Brinkman gaat in de tegenaanval Voorzichtig aan met Schiphol PZC feiten en meningen Taiwan bang voor wurggreep China Dertig kilometer zaterdag 28 juni 1947 Politiechef wijst kritiek aan zijn adres als feitelijk onjuistvan de hand zaterdag 28 juni 1997 door Peet Vogels De overdracht van Hong kong van Brits naar Chi nees bestuur wordt op Tai wan met grote belangstelling gevolgd. „Niet dat wij een succesvolle overdracht be schouwen als een blauwdruk hoe Taiwan kan worden overgedragen aan China", haast Charles Chen, een hoge ambtenaar van een adviesor gaan voor de president te zeggen. „Maar Taiwan heeft grote investeringen in Hong Kong en we drijven er veel handel mee." Chen's dappere uitspraken kunnen niet verhelen dat er grote zorgen leven over de toenemende macht van Chi na. China voert een succes volle politiek om Taiwan te isoleren. Meer en meer lan den ruilen de diplomatieke relaties met Taiwan in voor relaties met China. De aan kondiging van de Bahama's dat ze de diplomatieke rela ties met Taiwan verwisselen voor die met China vormde dagenlang voorpagina nieuws voor Taiwanese kranten. „We hebben nog maar met zo'n dertig landen diploma tieke betrekkingen en dat zijn dan ook nog eens ont wikkelingslanden. Die er kennen ons alleen maar om dat wij ze flinke sommen ontwikkelingshulp geven", aldus een medewerker van het ministerie van Buiten landse Zaken. „China heeft ons in een di plomatieke wurggreep", stelt Chen het wat stelliger. „Er is niet alleen sprake van een politieke wurggreep, we zijn ook bang dat China ons economisch leeg gaat zui gen", voegt hij toe. Investeringslust Die angst wordt veroorzaakt door de investeringslust van Taiwanese ondernemers in fabrieken op het Chinese vasteland. Alleen het afgelo pen jaar al werd voor 6,8 mil jard dollar geïnvesteerd in fabrieken op het vasteland van China. Officieel belopen de Taiwa nese investeringen in China zo'n twintig miljard dollar, maar dat zijn alleen de inves teringen die officieel voor goedkeuring zijn aangemeld bij de Taiwanese overheid. De Chinezen beweren dat Taiwan voor meer dan 80 miljard dollar in het land heeft geïnvesteerd. Veel investeringen lopen via bedrijven in Hong Kong", weten verschillende zaken mensen te melden. „Op die manier ontlopen de inves teerders de aanmeldplicht bij de overheid" A Lo, presi dent directeur van de fietsen- fabriek Giant heeft zelf ook flink geïnvesteerd in China. „De lonen zijn enorm laag en het aanbod van arbeids krachten is vrijwel onbe grensd. Als je duizend men sen nodig hebt dan zijn ze er de volgende dag. Als je er tienduizend nodig hebt zijn ze er ook." Nationalisering De regering is bang dat de Chinezen de investeringen gaan gebruiken om Taiwan onder druk te zetten. „Ze kunnen gaan dreigen de Tai wanese investeringen te na tionaliseren. Dat zou een enorme klap voor onze eco nomie zijn", aldus Chen. Om minder afhankelijk te worden van goedkope Chine se arbeid moedigt de rege ring ondernemers aan te investeren in Thailand, Viet nam en Maleisië„Dan sprei den de ondernemers de risi co's van hun investeringen tenminste", aldus Chen. De ondernemers zien dat echter niet zo zitten. „Wij in vesteren liever in China, om dat we dezelfde taal spreken en dezelfde cultuur hebben. Dat maakt het zakendoen eenvoudiger", aldus Lo. Partijcongres Hoerwel de angst voor Chi nese inlij vinger goed inzit bij de Taiwanezen, beseft vrij wel iedereen dat het vroeger of later tot een samengaan van de twee China's komt. Met extra grote belangstel ling wordt daarom uitgeke ken naar het congres van de communistische partij in het najaar. „Taiwan is het enige onder werp waar de nieuwe leiders nog mee kunnen scoren. Hong Kong en Macau zijn al geregeld door Deng. Als de huidige machtsposities be vestigd worden door het par tijcongres, verwachten wij dat de communisten de rela ties met Taiwan met ons wil len bespreken", aldus Chen. GPD Verkeersheuvels, bloembakken en drempels. B zullen weinig automobilisten in dit land zijn dr al deze obstakels niet eens in stilte hebben ver wenst. Iedereen weet waartoe ze dienen: om de automie bilist tot lagere snelheid te dwingen. e Vooral in woonwijken zijn drempels, bakken en heuvefc populair. Daar spelen immers kinderen op straat. Bij r hoge snelheid heeft de berijder niet meer de mogelijlT heid zijn heilige koe zodanig te besturen dat spelena, kinderen worden ontzien. Ook dat is bekend bij de g< middelde automobilist. Toch gaapt er een gat tussen dat weten en handelen. Ai tomobilisten, die er tussen twee verkeersdrempels wei flink vaart in zetten, zijn geen uitzondering. Er zijn oo °e weggebruikers die het een sport vinden tussen de ol x stakels door te scheuren. Goed toezicht op het wegg(u bruik zou dit soort wangedrag kunnen terugdringen. En zo is het eigenlijk ook met de nieuwste aanpassir van de maximumsnelheid. Binnen de bebouwde koi 3 gaan gemeenten de maximumsnelheid zoveel mogelijk' terugbrengen naar dertig kilometer per uur. In die 'vei c keersluwe' gebieden krijgen fietsers voorrang vaj rechts. Deze maatregelen zijn natuurlijk bedoeld om c verkeersveiligheid te vergroten. Volgende week zal minister Jorritsma van Verkeer hi'1 Startprogramma Duurzaam Veilig presenteren. In de programma wordt ook de dertig kilometer-maatregi|C opgenomen. Hoe die nieuwe snelheidslimiet moet woi j den gecontroleerd, laat de minister in het midden. N e gaat Jorritsma niet over handhaving van de verkeersrt gels, maar het zou toch logisch zijn dat zij daar overk over voert met haar collega van Justitie. Het groots! probleem ligt immers bij de handhaving van de max mumsnelheid Gemeenten hebben aangegeven dat zelf te willen gaa J doen. Niet de politie, maar speciale verkeerstoezicht houders zouden de snelheden controleren, net zoals nü in veel gemeenten het betaald parkeren wordt gecoi troleerd. Verkeersdeskundigen hebben al aangegeven dat ee|( dertig kilometer-maatregel zonder een strenge control c tot niets leidt. Waar wegen door hun karakter noden t( harder rijden, zal dat meestal ook gebeuren. Er zijn 1 weinig automobilisten, die zich de gevaren van hui', weggedrag voor anderen realiseren. Daarom pleite;' verkeersdeskundigen voor een verandering van de wi gen binnen de bebouwde kom. Door de straten en lane i< smaller te maken, wordt meer bereikt, menen zij Handhaving van de maximumsnelheid kost veel j en heel veel moeiteGeld en energie die beter in structu11 rele maatregelen kunnen worden gestoken. Als gq, meenten de infrastructuur van de woonwijken aanpas j. sen en bij nieuwbouw rekening houden met d) verkeersveiligheid ontstaat vanzelf een situatie waai'f bij niet meer te hard kan worden gereden. zie ook paginal1 Hitte Het was vrijdag extreem warm: met een maximum temperatuur van 36,9 graden is het absolute temperatuur- record voor De Bilt gebroken. De minimum-temperatuur in de nacht van donderdag op vrijdag was 21,4 graden, 0.8 hoger dan de hoogst bekende minimum-temperatuur. Schandaal Een lezer maakt gewag van een schandaal: het omhakken van de bomen aan het Vlis- singse Bellamypark. „De prachtige bomen, de enige bo men van heel Wissingen! Me nige traan werd er wegge pinkt; bij het vallen van elke boom leek het wel of ze je een I lichaamsdeel wegrukten. Het Bellamypark moet mooi wor den, ja, wanneer??" Konden de bomen, de trots van de omwonenden, dan niet blij ven staan?, vraagt de brief schrijver zich af. „Degenen, die daarvoor aansprakelijk - zijn, weten niet hoe ze gehan deld hebben." Eva Perron Radio Vaticaan meldt, dat de paus senora Eva Peron, vrouw van de Argentijnse president,3 zal ontvangen in zijn particu- liere bibliotheek in het Vati caan. De audiëntie wordt ge houden overeenkomstig het protocol voor echtgenoten var staatshoofden. Uitgever: W. F de Pagter Hoofdredactie: A. L. Oosthoek M. van Zuilen (adjunct) Centrale redactie: Postbus 18, 4380 AA Vlissingen. Tel. (0118) 484000; Redactiefax-(0118) 470102 's avonds op zondag t/m vrijdag- vanaf 19.00 uur in het weekeinde: verwijzing via de telefonische boodschap op de kantoren. Vlissingen: Oostsouburgseweg 10, Postbus 18, 4380 AA Vlissingen. Tel. (0118) 484000. Middelburg: Markt 51 4331 LK Middelburg. Tel. (0118) 681000. Goes: Voorstad 22, 4461 KN Goes. Tel. (0113) 273000. Terneuzen: Axelsestraat 16, 4537 AK Terneuzen. Tel. (0115) 694457. Axel: Nassaustraat 15, 4571 BK Axel Tel, (0115) 568000 Zierikzee: Oude Haven 41 4301 JK Zierikzee. Tel. (0111)415380. Opening kantoren: Maandag t/m vrijdag van 8.00 tot 17.00 uur Openingstijd Middelburg van 08.00 tot 16.30 uur. Openingstijd Zierikzee 8.30-17.00 uur. Zaterdags in Vlissingen van 8.00 tot 10.30 uur. Bezorgklachten: maandag t/m vrijdag, op de kantoren gedurende de openingstijden; zaterdags tot 14.00 uur: op de kantoren door de klacht in t€ spreken op de band of de venwijzing op te volgen. Overlijdensadvertenties: tijdens kantooruren en uitsluitend maandag- t/m vrijdagavond van 20.30 tot 22.00 uur en zondagavond van 20.00 tot 22.00 uur: Tel. (0118) 484000. Fax(0118)470100. Abonnementsprijzen: per kwartaal 92.85. franco per post 122,00; per maand 34.00 per jaar 356,50, franco per post 471,50 bij automatische afschrijving per termijn 1.50 korting losse nummers maandag t/m vrijdag 1,75, zaterdag 2,50 p st (alle bedragen inclusief 6 pet btw) Postrek.nr3754316 t.n.v. PZC ab.rek. Vlissingen Advertentietarieven: 180 cent per mm; minimumprijs per advertentie 27,-; ingezonden mededelingen 2,5 x tarief. Voor brieven bureau van dit blad 7,- meer. Volledige tarieven met contractprijzen op aanvraag (alle advertentieprijzen exclusief 17,5 pet. btw). Giro: 35 93 00, Uitgeverij Provinciale Zeeuwse Courant B.V Vlissingen Auteursrechten voorbehouden Uitgeverij Provinciale Zeeuwse Courant BV Wegener Arcade NV Van Gijzel (PvdA) wil besluitvorming kunnen bijsturen door Koos van Wees door Marcel Potters Korpschef J. W. Brinkman heeft de oplossing voor het conflict rond zijn persoon zélf al bedacht. „Benoem een andere korpsbeheerder", zegt hij. „Dat mag wat mij betreft ook een wethouder veiligheidszaken zijn. Dan kan ik met hem voort aan zaken doen." Want. is zijn nadrukkelijke stelling, niet hij zelf is het probleem in de Rijn mond, maar burgemeester Pe per. Net terug van een vakantie in het buitenland, gaat de ex-ge- neraal er weer met frisse moed tegenaan. Wat hem betreft is de aanloop naar zijn comeback, op 1 augustus gepland, reeds be gonnen. Dat in de Brabantse korpschef A B. Lutken al zijn opvolger wordt gezien, neemt hij voor kennisgeving aan. „ik bekleed nog steeds de posi tie van korpschef", zegt hij. „Dat blijft ook zo. Wat er verder gebeurt, is heel onsmakelijk. Dat ze Lutken benaderen als tij delijke vervanger, vind ik vreemd. Ik denk dat plaatsver vangend korpschef Ottevanger dat ook zou kunnen." De veelgeplaagde ex-militair zit niet bepaald om gespreksstof verlegen. Alles wat over hem wordt beweerd - door zijn advo caat al de 'onder de gordel-stra- tegie' van Peper genoemd - weerspreekt hijEn rap. Hij her kent de kritiek op zijn baas, bur gemeester Peper, wél. „Wat de heer Peper nu doet, is de zaak publicitair uitspelen. Hij speelt het op de man. Kennelijk zijn bij hem nu alle stoppen doorgesla gen." Het is niet mals wat er door Pe per over Brinkman wordt uitge stort. In een recent rapport, gericht aan minister Dijkstal (Binnenlandse Zaken), wordt de hoofdcommissaris afgeschil derd als iemand die totaal niet op zijn taak was toegerust. Hij zou psychisch tekortschieten, dagen zoek zijn geweest, rap porten hebben achtergehouden voor Peper en al ruziënd zijn weg hebben gebaand. -Allemaal onzin Brinkman: „Als ik het zo alle maal op een rijtje zet, klopt er weinig van. Zo zou ik op ver schillende tijdstippen clashes hebben gehad met de managers. Al in oktober. Toen ik er nog PvdA-kamerlid Rob van Gij zel vindt het 'een grove sim plificatie van de werkelijkheid': de luchtvaart groeit, Schiphol groeit uit zijn jasje, dus leg maar een mooie nieuwe luchthaven elders. „Dat is hetzelfde als zeg gen: de economie groeit volgend jaar met zes procent en dat geld geven we nu al uit. Dat kan niet. Want je weet niet wat de econo mie doet." Zoveel onzekere factoren bepa len volgens hem de toekomst van Schiphol, dat de politiek eerst maar eens overeenstem ming moet zien te vinden over besluitvorming in stapjes. Want wat vandaag geldt, kan morgen wel weer anders liggen. Van Gijzel somt ze moeiteloos op, de vele ontwikkelingen die de groei-ambities van Schiphol kunnen verstoren. Ze zijn nauw verweven met de toekomst van de belangrijkste gebruiker van het vliegveld, de KLM, en met internationale ontwikkelingen, waarop luchthaven, overheid noch KLM enige invloed kun nen uitoefenen. Het Kamerlid schetst in een not endop de broosheid van het uit breidingsscenario. „Onze eigen luchtvaartbehoefte is niet gro ter dan twintig miljoen passa giers. Het beleid is er op gericht dat Schiphol een mainport wordt, voor internationale be drijven een argument om zich hier te vestigen. Dat kan alleen als je ze snelle verbindingen biedt met de rest van de wereld. En dat kan weer alleen als je uit groeit tot een luchthaven van zo'n 40 tot 45 miljoen passa giers, het aantal dat je nodig hebt om internationaal mee te spelen." Alliantie sluiten Volgens Van Gijzel lukt dat al leen als Schiphol aantrekkelijk blijft voor de transfer-passa giers, die door de combinatie van één terminal en een goede luchtvaartmaatschappij (KLM) hier nu minimale overstaptij- den vinden. „Binnen drie kwar tier ben je weer weg. Dat lukt nergens ter wereld. Voorwaarde is verder dat de KLM er in slaagt een alliantie te sluiten met een andere 'global player'. „Anders zak je terug naar hooguit 20 miljoen passa giers. En kan je afzien van een nieuwe luchthaven." Het PvdA-kamerlid heeft zelf grote twijfels over de alliantie kansen van de KLM, die nu met het Amerikaanse North-West Van Gijzel zet net als de milieubeweging vraagtekens bij de ongebreidelde groei van Schiphol. Milieu defensie liet eind vorig jaar ballonnen in de vertrekhal van de luchthaven op om tegen de toekomstvisie van de directie van het vliegveld te protesteren. foto Paul van Weel/GPD Airlines en Air UK nog steeds maar een deel van de wereld markt bestrijkt. Eerdere pogin gen om met SAS, Sabena en Ibe ria tot samenwerking te komen strandden. De buitenlandse luchtvaart maatschappijen en luchthavens mogen dan wel met grote be wondering kijken naar het me de door de KLM zo lucratieve transfersysteem op Schiphol (goed voor ongeveer de helft van de huidige 27 miljoen passa giers), het is voorlopig onvol doende voor een zakenhuwe- lijk. „Ze vinden de KLM wel ade quaat, en in principe een goede partner, maar ook een heel kwetsbare, juist omdat ze zo af hankelijk is van dié transfer markt. Wil de KLM haar positie als 'global-player' behouden, dan is het voor het bedrijf een must om door te groeien naar 80 miljoen passagiers, in de hoop dan een alliantie aan te kunnen gaan. Maar de garantie daarop heeft ze ook niet. En dan is weer de vraag of je wel voor een luchthaven van 80 miljoen pas sagiers moet kiezen. Want leg je die niet voor niets aan, heb je hem wel nodig?" Het zijn allemaal zulke onge wisse factoren, dat Van Gijzel pleit voor een 'behoedzame be sluitvorming', waarbij voortdu rend vragen moeten worden gesteld als: hoe ontwikkelt Schiphol zich, wat gebeurt er met 'home-carrier' KLM, hoe zijn de economische vooruit zichten op langere termijn, zet de groei van de luchtvaart door? En dat alles moet worden afge wogen tegen minstens even be langrijke vragen over de gevol gen van een nieuwe luchthaven voor het milieu, de ruimtelijke inrichting van ons land en de economische spreiding. „Het vraagt om een werkwijze waarin je voortdurend kunt bij sturen. De politiek is dat niet ge wend. Maar je hebt het hier ook over de grootste investering in infrastructuur uit de geschiede nis. Je moet proberen een besluit zo ver mogelijk naar de toe komst te verschuiven. Volgens de huidige planning zou de spa rond 2005-2007 de grond in moeten. Een definitief besluit moet je ook pas rond die tijd ne men. Niet in het komende re geerakkoord." Met name de WD heeft aange drongen op harde afspraken in het regeerakkoord. WD-leider Bolkestein vindt dat Schiphol en KLM zo snel mogelijk duide lijkheid moet worden gegeven. De hele nut-en-noodzaak-dis- cussie, die dezer dagen zijn ein de beleeft, was wat hem betreft onnodig. Maar Van Gijzel denkt de liberale coalitiepax-tner wel te kunnen overtuigen van de stap-voor-stap-benadering. „Ik ga er vanuit dat ook zij zien dat het geld verantwoord moet wor den uitgegeven." Overigens vindt Van Gijzel niet dat alleen tot de bouw van een nieuw vliegveld moet worden besloten als daarop gegaran deerd 80 miljoen passagiers worden verwerkt. „Als je op Schiphol over de 44 miljoen passagiei's heengaat zie ik niet hoe je dat op een verantwoorde manier kunt doen. Want niet al leen Schiphol groeit, maar ook de behoefte aan woningep, be drijventerreinen en recreatie. Dat botst. Dan is verplaatsing beter." GPD maar net was. Nou, die hebben dus niet plaatsgehad. Dat is zo'n voorbeeld van een feitelijke on juistheid." -U was twee dagen zoek, zegt Peper... Brinkman: „Ook onjuist. Dat was maar een halve dag. Nadat ik een hele dag met de managers om de tafel had gezeten. Het punt is dat juist een aantal van die managers mij waarschuwde voor de rol die Peper speelde. Hij zou mijals het er op aan zou komen, niet steunen. Ik werd nogal nerveus van de korpsbe heerder. Eerst wilde hij dat ik de beuk erin zou gooien. Maar toen er de eerste signalen van de pro blemen kwamen, toonde hij een opmerkelijke afzijdigheid." -Daar is allemaal uitgebreid over gesproken Brinkman: „Een keer heb ik bij hem thuis een kopje koffie ge dronken, samen met mijn vrouw. Eén keer." -Dan is er het verhaal van het rapport over integriteit, dat u achter de hand zou hebben ge houden. Toen Peper het kreeg, schrok hij zich een hoedje. Brinkman: „Dat klopt, maar niet zonder toelichting. Het be trof een onderzoek naar de gang van zaken in één district. Daar naast liep er een megaproject, om de integriteit in het hele korps te verbeteren. Ik heb dat rapport over dat district een tijdje onder me gehouden, om dat dit mijn verantwoordelijk heid was. Iemand zei me dat het misschien toch handig was het rapport aan de korpsbeheerder te laten zien. En dat heb ik toen gedaan. En, achteraf gezien, kwam het hem wel goed uit. Overigens was dat rapport niet zo schokkend hoor. Het meeste wisten weal." -En hoe zit het niet die psycho loog? U zou psychisch niet op uw taak zijn toegerust Brinkman: „Daar is geen sprake van geweest. Wat wel waar is, is dat er een bedrijfspsycholoog aan een district was toegevoegd. Zoals dat ook wel in het be drijfsleven gebeurt, om later de directie te adviseren. Toen de spanningen opliepen, hebben we hem gevraagd ook daar eens onderzoek naar te doen. Om zo met goede suggesties te kunnen komen. Betrokkenen hebben met hem gesproken, soms heel indringend. En daaruit kwam uiteindelijk een heel helder beeld naar voren." -Overu? Brinkman: „Nee, er is nooit over personen gesproken. De bonden hebben wel geprobeerd hem uit spraken over mij te ontlokken. Hij heeft me naderhand nog eens schriftelijk bevestigd dat hij wat mij betreft geen conclu sies trok. Later heeft die psycholoog nog een keer met Peper gesproken, en aangegeven dat hem wel het een en ander viel te verwijten. En dat vond Peper niet leuk. Die psycholoog moest dus weg, die werd veel te bedreigend." GPD Korpschef Brinkman. foto Fred Ernst/GPD Burgemeester Peper. foto archief PZC

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1997 | | pagina 2