Buiten de film heeft de wereld weinig te bieden Tweede Speed maakt zeeziek Sautet regisseert behoedzaam Jan de Bont Britse kwaliteit in Different for girls Speelse glimlach in Melbourne kunst cultuur vrijdag 4 juli 1997 12 Jan de Bont werd enkele jaren geleden opeens een regisseur van naam dankzij zijn debuut film 'Speed'. Sandra Bullock bestuurde hierin een bus dwars door Los Angeles, terwijl ze haar voet niet van het gaspe daal mocht nemen. Bij te lage snelheid zou de bus ontploffen, de bus was op afstand gekaapt door een geniale gek. Keanu Reeves hielp haar als politie agent buiten de bus bij deze vermoeiende rit. Nu is er Speed 2: Cruise Control. Gemaakt met de gedachte om het enorme financiële succes van Speed een vervolg te geven. Laten we eens een analyse ma ken van de titel, altijd een mooie manier om achter de die pere betekenis van films te ko men. De titel begint met het woordje Speed, snelheid. Snel heid is relatief. Een bus over de wegen van Los Angeles langs het andere verkeer laten razen, dat is een aardige manier om snelheid in beeld te brengen. De handeling van deze film speelt aan boord van een cruiseschip in de Caribische Oceaan. Een - alweer - geniale gek kaapt dat ding en laat het op topsnelheid varen. Een cruiseschip op volle zee, hoe hard gaat dat nou? Het is moeilijk te zeggen, omdat zo als gezegd snelheid relatief is. Daarom is het goed dat De Bont ons af en toe de snelheidsmeter van dat schip laat zien. Voor al le duidelijkheid zet hij er een bemanningslid naast, die zegt wat we al zien. 17 Zién we digi taal in beeld, zeventien knopen horen we op de geluidsband. Dure stunt Dat zal wel heel snel zijn. Zo snel dat De Bont het nodig vindt om sommige actiescènes in slowmotion te laten zien. Ie dereen die de trailer heeft ge zien, weet dat het schip zich tei pletter vaart op een stadje. Het vaart recht over dê pier, recht de hoofdstraat in, links en rechts alles eromheen vernie lend. Dat gaat niet echt snel. Het voelt alsof De Bont de twee uur en een kwartier dat de film duurt volledig gebruikt om de ze dure stunt te laten zien. Inte ressant en geloofwaardig is het allemaal niet. Mensen op een zeilplank in de haven en men sen in huizen aan de wal die dat enorme schip niet aan zien ko men moeten ons aan het schrik ken of lachen maken. Dat soort onzin zou niet erg zijn, als het maar snel voorbijging. De Bont doet er alles aan om het zo lang mogelijk te rekken. Om toch een beetje dé idee van snelheid te krijgen, heeft hij een epileptische cameraman ingehuurd. Die arme jongen heeft de laatste jaren veel werk in Hollywood. Hi] laijgt soms een toeval, waardoor zonder enige reden de camera van links naar rechts en van boven naar beneden schokt. Omdat er niets voor de camera gebeurt is dit het laatste redmiddel om snelheid in de film te krijgen. Bijkomend voordeel is dat de kijker zich helemaal kan inle-^ ven. Die wordt net zo zeeziek van de schuddende camera als een passagier op een cruise schip. Nog een voordeel is dat niemand het overzicht kan be waren van wat er nu aan dë hand is in de film. Dat verdon keremaant een beetje het feit dat De Bont geen kaas heeft ge geten van mise-en-scène. Dit valt niet helemaal af te schui ven op De Bont. Een goede mi se-en-scène is natuurlijk een onmogelijke opgave met een script zonder enige dramati sche inhoud, zoals dit script van Randall McCormick en Jeff Nathanson. Bullock Komen we bij de 2 in de titel. Er zijn er nog twee uit het origi neel die Ook in het vervolg mee doen. De Bont is weer regisseur- en Sandra Bullock speelt weer., de hoofdrol. Ze moet dezelfde personage spelen van de daad krachtige Annie, maar dat wordt niet waargemaakt in het scenario. In Speed moest ze de bus bestu ren. In deze film zitze, omdat ze zich moet laten gijzelen door de geniale gek. En als dat gebeurt verliezen we haar lange tijd uit het oog, omdat De Bont dan ons' dat schip laat zien dat zich in dat stadje boort. Grote afwezige is Keanu Ree-A ves. Voor hem is Jason Patric in de plaats gekomen. Hij komt van dezelfde acteurschool, waar geleerd wordt om nooit enige uitdrukking in het gelaat te tonen. Niemand die het zal merken. Hij speelt het nieuwe vriendje van Bullock, die met haar iets probeert goed te ma ken en twee cruisetickets uit zijn broekzak tovert. Vandaar dat deze film op een cruiseschip speelt. Merkwaardig is dat alle acteurs met de manier waarop ze spe len irritatie oproepen. Willem Dafoe speelt de geniale gek, zör als hij eerder tamelijk goed in andere films deedf Maar hij doet het hier op dezelfde ex- pressieloze, neutrale wijze als Patric en dat irriteert. Bullock compenseert dat emotieloze van die twee door, als ze niet ge gijzeld wordt, te kakelen als een kip zonder kop. Het wordt daarom wel zeer onwaar schijnlijk dat Bullock en Patric iets met elkaar hebben of iets voor elkaar kunnen voelen. Er is mets van te zien. Piet van de Merwe Speed 2 is te zien inAlhambra Vlis- singen. De Koning Hulst, Cinemac- tueel Bergen op Zoom, Lumiere ens Pathé Rotterdam Acteur Michael Douglas zei het al tijdens een film 'Black rain'. Die Jan de Bont heeft inmiddels zijn interviewsessie in Rome in 1990: 'Jan de Bont moet derde spektakelfilm geregisseerd, Speed 2: cruise zelf films gaan maken'. 'Jaan' de Bont, zoals Douglas het control en is met zijn gezin uit Amerika over voor de uitsprak, had toen net de camera gehanteerd voor de Nederlandse première. Elders in het Amsterdamse Am- stelhotel loopt dochtertje An neke (4) met een Amerikaans ac cent 'Ik zag twee beren broodjes smeren' te zingen, beneden staat vader De Bont de pers te woord. Ook met een Amerikaans accent. Zijn Brabantse zachte g is bijna verbleekt in de zon van Califomië en een gezin waar alleen Engels gesproken wordt (zijn echtgenote is Amerikaanse). „Mijn dochtertje krijgt steeds meer interesse voor Nederland, vooral die kinderlied jes vindt ze prachtig." Zijn zoon Alexander (6) speelt een piepklein rolletje in Speed 2: „Alleen omdat Anneke een rolletje in 'Twister' had en hij zeurde van: waarom mag zij wel in een film van jou meespelen en ik niet. Maar nu is het afgelopen." De Bont (54) neemt zijn gezin zo vaak mogelijk mee, omdat hij anders nooit meer thuis is. „Daarvoor zijn zij te be langrijk. Tijdens filmopnames is de druk van alle kanten erg hoog. Dan kan je je vaak ontspannen bij je familie. Want kinderen kennen dat sooi-t spanningen niet. Die wil len gewoon dit en dat. Heel goed om met je beide benen op de grond te blijven. Want in Hollywood gaan mensen al gauw in hun eigen publiciteit geloven." Avonturenland Het klinkt aardig wat kleinschali ger dan zijn films zelf zijn: 'Speed', 'Twister' en nu Speed 2, waarvoor het budget naar verluidt meer dan honderd miljoen dollar was. Kas sakrakers en door hun grootte, on derwerp en technologische pro blemen niet bepaald "makkies' om te maken. „Dat vind ik aantrekke lijk". zegt De Bont. „Film is voor mij uitdaging, avonturenland, een ontdekkingsreis. Want verder is er op de wereld niet veel meer te ont dekken." Met zijn eigen produk- tiemaatschappij Blue Tulip is hij bezig met een aantal nieuwe pro jecten. In één ervan speelt de com putertechnologie een grote rol ('dat gaat drie, vier jaar duren'), de tweede wordt een western met sci ence fietion-trekjes. „Hij speelt in 1860 en is gebaseerd op Ameri kaanse legendes. De Apaches ge loofden dat de geesten uit de' he mel 's nachts op aarde een eigen leven leiden. 'Aliens' die er in hun tekeningen uitzagen als een soort adelaars. De Indianen leefden in harmonie met ze. Zoals ze in har monie leefden met de natuur. Bij de opnames voor 'Twister' heb ik Sandra Bullock en Jason Patric in Speed 2. geïnformeerd hoe Indianen om gingen met tornado's en andere natuurverschijnselen. Dat deden ze met respect, ze probeerden er niet aan te sleutelen. Net zoals ze de wereld niet probeerden te ver anderen. Daar gaat die film over." Met Speed 2 volgde De Bont de Hollywood-trend van de 'sequels', de vervolgen. Films die technisch vaak steeds moeilijker en duurder worden, maar meestal de aanlei ding nooit overtreffen. De Bont zucht: „Speed 2 was heel wat ge compliceerder dan nummer één. Dat is een beetje het nadeel van dit soort films. De verwachtingen worden steeds hoger, hoe meer het publiek te zien krijgt, hoe meer het ook kan beoordelen wat er goed uitziet en wat niet. Je vraagt je af waar het naar toe moet. De com putertechnologie staat vrijwel aan het begin. We dachten dat computerwerk goedkoper zou worden. Ja, de computers zelf wel, maar de mensen die er mee werken niet. Die moeten elke keer weer iets compleet nieuws uitvinden. Dat kost tijd. In Speed 2 zit een scène waarin een cruiser tegen een tanker aanbotst. Daarvoor zijn computerbeelden gebruikt. Twaalf mensen hebben zes maan den aan die ene 'shot' gewerkt. Eén man is al die tijd alleen met het water bezig geweest. Want water was nooit via de computer ge daan." Eindhoven De tanker in kwestie in de film heet overigens 'Eindhoven', naar Jan de Bonts geboorteplaats. „Ik heb Eindhoven op de wereldkaart gezet", lacht De Bont, „en het gaat er niet meer af. Amerikanen vra gen zich af wat dat woord bete kent. Uitspreken kunnen ze het nauwelijks. Wanneer ik het ze uit leg, vinden ze het erg leuk." De filmstudio liep al lang aan hem te trekken voor een Speed 2, maar De Bont hield de boot eerst af. „De scenario's waren niet goed. In plaats van die bus uit nummer één, was er dan weer een postauto, dan weer een vrachtwagen en zelfs een scenario met een fiets. Ik zag het niet zo. Tot ik tijdens een vakantie op een Caribische eiland opeens droomde van een schip dat een complete haven ramde. Het slot van Speed 2 dus. Daarmee ben ik naar de studio gegaan en vandaar uit is dit vervolg ontwikkeld. Zo'n voorval gebeurt nooit, denk je. En niet zo veel later ramt een vracht schip een winkelcentrum in de ha ven van New Orleans. Beangsti gend. Net zoals die tornado die in 'Twister' een 'drive in' binnen gaat. Dat gebeurde later in Cana da net zo." De stap van fotografie naar regie was een logische voor De Bont. Hij wilde al lang regisseren, maar door loyaliteit aan regisseurs die hem voor hun camerawerk vroe gen kwam het er niet van. „Er wa ren regisseurs die bij gecompli ceerde scènes tegen mij zeiden: doe jij die maar. En die dan zelf thuis bleven. Hier is iets niet in de haak, dacht ik, ik moet 't gewoon zelf doen." 'Flatliners', 'Die hard', 'Lethal weapon', waren van die films. De Bont: „Met een regisseur als Paul Verhoeven had ik een heel goede relatie. In Europa ben je gé- wend aan teamwerk, in Amerika sta je toch meer in dienst van een regisseur. Zo hoort 't ook, maar ik vond het frustrerend worden om dat ik voelde dat er meer in een scène of een film zat dan zij er uit haalden." Tijdens zijn opleiding aan de Filmacademie in Nederland vormde Jan de Bont met Samuel Meyering (nu computer-wizzard), Rem Koolhaas (nu architect); Frans Bromet en Renée Daalder de 1-2-3 Groep. „Daar is het regisse ren eigenlijk begonnen", herin nert hij zich. „De Filmacademie stond in de kinderschoenen en we moesten vooral elkaar les geven. Dus verwisselden we de rollen voortdurend onderling. Dan weer deed je productie, dan fotografie, regie of je was acteur. Daar leer je gigantisch veel van." Hij denkt nog vaak terug aan de 'kleinscha ligheid' en snelheid van zijn werk aan films als 'Turks fruit', 'Keetje Tippel', 'De vierde man' voor Paul Verhoeven. „In Amerika neem je crews van driehonderd tot zes honderd mensen op sleeptouw. Actrice Sandra Bullock komt met een persoonlijk assistent, een ma nager, een bodyguard, een massa ge-persoon, een make-up persoon, een kostuumpersoon. En met haar vader. In Amerika krijg je niet al leen een actrice of een acteur, je krijgt een heel leger." Bert Jansma Op de middelbare school staat een jongen zich na de gymles te douchen. Door het ene been over het andere te slaan verbergt hij zijn geslachtsdelen. Een re den voor zijn klasgenoten om hem flink te pesten. Eén jongen neemt het voor hem op. Die wordt meteen voor 'mietje' uit gemaakt. Maar hij blijkt beslist geen 'mietje' te zijn. Zo begint de film Different for girls van Richard Spence, in zwart-wit. In kleur gaat hij ver der. Een jonge vrouw zit in een Londense taxi, met een chauf feur die over alles en nog wat een snelle mening heeft. De vrouw voelt zich niet gemakkelijk in de taxi en dat blijkt geen onterecht gevoel te zijn, want op een on overzichtelijke kruising rijdt de taxi een pakjesbezorger op een motor aan. Even ligt de bezorger uitgeteld op straat. Als hij bij zijn positie ven komt herkent hij de vrouw, die zich snel uit de voeten maakt. De bezorger laat het er niet bij zitten en weet haar alsnog te ont moeten. Zij was het 'mietje' dat hij op de middelbare school ver dedigde. Gedragsproblemen Het 'mietje' Karl Foyle (Steven Mackintosh) heet inmiddels Kim. Hij is door middel van me dische ingrepen zij geworden. Kim is succesvol in het opbou wen van een carrière bij een an- sichtkaartenbedrijf en heeft geen enkele behoefte om met het verleden te worden geconfron teerd, ook niet door de vroegere beschermengel Paul Prentice (Rupert Graves). Maar de ontmoeting is eenfeit en heeft vergaande gevolgen. Die gevolgen hebben te maken met de nog steeds aanwezige latente aantrekkingskracht tussen de twee, maar vooral ook met de ge dragsproblemen van Paul. Hij werkt zichzelf, maar ook Kim voortdurend in de nesten. Als Paul op een gegeven moment voor de rechter moet verschijnen is Kim de enige die in zijn voor deel kan getuigen. Maar Kim is bang dat ze mede door haar/zijn verleden in de problemen kan komen. Met de mooiste zin in de film, uitgeroepen door Paul, „Hij past!zij aangegeven dat het al lemaal goed afloopt, maar hoe de toedracht van de afloop is moet nog maar even verhuld blijven. Different for girls is een typische Britse kwaliteitsfilm. Hypocri sie wordt erin gehekeld, politie-, en justitiesystemen komen Onder vuur én je ziet de ontembaarheid en overlevingsdrang van jonge ren die op wat voor manier dan ook buiten de mand dreigen te vallen, of al zijn gevallen. De muziek, met onder meer het aan de titel relaterende lied 'It's dif ferent for girls' van Joe Jackson, maakt alles compleet. Rijk van Rotterdam Different for girls, vandaag vrijdag en zaterdag té zien in Cinema Mid delburg. Jonge vrouw ontmoet oude man, is een riskant onderwerp. Voor je het weet zit je met een klef verhaal vol romantische kitsch. Wie Claude Sautet echter kent weet dat er onder zijn regie er weinig gevaar voor ontsporing is. Nelly et MrArnaud getuigt van dezelfde behoedzame en zuivere benadering die we ook zagen in 'Un coeur en hiver'. Een ingetogen bespiegeling over vriendschap en relaties en over emoties die niet in de pas lopen met de rede. Nelly (Emmanuelle Béart) be sluit in een opwelling een punt achter haar weinig inspire rende huwelijk te zetten. Aanlei ding is de ontmoeting met een wel gestelde oudere heer, de vroegere minnaar van een vriendin. Deze Mr Amaud knoopt toevallig een praatje aan, leent een luisterend ooi-, en wanneer hij hoort van haar schulden biedt hij haar geld en een klein baantje aan. Ooit heeft hij zijn loopbaan als rechter in de ko loniën aan het papier toever trouwd. en iemand zal het nu moe ten uittikken. Geheel zonder bijbedoelingen, verklaart hij na- Emmanuelle Béart en Michel Serrault in Nelly et Mr Arnauld. drukkelijk. Maar we begri jpen dat bijbedoelingen een eigen levenlei- den. De komst van een nieuwe minnaar roept zowel bij Nelly als bij Mr Amaud verwarrende reac ties op. Sautet (71 toen hij deze film twee jaar geleden maakte) heeft zich een stijl aangemeten die ontdaan is van alle franje. Nuchtere, realis tische observaties in simpele, vol strekt traditionele camera-instel lingen. Het doet een beetje denken aan de films van Rohmer, maar ernstiger en zorgvuldiger gecon strueerd. Dat laatste maakt dat het, ondanks voortreffelijk acte ren, ook een beetje stijfjes aan doet. Zo'n grijze oude heer met een verleden als diplomaat en zaken man lijkt toch eerder weggelopen uit een beschaafde, ouderwetse roman dan uit het hedendaagse le ven. Kortom, je moet als kijker enig geduld opbrengen voordat al le stukjes netjes op hun plaats val len in een fraai slot vol melancho lie. Eigenlijk is Nelly et Mr Amaud een film waarbij je pas met terug werkende kracht voelt waar het Sautet om te doen is. Dat is niet al leen het wat voorspelbare senti ment rond een oude man die zich, alle goede voornemens ten spijt, bijna laat verleiden. Minstens zo belangrijk is de gevoelige schets van een quasi-zelfbewuste jonge vrouw die haar kwetsbaarheid ontdekt. Leo Bankersen Nelly et Mr Amaud, te zien in Lanta ren/Venster Rotterdam. Het studentenleven in Melbourne staat centraal in JLove and other Catastrophes. Nergens valt zo goed de geest van de tijd af te lezen als in studentenfilms. Love and other catastrophes, het debuut van de Australische ex-filmstudente Emma-Kate Croghan (23 toen ze de film maakte) laat zien dat de tijd van het overheersende politieke engagement en het ge vecht om seksuele bevrijding al lang voorbij is. Wat er in haar ontwapenende film voor in de plaats is gekomen is helemaal van nu: de 'bijziendheid' van jonge ego's, op zoek naar de meest comfortabele plek om op de campus te overleven. Emma-Kate Croghans relaas van hun liefdes en ongemakken is mooi licht van toon. Een echt, strak centrum heeft haar film niet, ze dartelt speels om een aantal jonge studenten in Mel bourne heen van wie twee meis jes, de filmstudentes Alice en Mia, de meeste aandacht krij gen. De een zit al vier jaar tegen haar scriptie over 'Doris Day als feministische strijdster' aan te hikken en heeft geen tijd voor een relatie. De andere wil van hoofdvak veranderen, heeft een vooral donuts etende professor dienet voor hij zijntoestemming kan geven met een volle mond sterft. Ze twijfelt over haar les bische relatie, omdat ze zich nog niet wil binden. Verder is er een verlegen student medicijen en een koele klassieke talenstudent die er wat bij verdient als gigolo. Leuke humor Seks als probleem is bij Croghan duidelijk een gepasseerd station en ze schildert de liefdesperike len, vooral de lesbische verhou ding, met vanzelfsprekendheid, leuke humor en warmte. Qua vorm heeft haar film veel aan anderen te danken. Van de Fran se Nouvelle Vague tot en met Woody Allen. Ironiserende tus senteksten en de pseudo-filoso- fische babbels, wijzen vooral in de richting van de vroege films van de New Yorker. Zonder diens tobberigheid overigens. Toegegeven, het gegeven is dun. Ook al omdat Croghan gewoon niet verder wil kijken dan de grenzen van de campus. Ze neemt bovendien net teveel 'ti me outs' door met de camera fri vool aan het zwaaien te gaan om een feestje of gelukkige momen ten in beeld te brengen. Maar dat sterke gevoel van syhmpathie, die voortdurende lichte glim lach raak je niet kwijt. Een aar dig debuut dat naar meer smaakt. Bert Jansma Love and other catastrophes, te z\ in Lantaren/ Venster Rotterdam

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1997 | | pagina 12