is perfect gelukt, maar was het nou moeilijk? ,,Nee", zegt Anna Coliva, ver antwoordelijke voor de collectie. „De schilderijen, de fresco's en het stucwerk waren opvallen goed geconserveerd dankzij het bijzondere micro-klimaat van het Borghesepark." Ook de beelden ble ken eigenlijk in goede staat. 'La Paolina', ofwel Paolina Bonaparte-Borghese, die liggend als een godin uit de oudheid met ontbloot bovenlijf poseerde voor Antonio Canova, was alleen maar vuil. „Een paar flessen gedestilleerd water waren vol doende om het marmer zijn glans en ha gelwitte kleur terug te geven. De Divan waarop het beeld rust bleek niet kleurloos maar na schoonmaak azuurblauw. Het mechanisme dat het geheel ronddraait, bleek in tegenstelling tot allerlei voor spellingen, vrij eenvoudig te repareren." Parasieten Het wonder waarover veel werd gespro ken, was dus vooral de (politieke) wil om orde te scheppen en allerlei parasieten weg te halen van wat 14 jaar hun speeltje was. De bezoekers - nooit meer dan 390 tegelijk - kunnen nu hun hart ophalen in 20 zalen die bijna 600 schilderij en bevat ten en enkele tientallen beelden(groepen) Hoogtepunten zijn de zes werken van Ca- ravaggio, waaronder 'David met het hoofd van Goliath', 'Heilige liefde en pro fane liefde' van Tiziano en 'Kruisafname' van Raffaello. Bernini is vertegenwoor digd met vijf beelden, waaronder 'De roei van Proseropina' en 'Apollo en Daphne. Valter Veltroni zei dat heropening van dt Galleria Borghese de eerste stap is naar dt vorming van een 'museum-park'. De SM hectare van Villa Borghese bevatten al en-J kele grote musea die gemoderniseerd ed in sommige gevallen vergroot zullen wor den. Het park zelf, dat 200 beelden rijk is zal worden opgeknapt. Waar vroeger df volière voor exotische vogels van de kar dinaal was en nu zwervers slapen, zal eeJ café komen. De hoop is ook dat het 16el eeuwse optrekje 'Casino del Graziano'.nJ vervallen opslagplaats van honderder vooral Griekse en Romeinse kunststuk! ken, zal profiteren van de wedergeboorte Eelco van der Lindet Tijdens de opening zat Marina Abramovich op bloederige beenderen; voor de slachtoffers in Bosnië. foto Luigi Constantini Al aan het begin van deze eeuw demon streerden de futuristen op het beken de San Marcoplein tegen de kunst die des tijds op de Biennale werd gepresenteerd. Vanaf de klokkentoren aldaar gooiden zij pamfletten naar beneden waarin het con servatisme van de Biennale werd bekriti seerd. Een meer recent voorbeeld van het tradi tionele karakter dateert van de vorige Biennale in 1995. Frankrijk bijvoorbeeld toonde kunst van een bekende grootheid. Van César. Een kunstenaar die naam heeft gemaakt in de jaren zestig met samenge perste auto's. Het traditionele gehalte is al die jaren hoog gebleven. En de kritiek erop was ei genlijk elk jaar hetzelfde. Ook deze 47ste editie waaraan 58 landen deelnemen kan (jammer genoeg wederom) niet verfris send nieuw genoemd worden. Hoewel sommige landen toch de jonge"avant-gar- de voor het voetlicht brengen en film- en videokunst in opmars is. De Biennale valt uiteen in twee delen: de expositie 'Futuro Presente Passato' (toe komst, heden en verleden) en de landen- presentaties in de paviljoens op het ter rein van de Giardini di Castello en in de stad zelf op verschillende locaties. De conservator van deze Biennale, Germano Celant van het New York Gug genheim Museum - redacteur van de tijd schriften 'Artforum' en 'Interview' - be kend van zijn theorieën over onder meer 'Arte Povera' en 'Land Art', heeft een ex positie samengesteld waarbij kunst is te zien van de laatste dertig jaar. In het Itali aanse paviljoen voert hij grootheden uit de moderne en recente kunstgeschiedenis ten tonele. Beginnend bij Oldenburg en Van Brussen, naar onder anderen Mario Merz, Anselm Kief er, Tony Cragg, Roy Lichtenstein,. Rebecca Horn, Jim Dine, Jan Dibbets. In de Corderie, gelegen vlak bij de Giardini, is werk van andere favo riete Celant-helden te zien: onder ande ren Rineke Dijkstra, Jan Fabre, Jeff Koons, Robert Longo en Julian Schnabel. Celant brengt je in vervoering met zijn keuzen. Het is een vorm van kunst die appelleert aan emoties. In visueel (maar ook inhou delijk en kunsthistorisch) opzicht valt er veel te beleven. Zowel voor de incidentele cultuurtoerist als voor de doorgewinterde kunstminnaar. Prijzen Bij de landenpresentaties valt op dat Frankrijk en Engeland bij deze Biennale zijn afgestapt van het traditionele. Ook Engeland bracht twee jaar geleden grote namen. Frankrijk heeft dit jaar zelfs een prijs gewonnen: voor het concept van het paviljoen. Hierin is een installatie van een aantal televisies te zien van Fabrice Hy- bert. Ook België viel in de prijzen. Thierry de Cordier (1954) werd bekroond, met zijn zwarte magische sculpturen. Met tot de verbeelding sprekende titels zoals 'Land schap met een buikje' (eigenlijk zijn het kwabbige vetrollen, maar goed) en 'Om- helsbaar klaagmuurtje' (lijkt zacht, maar mocht niet worden aangeraakt). Binnen het aanbod van de jonge generatie kunstenaars is een diversiteit te zien waarbij de avant-garde in het ene land vooruitstrevender is dan in het andere land. Engeland toont formele sculpturen van Rachel Whiteread (1963). In haar werk wordt de omringende ruimte, de om- en beslotenheid van alledaagse voor werpen onderzocht. Bijvoorbeeld bij een boekenkast. Hierbij geeft zij de ruimte die boven de rijen staat letterlijk massa. Whi teread onderzoekt in dit werk begrippen zoals massa, volume, ruimte. Klassieke elementen van beeldhouwkunst die al door oudere pioniers tot in den treure zijn behandeld. De noordelijke landen, Noorwegen, Zwe den en Finland laten jonge kunstenaars de ruimte om in verschillende installaties (een soort biologenlab met planten, lar ven en insecten op sterk water, video en film) uitspraken te doen over technologie en het leven, natuurlijk en artificieel. Zo bij de eerste aanblik denk je 'wat moet ik hier nou mee?' 'Al die planten en gore in secten'. Maar tussen alle avant-garde in zendingen is het er toch eentje die bij blijft. Misschien wel omdat de gebruike lijke onderdelen zo uit het dagelijks leven gegrepen zijn. Maar om nou te zeggen dat het een esthetische installatie is... Zonder chauvinistisch te willen zijn moet toch worden geconstateerd dat de Neder landse inzending van Aernout Mik en Willem Oorebeek de meeste indruk maakt. De installatie bestaat uit delen van een huis (muren) en onderdelen van meubilair (kussens), waarvan de verhou dingen niet kloppen met de realiteit (zoals gebruikelijk bij Mik). Op de video's die hierbij te zien zijn, gebeurt bijna niets. Maar wat er gebeurt is zeer bizar. Op een video zien we twee androgyne ty pes. Ze zitten met de rug tegen de muur (deze video was al eerder te zien bij de ex positie ID in het Van Abbemuseum in Eindhoven). Langzaam bewegen zij op en neer. Terwijl zij deze beweging maken, spuit er langzaam een straaltje vocht uit beider middenrif. Alsof ze urineren, onge veer zoals een man dat met het daarvoor bestemde lichaamsdeel doet. De andro- gynen worden echt drijfnat van het 'eigen' vocht. Voor hen bevindt zich een man die langzaam van boven naar beneden be weegt. Hij bevindt zich op een plateau. Het is een compleet absurd tafereel, waarbij trage bewegingen - afwijkend ge drag in een evenzo afwijkende omgeving - die de bezoeker met een gevoel naar bui ten laten gaan dat nog het meest grenst aan absolute vervreemding, desoriëntatie en totale verwarring. Alle besef van reali teit en vertrouwde waarden ben je echt even kwijt. Andere landen die jonge generaties tonen in de Giardini zijn Israël, Hongarije, Ja pan, Korea, Italië, Australië en Brazilië. De leukste presentatie op deze Biennaleil van Canada. Speciaal ervoor gemaakt Rodney Graham (1949) neemt je op een vi deo mee naar zo'n overheerlijk Bounty- eiland van zacht poederzand en een kris talheldere blauwe zee. Onder een booit ligt een man. Hij is bewusteloos. Zijn kle ding duidt op een tijdperk dat ver in hetf verleden ligt. De wond op zijn hoofd is he; bewijs van de rampen die hij amper heeft overleefd. Uiteindelijk gaat de held, als hij ontwaakt uit zijn coma, toch dood Maar wel zo vréselijk anti-heroïsch datdf climax allesbehalve droef is. Gelukkig ligt het Oostenrijkse paviljoef dichtbij het eind van de Biennale, want de Wiener Gruppe heeft namelijk voor alle bezoekers een presentje beschikbaai 'Nehmen Sie ein Buch bitte' staat er in di verse talen boven een onafzienbaar, maai dagelijks slinkend berglandschap van boeken. Eerst aarzelend, dan wat lache rig, maar uiteindel i j k toch het collectorsi tem met beide handen omvattend (ge wicht circa vijf kilo), neemt iedereen he' hebbedingtje als een mooi en kunstzinni£ verantwoord aandenken aan de Biennak 1997 njee naar huis. Roos van Pul/ Biennale van Venetië, t/m 25 oktober, open vfl 10-18 uur (behalve op maandag), van 26 okto ber t/m 9 novenber open 10-17 uur (behalve of maandag). Toegangsprijs: 18.000 lire. Catale gus circa f 105,-. Informatie (telefoon van Nederland00 39 4i 52 18 711. Internetadtü http://wiuw.labienale.it Video Lik van Aernout Mik. Is de Biennale van Venetië een evenement om de gevestigde orde te tonen? Of is het een moment om juist de nationale avant-garde te presenteren aan de rest van de wereld? Video Vexation Island van Rodney Gra ham. De Kamer van Hercules. Veertien jaar geleden gingen de deuren van de Galleria Borghese in Rome op slot als gevolg van verwaarlozing en achterstallig onderhoud. Het monumentale museum-paleis, gelegen in het gelijknamige park in het hart je van de stad, herbergt een van Europa's belangrijkste kunstcollecties met werken van de grootste Italiaanse artiesten uit de 17e en 18e eeuw. Vorig weekeinde waren echt alle Italiaanse autoriteiten aanwezig om het wonder van de heropening mee te maken en zich te verbazen over het feit dat in dit land ook Bernini, Canova, Caravaggio, Tiziano, Domenichino en Raffaello eenvoudigweg vergeten kunnen worden. Cleopatra van Alfonso Balzico. foto's Massimo Sambucetti

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1997 | | pagina 14