Brinkman gaat in de tegenaanval
Voorzichtig aan met Schiphol
PZC feiten en meningen
Taiwan bang voor
wurggreep China
Dertig kilometer
zaterdag 28 juni 1947
Politiechef wijst kritiek aan zijn adres als feitelijk onjuistvan de hand
zaterdag 28 juni 1997
door Peet Vogels
De overdracht van Hong
kong van Brits naar Chi
nees bestuur wordt op Tai
wan met grote belangstelling
gevolgd. „Niet dat wij een
succesvolle overdracht be
schouwen als een blauwdruk
hoe Taiwan kan worden
overgedragen aan China",
haast Charles Chen, een hoge
ambtenaar van een adviesor
gaan voor de president te
zeggen. „Maar Taiwan heeft
grote investeringen in Hong
Kong en we drijven er veel
handel mee."
Chen's dappere uitspraken
kunnen niet verhelen dat er
grote zorgen leven over de
toenemende macht van Chi
na. China voert een succes
volle politiek om Taiwan te
isoleren. Meer en meer lan
den ruilen de diplomatieke
relaties met Taiwan in voor
relaties met China. De aan
kondiging van de Bahama's
dat ze de diplomatieke rela
ties met Taiwan verwisselen
voor die met China vormde
dagenlang voorpagina
nieuws voor Taiwanese
kranten.
„We hebben nog maar met
zo'n dertig landen diploma
tieke betrekkingen en dat
zijn dan ook nog eens ont
wikkelingslanden. Die er
kennen ons alleen maar om
dat wij ze flinke sommen
ontwikkelingshulp geven",
aldus een medewerker van
het ministerie van Buiten
landse Zaken.
„China heeft ons in een di
plomatieke wurggreep",
stelt Chen het wat stelliger.
„Er is niet alleen sprake van
een politieke wurggreep, we
zijn ook bang dat China ons
economisch leeg gaat zui
gen", voegt hij toe.
Investeringslust
Die angst wordt veroorzaakt
door de investeringslust van
Taiwanese ondernemers in
fabrieken op het Chinese
vasteland. Alleen het afgelo
pen jaar al werd voor 6,8 mil
jard dollar geïnvesteerd in
fabrieken op het vasteland
van China.
Officieel belopen de Taiwa
nese investeringen in China
zo'n twintig miljard dollar,
maar dat zijn alleen de inves
teringen die officieel voor
goedkeuring zijn aangemeld
bij de Taiwanese overheid.
De Chinezen beweren dat
Taiwan voor meer dan 80
miljard dollar in het land
heeft geïnvesteerd.
Veel investeringen lopen via
bedrijven in Hong Kong",
weten verschillende zaken
mensen te melden. „Op die
manier ontlopen de inves
teerders de aanmeldplicht
bij de overheid" A Lo, presi
dent directeur van de fietsen-
fabriek Giant heeft zelf ook
flink geïnvesteerd in China.
„De lonen zijn enorm laag en
het aanbod van arbeids
krachten is vrijwel onbe
grensd. Als je duizend men
sen nodig hebt dan zijn ze er
de volgende dag. Als je er
tienduizend nodig hebt zijn
ze er ook."
Nationalisering
De regering is bang dat de
Chinezen de investeringen
gaan gebruiken om Taiwan
onder druk te zetten. „Ze
kunnen gaan dreigen de Tai
wanese investeringen te na
tionaliseren. Dat zou een
enorme klap voor onze eco
nomie zijn", aldus Chen.
Om minder afhankelijk te
worden van goedkope Chine
se arbeid moedigt de rege
ring ondernemers aan te
investeren in Thailand, Viet
nam en Maleisië„Dan sprei
den de ondernemers de risi
co's van hun investeringen
tenminste", aldus Chen.
De ondernemers zien dat
echter niet zo zitten. „Wij in
vesteren liever in China, om
dat we dezelfde taal spreken
en dezelfde cultuur hebben.
Dat maakt het zakendoen
eenvoudiger", aldus Lo.
Partijcongres
Hoerwel de angst voor Chi
nese inlij vinger goed inzit bij
de Taiwanezen, beseft vrij
wel iedereen dat het vroeger
of later tot een samengaan
van de twee China's komt.
Met extra grote belangstel
ling wordt daarom uitgeke
ken naar het congres van de
communistische partij in het
najaar.
„Taiwan is het enige onder
werp waar de nieuwe leiders
nog mee kunnen scoren.
Hong Kong en Macau zijn al
geregeld door Deng. Als de
huidige machtsposities be
vestigd worden door het par
tijcongres, verwachten wij
dat de communisten de rela
ties met Taiwan met ons wil
len bespreken", aldus Chen.
GPD
Verkeersheuvels, bloembakken en drempels. B
zullen weinig automobilisten in dit land zijn dr
al deze obstakels niet eens in stilte hebben ver
wenst. Iedereen weet waartoe ze dienen: om de automie
bilist tot lagere snelheid te dwingen. e
Vooral in woonwijken zijn drempels, bakken en heuvefc
populair. Daar spelen immers kinderen op straat. Bij r
hoge snelheid heeft de berijder niet meer de mogelijlT
heid zijn heilige koe zodanig te besturen dat spelena,
kinderen worden ontzien. Ook dat is bekend bij de g<
middelde automobilist.
Toch gaapt er een gat tussen dat weten en handelen. Ai
tomobilisten, die er tussen twee verkeersdrempels wei
flink vaart in zetten, zijn geen uitzondering. Er zijn oo °e
weggebruikers die het een sport vinden tussen de ol x
stakels door te scheuren. Goed toezicht op het wegg(u
bruik zou dit soort wangedrag kunnen terugdringen.
En zo is het eigenlijk ook met de nieuwste aanpassir
van de maximumsnelheid. Binnen de bebouwde koi 3
gaan gemeenten de maximumsnelheid zoveel mogelijk'
terugbrengen naar dertig kilometer per uur. In die 'vei c
keersluwe' gebieden krijgen fietsers voorrang vaj
rechts. Deze maatregelen zijn natuurlijk bedoeld om c
verkeersveiligheid te vergroten.
Volgende week zal minister Jorritsma van Verkeer hi'1
Startprogramma Duurzaam Veilig presenteren. In de
programma wordt ook de dertig kilometer-maatregi|C
opgenomen. Hoe die nieuwe snelheidslimiet moet woi j
den gecontroleerd, laat de minister in het midden. N e
gaat Jorritsma niet over handhaving van de verkeersrt
gels, maar het zou toch logisch zijn dat zij daar overk
over voert met haar collega van Justitie. Het groots!
probleem ligt immers bij de handhaving van de max
mumsnelheid
Gemeenten hebben aangegeven dat zelf te willen gaa J
doen. Niet de politie, maar speciale verkeerstoezicht
houders zouden de snelheden controleren, net zoals nü
in veel gemeenten het betaald parkeren wordt gecoi
troleerd.
Verkeersdeskundigen hebben al aangegeven dat ee|(
dertig kilometer-maatregel zonder een strenge control c
tot niets leidt. Waar wegen door hun karakter noden t(
harder rijden, zal dat meestal ook gebeuren. Er zijn 1
weinig automobilisten, die zich de gevaren van hui',
weggedrag voor anderen realiseren. Daarom pleite;'
verkeersdeskundigen voor een verandering van de wi
gen binnen de bebouwde kom. Door de straten en lane i<
smaller te maken, wordt meer bereikt, menen zij
Handhaving van de maximumsnelheid kost veel j
en heel veel moeiteGeld en energie die beter in structu11
rele maatregelen kunnen worden gestoken. Als gq,
meenten de infrastructuur van de woonwijken aanpas j.
sen en bij nieuwbouw rekening houden met d)
verkeersveiligheid ontstaat vanzelf een situatie waai'f
bij niet meer te hard kan worden gereden.
zie ook paginal1
Hitte
Het was vrijdag extreem
warm: met een maximum
temperatuur van 36,9 graden
is het absolute temperatuur-
record voor De Bilt gebroken.
De minimum-temperatuur in
de nacht van donderdag op
vrijdag was 21,4 graden, 0.8
hoger dan de hoogst bekende
minimum-temperatuur.
Schandaal
Een lezer maakt gewag van
een schandaal: het omhakken
van de bomen aan het Vlis-
singse Bellamypark. „De
prachtige bomen, de enige bo
men van heel Wissingen! Me
nige traan werd er wegge
pinkt; bij het vallen van elke
boom leek het wel of ze je een I
lichaamsdeel wegrukten. Het
Bellamypark moet mooi wor
den, ja, wanneer??"
Konden de bomen, de trots van
de omwonenden, dan niet blij
ven staan?, vraagt de brief
schrijver zich af. „Degenen,
die daarvoor aansprakelijk -
zijn, weten niet hoe ze gehan
deld hebben."
Eva Perron
Radio Vaticaan meldt, dat de
paus senora Eva Peron, vrouw
van de Argentijnse president,3
zal ontvangen in zijn particu-
liere bibliotheek in het Vati
caan. De audiëntie wordt ge
houden overeenkomstig het
protocol voor echtgenoten var
staatshoofden.
Uitgever:
W. F de Pagter
Hoofdredactie:
A. L. Oosthoek
M. van Zuilen (adjunct)
Centrale redactie:
Postbus 18,
4380 AA Vlissingen.
Tel. (0118) 484000;
Redactiefax-(0118) 470102
's avonds op zondag t/m
vrijdag- vanaf 19.00 uur
in het weekeinde:
verwijzing via de
telefonische boodschap
op de kantoren.
Vlissingen:
Oostsouburgseweg 10,
Postbus 18,
4380 AA Vlissingen.
Tel. (0118) 484000.
Middelburg: Markt 51
4331 LK Middelburg.
Tel. (0118) 681000.
Goes: Voorstad 22,
4461 KN Goes.
Tel. (0113) 273000.
Terneuzen: Axelsestraat 16,
4537 AK Terneuzen.
Tel. (0115) 694457.
Axel: Nassaustraat 15,
4571 BK Axel
Tel, (0115) 568000
Zierikzee: Oude Haven 41
4301 JK Zierikzee.
Tel. (0111)415380.
Opening kantoren:
Maandag t/m vrijdag
van 8.00 tot 17.00 uur
Openingstijd Middelburg
van 08.00 tot 16.30 uur.
Openingstijd Zierikzee
8.30-17.00 uur.
Zaterdags in Vlissingen
van 8.00 tot 10.30 uur.
Bezorgklachten: maandag
t/m vrijdag, op de kantoren
gedurende de openingstijden;
zaterdags tot 14.00 uur:
op de kantoren door de klacht in t€
spreken op de band of de
venwijzing op te volgen.
Overlijdensadvertenties:
tijdens kantooruren en
uitsluitend maandag-
t/m vrijdagavond van 20.30
tot 22.00 uur en zondagavond
van 20.00 tot 22.00 uur:
Tel. (0118) 484000.
Fax(0118)470100.
Abonnementsprijzen:
per kwartaal 92.85.
franco per post 122,00;
per maand 34.00
per jaar 356,50,
franco per post 471,50
bij automatische afschrijving
per termijn 1.50 korting
losse nummers
maandag t/m vrijdag 1,75,
zaterdag 2,50 p st (alle
bedragen inclusief 6 pet btw)
Postrek.nr3754316
t.n.v. PZC ab.rek. Vlissingen
Advertentietarieven:
180 cent per mm; minimumprijs
per advertentie 27,-;
ingezonden mededelingen
2,5 x tarief.
Voor brieven bureau van dit blad
7,- meer.
Volledige tarieven met
contractprijzen op aanvraag
(alle advertentieprijzen
exclusief 17,5 pet. btw).
Giro: 35 93 00, Uitgeverij
Provinciale Zeeuwse Courant B.V
Vlissingen
Auteursrechten voorbehouden
Uitgeverij Provinciale Zeeuwse Courant BV
Wegener Arcade NV
Van Gijzel (PvdA) wil besluitvorming kunnen bijsturen
door Koos van Wees
door Marcel Potters
Korpschef J. W. Brinkman
heeft de oplossing voor het
conflict rond zijn persoon zélf al
bedacht. „Benoem een andere
korpsbeheerder", zegt hij. „Dat
mag wat mij betreft ook een
wethouder veiligheidszaken
zijn. Dan kan ik met hem voort
aan zaken doen." Want. is zijn
nadrukkelijke stelling, niet hij
zelf is het probleem in de Rijn
mond, maar burgemeester Pe
per.
Net terug van een vakantie in
het buitenland, gaat de ex-ge-
neraal er weer met frisse moed
tegenaan. Wat hem betreft is de
aanloop naar zijn comeback, op
1 augustus gepland, reeds be
gonnen. Dat in de Brabantse
korpschef A B. Lutken al zijn
opvolger wordt gezien, neemt
hij voor kennisgeving aan.
„ik bekleed nog steeds de posi
tie van korpschef", zegt hij.
„Dat blijft ook zo. Wat er verder
gebeurt, is heel onsmakelijk.
Dat ze Lutken benaderen als tij
delijke vervanger, vind ik
vreemd. Ik denk dat plaatsver
vangend korpschef Ottevanger
dat ook zou kunnen."
De veelgeplaagde ex-militair
zit niet bepaald om gespreksstof
verlegen. Alles wat over hem
wordt beweerd - door zijn advo
caat al de 'onder de gordel-stra-
tegie' van Peper genoemd -
weerspreekt hijEn rap. Hij her
kent de kritiek op zijn baas, bur
gemeester Peper, wél. „Wat de
heer Peper nu doet, is de zaak
publicitair uitspelen. Hij speelt
het op de man. Kennelijk zijn bij
hem nu alle stoppen doorgesla
gen."
Het is niet mals wat er door Pe
per over Brinkman wordt uitge
stort. In een recent rapport,
gericht aan minister Dijkstal
(Binnenlandse Zaken), wordt de
hoofdcommissaris afgeschil
derd als iemand die totaal niet
op zijn taak was toegerust. Hij
zou psychisch tekortschieten,
dagen zoek zijn geweest, rap
porten hebben achtergehouden
voor Peper en al ruziënd zijn
weg hebben gebaand.
-Allemaal onzin
Brinkman: „Als ik het zo alle
maal op een rijtje zet, klopt er
weinig van. Zo zou ik op ver
schillende tijdstippen clashes
hebben gehad met de managers.
Al in oktober. Toen ik er nog
PvdA-kamerlid Rob van Gij
zel vindt het 'een grove sim
plificatie van de werkelijkheid':
de luchtvaart groeit, Schiphol
groeit uit zijn jasje, dus leg maar
een mooie nieuwe luchthaven
elders. „Dat is hetzelfde als zeg
gen: de economie groeit volgend
jaar met zes procent en dat geld
geven we nu al uit. Dat kan niet.
Want je weet niet wat de econo
mie doet."
Zoveel onzekere factoren bepa
len volgens hem de toekomst
van Schiphol, dat de politiek
eerst maar eens overeenstem
ming moet zien te vinden over
besluitvorming in stapjes. Want
wat vandaag geldt, kan morgen
wel weer anders liggen.
Van Gijzel somt ze moeiteloos
op, de vele ontwikkelingen die
de groei-ambities van Schiphol
kunnen verstoren. Ze zijn nauw
verweven met de toekomst van
de belangrijkste gebruiker van
het vliegveld, de KLM, en met
internationale ontwikkelingen,
waarop luchthaven, overheid
noch KLM enige invloed kun
nen uitoefenen.
Het Kamerlid schetst in een not
endop de broosheid van het uit
breidingsscenario. „Onze eigen
luchtvaartbehoefte is niet gro
ter dan twintig miljoen passa
giers. Het beleid is er op gericht
dat Schiphol een mainport
wordt, voor internationale be
drijven een argument om zich
hier te vestigen. Dat kan alleen
als je ze snelle verbindingen
biedt met de rest van de wereld.
En dat kan weer alleen als je uit
groeit tot een luchthaven van
zo'n 40 tot 45 miljoen passa
giers, het aantal dat je nodig
hebt om internationaal mee te
spelen."
Alliantie sluiten
Volgens Van Gijzel lukt dat al
leen als Schiphol aantrekkelijk
blijft voor de transfer-passa
giers, die door de combinatie
van één terminal en een goede
luchtvaartmaatschappij (KLM)
hier nu minimale overstaptij-
den vinden. „Binnen drie kwar
tier ben je weer weg. Dat lukt
nergens ter wereld.
Voorwaarde is verder dat de
KLM er in slaagt een alliantie te
sluiten met een andere 'global
player'. „Anders zak je terug
naar hooguit 20 miljoen passa
giers. En kan je afzien van een
nieuwe luchthaven."
Het PvdA-kamerlid heeft zelf
grote twijfels over de alliantie
kansen van de KLM, die nu met
het Amerikaanse North-West
Van Gijzel zet net als de milieubeweging vraagtekens bij de ongebreidelde groei van Schiphol. Milieu
defensie liet eind vorig jaar ballonnen in de vertrekhal van de luchthaven op om tegen de toekomstvisie
van de directie van het vliegveld te protesteren. foto Paul van Weel/GPD
Airlines en Air UK nog steeds
maar een deel van de wereld
markt bestrijkt. Eerdere pogin
gen om met SAS, Sabena en Ibe
ria tot samenwerking te komen
strandden.
De buitenlandse luchtvaart
maatschappijen en luchthavens
mogen dan wel met grote be
wondering kijken naar het me
de door de KLM zo lucratieve
transfersysteem op Schiphol
(goed voor ongeveer de helft van
de huidige 27 miljoen passa
giers), het is voorlopig onvol
doende voor een zakenhuwe-
lijk.
„Ze vinden de KLM wel ade
quaat, en in principe een goede
partner, maar ook een heel
kwetsbare, juist omdat ze zo af
hankelijk is van dié transfer
markt. Wil de KLM haar positie
als 'global-player' behouden,
dan is het voor het bedrijf een
must om door te groeien naar 80
miljoen passagiers, in de hoop
dan een alliantie aan te kunnen
gaan. Maar de garantie daarop
heeft ze ook niet. En dan is weer
de vraag of je wel voor een
luchthaven van 80 miljoen pas
sagiers moet kiezen. Want leg je
die niet voor niets aan, heb je
hem wel nodig?"
Het zijn allemaal zulke onge
wisse factoren, dat Van Gijzel
pleit voor een 'behoedzame be
sluitvorming', waarbij voortdu
rend vragen moeten worden
gesteld als: hoe ontwikkelt
Schiphol zich, wat gebeurt er
met 'home-carrier' KLM, hoe
zijn de economische vooruit
zichten op langere termijn, zet
de groei van de luchtvaart door?
En dat alles moet worden afge
wogen tegen minstens even be
langrijke vragen over de gevol
gen van een nieuwe luchthaven
voor het milieu, de ruimtelijke
inrichting van ons land en de
economische spreiding.
„Het vraagt om een werkwijze
waarin je voortdurend kunt bij
sturen. De politiek is dat niet ge
wend. Maar je hebt het hier ook
over de grootste investering in
infrastructuur uit de geschiede
nis. Je moet proberen een besluit
zo ver mogelijk naar de toe
komst te verschuiven. Volgens
de huidige planning zou de spa
rond 2005-2007 de grond in
moeten. Een definitief besluit
moet je ook pas rond die tijd ne
men. Niet in het komende re
geerakkoord."
Met name de WD heeft aange
drongen op harde afspraken in
het regeerakkoord. WD-leider
Bolkestein vindt dat Schiphol
en KLM zo snel mogelijk duide
lijkheid moet worden gegeven.
De hele nut-en-noodzaak-dis-
cussie, die dezer dagen zijn ein
de beleeft, was wat hem betreft
onnodig. Maar Van Gijzel denkt
de liberale coalitiepax-tner wel
te kunnen overtuigen van de
stap-voor-stap-benadering. „Ik
ga er vanuit dat ook zij zien dat
het geld verantwoord moet wor
den uitgegeven."
Overigens vindt Van Gijzel niet
dat alleen tot de bouw van een
nieuw vliegveld moet worden
besloten als daarop gegaran
deerd 80 miljoen passagiers
worden verwerkt. „Als je op
Schiphol over de 44 miljoen
passagiei's heengaat zie ik niet
hoe je dat op een verantwoorde
manier kunt doen. Want niet al
leen Schiphol groeit, maar ook
de behoefte aan woningep, be
drijventerreinen en recreatie.
Dat botst. Dan is verplaatsing
beter." GPD
maar net was. Nou, die hebben
dus niet plaatsgehad. Dat is zo'n
voorbeeld van een feitelijke on
juistheid."
-U was twee dagen zoek, zegt
Peper...
Brinkman: „Ook onjuist. Dat
was maar een halve dag. Nadat
ik een hele dag met de managers
om de tafel had gezeten. Het
punt is dat juist een aantal van
die managers mij waarschuwde
voor de rol die Peper speelde.
Hij zou mijals het er op aan zou
komen, niet steunen. Ik werd
nogal nerveus van de korpsbe
heerder. Eerst wilde hij dat ik de
beuk erin zou gooien. Maar toen
er de eerste signalen van de pro
blemen kwamen, toonde hij een
opmerkelijke afzijdigheid."
-Daar is allemaal uitgebreid
over gesproken
Brinkman: „Een keer heb ik bij
hem thuis een kopje koffie ge
dronken, samen met mijn
vrouw. Eén keer."
-Dan is er het verhaal van het
rapport over integriteit, dat u
achter de hand zou hebben ge
houden. Toen Peper het kreeg,
schrok hij zich een hoedje.
Brinkman: „Dat klopt, maar
niet zonder toelichting. Het be
trof een onderzoek naar de gang
van zaken in één district. Daar
naast liep er een megaproject,
om de integriteit in het hele
korps te verbeteren. Ik heb dat
rapport over dat district een
tijdje onder me gehouden, om
dat dit mijn verantwoordelijk
heid was. Iemand zei me dat het
misschien toch handig was het
rapport aan de korpsbeheerder
te laten zien. En dat heb ik toen
gedaan. En, achteraf gezien,
kwam het hem wel goed uit.
Overigens was dat rapport niet
zo schokkend hoor. Het meeste
wisten weal."
-En hoe zit het niet die psycho
loog? U zou psychisch niet op
uw taak zijn toegerust
Brinkman: „Daar is geen sprake
van geweest. Wat wel waar is, is
dat er een bedrijfspsycholoog
aan een district was toegevoegd.
Zoals dat ook wel in het be
drijfsleven gebeurt, om later de
directie te adviseren. Toen de
spanningen opliepen, hebben
we hem gevraagd ook daar eens
onderzoek naar te doen. Om zo
met goede suggesties te kunnen
komen. Betrokkenen hebben
met hem gesproken, soms heel
indringend. En daaruit kwam
uiteindelijk een heel helder
beeld naar voren."
-Overu?
Brinkman: „Nee, er is nooit over
personen gesproken. De bonden
hebben wel geprobeerd hem uit
spraken over mij te ontlokken.
Hij heeft me naderhand nog
eens schriftelijk bevestigd dat
hij wat mij betreft geen conclu
sies trok.
Later heeft die psycholoog nog
een keer met Peper gesproken,
en aangegeven dat hem wel het
een en ander viel te verwijten.
En dat vond Peper niet leuk. Die
psycholoog moest dus weg, die
werd veel te bedreigend." GPD
Korpschef Brinkman. foto Fred Ernst/GPD Burgemeester Peper. foto archief PZC