jazz Borstlap hoort stemmen nORTH SEd Inspiratie komt niet vanzelf PZC *FCSN/ai Moment in de tijd Susanne Abbuehl kunst cultuur 13 Ray Charles zingt vanuit zijn hoofd vrijdag 4 juli 1997 Wat is er nou niet mooi en flitsend aan North Sea Jazz 1997? Eigenlijk alleen het nieuwe affiche van graficus Anton Beeke, dat star en gedateerd oogt. Voor het overige ziet de 22ste editie van Europa's grootste festival, dat zich van vrijdag 11 t/m zondag 13 juli op veertien podia afspeelt in het Nederlands Congresgebouw te Den Haag, er adembenemend uit. Een overheersende trend in het programmabeleid van Paul Dankmeyer is daarbij moeilijk aan te geven. Hij heeft evenzeer oog voor de traditie als voor de vernieuwing, voor amusement als diepgang. De grote namen behoren Ray Charles, Al Jarreau, Bobby McFerrin, Eric Clapton The Legends, Miriam Makeba, Wynton Marsalis, Stephane Grapelli, Benny Carter, Herbie Hancock, Joe Henderson, Earth Wind Fire en Branford Marsalis toe. De vernieuwing bevindt zich in de uitstekende handen van Joshua Redman, Roy Hargrove, Charlie Hunter, Anthony Braxton, Henry Threadgill en zijn Society Situation Dance Band, Chick Corea en Steve Turre His Sanctified Shells. Amusement is er van Laura Fygi meets Michel Legrand, Joe Lovano en zijn ode aan Frank Sinatra, diepgang ligt verscholen in een hoogstaande m i OpBL. Sfmi'9 r -j. THE HAGUE 'tribute' aan vernieuwer Thelonious Monk op de openingsavond met bijdragen van de Nederlandse toptalenten, gitarist Jesse van Ruller en pianist Michiel Borstlap of in het speciale programma dat Dr. Michael White's Original New Orleans Jazz Band wijdt aan de legendarische Sidney Bechet. En tenslotte is er de enorme media- aandacht van de kant van de Europeand Broadcasting Union, die een 100 minuten durende live uitzending wijdt aan de openingsavond of de hernomen serie Masterclasses van de VPRO die jong talent confronteert met wereldberoemde namen. Volstrekt nieuw op het festival zijn zangeres Jhelisa, de Amerikaanse fusionband Mint Condition, de Braziliaanse maestro-entertainer Carlinhos Brown en de Frans-Amerikaanse Billie Holiday-adepte Madeleinde Peyroux. Voeg eraan toe dat de organisatie alles zet op variatie en publieksgerief (dit jaar extra grote schermen in en om het gebouw) en iedere liefhebber van jazz of aanverwante muziek komt aan zijn trekken - kenner of niet. Wie het echt niet meer weet, kijkt dit jaar naar het aandeel latin en afro: Ivan Lins, Cucho Valdez, Roy Hargrove en zijn Cubaanse project, Fela Anikulapo Kuti, Youssou N'Dour, Zap Mama, Herb Alpert, Willie Colon, Gato Barbieri Stevie Winwood. John Oomkes Binnenkort ligt de nieuwe cd van Herbie Hancock en Wayne Shorter in de winkel, 1 1. Let op track nummer vier, want daar spelen de twee toppers van de moderne jazz 'Memory of enchantment', een compositie van Michiel Borstlap. De Nederlandse pianist (31) won er vo rig jaar de 'Thelonious Monk/BMI composition competition' mee. En zijn toch al veelzijdige carrière raakte erdoor in een stroomversnelling. Ontvangen door de Amerikaanse vice-president Al Gore, reeksen interviews in Amerika en Nederland, samen met Hancock en Shor ter in Washington repeteren aan dat prijs- stuk en dan zien dat bij de uitvoering er van gitarist Pat Metheny tranen in zijn ogen heeft. Het afgelopen jaar moet een topper zijn geweest voor Borstlap. In zijn Utrechtse woonboot (binnenkort te ver ruilen voor een gewoon huis) mompelt hij wat onduidelijk: ,,Hmm, ja, erg leuk." Om meteen daarna te komen met: „Maar ei genlijk wordt het komende jaar veel leu ker." En hij somt op: voorafgaande aan zijn op treden op het North Sea Jazz festival naar New York met zijn Residence-trio voor een serie optredens in de jazzclub Iridi um. En daarna. „Een paar weken geleden- ontmoette ik in Hamburg Herbie en Way ne, en ik heb Wayne Shorter meteen ge vraagd of ik mocht bellen om langs te ko men. Dus ik ga naar het huis van, zeg maar, de Here Jezus. Ik ben z'n stukken aan het bestuderen en als ik bij hem thuis een paar van zijn akkoorden laat horen, krijgt-ie misschien wel zin om mee te spe len." Illustere heren In september gaat Borstlap naar Amerika terug, nu om in de jury jDlaats te nemen voor datzelfde concours dat hij vorig jaar won. „Met drie illustere heren, Terence Blanchard, Michael Brecker en Pat Me theny. Lijkt me ontzettend leuk om mee te werken, samen bandjes te beluisteren en hun commentaar te horen." Hij imiteert een paar Amerikaanse stemmen: 'real cool' en 'Weird chords, man'. „Daar steek je wat van op." Michiel Borstlap speelt op het North Sea met 'Whitehouse', een groep die de jazz- rock een compleet nieuwe, verrassend doorzichtige invulling geeft. 'Whiteho- sue' bestaat net een jaar en heeft één cd opgenomen. Bij velen cüe Borstlap ken den van zijn akoestische werk, met sextet en trio, viel de mond wijd open. „We heb- Michiel Borstlap: Je moet het geluk afdwingen, net als Ajax. ben een keertje met z'n allen gespeeld en toen werd het deze muziek", zegt hij sim pel. Geen programma, geen diepere be doelingen. Bij hem gaat het gewoon over muziek. Geen hokjes. Geen grenzen. „Je kunt zeggen dat het een beetje jazzrock is, een beetje Weather Report", haalt hij zijn schouders op. „Maar je kunt van elk jazz kwartet met saxofoon zeggen dat het een beetje Parker is, of een beetje Coltrane. Het belangrijkste is jezelf zijn in wat je doet. Mensen willen altijd referentieka- dei's. Maar wij spelen gewoon wat we leuk vinden. Muziek is onlosmakelijk met de tijd verbonden. Je hoort jungle, je hoort trip hop, je hoort jazz, maar je hoort ook Mahler. Als muzikant ben je een spons. En wat wij doen is toch jazz. Of je nu met trio, sextet, big band of 'Whitehouse' D7 speelt, wat is het verschil?" Los Angeles Begin volgend jaar speelt 'Whitehouse' twee weken lang in een club in Los Ange les. „Belangrijk voor ons, door zoiets groei je als band", zegt Borstlap. Het op treden op het North Sea is de landelijke introductie van de band. Zestien landen (via de EBU-uitzending van een uur van af het festival) genieten mee. Wayne Shor ter had de cd al gehoord toen hij Borstlap in Hamburg ontmoette. .Wayne is geen man van veel woorden", zegt Borstlap. „Hij zei alleen: I got your cd. En hij sloeg zijn vuist in de palm van zijn andere hand." Borstlap imiteert het met een grijns van intense voldoening. Pats. Die zit. Het Amerikaanse jazzblad 'Down Beat' had het niet voor niets over 'the remarka ble Dutch jazz scene'. Michiel Borstlap: „In New York ontmoette ik iemand van het Amerikaanse platenlabel Chesky. Die stond al met een contract te zwaaien. En bij Columbia zeiden ze: kom eens praten als je in de buurt bent. Maar ik heb het bij het Nederlandse VIA-label naar mijn zin. We werken er met z'n allen hard aan. Onze muziek veranderen we niet, maar de be nadering mag best commercieel zijn. Goede muziek verdient zorg. En je moet het geluk zelf afdwingen. Net als Ajax." En over geld moet je maar niet beginnen tegen de lange pianist: „Kijk, ik ben blij dat Herbie en Wayne dat liedje van mij hebben opgenomen. Dat is een appeltje voor de dorst voor later. Maar verder vind ik het zeer onelegant om alsmaar over geld te praten. Dan hoor je: 'Ja, je hebt prachtig gespeeld, maar wat jammer dat je er zo weinig mee verdient'. Hou toch op man, roep ik dan. Wat ik met een concert verdien, verdien jij toch niet met een uur werken?" Verliefd Sinds zijn vijfde jaar hoorde Michiel Borstlap, zoon van componist Dick Borst lap en journaliste Bextien de Moor, thuis jazz. „Ik werd er op vex-liefd", zegt hij. „Op LennieTx-istano. Op Oscar Petei-son." Éxx hij imiteert met een langgeblazen h het gejuich van Petersons publiek. „Dat is nooit meer weg gegaan." In 1992 won hij de solistenprijs van de European Jazz Contest in Brussel. En in zijn groepen werkt hij met even gx-ote talenten als Eric Vloeimans (ti-ompet), Yuri Honing en Benjamin Hex-man (sax), Joost Lijbaart (drums). Hij heeft als componist inmid dels twee klassieke opdrachten. Waaron der een stuk voor sti-ijkkwai-tet, piano en percussie. Inmiddels luistert hij volop naar de kwartetten van Smetana. Dvorak en Beethoven om zich het idioom eigen te maken. En de jazz gaat verdei-. Een tournee naar het Midden-Oosten, een cd met Han Ben- nink en Ernst Glex-um ('Wat een groove, die Bennink. Niet alleen vrije muziek, foto Theo Bohmers maar ook jazz'), volgend seizoen waar schijnlijk een tournee met saxofonist Bill Evans en in 1998/1999 met mede-win naars van het Amerikaanse Thelonious Monk-concours. „Dit is een beetje een tijd van x-emember, remember", zegt hij op de vraag naar wie en wat hem vandaag aanspreekt. „Dat mag wel een keer-, als het maar niet alles is." Hij noemt de naam Bill Frisell. „On gekend hqe die man speelt. En dan zijn er tóch weer die grote namen, Hancock en Shorter." Hij knoopt er zijn filosofie-in- het-kort over zijn muziek aan vast. „Of ik nu in een collectief speel als 'Whitehouse' of in een trio, ik hoor gesprekken. Dat is wat muziek moet zijn. Geengemiereneuk van dit nootje zus, dit nootje zo. Jazz was vroeger keurig in het pak 'My funny Va lentine' spelen. Dat was hip. Dat is niet meer zo. Natuurlijk bestudeer ik Art Ta- tum. Maar ik zal het nooit ergens spelen. Dat deed Ta turn beter. Jazz is improvisa tie, een moment in de tijd. Van nu. Luiste ren naar eikaars stemmen. Ik hoor geen sopraansax, ik hoor Wayne Shorter. Ik hoor geen piano, ik hoor Herbie. Dat is jazz voor mij." Bert Jansma Als je iemands talent kan afmeten aan zijn of haar gave voor bewondering voor anderen, zit het heel goed met Susanne Abbuehl. Een jonge Zwitserse zangeres (27) die in Nederland haar studie uitvoerend musicus afmaakt en die hier kortgeleden met een opvallende eerste cd kwam, 7 am Rose. Eigenzinnig, sierlijk, verzorgd en emotioneel. Ik heb het geluk gehad dat ik, begint ze een paar maal haar zinnen. Of: 'Ik had de onwijze mazzel dat.' Wat ze over ande ren zegt, tekent haar In Zwitserland begon ze haar zangstudie bij zangex-es Ra chel Gould. Gould vex-trok naar Neder- land en Susanne Abbuehl (spreek uit: Ab- buul) zag geen andere lerai'es bij wie ze wilde studeren: „Rachel was op dat mo ment dé zangeres van wie ik les wilde heb ben en dus ben ik haar achterna gegaan. Ze is waaxxzinnig goed, een van de besten. Ze geeft voox-al les in standards, maar ze schiïjft zelf zulke mooi composities." In middels geeft ook de Amerikaanse Jeanne Lee les op het Koninklijk Consei-vatorium in Den Haag. Een rode draad in Susanne's leven. „Ik zat nog op school en Jeanne Lee trad in Zwitserland op een festival op. Ik heb haar gebeld om met haar te kunnen praten over wat ik wilde. En daar stond ze gewoon op me te wachten bij de artiesten uitgang. Een vrouw die met Archie Shepp en met John Cage had gezongen. Toen er hier een vacature kwam en we een lerares mochten voorstellen, werd zij het. Een vi'ouw die maar één noot hoeft te zingen en het is al mooi." Susanne Abbuehl praat fraai en zo goed als accentloos Nederlands. Vijf jaar is ze hier inmiddels. „Ik voel me altijd klunzig wanneer ik iemand heel beschaafd Ne- dextands hoor praten. Met van die mooie zinnen. Ik moet dan toch teveel nadenken hoe ik iets zeg.Af en toe had ze het moei lijk in het begin. „Maar uiteindelijk was het goed voor me. Je wox-dt op jezelf terug- ge wox-penJe moet uitvinden wat er van j e overblijft zonder het vangnet van familie en vrienden. Het dwingt je tot zelfstan digheid en tot initiatieven. Je hebt veel achtergelaten dus je weet hoe kostbaar je tijdis." Kracht Het wooixl zelfverzekerd is te iel, te x-uw voor haar;' Susanne Abbuehl heeft de zachte la-achten van haar overtuiging. Maakt keuzes die ze voor honderd procent probeert waar te maken. Getuige de ei genzinnige muzikale combinaties op haar cd. „Ik ben heel slecht in dingen doen waar ik niet achter sta", zegt ze. Ze treedt niet ovei'al op, staat niet klaar om maar bij die of die sessie te zingen. „Als zange x-es ben je niet zo multifunctioneel als een bassist. Het is toch heel pex-sooixlijk watje doet." Ze groepeex-de een eigen band om zich heen, met onder anderen pianist Wol- f ex-t Brederode en bassist Tony Ovex-water. Op haar cd speelt ook klaveciniste Mwa- ko Hannya mee in een duet. „Ik vind dat in jazz veel meer gedaan kan worden met in strumentatie. In klassieke muziek is het heel belangrijk voor welke bezetting je schrijft. Het groepsgeluid is heel belang rijk voor me. Een samengaan van zange x-es en band. Volgend jaax- wil ik ook een vaste combinatie vormen met klavecim bel en percussie. Zoeken naar nieuwe mo gelijkheden. Niet om revolutionair te zijn, niet om gekke dingen te doen, maar omdat ik het mooi vind. Ik ben bij voox-beeld even gek op Shirley Horn en haar trio. Omdat het zo'n eenheid is." Op het North Sea Jazz Festival zal barok- klaveciniste Hannya ook optreden met de Susanne Abbuehl Group. „Het ging bijna niet door", vertelt ze, „we waren beiden erg teleurgesteld. Zij trouwt namelijk op de zaterdag van ons optreden. Nu hebben we het zo opgelost dat ik op haar receptie 's middags zing, en dat zij 's avonds bij ons meespeelt. Juist haarbarokervaring is in teressant, omdat je daax-in ook improvisa ties kent. En omdat de uitvoeringsprak tijk andex-s is dan de manier waarop de muziek wox-dt opgeschreven. Net als jazz." Susanne Abbuehl studeert in haar viïje Susanne Abbuehl: Zoeken naar nieuwe mogelijkheden, omdat ik dat mooi vind. tijd bovendien klassieke Indiase zang. Omdat daarin ook volgens strenge wetten geïmproviseerd wordt. Niet om het zo maar ex-gens in haar muziek te gebruiken. „Ik houd niet van die oppervlakkige fu sies", zegt ze, „daax-voor heb ik teveel res pect voor de sooxden muziek. Maar ik merk wel dat het mij beïnvloedt in de ma nier waarop ik luister, of soleer: Maar ik heb ook de onwijze mazzel dat ik een dx-oomlerares voor klassieke muziek heb. Bij wie ik pi-achtige dingen mag zingen. Van Bach tot Berio. Ik denk echt een beet je dat er een nieuwe tijd in de jazz is geko men. Een nieuwe genex-atie musici die ook klassiek hebben gestudeerd, die uit ver- schillende invloeden kunnen putten. Er zijn enkele veertigjarige zangeressen die eigen wegen zijn ingeslagen, die zelf zijn gaan componeren. Cassandx-a Wilson bij voorbeeld, die zich alles wat ze doet vol komen eigen maakt. Het is altijd geloof waardig wat ze zingt. Linda Shai-rock, die met Kox-eaanse musici heeft samenge- wex-kt." Niet wachten tot de inspiratie op je af komt, is het motto van Susanne Abbuehl. „Je moet het zelf opzoeken, je moet het uitnodigen." En voor de rest: „Het is echt een cadeau om te kunnen genieten van muziek. Ik denk elke keer weer als ik naar een concert ga: dat is toch een wonder, dat er iemand speelt en dat jij al wat die muzi kant ex-in stopt kan hóren?" Bert Jansma Mogen we nog iets speciaals van Ray Charles verwachten op het North Sea Jazz Festival? „Nee, gewoon mijn muziek", zegt hij. „Muziek ïs voor mij speciaal. Dat podium opgaan en je publiek alles geven, dat is een specialiteit. En ik heb zoveel om te spelen, dat ik echt nooit weet wat het wordt." Ray Charles, The Genius. Op 23 september wordt hij al weer 67, maar hij kwam eind voi'ige week te- i-ug van een tournee door Brazilië, heeft in de Vei-enigde Staten al weer gespeeld op het Saratoga Jazz festi val en de avond voor dit gespx-ek in het Lincoln Centre. Voox-dat de vraag ook maar gesteld kan wor den, komt hij al met het antwoox-d: „Maar ik vind het écht nog altijd leuk." Zijn 37ste wereldtoux-nee brengt hem voor twee optredens naar het North Sea Jazz Festival. Ophouden? Rentenieren? Rustig aan doen? Mr. Ray Charles i-oept luid door die teksten heen: „Hoe kan dat nou? Muziek is mijn leven! The Genius is aan de telefoon vanuit zijn kantoor aan West Washington Boulevard in Los Angeles. De och tenden pleegt hij alleen door te brengen, zijn stembanden wast hij schoon met een mengsel van koffie en een glas van zijn favoriete Bols jenevex-. 's Middags om twee uur lo cal time is hij present voor een ge sprek. Opeens die wat hese stem, met de x-esten van een zuidelijk ac cent, zoals je hem kent van 'Hit the road, Jack' tot en met 'Georgia'. Hij px-aat, lijkt het, zonder adem te ha len, opgetogen kraaiend bijna. Uitsterven Hij is bezig aan een plan waarmee hij al een tijdje rondloopt Een plaat met jazzgroten als Milt Jackson, Il linois Jacquet, Johnny Griffin. „Ik heb een aantal an-angexn-s al op drachten gegeven. Dit moet echt ge- beui-en. These people are the grea test, man. Maar helaas, we sterven uit. Ik had al zoiets met Bxxddy Rich en Dizzy Gillespie willen doen, maar die zijn er inmiddels niet meer. Dus ik moet snel zijn. Ik wil iets ach ter laten. Iets dat later nog gedraaid kan worden op scholen, bibliothe ken en universiteiten. Goede mu ziek die komt van de mensen die die muziek hebben uitgevonden. Met ax-rangementen die op ieders lijf ge- schx-even zijn en waax-in ze hun ei gen bijzondere geluid kwijt kun nen." Muziek. Waarom hoeft Ray Chax-les maar een noot neer te zetten en je hex-kent hem? Waarom kan hij er een platgestampt nummer als 'My bon- nie is over the ocean' tussendoor gooien en het toch laten klinken of het door hem of voor hem geschre ven is? Charles kaatst de vx-aag te- ï-ug: „Waarom hoor je bij de eerste noot op de vibrafoon al dat het Milt Jackson is die speelt? Wat ik doe? Ik kan het niet eens omschrijven. Ik doe alles volgens wat ik in m'n lijf en m'n hoofd voel. It just happens. Sommige muzikanten bereiden iets voor om een effect te bereiken. Dat heb ik nog nooit gedaan. Ik doe wat ei- in me opkomt. Vex-geet niet dat in jazz de noten op zichzelf niet be langrijk zijn. Count Basie speelde er maar heel weinig, en iedereen hield van hem. Het gaat om het gevoel dat je in die noten stopt. That's the name of the game. Die elektriciteit waar mee j e je publiek voedtIk loop nu a 1 drieënvijftig jaar in de muziek rond en dat kan alleen maar omdat ik al tijd eerlijk met die muziek en emo- tifes ben omgegaan. En ik heb het geluk dat ik met mijn stem kan overbrengen wat er in mijn hersens omgaat." Gedichtjes De richting waar veel van de mu ziek van vandaag naar toe gaat kan hem minder bekoren. „Ik moet zoe ken naar muziek die me iets zegt. Van wooow, dat is 't! Ik hoor muziek sinds m'n derde jaai-, maar wat ik vandaag de dag hoor doet me wei nig. Dat kon ik al maken toen ik acht of negen was. Ik steek er niks van op. Neem die rap. Dat ligt al ver achter me. Ik zei al gedichtjes op toen ik zeven was." Op naar straks: Den Haag, het Midsummer Jazz Gala en het North Sea Jazz Festival. Mogen we nog iets speciaals verwachten? „Speci aal?" vraagt Ray Chaiies. „Nee, ge woon mijn muziek. Ik heb zoveel om te spelen, dat ik echt nooit weet wat het wordt." Bert Jansma Ray Charles in Den Haag: donderdag 10 juli. Midsummer Jazz Gala: vrijdag 11 juli, PWA-zaal.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1997 | | pagina 13